Budapesten lopott BMW a múzeumban

„Ruby Dániel" megajándékozott egy képeslappal, melyet a BMW múzeumban vásárolt tavaly ősszel. A fotón Kozma Endre látható, a legendás saxtorpi futam startvonalánál 1939-ben. Ugye tudják, ki ő? Ha nem, akkor elmesélném, higgyék el, izgalmas.

Kozma hazánk legsikeresebb motorversenyzője volt a II. világháború előtt. Ő szerezte a magyar motorkerékpársport első EB pontjait, az legandás Svéd Grand Prix-n ötödik lett. A háború miatt két futammal megkurtított '39-es bajnokságon hetedikként végzett az ötszázasok mezőnyében. Mivel világbajnokságot akkoriban még nem rendeztek, a kategória mai megfelelője a MotoGP lehetne.

A képeslapon látható BMW mesés utat járt be. A gyáriaknak roppant mód szúrta a szemét, hogy a privát versenyzők kivétel nélkül Nortonokkal harcoltak a német bajnokságban, ezért az 1939-es szezonra megépítettek tizenhét darab R 51 RS-t. Úgy gondolták, méltó ellenfele lehet a legendás angol gépeknek.

A motort elsősorban privát versenyzőknek szánták, olyan tehetségeknek, akikre akár később, a gyári csapatban is számíthattak. Megjelenésekor kilencszáz megrendelés érkezett, így a bajorok 1939 márciusában válogatást rendeztek Hockenheimben, melyre 400 versenyzőt hívtak meg, köztük Kozmát is.

A magyar szenzációsan motorozott, ezért néhány társával a legendás Kompressort is kipróbálhatta. Ő volt az egyetlen, aki három perc alatt körbemotorozta a Hockenheimringet, és mindössze másfél másodperccel maradt el az akkori BMW szupersztár Karl Gall pályarekordjától. Négy másodpercet vert az utána következő német, Ernst Hildebrandra. A gyár döntött, megkapta az 1-es alvázszámú R51 RS-t. Karl Gall meghalt a '39-es Isle of Man TT-n, így minden esély megvolt, hogy 1940-ben Kozma a BMW gyári versenyzőjeként álljon rajthoz.

A háború sajnos közbeszólt, Kozma professzionális karrierje itt gyakorlatilag véget ért, és 1942. április 26-án tragikus körülmények között meghalt. Motorkerékpárjával egy elé szaladó kutyát próbált kikerülni. Bukott és beverte a fejét a járdaszegélybe. Motorkerékpárját azonban soha nem sikerült leradírozni a térképről. Mivel a vázat Kozmára szabták, így az egyetlen centiméterrel rövidebb a többi tizenhatnál.

A német hadsereg, 1944-ben az összes versenymotort begyűjtötte hadipari anyagként Budapesten, de a motort valaki még aznap éjjel lelopta a vagonról és nyoma veszett. A háború után felbukkant, majd megvásárolta egy Szűcs László nevű úri szabó, akinek a Váci utcában volt üzlete.

A krónikák alapján Szűcs igen jó eredményeket ért el motorral. 1946-ban megnyerte a Magyar Nagydíjat a Népligetben, második lett a Magyar TT-n, harmadik a bécsi Prateren, és megnyerte a szezonzáró versenyt Tihanyban. 1947-ben ismét második lett a Magyar TT-n, a berni Európa Nagydíjon a nyolcadik helyen motorozott, amikor elesett és eltörte az állkapcsát. A kommunisták 1949-es hatalomátvétele után Argentínába emigrált és vitte magával a BMW-t is.

A történet meglepő módon megerősítést nyert egy tavalyi interjúban is, amelyben a Los Angelesben élő festő, grafikus Daday Ferenc említi a gépet – a városi legenda, amely szerint budapesti pincékben rejtegették évtizedekig a felelősségtől megtört veteránosok az R51-et, majd adták el egy vagyonért a gyárnak, nem igaz.

BB: megvolt a terved? Amikor kimentél Stockholmba, a kiállításra, akkor már úgy mentél, hogy tudtad, nem fogsz visszamenni? És azt is tudtad már, hogy mi lesz a következő lépés?

DF: Igen, a terv már kész volt. Volt kapcsolatom is hozzá. Szűcs Pali barátommal korábban együtt volt a műtermünk Pesten. Az öccse a Váci utcában volt úri szabó. Nagyon komoly kuncsaftjai voltak. Ő megkapta a kivándorlási engedélyt Buenos Airesbe. Ki tudta menekíteni a teljes szabó üzletét is! Az összes szövetet, de még a motorbiciklijét is!

BB: Buenos Airesbe érve már voltak ismerőseid, akikre támaszkodhattál.

DF: Igen, Szűcs Pali testvére várt már, foglalt nekem szállodát. Az argentin kaland hét évig tartott az életemben. Juan Domingo Peron elnök bukásáig, 1955-ig maradtam ott. Nekem eredetileg az volt az elképzelésem, hogy végig Argentínában maradok. Dél-Amerika jobban tetszett nekem, mint Észak. Volt Buenos Airesben egy magyar muzsikusnak, Kardos Imrének egy vendéglője. Az új emigránsok közül sok színész fordult ott meg. A Páger, meg a Komár Juliska, Eszenyi Olga, Vaszary Piri, Szilasi László és még sokan mások. Kardos ingyen adott nekik ebédet. Én is odajártam az elején.

A motor az ezt követő ötven évben eltűnt, csak 1998-ban került fel ismét a nemzetközi radarra: egy Indianekra vadászó német kereskedő talált rá Argentínában. Azt hitte, a legendás kompresszoros versenymotorok egyikére bukkant, ezért 50 ezer márkáért meghirdette az Oldtimer Marktban. Sebastian Gutsch, a BMW Múzeum jogásza kiszúrta a furcsa hirdetést, megnézte, majd az alváz és motorszámból kiderítette, hogy nem egy Kompressorról, hanem Kozma eltűnt motorjáról van szó.

Gutsch javasolta a megvásárlását és vállalta a restaurálást. Körülbelül két évig dolgoztak rajta. Érdekesség, munka közben felbukkant néhány legendás magyar sufnituning megoldás is. A motor jelenleg is megtekinthető a BMW múzeumában, és csavarra pontosan olyan, mint ahogy 1939-ben Kozma átvette. A motor történetét részben Paulovits Imre kutatta fel, a sokszoros magyar bajnok Szabó Andor segítségével.

Kozma halála után hatvan évvel, Paulovits Imre a világon egyedüli újságíróként kipróbálhatta a BMW-t a Hungaroringen. Külön megköszönnénk a tőle kapott a fotókat és szöveges információkat.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr934630805

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PathosVerdesIII · http://www.rongo.hu 2012.07.05. 14:52:12

Gyönyörű gép, izgalmas történet, köszönöm.

toncsi64 2012.07.05. 14:59:50

Imádom amikor egy előkerült öreg járműnek története is van, főleg ha az ilyen kalandos :) Köszi

Szobadísz 2012.07.05. 16:14:02

Szép történet!
Jó érzés tudni, ha egy-egy régi tárgy évtizednyi kaland és kallódás után a megfelelő kezekbe jutva megújul és végül a méltó helyre ér, ahol bárki megcsodálhatja.
Így van ez jól!
Ezt nem érti meg az, aki pl. a veteránozásnak csak pusztán az anyagi oldalát nézi.
A régi dolgoknak lelkük van. Mesélnek általam át nem élhetett korokról, viszonyítási pontot, állandóságot hoznak az életembe, soha vissza nem térő technikai, mérnöki megoldásokkal kápráztatnak el.

Mindig csodálattal nézem pl.egy tip-top rendbehozott Fiat 500 gazdájának a büszkeségét, amikor egy-egy veterántalálkozón a nyitott motorház előtt állóknak meséli a felújítás körülményeit, vagy amikor látom a Bokori Traktormajálison a 60 éves Hofferral pöfögő pirospozsgás arcú szántóvető arcán a boldog büszkeséget, amit csak az érezhet aki képes szeretni és tisztelni a régi tárgyakat.

pizsama 2012.07.05. 16:16:17

Szép motor, szép történet, jó ilyeneket olvasni.

tujapecér 2012.07.05. 16:48:42

Bravó!!!
Így kell ezt csinálni!

Katana750 2012.07.05. 17:07:11

Rohadt háború. Akkor is volt csodás kvalitású versenyzőnk a későbbieket a pártállam kényszerítette a bbk-ra a gp-k világa helyett. Ma meg a Talma. Nehéz ügy a tehetség. Bocs,hogy nem a BMW remekművét ajnározom. Ismét egy jó írás GP-től. Kicsit elgondolkodtam.

HOLIDAY 2012.07.05. 17:44:38

Leülnék elé és csak nézegetném. Remek paripa és benne van szinte az egész nyomorult XX. század!

szpotter 2012.07.05. 18:21:22

A sztori jó, a gép gyönyörű, a képeken a felirat POCSÉK. Ennél lejjebb már nincsen...

Csizirájder 2012.07.05. 19:25:44

Nagy köszönet Paulovits Imrének, de azért jobb lett volna ha a nem a kép közepére teszi a feliratot... :( Amúgy remek a történet, és csodálatos a motor!

Tomchy 2012.07.05. 20:46:04

Remek cikk, a sztori nekem szomorú, sok benne a tragédia.

A fellelt állapotról nincs megtekinthető fotó? Kiváncsi lennék, honnan indult a gyár, illetve hogy mik lehettek a "legendás magyar sufnituning megoldás"-ok.

kzolee 2012.07.05. 21:39:15

Nagyon jó cikk, szép képek!

Dru0791 2012.07.05. 21:41:21

Paulovits mesternek külön köszönet, hogy engedte a neve mögött megjelenni a motor néhány részletét.

voroseltolodas 2012.07.05. 22:43:56

Semmi értelme középre tenni a nevet védelem céljából. Ha valaki fel szeretné használni,közepes felkészültséggel 15 perces Photoshop-ozással eltünteti.

GeRGelu: 2012.07.06. 06:26:33

Jó cikk.
Szuper Motor.
Elismerésem Kozmának és Paulovitsnak.
Fenébe a háborúkkal.

Boxair Rulez!

eko 2012.07.06. 08:28:06

Paulovics monnyon le!
Értelmetlen és zavaró a nevét nézegetni.

JmOS 2012.07.06. 08:54:08

Meglepő történet, gyönyörű a motor!

Annak pedig külön örülök, hogy ilyen forrásból származik a cikk. Összefogás - ez kell ennek a kis országnak... :)

Chingachgook 2012.07.06. 10:43:13

Koszegen, az Irottko hotel aulajaban is van egy hasonlo koru bmw R valahany kiallitva, nemtom kie lehet. De olyan klassz, hogy me'g a muszakilag erzeketlen felesegem is leesett allal bamulta percekig :)

[mike] 2012.07.06. 11:02:53

Arról nem szól a fáma, hogy Szűcs László csak megvásárolta valakitől a BMW-t, vagy konkrétan Kozma gépével versenyzett sokáig. Mi az igazság?

[mike] 2012.07.06. 11:04:45

Ja és még valami: ez a motor a müncheni BMW múzeumban van?

Guld Péter 2012.07.06. 11:11:07

@[mike]: A háború után felbukkant, majd megvásárolta egy Szűcs László nevű úri szabó, akinek a Váci utcában volt üzlete.

A krónikák alapján Szűcs igen jó eredményeket ért el motorral. 1946-ban megnyerte a Magyar Nagydíjat a Népligetben, második lett a Magyar TT-n, harmadik a bécsi Prateren, és megnyerte a szezonzáró versenyt Tihanyban. 1947-ben ismét második lett a Magyar TT-n, a berni Európa Nagydíjon a nyolcadik helyen motorozott, amikor elesett és eltörte az állkapcsát.

és igen, ha jól tudom a müncheni múzeumban van kiállítva

TixTide 2012.07.07. 19:59:57

@eko: Gondolom ha a képek tényleges árát kifizették volna a cikkhez, akkor a felirat sem lenne rajtuk. De ha csak demóra tellik akkor ez van.

pudliho 2012.07.20. 10:35:48

"Paulovits mesternek külön köszönet, hogy engedte a neve mögött megjelenni a motor néhány részletét."

köszönjük meg a májsztrónak, hogy csak ekkora betűméretet használt és lehetett volna fekete is a háttér :-D

Kekszemu 2013.01.10. 20:03:50

Érdekes és hány ilyen történet lehet még...

Kekszemu 2013.01.10. 20:10:09

Nicolas Sárközy apja Pál az ötvenes évek elején emigrált huszon évesen. Az anyjának akkor nem sikerül kijutnia az országból, pedig egy párizsi szállodában találkoztak volna. Ezért a mama egy úri szabó ismerőssel tovább tervezte a menekülést. Aztán egy nap a férfi nyomtalanul eltűnt. Nem találom a könyvet, de szerintem ez a szűcs volt az az úri szabó...

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása