Szeret engem: nem dobott az árokba

Ekecs és Nyárasd között adta meg magát a lánc

Másfél hete az égig magasztaltam Vérfagyasztó Tádét, az öreg Jawámat. Imádom a trotty csehszlovákot, pedig volt, hogy cserbenhagyott: előbb az elektromos rendszerében veszett el négy-öt-hat volt, aztán a rozsdás tank okozott problémát. Mégsem tudtam rá rossz szemmel nézni, egy ötvenes éveiben járó motornak sok mindent megbocsátok. 

Kerültek új kábelek, akadt modern gyújtás, a tartályt is kipofoztam – végre úgy tűnt, hogy nem lehet több hiba, hittem, hogy a 250/353 csattogva gurul előre, örökre. Már alig vártam a hétvégét, tenyerem húsán éreztem a kétütemű negyedliteres remegését. Szombat reggel meghúztam a csavarokat, ellenőriztem a guminyomást és gondoltam, megfújom a láncot is.

Ilyen játékkal sosem kínoztam a motoromat - éppen a lánc miatt

A garázst túrva rájöttem, hogy nincs a ládában láncspray. Emlékeztem ugyan, hogy a tokozott láncvédőben bőven van zsír, de gondoltam nem szedem szét, ha úgysem tudok vele mit csinálni. Felpakoltam, beindítottam és elindultam: várt rám az éves kómatúra, a gútai Independent buli.

Jawám furcsán mutat egy mai találkozón, mint Johnny Cash a Szezám utcában: ennek ellenére majd' mindenki párás tekintettel járta körül – Szlovákiában voltunk, ott mindenki ilyenen kezdte 10-20-30 éve. Többen megkérdezték, hogy miért hagytam rajta a láncvédőt, hisz felesleges és csak körülményessé teszi a szerelést. Jó az rajta, mondogattam, védi a portól és a víztől – hasznos inkubátor.

Az Independent találkozóján nem csak motorosok voltak

Reggelre a nagy szomjoltásban el is felejtkeztem az alkatrészről, Hege barátom juttatta eszembe. Ő már megjárta egyszer, a farói találkozóra menet Franciaországban elszakadt a lánca és előrecsattanva átlyukasztotta a blokkot. „Azért majd nézz rá” - búcsúzott tőlem, én meg bólogattam.

Dunaszerdahelyre indultam ebédre anyámhoz, mögöttem Laci barátom jött a Guzzival. Alig vártam, hogy elérjük a kürti kanyarokat, elképzeltem, hogyan koptatom meg a semmit sem érő Mitas gumikat. Az utolsó egyenes végén hatalmas csattanást hallottam és egy fémes sikító hangot: a motor leállt. Tudtam, mi a baj: a lánc elszakadt.

Laci megállt és megnyugodva pislogott saját gépe kardánjára. Hamar lekerült a láncvédő, mélyéből fémdarabok potyogtak. Láttuk, nincs értelme szerelésbe fogni: se szerszám, se alkatrész. A menedzserszemléletű javítást választottam: felhívtam azokat, akik segíthetnek. Percekkel később Töce már bicajra is ült, áttekert Gyuribaához és hozta tőle a világ legrosszabb autóját, a Škoda 1203 mikrobuszt.

Egy órán át a kanális partján kis kavicsokkal riogattuk a vízben lebzselő halakat, a huszonöt kilométeres kanyarrendszer sokáig tartott a hatvan felett életveszélyes kocsinak. Megjött, pakoltunk és menet közben soroltuk a lehetséges károsodásokat. Olaj nem csurgott, ezért bíztam benne, hogy a jó kladnói vas nem adta meg magát.

Nagyapám gondossága révén volt a polcon örökölt lánc, zacskóba vágtam és irány Gyuribaá műhelye, ahol Palival kiegészülve komplett műszaki bizottság várt. A Jawán egy csavar tartja hátul a láncvédőt, az első részt csak be kell szúrni a jobboldali dekli alá. Bontás és kárfelmérés: a fémdarabok kipucolása után megnyugodtunk.

Nem roncsolt visszafordíthatatlanul az elszakadt lánc

A gyanúnkkal ellentétben nem az illesztőszemnél szakadt, hanem középen. Szánom-bánom, de ezt már húsz éve cserélni kellett volna – annyira le volt gatyásodva, hogy kis híján körbe lehetett hajtani. Zsír volt rajta bőven, talán több is, mint kellett volna: a meleg betonon olvadt szurokként csurgott ki a tokból a gedva.

A pléh felszakításával a lánc ütése erőt vesztett

Körülbelül kilencvennel mentem, amikor a szakadás volt; nem vagyok fizikus, hogy kiszámoljam milyen erővel csapódott előre a lánc, biztos, hogy volt benne a kraft. A tok elejéből kihasított egy ötcentis darabot, de ez volt a szerencse, hisz megfékezte, nem üthetett előre és nem szorult be a fogaskerék elé. A kerék nem blokkolt le, nem álltam fejre. Megnyugodtam, hogy nincs komoly baj, csak karcolások keletkeztek a dekli alatt.

A 0,6 millis pléhlemezt könnyen sikerült kijavítani

A széthasított lánctokot pléhvágóval formába hoztam, fogóval kiegyengettem. Mielőtt belefűztem a láncot, a többiek tanácsásra azért megszámoltam a szemeket: mindkettőn hatvan. Persze az negyven évesen is új, Favorit márkájú cseh lánc kisebb átmérőjű volt, mint elszakadt elődje, ezért Palival koppig előre toltuk a tengelyt. A láncot dróttal kellett bevezetni, csak ezután csattanhatott a zárszem.

Előrébb kellett engedni a tengelyt, az új lánc az egyforma szemszám ellenére rövidebb volt

Olcsón megúsztam. A motor kegyes volt hozzám, én szeretem, ő meg viszontszeret.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr631271910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szálka 2009.07.27. 18:03:30

szép baleset. tényleg nagy szerencse, hogy ennyivel megúsztad. a 1203as skodát meg ne tessék bántani ha kérhetem :) persze tudom , hogy egy használhatatlan kocsi de nekem még kell egy olyan. eddig mindig volt valaki aki megakadályozta, hogy legyen egy. talán egyszer nem lesz és akkor...

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.07.27. 18:29:05

nekem is kene egy 1203, de csak a kasztni. ala meg egy rendes vaz, kormany- es futomu meg valami motor - ez mar 1,9 diesel, de igy hihetetlen sittes fos. igaz, azt megbizhatoan tudja :)

hogen 2009.07.27. 19:11:44

A dobókockás szelepsapi itt sem hozott szerencsét, mint az egyszeri tuningladán a tükrön lógó... :P

Bencesz 2009.07.27. 19:16:33

@hogen: Jó, de a tuningladára a kocka mellé kell a ló patkó meg a szörmekormány is. :D

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.07.27. 19:17:43

Ha a lánc elszakadt, érdemes ránézni a lánckerekekre. Hátha azok is csereérettek.

Szamp 2009.07.27. 19:17:49

Melyik kürtön robbantál le?

Krisi 2009.07.27. 19:22:09

Kiskoromban nekem is kedvenc autóm volt az 1203. Végülis most is az, bár vagy 10 éve egyet se láttam :)

csak john 2009.07.27. 19:29:01

Szerencséd volt! Vigyázz a gépre, szép példány! A Škoda 1203 mikrobuszt is tesztelhetnéd egyszer!

faterpolo 2009.07.27. 19:29:54

Hát tényle szeret téged a motorod... Láttam én már biciklistát is hatalmasat bukni láncszakadás miatt, azok után el tudom képzelni, mekkora perec nézett volna ki neked is, ha csak egy kicsit is pechesebb vagy...

olleeee 2009.07.27. 19:47:43

szamp, ha te az vagy akire gondolok akkor nem nalunk, hanem Csallóközkütrön,az van DS fele + kanyargos út :)

Rocko- 2009.07.27. 19:49:08

uhh bazz, újabb ok, h ne motorozzak.
olcsón megúsztad, nem merek belegondolni, h mi történik, ha elkapja a lábad.

pocikaja 2009.07.27. 20:01:30

baowah milyen gyújtásod van? engem nagyon érdekelne, én most gyújtásproblémákkal küzdök egy '67-es 350-es csepptankoson.

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.07.27. 20:07:57

@Rocko-:

Semmi. Nem kapja el a lábát. A láncvédő összegyűrése sok-sok energiát elemészt.

olaffpiffpaff 2009.07.27. 20:14:49

cső
baowah

Laci miért nem huzott haza a guzzival? vagy ottan nálatok nem lehet motort vontatni?

Olaff

Bq 2009.07.27. 20:53:48

@olaffpiffpaff: Nálunk se lehet... Illetve mindent lehet, csak rendőr ne lásson:)

olaffpiffpaff 2009.07.27. 21:01:35

@Bq: itt nálam ugy értem lenygyelhonban lehet hivatalosan motort motorral vontatni.az itteni kresz engedi.a lényeg hogy a vontatott motorhoz nem lehet állandóra odakötni a kötelet hanem a villán átfüzni és a kormányra rátekerni. baj esetén fék nyomás és nadzag elengedés....

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2009.07.27. 21:05:37

Ok, hogy belefér a 'korhű avítosság' - de az a kipufogón, meg a felnik peremén jelentkezzen: ne olyan alkatrészeken, amikre ( 90-nél ) már az életedet bízod.

Még kb. kettőt alszok, én YoungTimer lesz a Laverda is a garázsban: de a gyertya, gumik, kenőanyagok, fékek, azok naprakészek rajta. Így van nyugodtság, erre költöttem először.
Pedig lett volna mire - a kinézete Dali képeket idéz, a maga éjfekete varázsa alól fel-felütő vörös alapozójával...

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.07.27. 21:21:47

Azt hallottam valahol, hogy az ilyen motorláncokból nagyszerű kést lehet kovácsoltatni. Ez a lánc vigyázott rád, Árpád, nem mondom, hogy csináltass belőle kést, de tedd el, emlékbe, ne a kukában végezze.

olaffpiffpaff 2009.07.27. 21:26:29

@scheerti: jól hallotad ,át lehet kovácsolni, az acél már jófajta és a motoron tömörül a molekuláris szerkezete, damaszt acélhoz hasonló a végeredmény

muz 2009.07.27. 21:41:36

Az ETZ 250 csinált egy olyat anno,hogy a lánc ,szakadás után beszorult a kis fogaskerék és a gyújtást védő fal közé.
Eredmény,"megtolta" úgy az anyagot,hogy hegeszteni kellett.

forumnick 2009.07.27. 22:11:53

Tavaly nyáron jártam Gután, a vizimalomnál. Gyönyörű volt a naplementében.
Éppen kifogtunk valami falunapot, sokan voltak, mindenféle sokadalom.

kerokaa 2009.07.27. 22:14:36

Gumit, láncot már én is cseréltem. Ráadásul az lánc nem is fájt sokba.

kerokaa 2009.07.27. 22:15:09

Meg persze örülünk, hogy ennyivel megúsztad :)

régiiskola 2009.07.27. 22:18:22

No,örülök,hogy előkerült egy téma,amiről megosztanám a véleményem másokkal.
A tokozott lánchajtás.
Mert,hogy ezt ma már nem alkalmazzák.
No nem csak azért mert sokkal jobb a láncok minősége,mint hajdanán,hanem azért,hogy sűrűn vegyen a motoros láncszettet.
A régi,jó motoroknál szükségszerű volt alkalmazni a láncok gyenge minősége miatt ezt a védelmet.
Ha azonban egy korszerű japán,vagy CZ láncot valaki beszerel egy tokozott rendszerbe,azt kenőanyaggal ellátja,néhány tízezrenként kimossa,akkor az örök élet.
Ha a mai gépeken tokozott rendszer lenne,akkor sok láncgyártó bezárhatna.

De védjük a munkahelyeket.

Acmee 2009.07.28. 07:38:37

@régiiskola: A nyúlást viszont nem hiszem, h megakadályozná a tok.

Nomeg ne feledjük, régen 350 (na jó, max. 500ccm)-nél nagyobb gépek nem nagyon futkostak itt a keleti blokkban. Azért az sem mindegy, h 12 v. 60Nm hat a láncra, így értelmetlen dolog a mai és az akkori láncok összehasonlítása.

A mostani láncokat pedig akkor cseréljük, amikor koppra van húzva a feszítő, már nincs "kiveszek egy szemet", meg hasonló mókák(nem is érdemes)...

Ja, ahogy nézem egy lánckerék csere is erősen ráférne a Jawa-ra.

Bigiboy77 2009.07.28. 08:20:08

Latom Te is megjartad a Kurti kanyarokat... En iden ott tortem ossze a Nexus robogomat... de a hetvegere mar egyben lesz ;)
B.

H Laci 2009.07.28. 08:31:54

Volna pár dolog.Nem nagyon volt az 90, ezért is nem túrta az árokpartot az orrával Árpád barátunk...
Ha otthon a polcon van egy új lánc, az nem szakad el soha.
@Olaf: Nem a Góbi sivatagban voltunk, mert némi józansággal és élettapasztalattal a Laci csak ott húz motort :)
@Gyáva: Ajánlom a cseh WAPE féle gyújtást berakni,fogyasztást 3,5l- levinni,mikor a meleg motort kézzel indítod, a haverok állát felszedni :)
Laci

tiger1342 2009.07.28. 08:33:43

@gyáva: szerintem az egy VAPE.
Nézz körül itt:
www.vape.cz/e-shop/soupravy-zapalovani/
Egyvalamiért nem vettem még ilyet a motoromra: cca 200€. :(

kzolee 2009.07.28. 08:51:45

Baowah!

Kezdhetted volna Te is úgy a cikket, mint Winkler: Hülye voltam, beszoptam... :-)

Szép dolog ez a veteránozás, de azért ha használsz egy motort, legalább a lánc-lánckerék állapota, fékek és telők legyenek teljesen rendben... Ráadásul egy ilyen motornál ez nem is nagy pénz... Azért cserélj lánckereket is, meg nézd meg a féket, mer még lehet bajod azzal is. Abban azért ne bízz, hogy te elhanyagolod, ő meg majd kegyes lesz hozzád és megúszod...

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.07.28. 08:53:41

@H Laci: Lacikam, Ekecstol nyelgazon jottunk - vagyis en, neked negyedgaz sem volt :) - nem kozelitettem meg a felelmetes 94 km/h aktualis csucsot, de az a 90 megvolt.

:) Vérfagyasztó Tádé száguld. Vroaaa.Pott.Pott.

yeti 2009.07.28. 09:21:02

@H Laci: "Ajánlom a cseh WAPE féle gyújtást berakni,fogyasztást 3,5l- levinni"
Mennyiről viszi le 3,5-re?

zöldi 2009.07.28. 09:28:09

@régiiskola: Van megoldás. Automata láncolajzó. 1 láncszett 60-80 ezret bír vele. Bármilyen olajjal elmegy. És nincs sprézés, pucolás, szarozás.
A simsonommal közeledünk az 5 ezer km-hez, mikor rendbetettem, kapott új láncszettet. Az elején kapott LiZs-t most ugyanolyan, mint újan, tiszta, tocsog a zsírban, feszíteni nem kellett.

H Laci 2009.07.28. 10:40:59

@Yeti: Hát nekem behamikálta a 7 lityit gond nélkul-ez Jawa 350 California oilmaster 1974-es, de persze beleszólt a fotengelyrol ékszíjjal meghajtott mitsubishi gyártmány generátor-ez egy posztot kihozna, de sajna nincsenek képeim.Ha találnák...
Ja persze a 7 litykó nem taligatempó-vázcsavarodásig!!!

trakee 2009.07.28. 10:41:59

@zöldi: 60-80 e-et haha persze!
Max egy sornégyes, relatíve gyenge motoron, 400 ccm alatt! Ha nem nyúlik szakaszosra.
Nagymotoron a legtöbb, amit hallottam, hiteles forrásból a Motorrevü Z 1000-esén elfutott DID 50 e km-el, de ehhez kellett a rendszeres kenés, és ők saját bevallás szeirnt 46 e nél már cserélték volna, csak közel volt a teszt vége.

De egy egyhengeres, vagy kéthengeres nagymotoron, 50-60 LE felett esélytelen. Az igencsak keményen bánik a lánccal...

A simsont meg kár idesorolni. 3,7 LE nem ellenség, kivéve a gyári láncának, az 15 e km után dobálta a görgőket, az akkor felett CZ új lánckerekekkel az elmúlt 25 e km alatt nem nyúlt érezhetően. De csak 3,5 LE.
125-ös kétüteműn is éltettem 40 e -et láncot, de a 650-es V2-esen esélytelen. 20 e nél vége volt... Értsd: balesetveszélyhez közeledett.

JmOS 2009.07.28. 12:52:23

Ilyen szempontból talán biztatóbb volt a keletnémet "gumitechnika", nekem is volt MZ-n láncszakadásom (mondani sem kell éppen egy Zilt előztem...). Simán kifűzte magát, kapott egy tartalék patentszemet, lábremegés addigra megállt így mehettünk is tovább...

JmOS 2009.07.28. 12:57:52

@régiiskola: 100%-ig egyetértek!
Az nekem teljesen bebizonyosodott hogy a spray csak lehúzás, mert sima motorolajjal kenegetve (az 57LE-s 500-ason) bő 2x akkora élettartamot értem el.
Most az Innován van lánvcédő és nagyon okos dolognak tartom. 22ekm után most kellett másodszor húznom a láncon, még igen messze van a vége!
Pedig ugye nem hasonlíthatjuk az egyhengerest a négyhengeresekkel, nem kicsit veszik igénybe jobban a láncot...

Ha újra eljutok addig hogy legyen "rendes" nagymotorom, biztosan készítek rá műanyagból vagy lemezből.

Ja igen, és javasolnám megfontolni a kenőfilc használatát is. PONT ott ken ahol kell...

muz 2009.07.28. 13:33:56

@zöldi: Ez nekem is hihetetlen.
Esetleg ha 3-4000-nél mindig elváltasz:-))

zöldi 2009.07.28. 14:06:10

@baowah: Igen, de ennél van jobb: Mccoi.de sebességjel alapján adagol, esőszenzor, csöppenésmentes.

Hitetlenkedők nyugodtanolvassanak utána német fórumokon. De persze nem kell elhinni, legalább több láncot adok el :D

zöldi 2009.07.28. 14:07:12

@muz: 3000? csak ha nagyon sietek

zöldi 2009.07.28. 14:08:39

@JmOS: Kenőfilc...Ez nekem miért nem jutott eszembe!

vei 2009.07.28. 14:27:35

A lánc mellett a takaróra is figyelj oda. Ha kilazul a csavar(ami összetartja a felsőt az alsóval a hátsó lánckeréknél), képes az alsó lánctakarót áthúzni a lánckeréken és összagyűrni.
Amúgy jó motor. Hátsó lábtartók miért nincsenek rajta?

zöldi 2009.07.28. 14:52:51

@baowah: Amúgy épp csoportos kedvezményes Mccoi vásárláson ügyködünk. Várunk szeretettel ;-)

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.07.28. 15:03:16

@vei: mert egyszemelyes nyereg volt rajta.

Vasutas 70 2009.07.28. 16:25:40

@baowah: Multkor is szemet ütött nekem a Ds-es rendszám, és most, hogy látom, hogy Ekecs és Nyárasd között...

Én meg vásárúti vagyok / gondolom tudod hol van. / örömmel látom, hogy ide is eljutottatok, bár még jómultkor István is tesztelte a Scirocco-t Nádszegen...

Csak ennyi, örülök, hogy itt is van egy csepp totalcar a közelben. Ja és nagyon örülök, hogy ez a jó öreg gép tartja magát /?/

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.07.28. 16:25:43

"Előrébb kellett engedni a tengelyt, az új lánc az egyforma szemszám ellenére rövidebb volt"

Nem az új lánc volt rövidebb, hanem a régi volt hosszabb.
Pont annyival, amennyit az évek alatt nyúlott.

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.07.28. 16:41:32

@Vasutas 70: Tartja hát, megy, mint a gyábel.

Rocko- 2009.07.28. 16:59:37

@bervas: ahh, értem.
és ahol nincs ilyen láncvédô?

vei 2009.07.28. 20:39:22

@baowah:
Aha, most már értem. De a kép alapján kétszemélyes van rajta.
Nekem is volt egy ilyen.

KAWAszaki 2009.08.03. 12:00:40

baowah!

Ellenőrizni kéne a lánckerekek kopását is. A kinyúlt lánc elkoptatja a lánckereket is, és akkor az új lánc sokkal hamarabb megnyúlik. A fogak szimmetrikusak legyenek. Ha el vannak "nyalva", vagy hegyesek, akkor mindkettő csere....

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása