Szúnyogtestű csehszlovákok

A két krosszgép a kert végében fetrengő roncsokból épült. Jiří Boubalnak nem volt szíve kidobni a Jawa Mustang és 21-es Pionier alkatrészeket, inkább nekiállt, hogy a gyerekkorában látott kis versenymotorokat megépítse. Az eredetiek képeit egy újságban látta – sokáig kellett nyomoznia, de nem adta föl: pont olyat szeretett volna, amibe egykor beleszeretett. Az ötveneseket 1962-63 során egy Kreibach nevű mérnök építette, akkor még számos versenyen rajthoz álltak a vadított „krosszpincsik”. 

A karburátor ČZ 150 C-ről, a hátsó villa Jawa 250-ből való, akárcsak a hozzá kapcsolt rugós tag. Az Earles-villa saját konstrukció, néhány elhajított kísérleti darab után készült, szintén régi fotók alapján.

A háromfokozatú váltó pedálja a korábbi Jawa 555-ről származik, a lábtartók viszont azonosíthatatlanok. A cseh kamaszok között ismert tény volt, hogy a gödrökkel óvatosan kell bánni – az ugratás után könnyen összeroppant a váz. Hogy ezt elkerüljék, kicserélték az alsó csövet és egy felső, erősítő rudat is hegesztettek a nagykerekű robogó vázához.

A hivatalosan sosem volt versenymotor replikája fillérekből készült három hét alatt. Jiří Boubal tervezi a kétütemű blokk felerősítését és egy négyes ČZ váltó beépítését is. Mindkettő gyönyörű lett – restaurálni nem lett volna érdemes őket, de ez a munka magáért beszél. 

(A képek forrása: icmn.cz)

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr122138782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

c 2010.07.09. 09:52:52

Volt egy megkímélt Jawa Mustangom.
Simsonhoz képest egy rom. Motorja, futóműve - ha lehet egyáltalán futóműről beszélni - egy nagy nulla.

Szarból meg mint tudjuk nem lehet várat építeni.
A képeket jó nézegetni, de ha fizetnének se kéne.

baowah · http://baowah.blog.hu 2010.07.09. 10:02:25

igen, a Mustang érthetetlenül rossz még a Pionyrhoz kepest is. Pedig a kettő jóformán ugyanaz - én az anyagminőségre fognám, de a mustang tényleg tud szopás lenni. Az öreg 21-esek meg máig vidáman közlekednek.

A simson kb 20 évvel volt későbbi fejlesztés, látszott is rajta.

joejoe1974 2010.07.09. 10:44:00

Ezeket látva már megérte felkelni.Én 2008-ban vettem Mustangot,10km-ről hoztam haza lábon,fékek és világítás nélkül.Itthon derült ki hogy a váltóban levő vizes olaj a szimmeringeken át símán bekerült a forgattyúsházba és onnan a hengerbe,de ettől függetlenül gond nélkül hazahozott.

Devil2 2010.07.09. 11:06:15

Az ötlet nem rossz, de a Mustang blokk egy kalap szart (se) ér. Igaz, a csehszlovákok nem tudtak felmutatni egy épkézláb 50 köbös vasat sem, miből is lehetne így meríteni?..

yeti 2010.07.09. 11:11:22

Jópofák azokkal az óriási hátsó lánckerekekkel.

atabi 2010.07.09. 11:13:26

@Devil2: azért a babetta motorok egész jók voltak

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.07.09. 11:18:54

Tetszenek, ügyesen megcsinálta őket. Mondjuk a Mustang tényleg nem egy műalkotás:)

muz 2010.07.09. 11:25:19

A mustang valóban khmmm.....szóval nem annnnyira jó:-)))
De ezek nagyon kreatív kis vasak.

atabi 2010.07.09. 11:53:09

kicsit dizájnosabb lenne,vmi korszerűbb olcsó blokkal lenne rá kereslet....

Gzula[HUN] 2010.07.09. 13:41:09

Szépek. Azért tartósteszt alá nem merném venni egyiket sem.

joejoe1974 2010.07.09. 13:43:52

@Devil2: Vegyél egy jawa 90 endurot.forgótárcsás,5 sebességes gép,10 lóerővel.Az is 70-es évekből való.

joejoe1974 2010.07.09. 14:05:33

ilyen felső merevítés van az én mustangomban is.

2010.07.09. 15:12:20

Nekem is volt Mustangom, 1979-80 között, nekem legjobban az első "teleszkóp" működése tetszett. Egy gödör, teleszkóp lemegy és beszorul, következő gödör, teló visszajön.... :)
Félreértés ne essék, akkor még nem taknyoltam vele, és újonnan volt a boltból. Görbe villaszárakkal.....

joejoe1974 2010.07.09. 18:09:38

@bogyo112: Nagyon gyenge az első villa,tekeredik,hajlik.Én az enyémbe egy aprilia rs 50 első villát szereltem,az már nem fog tekeredni :DDD

TyerCorp01 2010.07.09. 19:36:30

Nekem 5 éve van Mustangom, z ég egy adta világon semmi bajom nem volt még vele, a megbízhatóság titka: gyári trabant kondi, gyári új jawa/skoda 105 megszakító, és 6V-os trafó a 8V-os helyett. A karbi "bonyolult", mint egy kőbalta, a hátsó teleszkópok, habár jobbak, mint a gyári Simsoné, nekem kemények, az első villa meg... hát igen, az olyan amilyen. :)
Ezért most meg fogtok engem kövezni, de szerintem aki nem tud egy Jawával bánni, az nem igazi motoros.
És nyugodtan lehet szidni, szapulni, meg hogy gyenge, de azt is tegyétek hozzá, hogy anno feleannyiba került, mint egy S50.
...és ezt a blokkot vashengerrel már az 50-es években gyártották, egyedüli hátránya a kétlamellás kuplung, ami hasonlóan nagy vicc, mint a karbi.
Egyetlen mottójuk lehetett: ha már nem tökéletes, legalább szerelni könnyen lehessen. Egyetlen gyertyakulccsal és egy laposcasvarhúzóval az út szélén a fél blokkot szervízelni lehet: fúvókák kívül vannak, megszakító is lendkeréken kívül...

TyerCorp01 2010.07.09. 20:02:20

@baowah: Te laksz közelebb Vágbesztercéhez, de azt, hogy a Mustang rosszabb lenne, mint a Pionyr, ráadásul a 21-es, ezt azért megkérdőjelezném. Egy időben gyártották a kettőt, ugyanazzal a blokkal, ugyanazzal a vázzal, ugyanott, csak a Mustang extrémebben néz ki, ennyi a kettő között a különbség.
Na jó, egész pontosan a 21-est 1968 – 1977-ig, a 23-ast (Mustang) meg 1969-1982-ig, gyári tirisztoros gyújtásból meg készült 5 db, de nem került sorozatgyártásra, és egy érdekesség: a Mustang utódja a Mistral lett volna, erős S51 utánérzéssel, Tirisztoros gyújtással, 4 sebességes váltóval, és 5.3 Le-vel, azt abból a 70-es évek elején készült két prototípus, de sorozatgyártás nem lett belőle.

Képek:
www.jawa-50.cz/clanek/jawa-50-typ-vm-238-mistral-prototyp.html

Sajnos a cseh szókincsem nagyon szerény, ezért nem tudok többet mondani... :)

peti251 2010.07.09. 21:20:02

Jáva Musztáng jó nagy kincs, jó ha van, de jobb ha nincs!:):):) nekem kimaradt a muszi... faterom gyűlölte. volt\van helyette schwalbe, star, s51, ts250, etz 250, babó 207 speedracer:)

TyerCorp01 2010.07.09. 21:56:53

Ez a mondóka Riga Moped-del jobban hangzik. :)

betonrepa 2010.07.09. 22:46:12

Volt Jawa Mustangom. A fenti képektől felbuzognak a régi emlékek és élmények, de mai eszemmel már tudom, hogy ezeknek egyetlen egy jó helyük van a földön. Egy atombomba teszbázison!

baowah · http://baowah.blog.hu 2010.07.10. 12:50:47

@TyerCorp01: nincs empirikus magyarázata. de a mustanggal mindenki többet szopott, mint a pincsivel.

joejoe1974 2010.07.10. 16:06:03

@baowah: Haverom mustangal jár tanyára télen nyáron.szép nagydarab gyerek,190centi körül és mázsa fölött.Mosóbenzin és benzin keverékével hajtja.Még az apja vette a gépet magának anno.Azért is ragaszkodik hozzá.Gyakran traktor akkumulátort hord hátul a csomagtartón,de a gép bírja.A blokkját nem szedte szét eddig,egyszer nézte meg kíváncsiságból a hengert belülről,meggyűrűzte és azóta is hajtja.

joejoe1974 2010.07.10. 16:12:34

Egyszer egy ismerőse véletlen benzint tankolt a dízel kocsiba.Leengedte a tankból a cuccot,és a gázolajos benzint (benzines gázolajat)a havernak adta hogy mosson vele alkatrészeket.A haver sajnálta erre használni,így beletette a mustangba és azzal járt.Annyi volt a gond hogy nehezebben indult és füstölt nagyon,de ment.Én pl a benzinbe fáradtolajat kevertem mivel nem volt épp 2T olajam.Azzal is ment símán.Egyszer a fáradtolajos doboz tetején egy csomó víz volt,de kívülről nem láttam.És mind belekerült a benzinbe.Utána láttam hogy mi van,öntöttem még egy kis olajat bele.Akkor kicsit prüszkölt a musti,de ment ugyanúgy.Egyszer hagyott cserben csak.Akkor is azért mert a fáradtolajtól annyira bezárlatolt a gyertya hogy a két elektróda között masszív híd keletkezett..Mivel akkor épp otthon maradt a gyertyakulcs,így akkor egyszer haza kellet tolnom.

Szsrobert 2010.07.10. 19:30:19

Menni megy, csak a romló kenés miatt csökken az élettartam, és mint írtad, beköpi a gyertyát. A fáradt olaj eleve tele van korommal. A négyütemű olaj hihetetlen kokszlerakódást hoz létre a hengerben. Levettem a hengerfejet, és a kályhacső belseje ahoz képest steril műtőasztal.

TyerCorp01 2010.07.10. 21:00:15

@baowah: hmm érdekes... na ma pl. én is szoptam a Mustanggal... visszaraktam a gyári kerekeit, gyári új fékbowdeneket, és alig használt fékeket raktam fel, indultam volna a szomszéd faluba, az utcánk végén fékeztem, egy hatalmasat csattant... hátsó fék alumínium tartója valahogy kiakadt, a fék körbetekeredett, a bowdent megrántotta, az meg mivel az olajleeresztő csavarhoz van rögzítve egy lapkával, tőből kiszakadt, és a 200 km-es fullszint'. (autóból kimaradt) olajam az utcánk végén csordogált el...:(

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása