Nyolcéves vagyok, motoros

Sok helyen leütődött a festék, lassan megérdemelne egy új, matt fényezést

Bokámig ért a tyúkhúr, kezemben balta volt. A megzavart szúnyogok nem késlekedtek, csípéseikkel is sürgettek, hogy mihamarabb túl legyek az egész bontáson. Hiába állt megroggyanva a majd' száz éves kolbászfüstölő, hiába csapdostam módszeresen, nem akart összedőlni.   

Az ajtó leszakadt, a megmattult réztábla nem nézett többé a kerti budi felé. Dosztál és Beck, Komárom - a felirat tükörképe belenyomódott az évtizednyi kacsaszartól humuszos talajba. Kifeszítettem a fém bélést, egyenként ütöttem le a keményfa deszkákat róla. Másfél óra munkával tűzifává változott a füstölőszekrény, ott hevert előttem a családi múlt olyan fontos eleme: hentes és füstölőmester nagyapám legfontosabb munkaeszköze. Az utolsó előtti emlékem. 

Pár fokkal lejjebb csavartam a kormány rúdját, nekem így kényelmesebb

Morgós, aprócska öreg volt, nem volt türelme játszani velem, a gyermeki gondolatokat nem nagyon értette. Szenteste volt, az ő születésnapja. Leforrázta lelkesedésemet, amikor a frissen kapott Kolibri zsebkönyvemben megmutatott Lamborghini Countach-ra rövid studírozás után rávágta: „ez egy istenverte kuglófsütő.” Fekete gombszemével nézett rám, nem értette, hogy miért csurognak könnyeim. Micisapkáját hátratolta kopasz fején, és tanácstalanul bámult csípőre tett kézzel álló nagyanyámra.  

Kínosan rövidre vágott körme dobolását nem felejtettem el. Mindig ezeket kocogtatta az asztalhoz, ha gondolkodott. Kocc-kocc, majd nyakon fogott és kivitt a garázsba. A tetőgerendákon levendula lógott, illata keveredett a szétszedett pálinkafőző felől szivárgó édes cefreszaggal. Az általam annyira imádott aroma nem lett volna teljes a fal mellett álló öreg motorból áradó olaj és benzinszag nélkül. 

Talán az utolsó igazán modern keleti motor a 250/353: nyugaton is sikeres volt néhány évig

Felemelt, rárakott az ülésre és vigasztalásul annyit mondott: „nekem ez már nem kell. Mostantól te vigyázz rá, neked adom.” Abban a pillanatban a Countach tényleg egy istenverte kuglófsütővé, a jövőm pedig füstszagú dübörgéssé változott - nyolcéves voltam, motoros. 

Miután merengve szétvertem a kert végében álló füstölőt, a baltát beleállítottam a kiszáradt birsalmafa tönkjébe. Nagyanyám összepakolva várt: inkább hátra sem nézett, nem így akart emlékezni arra, ahol életét leélte. Anyám sem szólt hozzá, tudta, hogy bármit tesz is, ezt nem tudja pótolni. Egyvalami mégis várta a múltból lánya házában: a garázsban már évek óta ott állt az 1958-as Jawa 250/353. 

Görbén áll a lábán, pedig nem laza a központi állvány

Az enyém máig, bár már nem olyan, ahogy Kurucz József 1959. január 16-án Révkomáromban 8800 csehszlovák koronáért megvette. Kék volt és szürke, exportváltozat. Magyarországra ez a széria és színkombináció egyáltalán nem került be: a francia, holland és skandináv piac kiváltsága volt. 

Nagyapám utálta a hivalkodást. Tudom, hogy 500-as OHC Jawára vágyott, de túlzásnak érezte. Neki elég volt a feleakkora blokk, feleannyi ütemmel. Ezt sem használta sokat. Kéthetente tíz kilométer, csak erre kellett. Alacsony volt, mint a talaj menti fagyok - így csúfolták komái is. Neki ez a motor is nehéz volt, egyszer sérvet kapott, mikor egy sáros kanyarban elcsúszott, majd megpróbálta felállítani. Ezután cserélte le a gyári halfarkas kipufogókat szivardobra, igaz, a hangtompító furulyáit már akkor sem tette beléjük. 

Régi stílusú műszer, a tipográfiai elemek a negyvenes éveket idézik

Kilenc éves voltam, mikor meghalt; nem taníthatott meg motorozni. Megtette helyette a sok lakótelepi cimbora, akik nevettek motoromon, amit ki sem toltam a garázsból tizenhat éves koromig. Kipróbáltam, majd apámmal darabokra szedtük. A léghűtéses blokkhoz nem nyúltunk - az előtte és azóta sem volt megbontva. 7824 kilométer volt benne, mikor megkaptam, 9783-nál szakadt el a bovden - azóta jó, ha ötezret motoroztam vele. 

Szétszedtük, és nem raktuk össze. Azt hiszem, apám nem akarta, hogy jogsi nélkül hajtókáljak vele a kertvárosban. Bölcs volt és előrelátó; biztos, hogy összetörtem volna magamat és a gépet is. Igaz, így is volt árokban: húsz éves koromban Bősön egy éles kanyarban az esküvői menet kiirtása helyett a fűbe hajtottam.  

A keskeny kormányt a későbbi Jawákon már lecserélték, pedig ezzel szép igazán

Töce barátom csavarozta össze, szakértelme nélkül még ma is széttöredezett vezetékkel várná ládákban a feltámadást. Anyám ezt szerette volna: sosem bocsátotta meg nagyapámnak, hogy egy mondattal motorossá tett. Nagyanyám sosem szólt, akkor sem. Szerette, ha ráültem, talán az ő Jóskáját látta bennem. Tudta, hogy ha magamra nem is, de a Jawára vigyázok. 

Nem tudom felidézni a pillanatot,amikor apámmal úgy döntöttünk, hogy legyen fekete. A nagyon ritka eredeti festést tekintve mindenképpen hiba volt, de nem bánom. Igaz, ma már matt szürkére fújatnám, de a több mint tizenhárom éve kopó fekete is kezd szeretnivalóan rosszul kinézni. 

Szeretteim: Dórimóri, Potyer Dönci és Vérfagyasztó Tádé, a motorom

A főiskolás évek alatt esélyem sem volt más, nagyobb és modernebb motorra. Az, hogy eladjam, igazán komolyan sosem merült fel bennem - féltem, hogy a tárgyak nélkül elmállik bennem az emlékezet. Mikor néha-néha hazajutottam, a hátizsák ledobása után a garázsba siettem: muszáj volt berúgni a motort. 

Az indításnak szertartása van. A légszűrő olajfonatos rácsa mögött bezárni a rozettát, megnyitni a benzincsapot és megszívatni a karburátort. Azonnali gyújtás helyett alaposan, holtpontig járatva meg kell pumpálni a hengert. Csak utána lehet a tankba épített panelben elcsavarni kulcsot, hogy kezdődjék a rugdosás. 

A blokkját az ezt megelőző típustól örökölte. Azt úgy hívták, hogy Pérak

Ha elkapta, üres csövein hömpölygő ütemben tört elő a hang. Gyakran nem történt semmi: a régi gyári elektronikát sosem sikerült úgy beállítanom, hogy megbízhatóan induljon. Ezen csak a 2002-ben Csehországban vásárolt Mual gyújtás segített. Azóta nem kell akku és nincs szívás: a keveset futott blokk és a tökéletes elektronika nem hagy cserben, akár éves pihenés után is azonnal indul. 

Az egyetlen dolog, ami folyamatosan megszívatott, a benzintartály volt. Mióta az üzemanyagokhoz rákkeltő és környezetszennyező hatása miatt nem adagolnak oktánszámnövelő metil-tercier-butilétert (MTBE), a tankban és a karburátor úszóházában - a levegővel érintkező helyeken - rozsdásodás és üledékképződés indul be. A pótlásként hozzálögybölt ETBE (etil-tercier-butil-éter) kicseszés a régi gépek tulajdonosaival: évente kellett csavarokkal és szoknyás söréttel újra és újra kitisztítani a Jawa tankját. 

Tavaly megelégeltem a szívást, néhány ezer forintért beruháztam egy felújítókészletbe. A dobozban zsírtalanító, rozsdamaró és védőfesték volt. Egy hétvégét rááldozva megdolgoztam a belső falat - csak a tartály közepébe süllyesztett kulcsszekrény-ampermérő belső oszlopa volt nehezen megtisztítható a recés rozsdaköpenytől. 

A tankba integrálták a gyújtáskulcsot és az ampermérőt - a későbbi típuson a kulcs a lámpaházba költözött

Tritonos Gyuri barátom szerint dilettáns vagyok, ezeket a vegyianyagokat és az epoxigyantás festéket  sokkal olcsóbban megvehettem volna külön-külön. Mindegy, az eredmény tökéletes lett; miután a szétterített benzincsapból kivakartam a szarszínű masszát, akadálymentessé vált az átfolyás.

Bevallom, nem vagyok a steril veteránok rajongója, nem hat meg mesterséges létrehozott gyári állapot. Persze nem vetemedem olyanra, hogy modern versenymotornak vagy pöcshosszabbító choppernek álcázzak egy 1958-as gépet, de az apró, korhű változtatások nem bökik a szemem. 

A fék gyengécske, pedig 16-os kerékkel is tudja a 110-et

A rozsdás felni viszont zavart. Amikor a környéken körülnéztem, hogy ki krómozná újra a két kereket meg a kipufogót, senkit nem találtam. Távolabb is csak egy embert, akinek árajánlata után még a levelét is töröltem - homokfúvás nélkül kétszer annyit dobott be, mint amibe az újonnan kapható indiai utángyártott kerül. Mások elmondásából kiderült, hogy munkájának minősége még az ázsiai vékony falú borzalmat is alulmúlja. 

Minek akarok én krómot, tettem fel magamnak a kérdést, hisz utálom a csillogást. Innentől olyan könnyen ment minden. A városszéli talicskagyárban homokfújták és pirosra porfestették a kerekeket. Új küllőket rendeltem, amelyek menete már a csomagolásban korrodált volt. Egy mihályfai bácsai vállalta, hogy bioetanolért cserébe befűzi: két liter borba került a munka. Tökéletes lett. 

Ebben a régi lámpában eredetileg fehér üveg volt, ami szabályellenes - a piros filctoll jó barát

A Csehországból rendelt Mitas gumikból sajnos nincsen fehér falú, sőt semmilyen más cég termékei között sem leltem olyat 3,25"x16"-os méretben. Nem volt más sansz, maszkolószalaggal körberagasztottam a gumikat és fehér akrilfestékkel lefújtam. Két év alatt picit megsárgult és megrepedezett - a lényeg, hogy tart. 

A két könyök szebbé tételére más megoldást választottam: ha már a piros felni miatt bobberes lett a külső, grafitszínű hőálló bandázst képzeltem hozzá. Lemértem, nagyjából kiszámítottam, hogy hány méter kell hozzájuk. Amikor egy vidéki Harley kereskedésben megpróbáltam megvenni, a fiatalember igencsak zavarba jött: fogalma sem volt, hogy hány centi egy hüvelyk - ők nem a metrikus rendszer alapján árazták be. 

Akár kézzel is megfogható - sokat szigetel a hőálló bandázs

Fontos, hogy vizesen tekerjük fel, jól megszorítva; ez a feltétele annak, hogy évekig fennmaradjon. A szürke könyökökhöz nem ment a rozsdás dob sem, úgy döntöttem, hogy lecsiszolom. Hülye ötlet volt. Nagyanyám aggódva kérdezte, hogy mitől köhögök a pincében, anyám cifrán átkozott, hogy mi az a finom por mindenütt: aki teheti, a krómréteget ne csiszolással távolítsa el - a nagyon apró szemcsék a védőmaszkon is áthatoltak, a taknyom napokig szürke volt. 

Munka közben kiderült, hogy az egyik dob régebbi, azon még látszott a kvalitás. A jobb oldali volt a későbbi, akkor már hanyatlani kezdett a csehek gyártási minősége. A fémtiszta csövek matt fekete hőálló festést kaptak - a munka sikerült, azóta sem pattogzott meg sehol sem. 

Szépen sikerült az egyszemélyes nyereg, mégsem kerül fel a motorra

Tavalyelőtt végiggondoltam: úgysem használom utassal, nyugodtan ledobhatom róla a szivacsát vesztett gitárülést. Egy Jawa 500 OHC koszhadt nyergét kettévágva kifaragtunk egy szólót, az alján csinos rugókkal. Mintha a týneci mérnökök az ötvenes években gondoltak volna a lehetőségre, a bioetanol hajtású küllős bácsinál kukázott tekercsrugók tökéletesen rögzíthetők voltak a váz patkórészén talált lyukakhoz. 

Nagyanyám leballagott a garázsba, nézte, mit csinálok. Elmeséltem és bólintott: „nagyapád sem vitt rajta senkit azóta, hogy anyáddal beleborult az árokba. Akkor szerezte azt a nagy karcolást.” - mutatott ujjával a bal oldali kipufogódobra. Ekkor értettem meg, miért retteg anyám attól, hogy én is motorozom, miért tört ki rajta könnyes pánik, amikor először csentem el apám Babettáját tízéves koromban. 

A váltókar vízszintesen benyomva hátrahajtható: egy mozdulattal berúgókarrá változik

Tritonos Gyuritól a sok jó tanács mellett kaptam egy tábla Connolly bőrt. A bögellői kárpitosműhelyben piros cérnával varrták rá a nyeregre - az, hogy a felfogatási fül csavarjainak fejét előtte nem hegesztettük az üléslaphoz, nem az ő hibájuk. Az utolsó őszi motorozás közben a rázkódástól leoldott az anya, megálláskor keljfeljancsiként, a rugón táncolva pattant fel a nyereg. 

Oda kellett hegeszteni, vigyázva arra, hogy a fémlap túloldalán ne égjen meg a szivacs. Gyuribaá az általam filctollal bejelölt helyre autógyári robot precízségével köpette oda. Az én kezem volt a pontatlan, az egymilliméteres csúszás miatt már nem ül be a váznál kiképzett lyukhoz - pokolba, dühömben ekkor mondtam le az egyszemélyes ülésről. 

Nincs szívató - indításkor a légszűrőrozettát kell elcsavarni

Visszakerült a barna, szivacsát vesztett nyereg. Igaz, ebből kapni újat, de a steril és új műbőr huzatával oly szörnyű, hogy nem rendelem meg. Helyette majd ősszel szétszedem ezt, és megy a bögellői kárpitoshoz - úgy döntöttem, hogy a Honda Monkey mintájára kockás lesz a teteje. 

Múlt hétvégén le sem szálltam a nyeregből. Legszívesebben azonnal Pestig jöttem volna, de nem tudom hová tenni - marad odahaza anyámék garázsában. Egyszerre kell vele sokat menni, hogy az élmény kitartson, hiába repedt a bordám, a durrogó és csörgő Jawát nem voltam képes letenni.  

A tükör sem gyári, ez japán biciklire való

Az ürességgel nem tudtam mit kezdeni. Hiába pislogtam a konyha ablaka felé, nem volt ott nagyanyám kékítővel színezett haja, nem húzta félre a függönyt, hogy rám mosolyogjon. Nyolcvanhét évig nézte türelemmel családja hóbortjait, majd egyszer csak királynői méltósággal elindult - utolsó napján még szemembe nézett és óvatosságra intett. 

Ez nem is motor, sokkal inkább egy kapocs a múlttal, garázsban tárolt emlékgenerátor. Nagyapám jut eszembe, ha rázkódva durrogni kezd, nagyanyám, amikor hazatérés után az itthagyott fésűjével kisimítom szakállamból a szelet. Az oldaldobozban hordott rongy az ő virágos köténye volt, ha megfogom, tódul a sok emlék: az izsai ház, a száradó levendula és Kurucz József fekete gombszeme. 

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr201249769

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

loláb 2009.07.17. 09:32:59

Jó kis poszt, köszönjük.

A motorra pedig vigyázz nagyon, hogy még a sokadik Zirig is írhasson róla.

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.07.17. 09:33:22

dermedwe: igen, igen jártam arra is:
http://baowah.blog.hu/search?searchterm=mihályfa&searchmode=OR&submit=Keresés

a csallóközi Mihályfa az teljes nevén Szentmihályfa, de hát rövidít az ember.

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.07.17. 09:36:20

@apamacko: az enyem ta-tada-dada-tatadát nyom. A kibelezett kipufogó ugyebár.

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.07.17. 09:37:11

és kössz mindnekinek a jó szavakat. Csak aztán maradjanak olyan motorok, amiket majd mi is át tudunk örökíteni unokáinknak.

Dokibá 2009.07.17. 09:43:04

Köszi, ez jó volt... Nekem is beugrott a TS nagyanyámnál, ami először ültem 5 évesen.

bigwhite 2009.07.17. 09:44:11

Baowah !

Egy Hemingway veszett el benned ! :D

Vidra #23 2009.07.17. 09:51:47

Nagyon jó a cikk, Gratula.
Én ugyanígy vagyok a nagyapámtól örökölt Simsonnal. Alakitgatom, de semmi csicsa, ami megölné a motor lelkét (tehát kerek lámpa marad, meg saját tank, ilyesmi), de apró részleteiben szépen alakitgatom, modernizálom, persze igyekszem a gyári alkatrészekre vigyázni. Sárvédőt nem vágtam meg, inkább vettem egy utángyártottat szétszabni.

Korcs · http://mztrophy.blog.hu 2009.07.17. 09:51:53

"Bevallom, nem vagyok a steril veteránok rajongója, nem hat meg mesterséges létrehozott gyári állapot. Persze nem vetemedem olyanra, hogy modern versenymotornak vagy pöcshosszabbító choppernek álcázzak egy 1958-as gépet, de az apró, korhű változtatások nem bökik a szemem."
Szívemből szóltál!

MikeT 2009.07.17. 09:56:19

ez nagyon átjött!
Köszönöm!

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.07.17. 09:58:13

@Korcs: fuu, neztem a fixid a blogodon, nagyon zsir lett.

zöldi 2009.07.17. 09:59:16

@baowah: Jelentem egy ezüst bandit eltárolva!

Ubul1 2009.07.17. 10:03:26

@Vidra #23:
Bezzeg a blokk már köszönőben sincs a megörökölt állapottal ;)
@baowah:
Ejnye ez a baráti árú tankszett valahogy most jól jönne, faternak egy tél alatt rettenetesre rozsdált a tankja amiből az következik hogy 3 hetente puclom neki a karbiját, pontosan hol szerezted ezt a készletet? A festék bírja a benzint azóta is, semmi hordalék a szűrőben?
A post pedig méltó párja lenne jópár Örkény novellának.

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.07.17. 10:03:45

@zöldi: hja, talan majd egy GS1200SS is, Insha'Allah.

ROY9791 (törölt) 2009.07.17. 10:05:28

BMW buzi vagyok, és Vályi kolléga kb egy hónapja írt egy régi 540i-ről, szépet. Hüppögtem.
Szeretem az irodalmat, a motorokat nem annyira. De ettől a cikktől én is elalélok. Olyan hangulatot ébresztett bennem, mint Radnóti Erőltetett menete.
Kedves Zirig Árpád!
Ha megígéred, hogy ilyen irodalmi stílusú regényeket fogsz írni, akkor én meg megígérem, hogy régi-motor buzi is leszek!

zöldi 2009.07.17. 10:08:16

@baowah: Okés! 20 év múlva meg induljunk Weissenkirchenben. 1300 alatt vagyunk ;-)

Hajobert 2009.07.17. 10:09:03

Köszönöm, hogy eszembe jutattad miért is szeretek motorozni.

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.07.17. 10:09:47

@Peeroy: őőő, nem ígérem, de megpróbálom.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.07.17. 10:11:11

Sajnálom, hogy a mai "modern" motorok 30 év múlva semmik lesznek alkatrész és hozzáértés nélkül. :-( Én is szívesen hagynám majd unokámra a mostani gépem...

Telperien 2009.07.17. 10:18:00

Na ez nagyon kellett így péntek reggelre :)
Köszönöm!

Nekem is van egy '67-es 250-es Jawa-m, egészen egyben van, csak a sok állástól kiült az olaj a benzinből, teljesen szét kellett szedni a karbit, meg kifújni... Még nem raktam össze, de most ismét nagy kedvet kaptam hozzá (mint minden nyáron :P).
Egyetlen para, hogy nincsen jogsim rá :( , de talán ez is megoldódik az ősz folyamán :D Akkor aztán irány a veterántalálkozók világa!

Nagyapámól kaptam én is, remélem látja még újra működni!

Mégegyszer köszi! Üdv!

zöldi 2009.07.17. 10:27:29

@newtehen: Én betárazok pár blokkot, utángyártott cucc már most is tengernyi van, a fogyasztói társadalom meg bekaphatja ;-)

olaffpiffpaff 2009.07.17. 10:44:30

baowah,

respect, könny kicsordul hang bennakad , those were the days my friend,

nekem egy 125 csepellel volt ugyanígy, ma is benn van a fészerben( a fészer azért még megvan) várja a jobb napokat.közben volt agy ugyanilyen 175 CZ ami már sajna nincs nálam.

AMF harley kész van és megy.

kerokaa 2009.07.17. 10:48:25

Jawa 350/634-esem van. Nem ilyen szép, nem családi ereklye, de tudom miről beszélsz... Édesapám is hajtott ilyen típust (is). Most két hét múlva remélem forgalomba is mehet a Schwalbe, amit Vele rakunk össze. (Már minden rúgásra indul.)

Az írás meg csodálatos! Eszembe jutott mindkét Nagyapám, meg amikor Édesapám kiskőrösi bukójában pózoltunk Testvéremmel mindketten.

Novella ez nem fércmű!

Gratulálok!

olaffpiffpaff 2009.07.17. 10:50:30

mint az állat.... be vagyok fosva mert a féket még elől nem raktam rendbe teljesen, óra szerint 5 ikbe becsuk tehát 14O mutat ami a kicsi hátsó dobbal azért vonalkód a gatyeszon nem tom mennyi lehet valójában az óra szerint de ugy 12O biztos, ja van jó hír már rendszám is került rá.

Bende Tibor 2009.07.17. 10:52:16

Árpád bazmeg, egy istenverte géniusz vagy

olaffpiffpaff 2009.07.17. 11:01:56

meg voltam egy mühalyben ahol azon gondolkodtunk hogy meghagyva az eredeti részeket nem nyúlva vázhoz meg villához csinálunk hozzá egy országúti szettet mint szimpla ulés króm tank 18 as kerék előre, ugyhogy lesz kettő mocim egyben ha terepre akkor nagyobb kerék meg a mostani gumi szett ha útra akkor meg a másik

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.07.17. 11:08:43

@olaffpiffpaff: nem hulyeseg.

a pesti HD udvaran is all egy enduro harley, de az olyasmi, mint a tied. latni az autopalyarol is.

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.07.17. 11:17:13

@bervas: honap hanyra erdemes lemenni kunmadarasra?

olaffpiffpaff 2009.07.17. 11:17:13

@baowah: nem tucc rola egy képet küldeni? nekem sajna az most ugy 45Okm krakkóból...je meg elfelejtettem hogy az uti szettbe azért egy kicsivel keskenyebb kormány is menne....rofl...elég nyegle lenne egy ilyen 1OO cm széles cross kormannyal...bakker vonyítva röhögök ahogy elképzelem...a cross kormánycsonk zsírba e csiszolja az aszfaltot ls szikrát vet a tükör és még lenne benn 15 fok dőlési tartalék....

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.07.17. 11:28:51

@olaffpiffpaff: miert, street trackernek ugy jo, ha szeles.

ha legkozelebb arra jarok, lefotozom neked.

olaffpiffpaff 2009.07.17. 11:33:19

@baowah: van benn igazság de azért egy rövid csonkos lefelé hajlított a lá 6O as évekbeli man sziget kormány sem lenne rossz nem? meg mellé még egy seggtartó a hátam mögé púpocska

a budaörsi harley telepről beszélsz nem látok másikat a neten?

ha lesz fotóka nagyon kőszi

zöldi 2009.07.17. 11:54:13

@Bende Tibor: Akkor a géniuszt mentesítsd az igazából senki nem izgató hírek íráasa alól, novellázgasson csak nekünk, mindenki boldog lesz.

Hatto 2009.07.17. 11:54:47

Üdv Árpád, faltam soraidat :)
Épp aktuális a dolog, mert egy hasonló korú darabot restaurálok (350/354), lassan kezd már alakot ölteni.

guzzi-drache

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.07.17. 11:59:48

@baowah:

3 órakor lesz a start, ha jól emlékszem. Érdemes 2 óra után már leérni, hogy addigra ott legyél, el tudj helyezkedni, körbejárni, még ép gépeket szemügyre venni. Aztán mehet a drukkolás, szájtátás.

A tavalyi rajt:
www.youtube.com/watch?v=0_Aj6b8vwtk

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.07.17. 12:04:33

@bervas: oke, megyek, amint kijozanodtam.

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.07.17. 12:05:04

aki arra jar jojjon, holnap kunmadarasi veteran 24 oras!!!!

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.07.17. 12:07:36

@baowah:

Napolajat, és ivóvizet hozzon, aki jön :-)

Én asszem, vasárnap megyek, jó korán... még kiderül.

dr.oid 2009.07.17. 12:12:06

Minden TC-s poszt hasonló színvonalú legyen. Uff!

zöldi 2009.07.17. 12:22:03

@baowah: Asszem 5 éve készülök. Készülök még egyet. :(

olaffpiffpaff 2009.07.17. 12:22:10

@baowah: amint mondtam nekem messze van de mar elkuldtem egy kémet aki csinál fotót;-)P köszi a tippet.... kerítés mellett ? bakker nincs nekik szivük? kerítés mellet huggyantani szokás...

primatus 2009.07.17. 12:28:15

Tetszett a cikk íze. :-) Sok ilyet kívánok mindannyiunknak.

Két hete volt egy kisebb családi összejövetel nálunk. Van egy 5 éves unokaöcsém, akiben valószínűleg elültettem a motorozás élményét, ízét, illatát, szabadságát. Pedig "csak" egy jó állapotú Simson S51 Enduró nyergében tettük mindezt, de olyan büszke volt és úgy élvezte, hogy húzza a gázkart és repül a gép.... Készült jó néhány fénykép is, amelyek lehet egyszer egy ilyen posztban fognak szerepelni nosztalgiázva a hibrid motorok korában a pöpmögő, illatos kipufogójú, hagyományos mocik után. :-)

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.07.17. 12:31:54

@olaffpiffpaff: felhivtam oket. 125-os es mukodokepes. a tied az 175-os, nem?

ászka 2009.07.17. 13:36:15

Sírtam a cikk után.
Bravó, baowah!

olaffpiffpaff 2009.07.17. 13:55:26

@baowah: ja 175 dem még a milwaukee központba sem tuttak mit kezdeni az alvázszámmal...hehe ugyhogy most ideiglenes papírokon megy.

olaffpiffpaff 2009.07.17. 14:00:01

milwaukeeben azt mondták nincs az adatbázisban ilyen a cagivanál elküldtek a büdösbe hogy ilyet a cég nem gyártott azaz nincs.amf klub hollandbol meg keresi hogy tud e segíteni mag van még egy esély az amf gyárba dolgozó 87 éves müszakvezető aki igérte visszeír.

m4st0d0n 2009.07.17. 14:03:43

Aye, férfiember létemre nedvesedik a szemem alja. Gracca az íráshoz.

koxi 2009.07.17. 14:07:24

Ez egy olyan hangulatú cikk volt, amilyet már nagyon rég nem, de lehet még sosem olvastam. Habár nekem nem volt motorom, de nekem is a nagyszüleimnél vidéken eltöltött éveket juttatta eszembe.
Gratulálok,nagyon jó írás!!!

acer 2009.07.17. 14:08:13

Nem vagyok motoros, az irast nagyra ertekelem. Koszonjuk!

acer 2009.07.17. 14:10:16

Ezt elbasztam, szoval:
Bar nem vagyok motoros, az irast nagyra ertekelem. Koszonjuk!

muz 2009.07.17. 14:14:32

Le a kalappal,ez igazi irodalmi alkotás.
Sajnálom,hogy a családomban nem voltak megmenthető kincsek,senki sem motorozott.

komiszborisz 2009.07.17. 14:22:09

köszi!!grat!!

a végén azon röhögtem,hány férfi törölgette a könnyeit rajtam kivül.

yeti 2009.07.17. 14:29:47

Szép történet.Nekem nagyapaféle Zsigulim van,így jól értem miről van szó.

Ez a kunmadaras meg nekem sosem akar összejönni:(

olaffpiffpaff 2009.07.17. 14:30:16

@baowah: volt ma rosszabb is.ahogy felém mondják fonetikusan gombhózhely ha leszakad helyibe ezer mós is akad nnnye disznóóóó......ez most nagyon péntek szabi előtti...vergye meg a DEVLA az ísszes sukár motorkaraskadíst akit nam írdakal a szagíny vínmotormánijákus hánytatoot sorsa e

TakacsLajos1 · http://kozpontiszelloztetes.hu 2009.07.17. 15:49:05

Hát nem bírom ki hogy ne szóljak hozzá.
Tényleg nagyon szuper cikk, szerintem nagyon sokunknak megvan a hasonló értéke!
Köszönjük!

Édesapám 350-ese lent várja a pincében feltámadást, még apám volt első tulaj, sajnos már nincs köztünk, de sok szép történetet halottam a motorról...

klondike 2009.07.17. 17:00:19

Árpád, köszönjük!
A többiek már megdicsértek helyettem.
Tanulság:Azért egy ilyen cikk és egy ilyen motor összehozza a benzinszagoló társadalmat.
Szerintem, ha a cikk elolvasása után azt mondják nekünk olvasóknak hordjuk el a Gellérthegyet nekikezdünk.
(A Kossuth beszéd hatása lehetett ilyen Cegléd főterén)
Szolgálati kérdés: Mennyi idő alatt készült el a cikked?

csisz 2009.07.17. 18:07:11

Én nem szeretem a motorokat. Mégis ezt a cikket nagyon élveztem olvasni, örülök hogy érdeklődésem hiánya ellenére mégis belevágtam, köszönöm!

T-boy (törölt) 2009.07.17. 18:36:50

Volt egy 55'-ös 300-as NSU Maxom,25-26 éves
korában sem rozsdásodott.A tankon és felnin
a krómozáson megjelenő vakrozsdát timföldporral
simán lepucoltam.Amikor a sárvédőről lepattant a festék,megláttam az okát,a egész HORGANYZOTT
volt.
A Jawához gratulálok,a félautomata váltója
is nagyon megbízható volt.A 350-es könnyedén
emelgette az elejét,annyira hátul volt a
súlypontja.És a végtelenségig lehetett
pörgetni...

Tsabi 2009.07.17. 18:54:14

Nagyon ritka, hogy idetevedek, ma nagyon megerte. Keseredes elmeny volt elolvasni, s bizony gomboc nott a torkomba az olvasaskor - ezt eddig nem sokak tudtak elerni nalam. Meg sok ilyen cikket, es hosszu eletet, hogy te megtanithasd motorozni az unokaid!

Sank 2009.07.17. 19:26:31

Ez egyszerűen szép volt!

ecch 2009.07.17. 19:32:44

A mai napra szánt utolsó oldalak egyikének szántam megnézni, mert már boltba siettem. Elkezdtem beleolvasni, hogy mégis miről van szó, és képtelen voltam abbahagyni. A boltról lemaradtam, de egyáltalán nem érdekel. Képtelen vagyok körülírni az élményt..

pickapu 2009.07.17. 20:11:45

Ez egy igazán jól sikerült írás, nagyapám jutott eszembe, s könnycsepp szökött szemembe... álmodj szépet Öreg...

fosdapass 2009.07.17. 22:29:18

Ez proletár szentimentalizmus. Az élmény ugyanakkor ismerős. Viszont én nem tartom annyira a nép nagyszülői korosztályát, mint a szülőit és a dédszülőit. Ezek a nagyszülők elfelejtettek bölcsnek és felelősnek lenni, de megtanultak rettegni és kicsinek lenni. A semmibe bele nem keveredni felfogás náluk gyökeredzik.
Néhány limlomon túl erkölcsi értéket hátra nem sokat hagytak.

muz 2009.07.17. 22:59:36

@fosdapass:

Ha valaki,hát én...........,és én még azon is túl...!
Meg minden.
De ezzel most nagyon mellé......,meg szerintem tényleg nem ide kéne.
Tudjuk,hogy a világ nem mostantól szar,de ez az írás nagyon másról szólt(szerintem).

ZON 2009.07.17. 23:08:48

@fosdapass: ott és akkor lehettt bátornak és okosnak lenni. Most a klímázott szobában, a klaviatúrát csépelve, könnyű szájalni. Te miért nem gyújtottad fel magadat tiltakozásképpen 89 előtt? Szánalmas szájhős...

Cs. (törölt) 2009.07.17. 23:47:37

Nagyon szép írás.

Eszembe juttatta Anyámat, aki két napig nem szólt hozzám, mikor 17 évesen megvettem a 472-es Čz-met.
Aztán később már megismerte a motor hangját és mire felértem a lakásba, már ott várt a vacsora...
Igen. A gombóc nekem is itt van a torkombn.

nabazzmeg 2009.07.18. 00:00:24

szentimentális és nagyon szép hangvételű poszt, főleg egy olyan valakinek, aki maga is a régi, keleti motorokat szereti a legjobban....
rám egy '54-es csepel vár, hogy rendbeszedjem és elinduljunk kanyargós sokorói és bakonyi utakon a nyári napsütésben :-)

Rigghead 2009.07.18. 00:36:24

hát talán én még ilyen jó írást nem is olvastam ezen a blogon

Colour of silence (törölt) 2009.07.18. 02:15:03

Vajon, ha mi kihalunk, a gyermekeinknek a playstation lesz az, ami nekünk a komár, riga, verhovina, csepel, pannónia, danuvia, jawa, mz..etc?..vagy kihal az egész, értékek, minőségi munkával előállított, szeretettel összerakott tárgyak utáni vágy? ..épp a múlt héten indítottuk el barátomnál a KS750-est..:D..az elpusztíthatatlan....Afrikától, Szibériáig..akár egy tonnával..:-). Soha nem fognak már ilyen motorokat gyártani..sajnos.

kkn 2009.07.18. 02:46:39

A kép a váltókarról eszembe juttatta a régi csepptankosomat, azon is így belemart a kipufogóba, igaz, azon sem a sajátja volt.
A minap vitték el az eredeti blokkból megmaradt, megszorult alkatrészekből álló "motort".

Sajna nagyapám 125-ös ezüsttankosa csak képen maradt meg.

Amikor nagyanyám 70 éves volt, sokat utazgatott az ingyenjeggyel a rokonok között, még stoppolt is, amikor lekésett egy busz átszállást.
Egyszer napközben ért nyáron hozzánk, a szüleim munkában. Eszembe jutott, hogy felvetem a hülye ötletemet, ne üljünk a motorra, és nézzünk be hozzájuk? Nem kellett kétszer mondani neki. ( Benne volt ő mindenben, egyszer úgy nézett ki, hogy le kell vágni a fejéről az unokatesóm bukóját, mert felpréseltük valahogyan a fejére, de nagyon nem akart lejönni. Ő meg csak pislogott ki bánatos szemekkel a szkafanderből, hogy " akkor most így maradok? ". De végül nagy nehezen lejött. )
A szüleim is pislogtak, mert hívatlanul állított be, és ráadásul motoron.

Azt mondta utána, hogy nagyon jó volt, régen is szeretett motorzni, ráadásul neki a Jawa nagyon kényelmes, a feneke még emlékezett a Csepel kemény nyergére.

ati79 2009.07.18. 11:18:13

Nagyon nagy ez az egész ahogy leirtad és nagyfater megajándékozott egy ilyen mocival hát ez csucs,ha én tudnám hogy az én nagyapám gurulgatott volna a mocival (neki is volt már 1952be mondjuk nem ilyen)és most én tehetném ugyan azzal hát többet érne bármilyen gépnél az emlékekröl nem is beszélve... Szerencsés vagy üdv.

SuperSanci 2009.07.18. 12:00:32

Szia.Hát, nálam is ott van az a bizonyos gombóc és férfiasan bevallom h a szemem is könnyes lett...Nagyon szép történet, a vas pedig gyönyörű.Nem (csak) a kinézete miatt, hanem az emlékektől.Az én nagypapámnak "Tatának" is volt egy Csepelje vagy Pannóniája, sajnos már nincs meg neki, nem is sokat tudok róla.12 éves fejjel megkaptam az első motoromat, egy '76-os Babettát keresztapámtól.Elég sokáig tartott uj életet adni a kisgépnek,de meglett. Hülyének néztek a srácok, de feketére fujtam a vasat, zöld "lángokkal" a tankján.Nekem nagyon teccik, meg is van még ,de nem üzemképes.Amikor Tata meghallotta h van motorom, előtörtek belőle az emlékek és mesélni kezdett az akkori életről meg a motoros kalandokról.Megigértem neki hogy egyszer veszek egyett és felújítjuk.Együtt.Pénteken jött haza a korházból.Gyenge a szive.Én 18 vagyok,Ő 76 és a cikk hatására végigfutott rajtam ,h bassza meg, itt lenne az ideje ennek.Szóval ha Békésben van valakinek a sufniban egy régi magyar klasszikusa és hajlandó lenne megválni tőle, akár ingyen is(sajnos nem vet fel a pénz), akkor az jelezzen valahogy.Kössz szépen;)

malaryanbeast 2009.07.18. 12:18:28

barátom., megfogtál.
ez gyönyörű.
köszönöm!

kristooof · www.sufnituning.blog.hu 2009.07.18. 16:00:51

Rég olvastam, ilyen szépet!!! a Jawak tényleg többek mint egyszerű motorok, általában nem azért tartja az ember mert olyan jó, hanem mert valamit jelent neki amit semmi nem tud pótolni. Nekem is van egy pár... :)

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.07.18. 21:58:37

@kkn:

1.
Leugrottam nagyanyámhoz nyáron. Nézi, nézi a motort, és azt mondja:
- Ha fiatalabb lennék, elmennék veled egy körre...
83 éves, kerettel jár.

2.
Múlt hétvégén falunapon voltunk a haverokkal. Motoroztattunk a sportpályán. Várom a következőt. A sok bámész fiatal közül nagy pirulva jelentkezik, majd felpattan egy 60 körül hölgy :-) Elindultunk, és mesélt, mesélt :-)

régiiskola 2009.07.18. 22:19:26

Hát igen.
Valami kimarad a mai kezdő motorosok életéből, A MOTOR!
Műanyag autómata picikerekű robogókkal kezdenek.
És közben azt hiszik,hogy ciki lenne egy 20-30 éves simora ráülni,pedig dehogy.
Persze jók a JAPÁN robik,de nem MOTOROK.
Nem tanulják meg rajta a kezdők a lényeget.
A blokk hátul,a motorfék szinte érzékelhetetlen,láb között ott az űr.
Na szóval egy ilyen JAWA bizony nagybetűs MOTOR.
Csak ezt akartam mondani. És az örökkévalóságra tervezték.

kkn 2009.07.18. 22:28:08

@régiiskola:

Már akinek telik rá.
A kollégám nincsen eleresztve, a kisebbik fia Simson robogón kezdte. Utána vett neki egy vagy 20 éves Yamahát, nem robogót, egy 80-as motorbiciklit. Azt megvette tőle a bátyja, őt viszont nem tudom, hogy mivel kezdte. Az egyik oktatónak szerelgette amúgy az ETZ-jét.

Szóval nem mindenkinek "jut ki" a robogóból. Csak egyre kevesebben vannak ilyenek.

kkn 2009.07.18. 22:40:57

@bervas:
Na ja, abban a világban a motor volt a közlekedési eszköz, akinek telt valamire.

Az a baj, hogy otthon nem volt komoly motor, faterom Babettát vett hajdan, ami amúgy még megvan. A rokonok messze laktak, ott volt MZ TS a nagybátyámnak, még rémlik, amikor klotgatyában, trikóban ülök előtte a motoron a faluban, cibálja a trikót a szél, és fogtam a markolaton belül, meg egyszer húzhattam kicsit. A kormányon visszajelzőknek valami Zuk, vagy ilyesmi hátsó lámpa feltákolva, két nagy lámpa, meg közöttük a prizma. De régen eladta.
Unokatesómék voltak benne a motorozgatásban, Verhovina, ilyenek, majd 250-es csepptankos, 350-es Kalifornia. Egyiküknek még mindíg megvan a legényként kapott, már 12V-os 350-ese, de már több, mint 15 éve áll, akkor volt hengerrepedés, és bár beszerezte a cuccokat, a blokkot megcsinálta, azóta sem ment ki vele az utrcára, a tankot, meg az oldaldekliket várja a motor. Nincs rá pénze, energiája.
Én vágyakozva szoktam nézni, de nincsen hova rakjam a panelben, így meg sem merem kérdezni, boltolhatnánk-e rajta valamit.

Szomszéd unokatesóm kapott 3 sebességes Simsont kölyökként, amikor én megszerezhettem a nagymotorra a jogsit. Nekem akkor volt 250-es csepptankos. Sokat nem jártam vele, zsebpénz híján nagyritkán tankoltam. Míg a srác feszt a nyomta a Simsonnak.
A legjobb az volt, amikor odaadtam neki kipróbálni a Jawát, és hallottam, hogy megszokásból csak harmadikig jutott el. Ordíthattam én torkom szakadtából, hogy "negyediiiik", nem hallhatta.
A hugomat is tanítottam akkoriban Simsonozni, elég hamar ment neki, de azután nem volt motorja, meg nem igényelte.

L-K 2009.07.18. 22:57:35

Valamikor a motor szügség dolog volt,ha nem futota kocsira.Most még luxus cik a kocsi mellet.Eről ez jutot az eszembe.Szép kis nosztalgia.

Kopasz Szuzukis 2009.07.18. 23:06:36

@L-K: Szerinted! Meg a sok vasárnapi "sztrítfájgter" szerint, akik lenéznek, leszenyáznak minden olyan vasat, amelyik nem tud menni kéccázötvennel.
Pedig motoros az a sok-sok MAGYAR és nem Magyar emberke, aki nap, mint nap ilyen-olyan benzinüzemű kétkerekűvel jár dolgozni. Még olyan időben is, mikor a sokmillás gépeket a garázs mélyére dugják.

monticello (törölt) 2009.07.18. 23:20:50

Nicsak, a "gigás" motor!
Kisgyerekként látva ezt a fajta Jawát úgy képzeltem el az ember gigáját (gégéjét) mint a kipufogócsonk töve körüli gyönyörű toroid hűtőbordák mutatják... tiszteletteljes rettegéssel, különösen amikor hallonttam hogy a felnőttek beszélgetnek arról hogy valakinek "megszorították a gigáját"...
Nagyapámnak amúgy egybelámpa-kormányos 250-ese volt, bordó, azér az is szép volt.

monticello (törölt) 2009.07.18. 23:26:09

Elnézést, csepptankos a helyes megnevezés, most olvastam feljebbről.

Judy Epokit 2009.07.19. 09:45:28

Öröm volt olvasni. Hangulatos írás. Köszönet érte.

hangover 2009.07.19. 16:45:39

Nagyon tetszett, gratulálok a megfogalmazáshoz...

halgab 2009.07.20. 19:26:53

Baowah!

Próbáltam írni neked az Indán, de lehet, hogy nem jött össze, mindenesetre ha ezt megkapod, keress meg légyszi, lenne egy személyes vonatkozású kérdésem a poszthoz kapcsolódóan: halgab@gmail.com

fosdapass 2009.07.21. 21:15:13

@ZON: 89 előtt voltam max 10 éves, az kicsit korai egy autodaféhoz...
Utólag pedig szimpatikusabb az a rendszer, mint a jelenlegi, de mégis... egy korosztály akkor csúnyán megnyomódott és beszart. És megcsókolta végül az önkényúr kezét és maga törte össze a rovásírásos kőtáblákat.

htibi 2009.07.21. 22:01:37

Nagyon jó írás, jó képek ! Gratula
Nekem sajnos a nagyapámból, se a motorjából nem jutott semmi :(

petersen 2009.07.26. 20:21:28

Üdv! A minap a Gumibázisnál (www.gumibazis.eu/) láttam fehérperemes gumit egy párat. Méretére nem emlékszem, egy telefont lehet, hogy megér. Ha esetleg ezeket majd cserélnéd.
Az írás és a motor is nagyon jó!

toto92 2009.08.03. 18:36:25

Az írás remek, a motor úgyszintén - ezután nem tudok haragudni a Csúzlira, amiért az M0-áson pont az M2-es feletti felüljárónál kellett megállnia :)

ZON 2009.08.10. 22:14:50

@fosdapass: nyilván nem volt más választása. peace

csiky944 2010.01.01. 10:12:29

fasza 2010-et egy ilyen olvasmánnyal indítani :)

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása