Kaptam egy olvasói levelet, a múltkori Jawa 350 hobbimotor téma kapcsán, amiben számomra új, fontosnak tűnő információk vannak. Úgy gondolom, a levél lényegi tartalma érdeklődésre tarthat számon. Kicsit talán a Simson Suhl sztorira hasonlító történet.
Nagyon megtettszett cikked címe, hiszen ott egy Jawa 350 California-t írtál. A cikk nagyon érdekes és nagyon tetszik, mivel nekem ennek a gépnek az utódja van (Jawa 350 Typ 638, alumíniumhengeres) és szeretem. Igazi cseh technika, cseh megoldásokkal (berugó-váltókar, közös bowdenes féklámpakapcsoló első és hátsó féknek, félautomata kuplungszerkezet).
Amiért viszont írok, az az, hogy megpróbáljak eloszlatni egy Magyarországon még a szocializmus idejéből származó tévhitet.
Az általad bemutatott motor egy Jawa 350 Typ 634, abból is egy későbbi altípus, hiszen krómdekni nélküli tankja és kis lámpafeje van. Ezt pedig a magyarok California-nak nevezik, mivel ugye az eredeti Californian-t (n-nel a végén) soha nem importálták Magyarországra.
Ebből a típusból jutott ugyan a cseh (szlovák) rendőrségnek néhány, de igazából Németországban és Hollandiában volt kapható a Neckermann által, valamint az USA-ban, ahova eredetileg szánták.
Itt én a Jawa 350 Typ 362 Californian-ról beszélek, aminek eredeti nevében is szerepel a "Californian" megnevezés. Ennek aztán volt 4 altípusa: az utolsó, 362-IV. számú modell különolajozásos volt, ami Jawa-ból nem létezett más motoron. (Csak CZ-ből).
Jawa 350 Typ 362 CalifornianÉrdekessége még a felhúzott kipufogó, a cross-kormány, a gázkarrögzítő csavar, valamint a csak ezen a modellen létező egyedi hengerfej, mely bordáinak teteje erősebben lejtett, mint a 634-es modelleken.
Állításaimban azért is vagyok ilyen biztos, mivel Édesapámnak és nekem van jó pár 350-es Jawa-nk. Egy 634-es felújításra vár, az én 638-asom pedig még üzemképes gyári állapotban van, és tavaly sikerült importálni egy 362-IV.-es Californian-t külföldről (hosszú út volt...), amely ilyen megnevezéssel (tehát Jawa 350 Typ 362) az egyetlen itthon, ami rendszámmal van ellátva - ezt a Közlekedési Hatóság vizsgabiztosa állította a rendszerük alapján.
Köszönet Gábornak!