Amit letiltott a párt

A cseh ČZ motorgyár tavaly volt kilencvenéves. Igaz, hogy a szülinapi buli már több mint egy éve volt, de sajnos csak most hívták fel a figyelmemet erre a pompás képsorozatra. A strakonicei vár udvarán – ami egyes olvasóinknak már ismerős lehet – rendezett találkozóra rengeteg motor gyűlt össze.

Magyarországon leginkább csak a 70-es évek Czetkáit ismerjük. Egyesek talán emlékeznek a terepmotorokra is, de a sok utcai versenymotor, a két és négyütemű pályagépek errefelé ismeretlenek. Pedig a nagymúltú gyárnak kiváló fejlesztései voltak, mérnöki szempontból még a Jawa speciáljait is sikerült túlszárnyalniuk.

A V4-es 90 fokos hengerszögű 350-es csodálatos mérnöki munka, sajnos csak három darab készült belőle – ennek nem technikai, hanem politikai és gazdaságpolitikai okai voltak. Hála az égnek mindhárom fennmaradt, igaz, az egyiket korábban felfúrták, hogy az 500-asok között is mehessen. Aki még nem hallott félelmetesen jó V-motor hangot, az füleljen.

 

Az 1972-es Sport 250 is csodálatos motor: az egyhengeres kétütemű a sikeres krossztechnikán alapul. Természetesen nem gyártották, csak egy évig – a szocialista munkásoknak nem ilyen potens és harapós masinákat szánt a párt.

Az Amerikában rendkívül sikeres és többszörös világbajnok terepmotorok sikerét trail, vagyis részben dzsindzsaképes gépekkel próbálták meglovagolni. A korabeli külföldi motoroslapok szerint kifogástalanul sikerültek, ennek ellenére egyik sem élt meg hosszú modellciklust – a mérnököket rendre leállították fentről. A gépek egy része ugyan az akkori Csehszlovákiában is kapható volt, de a többi szocialista országban nem nagyon terjesztették őket.

Magyarországom mindent egyöntetűen Czetkának hívnak, pedig a strakonicei cég az egyik legdinamikusabban fejlesztő kelet-európai motorgyártó volt. (Igaz, ragadványnevekben nagyon erősek és fafejűek vagyunk, erre az egyik legjobb példa a „kaliforniai jawa”: a csepptankos hárömötvenes és a Twin Sport között mindent így hívnak, persze tévesen.)

Nézzék végig a galériát, gyönyörködjenek az érdekességekben; az ős-bicajoktól az utolsó ČZ-Cagiva kooprodukciós motorokig ott van minden. Biztos vagyok benne, hogy rengeteg ismeretlennel szépséggel találkoznak majd az óriási galériában, megéri végigkattintani.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr882400643

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Attis10 · http://auto-matchbox.blog.hu/ 2010.10.26. 17:07:28

Elfogadnék egy párat... szép mocik

bobfalfa 2010.10.26. 17:09:28

Nekem kb. olyan volt, mint a 136-os képen, csak narancssárga, 350-es CZ. A Kesjár-féle fejidomot és bele a Trabi első lámpát már én alakítottam rá. '83-ban Krk sziget, '84-ben a Kotori öböl körbe, '85-ben pedig Athén - két személlyel sátorral és kellő mennyiségű ennivalóval - mindenféle hiba nélkül teljesítette. A legnagyobb probléma a megszakító volt, Athén után hazafelé, a 2800. km tájékán már csak 90-nel ment, a fogyó hézag miatt - nem tudtam olyan kenőanyagot szerezni, ami megmentette volna a megszakítót... Szép idők voltak...

baowah · http://baowah.blog.hu 2010.10.26. 17:10:49

@bobfalfa: hála az égnek most már a VAPE cuccokkal ez megoldható. Az én Jawámnak is villany volt a baja.

bobfalfa 2010.10.26. 17:15:16

Meg úgy olvastam, hogy már mindenféle megszakítós dologhoz lehet kapni megszakító nélküli gyújtást - hát szép is lett volna akkor! Mi is mindig felgyújtottuk a tompított fényt, mert az már akkor is menő volt (majd később előírás is), de ezek a motorok nem voltak felkészítve erre. Emlékszem, hogy a dinamóra rá volt írva, hogy 6 V; 10,7 A, vagyis névlegesen 64 Wattot termelt a névleges 3000-es fordulaton - nevetségesen kevés. Mindig akkor állt le, amikor leengedted a gázt, majd fék és irányjelző is egyszerre...

bobfalfa 2010.10.26. 17:24:34

@baowah: Bocs, nem ismertem a VAPE nevet, szóval ez a megszakító nélküli gyújtás...

Annak idején a szezon kezdetén tank le, tolómérő bedug a gyertyanyíláson, ellenőrző lámpa pont 3 mm-re FHPE felvillan, és jó. (csak hézag legyen legalább 0,3-0,4 mm)...

joejoe1974 2010.10.26. 17:33:46

Bakker,ezekért a képekért már megérte reggel felkelni!

joejoe1974 2010.10.26. 17:51:21

Ezeket a képeket nem lehet valahol nagy méretben egyben letölteni?

TyerCorp01 2010.10.26. 18:02:09

Tyűűű anemjóját! Anagyonnemjóját! Ez... ez...ez egyszerűen ...áhh szavakkal el sem lehet mondani! Köszönöm a képeket!

Ha már "kaliforniai"

@baowah: Íme egy link, némi adattal, és bődületes képanyaggal szolgál mind a négy generációjú Californian-ről, különféle adatok, prospektusok, ilyen-olyan csemegék, akár egyszer arról is írhatnál egy cikket. Ideje lenne már, hogy valaki tisztába tegye a dolgokat etéren, börzéken a hajamat tépem, amikor valaki elkezd kaliforniázni...
www.motomagazin.cz/index.php?action=californian&menu=21&pos=californianuvod

TyerCorp01 2010.10.26. 18:04:29

Jah, és nyáron kaptam egy jóbarátomtól egy halom 70-es, 80-as évekbeli prospektust, a szocialista részleget megtartottam, bedigitalizáltam, kezdve egy ČZ prospektussal:
indafoto.hu/tyercorp/image/8203237-5ceb385e/297741

Tomchy 2010.10.26. 18:23:51

Gigaléria. Szépek!

chiagochico 2010.10.26. 18:31:29

Azta!!!Gyönyörüek!!!

a márk 2010.10.26. 18:50:18

hihetetlen mennyire összeillenek ezek a kedves emberek a motorjaikkal!

mükkemakk 2010.10.26. 19:15:56

Én nem bántom a 354-es Jáwa-m Vape cuccokkal, eredeti marad, hobbimotor. Az öreg állatorvos ismerősöm azt mondta, hogy a Jawa jóval többe került anno a Pancsinál, na ez most már nem így van...

yeti 2010.10.26. 19:24:12

Az oldalkocsis Cezeta mindent visz.Bár azt nem tudom eldönteni,hogy nagyon szép,vagy nagyon csúnya-e?

muz 2010.10.26. 19:29:32

Ezt nem tudtam!
Köszönöm!

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.10.26. 19:34:37

Azt a kurva. Szép galéria. Az újabb géphez, (pölö 5-ös kép) hozzá lehet jutni? Mennyibe van egy ilyen?

ommm 2010.10.26. 19:46:30

Öregem, az a hang, na az meredek, odabasz.

BlazeHun 2010.10.26. 20:21:02

Há majnem elmentem a hangtól (a sarki patikába nyugtatót venni)!

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2010.10.26. 21:46:39

Hehh kellett a leszabályozás, nehogy a szabad szoci nép túl nagyot haragjon a szabaccságó'? :D

Edd China 2010.10.26. 21:54:22

Vicces arcok vannak a motorok mögött:D

Viszont milyen rohadt jól néz ki egy-egy motor! Nagy kár, hogy a Simsonok, MZ-k, Rigák helyett nem ilyeneket örököltünk, nem ilyeneket áshatunk ki a pajták és fészerek mélyéről a szemétből.

Edd China 2010.10.26. 22:03:10

Kár, hogy nincsenek kiírva az adataik.

SRX 2010.10.26. 22:20:22

Nagyszerű anyag!
1976 és 80 között én is egy 634-es 350-est
nyúztam, farigcsáltam. Most is bármikor bevállalnám.

TyerCorp01 2010.10.27. 00:07:37

@baowah: Tervezgetek egyet utánépíteni hazai anyagból, képek alapján, azért kutattam utána ennyire mélyen, van még innen-onnan pár képem (sajnos nem elég), de egy 590 Replikát össze lehet hozni. Tank van egy nagymegyeri ismerősömnél, a többi csak lakatosmunka, elhatározás, meg (sajnos) pénz kérdése... :)))
És kész a 360-as is, ha van időd, csekkold le! :)

indafoto.hu/tyercorp/jawa_350_kesz

Őexc.Vitéz Bivalybasznádhy. Dr. Őfőméltóságu Úr 2010.10.27. 05:19:31

Anno a V négyessel Agostinit és az MV Agustát akarták megszorongatni.Ment is mint villám, még a népligeti versenyre is elhozták egyszer bemutatni. Bohumil Stasa vezette. Aki szerencsés volt az láthatta mindkettőt, mert akkor már jártunk Bno-ba versenyekre.

nikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk 2010.10.27. 07:02:55

Vééééégre nem a puna indavideóról van linkelve a vidi !! :D

tommodore · http://tommodore.blog.hu 2010.10.27. 11:34:14

Nem semmi galéria! Ezt megéri egyesével leszedni. A V4 hang pedig üt vág, el sem tudom képzelni mi lett volna ha sorozatgyártásba kerül.

laverdasfc 2010.10.27. 14:08:09

Huh, az a V4-es! Ennyire durva hangot kb a v6 laverda és a v8 guzzi produkál.

Most már tényleg rendbe kellene hozni a cz-imet.

Krisi 2010.10.27. 23:15:02

gyönyörű hangjuk van a V4-eknek, kösz a videót!

Imperial 1969 2010.10.29. 07:13:40

AAAAAAAAAAAA ! Ujra es ujra lejatszottam csak a hang miatt ! V4 mindorokke !

rozsdapeti · http://rozsda.blog.hu/ 2010.11.01. 21:09:15

Hejj, azok a pirostankos, fehérsárhányós scramblerek!
Egyszerű,menő retrómotorok lehetnének az utódaik, pl. 350es dr blokkal.

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.11.02. 09:52:22

@tommodore:
Nos én mindig utáltam amikor állóhelyzetben turáztatták a motorokat
MAx. 1-2 huzás de percekig..
Többre bescülök egy öblös alapjáratot

Amikor az egyenesben elkezd gyorsulni és hallani a váltásokat majd a fullgáz környékén kezd zenélni,az igen az muzsika

Tavasszal voltam Ostffyasszonyfán, német veterán verselyen, voltak szép hangok
:)

Friss topikok

Hirdetés