Ötvenessel Bánkútra

Aki az árokból vesz motort, ne csodálkozzon, ha felül a szopórollerre. Az viszont kicsit így is meglepett, hogy a felújított blokkal, egy hónapnyi állás után képtelen vagyok beindítani a Simsont. Másnap mégis felvitt Bánkútra.

Bár a blokk rendbetételével már júniusban elkészültem, nem volt alkalmam komolyabban próbára tenni a Simsont, mivel egy hónapig nem voltam otthon. Az utcában egy próbakört tettem vele, és működőképesen támasztottam le, de mikor hazaértem, már hiába rugdostam, nem volt hajlandó beindulni.

Az első, amit ellenőriztem, a gyújtógyertya volt: alig párszáz kilométer lehetett az NGK-ban, így persze nem hittem, hogy az lenne a ludas. Biztos ami biztos, azért becsavartam a tartalékba elrakott Brisket, amely a megvételkor volt a Starban – első rúgásra be is indult.

Az a kis fekete törmelék lett volna a ludas?

Ezután természetesen nagyon kíváncsi lettem, hogy a szinte új gyertyának vajon mi lehet a baja. Elkezdtem forgatni, nézegetni, és a gyertya szellőzőterében találtam egy kis törmeléket, amely akár akkor is bekerülhetett, amikor a felújításra szét lett szedve a motor. Miután ezt kipiszkáltam, visszacseréltem a gyertyát, a Simson már pöfögött is.

Először csak óvatosan, a környéken tettem néhány kört, majd kissé felbátorodva a nagyjából 40-45 kilométerre lévő Salgótarján-Rónabányáig meg sem álltam. Az út teljesen problémamentes volt, csupán az alapjáraton kellett állítani, miután bemelegedett. Közben érintettem a ceredi ralisprint útvonalát is, hazafelé pedig a Star szépen leküzdötte a Zabar és Domaháza közti, 15 százalékos emelkedőt. Otthon azért azt még észrevettem, hogy a kipufogó kifúj, össze is csapkodta rendesen az első sárvédőt, de nagyjából tízperces munkával elkészült az új tömítés.

Másnap újra késztetést éreztem, így elgondolkodtam, merre vegyem az irányt. Nem akartam túl hosszú útra vállalkozni, és az sem lett volna rossz, ha nagyrészt sík úton mehetek. Elindultam Szilvásvárad felé, ami nagyjából 25 kilométer, szép a táj, és két közepes szerpentinen kívül emelkedő sincs.

Elhatározásom nem bizonyult túl erősnek: az első adandó alkalommal meggondoltam magam: térképről nagyjából emlékeztem, hogyan juthatok Bánkútra, de mivel még nem jártam ott, elkezdett hajtani a kíváncsiság: nemcsak a hely miatt, hanem azért is, hogy a motor vajon bírná-e? Természetesen így jóval több és komolyabb hegymenetre kellett felkészülnöm, de belevágtam.

Kényelmes, 50 körüli tempóval gurultam egészen Mályinkáig. Az út menti fákról áradó, kellemes szilvaillattal eltelve értem el a község végét, de ezt nem csak tábla jelezte – a Simson kérte a kettes fokozatot, innen 30-35 km/h-val tudtam felkapaszkodni Bánkútra; az utolsó métereket egyesben, lépésben teljesítette a Star. A szembejövő – már lefelé araszoló – autókból azért egy-egy hitetlenkedő pillantást sikerült elcsípnem, sokan nem is értették, mit keres ott ez az öreg kismotor.

Bánkúton, tengerszint felett 880 méterrel

Közel 900 méterrel a tengerszint felett kicsit kifújtam magam, szippantottam a friss hegyi levegőből, de sokat nem akartam fent időzni – úgy terveztem, még sötétedés előtt hazaérek. A hegyről leereszkedve aztán mégis a hosszabb utat választottam, érintve az eredetileg úti célnak tervezett Szilvásváradot is.

Miután hazaértem, és elújságoltam, hogy merre jártam, rögtön megkaptam a magamét: „Normális vagy? Ezzel? És ha lerobban?" A Star azonban bírta a több mint 100 kilométert, és nem állt le. Azt nem fogjuk megtudni, hogy mit csináltam volna, ha lerohad, azt viszont bizonyította ez a kis túra, hogy – bár esztétikailag finoman szólva is kifogásolható a Simson - motorikusan rendben vagyunk.

Egyesekben felmerülhet a kérdés, hogy mi az élvezet abban, hogy egy segédmotorral gurulgatunk 40-50-nel, egy komolyabb emelkedőhöz érve pedig imádkozni kezdünk, hogy felvigyen. Ezt nem egyszerű megmagyarázni – nehéz leírni azt az elégedettséget, ami akkor öntött el, amikor Bánkúton leszálltam a motorról, és levettem a sisakot. Ráadásul én szerencsés is vagyok, hiszen bármerre indulok, Észak-Magyarország gyönyörű tájait látom. Akkor pedig fel sem tűnik, hogy csak 40-nel döcögök.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr794717474

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

poteka 2012.08.21. 12:04:06

Jó olvasni, hogy más is örömöt talál ebben a műfajban.

Mi 560 km-es túrát nyomtunk most péntek-szombat-vasárnap Rigákkal és Verhovinákkal (Budapest-Hajdúböszörmény-Nyíregyháza-Hajdúböszörmény-Budapest), mindenféle meghibásodás nélkül. Az egyetlen hiba az idén 45 éves Rigámról letört műanyag GPS-tartó volt, meg egy gyertyabeköpés három nap alatt 8 motoron...

Lendvai Zsolt 2012.08.21. 12:11:34

@poteka: Le a kalappal! Mi volt az útvonal? És közben megszálltatok valahol, vagy sátor?

Társasággal lehet az igazi.

Kecskebácsi 2012.08.21. 12:39:57

Gratulálok, és őszinte írigyed vagyok!
Kevés élvezetesebb dolog van, mint negyven - ötvenkével kirándulni. Ennél a sebességnél lehet gyönyörködni a tájban, érezni az illatokat, az erdős hegyoldalról alábukó hűvös levegőt....
A csoportos Simsonozásnak annyi a hátulütője, hogy - hacsak nem te vagy az első - az illatélmény elmarad, helyette szagélmény van :)

H_M_CS 2012.08.21. 12:40:39

Az előző kommentem elnyelődött.
Tényleg nehéz leírni, mi a jó a simsonnal pöfögésben. Egy biztos: amikor egy év után hazakerültem komoly motormegvonási tünetekkel, három motor várt. Egy Bandit, egy aprilia robogó és egy S51. Azonnal a simsont kezdtem indítgatni, és tekeregtem egyet a dimbes-dombos földutakon. Nagyobb örömet okozott, mint a másnapi „aszfaltszaggatás" a banditával vagy a vinnyogás a robogóval. Nem tudom, miért, de nem adom el a simsont soha!

HOLIDAY 2012.08.21. 12:43:02

A hetvenes évek végén -akkor kezdő motorosként- a hasonló túra mindennapos elfoglaltságom volt, Bánkút, Bükkszentkereszt, Jávorkút, Hollóstető...pedig a célpomtok). Babettával, Verhovinával...van ideje nézelődni az embernek és kanyaríveket sem kell fejben kiszorozni a másodperc tört része alatt...
...viszont hogy azóta is a motoros túrázás vonz, abban ezeknek az éveknek elvitathatatlan szerepe van.

kareszoft 2012.08.21. 12:53:10

Jó kis cikk volt ez, aki nem közlekedik segédmotorral, az ezt nem tudja átérezni szerintem. Én is gyakran csinálok 80-100km-es köröket hiba nélkül (kopp-kopp-kopp).

Oda kell figyelni ezekre a motorokra, gondozni kell őket kicsit, de ha nincs hiba, nem kell piszkálni.

poteka 2012.08.21. 12:55:35

@Lendvai Zsolt: A 3-as úton Mezőkövesdig, majd lefelé Borsodivánka, Ároktő felé, ott kompolás a Tiszán, majd Tiszacsege, Balmazújváros és Hajdúböszörmény. Ez volt az első nap, 230km (lakóhelytől függően akár 250 km). Ott egy kedves rigás barátunknál szállás a kertben, sátorban meg itt ott, másnap át Nyíregyházára kis utakon a KGST-partira, majd még aznap este vissza (100 km) Böszörménybe, vasárnap pedig onnan haza az első napi útvonalon.
Csodálatos élmény volt, remek idővel. Tényleg csapatban az igazi, ez az ország meg túl kicsi ahhoz, hogy nagymotorral túrázzunk benne :)

medicin 2012.08.21. 13:10:10

tetszik a cikk. meglepődve látom ,rajtunk kívül is vannak túra mopedesek.
mi tavasszal Pestről, a Kékest támadtuk be.

plus.google.com/112566300816221932676/posts

tamasmee 2012.08.21. 13:41:42

@poteka: Nagyon szép túra lehetett..csak gratulálni tudok. és a fene vigye el, kár volt emlékeztetned T.csegére, meg az ottani halászcsárdára. A családom Csegéről és Polgárról származik. Most meg Spanyolból sóvárgom a csárda fincsi "kapros" nevű ételére (harcsapaprikás túrós csuszával)...ejnye-ejnye..még1x grat a túrához, nem semmi..

kipe · http://www.car-tarsak.blogspot.com/ 2012.08.21. 13:44:05

@medicin:

Csak halkan jegyzem meg, az ot expóról (is)ismert Noszvai András valamint Dömsödi Gábor elvileg idén őszre ígért nekünk egy Bp-Bokor-Bp túrát öreg (!!!) mopedek, mofák, robogók részére.

Csak ha az itt most megjelent Babettás csapat (medicin) a cikk szerzője és mi, Rigások összeállunk, már megvan a fél mezőny :-)
Nos , jönnétek ?

Sasa88 2012.08.21. 13:45:48

Mi tegnap 143km-t tettünk meg régi, turbós Simson Schwalbekkal. Persze hibamentesen. :) Nem rossz gépek ezek.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.08.21. 13:50:21

"„Normális vagy? Ezzel? És ha lerobban?" "

Felhívod a legközelebbi ismerőst, hogy vigyen haza...

Lendvai Zsolt 2012.08.21. 13:51:50

@kipe: nem érdektelen a dolog, de nekem sajnos sok mindentől függ majd.

Lendvai Zsolt 2012.08.21. 13:54:37

@ColT: persze. de mindig van, aki eltúlozza a dolgokat, az ijedséget.

kipe · http://www.car-tarsak.blogspot.com/ 2012.08.21. 14:01:38

@Lendvai Zsolt:
...persze, még minden képlékeny.
Csak tartsuk evidenciában :-)

theveryguest 2012.08.21. 14:04:28

Jobban paráztam volna, hogy lefelé megég a fék, és elmegy a fékhatás, vagy hogy a gödrös úton leesek a motorról, minthogy lerobban. Ezt leszámítva egyébként Mályinkáig bármikor vissza tudtál volna gurulni (900m-es tengerszint feletti magasságról 300m-re) ha lerobban.

novothauto · http://novothauto.hu 2012.08.21. 14:09:52

@tamasmee: "A családom Csegéről...származik"

Anyai ágon az enyém is, a Nagyapám a háború után 22 évig húzta ott a Tiszán a kompot. Aki nem evett ott halászlét, az valójában nem is tudja, hogy mi az.

novothauto · http://novothauto.hu 2012.08.21. 14:12:23

A cikkhez meg: a Simson a kismotorok Swiftje. Rengeteget motoroztam vele suhanc koromban.

BAwagon 2012.08.21. 14:12:41

Èdesapàm egy pont ilyen simson star-ral jàrta meg Bulgàriàt majd 2 èvre rà egy Danuviàval ismèt lementek Vàrnàba. Van pàr fotóm, az kemèny túra volt. Azt mondja a kiràly hàgóra motor mellett sètàlva ,csusztatott kuplunggal mentek fel.

medicin 2012.08.21. 15:44:22

@kipe: bedobtam a horgot a többieknek is, én már rákaptam :)

okta 2012.08.21. 16:12:51

Ahogy írod a távolságokat, illetve a várható terepviszonyokat (Elindultam Szilvásvárad felé, ami nagyjából 25 kilométer, szép a táj, és két közepes szerpentinen kívül emelkedő sincs.) - ózdi vagy? :-)

tiger1342 2012.08.21. 16:36:51

Rá bizony! :)
Firkáltam anno egy posztot erről, akinek van kedve, olvassa... :)
tiger1342.blog.hu/2012/05/25/bkt_2012_babetta_kekes_tura

decens 2012.08.21. 16:47:52

Kedves kis történet. Én pedálos Simson SR2E-vel járok szinte minden nap, amikor nem kell kocsival mennem. A gépem 1963-as évjáratú, kb. 5 évvel öregebb mint a Star, és soha fel sem merül bennem, hogy ne hozna haza. Pedig nem kímélem, már elég zajos is a motorja, csörög szegényke mint a csörgőkígyó. Ideje lesz egy kis generált végezni rajta a szezon végén. Van rajta két oldaltáska, s ha kell egy tanktáska is, és így akár 20 kg -ot is el tudok hozni a 10 kilométerre levő élelmiszer boltból. No, és 720 kilométert egyhuzamban egy pisszenés nélkül teljesít. Többször is bizonyította már.
Ha most valaki azzal jön, hogy egy 49 éves segédmotort nem kellene ennyire strapálni, akkor annak azt felelem, hogy a másik ugyanilyen motorom itt áll a garázsban szépen kiglancolva. Azt csak parádés motornak tartom, ezt meg nyúzom. :-))

panza 2012.08.21. 17:27:01

Jó írás. Kis túlzással 50 köbcentis géppel is bárhová el lehet jutni. Az Alpokban sok kicsi gépet láttam nem 900 , hanem 2000 méter tszf.-i magasságban.

Tsyga 2012.08.21. 17:54:19

Szép dolog, ennek is meg van a feelingje, az tuti, meg az, hogy az ember legyőzi az idő múlását, és fel tudja mutatni, hogy ide-oda is eljutott az öreg technikával.

De azért kérek mindenkit, hogy ne essen túlzásba... egy mopedes/kismotoros/veterán motoros sem szeretné, hogy a nagymotorosok/újmotorosok leszólják, akkor kéretik, hogy a kismotorosok se állítsák be magukat nagyobb sztárnak, a nagymotorosoknál, vagy fikázzák őket.

fejer.mateusz 2012.08.21. 18:57:57

Talán az a varázslatos ezekben a kis motorokban, hogy az hogy nem tud minden akadályt áthidalni talán kicsit megszemélyesíti, közelebb hozza hozzánk a motort.
Lehet hogy lerobban, de az esetek 90%-ában 15 másodperc alatt rájössz a hibára amit egy villáskulccsal hátrakötött kézzel sötétben is könnyedén orvosolsz.

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2012.08.21. 19:03:50

nekem Schwalbém volt sokáig, 100-120 km-es karikák többször is megvoltak vele, de azért egy órányi sikítás 55-60-nal igencsak megviselte a fenekem, az a rezonancia, ami ilyenkor, max sebesség közelében előjött, azért rövid távon is teniszkönyököt okozott... viszont nagy előnye volt a Starral szemben, hogy "turbóhűtése" volt kényszerhűtés helyett, így emelkedőn, amikor kettesben, üveghangon erőlködött fölfelé, szédületes 20 km/h-val, akkor is volt megfelelő hűtés

most öreg Vespákat hajtok, hol 50-est, hol nyolcadliterest, és igen, semmi sem ad olyan élményt, mint amikor 50-60-70-nel pömpörögsz egy nyári alkonyaton az országúton, és látsz minden madarat, érzel minden illatot, pláne, ha nem sietsz, és nem kell szétrezonálásig pörgetni a vasat...

Gyurma73 · https://plus.google.com 2012.08.21. 19:26:37

Én már nem vagyok ilyen bátor:-)
:-)

Lendvai Zsolt 2012.08.21. 19:58:57

@Tsyga: ha ezt a posztra érted, akkor megnyugtatnálak. :)
Én éppúgy szeretem a nagymotorokat is, de az más világ talán. A családban is vannak nagymotorosok, az égvilágon semmi problémám nincs velük. Sőt, ha lesz keretem veszek nagymotort, de a Szimó marad.

Lendvai Zsolt 2012.08.21. 20:02:11

@Pirx pilóta: lehet, hogy én tévedek, de a kényszerléghűtés az a "turbós". Ez van a Starban is, és bizonyos Schwalbékban. Aztán a Schwalbékat már az S51-es blokkjával szerelték, az már nem turbós, és azzal a blokkal szemben már tényleg fennáll az az előny, amit írtál.

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2012.08.21. 20:54:52

@Lendvai Zsolt:

hát igen, innen látszik, milyen makimajom vagyok a gépészethez, bár télen életemben először sikerült úgy szétborítanom egy Vespa-blokkot, hogy az összerakás óta is megy, és csak pár alátétet nem tudtam végül elsütni, amik kijöttek belőle...

azt viszont nem tudtam, hogy a Star is turbós... arra emlékeztem, hogy nem minden Schwalbe volt az, és hogy az ilyenektől óvtak... tényleg nem lehet sok hűtése szegény blokknak ott a szoknya alatt venti nélkül mondjuk egy lassú emelkedőn...

mancs31 2012.08.21. 21:52:37

én most tavasszal újítottam fel a család első motorizált járművét egy simson s50b-t. vidéken lakom és a hegyhátakat járni nagyon tuti vele. és persze fogyasztásban simán veri a mai robogókat. annak idején hárman jártunk vele. bent ültem apám meg anyám között. :) a következő projekt nagybátyám 250-es trophy-ja. volt közben egy p10-es pancsi is de sajna meg kellett válnom tőle, de ha lehet szeretnék megint egyet. imádtam azt is. tetszett a poszt! még-még-még
elnézést a poénért, de belőled start csinálunk!!! :)

Castigliano (törölt) 2012.08.21. 22:31:25

Nekem régen egy Simson elektronikom volt.Olcsón vettem,mert csak dadogott és nem ment,de nagyon szép állapotban volt(1990-es évjárat). A vétel után kiderült, annyi volt a baja, hogy eresztett egy kicsit a főtengelyszimering és ez bezavart a gyújtásnak. Kicseréltem és egyből jó is lett. Ezen kívül semmi motorikus problémája nem volt. Egyedül a belül rozsdásodó tank ellen nem tudtam mit tenni. Bármennyi szűrőt raktam a karburátor és a tank közé a benzinvezetékre, mindig eltömődött pár hónap után a karburátor. Pedig sokszor "átmostam" kaviccsal a tankot. A másik szokásos Simson betegségre, a kipufogó leömlő lelazulás megoldására egy hasonló rögzítést készítettünk,mint ami a Star és a Schwalbe hengerén van.
Mióta láttam egy gyöngyházfehér Schwalbe-t egy parfümboltban, azóta nagyon vágyok egy olyanra.

Tsyga 2012.08.22. 08:03:53

@Lendvai Zsolt: francokat, némely kommentelő kezdett már túlzásokba esni. :)

Schütii 2012.08.22. 08:54:11

@Castigliano: Nekem nem rémlik hogy más rögzítési módja lenne a leömlő hollanderének a régi "turbós" blokkokon, mint az 51-eseken. Ugyanaz az hajlított acéllemezes megoldású mindkettő. Legalábbis apám Schwalbéján az volt, és ő boltban vette '73-ban. Mondjuk az nyomta is orrán száján az olajos dzsuvát ami rá is égett frankón a könyökre.
Én egyébként azt csinálom hogy betekerem a hengercsonk menetét teflonszalaggal, ami ugye hő-, tűz-, meg mindenálló, a lemezes biztosítást kiegészítve. Így csak annyira lazul le hogy engedjen egy kicsi szabad mozgást a blokknak, meg az egész kipunak, a kifújáshatárig már nem jut el a lazulás, igaz, teszek még a könyökre egy kis azbesztzsinórt a perem alá a hollanderbe.

HOLIDAY 2012.08.22. 08:57:44

@poteka: Szóval le a kalappal, nekem már nem hiányzik ennek a büdös füstnek a beszívása. :-)
Egy métert sem megyek szívesen kétütemű mögött. Érdekes, hogy annak idején engem sem zavart.

okta 2012.08.22. 09:44:29

@Lendvai Zsolt:
Tényleg kicsi a világ. :-)

CBHonda · http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CB_series 2012.08.22. 10:32:24

Valóban van feelingje a 40-es robogásnak :) Simsonnal én is szoktam csapatni alkalomadtán.

De a tájban inkább 20-30 között tudsz gyönyörködni igazán, azt pedig kerékpározásnak hívják :D Ajánlom mindenkinek! Én bringáról 125ccm-re, utána 500ccm-re ültem. Most minden motor a garázsban rohad és újra bringázom, sokkal jobb a közérzetem a sport miatt, és gyönyörködöm a tájban :D

decens 2012.08.22. 10:45:25

@Schütii:
Semmi trükk nincs a kipufogó tömítésnél. Nekem soha nem fúj ki, csak a gyári előírás szerint kell szerelni. Két új tömítőgyűrűt kell felszerelni (rézből valót), egyet a perem alá és egyet a perem fölé. Kb. 500 kilométerenként biztonságból rá kell húzni ha lehet, és kész!

Pufibá 2012.08.22. 10:55:05

@poteka: Nagy Respect!

Hányszor hallatszott el a csatakiáltás?:Riga Riga Rigulica ? :-)

Bundi67 2012.08.22. 10:58:58

Nagyon jó volt olvasni ezt a kis szösszenetet, igazán nagyon tetszett. Sajnos nekem a kismotorozás kimaradt az életemből, a Szüleim féltése miatt (Édesapám baleset helyszínelő volt)nem kaphattam segédmotort :( Utána kollégista lettem, majd az első kereseteim egyikéből egyből egy "nagy motort", egy TS125-öst vásároltam kéz alól :)

Bár azóta van egy 650-es vasam, ismét elkapott a kismotor utáni vágy, bár a súlyom miatt egy Wave 110i-n gondolkodom. Csak megvárom a tesztjét :)

HOLIDAY 2012.08.22. 12:48:25

@CBHonda: Sétálva pedig még jobban lehet gyönyörködni a tájban. Támaszd a bicajt a motorok mellé, én erre biztatlak.
Aztán add el az összeset.

Lendvai Zsolt 2012.08.22. 12:53:40

@okta: ezek szerint Te is környékbeli vagy?

Lendvai Zsolt 2012.08.22. 12:57:46

@CBHonda: szeretek tekerni is, épp tegnap is mentünk olyan 40 km-t. Pár évvel ezelőtt többet tudtunk menni, jó társasággal, csak sajnos most ritkábban tudjuk összeegyeztetni a barátaimmal. Akkoriban Ózd-Szilvásvárad-Bélapátfalva-Borsodnádasd-Ózd, Ózd-Vadna-Lázbérc-Szilvásvárad-Ózd útvonalakat mentünk, de elgurultunk Szlovákiába is, Csízfürdő kifejezetten szép hely. Ezek némelyike 100 kilométer felett volt, akkor jobban edzésben voltunk.

Teljesen más élményt ad, mint a motorozás, de szeretem mindkettőt.

c.vieri 2012.08.22. 13:31:04

@poteka: Én is ilyesmi távot nyomtam le, egy S51-gyel: Kecskemét-Izsák-Balatonlelle-Budapest-Gödöllő-Bátonyterenye-Kecskemét. Szlovákiába Terenyéről csak azért nem mentünk ki, mert Gödöllő utáni utat hullamásnaposan sikerült csak kivitelezni és nem vállalkoztam további útra :))

Schütii 2012.08.22. 14:54:37

@decens: kinek a pap, kinek a paplan... :)

bervas · http://mt10.blog.hu 2012.08.22. 18:27:28

A Simsonban az a jó, hogy van rendes ülése. Nekem szétment a fenekem, míg felberváztam a Kékesre Pestről.

Castigliano (törölt) 2012.08.22. 20:16:51

@Schütii:
Lehet, hogy akkor rosszul emlékszem, már több mint 10 éve volt ez. Nekem olyan rémlik,hogy azon a Star blokkon úgy volt rögzítve a leömlő, mint a karburátor. Akkor az lehet csak barkács megoldás volt.Pedig nekem nagyon gyárinak tűnt, sőt még az ellendarab a kipufogón is gyárinak tűnt.

Schütii 2012.08.22. 20:38:52

@Castigliano: Nem, tuti hogy hollanderes, csak gyakran tönkretették barbár kezek, mert sűrű menetes és nem kap rá mindig egyszerűen a hollander, vagy ha rá is kapott normálisan, akkor meg a nagy vízvezetékszerelő csőfogóval lehet könnyen széttépni. Naná, hisz aluötvözet, nem acél.
Ha úgy rögzült a könyök is mint a karbi, karimásan, akkor az már át lett barkácsolva.

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2012.08.22. 20:48:19

@c.vieri: a Vespa Klubban többször felmerült a külföldi túra kérdése 50-essel, és mindig az lett a vége, hogy alighanem más országban nem lenne kielégítő a rendőrnek egy kézzel írt adásvételi... hiába nem kell útlevél az EU-n belüli mozgáshoz, a járgánynak kell valami papír, ami nálunk ugye az 50-eseknek nincs...:(

még az is lehet, hogy a határőr (ha egyáltalán van) nem köt beléd, de egy esetleges közúti igazoláskor vagy ne adj' Isten balesetnél valószínűleg sovány lenne az adásvételi...

mancs31 2012.08.22. 22:11:29

@Pirx pilóta:
kötelező van a gépen és abban benne vannak az adataid, meg a motor valami száma. az szerintem elégséges kell, hogy legyen. gondolom külföldön nem hajkurásszák a kismotorosokat, mint nálunk a külföldi rendszámot. :)

HOLIDAY 2012.08.23. 11:04:34

@mancs31: Nem! Ahol kötelező az ötveneseken a rendszám (márpedig a legtöbb környező országban kötelező), oda nem mehetsz be magyar smkp-ral.

Még egy indok, ami miatt föl kellene rendszámozni ezeket a kis gyöszöket. Van már vagy 4-5 ok, de valahogy az istennek nem megy előrébb az ügy.

mt-03 2012.08.23. 12:08:20

nekem is van egy 50-es 4t hondam. nagyon pici. masfel evet allt a sufniban, most hetvegen elovettem hazahoztam. elso rugasra indult, pedig csak le lett teve ugy ahogy volt.
en is szoktam jarni vele turazni, csak kar hogy nem talalok tarsakat mert orultsegnek tartjak. pedig sztem tok nagy elmeny menni a hatso utakon, 40-50-60-al (emelkedon mondjuk 30-al;) es raerosen nezelodni, minden bokornal (azaz apro erdekessegnel) megallni, es elvezni a motorzast :)

ha minden igaz napokban megyek egy 2x200km-es turara, mar elegge varom :)

mt-03 2012.08.23. 12:12:36

@HOLIDAY: jo volna nekem is ez a legnagyobb kinom, mert szivesen kikanyarodnek szlovakiaba, hrvatorszagba, stb.
neztem az nkh honlapjat, lehetne rendszamozni, elvileg segedmocinal nem neznek tul sok dolgot. fek, lampa, sztender ilyesmik. de hat nincs bele utve cm jelzes, meg japo beles, aztan kitalaljak hogy nem jok a visszajelzok szinei (pl kek szinu a 4. sebesseg, tthon az a refi) vagy hogy nem eu homolog a fenyszoro es hasonlok. meg azt se tudom mennyibe lenne, es ha akarnak barmin megbuktatnak a muszakin, ugrik a belefeccolt love, ido...

decens 2012.08.23. 12:27:51

@HOLIDAY: Ez az állításod egyszerűen nem igaz. Én már nem egyszer (az utóbbi 6 éveben legalább ötször) jártam a pedálos Simsonommal Ausztriában, Szlovákiában, Csehországban, Németországban, de mindenhol elfogadták a zöldkártyámat. Igaz, hogy egyszer a volt NDK területén lekapott a zsernyák a motoromról, mert azt hitte, hogy illegális motoros vagyok rendszám nélkül. Aztán egy negyedórás vita után megszégyenítettem a náci zsandárt és elengedett. Ennek tanulságaként azóta hordok egy saját gyártású rendszámot a motoron, ami az alvázszámomat jelzi. Erről szól ugyanis a biztosítás is. Azóta soha sehol senki meg nem állít (se itthon, se külföldön), pedig ennek már 5 éve.

poteka 2012.08.23. 16:06:19

@decens: Mi Rigások is jártunk csapatosan Szlovákiában, senki sem hiányolta a rendszámot, még meg sem állítottak.
Menet közben ugyan nem sok különböztet meg egy helyi, rendszám nélküli segédmotorostól, de ha bemutatod a biztosítást igazoló zöldkártyát, akkor egyértelművé válik, hogy melyik országban van forgalomban a gép. Ha pedig itt ez teljesen törvényes, akkor máshol is az kell, hogy legyen, különösen az unión belül. Belgiumban műszaki nincs még nagymotorokra sem, mégsem büntetik őket szarrá a többi országban ennek hiánya miatt.

Ha Ausztriában kell hólánc, itthon meg nem, akkor odalátogatáshoz tudsz venni egyet, de rendszámot bajosan. Olyan meg nincs, hogy ami itt forgalomban van, azzal nem lehet ott közlekedni (kivéve a környezetvédelmi plakett által korlátozott zónákat).

HOLIDAY 2012.08.23. 16:56:53

@decens: Nem vitatkozni akarok, de az, hogy elfogadnak valamit, az nem feltétlenül a hivatalos álláspont. Ahol ugyanis a helyi szabályozásnak a része az, hogy gépjármű csak rendszámmal vehet részt a forgalomban, az alól a külföldiek sem kivételek. Magyarországra sem hozhat be senki rendszám nélküli autót Fekete-Afrikából, mert ott nem kötelező a rendszám.

Az egy másik kérdés, hogy hol, mit fogadnak el, de erre nem lehet alapozni semmit, max. a szerencsére.

pappferi 2012.08.23. 17:51:36

Egy Babetta 207 a Cered-Rónafalu

www.youtube.com/watch?v=4iDzC0MRtT4

és a Domaháza-Zabar közötti emelkedőn...

www.youtube.com/watch?v=mLVoYNmMGRs&feature=relmfu

Jókat lehet mopedezni a kis Babettával.

We make the world a better place 2012.08.23. 19:09:53

Kössétek össze a kellemest a hasznossal. Tegyetek turbóhűtést az S51-blokkra.

sjz 2012.08.24. 07:31:34

Nem volt időm elolvasni az összes kommentet, de a poszthoz annyi hozzáfűznivalóm lenne, hogy teljesen egyetértek :) .
Itthon Riga, Simson, dongómotoros kerékpár, Balkan (ha mond ez valakinek valamit :) ), persze a nagyobb motorok mellett, de mégis az ezekkel végrehajtott túrák semmivel sem kevésbé élvezetesebbek, mint a nagyobb motorokkal elkövetett hosszabb utazások.
Ezért más országokban minden alkalommal bérelünk valami kétkerekűt, általában 50-250 között, és ezek az igazán emlékezetes kirándulások, görög szigeteken nemegyszer kell tolni a motort/robogót felfelé az emelkedőn, mert egy személlyel sem megy fel (mondjuk ez a ritkább, két személlyel már gyakrabban előfordul), de ezeket a szakaszokat ki lehet bírni, és az egészen szuper helyekre való eljutás (kis motorokkal) élménye bőven kárpotolja az embert.
Ausztriában kétütemű Trabanttal jártunk úgy, hogy a sofőr kivételével mindenki tolta a Trabit, hogy felmenjen az adott emelkedőn egyesben.

decens 2012.08.24. 10:07:39

@HOLIDAY:
Öreg! Tudod mit? Maradj itthon! :-))
Senki nem fog zaklatni.
Bizton állítom, hogy szabályosan veszel részt egy uniós országban az itthon szabályosan forgalomban tartott és biztosítási zöldkártyával rendelkező segédmotorral.

okta 2012.08.24. 12:12:19

@Lendvai Zsolt:
Ott születtem és betyárkodtam Simsonon egy darabig a környéken. :-)
Májusban elvittem barátaimat a környékre, volt nagy csodálkozás, hogy milyen szép a környék. (És hogy mennyire le van pusztulva sokminden...)
Pl: picasaweb.google.com/113626003251613380803/Gomba?authkey=Gv1sRgCNKF3_ijnL7YowE&feat=email#

poteka 2012.08.24. 12:32:53

@HOLIDAY: Ha Fekete-Afrikából hozol be autót, akkor azt forgalomba kell itthon helyeztetni. Ha egy fekete-afrikai eljön vele ide, akkor az teljesen más. Előfordulhat, hogy kiegészítő biztosítást kell rá kötnie, de simán használhatja itt az autóját.
Ha egy amerikai autón nincs első rendszám, nem lőnek fejbe itthon pusztán azért, mert itt kötelező. Olyan dolognak a beszerzésére nem kötelezhetnek, amit nem tudsz beszerezni (pl mentőládát, mellényt, hóláncot, hullazsákot igen, rendszámot-forgalmit nem).

A fekete-afrikai példa és az egyébként uniós országokat rendszám nélküli, itthon törvényesen közlekedő segédmotorral meglátogató között óriási különbség van ráadásul, mert az unión belül biztosított, hogy elfogadják egymás jogi megoldásait. Például a jogsid és a forgalmid is érvényes kint is, a kinti is érvényes itthon.

Egyik klubtagunk Rigáig hatolt segédmotoros kerékpárral. Egyetlen alkalommal egy lengyel rendőr meszelte le és firtatta a rendszámot, de miután elmesélte (és átadta a papírokat), hogy magyar és itthon nem kell rá rendszám, békében elbúcsúztak.

We make the world a better place 2012.08.24. 14:01:08

@sjz: Hány fokos emelkedő az, amin egy Trabi nem tud egyesben feljutni?
Ott már a négyütemű autómotorok kenési rendszerével is lehetnek problémák.

sjz 2012.08.25. 08:03:55

@We make the world a better place:
Jó kérdés, nem tudom, de az biztos, hogy nem főútvonal volt.
Egyébként egyes részeken nagyon népszerűek voltunk, körbekaptak bennünket, szerintem nemigen láttak még ilyen delfinkék csodát.
Egyszer megkérdezték, hogy mi csináltuk? :)

HOLIDAY 2012.08.25. 09:56:25

@poteka: Biztos lehetsz benne, hogy nem vehet részt itthon a forgalomban rendszám nélküli autó. Biztosítást sem lehet kötni rendszám nélküli autóra Magyarországon.
Teljesen más kérdés, hogy az okmányaid érvényesek külföldön. Szimplán azért, mert azok léteznek. Ami nem létezik (robogó rendszám) az nem lehet érvényes, mert nincs.

Nem véletlen, hogy a lengyel rendőr kötekedett. Intézkedési szempontból a rendszámtalan magyar segédmotor külföldön egy olyan helyzet, amire nem minden rendőr van fölkészülve. Én is olvastam a Németországba simsonozó úr túraleírását, ugyanakkor mentem ki ismerőseimért Graz mellé és hoztam haza a 2 robogót, amit azonnal zároltak az osztrák rendőrök. A haverokat meg randán megbüntették.

Szóval ésszel. De tudom, mindenki maga dönti el, hogy mit vállal és bele nem szólnék a döntésébe.

HOLIDAY 2012.08.25. 09:57:50

@decens: Azért ne tedd rá a motorodat, ez baráti jótanács. Szar gyalogolni.
Amúgy sok sikert. Én sem maradok itthon, mert van rendszám a motoromon! :-)

decens 2012.08.25. 13:40:14

@HOLIDAY:
Örülök, hogy olvastad a németországi útleírásomat. Kettőnk története között az a különbség, hogy te 2 "robogót" (nem tudni milyet) hoztál haza amit az osztrák rendőrök zároltak, én meg a magyar identitású segédmotorommal tettem egy legális túrát külföldön.... :-))

Különben ne vágj fel a motorod rendszámára, mert nekem is itt áll a garázsomban még egy 500-as és egy 750-es Honda is. :-))

Taurista robogós 2012.08.25. 20:56:46

Semmi akadálya a külföldi kis motorozásnak. Csak vinni kell a (zöld)nemzetközi biztosítást. Amit a biztosító kiküld vagy ki kel kérni.

Egy pár országot már meglöktem 50es-el (is)

Katana750 2012.08.26. 12:41:32

@decens: Gondolom lement hídba az ndk-s amikor angolul szóltál hozzá. Egyébként tisztelet a fantasztikus túrádnak! Görög-országban szintén probléma mentes a robogózás. Lakóautóval vittem magammal a suzuki carnámat,de rám se bagóztak a yardok. Két személy bukó nélkül no problem.

poteka 2012.08.27. 10:53:53

@HOLIDAY: A lengyel rendőr nem kötekedett, csupán nem Magyarországról legálisan érkező túrázót, hanem helyi törvényszegőt vélelmezett, ezért megállította igazoltatásra. Nyilván utóbbi gyakoribb jelenség, mint hogy valaki többezer kilométeres túrára induljon segédmotoron. Amint tisztázódott a helyzet, jó utat kívánva továbbengedte.

Fenntartom, hogy semmilyen szabályt nem szegsz meg, ha itthon legálisan forgalomban lévő segédmotorral veszel részt a közlekedésben külföldön. A tulajdonjogot adásvételivel igazolod, az Unió egyik hivatalos nyelve a magyar, a zöldkártya pedig kétnyelvű szokott lenni, a forgalomképességet (műszaki) meg nem kell igazolni (ahogy pl. Belgiumban sem). Súrlódások persze lehetnek, ahogy nálunk is könnyen falhoz állítanak külföldi rendszámmal akár ok nélkül is.

Valószínűleg azért sincsenek sok helyen tisztában a magyar segédmotorok rendszámnélküliségével, mert viszonylag ritkábban találkoznak nagy túrára induló 50-es gépekkel. Ha nem mehetnél vele külföldre, akkor nem engednének át a határon segédmotorral, márpedig gond nélkül átengednek (és átengedtek az osztrákok és a szlovákok is, amíg volt határ). A különbség azok a határőrök tisztában vannak a mi idevonatkozó jogszabályainkkal, míg máshol, távolabb már nem feltétlenül. Ettől még nem lesz tilos külföldön itthon forgalomban lévő, rendszám nélküli segédmotorral közlekedni.

Lendvai Zsolt 2012.08.27. 11:59:36

Külföldi mopedezésről még régebben volt egy bejegyzés itt a Sebesség oltárán. Egy fiatalember Schwalbéval ment el Suhlba. Azt írta, hogy készíttetett a motorra egy fóliagyártó céggel egy rendszámnak látszó valamit, amin a H-jelzés, az EU-csillagok, és az alvázszáma volt rajta.

sebessegoltara.blog.hu/2010/09/04/a_simson_visszatert

decens 2012.08.27. 13:05:03

@Lendvai Zsolt:
Igen, ő is az én példámon buzdult fel, illetve tőlem kért tanácsot mielőtt útnak indult az "NDK"-ba. :-))

poteka 2012.08.27. 13:28:03

@Lendvai Zsolt: Ez a gyakorlatban lehet, hogy megoldja a problémát, elméletben viszont hatósági jelzést hamisítasz. Ami adott esetben jóval nagyobb vétség, mintha legálisan rendszám nélkül közlekednél segédmotorral.
A rendszámnak pont az a lényege, hogy egyfajta kódot tartalmaz, ami alapján visszakereshető vagy a nyilvántartásban. Kint nem hiszem, hogy ezzel a 'SMKP' rövidítéssel és a vázszámmal bármit is tudnak kezdeni.
Értem én a szándékot, de biztosan nem barkácsolnék rendszámot, mert a rendszám hiányát SMKP-n meg tudom magyarázni ha kell, de ezt már aligha.

decens 2012.08.27. 13:37:17

Lehet a kákán is csomót keresni, ha ez neked nem tetszik, akkor nem szerelsz fel "keletnémet rendőrelhárító rendszámot".
Mi ketten készítettünk és azóta is gond nélkül járok vele itthon is, a magyar rendőrök szeme láttára. Sőt, láttam már olyan házi készítésű "rendszámot" is amelyiken egy teknősbéka volt és 001. Senki nem veszi komolyra, magyarán itthon díszitésnek számít. Külföldön pedig a zöldkártya számít, ami az én esetemben pontosan azt mutatja ami a házi készítésű rendszámomon található. Aztán, hogy ki, hogyan kötekszik ezzel az már másodlagos.

Lendvai Zsolt 2012.08.27. 13:41:23

@poteka: én csak megemlítettem, hogy ő így csinálta. Nem mondom, hogy ez követendő példa, sem ennek az ellenkezőjét nem állítom. Mindenki döntse el maga. ;)

Lendvai Zsolt 2012.08.27. 13:49:13

Még amit érdemes egyébként szem előtt tartani, hogy az M-kategória, az nemzeti kategória, nem pedig nemzetközi.

háromperhármas 2014.07.12. 11:08:34

Simson Star... jajj, de megfájdult a szívem!
1971-ben gimnazistaként kaptam egy ilyen motort, és 2 év alatt 24.000 km-t mentem vele. Imádtam!!!
Úgy is lesz még egy ilyen motorom, addig nem halok meg! :-)

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása