Pedig ez csak Simson

Amikor eladtam a két Babettámat, minél hamarabb szerettem volna helyettük egy szaladgálós ötvenest, amit tavasztól őszig használhatok a városban. A keresésnek csak két szempontja volt: a motor olcsó legyen és működőképes. Aztán amikor a Simsont először megláttam a pince félhomályában, szinte azonnal eljátszottam a restaurálás gondolatával is.

Kérem, itt komoly kalkulációk zajlanak

Az első hetektől rengeteget számolgattam, gondolkodtam, hogy mi lenne a legjobb megoldás. Először egy német webáruházban turkáltam, szinte mindent be lehetett volna tőlük szerezni – az alkatrészek közt voltak gyári készletből visszamaradtak, illetve gyári minőségű utángyártottak is. Sőt, e-mailezésünk során magyar megszólítást és elköszönést használtak, ami nagyon meglepett, és jól is esett - kiderült, gyakran nyaralnak a Balatonnál.

Kicsomagolás után

Náluk egyébként összesen 370 eurót fizettem volna még tavalyelőtt (ez ma kb. 110 ezer Ft), amit persze sokalltam – a motor árának közel háromszorosa ez. Akárhogy számolgattam, be kellett látnom, hogy új, gyári alkatrészekkel nem fogom tudni restaurálni a Start. Úgy döntöttem, hogy nem fogok szigorúan ragaszkodni az évjárati sajátosságokhoz – nem lesz részletekbe menő, aprólékos restaurálás. Lesz viszont egy nagyon gondosan, a lehető legszebben felújított Simson, amire büszke lehetek, és végre nem fog el a hányinger sem, ha ránézek a motoromra. Aki mégis restaurálásban gondolkodik, nagy segítséget kaphat a Simson Star klub fórumain.

A szívatókar nem olcsó alkatrész

Az alkatrészek nagy részét már megrendeltem: ezek közül legtöbbet a szivarvégű kipufogóért fizettem, de meglepően drága a szívatókar, valamint a kuplung- és a fékkar. Utóbbiakból ezért nem is a Starhoz hirdetett darabokat vettem, hanem - jóval olcsóbban - az SR2-es, pedálos Simsonét, amely felszerelhető az enyémre, és a formája sem tér el észrevehetően a gyáritól.

Eredetileg az SR2-es (pedálos) Simson karjai

Műanyag- és gumialkatrészekből fehéret (igazából elefántcsontszínű) szerettem volna, de ezek akár három- négyszeresébe is kerülhetnek a feketének. Így a kédergumi, a markolatok, a bowdenek is feketék lesznek. Ezzel ráadásul megspóroltam a láncvédő bakelit, illetve gumicsövek árát is, amelyek teljesen újak a motoromon.

A kormánymarkolatok az apró recézésről ismerhetők fel

Mivel a Star – az S51-eshez képest – nem túl gyakori, egyes alkatrészeket kicsit nehezebben lehet beszerezni, és a boltok árai közt akár nagyobb különbségek is lehetnek. Éppen ezért törtem sokáig a fejemet azon, hogy honnan is rendeljek – végül két webáruházból gyűjtögettem össze mindent, a csomagok éppen egyszerre érkeztek meg, pedig az egyiket futár hozta, a másikat a posta.

A régi és az új címerpajzs - azért van némi különbség

Beszerzésre vár még egy foncsor az első lámpához, egy pár tükör és két új gumi. Ugyanakkor vannak olyan elemek, amelyeket csere helyett magam próbálok majd rendbe hozni, így az üléssel, a csomagtartóval és a kerekekkel is kezdenem kell valamit. Fényezésben pedig megpróbálok minél közelebb maradni a gyári színekhez.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr75021956

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hálátlan olvasó 2013.01.20. 10:12:41

ha már árakról van szó a bejegyzésben, talán szerencsés lett volna konkretizálni őket, hogy tudjuk mit jelent a "legtöbbet", "meglepően drága", "jóval olcsóbb", és a "három- négyszeres".

a címerpajzs kerek részének az átmérője mekkora? egy jó kis övcsatot vízionáltam belőle. :)

hálátlan olvasó 2013.01.20. 10:13:42

víz? de reggel van még nekem. :)

Make Valamit · http://make.blog.hu 2013.01.20. 10:25:32

Hát nem tudom, a nagyjával egyetértek, de annak a címernek nem lett volna elég egy kis Sidol meg némi piros modellfesték?

Acmee 2013.01.20. 10:41:09

Szevasz!

Foncsort ne vegyél újat. Foncsoroztasd meg és kész. Autóban nem egy újrafoncsorozott lámpát láttam már, tökéletes lesz.

Google a barátod.

Lendvai Zsolt 2013.01.20. 10:41:55

@hálátlan olvasó: Jogos a felvetés, gondolkodtam is rajta, hogy beleírjam-e, de úgy döntöttem, csak az arányokat írom le. Nos, mivel nem titok, így itt leírom:
- a kipufogó nagyjából 12 ezer forint a 3 bilinccsel együtt
- a könyök kb. 1500
- a szivatókar 3500 (ezt sokallottam)
- a fék/kuplungkar együtt nem egész 5 ezer, míg a másik fajta, a drágább kb. 8 lett volna
- kédergumi valami 900 Ft
- Matrica 600
- a markolatok 900 Ft/2 db (a fehérből lett volna kb. 4000 Ft a kettő

A címerpajzs átmérője kb. 3,5 cm, és ez az övcsat nem is rossz ötlet.

Lendvai Zsolt 2013.01.20. 10:46:03

@Make Valamit: Igen, menthető lett volna még külsőre, csak annyi a gond még, hogy a réginek a hátulján a rögzítőfülek is le vannak már törve. Persze oda lehetne ragasztani.
Egyébként ez sem a sajátja, hanem még nagybátyám motorján volt kb. a hetvenes évek vége felé. Az enyémen nem volt amikor vettem. Végülis ez egy emlék, amit sajnálnék, ha lepattintanának róla, az újat meg azért kevésbé.

Lendvai Zsolt 2013.01.20. 10:47:06

@Acmee: Köszönöm a tippet. Az újat eleve elvetettem, a foncsoroztatás meg a bontott alkatrész közt fog eldőlni a dolog, de a foncsoroztatás valószínűleg jobb ötlet.

TakacsLajos1 · http://kozpontiszelloztetes.hu 2013.01.20. 10:55:27

Kíváncsi leszek a végeredményre.
Nekem vágyam egy eredeti Simson enduro restaurálása.

Abban német webáruházban minden típushoz voltak alkatrészek?
Esetleg elárulod melyik webáruház az? :)

Előre is köszi!

Kasr4 2013.01.20. 10:57:48

Kellemes kihívás lesz. Én is nekálltam 2012. év tavaszán, még egy-két dolog van hátra, de úgy gondolom már látszik az eredmény..
Egy két kép a Starról:
indafoto.hu/Simson_SR_Star_

Lendvai Zsolt 2013.01.20. 10:58:15

@Lui_: Természetesen elárulom, csak a posztban nem akartam megnevezni a boltokat. A zweirad-schubert.de -ről van szó, tulajdonképpen mindenféle Simsonhoz és MZ-hez vannak alkatrészeik.

Lendvai Zsolt 2013.01.20. 10:59:39

@Kasr4: Ez már most gyönyörű. A guminak mi a pontos típusa? Ezzel a fehér oldalfallal nagyon tetszik.

TakacsLajos1 · http://kozpontiszelloztetes.hu 2013.01.20. 11:05:57

@Lendvai Zsolt:
köszi :)

Azon agyalok, ha veszek egy restaurálási alapot, vegyek egy lepukkantat olcsón, vagy eleve egy jobbat.
A cél a tökéletes új állapot, szóval lehet egy motorikusan, vázat tekintve ok, de nem annyira széppel jobban járnék?

Kérdés mindenkihez: szerintetek honnan tudom hogy efy simson sosem volt lopott példány? Mielőtt ráköltenék egy kisebb vagyont.

Kasr4 2013.01.20. 11:11:45

@Lendvai Zsolt:
Köszömöm! sok munka volt vele de minden percét élveztem..
A gumik Heidenau K55 típusúak, az oldalfala festett.
Elvileg speckó gumi festék (meg is kérték az árát tisztességesen..) de az első 50 km után repedezni kezdett. (bár lehet az új gumi végett, idén újra festem! :) )

Lendvai Zsolt 2013.01.20. 11:12:06

@Lui_: Ez persze attól függ, hogy mennyit tudnál ráfordítani. Én úgy gondolom, hogy sok esetben jobb lehet egy olyan, amin kevés munka van, kevesebbet kell költeni rá.
De ha a munkával töltött időt is szeretnéd tényleg kiélvezni, akkor lehet lepukkantabbat venni (amibe több-kevesebb szívás is beleférhet), én a helyedben arra figyelnék, (ami a Staromon sajnos nem így van), hogy a váz ne legyen barmolva - az enyémen itt-ott van egy összetaknyolt hegesztés. A blokk meg nem árt ha üzemképes, de ha van rá keret, akkor azért azt sem tragédia felújítani. A gyári főtengely általában nem olcsó pl.
Viszont mivel Enduróról van szó, azért S51-eshez még jóval több és olcsóbb alkatrész van, mint Starhoz.

Egyébként itt pár utcával távolabb van egy idősebb embernek egy nagyon szép Endurója, első tulaj, patika volt, de perecelt vele és a villa is hajlott.

zoliflorida 2013.01.20. 11:16:30

Az én restaurált star-om 300 ezerbe került, de abszolút gyári állapotú lett, csodájára jár mindenki:-)

lord75 2013.01.20. 11:31:21

Megkérdezhetem mit csinál a spórolt pénzzel?Soha nem értettem azokat az embereket akik szeretnék a szépet,a jót de nem szívesen költenek rá aztán gányolás a vége.Gondolom aki egy régi szar motort vesz,ami új korában sem volt túl jó és ezt fel akarja újítani az nem 1 évig szeretné utána megtartani a gépet.Tehát nem jobb inkább lassabban megcsinálni jól mint szarból várat építeni?A fújolóknak üzenem:Nem azért írom ezt mert nekem sok a pénzem,de ha az embernek van egy hobbija és ez örömet okoz neki akkor ne sajnálja már magától a pénzt.Mi ma 10 ezer forint?vagy 100 ?
És logikus:Ha egy autót alkatrészenként venne meg az ember és összerakná 5 x többe kerülne mint szalonból megvenni.Tehát nem egy 30 ezer forintos lepukkadt motor árával kellene az új alkatrészek árát hasonlítgani.Sok?Akkor inkább ne csináld

Lendvai Zsolt 2013.01.20. 11:46:01

@lord75:
Ez is egy álláspont, amiben van igazság is.
Mi ma 10 ezer forint, vagy 100? Kinek mi. Nekem nem kevés.
Nekem ez most így örömöt okoz, de ha két kézzel szórnám bele a pénzt, akkor már nem okozna talán. És mivel ez egy járós motor lesz, nem pedig vitrinben tartott, a megspórolt pénzt eltankolom bele.

Ami nem restaurálás, az csak gányolás lehet? Miért? Miért gányolás az, ha gondosan felújítok egy motort, csak éppen fehér helyett fekete lesz a lámpakeret, meg a markolat (ami egyébként így lesz korhű, mert '74-ben ezzel szerelték)?

Miért gányolás az, ha nem veszek új ülést, hanem megcsinálom a régit?

Persze értem azt is, hogy meg lehetne csinálni lassabban is, nem muszáj egyszerre. Ez jogos. Én szeretném használni a motort, amint lehet, ezért döntöttem így.

gumitamin 2013.01.20. 11:49:41

Ezt az eredeti állapot mániát sosem értettem, kb. mintha egy HD-t akarnék full gyárira megcsinálni.
Lényeg hogy műszakilag rendbe legyen, és ne hagyjon ott sehol.
Egyébként én a kuplung és fékkar árát sokallom :)
Jó motorozást.

Lendvai Zsolt 2013.01.20. 11:52:52

@gumitamin: Én meg tudom érteni azokat is, akik ragaszkodnak az eredeti állapothoz, szép is az. Viszont nekem sem célom ez (bár ugye mint a posztban is írtam, felmerült).
Nekem most az számít, hogy a lepukkant Simsonomból legyen egy szép kismotor. Műszakilag már rendben van.

Na igen, azokat én is sokallottam.

TakacsLajos1 · http://kozpontiszelloztetes.hu 2013.01.20. 12:29:02

@Lendvai Zsolt:
Szerintem ha járós motor lesz, nem is szabad túl sokat költeni rá énis inkább utángyártottat raknék rá.
Én amolyan emléktárgyat, néhanapján szép időben előhozós motort akarok. Első motorom Simson volt, és sok szép emlékem van.
Most olyan motorjaim vannak, hogy kb a gumiszett annyiba kerül rá, mint egy jobb Simson ára, és 7e kilométerenként cserélni kell.
Szóval hobbinak a Simson szerintem tökéletes, kisebb pénzzel is el lehet vele lenni, ha meg motorikusan rendben van, akkor sosem fog otthagyni, sokkal megbízhatóbb mint az Mz-im voltak, terepet is jobban bírja.

Adam88 2013.01.20. 12:32:07

A jó öreg zweirad-schubert.de :)
Onnan rendelek mindig. Tihanyba szoktak néha nyaralni, amin meglepődtem, hogy pont ott ahol lakok.
A harmadik Simsont újítom fel, az onnan rendelt alkatrészekből. A minőségük kiváló.

Opel P1 · http://www.pbcomputer.hu/ 2013.01.20. 12:38:54

hát, nem sok derül ki a cikkből...

komi12 2013.01.20. 13:18:29

@Lui_: A lopott előéletet ki tudod zárni. Kérj meg egy rendőrt hogy kérdezze le nem körözik e. Ha igen, akkor a motort ugyan buktad, de nem költöttél rá egy csomó lóvét és dolgoztál vele hónapokat.

Taurista robogós 2013.01.20. 13:43:05

90es évek közepén raktam össze egy 210es babettát teljesen új alkatrészekből,egy év alatt. Indulásnál egy új 0km-es blokkom már volt. A többit motorosboltokból vadászgattam össze.

butschq 2013.01.20. 14:01:36

Én a simsonbolt.hu-n vásárolgattam a cuccokat, ott is mza-s utángyártott alkatrészek vannak, és ahogy elnézem, az árak is egyformák.
Nemsokára én is elkészülök az enyémmel, két hete semmilyen kábel nem volt benne, most meg megszámlálhatatlan mennyiség lóg :D

TakacsLajos1 · http://kozpontiszelloztetes.hu 2013.01.20. 14:09:30

@komi12: Köszi, jó ötlet, és ha nincs rendőr ismerős van erre valami hivatalos forma, pl. bemegyek megyei rendőrségre, okmányirodára vagy valahova?
Rendszámos gépeknél ugye ott van a türzskönyv, de ez a segédmotor egy nagy maszlag Magyarországon.

butschq 2013.01.20. 14:11:29

@Lui_: tapasztalatból tudom, hogy aki simsonozik, és sokat akarja gond nélkül használni, kerülje az utángyártott alkatrészeket.

@Lendvai Zsolt: én akkor hidaltam le, mikor láttam, hogy egy kombinált kapcsolóért 8000 jómagyarforintot akarnak elkérni...

636 2013.01.20. 14:15:52

Sziasztok.
Én egy magyar webáruházat üzemeltetek, így a következőket javaslom:
Itthon is sok mindent be lehet szerezni, még gyári alkatrészeket is. Higgyétek el, sokszor a németek is tőlünk visznek sok mindent.
Javaslatom a következő:
Ha valóban eredeti alkatrészeket szeretnétek, akkor előtte hívjátok fel az üzletet, és egyeztessetek!
Jó munkát!
Tső-Váz

komi12 2013.01.20. 14:24:52

@Lui_: Nem tudom hogy van e hivatalos formája. Én a helyi KMB-s rendőrt szoktam megkérni hogy kérdezze le a körözési listából a motor számait. Neki ez kb 2 perc, de kértem már meg utcán, rendőrautóban ülő hatóságot is és készségesen segített egy robogóval kapcsolatban még a vétel helyétől 3 Km-re. Persze ha kiderül hogy lopott, akkor a motort azonnal lefoglalják de én úgy vagyok vele hogy inkább ez a veszteség mint a későbbi kellemetlenségek.

ubbalana 2013.01.20. 14:28:25

Mi ezen a felújítás, ha mindenből újat veszel rá? Hogyan válhat egy fék- vagy kuplungkar felújíthatatlanná?
Nekem sokkal több örömet okozna a régit polírozgatni, pucolgatni, mint leülni a számítógép elé, és rendelni egy újat.
Nekem is egy Starom van, abszolút átmeneti motornak vettük, így közel sem fektettünk bele ennyi pénzt, de az időt nem sajnáltuk rá, mindene működik.
Jó látni, hogy másnak van türelme naplót vezetni róla, már nagyon várom az első teszteket!
Sok kitartást kívánok hozzá!:)

Lendvai Zsolt 2013.01.20. 15:00:31

@ubbalana: Köszönöm!
Amit tudok (kerék, ülés, stb.) azt ahogyan a posztban is megjegyeztem, magam fogom megpróbálni rendbe hozni.

A kuplung/fék és szivatókar sajnos töröttek, ha csak polírozni kellene, nem vettem volna újakat. :)

amenta 2013.01.20. 15:14:10

Nem akarom kedved segni, de a magyar kisipari alkatrészekkel teleaggatott motor az nem restaurált. :) Az csak felujított.

Sajnos az itthon kapható alkatrészek, azon túl hogy egyre drágábbak, misősíthetetlenül silányak. Az még hagyján ha méretpontatlan, azon általában lehet segíteni, de sajnos legtöbbször az anyagminőség is hagy (nem kis) kívánnivalót maga után.

Egyébként pedig bármiben segítünk nagyon szívesen a Magyar Simsonos Egyesülteben (MSE) a www.simsonosok.hu weboldalon.

tailor13 2013.01.20. 15:46:55

Csatlakoznék amenta kollégához, ha bármi kérdésed van, a simsonosok.hu-n szívesen segítünk.

A magyar kisipari alkatrészek minőségéről egy kis ízelítő: mofakeres kiváló 12V-os töltőtekercs (1300 ft körül van, nem vág földhöz), ránézésre egészen vállalható, ám fél év alatt szétrázza magát, és zárlatos/menetszakadt lesz, ki lehet dobni.

Ahogy a kolléga is mondta, a magyar kisipari alkatrészek addig jók, amíg a boltban vannak a polcon. Ha gyári közeli motort szeretnél, érdemes kicsit kutatni, mert némi utánajárással majdnem mindenből lehet szerezni nagyon jó állapotú gyárit, legfeljebb keresni kell, és nem azonnal van, mint a boltban. (pl láncvédő bakelit/gumi, markolatok, stb...)

A pénz pedig olyan dolog ezeknél a gépeknél, hogy 200-300 ezret bele lehet dönteni úgy a motorba, hogy a harmada sem látszik meg. Ezt úgy értem, ha használt alkatrészekből építkezik az ember. Az utcai S51-em is 300 körül jár már, talán abból ha 100 látszik, pedig sok extra nincs rajta, leglényegesebb közülük, hogy beindul :) (semmi extra kipufogó, gyújtás, fényezés(az a színe van, amivel vettem), vízhűtés, akármi)

Röviden: mindenki azt hiszi, hogy áá, Simson, ahhoz minden gombokért van. Valóban, de a sok kicsi sokra megy, és mire az ember ott tart, hogy tényleg kezd összeállni, rájön, hogy abból a pénzből nyaralni is elmehetett volna. :)

amenta 2013.01.20. 16:01:35

Na meg ha gombokért veszi meg az ember az utángyári fost (ami mostmár nem is annyira gombokért van) akkor általában többe van, mint a bontott gyárit megvenni, mert bírják max fél évig, aztán lehet cserélni megint.
Viszont ha megkapja a törődést, és minőségi cuccok kerülnek bele, akkor csak egyszer kell jól összerakni, és kimegy a világból.

Salánki Gábor 2013.01.20. 16:29:01

Gratulálok Zsolt én is hasonló cipőben járok, nekem se sok híja már. A Te Starod szebb lesz az biztos, mint az enyém. Én itthon próbáltam beszerezni mindent, de így is 100 felett vagyok.

Kopasz Szuzukis 2013.01.20. 16:33:12

ÁFÉSZ Aiutó Motorboltban vásárolt Simson Star-unk volt. Újonnan, rendszámozva vettül
NEM SZIVARVÉGŰ volt a kipufogója. A szivarvégű dob a Scwalbe sajátja volt egy időben. Volt egy kisebb széria Star-on is, de nem jellemzően.
Ami a lámpabúrát illeti, na azon ne spórolj. A gyári új foncsor esetén sem valami vakító a fénye. Ha nem ragaszkodsz az eredetiséghez, keredd valamelyik autósboltban hozzá hasonló átmérőjűt.

Pepejoe 2013.01.20. 16:44:36

Még emlékszem olyan 94-95 körül, amikor volt egy S51-em, kuplung és fékkart akartam szerezni hozzá. Na, hát mindenfelé voltam, ahova 15 éves fejjel el tudtam jutni segítség nélkül és egyszerűen nem tudtam szerezni hozzá normálisat...voltam a Zichyben meg a Nagykőrösi piac melletti (akkor még meglévő) motorbontóban, végül a Túra-Mobilban kötöttem ki, ahol feladtam a harcot. Ott találtam (a többihez képest legalábbis) "jó minőségű" karokat, de még azok is olyan szarok voltak, hogy mielött egyáltalán kialakult volna a fékhatás, rugalmasan görbült a kar. :D
Simán elhúztam koppra a markolatig, lassulás alig, karikába hajolt a kar. :D
Kinevettem kissé.
Hogy a fékkar-maffia vásárolt fel minden normálisabb kart vagy .... vagy nem is tudom mi volt, sosem derült ki.

Jawarider 2013.01.20. 17:30:53

Egyik volt kolegám csinálja azt, hogy vesz egy olcsó Szimót, féket, gyújtást rendbe teszi és használja amíg szét nem hullik. Ha már beteg a vas, eladja egyben vagy darabokban nem sokkal olcsóbban mint amennyiért vette, és jön a következő vas. Rengeteget el lehet költeni ezekre a vasakra (is) , kérdés mennyire éri meg.

Lendvai Zsolt 2013.01.20. 17:37:15

@amenta: Nem restaurálok, felújítok. :)
Ezt a posztban is leírtam. Járós motor lesz.

Az utángyártott alkatrészekkel kapcsolatban egyetértek maximálisan.

Amikor a blokkot tettem rendbe, mindenből a minőségibbet vettem, a most megvásárolt alkatrészek pedig kézbe fogva, illetve ránézésre nem tűnnek vállalhatatlannak, meg azért egy lábtartógumit pl. nem nagyon tudnak elkúrni. :D

De mondom, egyetértek, ezért nem is spóroltam a blokkon. Itt persze igyekeztem kevesebből kijönni.

A linket is köszönöm!

**ADAM** 2013.01.20. 19:25:02

Most láttam a cikket és eszembe jutott, hátha tudtok segíteni, merre induljak. Nemrég adtam el 1989-ben vásárolt S51 endurómat és akkoriban betáraztam hozzá alkatrészekből.
Minden eredeti gyári, még régi újságpapírokba csomagolva.
Dugattyú, gyűrűk, főtengely, henger, hengerfej, gyújtótekercs...stb. Pontosan nem is tudom mik vannak még, fel kellene írnom szatyor tartalmát magamnak.
Kinek/hol lehetne ezeket eladni, aki értékeli és megfizeti az alkatrészek eredetiségét (DDR)?
Ha van ötlet, előre is köszönöm.
kormendi_adam@yahoo.com

Bxx 2013.01.20. 21:16:57

Lui_ kolléga!

Ezt írtad:
"Most olyan motorjaim vannak, hogy kb a gumiszett annyiba kerül rá, mint egy jobb Simson ára, és 7e kilométerenként cserélni kell."

El vagy tévedve a Simson árakkal, azaz a jobb Simson árakkal. Egy jobb Simson, keveset futott, talán 0 km-es gyári többet ér, mint egy márkás, hiper-szuper robogó. Annyiért nem egy garnitúra márkás gumit vehetsz a motorjaidra. Nagyon nem olcsó egy valóban jó, eredeti 0 km-es vagy 1000 km alatt futott Simson.

(nekem is volt olyan gépem, amire 50 E volt csak a hátsó gumi... megoldottam másképp)

Bxx 2013.01.20. 21:25:00

Öreg Kecske kolléga!

Mindenfajta csipkelődés nélkül mondom, hogy nem helyesek az ismereteid a szivarvégű kipufogóval kapcsolatban.

A szivarvég kipu nem típushoz, hanem évjárathoz köthető.
A KR51/1 (Schwalbe), SR4-2/1 (Star), SR4-3 (Sperber) és SR4-4 (Habicht) 1972-1973-ig, de inkább utóbbi szivarvég kipufogót kapott. Az SR4-3 csak szivarvég kipuval jött ki, mert annak 1972-ben befejeződött a gyártása.

A Simson Starnak 1973-ban még szivarvég kipufogója volt (ez volt az átmenet éve), 1974 és 1975-ben már normál kipufogó véget kapott.

Sajnos a fényerő sem a foncsortól függött, hanem a 15/15 W-os izzótól, amit a típusba szereltek. Az alaplapon lévő tekercs valójában nem volt többre képes.

Bxx 2013.01.20. 21:32:05

@gumitamin:

Ezért vagyunk különbözőek, de nincs is ezzel semmi probléma. Én szeretem, ha a Simson gyári. A HD-t tegyük külön a Simsontól, nekem az nem motor... azaz nem az én világom. Nekem vagy Simson vagy japán sportgép. De ezen senkivel sem fogok vitázni.
Kinek a szőke, kinek a barna...

Bxx 2013.01.20. 21:41:31

@Lendvai Zsolt:

Csak így tovább!
Szépen felújított motor lesz, plusz egy példányt mentesz meg az enyészettől és az üléshajtogatós hülyegyerekektől.

amenta 2013.01.20. 22:19:13

@**ADAM**: Nálunk (simsonosok.hu) sokan értékelnék, és hasznát vennék azoknak a gyári alkatrészeknek.

merida001 2013.01.20. 22:32:42

Én csak egy dolgot nem értek, hogy ennek a motornak még újkorában sem volt igazából presztizse... szóval miért kell ezt így feleslegesen eladhatatlanná tenni, csak azért, hogy "gyári legyen" és "csak úgy" lehessen használni... Ez egy paraszt motor, de a szó jó értelmében. Minden kistelepülés, minden második ház óljában vagy egy ilyen motor. Fillérekért kapható és eladható. A piaca kiszámítható vevőkörrel van megáldva. Aki ilyennel akar járni, vagy jár, annak csak az üzembiztossága a lényeg. Falusi paraszt bácsik használják (kocsma, tanya, haza szigorú útirány), vagy vidéki szegény falusi gyerek első motorjaként van a forgalomban...

Ettől függetlenül ha gyári lesz csak szép lesz ez a motor. Senkit sem akartam megsérteni, úgyhogy legjobbakat! :)

Inta omri 2013.01.21. 02:38:14

Most nézem a Zwirad-Schubert-en hogy zsír új Simsonokat árulnak 2240 ajrótól :-) Meg vadi új 5 sebességes Simó blokkokat 688-ért! Nem is gondoltam volna....

SelmeciMarcell · http://www.jawamoped.hu 2013.01.21. 07:11:27

@Lendvai Zsolt: Ha a fényszóróban csak a foncsorral van probléma, akkor ajánlom az Üllői út 561. alatti Hella autólámpa kereskedést. Már foncsoroztattam náluk és tökéletes amit produkál a mesterük, ráadásul olcsó is. Ha krómozni kell valamit, akkor a táborfalvi Motokrom KFT-t ajánlom.

SelmeciMarcell · http://www.jawamoped.hu 2013.01.21. 07:21:54

@merida001: Nincs itt semmi ellentmondás. Csak sokan elsiklanak afelett amit Zsolt egyértelműen leírt: egy gyönyörű Simson Start akar, amit napi használatra szán a lehető legkorrektebb kivitelezéssel és árral összhangban. Mi ezzel a probléma?

Ha belejön, akkor lehet kipróbálja milyen a restaurálás, az újjáépítés, az átépítés is. De most mást csinál. Ez az egész mostani folyamat kompromisszumok sorozata. A restaurálás teljesen más, ott az anyagi oldal egyáltalán nem számít.

A probléma azzal van amit te fogalmaztál meg. Amikor kategorikusan egy modellt vagy márkát azonosítanak az eldobós, végül ólban ledönteni való kétkerekűvel. Ez sokszor a jármű gazdáját minősíti inkább és nem a mopedet/motort. Viszont egy veterános így tud olcsón jó kiindulási alaphoz jutni, ezért talán még ez sem gond.

Az idő múlása mindent megszépít és 30 év távlatából a legsz.rabb konstrukciók is bájosak, őrizni valók lesznek. A legszebb példa erre a Cezeta robogó vagy a JAWA 350 Bizon a keleti blokkból. Fénykorukban nem becsülték ezeket (igazán nem is volt miért), most viszont egy vagyont ér egy jó állapotú példány.

Lendvai Zsolt 2013.01.21. 07:27:02

@merida001: Véletlenül sem bántottál meg senkit. Azt sajnos nem tudom, hogy újkorában mekkora presztízse volt (vagy éppen nem volt), de én azt látom, hogy kezd kikopni kicsit a forgalomból. Kisvárosban élek egyébként én is, mondhatni falusi részen.

Ahogy a posztban, meg kommentekben is leírtam, nem teljesen gyárira restaurálom, csak felújítom. Az hogy ezáltal lényegében eladhatatlan lesz, nem zavar, mert nem is akarok megválni tőle. Idővel meg talán már felfelé mozdul az értéke, minél ritkább lesz a szép Star.

Egyébként én is járós motornak szánom, eddig is az volt. Csak éppen most nem jó ránézni sem. Elvisz bárhova, de szeretném ha szép is lenne.

Nekem ez a típus valamiért közel áll a szívemhez, pedig kisgyerekként Schwalbét akartam.

Lendvai Zsolt 2013.01.21. 07:31:38

@SelmeciMarcell: köszönöm a tippeket. Remélem találok közelebb is ilyeneket (Borsod), de ezeket felírom.

Schütii 2013.01.21. 08:32:14

Gyújtáskulcsból nincsen a régi szép formájú bakelit?

Schütii 2013.01.21. 08:40:06

@Lendvai Zsolt: "meg azért egy lábtartógumit pl. nem nagyon tudnak elkúrni."

Hát sajnos még azt is el lehet, ha máshol nem hát az anyagválasztásban, és általában el is kúrják. Ha megszagolod azt fogod érezni hogy tele van korommal a "gumi" ettől pedig egy éven belül le is rohad majd sajnos. Jó persze, nem nagy ügy...

Lendvai Zsolt 2013.01.21. 08:44:04

@Schütii: Egyik barátomnak van még, próbálom tőle megszerezni, de nem nagyon adja. Újonnan nem nagyon találtam még.

Mondjuk a gumival kapcsolatban is igazad lehet.

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2013.01.21. 08:55:26

@Lendvai Zsolt: szerintem nézz utána a Schwalbe márkájú gumiknak, a Vespámhoz nagyon jó minőségű, és elfgadható árú fehér oldalfalút vettem tőlük, lehet, a te méretedben is van, én az xrmotornál vettem őket

Dixhorn 2013.01.21. 09:23:33

Sziasztok,

azokat a szürke színű teleszkópokat, hol lehet beszerezni a starhoz? Mert minden oldalon csak feketét meg krómozottat találtam.

A fehérszélű gumin én is agyaltam a starra, de tényleg nagyon drága. De itt ahogy olvastam, hogy csak festett és repedezik, így leteszek róla inkább.

Köszi

ZSolt

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.01.21. 09:34:52

"de meglepően drága a szívatókar"
Szívatás :D:D:D:D:D

2T1cyl 2013.01.21. 10:57:05

@Lendvai Zsolt: Ha van egy kis birizgálás benned aziránt, hogy jobban láss és jobban lássanak, könnyedén lehet beépíteni halogén foncsort H4 60/55W-os izzóval.
Lehet olcsón kapni H4-es Wesem foncsorokat, a 144mm-es pont passzol a gyári helyére, a 150mm-es is befér, csak ki kell köszörülni a csavarok helyét két oldalt. Ennek előfeltétele a gyári 6V 25 vagy 35W-os világítótekercs. Rövidesen mutatok referenciát. :)

2T1cyl 2013.01.21. 10:58:13

@Dixhorn: Szürke teleszkópokat leginkább börzén kell nézni: most februárban lesz az Alföldi Veteránbörze Szolnokon például, de rendszeresen vannak Somogy és Hajdú-Bihar megyében is, illetve még Kecskeméten.

2T1cyl 2013.01.21. 11:18:20

@Dixhorn: Friss információ: Veteránapró-alkatrész-Simson kategóriában épp most láttam néhány szürke porvédős teleszkópot.

veteranapro.hu/vegyes-alkatreszek/23740-star-schwalbe-keresett-alkatreszek-simson

2T1cyl 2013.01.21. 11:21:20

@2T1cyl: Szóval így fest egy halogén fényszóró beépítve, nappali fényviszonyok mellett.

www.youtube.com/watch?v=-1gO_M-9Q_Y&feature=youtu.be

robertocrack 2013.01.21. 18:33:03

Lehet gondolkodni,mi éri meg jobban:veszel egy új 50-es robogót,ami talán elmegy 2 liter alatt.Veszel egy Simsont jó állapotút 50-100 között,ha szerencséd van 2-3 szezonig nem kell rákölteni.Utána komplett motorfelújítás plusz egyéb kopó alkatrészek és elugrott még egy százas.De akkor majdnem új motorod lesz.Alattam egy 250 km túra után megállt 2.6-ból a fogyasztás,ami kifért a csövön....tuningolás meg nem olyan vészes anyagilag,kérdéses,hogy a főtengely mennyire tolerálja

2T1cyl 2013.01.21. 19:32:33

@robertocrack:
"Utána komplett motorfelújítás"
Ez megvan 15 ezerből, minőségi csapágyakkal és szimeringekkel.

"kérdéses,hogy a főtengely mennyire tolerálja "

Eléggé, ugyanis a Simson főtengelye bőven túlméretezett, ennél nagyobb köbcentis motorok vannak kisebb főtengellyel. Turbós blokknál kicsit nehézkesebb a tuning, a henger, a motorház kialakítása és a váltó eléggé behatárolja a lehetőségeket. Jobban jár az ember, ha lő az ebay-en egy Sperber blokkot, az 4 sebességes és kicsit erősebb is.

SelmeciMarcell · http://www.jawamoped.hu 2013.01.21. 20:26:40

@2T1cyl: Huber szimmeringgel, kínai noname csapággyal és fúrás nélkül tényleg megvan óccsón...

Bxx 2013.01.21. 21:13:51

@robertocrack:

A Simson fogyasztása mindig a pilótától (feltételezve, hogy a karbi és a gyújtás jól be van állítva) függ. Ha teljes gázon hajtod, akkor valóban annyit eszik, mint amit te is írtál, vagy még többet, ha nem hajtod, elmegy akár másfél liter alatt is, kérdés, hogy kinek mi a célja.

Ez a masina a 13. szezont kezdi meg (80 E km-t futott eddig), de jelentősebb összeget nem költöttem a gépre, előttem is 13 szezont húzott le az előző tulajánál, még mindig gyári alkatrészek vannak benne (néhány apróság kivételével). Megfelelő karbantartás, odafigyeléssel és defenzív vezetéssel megsokszorozhatja az ember a motor élettartamát, ráadásul a pénztárcáját is megkímélheti az általad említett 100 E Ft-os kiadásoktól.

Ha teljes gázzal hajtod, ami a csövön kifér, aztán ráköltesz 100 E-t és telepakolod utángyári cuccokkal, csoda, ha kibír 2-3 évet.

Főtengelyt és bármilyen alkatrészt meg lehet ölni nem megfelelő olajmennyiséggel/minőséggel, no meg az általad említett teljesgázas módszerrel.

Az, hogy mennyit fut a motor, mindig a tulajdonosától függ.

fisi 2013.01.21. 23:03:24

Lendvai Zsolt!

Elárulnád nekem ennek a két webaruhaznak a címét? Nagyon kéne!
Köszönöm !

2T1cyl 2013.01.22. 07:45:40

@SelmeciMarcell: Óriási tévedés.
Fag és Koyo csapágyak (nem a piacról), viton anyagú szimeringek, Ina tűgörgős kosár, CKR vagy Rocket hajtókar már nem emlékszem, volt fúrva, hónolva, új dugattyú, gyűrűk és edzett egyedi hézagolótárcsák. A beszerzés és az első indítás között jó fél év telt el.

Lendvai Zsolt 2013.01.22. 09:36:27

@fisi: Elküldtem üzenetben! :)

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása