Kéthengeres, gazdaságos Tatra

Arcom kékes fényben sápad, szemem eres a monitortól, kézfejem ízületei kopottak a sok gyorsparancstól. Ha nem dönt le az álom, képes vagyok órákig motorokat nézni még munkaidő után is – a sok unalmas új motor után az éji órákban előmerészkednek a patkányok, a veteránok, a szétvágott chopperek és mindaz, ami normális körülmények között nem fér bele a totalbike-os nyolc órába.

A cseh CMN magazin archívumát lapozgattam, amikor beleakadtam Karel Hromek gépébe. Döbbenetes ugye? Hagyok időt, nézzék csak meg alaposan a képet, aztán elárulom a részleteket is.

A szerelem még a hadseregben kezdődött, ahol Karel nap mint nap szerelte a koprivnicei léghűtéses Tatra teherautókat. A T815 moduláris, 12 ezer köbcentis motorja elnyerte tetszését, évekig agyalt, hogy néhány hengert felhasználva épít valamit. Egy traktorra gondolt először, de ahogy teltek az évek, zanzásította tervét: a végeredmény ez a chopper lett.

Duplán dicsőséges építés, hisz ez az ország legnagyobb, háromezres, V2-es customja, másrészt az egyik legolcsóbb is. A 2007-ben összerakott motor összköltsége a munkaidőt nem számolva mindössze 5000 cseh korona volt, vagyis mai árfolyamon számolva 62 ezer forint.

Az alkatrészek, mint az olajkosz, csak úgy ráragadtak, évekig gyűltek a műhely sarkában, vagy a barátok polcain. Egyszer csak elérték a kritikus mennyiséget, a folyamat nem volt visszafordítható: Karel Homek nekiállt, hogy a háromezer köbcentis blokkot megteremtse.

A forgattyúsházat 12 milliméteres acéllemezből hegesztette – így egyszerűbb volt, mint leöntetni egy darabot. A csavarozható gyári főtengelyt átalakította, átméretezte és odébb helyezte a sonkákat. A hajtókar sem tatrás, a polcán talált két, ismeretlen eredetűt használta fel. Ezekre szerelte a gyári dugattyúkat, de természetesen azok sem maradtak érintetlenek. Megrövidítette és le is könnyítette mindkettőt: az eredeti dízelmotor 20:1-es kompresszióját 7,5:1-re tolta le – naná, hogy átalakította benzinesre.

Berúgóst szeretett volna, de közben a barátai lebeszélték – a törött lábszár rémképe elriasztotta Karelt. Az önindító beszerelése viszont elmaradt: a szükséges erejű kompakt akksi ára többet vitt volna el, mint a projekt összköltsége. Az építő csehségének tanúbizonyságaként az udvari körfűrész szíjáról hajtva röffenti be a Tatra choppert. Ugyan kemény munkával be is lehet tolni, de fogalmazzunk úgy, hogy addig tart a motorozás, ameddig le nem fullad a nagy kéthengeres.

A váz 38 milliméteres csövekből készült – gondolom ezek is csak úgy a sarokba betámasztva fetrengtek. A hátsó felnit az udvaron várakozó régi Škoda Octavia acélfelnijéből alakította ki. A modern első villa viszont ajándék volt: a dakaros versenyző, a Rahier munkagépek tervezője, Ivo Kastan adta Karelnek. A szárak közé Intruder első kereket fogatott.

A váltót egy bontás alatt álló Škoda 1203 mikrobuszból nyerte – hogy az egyszerű négygangos szerkezet bírja a Tatra erejét, plusz csapágyakkal erősítette meg. A kuplung alapjául egy Trabantét vette, de ezt is jelentősen át kellett mókolnia. A gyújtás hat voltos, a szíjjal hajtott generátor állítólag orosz.

A benzintarály cseh, CZ-n szolgált valaha. Ötletes, ahogy az alját megvágták – a mifelénk elterjedt szokással szemben nem érintetlenül tette fel a csepptankot, így sokkal jobban mutat, az íveit kellemesen egészíti ki a finom csíkozás.

A karburátor, ami a háromezer köbcentis blokkot ellátja, megdöbbentő módon egy 125-ös kétütemű krosszmotorról való – kemény, de a becsületes szívótorkú porlasztó képes megetetni a hengereket, igaz, az egyik úszóházat eltávolította Karel.

Sajnos videót nem találtam a motorról, de a cseh kollégák állítása szerint működik, bár, a vibráció rendkívüli – a férfias megjelenés mellé a férfiasságot zsibbasztó viselkedés társul. 

A képek forrása: cmn.cz, Petr Moško

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr423384865

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zsolt64 2011.11.15. 15:04:32

Háát csak anyyit hogy:
juhuhhúúúú.

Azért a tulajnak ajánlanék 1 spermabankot, ha még gondol a jövőben apaságra.

Egyébként állat...

PepeXVI 2011.11.15. 15:10:35

Killa!

Bírom az ilyen embereket. És Csehországban valószinűleg rendszámot is kaphatna...

1kutya 2011.11.15. 15:59:24

erre most mit lehet mondani?

ÁLLAT!

ZON 2011.11.15. 16:00:20

A néni mit szed, hogy ilyen összeszedett a tekintete?

A gépész úré minden tiszteletem.

mt-03 2011.11.15. 16:31:47

mekkora lokete lehet? az latszik hogy nem kicsi.
sajna az a generator eleg hanyasul van odateve.

skyrangr 2011.11.15. 16:33:09

@ZON: "tekinteted kereszttüzében égek..." :D :D :D

Vidra #23 2011.11.15. 16:33:49

Babetta gyújtótrafó :) királyság

Respect az építőnek. :)

vasvizsla 2011.11.15. 16:36:35

Biztos, hogy nem ülnék rá. Esetleg ha lenne még egy ugyanilyen váz a motor körül, meg még legalább két kerék.
De aki berúgja annak adok egy puszit.
A hülyeség határtalan.

skyrangr 2011.11.15. 16:38:57

@mt-03: 120mm a furat, 130 a löket, az eredeti motornál. elvileg itt is annyi, mivel az eredeti a főtengely.
morcos hangja lehet :)

Jamesblond 2011.11.15. 16:50:55

ÁJÁJÁJJJ!!!!!! 3000cm3 V2 90fok:D Mint a nagykönyvben. Nagyon bírom a cseheket roppant kreatívak egyébként. 62.000-ből egy ilyen motit összehozni... Efgy ilyen láttán felmerül az emberben mennyiből is jöhet hát ki egy menetszél hűtéses sorozatgyártott 5 millás gép? Az az igazi szabad ember aki egy ilyet meg tud álmodni, meg tud csinálni. Biztos nagyon élvezi vele a mester a motorozást, hiszen az ő megtestesült ötlete. Nem lehet gyenge élmény amikor az 1.5 literes hengerek "odapukkantanak".

nofatchx 2011.11.15. 16:54:53

gondolom festékből is ez volt polcon.
király. :)

GERI87 2011.11.15. 16:55:03

A blokkért meg e leleményért grat, de maga a motor ritka ronda:D

Amúgy maradhatott volna dízel, az viccesebb és érdekesebb lett volna:)

Kopasz Szuzukis 2011.11.15. 17:01:03

Ha a krómokat sárga-, vagy vörösréz bevonatra cserélte volna, akkor igazi királyi steampunk gép lenne. De így sem piskóta.

joejoe1974 2011.11.15. 17:12:03

Ez az igazi motorépítés,és nem katalógusból összeválogatni cuccokat,és rárakatni valami gyári vasra.

voodoux 2011.11.15. 17:12:20

@Jamesblond: szabadszemmel is látszik, hogy nem 90 fok. bocs.

Mostly Harmless 2011.11.15. 17:16:06

ezzel a tankkal vajon mennyi ideig megy?

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.11.15. 17:19:01

@voodoux: igen, uj forgattyushazat csinalt.

panza 2011.11.15. 17:29:26

Ez igen! Nagyon tisztelem az ilyen embereket.
baowah: Köszönet a közlésért.

Marhaszív 2011.11.15. 17:38:09

@ZON: "A néni mit szed, hogy ilyen összeszedett a tekintete?"

he, he, gondolom búgatóport...

Jamesblond 2011.11.15. 18:01:07

@voodoux: Igazad van. Innen 90-nek tűnt :)

csubakkapákó 2011.11.15. 18:38:37

jól állna a gépnek ha fényezés helyett egyszerű - kicsit rat style, leütött elemekkel - matt fémszínű lenne, az indítást egy kisebb légpalackkal el tudnám képzelni. Ha a blokkot egy picit előbbre és lejjebb tolja, akkor az egyetlen disszonáns vázgörbület a tank után talán elkerülhető lett volna.
Amúgy full respect, atomkirály munka én még pénzt is adnék érte.
Ja, a csajszit meg simán szúrnám..:-D

FEKI 2011.11.15. 19:41:41

Első féknyerget csak én nem látom?

románc cuvée 2011.11.15. 20:07:23

Hihetetlenül flegma az a Babkó trafó:D

misinator 2011.11.15. 20:44:54

Istencsászár!
Szvsz az út - az alkotás folyamata - a lényeg, a cél meg annyiban, hogy egyedi. Pont.

Innentől a kutyát nem érdekli, hogyan van odaillesztve a generátor stb.

Hogy is mondta a klasszikus,
"Tetszettek volna forradalmat csinálni"
Tetszettek volna alkotni...

Virago_1000 2011.11.15. 20:53:05

@Jamesblond:
"Efgy ilyen láttán felmerül az emberben mennyiből is jöhet hát ki egy menetszél hűtéses sorozatgyártott 5 millás gép? "

- Shadowbull lehet hogy azt mondana, hogy te istentelen hulye vagy. Nem alaptalanul. En nem akarok szemelyeskedni, de az eddigi hozzaszolasaid alapjan 1000x ertelmesebbnek tartottalak.

Virago_1000 2011.11.15. 20:54:08

@Jamesblond: De mar rajottem, szerintem jogasz vagy, vagy bolcsesz.

Virago_1000 2011.11.15. 20:55:16

Vagy meg diak, kommunikacio szakon.

Virago_1000 2011.11.15. 20:58:16

@baowah: kivancsi vagyok, hogy munkalta meg. Amugy nagy kiraly lehet a csako. Igazi, verbeli cseh.

pog ma thon 2011.11.15. 21:08:11

@vasvizsla: Mármegint az egyszerű fika . Enyit tudtok. Mutass te valamit okostojás.Én szivesen építenék egy ilyet ha képes lennék rá de sajnos nem vagyok. Se anyagilag se máshogy. Ugyhogy marad a gyári VN.

Bazsi(HUN) 2011.11.15. 21:32:14

Ez valami zseniális. A 62 ezer forinton meg jót is nevettem! :D Rég láttam már valamit ami ilyen kreatív volt!

Sunsertes 2011.11.15. 21:59:55

Fantázia+akarat= egyedi,dögös motor.
Egy hazánkfiára emlékszem, ő kispolák motorból és trabant hátsó kerékből csinált csoppert, csak valami rat félét.
GRAT

vasvizsla 2011.11.15. 22:04:18

pog ma thon
Elismerem, én is imádnék motorokat építeni, ha tudnék, de az biztos, hogy nem három literes dízel motorral kezdeném. Mert eleve a motor fogalma lett megerőszakolva. Valaki említette korábban, hogy képzeli milyen jó lehet a mesternek, amikor motorozik vele. Hát bocsánatot kérek, de ezzel biztos, hogy nem.
Motornak túlzás, autónak kevés.
Nekem apám egy echte salakmotort épített amikor 4 éves voltam romet blokkból (50ccm), egy sebesség, semmi fék pont mint az eredeti, a váz, a tank, a kormány, a hátsó lánckerék, minden stimmelt. az vagány volt. Mindenki a csodájára járt, még mindíg meg van!!!!!
Tessék! És az se került többe, mint 60 ezer! És működött!
Ez nem működik, de ha igen, én akkor se ülnék rá.
És, nem, nem tudnád berúgni se te se más.

vasvizsla 2011.11.15. 22:28:36

És ha tényleg 60 ezerben volt forintban, akkor a csávónak saját krómozó, festő, csőhajlítő és heggesztő üzeme van.
És még szépnek se nevezném, nem szeretem ezt a műfajt. Köcsögöknek való.
Én minimalista vagyok motorban.

Merida001 2011.11.15. 22:44:33

A csaj, rendben van! :) A motor színét azonnal átfesteném, ha enyém lenne a vas. Egyébként elég jól sikerült szerintem. Egy videót mellékelhettetek volna a hangjáról...:))))))

Blád__ 2011.11.15. 23:12:59

Respect az arcnak, bár én elfektettem volna azt a két hengert... :)

Virago_1000 2011.11.15. 23:13:49

@vasvizsla: "És ha tényleg 60 ezerben volt forintban, akkor a csávónak saját krómozó, festő, csőhajlítő és heggesztő üzeme van. "

- ott a pont. Es ezek az uzemek ingyen dolgoznak neki, sot mi tobb az alapanyagot is lopta (eleg valoszinu verzio). Mert 62.000-bol meg a rafordiott ido alatti rezsikoltseg sem jon ki (a sorrol nem is beszelve, hiszen Csehorszagban vagyunk).
Ezt csak azok veszik be akik lamak a temahoz.

Nem tudom kedwes Baowah, minden sertes nelkul kerdezem, hogy pont te, akinek most epul Szakal muhelyeben a motorja, hogy vehetsz at ilyet es kozolhetsz tenykent. Meg akkor is, ha 2007-ben volt.

Virago_1000 2011.11.15. 23:14:45

@Blád__: Az szelesebb lett volna, mint 1 mikrobusz :)

mtk001 2011.11.15. 23:34:22

Easy rider öcsém !!!!!!!!

Jamesblond 2011.11.15. 23:37:16

@Virago_1000: Se bölcsész, se jogász nem vagyok. Azt sem értem most miért kötöttél belém már megint. Diák sem vagyok. Elárulnád mi a baj? Ha valaki házilag csinál valamit nem kell egy üzemének lennie. Használt csőhajlító 10.000-ért van, a MÉH-ben a vas kilója 100 Ft nálunk, a hegesztőt sem kell felszámolni mert lehet az is volt a háznál mondjuk évek óta. És igen, kinek mije van azzal főz, sokan traktort csinálnak házilag összkerék meghajtással, dízel motorral és valahogy az is fillérekből kint van. Ha eladja, 1 db-on is haszon van. A gyáriakról meg olvasom hogy "csak" 15.000 db kelt el és az még veszteséges, de kell a presztízshez meg hasonlók... De még egyszer mondom nem tudom most mi a baj.

Jamesblond 2011.11.15. 23:39:29

@Virago_1000: Ja, egyébként személyeskedsz, ha burkoltan is.

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.11.16. 08:10:34

@Virago_1000: a kulonbozo cegeknek munkaidoben fusizo baratok kihasznalasa egy cseh nepsport.

Tomchy 2011.11.16. 08:38:01

Szerintem tisztességes munka, hatalmas elismerés illeti a jóembert. Nagy lego lehetett összerakni. Nem az én stílusom, de benne van a lelke, az biztos.

Babetta gázkar, hm? :O)

csuvel 2011.11.16. 08:59:16

Ez a tank, meg a külső generátor iszonyú rémtett. Ellenben értékelem a tervező igyekezetét, pláne a diesel motor fejlesztését. Maradjunk annyiban, hogy elsőre nem rossz!

nofatchx 2011.11.16. 09:32:57

ha a primer szíjas lenne, dupla ennyibe kerülne a vas. :)

Blád__ 2011.11.16. 09:40:19

@Virago_1000: 2 Darab egyenes kéménnyel a kamionok is félreállnának előle

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.11.16. 10:53:06

Szép munka látványilag, de ekkora hengerekkel a rezgések miatt inkább boxert kellett volna csinálni, nem 55-60°-os V-t.

plzltn · fabrikalo.5mp.eu 2011.11.16. 10:56:03

ej,ej,ej...
egy dízelt benzinessé alakítani... :-)

Szkotti 2011.11.16. 11:21:17

Engedjétek meg, hogy: asssztakurva.
Nem szép, de nem is célja.
Maxirespekt.

Virago_1000 2011.11.16. 11:49:42

@baowah: A kommunista gyokereket nehez kiirtani. Ez nepsport volt (?)magyarorszagon is, aztan csodalkoznak, hogy nem marad semmi a cegnel, par ev mulva meg munkahelyuk sem lesz. Aztan lehet szidni a multikat.
Ismertem egy illetot, aki naponta a teglagyarbol 3 db teglat hazavitt a bicikli csomagtartojan, aztan par ev mulva epitkezett. Ez meg a szociban volt.

Virago_1000 2011.11.16. 11:51:33

@plzltn: motoros talalkozon lattam egy motort, amiben etz blokk volt, de a tulaj atalakitotta 4-utemure. Valami Renault hengerfejet mokolt ra.

Chingachgook 2011.11.16. 12:02:47

kurva jó ! a motor is ! :D

plzltn · fabrikalo.5mp.eu 2011.11.16. 12:52:07

@Virago_1000: Egyhengeres renault fej?

Valami kép, link, vagy valaki, akinek van ilyenje? Meg kellene nézni... :-)

Virago_1000 2011.11.16. 13:30:15

@plzltn: nem vicc. A motor maga eleg ocsmany es esetlen volt, de a lenyeg a technika. A siroki motorostalalkozon volt, kb 5-6 eve, rendszamot "termeszetesen" nem kaphat.

Virago_1000 2011.11.16. 13:32:10

@Jamesblond: "Elárulnád mi a baj?"
- semmi, nekem semmit nem artasz vele. Csak ha nem szoltal volna, bolcs maradtal volna, mi itt a forumon egymasrol a hozzaszolasok alapjan alkotunk kepet.
Szerintem moderaltasd ki a hozzaszolasaidat, irj ezugyben 1 mailt baowahnak. Csak hogy mentsd ami meg mentheto.
Hogy miert? Mert sikerult a TC 10 evenek talan legbutabb hozzaszolasat elkovetned. De mar lehet, hogy ez nem is butasag, hanem demagogia. Nem tudom eldonteni.

" a hegesztőt sem kell felszámolni mert lehet az is volt a háznál mondjuk évek óta. És igen, kinek mije van azzal főz, sokan traktort csinálnak házilag összkerék meghajtással, dízel motorral és valahogy az is fillérekből kint van. Ha eladja, 1 db-on is haszon van. A gyáriakról meg olvasom hogy "csak" 15.000 db kelt el és az még veszteséges, de kell a presztízshez meg hasonlók... "

- a gyar a mehtelepen be tudna szerezni be az alapanyagot, amit felreszegen heftelnenek ossze, aztan lekennek neoluxxal. Ja a hegesztorobot, a hegesztokeszulek meg az aram ingyen van, nehogy kifelejtsem. A tervezes, fejlesztes, meretezes, megfelelo alapanyag beszerzese, a prototipusok eptese, azok tesztelese, a gyartasi folyamat bevezetese, testreszabott gyartoeszkozok tervezese, gyartasa, a gyartasi folyamat fenntarthatosaganak biztositasa, a minosegbiztositas, a logisztika, beszerzes, (meg meg amit kihagytam), csak folosleges ido/penzpocsekolas, hogy meg tobb ingyenelo legyen a gyarban. Mert a valodi munkat csak a szalagon levo betanitott munkasok vegzik, azok tartjak el a tobbi lebzselot, ugye? Naja.

Az koztudott, hogy a Bugatti Veyron 1 millio euros vetelara ellenere masszivan veszteseges, de szerinted ez is hazugsag, mert hiszen a Pista bacsi is fillerekbol kihozta a Pannonia motoros kerti traktort.

"De még egyszer mondom nem tudom most mi a baj."
- en sem, mondom, nekem nem artasz vele semmit. Ha ezek utan nem latod magadtol mi a baj, na, az a baj.
Nem is tudom elmondani, mert ha innen kene elkezdenem, az mar nem online kategoria. Egy biztos, gyarat meg kivulrol sem lattal, kommunikacio szakon erre nincs is szukseg. Csak akkor ne osztanad itt az eszt.

GERI87 2011.11.16. 14:01:24

@plzltn:

Négyütemű MZ...

onroad.hu/sites/default/files/cikkek/gallery/2010/03/27_etz250/100_1434.jpg

meg Simson:

www.simson.hu/index.php?mit1=cikkek&mit2=kivalaszt&mit3=cikkek&id=265&fokat=4&alkat=

Amúgy ha nem "hozott" cuccból, meglévő alapanyagból, szívességből épült volna ez a gép akkor nyílván drágább lenne.
Ha meg sorozatgyártani kéne akkor már ott a munkadíj, adó, alapanyag, "rezsi"....szóval nem egy 300%-os profitú projekt mint aminek elsőre tűnik:)

Kéne egy kis vállalkozástan a népnek mondjuk énekóra helyett;)

plzltn · fabrikalo.5mp.eu 2011.11.16. 14:37:31

@GERI87: onroad.hu/cikk/tobb-mint-meghokkento-negyutemu-etz250.html
Végigolvasva a cikket, az időbeli, térbeli, és a használt szófordulatok összecsengéseiből tulajdonképpen felmerűl a gyanú, a cikket maga Virago_1000 írta. És akkor az ő hasát láthatjuk, meg a "borsodiját" (és akkor a kérdés marad, ki tartotta a fényképezőt?)

De tényleg. 5-6 éve Sikrokon, -- 2005-ben Sirokon Legalább is a motor ugyanaz...

Jamesblond 2011.11.16. 16:35:20

@Virago_1000: :) Nem. A kommunikáció sem talált. És rajtad meg Shadowbullon kívül soha senkit nem zavar a hozzászólásom, egyedül titeket. Dízel motoros 4x4-es traktorról írtam nem Pannóniáról. Látszik hogy értelmes ember vagy, csak egy irányon kívül nem vagy hajlandó máshová irányítani a tekinteted. Egy gép nem Veyron vagy Pannóni motoros traktor. Van a 2 pont között rengeteg más. Te a Veyront hoztad fel én a Tata Nano-t: Légzsák, ABS nélkül 430.000 Ft átszámolva. Indiában gyártják. Gyárban, mérnökökkel, nem MÉH-es anyagból, marketingesekkel, sleppel, mindennel. Nálunk egy 125-ös jobb nevű motort nem kapni ennyiért. A gyár pedig mivel nagy tételben veszi az alapanyagot, áramot, stb. nagy kedvezménnyel kapja azt. És igen: 5 m acélcső, 2 kerék, 1 váltó, egy egyszerű blokk miért is milliók? Benyeled a nagy gyári marketing dumát, aztán fogadatlan drukkerként rátámadsz arra aki nem veled szédül? És öntődét láttam már belülről. Meg esztergályos műhelyt is, présüzemet is. (mást is) Azért veszteséges a legtöbb gyár, mert jó könyvelőket tartanak és azok ki tudják hozni nullás közelire. A sajtó meg megírja, sokan meg elhiszik. A VW azt mondja, minden Veyronon 7 millió Eurót bukik. 70 db/év a szám. Az 490 millió ojró bukta/év. Mindez a VW-nek még csak a nevét sem emeli, mert Bugatti néven fut a veszteséges termék. Na ez az igazi boszorkánykonyhája a gyárnak: A könyvelési osztály. De konkrétumot ezúttal sem tudtál írni, csak rébuszokban írsz mi is az amivel annyira nem értesz egyet.
"Szerintem moderaltasd ki a hozzaszolasaidat, irj ezugyben 1 mailt baowahnak."
Ugyan miért? Megdícsértem a cikkben a motort, az alkotóját, meg megpendítettem hogy mekkorákat akaszt a vásárlókon a gyár. De márkanevet még csak véletlenül sem írtam.
"mi itt a forumon egymasrol a hozzaszolasok alapjan alkotunk kepet."
Pontosan: Mindenki látja, hogy a motort maximálisan pozitív és dicsérő hozzászólásom ellenére te megmondod ki vagyok, mihez értek.
"Hogy miert? Mert sikerult a TC 10 evenek talan legbutabb hozzaszolasat elkovetned."
Küld el baowah-nak a soraim aztán kérdezd már meg tőle van-e valami baj vele. :) Mert az van hogy egy max. pozitív hsz-re másztál fel.

Taurista robogós 2011.11.16. 17:11:13

Virago_1000

Ahoz példáúl mit szolsz,hogy egy 90-100eft-os nokia mobiltelefon teljes összköltsége/előállitása 280ft ?

GERI87 2011.11.16. 18:36:27

@Jamesblond:

Jaj istenem...
Ha annyira könnyű és nagy biznisz lenne - mega profittal, könnyű népátbaszós kereseti lehetőséggel - az autó/motor gyártás akkor nem gondolod hogy boldog-boldogtalan ezt csinálná?
Minden sarkon egy kis üzem, legalább 1000 márka lenne...
Csak ebbe gondolj bele...

De nincs. Vajon mér...

Ja tudom mindenkit átbasznak..

ŐK!

Megfeledkezel olyan dolgokról hogy:
környezetvédelmi előírás, egyéb szabványok előírások, beszerzési ár, munkabér, infrastruktúra, szállítás, tárolás, raktározás, adó, anyagköltség, gyártóssor, tervezés, beszállítók, marketing stb.

A Tata Nano errefelé elvérezne...

Folyóba öntött mérgező anyagokkal, ázsiai biztosítási és munkavédelmi előírásokkal, bérekkel, ránézésre vakságot okozó műanyagokkal, lófasz öntvényekkel...csukott szemmel hegesztett varratokkal:) stb naná hogy kijön 400-ból.
Na meg mérnök és mérnök közt is van különbség...
Aztán használd is...egészségedre...

Jamesblond 2011.11.16. 22:25:32

@GERI87: Szevasz GERI látom te is megjöttél.

"Jaj istenem...
Ha annyira könnyű és nagy biznisz lenne - mega profittal, könnyű népátbaszós kereseti lehetőséggel - az autó/motor gyártás akkor nem gondolod hogy boldog-boldogtalan ezt csinálná?
Minden sarkon egy kis üzem, legalább 1000 márka lenne...
Csak ebbe gondolj bele...

De nincs. Vajon mér...

Ja tudom mindenkit átbasznak.."

Van.
Katt ide, számold meg! Remélem a szemednek hiszel.

en.wikipedia.org/wiki/List_of_motorcycle_manufacturers

...a kisebb műhelyek benne sincsenek.
Az ázsiai duma is jó, hogy ilyen xar, meg olyan szennyező körülmények között gyártanak. Csakhogy a neves gyárak is gyártanak rengeteg dolgot ott. Pl a BMW GS 650 full kínai gyártás, ottani szennyezéssel szintén. 2.5 mill körül mozog.
Egy kínai 125-ös motorkerékpár Ft-ban 50.000-ért már a tied. Új! 4-en járnak rajta éveken át még a budira is. A Nano 1 olcsó indiai autó, de nem úgy gyártódik ahogy te hiszed, még egy link, higgy a szemednek:

www.origo.hu/auto/20090715-tata-nano-toresteszt.html

Szóval az van, hogy hatalmas extraprofittal adnak itt el nekünk mindent. Elektronikai cikket, energiahordozókat, gépipari termékeket. Pont emiatt tartják a marketing osztályt. Elhitetik sok emberrel, hogy amire kitolják a zsét az annyit is tud. De ott a net előtted is, ne engem tornáztass már...

Jamesblond 2011.11.16. 22:29:44

@GERI87:
Ja, és az árban a teljes előállítási árat fizeted meg mindenhol. Az olcsó autó esetében is.

"örnyezetvédelmi előírás, egyéb szabványok előírások, beszerzési ár, munkabér, infrastruktúra, szállítás, tárolás, raktározás, adó, anyagköltség, gyártóssor, tervezés, beszállítók, marketing stb."

Igen, ezt mind, meg még többet is. Ilyen tételek minden gyárban vannak, meg is fizettetik a vevőikkel.

Virago_1000 2011.11.16. 23:00:12

@Taurista robogós: "Ahoz példáúl mit szolsz,hogy egy 90-100eft-os nokia mobiltelefon teljes összköltsége/előállitása 280ft"

- Edes Istenem! Azt, hogy ilyen hulyeseget csak a magadfajtak vesznek be. De legyen neked a te hited szerint.

Virago_1000 2011.11.16. 23:05:55

@GERI87: En ezeknek mar nem ervelek, mert az erveim mar kimeritik az online lehetosegeket.
Ezeknek mar iskolapad kene, tabla, kreta, szamitogep, szemleltetoeszkozok.

Virago_1000 2011.11.16. 23:08:07

@Jamesblond:
"Egy kínai 125-ös motorkerékpár Ft-ban 50.000-ért már a tied. Új!"

- meg, meg, meg, ennyi nem eleg! Hadd tudjak meg kulisszatitkokat!

Virago_1000 2011.11.16. 23:12:33

@Jamesblond: te ocsisajt, mert nem importalsz motorokat kinabol-indiabol, ha 50.000 ft az eloallitasi ara, aztan hulyere kereshetned magadat.

De tudod mit? Alapitsunk autogyarat, az extraprofitbol az auto aranak a 20%-a az enyem, tobbi a tied.

GERI87 2011.11.16. 23:21:20

@Jamesblond:

Ezeket a linkelt gyártókat én is ismerem, ez még nem "mindenki" úgy érzem. A nagyon kicsik meg éppenséggel nem az olcsóságukról híresek...

Az meg hogy mit hol gyártatnak, és hol tervezik, forgalmazzák megint egy fontos szempont úgy érzem...amit nem lehet azzal elintézni hogy kurva drága.

Azért belátható szerintem hogy minőséget nem kapsz gombokért...50.000-es géppel is el lehet járni nyilván de az olyan is....ha neked megfelel, sose fogod érteni a különbséget.

"hatalmas extraprofittal adnak itt el nekünk mindent."

Persze hogy van profit hisz azért van az egész....de hogy orbitális lehúzás lenne ez csak ilyen kisemberes irigységgel vegyes közhely...
Az hogy keveset keresünk egy dolog.

"ne engem tornáztass már..."

Nem tornáztatlak, nem muszáj válaszolni...
De nem értem miért gondolod hogy meggyőző ha azt állítod be: az egész világ azon alapszik hogy kevesek átbasszák a többséget...

Ha csak egy nyamvadt büféd lenne nem állítanál ilyeneket.

kneeslider 2011.11.16. 23:26:31

A nő azért van ott, mert ő akarja biztosítani a merevséget, ha már a váz így ránézésre nem tudja :)
Sportmotoros szemmel nem formálok véleményt, de az alkotómunka megérdemli az elismerést!
Azt mondjuk nem értem, miért, hát miért, miért is: BARNA?!
Erről 2:24-től:
www.youtube.com/watch?v=HF3A9xxkt-s&feature=fvwrel

Jamesblond 2011.11.16. 23:36:32

@Virago_1000:
Rengetegen csinálják már. Pl 125 cm3-es kína quad akad itteni áron 90.000 Ft körül. Kínában nincs 30 rongy.

"http://www.multiapro.firmcenter.com/ingyenaprohirdetes.php?searched_text=hummer"
4 kerekű, új, 125-ös 4 ütemű rükverces garis cucc. 90. A motor 2 kerekű, nincs benne rükverc ezért olcsóbb is. 50.000-t írtam, de 36.000-ért is van. Itt a fent említett quad azért 90.000 (láttam 76.000-ért pár hete) mert rajta van a szállítás, meg a magyar importőr haszna, Áfa, stb.

" te ocsisajt, mert nem importalsz motorokat kinabol-indiabol, ha 50.000 ft az eloallitasi ara, aztan hulyere kereshetned magadat. "

Az országban rengetegen árulják ezeket a kínai motorokat, quadokat, atv-ket. A városok bekötőútjain állnak az út szélén sorba szinte mindenhol. ??? Tele van velük az ország. Szóval megint személyeskedsz, leszólsz másokat, miközben alapvető évek óta jelen lévő dolgokról sem hallottál még. Csak ismételni tudom magam: Ott a net előtted is, járj utána, aztán sértegess másokat.

Jamesblond 2011.11.16. 23:52:06

@GERI87: Hát a büfében szerzett tapasztalat elég is hogy a gépgyártás területén is otthon érezd magad. Kinek hogy...
"Persze hogy van profit hisz azért van az egész....de hogy orbitális lehúzás lenne ez csak ilyen kisemberes irigységgel vegyes közhely...
Az hogy keveset keresünk egy dolog."
Dehogy vagyok irigy! Nagy ember sem. Én azt hittem csak nem hallottatok még dolgokról, azért linkelek itt nektek... De nektek ellenség kell és azt hiszitek én vagyok. Hát én aztán nem. Na szevasztok.

GERI87 2011.11.17. 00:13:36

@Jamesblond:

"a büfében szerzett tapasztalat elég is hogy a gépgyártás területén is otthon érezd magad."

Nem, de a büfés Marika ugyanúgy profitot akar mint a multi...talán ebben megegyeznek:)

Írhattam volna más példát is de abba is belelehetne kötni.

Egyáltalán nem kell ellenség, és ez nem jelenti hogy másban nem érthetünk egyet, de most ebben nagyon nem, és ennyi az egész.
Csá.

Taurista robogós 2011.11.17. 16:02:18

Virago_1000

Egy piacon vásárolt zsebszámológép 200ft és ugyanannyi anyag van benne mint egy mobil telefonban.(12éve dolgozok a nokia gyárban,hallottam már egy-kétt infót)

más:
pl:egy motor vázának a hegesztési munkadíja kb:100ft egy gyárban egy munkásnak aki kap napi 5eft-ot kb: 50db-ot össze kell hegeszteni naponta.(és megsugom,hogy a legtöbb motort kinába gyártják ahol a napi kereset kb:800-1200ft/nap)és így mindjárt csak 16-24ft/db

Neonknight 2011.11.20. 11:18:04

@Taurista robogós: "Egy piacon vásárolt zsebszámológép 200ft és ugyanannyi anyag van benne mint egy mobil telefonban.(12éve dolgozok a nokia gyárban,hallottam már egy-kétt infót)"

Ha 12 éve dolgozol Nokiát gyártó cégnél akkor tudhatnád, hogy ez nem így van, ráadásul nem csak a beépített "anyag" nem ugyanannyi, de a belefektetett munka sem.
Majdnem 10éve vagyok egy cégnél ami gyártott már Nokiát, Blackberryt, Cisco-t, IBM-et és sok autóelektronikát is.
Nem csak az alapanyag költség nagyobb (komolyabb LCD, akku, több alkatrész miatt), de nagyobb minőségbiztosítást igényel az összeszerelés is. Ráadásul több munkát és anyagi befektetést igényel, mert tesztelni kell rádiófrekvenciás szempontból, audió szempontból is, a teszteken több bukási lehetőségük van, nagyobb az esély a selejt gyártására, emiatt több hibakeresőre, javítóműszerészre van szükség stb. Ennyit a telefon témáról :)

Oktato 2011.11.21. 09:04:03

Tehát az árképzésről: Vákuumcsöves napkollektorokat forgalmazó cégnél dolgozom mindenesként. Csak a könyvelést és a kínai komunikációt végzi más. A beszerzési számlák az én gépemen lépnek be a cégbe - ergo ismerem az árakat. Erre rájön még a szállítási költség, vám, raktárköltség, munkabérünk. Most van meg az alapár. Ehhez hozzászámolunk 30-35% profitot ez a nagykerár, erre rájön még a "kiskerprofit" + 15-25% és az ÁFA. Ha hiszed ha nem az első 5 legolcsóbb között van a cég terméke még így is.

Ja nekem is van 10 perc időm minden órában totálbikezni...

Melleséleg azért nem hoz be mindenki nagyban mindent Kínából, mert előre kell befektetned sok pénzt az áruért. Ekkora tőkével meg nem mindenki rendelkezik... szerencsére!!!

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.11.21. 12:34:09

@Oktato: ooo, elobb utobb pont ilyet kene vasarolnom.

Oktato 2011.11.21. 22:09:31

@baowah: Nálam okés a dolog!

Nézd meg ezt: www.solarus.sk/?page=kontakt

Az első orange az enyém, de küldhetsz e-mailt is, magyarul is, és akkor csak én fogok vele foglalkozni...

Legközelebb szerdán délután kerülök céges mélközelbe, mert kint fogok szakérteni terepen holnaptól...

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.11.21. 22:35:29

@Oktato: oke, nem ennyire prompt, de remelem mihamarabb az lesz. a cicm mentve, koszonom!

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása