Hogyan lesz az embernek XJR-je?

xjr 1300.jpg
Számomra kissé meglepő, de sokan keverik a Yamaha XJR 1300-at a FJR 1300-zal, így néha el kell magyaráznom, mi az az XJR, miközben bár az FJR kitűnő motor, azért nem az a nagy Big Bike klasszikus.


Ennél már csak az nagyobb anomália, amikor azt írják cikkekben, hogy megszólalásig hasonlít elődjére, az XS 1100-ra. Ilyen lehet az abszolút csend - legalábbis nekem ennyire "szólal meg" a hasonlóság. Hasonlít a léghűtés, meg a négy henger, de ez annyira meghatározó, mint az egyfejű, kétfülű emberek hasonlósága.

Yamaha-XS1100-8.jpg

Persze van hozzá köze, mert a régi motoralakú motorok adták az alapot, de az XJR már egy modernebb vonal modernebb futóművel, 17-es kerekekkel és izmosabb külsővel. (Muscle Bike-nak is becézik ezt a vonalat, aminek a Honda CB1000, 1300 és a Suzuki GSX 1400 is a képviselője.)

Nemrégiben Balatonlellén jártam és megálltunk a Becsali Csárdánál. Kihaltság van a parkolóban, legalábbis ahhoz képest, ami gyerekkoromban volt - mert akkoriban motor hegyek álltak itt és mi ide jártunk ki motorokat nézegetni. (Ez amolyan népi hobbi volt a nyolcvanas években.)

Ott nőttem fel ugyanis; legalábbis a nyarakat ott töltöttem, ami nagyjából semmittevésből és ábrándozásból állt.

simson s51.jpg
Ábrándoztam, hogy milyen jó lenne, ha lenne S51-es Simsonom: állandóan motoroznék, hiszen a Simson majdnem olyan egy 14 évesnek, mint a nagy Suzukik és Kawasakik, amilyenekkel a németek jöttek. De apám soha nem vett nekem Simsont ("használt szart nem veszünk"), viszont voltak még elérhetetlenebb dolgok, amiket jó volt nézegetni az újságban és felismerni a parkolókban.

fzr1000_1.jpg
Mindig megvettem az Autó-motort és faltam a motoros cikkeket.

"Az olasz motorpiac legvadabb típusa a Yamaha FZR 1000."

"A világ leggyorsabb motorja a Kawasaki ZX 10" és hasonló kijelentésekből rá lehet jönni, hogy ez a nyolcvanas évek vége.

Jóval később, már kilencvenes évek közepén sem engedhettem meg egy ZX-10-est, de az elődjére, a GPZ 1000 RX-re lett volna esély, ha én hülye nem adom kölcsön a spórolt pénzem egy futár "havernak" - aki persze nem tudta megadni és a lepukkant MZ-jét kellett irreális áron beszámolnom végül.

kawasaki ZX10 8_1.jpg
Akkoriban már az idomos sportmotorokra voltam ráizgulva (mint szinte minden kezdő), de tizenegynéhány éves koromban a Becsali Csárda parkoló motorkínálata - sokáig csak tudat alatt - belül mélyen megfogott: azok az igazi klasszikus sornégyes csupasz motorok, amiket az idomos korszak előtt egyszerűen motoroknak hívtak.

Máig emlékszem, ahogy itt álltak sorban: nagy, kövér tankjukon csillogott a Suzuki, Kawasaki, Yamaha vagy Honda felirat.

Kawasaki Z1000.jpg
Már akkor nagyon tetszett a négy króm leömlő. Ami a mai motorokon nincs, hiszen csak egy léghűtésesnél férnek el így a leömlők. (Egy kicsi olajhűtő belefér, de a vízhűtő túl nagy, elrontja a képet.)

A kerekded GS tank és a nagy kerek indexek (akkor még nem volt hülye ledes mini index divat), a kerek lámpa látványa örökre megmaradt. Ez ivódott be, ez lett az etalon, számomra ez lett a motor sziluettje. (Mint ahogy ezek is alapozták meg a japán motorkerékpár gyártás hírnevét.)

Amikor a Yamaha XJR 1200 (az 1300-as elődje) megjelent, nem gondoltam, hogy régi motor, nem tűnt hetvenes évekbelinek. Abszolúte nem nézett ki retrónak 5,5 collos hátsó felnijével és sportos farokidomával. Nem a Kawasaki Zephyr-féle retro-vonalat követte, hanem jóval erőteljesebb volt, inkább ötvözte a két vonalat.

Az hetvenes-nyolcvanas évekbeli motorok gyönyörűek képen, de élőben ma már furák a nagy virslikerekek és azok a futóművek ma már nem állják meg a helyüket. Az XJR épp annyira modern, amennyire kell: az 1200-es után ráadásul az 1300-as tényleg erős és futóművileg is egész jó lett, de ezzel együtt benne van az ősök szelleme is. 

Yamaha XJR 1300-Honda VFR 750 rc 360.JPG
A fene se tudja, hogy egy-egy ilyen gyerekkori emlék ennyire meghatározza-e a későbbi ízlést. Valószínűleg épp eléggé.

Most, hogy ott jártam, abban a parkolóban - ahol sajnos már sok éve nem állnak motorok, csak a mieink azon a napon - eszembe jutott, hogy valahol mennyire szerencsém van, hogy nem drogosbuliba botlottam naponta (akkor még nem volt divat) és hogy az ország azon részén tartózkodtam, ahol akkor még gyakoriak voltak a motoros turisták.

Suzuki GS 1000 1979 ad.jpg
Nem két motor állt ott sorban általában, hanem húsz-harminc. Eleve hol látsz manapság 30 db GS-GSX 750-1000-et, 750-es, 900-as CB-t, 750-es vagy 1000-es, esetleg 900-as Z Kawát vagy XS 1100 vagy XS 750 Yamahát?

Valahol jó érzés volt, hogy most az én motorom áll ott, de persze nagyon szomorú is, hogy mások már nem: a németek se régi sornégyessel, sem az új túramotorjukkal nem járnak már ide. Sem a fiatalok, sem a megpapásodott öregek. 

Honda CB750F 79.jpg
Több túra-sportmotor után ezért van ma olyan motorom, ami a klasszikus vonalat követi - de éppen csak annyira modern formában, hogy megtartsa a régi értékeket a műszaki nyűgök nélkül.

(Érdekes egyébként, hogy japán belpiacos, RP03 motorkódú XJR 1300-am van, amiben egyrészt 180-as a kilométeróra, benne van a tiltás, amit nem vetettem ki és ahhoz képest, hogy 2000-es évjárat, a 2002-2004 közöttinek felel meg.

Más a tank, a műszerfal, a hátsó féknyereg. Igazából a legjobb évjáratnak tűnik, bár a régi tankja és műszerfala jobban tetszik. Red Baronos import, nem hinném, hogy egy ilyen cég szórakozik a papírokkal és öregít. Még Yamaha Jánosnál is rákérdeztem arra a teóriámra, hogy esetleg japánban akár két évvel korábban létezett-e az új típus, és azt mondta, ilyen dolgok simán előfordulnak.)

yamaha XJR 1300.jpg

Valószínűleg a gyerekkori mindennapos motornézegetés miatt lettem nagy japán léghűtéses sornégy-rajongó, meg persze úgy általában motorbuzi.

Mindez nem csak a motorozásról szól: az egy dolog, hogy egyszerűen szeretek motorozni, de szeretek a motorokkal molyolni, kipróbálgatni, "tesztelni", újabban fényképezni is őket. És szerencsére sok felajánlást is kapok.

Ezzel tudom elterelni az agyamat a munkáról és a hétköznapi szarságokról.

Míg sok marha az andrenalint keresi a motorban, és pont fordítva: a nyugalmat. Erre alkalmas egy nagy sornégyes bivaly.

(A szerző azóta összesen öt - kuriózumnak tekinthető - motorkerékpár tulajdonosa.)

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr815423548

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása