Rosszabbul állunk, mint egy éve

Így nézett ki, amikor elhoztam. Nem volt szalonállapotú, de nem is tűnt különösebben vészesnek

Egy éve vettem meg a Yamaha RD 250-est, és azt hittem könnyű menet lesz. Egy kis pucolgatás, néhány apró prücök cseréje, aztán mehetünk is, vinnyogva pörgő motorral, illatos kék pöffeneteket eregetve.

Nem egészen így alakult.

Én a patinás, eredeti állapotú motorokra gerjedek, nem az utolsó csavarig felújítottakra. Azt szeretem, ha a motoron rajta van a sorsa, nekem a kis kopások, apró karcok teszik hitelessé, autentikussá a régi gépeket. És ez az RD pont ilyennek nézett ki első blikkre, meg másodikra is.

Harmadikra viszont már egyáltalán nem. A próbautak után gyorsan világossá vált, hogy a blokk ugyan indul, meg megy is valamennyire, de nem ártana belekukkantani a biztonság kedvéért. A hangja nem volt rossz, de az ereje nem volt túl acélos, az egyik henger le-leállogatott és alapjárat sem volt biztonságosan állítható.
Nem volt jobb a helyzet máshol sem. A váz festése a fedelek és más alkatrészek által takart részeken vállalhatatlanul ramaty állapotban volt. Csúnyák voltak a csavarok is, szinte mindegyiknek vastag rozsda borította a fejét. Csöpögő akkumulátorsav, lemosatlan só és olajjal keveredett por nem a legjobb állapotmegőrző eszközök, márpedig ennek a szerencsétlennek mindháromból bőven kijutott.

Szigszalagos berhelés a kábelkorbács alsó részén

A pörsenéses krómok makacsul ellenálltak a polírozásnak, a küllőket rozsda marta, a gumi alkatrészek kis nyomkodásra törtek, morzsolódtak, darabjaira estek. Sajnos az eredetinek látszó tankfestésbe is belejavítottak, a világítás pedig csak sárgásan pislákolt.
Furcsa dolog: végül is minden megvolt, minden működött, de mégis minden egy picivel a lélektani határ alatt volt ahhoz, hogy azt mondhassam: így marad.

Úgyhogy szépen leterítettem egy kétszer három méteres sátorlapot a pincében, áthordtam a garázsból a szerszámaimat, és nekiálltam a bontásnak. Nem kellett egy óra se, hogy még jobban beleszeressek a kék Yamahába. Én még ilyen könnyen, kevés szerszámmal, és egyszerűen szerelhető motorral nem találkoztam. Minden trükk nélkül, szimplán jöttek szét az alkatrészek, a korabeli japán anyagminőség pedig lenyűgöző. A legszétrohadtabb fejű csavar is szpré vagy erőltetés nélkül nyílt meg, semmit nem kellett ütni vagy flexelni, tényleg úgy lehetett szétkapni, mint egy egyéves motort. Egyszerű, logikus, barátságos és megbízható technika hülyegyerekeknek – ez lehetett az RD sikerének egyik kulcsa, nem kétséges.

Szerelés ésszel. Mielőtt nekiálltam valaminek, mindig elolvastam a gyári útmutatóban, hogy mi a menete. A szerkesztőségben nem mindenki tett volna így

A szerelés mellett folyamatosan fotóztam is. Bár a netről letöltöttem a típus alkatrészkatalógusát, a biztonság kedvéért alkatrészcsoportonként lefényképeztem és dobozoltam a csavarokat, hogy összerakásnál a lehető legkevesebbet kelljen szívni. A korabeli japán motorok egyik különlegessége a JIS (Japanese Industry Standard) rendszerű kereszthornyos csavar, amit az Európában kapható csavarhúzók többsége csúnyán szétbarmol. Ezen a motoron is volt néhány rossz állapotú vagy hiányzó, pótlásuk nem egyszerű, mert a csavarboltokban nem kapni ilyet.

Gyorsan haladtam, így a disznóságokra is gyorsan fény derült. A kábelkorbács rémséges állapotban kornyadozott, több helyütt olvadás- és javítgatás nyomokkal. A kormánycsapágy kiverődött, az első villaszárak krómozása apró, de súlyos sérüléseket mutatott, az olajukat vesztett hátsó rugóstagok használhatatlanok voltak, az indexek és a hátsó lámpa cserére szorultak, akárcsak az ülés szétrohadt alaplapja, a kajla kormány vagy a lengővilla műanyag perselye. A hátsó indextartó-kapaszkodó konzol szintén cseredarabért kiáltott, hiszen ehhez hegesztették hozzá a csomagtartó vázat, amire nekem semmi szükségem. A fékfőhenger tartályában rozsdás, sűrű gugyma borított mindent, nem hagyva kétséget afelől, hogy mikor volt a legutolsó fékolajcsere.

Csavarok szépen csoportba rendezve és feliratozva. Dereng már, hogy miért hívnak szerkesztőségi németnek?

Néhány nap után ott álltam egy halom szépen csoportosított alkatrésszel és egy rakás gonddal. A hiányzó dolgokat ugyan mind lehet kapni az e-bayen, de csillagászati árakért, hatalmas szállítási költséggel. Egy alkatrészvásárlás ilyen formában meghaladta volna a motor árát, így szóba sem jöhetett. És vajon mit tegyek a blokkal, kéne valaki, aki látott már ilyet, nem csak először túr bele, mint én.

Biztos ismerik azt az érzést, amikor az embernek egy komplex, problémás helyzetben néhány napra szüksége van, hogy meglegyen a megoldás. Az agy ilyenkor óriás számítógépként dolgozik, cikáznak az ingerületek, de kell egy kis idő, amíg megszületik az eredmény. Néhány óra vagy néhány nap – az időtartam változó, de előbb-utóbb a szürke agysejtek kidobják az eredményt.

Az első találatot a blokkfelújításra pattintotta ki a fejemben kattogó számítógépközpont. Régebben sokáig egy munkahelyen dolgoztam az egyik legnagyobb tudású (nem csak Magyarországon) motoros újságíróval, Paulovits Imrével. Imre valamikor emlegette nekem, hogy egy aranykezű szerelővel Yamaha TR3 replikákat építenek RD-ből. Egy telefon, és már tudtam is, kihez forduljak. Rozsos Ákos vérprofi motorrestaurátor, aki nem hiszi, nézze meg a honlapját, az „eddigi munkáink” rovattól biztos fog dobni egy csukahátast a gyönyörűségtől.

Ákos munkában. A blokk, az első villa és a hátsó lengővilla már a helyén van

Ákos úgy fogadott, mint egy ezeréves barátot, kiderült, hogy egyszer már találkoztunk is valahol, aztán hosszas beszélgetésbe merültünk. A blokk nem téma – mondta – több tucat is kikerült már a keze közül, vakon is szétszedi összerakja, ismeri a trükköket és a szükséges pici változtatásokat, tudja hol lehet beszerezni az alkatrészeket. Megemlítettem neki a gumi vackokat, és kerekre nyílt szemmel visszakérdezett: Miért nem veszed meg a Yamahánál? A Kawasakival ellentétben a Yamaha minden régi motorjához kínálja még a kurrens alkatrészeket, ráadásul a gumi tücsköket abszolút elfogadható áron.

Így hát a következő utam a Yamahához vezetett, és tényleg úgy volt, ahogy Ákos mondta, mindent lehetett rendelni, a gumigyűrűktől kezdve az akkumulátor leszorító szíján keresztül a kormányzárfedél szegecséig. Persze már nem minden alkatrészt Japánban gyártanak, van, ami malajziai, de a legfurcsább mégis egy Made in China feliratú Yamaha Genuine Parts-os zacskó volt.

Kínai gyártmányú eredeti Yamaha alkatrész. Hogy a kínaiak ilyen jók-e, vagy a Yamaha züllött idáig, még nem tudom megmondani

Közben a Vaterát is nézegettem, és elképesztő szerencsémre a német/angol (Európában ebben a két országban a legnagyobb az RD-kultusz és gyakoriság) ár töredékéért lett gyönyörű szép hátsó lámpám, hátsó kapaszkodóm és lámpatartó füleim. Azóta sem kínálnak ott semmit léghűtéses RD-hez, mázlim volt, pokoli mázlim.

És a szerencseszéria folytatódott. Ausztriában egy helyi hirdetési oldalon rábukkantam egy hirdetésre, amiben egy szétszedett RD-t hirdettek potom áron. Egy jéghideg téli napon, hófödte alpesi faluból hoztam el a donort, amiből az első villát, az indexeket, a kormányt, a hátsó rugóstagokat, csavarokat és egy-két motoralkatrészt tudtam hasznosítani. Ráadásul Ákos eladta nekem belőle a blokkot és a vázat – máris helyrebillent a ráfordítás-haszon arány. Az e-bay árnál nagyságrendekkel olcsóbban jutottam így hozzá a cuccokhoz, egyebek mellett olyan hasznos apróságokhoz, mint a korábban említett JIS normás csavarok.

A donor, amikor még félig-meddig egyben volt. Én már dobozokban, szétszedve vettem meg

Közben a fekete cuccokat elvittem szintereztetni, erre a jó Motordoki ajánlott egy kiváló helyet az Újszász utcában. A harmincvalahány alkatrészt homokfújták, és színkód alapján porfestették matt vagy fényes feketére. Gyönyörű lett, ez volt az első olyan dolog, amikor már végre nem csak le-, hanem felépült a motor.

Sokat agyaltam a tankon is, hogy mi legyen vele. A matricázás viszonylag ép volt, de a tank tetejére aerosolos festékkel ráfújtak. Amikor elkezdtem megpucolni nitrohígítóval, rájöttem miért. Egy korábbi tulajdonos tanktáskája összekarcolta a festést, ezt próbálták eltüntetni a gányolással. Teljes újrafestés szóba sem jöhetett, az eredeti matricázást meg akartam tartani. És hosszú őrlődés után megint kidobta a tuti megoldást a humán kompjúter: Mike Tamás.

Mike Tomi, a mágus. Kezében a készre festett tank

Tamás a hazai airbrush koronázatlan császára, a festőpisztoly virtuóza, aki látta a kiállítását, tudja, miről beszélek. Nem mellesleg gyémánt fokozatú motorbuzi, ahol kétkerekűek tűnnek föl nagyobb számban, ott biztos ő is előkerül, fekete bőrgatyában és óriási fényképezőgéppel a nyakában. Az ember egy csendes zseni, az a fajta, aki nagyon keveset beszél, arca rezzenéstelen, mint egy kínaié, de ami a keze közül kikerül, az világklasszis. Szóval kirohantam hozzá, és megmutattam neki a feladatot: a matrica felett kell újrafesteni a tartályt az eredeti színben, aztán az egészet le kellene fújni átlátszó lakkal, hogy védjük a matricát és eltűntessük az átmenetet.

Két hét múlva csörgött a telefon: jöhetsz a tankért. Tökéletes lett, ami nem meglepetés, hiszen Tamás fényezte a totalbike-on korábban bemutatott Suzuki GT 380-ast: Meg is mutatta nekem azt a gyári dobozt, amiben a közel negyven éves – és teljesen használható - festék volt, amivel annak idején a Suzukit festette.

Két darabba tört csapágyleszorító

Időközben kiugrottam Ákoshoz, aki szétpakolta a blokkot. A látvány – ahogy vártam – nem volt túl rózsás. A blokkfelek közül pasztanyomok buggyantak ki, tehát már bontották szét egyszer. A dugattyúkon és a hengereken durva ragadásnyomok látszottak – nem is csoda, hiszen a különolajozás csöve csak lazán csatlakozott az egyik karburátorba. Az egyik váltótengely csapágyleszorító profilja két darabba volt törve, viszont a váltó fogaskerekei kopásnyomoktól mentesen, tökéletes állapotban csillogtak.

Természetesen teljes motorfelújítás mellett döntöttünk, csapágyak, szimmeringek, hajtókarok és dugattyúk álltak a bevásárlási listán. A generátortól induló vezetékezés már a blokkon belül is olvadásnyomokat mutatott, ez is felkerült a javítandók egyre hosszabbá váló listájába.

Ilyen volt - ilyen lett. Baloldalt a mikroszemcsés fogkrémmel kipolírozott indexbura

Közben én otthon az indexek buráját és házát polírozgattam, igen látványos eredménnyel. A kép nem teljesen adja vissza, hogy milyen feketék voltak a borostyánszínű üvegek, mielőtt nekiálltam a fogkrémes fiatalító kúrának. Annak ellenére, hogy az eredmény meggyőző, nem szeretnék lámpabura szépségszalont nyitni, elég nyűgös és pepecselős munka. Lényeg az, hogy a donor indexeinek segítségével pont annyi házat és burát sikerült összeválogatnom, ami kiad egy komplett, jó állapotú garnitúrát, ezzel sem lesz gondom.

Május végére Ákos elkészült a blokk összerakásával. Ki is csinosította a kéthengerest, a gyári specifikációnak megfelelően a hengerek matt, az oldaldeklik fényes fekete festést kaptak. A karbik is rendbe lettek téve, és a megolvadt generátorkábel helyett is egy szép új került be.

Az egyik csavar a drótkorongozás után. Fején a jellegzetes 6-os szám

A blokk elkészülte után Ákos egy kicsit szüneteltette a munkát, mert a számtalan kétkerekű gyermeke után megszületett az első, amin nem karburátort állítani, hanem pelenkát cserélni kell. Addig én a csavarokkal foglalkoztam, ami embert próbáló feladatnak bizonyult. A téli használat ugyanis alaposan betett a kötőelemeknek. A só szinte az összeset csúnyán megmarta, ilyen állapotban nem lehetett újra beépíteni őket. Új csavarokat viszont nem akartam, hiszen a mai csavarok nagyon másképp néznek ki, mint a korabeli japánok. Ezeknél a hatlapfejűek közepén például egyetlen, hatalmas szám díszeleg, azonnal ki lehet szúrni, ha nem eredetire cserélik őket.

Vettem hát a Praktikerben egy drótkorongot, elkezdtem megpucolni a csavarokat és a többi horganyzott elemet. Az elsőnél még örültem, hogy milyen szép fényes lett, de a lelkesedésem gyorsan csökkent. Rettenetesen lassú és borzasztó sok porral járó munka ez, lassan haladtam. Közben szerencsére konzultáltam Ákossal, aki megint jó tippet adott: Figyelj, most megyek úgyis a polírozóhoz, adjuk oda neki, pikk-pakk meglesz vele, neked meg nem kell összeporolnod az egész pincét.
Mit mondjak, nem kellett sokáig győzködni, gyorsan összepakoltam mindent.

Az oldaldeklit a jellegzetes JIS normás kereszthornyos csavarok rögzítik. Szerencsére sikerült összevadászni egy garnitúra épet

Mondhatnám, hogy az ősz eseménytelenül telt el, csak sajnos nem lenne igaz. Az RD-vel ugyan nem haladtam, viszont vettem még egy motort, aminek a típusát egyelőre nem merem bevallani, de ami késik, nem múlik. Szóval az új játék papírozásával és kipróbálásával telt az időm, amikor november 15-én SMS érkezést pittyegett a telefonom. Küldi: Rozsos Ákos. Helló Viktor! Két hét múlva, hét végén, jöhetsz megnézni a motorodat. Lesz mit nézni!

Az utolsó novemberi vasárnapon kint vacogtam Ákos műhelyében, de nem zavart a hideg. Mert egy év után végre kezdett újra motorformát ölteni az RD. Bent volt a blokk, a gyönyörűen felpolírozott és rendbe tett első villa, az elektromos panel, a lengővilla a rugóstagokkal. Ami a motorozhatóságot illeti, persze még mindig rosszabbul állunk, mint egy éve, viszont az állapotjavulás most már látványos. Az RD kezd újra motorrá válni és nem csak bedobozolt alkatrészek tömege. Ákos szerint tél végén már indítunk, addig persze lesz egy-két kihívás, amivel meg kell küzdenünk. Rendbe kell rakni a kábelkorbácsot, másodszorra is neki kell futni a sárvédők krómozásának, mert az elsőre nem sikerült, és össze kell hozni az ülést is, ami bonyolultabb feladat, mint amilyennek elsőre hangzik.

Ilyen lesz, ha elkészül
 

Mindenesetre nagyon várom már, hogy, az egyetlen feladatom az legyen, hogy feltöltsem az akksit, amit az öcsémtől kaptam karácsonyra.

2009 karácsonyára.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr12545995

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2011.01.02. 09:07:03

A Yamaha-láz végigsöpört a szerkesztőségen...

zsírbüfé 2011.01.02. 09:12:57

Siess, mindjart kezdodik a szezon!!

ZYLO 2011.01.02. 09:14:08

"Én a patinás, eredeti állapotú motorokra gerjedek, nem az utolsó csavarig felújítottakra. Azt szeretem, ha a motoron rajta van a sorsa, nekem a kis kopások, apró karcok teszik hitelessé, autentikussá a régi gépeket."

Izé... Most akkor hogy is van ez?

somlói galuska 2011.01.02. 09:17:41

Jó munkához idő kell...:DD

Benyás 2011.01.02. 09:28:10

Uhhh, a fogkrémes polír mekkora ötlet. Leszedem az indexbúrákat az Öreglányról én is, oszt' jól kipróbálom. Elvégre idén 30 éves, már ráfér :-)

Ciri 2011.01.02. 09:34:14

@Benyás:

"Uhhh, a fogkrémes polír mekkora ötlet. "

Szerintem szedd le és vidd el a legközelebbi autófényezőhöz vagy kozmetikához.
Mire elszívsz egy cigit (:D) meg is csinálják. :)

Gyanítom, hogy sok helyen még pénzt sem kérnek érte. Megspórolod a szopást és az időt, no meg a végeredmény is jobb lesz...

nikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk 2011.01.02. 10:00:35

Szép jószág, szinte engem is rákapatott a dologra. Én viszont valami négyütemű endurot szeretnék, XT600 mondjuk. :]

-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg! 2011.01.02. 10:15:12

Na de ha szereted a régi sérülések nyomát, meg a használatból eredő kopást, akkor miért gond az olajfolt, a kopott csavar és a szigszalag?
Nem áll össze a dolog. Vagy-vagy.

donphobos 2011.01.02. 10:15:36

Nagyon szép kis motor lesz ez. A 2-ütemű illat igen kedves számomra, a Wartburg 353W után minden modern autó büdös sajnos. A Warnyúnak még illata volt :-)

Üdv!

lally 2011.01.02. 10:36:58

Árakat, költségeket kérünk, hogy más is átgondolhassa, kell-e neki felújítandó japán vas!

yeti 2011.01.02. 10:39:53

Jó kis gép lesz.Az eredteti csavarok pedig tényleg fontosabbak mint ahogy az ember elsőre gondolná.Láttam már olyan motort amit úgy csináltak,hogy bementek a csavar boltba egy listával minden csavarból vettek újat.Persze az új csavarnak a feje nem pont olyan mint a régié.Bárhonnan is néztem a kész motort,laikusként is egyből a csavarokon akadt meg a szemem.

Pityubácsi 2011.01.02. 10:40:35

@Benyás: ha mégis s.k. polírozásra adod a fejed, akkor a legolcsóbb szarral polírozz!
abban nagyobbak a mikroszemcsék, mint a drága (pl. signal) fogkrémekben.
ami jó a polírnak, az rossz a fogadnak :)

skyrangr 2011.01.02. 10:48:03

@-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg!: szép egy 'élt' motor. de konkrétan az olajfolyás, és a szigszalagos-gányolt kábel nem épp a szépen karbantartott, de használt motor jelei (azt már nem is említem, hogy esetleg a használhatóságot is megkérdőjelezik).
a szétkopott csavarról meg annyit, hogy ha most még ki is lehetett szedni, kínlódás az összeszerelés velük, a végén meg még nagyobb szívás, ha következő alkalommal kell szétszedni.

1ns 2011.01.02. 10:48:46

Nekem is kedvenceim a japán kétüteműek, volt nekem is valamikor egy rosszul sikerült koppintás (P21) és remélem egy igazi is lesz még. Mondjuk valami ilyesmi:
motoralbum.hu/triples.htm

kígyóubulka 2011.01.02. 11:13:01

@-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg!:
Próbálj te elindulni valahova szétbarmolt járműelektronikával, érdekel h meddig jutnál, mutyukis haver.
Az meg nyugtatólag hat, hogy látom még egy ilyen autós bulvárlapnál is van legalább egy ember aki flottul képes nekiállni a dolgoknak.
Viktor papa munkásságára eztán még több figyelmet szentelek. A Pannóniás litánia óta eleve szimpatikus figura lett.

Magyar[HUN] 2011.01.02. 11:15:56

@ZYLO: A különbség elég egyszerű az EREDETI jó állapotú motor és a FELÚJÍTOTT jó állapotú motor között:)

Balázs__Viktor 2011.01.02. 11:18:03

@lally:

A blokk felújítása 165ezer volt, munkadíjjal. Ennek több, mint a felét (!) tette ki a két dugó és hajtókar ára, de a főtengely javítás+csapágy is elvitt 25ezret. Szóval drágák az alkatrészek, amiből ugye négyüteműben még több van:)
A tankfestés 15ezer, a szinterezés 28 ezer volt. Ami brutál drága lesz, az a krómozás, aztán még hátra van a kárpitozás, új gumik, stb. Szóval érdemes odafigyelni, és majdnem mindig igaz az, hogy a drágább, de jobb állapotú lesz összköltségben az olcsóbb a végére. Persze én erre a példányra voltam rákattanva a vázszám miatt, úgyhogy nem akartam másikat.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2011.01.02. 11:40:56

@Balázs__Viktor: Hú, köszi ezt a hozzászólást. Amikor megint megkérdezi valaki, hogy miért nem veszek magamnak egy húsz éves japán motort, és újítom fel, akkor ezt a kommentet megmutatom neki. Brutális.

Persze ettől még fasza motor lesz, csak sokan azt gondolják, hogy megveszed, és ennyi.

kígyóubulka 2011.01.02. 11:42:42

@Balázs__Viktor:
Nyilván ilyen baromi jól fizet a tc, akkor már egzotikusabb lomokat is gyűjthetnél.

Cartman (ex Cartman) 2011.01.02. 11:47:19

Nekem ilyenem volt:
www.friendskorner.com/watermark.php?src=forum/photopost/data/506/medium/Yamaha-DT2-250-1974.jpg

Máig bánom, hogy eladtam. 25 évesen egy pötty nem sok, annyi hiba se volt a krómozásán...

Bazsi(HUN) 2011.01.02. 11:50:18

Na de ha össze adod majd a végén, lesz egy új motorod, az új ár töredékéért!:D

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.01.02. 11:58:14

"Dereng már, hogy miért hívnak szerkesztőségi németnek?"

Szerkesztőségi svájcinak kéne... :-)

JL 2011.01.02. 12:06:05

@Balázs__Viktor: Ütős lesz a vas, gratula a választáshoz! Szeretem az ilyen motorarcú, öreg bringákat - időtlen szépségek.
kígyóubulka: Amúgy meg nem értem, mi a reteknek kell mindjárt a másik zsebében turkálni...

foolproof 2011.01.02. 12:24:49

Viktor, nem lesz ez a moci neked kissé alacsony? Képen elég liliputinak tűnik. Bár lehet, perspektíva kérdése,'99 hosszú Patrol GR után '10 CR-V is mecsboksznak érződik:-)

makmarci 2011.01.02. 12:27:57

@Balázs__Viktor:
Na ennyit a patináról... Ez még nem is lenne baj, de úgy látom, hogy te is bele esel abba a hibába, mint a Csiki az állólámpás mergájával. Végül szép és drága, meg pótolhatatlan lett, hogy épp csak arra nem jó, aminek szánta ! kár, hogy nem meri használni, bár megértem.
Vigyázz, nehogy túl szép legyen ! -vagy már késő?

ZALAVAZO 2011.01.02. 12:40:28

Tisztelt Viktor!
Nagyon élvezetes olvasmány!
Szép motor, értékelendő munka.
Precíz és alapos, jól észrevehető az utánjárás és persze az a bizonyos "számítógép" is jól dolgozik.
További jó munkát kívánok és nagyon várom a folytatást!
Köszönettel: Z.Z.

Balázs__Viktor 2011.01.02. 12:44:17

@foolproof: Nem, kb. akkora, mint egy Pannónia. Illetve... nekem majdnem minden motor alacsony. Szóval ez sem alacsonyabb, mint a többiek:)

Tomchy 2011.01.02. 12:45:54

@Ciri: És akkor hol marad a saját kézi munka önfeledt öröme???
Én is eljátszom ezt majd az új családtagon.

akos696 · www.focusauto.hu 2011.01.02. 12:47:24

Jó a cikk is meg a téma is, de pl a költségek engem is érdekelnének, lévén, hogy hasonló cipőben járok (82-es Honda CL 250 rendberakás), ami elég hasonló állapotban van, esztétikailag, műszakilag jobb egy fokkal. A blokkot nem kell felújítani, az elektromos rendszer ok, a kuplung csúszik, kormánycsapágy kuka, első dobfékben pofacsere. Aztán műszaki, papírok, és ha 1 szezont lehúztunk vele, akkor köv. télen jöhetne az esztétikai rendberakás.

mükkemakk 2011.01.02. 12:49:58

Remek kis gép lesz ha összerakod, gratulálok.

Az én veterán 350 es Jawa-m sosem lesz ennnyire patent. /De akkor se rakok bele modern VAPE gyújtást és töltést, mert így autentikus./

Balázs__Viktor 2011.01.02. 12:51:20

@makmarci: Az a helyzet, hogy amikor egy patinás járműn elkezdesz alkatrészeket kicserélni felújítottra, a különbségek elkezdenek üvölteni. És akkor még valamit felújítasz, meg még, meg még... Én most arra az eredményre jutottam, hogy a színes festett alkatrészek maradnak eredeti állapotúak, ezért volt fontos a tanknál, hogy megmaradjon az eredeti, picit karcos matrica. Az üléskárpitnál is szeretném az eredetit, vagy egy azzal egyidőset használni. A blokk közepe és a karbik is csak tisztítva lettek, de semmi felületmegmunkálás nem volt. Meglátjuk... Azt tervezem, hogy az OT Expón már élőben lehet értékelni az eredményt.

makmarci 2011.01.02. 13:12:21

@Balázs__Viktor:
Hajrá ! Várjuk a mihamarabbi elkészülést !
Egyébként tisztában vagyok vele, hogy milyen az, mikor kijavítod a nagyobb hibákat, majd ezután az egyel kisebbek tűnnek ugyan akkorának, csak több van belőlük...

Engem csak egy dolog zavar a túlzottan felújított járművekben, az állapot nem fenntarthatósága ! Motornál még hagyján,de autó kasznit nem lehet úgy megjavítani, hogy az idővel ne rohadjon. Persze a régiek is korrodáltak, nem is kicsit, csak amikor beleborít valaki milliókat, (pl 8-at egy ladába) akkor a szívem szakad meg. Az a baj, hogy csináltam már "pár" ilyet, és autófényezőként pontosan tudom, hogy mi van a festék alatt. És az bizony nem szívderítő. persze nem lehet egy adott szintnél jobban megcsinálni, de ezt elmagyarázni képtelenség a kedves ügyfélnek, mert szerintük ha valaki jól dolgozik, akkor jó lesz. Aki kiválóan az meg egyenesen fasza, jobb mint az új ! -Csak ugye az új alatt nem a korabeli újat remélik, amikor 5-10 év alatt porrá rohadt a drágaság, hanem a mostani autókat, amik ha jók, tényleg el vannak év tizedekig rozsda nélkül.
Sok sikert a mocihoz !

Szsrobert 2011.01.02. 13:17:31

"ami jó a polírnak, az rossz a fogadnak"

Cukor? :-)

mazsolmaany 2011.01.02. 13:21:44

Boldog Új Évet Kivánok!Grat a géphez,a munkához!Sajna ez a szerelem,nem éri meg de nagy érzés!Nekem 86-os Suzuki RG gammám van.Azt felujjitani egy válóperrel fenyeget!Csak lassan,lábujhegyen!

'saztán? 2011.01.02. 13:42:17

no, és lesz is használva a kicsike vagy csak kiállítási tárgyként fog funkcionálni?

(kicsit úgy éreztem magam az olvasás közben, mintha valami magyar játékfilmet néznék, de végülis megérdemlik a srácok a reklámot)

'saztán? 2011.01.02. 13:43:40

@makmarci: nem lehet utólag felületkezelni a nyers vasat úgy, hogy ne nagyon rohadjon tovább?

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2011.01.02. 14:24:26

@baowah: igen, láttam. a hahu-n magam is szemeztem vele :)
stádium?

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.01.02. 14:28:26

@kutya_zzr: darabos, de majd valami lesz belole.

Matte 2011.01.02. 14:29:03

@Balázs__Viktor: Akkor tavasszal átszaladok egy rögtönzött Yamaha-találkozóra...Egész jól áll az enyém is.....Bár az még csak 29 éves...

Matte 2011.01.02. 14:42:47

Az XJ650.....A csavarokkal szívtam én is, beszéltük is már....

No quarter 2011.01.02. 14:57:25

Matte & Viktor:
...akkor az OT Expón számíthatok mindkettőtökre? Komolyan vettem.

Attis10 · http://auto-matchbox.blog.hu/ 2011.01.02. 15:03:32

Fogkrém basszus, nekem miért nem jutott eszembe? :) Hajrá!

Bambano 2011.01.02. 15:38:58

hogy a bánatba lehet 2011-ben ilyen gagyi webet csinálni? nem nézte meg a tulaj egyetlen szabványos böngészővel se?

Magyar[HUN] 2011.01.02. 16:37:46

@Bambano: Csak én nem értem mi a problémád?

Bambano 2011.01.02. 16:57:30

@Magyar[HUN]: szerintem nem, mert ha más se értette volna, már régen megfaragták volna.
A problémám pedig az, hogy ha rámész Rozsos Ákos vérprofi restaurátor vérótvar weblapjára egy normálisan beállított böngészővel, akkor egyetlen ékezetes betű sem jelenik meg helyesen. Mert a html kód szerint elfelejtették a charset sort beleírni a weblap forrásába...

És nem, az internet explorer az nem szabványos böngésző.

Magyar[HUN] 2011.01.02. 17:16:24

@Bambano: Hm,most megnéztem,de nekem vannak ékezetek. Böngésző: asztali gépen és a laptopon is Firefox 3.5.16

_HD_ 2011.01.02. 17:40:00

Rozsos Ákos véletlenül nem a motoroázisban dolgozik?
A fogkrém helyett sokkal jobb a mosogatógép! Lefuttatsz egy mosogatást és gyönyörű ragyogóan jönnek ki a búrák.

Tsyga 2011.01.02. 18:11:59

...és 11-es Operával is.

'saztán? 2011.01.02. 18:32:31

ó, hogy szakadna rá az ég arra a motorépítő mesterre, aki egy hollapot sem tud rendesen megcsinálni... ez most kellett? ennyire unatkozik az olvasó, nincs kivel beszélgetnie?

Pepejoe 2011.01.02. 18:40:57

@Balázs__Viktor: Ez furcsa. Az enyémnek pár éve kb. a feléből megvolt a motorgenerál és az is ilyen alapos volt.
Nem tudom, mennyire néztél körbe alkatrészár-ügyileg többfelé és a különböző gépműhelyek árai közt is...

Ennyi pénzből CBR teljes motorgenerál is volt már.
165 ropi...:S

Harkov 2011.01.02. 19:17:17

165 az sok?munkadíjjal?? Az MZ-m motorgenerálja se volt sokkal olcsóbb egy százas nem takarta be.Egy japán mocihoz az eredeti alkatrészeket meg kell fizetni utána minimum 50 ezer gondmentes kilométer következik.

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.01.02. 19:22:12

@Bambano: Keresd a hibát magadnál. Végignéztem a kedvedért, de nálam FF 3.6.13-mal, Opera 11-el, és 8-as Chrome-mal sincs semmi baj az ékezetekkel. (Ja, XP alatt mind. De ha ráérek, még megnézem Ubuntu/FF-el. :-)

Virago_1000 2011.01.02. 19:43:45

@baowah: Neked milyen Yamad van?
:)

Virago_1000 2011.01.02. 19:47:00

@yeti: "Láttam már olyan motort amit úgy csináltak,hogy bementek a csavar boltba egy listával minden csavarból vettek újat."
- ok csinaltak esszel. Hiaba eredeti, nem nagy elvezet a felig lenyalt feju csavarokkal kuszkodni am legkozelebb.

Virago_1000 2011.01.02. 19:49:58

@Balázs__Viktor: Lehet, hogy ez a motor sokat fog meg erni egyszer - ha ugy dontesz, hogy eladod, mivelhogy szeria elotti. Ezesetben lehet, hogy felujitatlanul tobbet ert volna???

Bazsi(HUN) 2011.01.02. 19:58:14

Amúgy azt meg elfelejtettem mondani, hogy a tankot még mindig ezzel a megoldással rögzítik...:D Nekem egy pár évtizeddel fiatalabb gépem van, és azon is így van a tank feltéve, csak ott a vázon vannak a gumi pogácsák.:) Érdekes.

Virago_1000 2011.01.02. 20:07:56

@Ciri: "Szerintem szedd le és vidd el a legközelebbi autófényezőhöz vagy kozmetikához.
Mire elszívsz egy cigit (:D) meg is csinálják. :)

Gyanítom, hogy sok helyen még pénzt sem kérnek érte. Megspórolod a szopást és az időt, no meg a végeredmény is jobb lesz..."

- csak mondj egy cimet, nekem is lenne par indexbura, meg hatso lampabura. Sot, meg fizetnek is erte a szakiknak. Inkabb, mint hogy otthon kinlodjak.

lally 2011.01.02. 20:08:16

@Balázs__Viktor: Húbazmeg! Én nem mertem belevágni tavaly egy 350-400-as japán lábraállításába. Asz hiszem jól tettem, ez nem az én pályám.De a tiefszép is lesz az igaz. Fogadd maximális irigységem!

makmarci 2011.01.02. 20:47:16

@'saztán?: De, kívülről. Csak az nem segít pl a küszöbnél.És persze van még ezer hely, ahol nem alkalmazható. Akár mit csinálsz, előbb vagy kicsit később rohadni fog !
Pontosabban egyből kezd, csak maximum később ér át a túloldalra.
Nyilván ki lehetne küszöbölni ezt a problémát is, ha be tudsz kéreckedni egy autógyárba, és az új kasznik közé felakasztod a tiédet is, amik mennek a medencébe. nyilván az is csak akkor ér valamit, ha kívül-belül fémtisztára pucolod. A rejtett zugokat is !!!!!

na kb ezért nem lehet megcsinálni.

makmarci 2011.01.02. 20:52:38

@Virago_1000: Én is megcsinálnám neked, csak Szegeden lakom.

'saztán? 2011.01.02. 20:55:15

@makmarci: és mi van abban a medencében?

makmarci 2011.01.02. 21:02:09

Nem tom pontosan, foszfát vagy cromát fürdő.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.01.02. 21:16:41

Óhhbakker, ez az airbrus-művész miket csinál, lerakja az ember a haját...végignéztem a képeit a munkáiról, hát, besz@rás-kategória...

Pepejoe 2011.01.02. 21:38:08

@Harkov: Egy százas nem takarta be az MZ-t, viccelsz de leesett...;)
Ja és igen, 165 az sok.

Virago_1000 2011.01.02. 22:37:26

@Pepejoe: "Ja és igen, 165 az sok. "

Az olcso mindig dragabb.

eff 2011.01.02. 23:29:50

Elkezdtem olvasni, es mar az elejen olyan "Okoska majd jol megirja a tutit" erzesem volt..:). A kepek ezt az erzeset noveltek. Kb a feleig jutottam, amikor mar annyira felhuztam magam, hogy gyorsan atgorditettem a cikket. A "hogyan basszuk fel magunkat agyilag fullra" allapot akkor ert a csucsra. BV irja: "Én a patinás, eredeti állapotú motorokra gerjedek, nem az utolsó csavarig felújítottakra. Azt szeretem, ha a motoron rajta van a sorsa, nekem a kis kopások, apró karcok teszik hitelessé, autentikussá a régi gépeket" es a cikk utolso harmadaban, meg van ez a foto: " Baloldalt a mikroszemcsés fogkrémmel kipolírozott indexbura". BESZARAS...:)

Pepejoe 2011.01.02. 23:41:17

@Virago_1000:
Maximálisan egyetértek.
De ez hogy jön ide?

Csak a yamaha 2011.01.03. 09:18:48

Itt páran úgy gondolkodnak hogy motor árához/értékéhez mérve sok az alkatrészre költött pénz...

tommodore · http://tommodore.blog.hu 2011.01.03. 10:17:24

Szép motor lesz nem kétség, de nem kicsi ez egy kicsit? A 3. képen a tulaj ott áll mellette és akkorának tűnik a Yamaha, mint egy Simson.

makmarci 2011.01.03. 10:55:25

@Csak a yamaha:
pl én is, de a lényeg, hogy a gazdájának, akinek ki kellett fizetnie, nem az. (annyira)

Virago_1000 2011.01.03. 11:40:22

@Csak a yamaha: Egy paran, (jo kevesen) pedig ugy, hogy mivel ez egy szeriaelotti motor, (kvazi nullszeria) ezert meg egyszer sokat erhet.

@Pepejoe: csak ugy :) ezmindig aktualis :)
tul sok itt (is) a fillerbaszo.

Pepejoe 2011.01.03. 13:07:21

Ebben van valami, "örök aktuális" igazság. :)
Teljesen egyetértek.
És persze ott van a másik véglet, akik szórják a lét. Az sem jó.

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2011.01.03. 13:45:52

Na most én nem szeretném kérdőre vonni ennek a projektnek az alapját, hiszen a veteránozás tud művelni cifra dolgokat. cikkírónak: viszont azt az egyet nem értem csak, h miért olyan szenzációs vétel volt ez a motor, ahogy a bevezetőben említetted? azért mert ritka, és 2 ütemű, és olcsó volt? próbálj ki egy barkast, azok se nagyon mászkálnak már, 2 ütemű, és olcsó. :) najó a viccet félretéve sztem baromi kicsi hozzád képest, plusz te se vagy kis ember.

CBHonda · http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CB_series 2011.01.03. 13:59:52

Sokszor gondolkoztam már én is ilyen projekten, de ilyenkor mindig lefogom magam amíg elmúlik a roham :)
Tisztában vagyok vele, hogy pénzszivattyú... Persze az eredmény orbitálisan szép!! És ahogy írták előttem is, utána "úgy sem merném használni". Akkor meg kissé drága csak nézegetni.

Aki marad elméleti síkon, annak ajánlok egy kiválló sorozatot, ami pár éve ment a Discovery-n : "A bike is born"
Letölthető kis keresés után netről...
www.amazon.co.uk/A-Bike-Is-Born-DVD/dp/B000MGAWGE

Sok sikert a felújításhoz, biztosan szép lesz az eredmény, kíváncsian várjuk!

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2011.01.03. 14:42:37

Hát én biztosan használnám, nincs annál jobb érzés, amikor az emberek szájtátva fordulnak meg az ember után az utcán, hacsak a trophy mz-mmel megyek, pláne, ha a csepellel. eddig vizsga nélkül, de alig várom már a szezont, csepel vizsga, király lesz, le sem akarok majd szállni róla :)

eff 2011.01.03. 15:16:50

@Jean-Baptiste Emanuel Zorg: Soha nem vagytam arra, hogy szajtatva forduljanak utannam. Sot utalom ezt az erzest. Arra viszont mindig vagytam/vagyok, hogy egy olyan elmenyben legyen reszem amitol szajtatva maradok.

Harkov 2011.01.03. 15:46:05

@Pepejoe:

Nem viccelek.... Tényleg több mint 100 ezer volt a blokkfelújítás..Sajnos az MZ-hez az eredeti és/vagy jó minőségű alkatrész sem sokkal olcsóbb mint egy japánhoz.Nem azért mert olyan minőségű hanem mert elég ritka és nem is sokan áldoznak ennyit egy MZ-re.
Megjegyzem már én sem...

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2011.01.03. 15:52:42

persze, ez az elsődleges, de azért csak hízik az ember, amikor összekínlódik egy ilyen gépet, és azt elismerően fogadják. próbálj meszkalint, olyan élményben lesz részed, h tátva marad a szád :D (én még nem próbáltam)

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.01.03. 17:46:27

Halkan jegyzem meg, régi Suzukikhoz is rendelhetőek egészen elképesztő alkatrészek magyar márkakereskedőnél. Szigorúan cikkszám alapján.
3-4 hét alatt hihetetlen apró gumiizék megjöttek régebben.
Ma már sajnos csak adott értékhatár felett rendelnek külföldről.

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.01.03. 17:48:24

@Harkov:

A jó anyag, a pontos megmunkálás típustól függetlenül ugyanannyiba kerül.
Ilyenkor az alaptípus értéke a döntő.
Ezért van több restaurált Honda Monkey, mint Riga.

yeti 2011.01.03. 18:08:18

@Virago_1000: Értelemszerűen nem elnyalt fejű csavaroktól van szó.Hanem arról,hogy nem akarták válogatni meg leltározni a meglévő és felhasználható (tehát nem elnyalt) csavarokat,és nem akartak régi csavaros dobozok mélyén kutatni,hogy mikor kerül elő még egy olyan anya aminek nagyobb a laptávja mert még a régi szabvány szerint készült.

Harkov 2011.01.03. 19:36:20

@bervas:
100%-ban Igaz!!Mondjuk én megvettem a gyári új hengert a Prox dugót a Koyo csapágyat stb.Ennek fényében talán nem is sok az a 100 ezer...

Neonknight 2011.01.03. 19:46:34

A csavarok polirozgatásával én sem vacakolnék.
Haverral a Jawaink felújítgatásánál örökérvényű törvény volt, hogy ha egy csavart kikapunk ahelyett rozsdamentes imbusz ment be (kívül lévő blokktartó, deklicsavarok esetén pl). Kivéve az olyan spéci csavarok ami pl más menetemelkedés miatt nem volt a környékünkön beszerezhető. De a többi helyre is mindíg igyekeztünk rozsdamentest tenni.

pappito · http://pappito.com 2011.01.04. 14:50:58

@Neonknight: ezt csinálom én is, bár én nem hobbiból, hanem muszájból szerelek, én munkába járok az öreg yamahával (sr250).

Gyakorlatilag minden csavart amit kiszedtem, pótoltam egy rozsdamentes imbusszal (kevés spéci kivétellel) és leszarom, hogy nem autentikus, mert újra oldható a kötőelem.

Egyébként ez a cikk meg is magyarázta, hogy miért volt minden csavar szátbarmolva, gondolom az előző tulajoknak nem volt ehhez a japó csavarhoz megfelelő feje. Ami azért is meglepő, mert nekem van és nincs egy orindzs kánti műhelyem otthon :)

cibike 2011.01.04. 21:46:49

Nekem is van egy ugyan ilyen motorom, én is ugyan így felújítottam magamnak, áprilisban kapta meg az Ot minősítést.

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása