A Simson visszatért Suhlba

Olvasónk csodálatos és szokatlan kalandot vállalt: 2200 kilométeres túrát tett Németországba, egy 32 éves veterán robogóval. Fogadják szeretettel Ágoston Gábor történetét:
 
Nagyon sok közös kirándulást tettünk, bejártuk Magyarországot és gyakran átugrottunk az akkori Csehszlovákiába, többek között a Magas-Tátrába. Aztán a fiatalság türelmetlensége úrrá lett rajtam, megváltam a Simsonomtól, nagyobbra és erősebbre váltottam. Vettem használtan egy 1978-ban gyártott MZ TS 150 motorkerékpárt. Ettől kezdve édesapám többnyire egyedül járt túrázni, hiszen a két teljesítményben jelentősen különböző járművel nehéz volt együtt haladni.  
 
1986 körül édesapám abbahagyta a motorozást, átváltott a kerékpárra, és a Simsonja lekerült a pincéb; 23 éven keresztül ott is maradt.  Én is abbahagytam a motorozást, utoljára 1984-ben ültem az MZ-re. Édesapám 2007. november 14.-én meghalt. Egyre többen meg akarták venni a pincében tárolt – korához képest igen jó állapotú – Simson robogót, de nem voltam hajlandó megválni tőle.
 
2009 őszén határoztam el, hogy életre keltem a motort, ami nem volt egyszerű feladat 23 év állás után. Többé-kevésbé rendbe tettem motorikusan, de nem volt igazán megbízható. Aztán 2010 tavaszán, feleségem javaslatára szakemberhez került. Kukucska István professzionálisan tette rendbe, visszanyerte régi megbízhatóságát. A munkahelyemre azóta robogóval járok, igaz hogy nem versenygép, de nagyon megbízható. A fogyasztása negyede a családi autónkénak. Április végétől augusztus elejéig már 5200 km-t ültem a nyergében, persze ebben benne foglaltatik a következőkben részletezett nagy túrám is.
2010. május elején merült fel bennem, hogy egy nagyobb túrával kéne emléket állítani édesapámnak, és a közös motorozásainknak. Akkor gondoltam arra, hogy megröptetem a „fecskét” – hiszen ez a Schwalbe szó magyar jelentése – elmegyek Suhlba, ahol azt annak idején gyártották. Az út mellett szólt az is, hogy édesapámmal 1969-től 1992-ig tizenegy alkalommal nyaraltunk az akkori Német Demokratikus Köztársaságban. Úgy gondoltam, hogy meglátogatok még néhány más helyet is Németországban, ahol együtt voltunk. Így esett a választás Kleingölitz-re és Weimarra. Szerencsére a családom támogatta az ötletemet, a két kicsi lányom közül a nagyobbik – az öt és fél éves Róza – pedig közölte, hogy ő is velem jön. Szomorúan el kellett magyaráznom neki, hogy utast nem szállíthatok a robogóval.
 
Elkezdtem megtervezni az utat. Ebben nagy segítségemre volt a magyarországi Simson klub, ahol sok jó tanácsot kaptam, legfőképpen Kémeri-Greguss Zoltántól, aki annak idején már megjárta az utat Németországba, egy Simson SR 2E robogóval. Sőt, idén augusztusban ismét különleges teljesítményt mondhat magáénak – egy nap alatt tette meg másfél lóerős motorjával a 760 km-es Budapest Kürbitz távolságot.
2010.június 22-én, reggel nyolc órakor indultam Budapestről, szakadó esőben, erős oldalszélben. Két nagy oldalzsákot akasztottam a motorra, és egy hátizsákot magamra. Hideg volt, folyamatosan esett az eső. Dorogon már annyira fáztam, hogy felvettem az esőkabát alá egy meleg sínadrágot, és a kabát alá a téli bélést.  Esztergomnál hagytam el az országot. Párkányból (Sturovo) Érsekújvár (Nové Zámky) felé vettem az irányt – az eső egyre jobban ömlött, néha már az utat sem láttam.
 
Mindezt tetézte az orkánerejű szél, ami többnyire szembe fújt. Már ezen a szakaszon komolyan elgondolkodtam azon, vajon nem lett volna-e jobb otthon maradni a meleg lakásban. A hosszú egyenesekben egyszer-egyszer még a motor is rángatni kezdett, komolyan eszembe jutott, talán vissza kéne fordulni. A zuhogó esőben gyakran megálltam, és a térképen ellenőriztem, jó irányba haladok-e? Egész úton a „papír-GPS” segített, olyan gyakran kellett nézni a térképet, hogy végül ráültem, és úgy motoroztam tovább. Érsekújvár után Galánta felé tartottam; nagyon nagy volt a teherautó-forgalom. Ebben az ítéletidőben rajtam kívül egy motorossal sem találkoztam.
A Kis-Kárpátok hegyvonulatait elérve az eső elállt, csak a borús idő maradt. 200 kilométert tettem meg idáig. Nagyon kellett figyelni, nehogy fizetős útra tévedjek Pozsony (Bratislava) környékén, bár a robogómon „rendszám” virított. Az előző napokban egy fóliakivágó céggel készíttettem egy rendszámnak is kinéző díszítményt, amin a „H” jelzés és az EU-s csillagok mellett szerepelt a motorom alvázszáma is.
 
Elkezdett emelkedni az út, jöttek a szerpentinek. Hosszasan kanyarogtam felfelé negyvennel a Kis-Kárpátokban, majd a tetőt elérve – az út folyamán először - élvezettel robogtam lefelé a kanyargós úton. Mire elfogytak a hegyek, még a nap is kisütött. Malacka (Malacky) után hosszú, unalmas egyenes következett fel északra, de a jó idő mindenért kárpótolt. Hohenau an der March-nál beléptem Ausztriába, és egy kis kápolnás pihenőnél, a hátizsákban hozott élelmiszerekből ebédet kerítettem magamnak. Bíztató volt a motor állapota, és az idő is.
 
Aznap estére Dačice-ben foglaltam szállást, ami innen még 140 km megteendő utat jelentett. Úgy gondoltam, három-négy óra alatt könnyedén odaérek majd. Két dologgal nem számoltam csupán: a GPS hiányával és az emelkedőkkel. Dél-Csehország szinte teljes területe dimbes-dombos, sík úttal elvétve találkoztam. Volt olyan emelkedő, ahová csak egyes sebességfokozatban tudott felkapaszkodni a motor. Annyira gyengének éreztem, hogy még a szerelőnek is küldtem pár kérdő SMS-t, bizonyára valami motorhiba lehet a halvány teljesítmény oka.
Utóbb kiderült, nem erről volt szó: saját súlyom és a három csomag összesen 140 kilogrammot tettek ki, ez alaposan megterhelte a motort. Az igazi okra azonban nemrég jöttem rá: a jól bevált gyári tanksapkát egy csili-vili távol-keletire cseréltem, melynek szellőzőnyílásai a tartályra való rácsavaráskor gyakorlatilag megszűntek, és vákuum keletkezett a tankban: nem tudott elegendő üzemanyag kerülni a porlasztóba nagyobb fordulatnál.
 
Felírtam egy papírlapra a lehetséges útvonalamat, és azt a robogóra ragasztottam. Ennek alapján faluról falura haladtam, gyakran rossz irányba, sokszor elbizonytalanodtam. Végül este fél tízre értem a teljesen kihalt Dačicébe. Hiába volt meg a szállás címe, GPS hiányában csak kérdezősködni lehetett, de nem volt kitől. Reményvesztetten róttam fel- s alá az utcákat, hátha ráakadok a címre. Mire feladtam volna, megjelent a semmiből egy autó, és elvezetett a szállásra.
 
Másnap reggel ragyogó napsütésben indultam tovább a végcélom felé, a németországi Suhl-ba. Előzetes számításaim szerint nem sokkal több útra számítottam a végcélig, mint amit eddig megtettem, maximum 450 km-re gondoltam. Az útvonalamat állandóan módosítottam, ahogyan az útjelzések egy jobb alternatívát kínáltak, de ez sok esetben autóútba, vagy autópályába torkollott, amelyekre nem mehettem rá. A papírtérképen való ücsörgés állandósult, de két újabb dologgal kellett megküzdenem, amelyekre korábban nem gondoltam.
A hosszú út annyira megviselte az alfelemet, hogy egy idő múlva már nem tudtam megmaradni a motoron. Újabbnál újabb trükköket vetettem be, hogy minél tovább kibírjam. Néha már teljesen lelógtam az ülésről, mint egy oldalkocsis versenyző. A másik probléma, a gázmarkolat állandó tartása. Annyira megmerevedett a kezem, hogy nem tudtam rendesen fogni. Megpróbáltam szigetelőszalaggal leragasztani a markolatot, hogy állandó sebességen tartsa a motort – a barkácsolt tempomat nem vált be. 
 
Késő délután értem el a német határt Höllnél, amelyet természetesen csak a táblák jeleztek. Rövid pihenő után folytattam az utat, a 22-es főútvonalat kellett elérnem, amely északra visz. A naplemente szépségeit a motoron élveztem csupán. Este kilenc órára ígértem az érkezésem Zella-Mehltisbe, az előre lefoglalt szállásra. Ahogyan sötétedett, és már Bayreuth-ot is elhagytam, megálltam, hogy telefonáljak a szállásra, várjanak ott éjjel fél tizenkettőig, addigra biztosan ott leszek. Sem a telefonálás, sem az e-mailküldés nem sikerült az egyre sötétedő, elhagyott parkolóból. Továbbindultam, az útirányjelző táblák egyre ijesztőbb távolságokat mutattak, éreztem, hogy valamit nagyon elszúrtam a tervezésnél.
 
Az utolsó nagyobb város az egykori NDK határ előtt Kronach volt, ahová éjfél után érkeztem. A térképbogarászás ellenére is többször tévedtem rossz útra, sehogyan sem sikerült a keletnémet terület felé indulnom. A benzinem vészesen fogyott, így elhatároztam, hogy biztonságból tankolni fogok Kronachban. De amikor begurultam a benzinkúthoz, váratlan dolog történt: hirtelen több száz ember özönlötte el a kutat és környékét. Német futballszurkolók voltak, hangosan ordítoztak, üvegeket törtek, randalíroztak. Volt olyan fiatal, aki egy hatalmas faágat letörve becsörtetett a benzinkút pénztárához, majd üdvrivalgással távozott. Közben megjelent a rendőrség, több rohamkocsival lezárták az utat; a kék villogók fényében keresgéltem a bankkártyám. Annyira fáradt voltam már addigra, hogy alig törődtem a körülöttem zajló eseményekkel, csak a motoromat féltettem, de szerencsére nem nyúltak hozzá.
 
Éjjel egy óra körül elértem a keletnémet területeket. Sonneberg és Eisfeld volt a következő útirányom. Ha eddig nehezen ment a térképes navigálás, akkor most végképp bonyolulttá vált. Teljesen sötét falvakon robogtam keresztül, a közvilágítás hiányában volt, hogy háromszor is visszatértem egy-egy alig kivehető útirányjelző táblához. Nem voltak egyértelműek a jelzések, nem mindig a legnagyobb városokat jelölték, néha az volt az érzésem, ez még a hidegháborúból maradt így, nehogy az ellenség jól tudjon tájékozódni.
 
Eisfeldbe érve végképp elveszettnek éreztem magam. A vaksötét utcákon egy lélek sem járt, 15 wattos izzócskám halvány fényében tapogatódzva reménytelenül keresgéltem valami útirányjelző táblát. Nagy ritkán egy-egy autó is feltűnt, de amikor megpróbáltam segítséget kérni tőlük, lassítottak ugyan, de nem álltak meg. Félelmetes lehettem a piros Simsonommal a töksötét éjszakában. A városka összes útját végigmotoroztam, de csak nem leltem rá a Suhl-ba vezető útra, pedig csak 40-45 km-re lehettem a végcélomtól. Begördültem a városka kivilágítatlan főterére, ahol több embert véltem felfedezni. Amikor megláttak, elkezdtek üvöltve felém rohanni, úgy éreztem nem ez az a pillanat, amikor harmatgyenge német nyelvtudásommal felvilágosítást kéne kérnem. A fiatalok szabályosan megkergettek a városka főterén. Most vettem hasznát annak, hogy a vizsga során a motorosnak a bólyák között is kell rutinoznia, sikeresen kikerültem a „bólyákat”.
 
Ezek után elhatároztam, mindegy merre, de söprök kifelé a városból, és majd az első falunál tájékozódom. A hűvös és sötét éjszakában meredeken emelkedni kezdett az út. Egyesben küzdöttünk az emelkedővel, elgondolkodtam, hogy mi lenne, ha itt adná fel a Simsonom.
 
Hamarosan nagy öröm ért, mert éjjel fél kettőkor felrémlett a Suhl útirányt jelző tábla. Csak egy probléma volt vele: az autópályára vezetett fel, amit nem használhattam a kamurendszámos robogómmal, bár nagy volt a kísértés. Szerencsére a közelben megtaláltam a másik utat Suhlba, hajnali fél háromra meg is érkeztem, majd újabb hat kilométer megtétele után elértem Zella-Mehltist, ahol a szállást foglaltam. Egy bökkenő volt csak, ipari zónában találtam magam. Bármerre mentem, gyárak és gyárak mindenütt. Ember sehol, bár a szálloda címe megvolt, de várostérkép híján nem tudtam megtalálni. Reggel negyed négyre az összes utcanevet betéve tudtam. Hajnalodni kezdett mire egy újabb útra tévedve megtaláltam a falut is. Innen már könnyű nyerni – mondtam magamban – fél négykor a szálloda előtt álltam, ahol sehol senki, a csengőre sem nyílt ki az ajtó. Nem volt mit tenni, meg kellett várni a reggel hét órát.
 
Megnéztem a motor kilométer-óráját, a cseh szállástól 605 km-t motoroztam odáig. A közel húsz órás utazás után olyan fáradt voltam, hogy állva is el-elszundítottam. A motoron nem igazán kényelmes aludni, nem lehet kinyújtózni az ülésen. A talaj hideg volt, fekvésre alkalmatlan, így nagyon vártam a napfelkeltét. Később találtam a földön egy deszkát, arra ültem és bóbiskolva vártam a reggelt.
Hét órakor megjött a szállodás hölgy,  kezdtek jóra fordulni a dolgok. Megreggeliztem, a hölgy jóéjszakát kívánt nevetve: reggel nyolckor elmentem aludni. Délelőtt fél tizenkettőkor már boldogan hajtottam be Suhlba, hogy körülnézzek. Meglátogattam az Autó- és Motormúzeumot; amikor eldicsekedtem azzal, hogy honnan jöttem  a Simsonommal, ingyen beengedtek a kiállításra.
 
A városka megtekintése után megkerestem a régi Simson-gyárat, és végigmotoroztam a teljes területén. Jelenleg nem itt készülnek a motorok és az alkatrészek, különböző cégek bérlik a területet, olyan mintha az ember a Csepel-művek területén járna Magyarországon, csak itt nincs annyi nyomorúságos gödrös út. Meglepetésemre egy kis Simson szerelőműhelyt fedeztem fel a házak között. Megálltam a műhely előtt. Gyenge német nyelvtudásommal, kézzel-lábbal elmagyaráztam, honnan jöttem, mennyi utat tettem meg idáig, majd megkértem a szerelőket, vizsgálják már meg a motoromat, mert gyengének érzem, szerintem a főtengelyszimmeringek mehettek tönkre. A fiatalabbik szerelő felpattant a járművemre, tett egy-két kört, majd kinyitotta az olajbetöltő-nyílást a bal oldali motordeklin, csavarhúzót süllyesztett bele, lassan kihúzta és a váltóolajat megszagolta. „Das simmering ist gut.” –közölte.
Meglátogattam a motorboltot is, ahol az összes Simson típushoz a világon minden alkatrészt lehet kapni, igaz nem a mi fizetésünkhöz van szabva az áruk. Megbámultak az üzletben, mint egy magyarul beszélő marslakót, mikor kiderült, hogy milyen nagy utat tettem meg idáig. Felajánlották, hogy 300 euróért, ha szeretném, kicserélik egy új motorblokkra a régit, de nem éltem a lehetőséggel. Pénzem sem volt rá, az összeg meghaladta volna a teljes utam költségét.
 
Ami feltűnt, csak elvétve találkozni Simsonnal a városban, de az országban is! Összesen kettő Schwalbét láttam, egyet Suhl-ban, egy másikat Weimarban. Másnap reggel elindultam Kleingölitz-be, ahol annak idején – több mint harminc éve – nagyon szép hetet töltöttünk együtt édesapámmal és az egyik testvérével, illetve annak családjával. Útközben meglátogattam a XII. században épült Benedek-rendi kolostor- és templomromot Paulinzella-ban. Az oda vezető út éppen le volt zárva, így egy kerülőutat jelöltek ki, amelynek egy szakasza olyan meredek volt, hogy a motor egyes fokozatban sem ment fel rajta. Le kellett szállni, csak sebességbe kapcsolt motorral tudtam feljutni.
Kleingölitzben két napot töltöttem el egy faházakból álló kempingben. Nagyon olcsó volt, teljes berendezéssel együtt 15 € -t kért naponta a tulajdonosa. Ugyanabban a faházban laktam most, mint annak idején édesapámmal. A hazaindulás előtti napon tettem még egy 50 km-es túrát északra, Weimarba, bejárva a várost, és a parkot, meglátogatva a Goethével és Schillerrel kapcsolatos emlékhelyeket – az 1700-as évek végén ők virágoztatták fel Weimar szellemi életét.
 
Június 27-én reggel hat órakor hazaindultam Kleingölitzből. Teljes „téli” felszerelésben kellett motoroznom, a hosszú völgyekbe nem sütött be a nap. Olyan hideg volt, hogy bepárásodott a sisakom plexije, és a tükrök is. Az első cél hazafelé is Dačice volt, de újfent megküzdöttem a térképpel és a mellékutakkal. Amikor végre megtaláltam a helyes utat, többnyire egy nagy Umleitung (terelés) tábla közölte, van hosszabb út is. Délig még 180 km-t sem tettem meg, a cseh határt sem értem el. Az ülés keménysége elviselhetetlen volt, ezért sínadrágom belsejét kitömtem a szennyes ingeimmel. Amikor a tankolások alkalmával leszálltam a motorról, sokszor éreztem a furcsa pillantásokat a hátam mögött – úgy ki voltam tömve, mint egy Michelin-baba. Több-kevesebb eltévedéssel este fél tízre megérkeztem a szállásomra  Dačice-be.
Az utolsó nap reggelén kánikulai melegben indultam Budapest felé, az ujjaim végét már nem éreztem a folyamatos gázmarkolat szorítástól. Nagyon vártam már, hogy elérjem a magyar határt, igen felemelő volt, amikor az Párkány elején megpillantottam az Esztergomi Bazilika kupoláját. Budapest kelletlenül fogadott: amint lehajtottam az Árpád-hídról a pesti oldalon, egy hatalmas úthibába ugrottak a kerekek. Én a motoron tudtam maradni, de a csomagom leszakadt. Ilyen problémám a teljes, 2191 km-es úton nem adódott. Másnap elmotoroztam Badacsonyörsre, lányaim kitörő lelkesedéssel fogadtak, és azonnal a Simson nyergébe pattantak.
 
Egy másik érdekességet is meg kell említsek. Egész úton odafelé, illetve Németországban, valamint hazafelé egyetlen magyar rendszámú autóval vagy motorral nem találkoztam, ennek nem tudom az okát. Talán a magyarok már nem választják úti célul a volt keletnémet területeket, és Dél-Csehországot?
 
 
Az út mérlege:
 
Összes km: 2191 km
A tankolások száma: 13 alkalom
Az üzemanyag mennyisége: 69.58 liter
Az üzemanyagra elköltött pénz: 1821 Ft, 41.58 €, 1079 CZK, vagyis 25457 Ft
Szállások: 134 €,   vagyis 38458 Ft
Élelmiszer: 88,6 CZK, 39,18 €, vagyis 11245 Ft
Egyéb költség: 22,0 €, azaz 6314 Ft

Összköltség: 82449 Ft  

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr102269375

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

közlekedési bűnöző (törölt) 2010.09.04. 07:36:00

Haveeer.... te fanatikus vagy. De egyben szimpatikus is! :-)

Őrült! Nekem a legdurvább túrám Babettával 25 km volt. Messzebb nem mertem menni vele... :-)

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2010.09.04. 07:45:44

Segédmotor rendszám? Létezik itthon ilyen?

nyikk 2010.09.04. 07:57:29

márjaattyafasza, nem semmi pali vagy.:))
Gratula az úthoz.Remélem nem csalódtál és megvoltak az élmények.

Ciro 2010.09.04. 08:06:50

Az emléktúra ötlete nagyon jó, és egyben megható. Illő főhajtás ez a családi emlékeknek.
A kivitelezés viszont (és lehet, hogy ez volt a cél) szintén az emlékekben szereplő időt idézte... Egy GPS-el ezek lazán elkerülhetőek lettek volna. Persze ha az volt a cél, hogy teljesen korhű legyen a tájékozódás is, akkor rendben volt :)

Nekem tetszett.

toncsi64 2010.09.04. 08:10:32

Fogadd elismerésemet ! Nem volt semmi út...
Anno én is kellemes napokat töltöttem az NDK-ban és sokszor eszembe jut, hogy vissza kellene nézni egyszer.

csiky944 2010.09.04. 08:21:33

grat :)
tisztelem az elszántságot
nincs is rosszabb mikor az ember hátsója már mindentől fáj

cork77 2010.09.04. 08:28:53

Minden elismerésem a tiéd. Egy ekkora lélekvesztővel világgá menni nem semmi. Szép volt.

Caldera75 2010.09.04. 08:30:47

GPS kellett volna ehhez a túrához. De azért nem semmi ez a kitartás, így végigcsinálni :)

öregfilmes 2010.09.04. 08:32:09

Köszönöm a hozzászólásaitokat!!! Jövőre újabb túrán töröm a fejem, egy még öregebb motorral ( a cikkben említett bizonyos 33 éves MZ TS-150-essel) Londonig motoroznék el. Meglátjuk, hogy össze tudom-e hozni ... Lehet hogy ehhez az úthoz már szponzort is kéne találnom? :)))

poa ogapo 2010.09.04. 08:49:07

A lényeg, hogy nem vagy puhapöcs, édesapád büszke lenne rád. Gratulálok!

NOKIA telefonban ingyen GPS van!

csokiájsz 2010.09.04. 09:03:44

gratulálok, érdekes volt olvasni :-)

donphobos 2010.09.04. 09:05:02

Nem egészen 70 liter üzemanyag. Ezt milyen más jármű tudná? Honda Innova?

Respect a túra!

csokiájsz 2010.09.04. 09:11:10

Mondjuk egyet nem értek: következetesen robogónak nevezed a mocit. Szerintem egy Simson Schwalbe nem robogó. Bár nincsenek egyértelmű határok, de akkor sem robogó.

A rendszám ötletes.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.09.04. 09:26:12

Csatlakozom az előttem szólókhoz, gratulálok! Nem semmi kirándulás lehetett, én kétszer is meggondolnám, hogy bármilyen segédmotorral elinduljak-e külföldre, de úgy tűnik, hogy nem kivitelezhetetlen a dolog:)

2010.09.04. 09:38:35

nekunk a nemet hazmesterunk nyomta le 7 alkalommal robogoval illetve volt h biciklivel is a darmstadt gorogorszag tavot :) es 80evesen jobban birja bringan a hegyeket mint mi :D
de egyebkent mindenkepp respekt a szerzonek :) nem kis teljesitmeny.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.09.04. 09:43:31

régen lehetett rendszámmal is kapni a Simsont.
a motor.hu-n is volt egy.

redriot77 2010.09.04. 09:45:01

Respect!
Eltévedve, többórás bolyongás után, szétült seggel, zsibbadt kézzel, megfagyva menekülni a keletnémet huligánok elől Suhlban hajnali háromkor - na én itt már sírva fakadtam volna és feladtam volna. :)

Örülök hogy jól sikerült a túra!

'89-ben én is eltöltöttem két hetet a szüleimmel a környéken, Oberhoffban. Suhl, Weimar, Karl-Marx-Stadt :) - biztos máshogy festenek már mint húsz évvel ezelőtt. Sőt, akkor még voltak a városok közt macskakővel burkolt főútvonalak! Gondolom azok is megszűntek már.

Gábor a Jobbszélső 2010.09.04. 09:52:27

gratula!

Nekem is volt schwalbe, kb 20e km-t tettem meg vele ifjonc koromban. Nagyon megbízható, tuti és nagyon gyors (50ccm-hez mérten) masina volt. Én 100km-nél többet soha nem mentem vele egy huzamban, de az is elég hosszúnak tűnt. Nem vagy senki, az biztos!

Öreg motoros 2010.09.04. 10:07:30

@öregfilmes: Minden elismerésem a tiéd. Ha ez a London konkretizálódik szóljál, nekem is pihen egy TS a garázsban :)

Öreg motoros 2010.09.04. 10:09:14

@Gyurma73: Nem rendszámmal lehetett kapni, hanem ha két személyre vizsgázott, rendszámot kapott.
A múlt héten is láttam rendszámos Simsont.

cartshee 2010.09.04. 10:09:24

Tisztelt Gábor !!
Nagyon élveztem az úti beszámolóját. Gratulálok a megtett kilométerekhez !
Én sajnos apámmal nem motorozhattam együtt, de most sok mindent odaadnék, ha annyi szép motoros kirándulást tehettem volna Apámmal mint Ön. A beszámolót átlengte a retro feeling, szimpatikus stílusban írt cikket olvashattam. További jó egészséget a kis schwarble- hoz !Üdvözlettel : Bakóczy Károly (Budakalász)

pannonia t5 2010.09.04. 10:20:42

Gratula! Nekem turbohütéses volt a Schwalbem, a Tied is vagy már a modernebb kivitel. Szerintem az eredeti, öregebb volt a jobb. LA-as rendszámos volt és két személlyel 45-50-t vigan vitte.

papa33 2010.09.04. 10:30:02

Jó út lehetett én csak itthon: Verho, 79-es MZ 125 majdnem mint képen csak fordmérő magas kormány. Sehol nem hagyott ott. Szerintem a mai napig nincs olyan kismotor mint a Simók. S50 mint Doxa.

EZMÁNDÖFI 2010.09.04. 10:38:03

Egy öreg motoros gratulál most NEKED!
Én 5400Ft.-ért vettem 1968-ban a Simson Staromat, amivel 160km körüli utakat tettem meg édesanyámmal, olykor öcsémmel.A Schwalbe 100 Ft-al volt drágább. Tankja picit kisebb volt,a légellenállása pedig nagyobb.
Ha Szilvásvárad felé visz az utad szeretettel várlak, egy kis pihire, kávával üdítővel, üdv, és még egyszer gratula!

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2010.09.04. 10:52:43

A túra maga zseniális.
Szerintem azért nem találkoztál magyarokkal, mert ők pályán mennek, így spórolva az időn. Dél-Csehországot pedig Linz felől járják be általában, oda főleg buszos túrák vannak.

LINE6 2010.09.04. 11:07:34

Hasonló túra kicsiben: Nyíregyháza-Tokaj-Nyíregyháza, bő 70 km, szűk 3 óra!

www.youtube.com/watch?v=7Kn7Z6xjFdA

EZMÁNDÖFI 2010.09.04. 11:09:26

Ezt motorkerékpár, vagyis rendszámos volt, eredetileg.
Később cm 50 beütéssel át lehetett minősíteni segédmotorkerékpárrá. Nagyon megbízható, és kényszer hűtésű gép lévén verte az akkor Magyarországon- szinte egyetlen vásárolható ellenfelét az 50 köbcentis Jawa Ideált.( Ideáll, odaáll, és máris leáll a Jawa Ideál-mondogattuk kamaszok, gúnyból annak akinek ez volt. Ne feledjük é n 1968-ban vettem, és ez még 1972-ben is így volt.
Ez időtájt volt még smkp-ban Riga, igen vacak kacat volt. Jobb volt a lengyel Komar, magyarul szúnyogot jelent . Megemlítem a Dongót, ami kerékpárra szerelt dözshajtású 30 köbci körüli kis szerkenytyű volt, pedálozással kellett/lehetett segíteni.( Ette a hátsó gumit.
Mkp.-ban volt a 125 köbcentis Danuvia, és a 250 köbcentis Pannónia,( természetesen futottak az öreg Csepel 100-125-ös motorok, ezeket rövid távon "legyorsultuk" a Simsonokkal) a T 5-ös. Voltak még 175-ös "Cetkák"= Jáwa Cz, és 250-es Jáwák. Léteztek a Szovjet IZSek, megyizs, meg nem izs, mondogattuk.Később jöttek a MZ-ek.
Vámos József

EZMÁNDÖFI 2010.09.04. 11:12:35

@EZMÁNDÖFI: MZ-k előtt P10-es, és P20-as, ez utóbbi már 2 porlasztós, és két hengeres volt.Ők lettek a magyar mkp gyártás hattyűdalai.

EZMÁNDÖFI 2010.09.04. 11:18:34

Ha kiszámolta valaki 3,17 liter/100km volt a fogyasztása a kollégának.
Nekem 2,5-2,8 l/100km volt. Persze ne fedjük, hogy nem 140kg tömeggel, mint neki, hanem szólóban ültem és ekkor még 16 évesen korengedménnyel vizsgáztam,56 kg volt a "verseny" súlyom, pontosabban tömegem.

EZMÁNDÖFI 2010.09.04. 11:21:43

@EZMÁNDÖFI: Szép volt rég volt,
3Ft
volt
egy liter benzin!!!

33-as keverékkel mentünk, ez 3,30Ft volt, az akkor még ÁFOR kutakon.

Ha három kólás üveget visszaváltottunk, akkor a kapott 9 Ft-ból 100km-t mentünk, vagyis Ózdról Egerbe ( a strandra pl.) és vissza!!!

Shima 2010.09.04. 11:22:41

Csak gratulálni tudok! Nekem is porosodik egy ilyen motor, nagyapámé volt, lassan szakítok időt a felújítására!

kuki123 2010.09.04. 11:48:12

"Árpád-hídról a pesti oldalon, egy hatalmas úthibába ugrottak a kerekek. Én a motoron tudtam maradni, de a csomagom leszakadt. Ilyen problémám a teljes, 2191 km-es úton nem adódott. "

mondjuk én vissza se jöttem volna...
üdv magyarisztánban :D

Degeci Sanyi 2010.09.04. 12:07:28

Nagyon fasza, vannak még felelőtlen mazoisták.
Annak a segghülye mtv-s riporternek meg a seggében nyitnám ki a vasalt esernyőt. Hogy lehet ekkora szuroksötét alakot TV-be tenni.

akos27 2010.09.04. 13:05:03

Pannónia T5!
Ez is turbóhűtéses. Arról lehet könnyen megismerni, hogy a bal oldalon van a kipufogódobja. A későbbi S51 blokkosnak a jobb oldalára került. (lásd a 25. képen a galériában)
A szerzőnek nagy garatula! A Londoni útra pedig vigyen egy zselés betétet az ülés és a feneke közé... :)))

akos27 2010.09.04. 13:09:14

A hátsó lámpa és a karok "megkeverik" a korhűséget, azok már az újabb típuséi.

Feszke 2010.09.04. 13:11:21

Jó ezt a cikket olvasni,mert én egy nyolcad literes motorral akartam nekivágni kb 1000 km-es útnak.
Lehülyéztek,hagytam magam lebeszélni.
De jövöre nem!Miért baj az ,ha valaki kicsit őrült?

GERI87 2010.09.04. 13:20:22

Én 50Km nél messzebb nem mertem elmenni Simsonnal:)

"egy 32 éves veterán robogóval."

Hol látsz itt robogót?

Darazs442 2010.09.04. 13:30:11

Megint az elnevezéseken lovagolunk :)
Mondjuk szerintem a Simsonok közül maximum az SR 50 robogó, de még az is határeset, mert váltós.

Gratulálok az úthoz és a cikkhez, nem kis teljesítmény!

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.09.04. 14:01:31

@GERI87: A régi Vespák se váltósak, ugye? Meg a Lambretta se, a Honda Cub-on is viccből van csak körváltó.

zutyi128 2010.09.04. 14:11:51

Nagyon szép.Sok sikert a többi tervekhez.

GERI87 2010.09.04. 14:23:54

"Talán a magyarok már nem választják úti célul a volt keletnémet területeket, és Dél-Csehországot?"

Miért is tennék?
Régen is csak azért flangáltak arra nyaralni mert máshova nagyon nem lehetett menni:)

Amúgy ha jól tudom segédmotorral nem is lehet külföldre menni és a mókult rendszámért meg is baszhatják az embert...

Amúgy meg jó nagy túra volt.
Én nem mertem volna bevállalni.
Márcsak a seggem épsége miatt sem.

GERI87 2010.09.04. 14:25:14

@scheerti:
Schwarblet nem szoktuk robogónak hívni!
SOHA sehol nem hallottam még hogy ez robogó lenne, kizárólag ma és itt.
Hadd legyen már furcsa.

GERI87 2010.09.04. 14:32:17

@donphobos:
Kb bármilyen 4T 125-ös.
Sőt még kevesebből kijönne..
Mert ez azért megeszi a 3 litert.

nikó 78 2010.09.04. 14:53:22

Gratula hozzá.A 70-es években édesapám,az NDK-ban dolgozott,mint sokan itthonról,voltak olyanok akik autó híján beválalták ugyanezt a túrát, a schwalbe-vel.Nekem is van egy,de én nem bírnám ki idegekkel.

baowah · http://baowah.blog.hu 2010.09.04. 15:10:43

@GERI87: "Miért is tennék?"

mert szép.

Beard 2010.09.04. 15:29:37

Gratulálok a túrához. Ez azért teljesítmény!
Ha 6 Ft lenne 1 Euro, mint a 80-as években az NDK Márka biztos több msgyarral találkozhattál volna.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.09.04. 15:43:47

ja a Vespák váltósak voltak régen,és mivel ez is régi:-)
Végül is lehet ez egy nagykerekű robogó.
Igen Valakit a nagykerék zavar,mert ugye a vespáknak kis kerekük volt.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.09.04. 15:48:55

@papa33: azért egy négyütemű honda cub-ot próbálj ki egyszer.

33621 2010.09.04. 16:10:46

AZ 1980-as Évek elején két barátom ment S51-es Simsonnal Bulgáriába a tengerpartra debrecenből. Akkor bulgáriában nem volt ilyen Simson csak a rendőröknek, és az egyikük kölső gumija kiszakadt. Vajon akkor kinek az utcán éjjel kint álló motorjáról szedték ki az eggyik kereket, hogy tovább tudjanak menni mert a boltok ban nem lehetett ilyen gumit ott kapni. Ezenkívül hogy plussz egy kerékkel jöttek haza nem volt semmi bajuk útközben.

Astra001 2010.09.04. 16:53:02

Minden elismerésem! Az emléktúra 5lete és megvalósítása szép teljesítmény volt.
Remek beszámoló és jó képek.
Sokat Simsonoztam én is, de asszem 50km volt a max, amit be mertem vállalni, igaz 14 évesen.:)

Attys 2010.09.04. 17:20:58

Gratula a teljesítményedhez.
Ha a Londoni út terve a tervezés fázisába kerül én is kérnék egy értesítést.
Az én TS 125-öm ugyan csak 27 éves, de most télen fog megújulni és várja a jó kis túrákat.(mennyivel más úgy motorozni hogy látom is a tájat nem csak elszáguld előttem. :o)

bobbafet 2010.09.04. 17:27:26

GERI87: A Schwalbe-t pedig SOHA nem kellene Schwarble-nak hívni... Sajnos nem csak itt hallom és nem csak most. (A hangnemedet pedig nem minősítem...)

Neonknight 2010.09.04. 17:29:21

mazohista...
Ezekután az MZ TS-el felüdülés lesz minden kilóméter :)

GERI87 2010.09.04. 17:48:45

@baowah:
Hiába izéltok akkor se robogó:)
@bobbafet:
Hát pedig én hallottam már "svarblinak"
de robogónak soha...
Mi baj a hangnemmel?
@baowah:
Szép.
De ma már nem az a fő turístacélpont.
Aki ma nyaralni akar az meleghelyre megy, lehető legközelebb (mármint az átlag)
A kevés szabadságot "biztos helyen" töltik el tengerparton, Balatonon.
Nem vágnak bele egy kevéssé ismert és felkpottt Dél csehországi útba..
Szerintem ez az oka.

GERI87 2010.09.04. 18:01:21

@Gyurma73:
persze ez alapján lehet robogó, de nem ez a nézet terjedt el.

És akkor most néhányan be akarják magyarázni hogy a robogó elnevezés természetes rá és hülye aki nem érti hogy miért furcsa...

Majd én is elkezdem a s51-et NAKED-nek hívni azt mindenkit lehülyézek aki furcsán néz rám emiatt..

GERI87 2010.09.04. 18:20:32

@Attys:
Miért nagyobb motorral nem lehet 90-nel menni?:D

baowah · http://baowah.blog.hu 2010.09.04. 18:33:44

@GERI87: igen, es boldogok is a lelki a szegenyek :)

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2010.09.04. 18:54:08

@GERI87:

Sokszor nehéz.

Sokszor úgy érzem, hogy a nagyobb motor szinte kéri, hogy húzd neki!

Darazs442 2010.09.04. 18:57:59

A legjobban azért valszeg Gábor húzta a Schwalbének :-)
Koppig...

GERI87 2010.09.04. 18:59:25

@Csumpi Hálidéj:
megoldás: Plexi nélküli nyomatékos gép kényelmes üléspozicióval:)

Persze nem kötekedni akartam csak már máskor is hallottam olvastam hogy azért jó a MZ (meg úgy alapban a régi gépek) mert lehet vele lassan grasszálva túrázni és dezabűm volt...:)

mtk001 2010.09.04. 19:04:15

Azt kérdeztem aszuperjogásztól, hogy hogyan lehet ilyen segédmotoros rendszámot szerezni, de ...

Luk Szájpóker 2010.09.04. 19:22:23

Grat az emléktúrához, nagyon szimpatikus történet volt. Én is szerveznék szívesen túrát apám emlékére, de valószínüleg soha nem fogom utolérni a nagyobb léptékű utazásait: polgári és katonai repülőgépek, egy rakás autótípus 8 hengeres motorokkal ( amerikai, német, orosz), talán a Trabival Bulgáriába túrát még össze tudom hozni. Bár a gyerekem kis enduroján is egyre többet megyek....
Szóvalmsok sikert, várom a következő útleírást!!!

Tekila (törölt) 2010.09.04. 20:16:36

Csatlakozom az előttem szólókhoz.
Emelem kalapom én is. Átlendülni a mélypontokon nem lehetett egyszerű. Olvasva a cikkedet néhol még nekem is "afrászkitört". Még egyszer gratulálok, további minden jót.

Csaphatnánk egy közös MZ-s túrát Londonba. Látom lenne jelentkező, ráadásul nekem is van a gyűjteményben... :)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.09.04. 20:47:32

pedig rá is van irva hogy schwalbe.
csak olvasni kéne tudi:-))

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.09.04. 20:49:45

De a legjobb a sváb-li elnevezés:-))

2010.09.04. 21:12:44

ha nem is ennyit de 400km-ert en is mentem robogoval. egy kicsi honda 4t-vel. sajnos nekem is a seggszetules volt a legnagyobb gondom. pedig jo ulese van. nem tom mit lehetne ez ellen tenni. mondjuk szivesen mennek ilyen elmebeteg turara en is, de nem egyedul.

mallac 2010.09.04. 22:01:24

Elismerésem,ezt nagyon kevesen lettek volna képesek megcsinálni.Pláne, autóból Schwalbe-ra visszaülni...Vannak akik még buszra sem hajlandóak felszállni,mondván inkább nem megyek ha nincs kocsi.Egyfajta zarándoklat lehetett ez,és a mottója teljességgel megérthető.

akos696 · www.focusauto.hu 2010.09.04. 22:59:34

Szép teljesítmény, gratula! Szeretem az ilyen nem szokványos kirándulásokat. Nekem is megfordult a fejemben, hogy egy Aprilia Scarabeo-val le kéne ruccanni a tenger partra. Valszeg sosem fog összejönni, a család totál hülyének nézne, mikor ott a 750-es túra-sport mellette a garázsban. :)

okta 2010.09.04. 23:55:23

Az, hogy gratulálok, nem fejezi ki teljesen a véleményem az útról. Ez a megvalósított megvalósíthatatlan, ez egy olyan dolog, amire büszke lehetsz valóban!
Igazi, életszagú, emlékeket felidéző túra...a mi magyar advriderünk... :-D

grivesztábornok 2010.09.05. 03:46:48

gratuláció és elismerés!!
én viszont voltam japánban:43-szor és ráadásul biciklivel!!ebből 7szer csukott szemmel)
szóval,én sokkal keményebb vagyok-)

'saztán? 2010.09.05. 08:26:16

nagyon beteg... és erre gyógyszer sincs... ;)

grat, igazi túramotoros vagy!

Szsrobert 2010.09.05. 09:31:29

Ez egy igazi kaland.
Én inkább kis MZ-t használok. 50-nél 3 liter E85-ből. A kis TS-ek még kevesebbet kérnek. Régi Motorradban 2,7 liter pro 100km senken szerepelt. 60-70-nel nyomathatta a bácsi. 220000km körül volt benne, 125000-nél cserélt dugattyút.

Tramp 2010.09.06. 09:04:41

Volt szerencsém találkozni és egy pár szót váltani Ágoston úrral, amikor egy Törökbálinti motorosboltban, éppen a túrához vásárolta meg az esőruhát. Mesélt nekem arról, hogy milyen túrára készül és annyira eltökélt volt, hogy egy pillanatig sem jutott eszembe kételkedni abban, hogy a kitűzött célját el fogja érni. Azt gondolom, hogy az ilyen féle eltökéltség,és példamutató kitartás vezette a nagy felfedezőket is útjaikon. Ezúton is szeretnék neki gratulálni a teljesítményéhez. Tisztelettel: Csalló Lajos

Tramp 2010.09.06. 09:06:28

@mtk001: ez nem egy hivatalos rendszám.

Erezneki 2010.09.06. 09:15:39

Esetleg Slalbé? Vagy Sveszbri :) ? Butaparaszt elnevezi ám mindennek...

kzolee 2010.09.06. 13:09:51

Gratulálok a túrához!

A szállásokhoz vezető térképet ki lehet nyomtatni a google maps-ról, aztán jól oda lehet tenni a térkép mellé :-)

Krisi 2010.09.06. 17:38:40

először is gratulálok énis, szép teljesítmény! én S51-es Sámsonnal mentem két éve kishazánkban jó kis túrákat (BP- Balaton- Dunaföldvár- Kalocsa- BP), de az lófasz ehhez képest :)

MZ-s angliai kirucanásra látom sokan kedvet kaptak, ha csoportos 2T füstös dolog lenne a vége DDR gépekkel akkor még az is lehet, hogy én is benne lennék, épp itt az ideje hogy csináljak valami marhaságot amire nincs racionális magyarázat!

Rigghead 2010.09.08. 11:45:16

Nagy gratula, nagyon szép írás és túra! Szerintem a gps nélküliség és google maps mellőzése méginkább archaikussá, korhűvé tette, így kell ezt!

2010.09.08. 14:22:34

Öregfilmes: Kis TS-el nyomom én is. Ha szeretnél egy kis "bemelegítő" motorozást, itthon, szólj. Van még pár TS-es barátom, jó lenne egy közös nagyobb túrát csinálni, 3-4 embert tudnék kapásból hozni.

Pitju 2010.10.16. 21:15:42

Gratula!!!
Gyönyörű teljesítmény!Remélem összejön a londoni túra. Évek óta álmodok 1 nagy túráról(Magányosan)nehezen indul neki az ember!
Tisztelünk mindannyian!!

Pitju 2010.10.16. 21:21:03

@GERI87: Én nagyon csodálkozok,hogy éltess korod ellenére nehezen fogadják jobbnál jobb, élesebbnél élesebb észrevételeidet(nem csak ennél a cikknél).

Miért ilyen hihetetlenül akadékoskodó mindenki?

Slampixxx 2011.01.04. 00:00:52

Én idén Hollandiába tervezek 50 ccm-es motorral menni.
Elvileg már 2 barátom társul is.

Taurista robogós 2012.02.03. 19:47:19

Én is benne lennék egy komolyabb TS túrába.

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása