Bent az olajszivattyú, jöhet az indítás


Legutóbb valahol ott ejtettük le a Morini-krimi sistergően izgalmas cselekményfonalát az olajos garázspadlóra, hogy különleges mélyfúró eszközökkel sikerült az internet bugyraiból kitúrnom a motorkához az egyetlen megfizethető árú olajszivattyút - a réginek ugyanis a belseje berágódott, a hajtófogaskerekét pedig lenyalta a főtengely végi hajtás. Az új szivattyú is kicsit röcögve ment, de rájöttem, hogy a fedél igazgatásával, majd a kellemes pozícióban való masszív meghúzásával egész finommá tehető a működése.

DSC03842
Az olajszivattyú gumicsöcse

De mi a garancia arra, hogy nem rágódik ez is be a századik főtengelyfordulatra? - zártam posztomat e Sherlock Holmes-i és Mladoniczky Imre-i kombinált lángelme után kiáltó kérdéssel.

Most kiderül.

Az összeszerelés előtt azonban hozzájutottam egy, a mérnöki logikának ellentmondó tanácshoz. Találtam ugyanis egy olasz oldalt, amin szegényes nyelvtudásomnak köszönhetően csak annyit értettem meg, hogy a másnapos epeömledvény és a sirályszar különlegesen ötvözött elegyéből készült olajszivattyú ezeknek a Moriniknek mindig is sarkalatos pontja volt. Olcsó spiáterből készült, kicsit rosszul átgondolt miskulancia, az egyébként kiváló Sbarazzino- és Corsaro-blokk szégyene, az amúgy mesterien szép és igényes gépészet tályogja. Ilyenkor jön jól az Év Autója-tagság, hiszen a szöveg pontos megértése érdekében azzal a lendülettel tovább tudtam lökni az olasz cikket a másik magyar zsűritagnak, Gajdán Mikinek, aki amellett, hogy öregmotor-mániás (igazán öregről beszélek, neki az 1956-os Morinim neki túl új), olaszul is tud valamennyit.

DSC03831
Ekkora magától a rés a dekni és a blokk között

Miki egy nappal később hívott. "Te, ez a tudós itt a cikkben azt mondja, hogy nem szabad feltenni a deknire a tömítést, mert akkor nem zár rendesen a fedélhez a szivattyú gumikúpja, és elmegy már a kör elején a nyomás" - közölte velem tétova, mégis kissé vészjósló hangon. Mert a Morini olajszivattyúja először a deknibe nyomja a az olajat, s ott van egy elosztó járat, ami a főtengelyhez és a vezérléshez Y-oztatja el a kenőanyagot. De vissza a sztorihoz.

"Az nem lehet, 1956-ban nem voltak olyan trükkös tömítőpaszták, mint ma, legfeljebb ilyen Hermetic-jellegű, kőkemény, lakkszerű cuccok, amit azért deknitömítésre nem szívesen használtak, nem lehet, hogy ilyenre tervezték ez a blokkot' - válaszoltam neki.

"Pedig ez azt írja, félreérthetetlenül, és ez valami nagy Morini-guru" - vészjóslott Miki tovább.

DSC03832
A 0,6-os hézagmérő épp passzol (jobb híján egy 0,3-as, egy 0,2-es és egy 0,1-est fogtam össze, mert épp elkallódott a jobb hézagmérőm)

Ha ennyi okos ember így találta, úgy döntöttem, én, az egyszerű Csikós Zsolti a 4/b-ből se lóghatok ki a sorból. De azért éltem a gyanúval, nem álltam neki hűbelebalázs módjára körbehúzogatni a csavarokat. A patentül felszerelt olajszivattyú már bent pucsított a helyén, tehát ráhelyeztem a fedelet, ahogy az isteni hangok diktálták, tömítés nélkül. És az billegett. Na, ilyenkor mit lehet tenni? Mondjam ki, hogy hülyék a profik, és utána tegyem tönkre a Morinit? Vagy rakjam össze úgy, hogy brutálisan feszül a fedél? Esetleg tegyek rá vastagon tömítőpasztát, tegyem fel enyhe nyomással a fedelet, majd amikor megszáradt, húzzam le a csavarokat? Tanácstalan voltam, pláne, mert súlyos darálásnyomokat láttam a dekni belső felén, ahol a tengelyek beérnek. Lehet, hogy valaki más már kipróbálta ezt a tömítés nélküli összerakást, és pórul járt? Nagyon ezt mutatták a nyomok.

Jobb híján fogtam a hézagmérőt és a sublert, s méregetni kezdtem. A hézagmérő szerint, ha enyhén rányomom a fedelet, ott 0,6 milliméteres hézag keletkezik, ilyenkor az olajszivattyú gumicsöcsén ül fel a dekni, de alig egy kis nyomás még, és már fém a fémen csücsül. Nos, milyen vastag a tömítés? 0,8 milliméteres. Ha jól meghúzom a deknit, kábé 0,2-t zömül a klingerit. Azaz tökéletes volt a méretválasztás, egyszerűen nem látom okát, miért ne kéne oda, hiszen a kúpon zár épp a fedél.

DSC03838
Bizony, ez a tömítés elég vastag

Vagy két napig rágódtam ezen, többször újramértem mindent, aztán nehéz szívvel, de a szemre, logikára és mérésre is tökéletes módszert választottam. Betettem.

A blokk alja egyben volt, tehát feltöltöttem olajjal, elkezdtem tekerni a berúgókarral. Néztem a blokk és a hengertalp között a lukat, hopp, megjelent az olaj, egészséges tempóban. Még kicsit forgattam, tökéletesen jött, folyamatos csermelyben. Hát, ez megvóna'. Tudják, innen már nincs csatorna felfele ebben a blokkban (a régi, nyomórudas motorok általában így működtek), hanem a nyomórudak viszik fel a kenőanyagot a himbákhoz. Nem tűnik valami stabil rendszernek, de állítólag arra az élettartamra, amennyire ezeket szánták, bevált a szisztéma.

DSC03855
Hopp, megjött az olaj a furatban

No de vajon miért kattogott a Morini? A szelepektől jött a hang, egyértelműen, tehát ott kezdtem a kutakodást. A szelepek állnak, mint a cövek, ott nem lehet baj. A nyomórudak nem görbék, szép a végük, a vezérműtengely lent van, az nem kattog a motor tetején. A gyűrűk nem lógnak a dugattyún (mert azok is adhatnak ilyen hangot). Maradtak a himbák.

És tényleg. Azok a lefutó felületek, amik nyomják a szelepeket, alaposan be voltak verődve, sajnos nem fotóztam le őket abban az állapotukban. Szelepállításnál persze a hézagmérő áthidalta a gödröt, ezért a 0,05-ös hézag valójában nagyjából 0,2 lett, amikor a szelepszár beletalált a saját otthonos kis lyukába. Nos, megpróbáltam követni az eredeti ívet, és reszelővel kiszedtem a gödröket, majd keresztbe-kasul kicsit megnégyzethálóztam a felületet, hogy legyen, ami ott tartja az olajat.

DSC03861
Szépen megcsiszolva a himbafelület

Összepakoltam mindent, betettem a blokkot, lánc, fék fel, elektromos cuccok be. Szétszedtem a karbit, kitakarítottam belőle a rozsdát (ez az átkozott E5-ös benzin...), mindent átnéztem benne. Állítottam kábé hatfoknyi előgyújtást, felraktam a tankot is.

DSC03868
Újra egyben, hosszú idő után

Aztán, nagy levegőt véve, eresztettem benzint, megúsztattam, hogy kibuggyanjon a benya, kapott egy szisszenetnyi hidegindítót a légszűrőbe, párszor átforgattam kikapcsolt gyújtással, aztán elkezdtem rugdalni.

Hát, némi küszködés után, de ez lett. Jár, gyönyörűen, bár a mikrofon hangja nagyon magasba húz, a valóságban kevesebb a sziszeg, több a dübör. Nem kattog. Most, hogy rendes a szelephézag, lehet alapjáratot is állítani - eddig annyira fel kellett tekerni, amennyit az állítócsavar nem bírt emelni a súberen, tehát a bovdenen levő csavarral tekertem fel. Most minden úgy működik, ahogy azt Bolognában gondolták, 1956-ban. Járattam, kicsit melegítettem, pörgettem, de mivel mindez januárban történt, a próbát elnapoltam tavaszra.

Arról nincs videó, csak elmesélni tudom: a ház előtt mentem néhány kört. A hangja szép, de úgy tűnik, nagyon melegszik, durrog is a kipufogó. Csak remélni merem, hogy tudok neki annyival több előgyújtást állítani, hogy ez megszűnjön. Máskülönben lehet, hogy megint kereshetek egy újabb olajpumpát.

IMG 8211
Kár, hogy a Yamaha nem kompatibilis a megváltozott életkörülményekkel

Én hülye. Két napja eladtam a tökéletesen rendbe tett Yamahámat, ami 97 lóerős és kimegy két személlyel a világból, miközben egy ilyen szerencsétlen, pici, öreg izével küszködök már hány éve is? Néha tényleg elhiszem, hogy nem vagyok normális, nem, ne is tiltakozzanak, úgyse hiszem el...

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr875871215

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Guzzista 2014.03.30. 07:55:55

Zsolt, tényleg nem vagy normális, de ez a jó.

Oldm4n 2014.03.30. 08:12:36

Nem tiltakozunk.
Ám mit írnál a Yamaháról? Idén megint belekerült 20.000 km. Olajat kellett benne cserélni. Kétszer. Ezzel vége is a cikknek. A többi meg reklám?! o.O

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.03.30. 08:23:50

Jópofa ,nagyon állat a hangja.

Schütii 2014.03.30. 08:24:14

Döbbenetes ez a "különleges" (huh, majdnem gagyit írtam) olajszivattyú megoldás. Amolyan olaszos, na. Röviden, tömören és nem továbbgondolva.

A dekNiért viszont jár a szóbeli megrovás.

Schütii 2014.03.30. 08:32:41

Egy új láncszettel azért még illene megtisztelni.

Tomchy 2014.03.30. 09:27:32

Klassz a Morini, én nagyon szeretem ezeket az öreg vasakat, amíg más küzd velük...

Zsolt, amúgy a Yam hírdetése még él a hahu-n. Ráadásul 2 hengeresnek van írva! :)

Sayniqua (törölt) 2014.03.30. 11:58:11

Istenem!
Ilyenkor eszembe jutnak a "régi" idők amikor, anno' otthon faragtam a T5 Pannóniát, a P20-ast, meg a MZ Trophyt.
:)

megszaLott · http://img23.imageshack.us/img23/6862/25ih.jpg 2014.03.30. 15:40:12

Mint mindig, a szerelős posztok a kedvenceim, s Csikós a király ebben. Bár a többiekének is nagyon örvendek, mikor felkerülnek. Miért kellett elmenjen a Yamaha? Nem akartok többet túrázni? Vagy van tervben ennél jobb?
Mit fogsz csinálni a tankkal? Úgy látom rozsda van benne. Én tavaly megoldottam az enyémet elektrolízissel, de sajnos nem lett tökéletes, úgyhogy megpróbálom az idén is.
Különben kellene nyerjél a lottón, és akkor te lehetnél Magyarország Jay Lenoja :)

1127ccm 2014.03.30. 17:52:31

Anyagaban edzett az a himba? Mert csodalkoznek. Mindenesetre nagyon sakál a motor! Ezzel a modszerrel nem nagyon tudsz melle menni, az olajnyomas rendben lesz.
Mas: mit szolsz Csikós úr irhatnek ugy valamirol, mint tavaj a yamaharol? Lenne ra kereslet?

dextercapo 2014.03.30. 21:11:45

erdekes tortenet . a gumitomites egy kulonleges helyzet , mert annak is ossze kene nyomodnia valamennyire - kulonosen ha magyarorszagon akarja hasznalni , mert valahogy ugy nez ki hogy az alkoholos benya fel tudja kocsonyasitani a tomitesek , gumigyuruk egy reszet . egy ideje hoallo vitont probalok hasznalni ha lehet - de persze nem mindenutt sikerul .
erdekes dolgokat lathatnank ha valaki egyszer raszanna magat es elkezdene egy befottesuvegnyi shell benyaba kulonfele alkatreszeket dobalni .

Ulomenen 2014.03.31. 09:22:57

Szegény Yamaha... lesz helyette más? (jó-jó, tudom, a Moriniről szól a cikk, de akkor is... :D)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2014.03.31. 20:11:10

Nagyon új volt neked az a Yamaha. Se krómozott lökhárítója, se fém dísztárcsája nem volt, naná, hogy untad:)

De mivel mentek a világ végére kirándulni? Avagy: mi lesz a következő kirándulós motorod, és miért pont BMW?

mpali35 2014.03.31. 22:52:41

scheerti
Es miért ne lenne BMW? Ortodox bokszerre fel, kalandvágyó firkászok!

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása