Erős embernek erős motor? Nem feltétlenül!

Egy Jawa 350 California elég a nosztalgiázáshoz

jawa 350_2.jpg 

Darázs Ádám Magyarország legerősebb embere volt jó pár évig és nemzetközi szinten is elismert erősember sportoló lett, amíg le nem szakította a combjait és mindkettő bicepszét. (Látszólag ez egy súlyos sérülés, de az erőembereknél amolyan hobbi, vagy legalábbis úgy gondolják, kötelező.) Azóta a sport szervezésével foglalkozik főleg és bár sok ideje most sincs, amikor baráti áron hozzájutott fiatal kora legmenőbb motorjához, nem sokat habozott.

jawa 350_5.jpg
Míg nálunk Somogyban talán a 250-es ETZ volt a legmenőbb, Ádámék felé Győrben a 350-es Jawa volt a mindent vivő. A 350-es talán erősebb volt papíron (de legalábbis 180 volt az órájában, míg az ETZ-nek csak 140) és két henger mégsem egy, de hogy a valóságban melyik ment jobban, fogalmam sincs már.

jawa 350_8.jpg
Gyerekkoromból 3 féle Jawa típusra emlékszem. A klasszikusan szép 630-as típus után jött a modernebb, nagyjából az akkori kornak megfelelő kinézetű California, majd a szögletes tankos, modernnek szánt (csak nem sikerült) 638-as Twin Sport. Ádám 634-es Californiája mifelénk metálbordó színben volt kapható a Keravillban. (A típusszámokra nem vennék mérget.) És ami megmaradt a mai napig is a fülemben, az általam viccesen Trabant hangnak csúfolt kéthengeres kétütemű hang, amely korántsem olyan bénán csilingelő, mint a Trabanté.

jawa 350_6.jpg
Ádám olyan állapotú motort talált hatvan ropiért, amire nem sokat kellett költeni. Restaurálni nem fogja: a fényezés új és saját tervezés, az eredeti minták által inspirálva, de ezen felül a motor patinás használt állapotban van, nem kiállítási darab. Nincs értelme ugyanis egy vagyont beleönteni ahhoz, hogy néha motorozzon egyet vele, ha így is tökéletesen jó.

jawa 350_10.jpg
A 350-es Jawa különlegessége, hogy nincs külön berúgókarja. (A gyengébbek kedvéért: önindítója meg főleg nincs.) A váltókart hátrafordítva lehet berúgni. Ez nekünk nem sikerült, mert nem volt benne elég benzin, és ezen a karburátor kis szívató-pöckének sok buzerálása sem segített.

jawa 350_1.jpg

Amikor Ádám elővette az ős-Jawás trükköt: megdöntötte a motort, hogy a tank másik felében levő benzin átfolyjon a benzincsap oldalára. Így sikerült beindítani az abszolút értéken kicsi, de számunkra tekintélyes kéthengerest, amely kétütemű módon dübörgő basszusával nemcsak nosztalgikus érzéseket keltett, hanem kedvem lett volna vele rögtön kerülni egyet a Győr környéki kerülőutakon. Csakhogy nem volt idő, mert a saját motorommal hazafelé kellett kerülnöm.

jawa 350_7.jpg
A motorozás drága? A fenét: ha szerencséd van, pár tízezerért lehet egy ma már menő szockó veterán motorod. Ádámnak nagy örömet okoz, és nem érzi kontrasztosnak az 500 lóerős Camarója mellett.

Video: nézzed meg a szemeddel!

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr376483513

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása