Megy az Agusta!


Nem az idei, hanem még a tavalyi imolai börzén MV Agusta-tulajdonos lettem. Ez, mint mindannyian tudjuk, Agostini óta a legmagasabb szintje a motortulajdonlásnak. Szétvetett a büszkeség, ezért még azon a börzén gyorsan vettem is magamnak egy agustás pólót és egy agustás kitűzőt. Utóbbit még nem volt pofám semmire feltenni, előbbit már használom, kopik is, köszöni szépen.

Persze nem kell valami csodára gondolni, motorom az Agusta-lánc talán legalja. Kicsike, a többség Simsonnak nézné, bár annál talán még alacsonyabb is. Nem is túl régi, 1972-es, a tankja doboz, a blokkja egyetlen alutojás, belőle a meredező henger. Semmi különleges, de mégiscsak egy Agusta. Van rajta (azaz volt, mielőtt leszedtem) egy puskagyolyó-idom, mindenki azt kérdezi, hogy ugye azt kidobom majd. El kell szomorítanom az olvasókat: éppen ellenkezőleg, amiatt vettem meg. Iszonyúan tetszik ez az „építsünk hatvanas évekbeli versenymotort a nagyapánál talált tízéves Agustából”-fíling, mert a mai alapanyagokból már rég nem csinálná így senki. És maga az átépítés is már negyed százados, erre a motorra egy csavart nem tettek fel 1985 óta.

Nem volt drága, rúgásra átfordult a motor, nem lógott a kormány, még mintha kompresszió is lett volna – egy szó, mint száz, megvettem, örültem neki. Ennél sokkal pocsékabb, osztrákokhoz járó lomisoktól vett Puch DS50-est is életre leheltem már, és motoroztam vele boldogan egy évig.

Azért ez az Agusta több meglepetést tartogatott, mint vártam volna, jót is, rosszat is.

Az akkut, ugye, valamikor 1978 és 1980 között állították üzembe, a biztosítási plakett pedig 1985-ös. Azóta ez csak egy darab, hideg vas.

A blokk meglepően jó állapotban van, legalábbis amennyire meg tudom ítélni. Nincsenek elnyalva, beletörve csavarok, nem lóg semmi, egészségesek a hűtőbordák, szép, tiszta a gyújtásoldal. 1985-ben már szörnyűségesen ízléstelen lehetett egy ilyen motor, gondolom az első nemindulás után végleg leállították. Ennek köszönheti, hogy nem kopott el, hiszen az a motor, amit utána még tíz, húsz évig gyűrtek, abban mára minden elkopott. A Kawasakim is ilyen, az is tizenöt évet Csipkerózsika-álomban töltött. Ezen is csak az rossz, ami magától elmállott a pihenő alatt.

Mivel minden rég leállított motornál a legnagyobb baj a berohadt benzin, valamint a rozsda a tankban, ezért ezzel a kettővel kezdtem. A karbit még tavaly decemberben elpucoltam először kromofágban, aztán Brigéciolban, utána pedig eltakarítottam fogkefével a mosdónál, majd kútnál kifújtam sűrített levegővel minden járatot. Az én karburátoromra mostanában a gasztroenterológusok is ajánlást adnak.

A tankot is kipucoltam, amennyire tudtam. Szedtem jó sok kavicsot, megszűrtem, hogy homok ne legyen benne, beszórtam, két hétig rázogattam szabadidőmben, például esténként, mialatt a gyerekeim áztak a kádban. Volt is móka, kacagás, apa, a csörömpölő tankkal a kezében, izzadva rázza, rázza… Nem is volt akkoriban annyi vízi csata a kádban, engem bámultak, mert ez még az én gyerekeimnek is sok volt.

Aztán lefestettem belülről, ameddig a szórófej beért, utána benzincsapot takarítottam. Utóbbiból az Agustán kettő is van, hogy ne kelljen döntögetni a motort, amikor már csak alul lötyög egy kis nyál.

Megnéztem a szikrát is. Hű. Amikor visszanyertem végre a látásomat, feltettem a tankot, volt otthon valami üvegalja benzin, belelottyintottam, gyertyát takarítottam, és rúgni kezdtem. Szikra van, benzin van, kompresszió van, a gyújtáshoz nem nyúltam, mennie kell. Hát – kábé annyira, mint Szputnyik biciklinek kellhet felfele a Gellért-hegyen, amint ez lassan körvonalazódni kezdett a fejemben. Kábé az ezredik rúgás után, addig dühből nyomtam. Nézzék csak a videót, hát ebbe kicsit tényleg beledöglöttem. És összesen 10, azaz tíz ilyen videóm van a gépen, nem egy percet rugdaltam ám, hanem inkább két órát.

A következő videónál már sejthettem volna, hol a hiba, de persze nem ment eleget a motor, a két pöffenés alatt nem állt össze a fejemben, mi lehet a hiba. Persze itt, a másodikon azért már ment is kicsit, mert egy kis injekciós fecskendővel nyomtam benzint a karbi torkába. De nem vettem én észre semmit, mert éppen ki akart durranni a szívem.

Túlestem közben egy olajos schnitzerrel eská végrehajtott bypass-műtéten, addigra megjött a családom, "Apa, miért nem indítod be végre?", kérdezte nagyobbik fiam találóan, miután egy percig szótlanul figyelte, hogy rugdalok. Látják, mennyire toleráns az ember a gyerekeivel? Bárki más kérdez ilyet, ma halott. Aztán újabb fecskendő, gyertyatisztítás, a gyerekeim drukkolása közepette (oké, elég halkan szurkoltak…) az Agusta beindult. Elkapta, felpörgött, épp csak hallottam a hangját, aztán leállt, mihelyt hozzáértem a gázhoz.

Itt kezdtem érezni, hogy nem százas minden. Miután nagyjából örökre szétment a térdem a rugdalástól, sőt, a Kati is beszállt egy félperces szeánsz erejéig, rájöttem, hogy nagyobb lehet itt a gond. Rugdaltam még párat kivett gyertyával, és néztem a szikrát. Ami igazi mesehőssé változott időközben – hol volt, hol nem volt, közben meg úgy szó-szó.

Szétszedtem a gyújtást, ami lehúzó hiányában annyira nem is volt egyszerű. Gyengébb idegzetűek ne nézzenek ide (…ezt a barbárt, minek az ilyennek motor, maradt volna a kőbaltánál…, meg …így elgörbül a lendkerék, a barma nem tudja?..., …nincs pénze egy nyamvadt lehúzóra?... – válaszom: de van, nem pénzhiányból nincs lehúzó), végül két befeszített csavarhúzó és egy kalapács segítségével ütöttem le a lendkereket.

Alatta fogadott az elmállott minden. Például a vezeték szigetelése, ami a gyújtótekercstől a megszakítóig visz. Hol hozzáért a lendkerék tövéhez, hol nem. Csoda, hogy egyáltalán volt valami szikra. Összejelöltem az alaplapot és a blokkot, hogy biztosan jó helyre tegyem majd vissza. Levettem az egészet, leforrasztottam a vezetéket, másikat tettem fel, a rommá kráteresedett megszakítót tűreszelővel felpucoltam. Itt már tudtam, hogy nem úszom meg az alkatrészvásárlást. Ennyi reszelést nem bír el egy megszakító, az nem létezik, rosszul fekszenek majd fel a felületek egymáson. De egy indításra azért jónak kell lennie.

Összeraktam. Rugdaltam megint, egyszer be is indult rendesen, dohogott szépen alapjáraton. Kis gázra megállt. Megint rugdaltam – ment. Egész leheletnyi gáz – megállt. Megint berúgtam, ment. Hívtam a Kareszt - Karesz, Karesz, ez az Agusta, hallod, ordítottam Visz felé, telefon nélkül is hallotta a hangomat 140 kilométernyi távolságból. Lelkesedett kicsit ő is, aztán hosszan értekeztünk arról, miért nem lehet gázt adni. Ugyanaz lesz a baja, mint a Bianchinak volt, fordulaton nyitva marad a megszakító, mondta. Karesznak érdemes hinni, főleg, amikor telefonon át szerel.

Szétszedtem. És tényleg. A Bianchi (egyébként abba anno kispolák-alkatrész került) megszakítója szorult a tengelyen, ott akkor következett ez a leállás, ha bemelegedett a motor. Az Agustánál a tengellyel nem volt semmi baj, de a megszakítót visszabillentő lemezrugó teljesen kigyengült. Görbítéssel semmi hatást nem értem el, új megszakítóra volt szükség. Mindez tavaly december végén, január legelején történt, mondhatnám úgy is, hogy a 2009-es év eljöttét agustázással ünnepeltem.

Volt nagyobb gondom is akkoriban, egy időre félretettem a motort, utána is csak tétován és bénán, érdeklődésemet vesztve turkáltam a neten. Nem is akart az felköhögni semmit. Ha az ember keres valami ritka dolgot, ahhoz tényleg el kell szánnia magát, valahogy érzik ezt az égiek, és akkor segítenek. Végül az egész gyújtást odaadtam Villanyász Csabi barátomnak – ez valamikor már a nyár elején történt.

Nagyon kicsi a megszakító, meg azért is furcsa, mert a kalapács nincs közös alapon az üllővel, ez ritka dolog, mondta. A Simsoné túl nagy bele, a Rometé is, majd megpróbálok nézni valamit, ami befér. Kondi, az lesz, ne aggódj, de én ilyenkor a gyújtótrafót is kicserélném, tette hozzá. Ja, egyébként megvan, mi lehetett a hiba oka, tönkrement a kondenzátor, nem volt lehúzója a srácnak, akié a motor volt, csak használta tovább, a megszakító egyre nagyobb ívet húzott, aztán a végén ettől lágyult ki a rugó. Egy benzinmotorban minden mindennel összefügg.

A neten lassan megtaláltuk a nagyjából hasonló Dansi-megszakítókat. Háromra szűkítettük le a szelekciót, de bizonytalanok voltunk. Még a Vespáéra való hasonlított a legjobban, de azért három, szemre szinte pont egyforma megszakító között nagy különbség tud lenni. Hol az állítócsavar helye, milyen szögben jön ki a vezetékrögzítés, hogy áll az üllő és a kalapács – millió apróság, és ha az egyik nem stimmel, már nem fog működni, esetleg szorul. Egyetlen biztos megoldást tudtam: Imola.

A válságosdi miatt kis híján leszavaztam magamban az idei börzét, de győzött a lélek. Ott már viszonylag jól mentek a dolgok. Nem volt egyszerű ugyan, de végül lett megszakító, gyújtótrafó. A Csabi elkérte, gyönyörűen felvezetékelte, kimérte a lendkerék-mágnest, beillesztette a kondenzátort. Mire egyik este áthozta hozzám, egy komplett új gyújtás lett belőle, rá sem ismertem.

Nem is hagyta, hogy hozzányúljak, ő szerelte fel az egészet, én csak a benzint készíthettem elő. Azzal persze nem volt sok dolgom, még januárban bekötöttem a benzincsövet a Dell’ortóba, annak a tetejébe egy öreg fémtölcsért húztam, hozzádrótoztam az egészet a vázhoz, és megvolt az ideiglenes üzemanyag-ellátó rendszer, mert a tankban nem bíztam. Most, közel egy évvel később csak annyi dolgom volt, hogy kitakarítsam, feltöltsem benzinnel.

Kábé fél óra alatt fenn volt a gyújtás, az új trafó, addigra Árpád is megérkezett. Jó ám egy negyed százada alvó Csipkerossika ébresztésénél jelen lenni, főleg, ha az egy benzinmotoros gép.

Ennél nem is mehetett volna sokkal egyszerűbben a dolog. Először semmi, valószínűleg benzinellátási probléma volt, mert ellenőrzésre száraz gyertyát kaptunk. Kapott egy kis benyát közvetlenül a hengerbe, a gyertyalyukon át, rúg, döcc. Rúg, döcc-döcc. Lesz valami!

Aztán lelkes rugdalózásra (mondjuk 10-15-öt képzeljenek), felmorgott a gép, de nem találtam el a gázrángatás ütemét. Még rúgtam, ügyesebben rángattam, és már morajlott is. Nem viccelek, morajlott. Egy olasz motornak, legyen az bármilyen kicsi is, elképesztő hangja van. Készültem én mindenre, hiszen van Motom 50-esem, ami annak ellenére, hogy pedálos és 2,2 lóerős, rezegteti maga alatt a földet és tíz motornyi hangja van. De ez egész más. Ez egy Ágúszttáááá, egy bella macchina! Morog, mondom, keményen, mint valami ötszázas versenymotor, egészen vicces.

Mire a libabőrök jól kiszaggatták valamennyiünk pulóverének ujját, nekiálltam hangolgatni kicsit. Levegő, alapjárat, levegő, alapjárat, óvatos gázrántás – jesszusom, hogy harap! – és pöfékelt is. Annyira gyönyörű a hang, hogy szerintem egyikünk sem tudta összerakni a fejében a kis rom látványát és a zene áramlását.

Rom is, meg kicsi is, de az Agustát nem szabad lenézni. Ez még a hatvanas évek eleji elvek szerint készült, az olasz motoripart pedig akkoriban nem volt éppen spórolós, sőt, van egy halvány sejtésem, hogy utcai motorokban senki nem alkotott hozzájuk hasonlókat a negyvenes évektől a hatvanas közepéig, csak nagyon zárt volt a piac, nem tudunk ezekről a gépekről.

Dupla bölcsőváz, a hátsó része hajlított, középen lapított, a végükön elvékonyodó nyúlványokkal, a blokk félig teherviselő elem. Hatalmas Dell'orto adja a benzint, az enyémről hiányzik a tűte, azt majd pótolom jövőre. A mágnesgyújtás röpsúlyos, nem véletlen, hogy így pörög. Gyárilag volt fent fordulatszámmérő, az első teleszkóp pedig rendes, hidraulikus, és csodák-csodája, úgy tűnik, teszi a dolgát. Ja, és még valami: ötfokozatú a váltó. Nem nagyon látszik rajta, de ez egy csoda lehetett a maga idejében. Nekem most is az.

Miután szétvigyorogtuk a pofánkat, és diagnosztizáltuk, hogy a tankon, ott a benzincsap környékén az a sok kitt valószínűleg lukat takar, a hátsó lámpába pedig kell még egy hatvoltos kétszálas, mindenki hazament. Én másnap felhívtam Sipos "streetsta" Zolit, hogy a bácsija rá tudna-e lehelni a tankomra (hát persze, mondjuk a Sipostól mindig ez a válasz) egy áldásosat, egy hét múlva készen is lett.

Most hétvégén végre volt egy szabad szombatom, nekiálltam összerakni a kicsi Agustát. Kipróbáltam, tölcsérbenzinről még mindig röffent. Ezek után felakasztottam a tankot két gumipókkal a garázsajtó szerkezetéhez, féktisztítóval alaposan zsírtalanítottam.

Aztán alapoztam.

Aztán meg lefestettem feketére. Nem a szépség volt a lényeg, a motoron úgyis alaposan (és sokat) kell majd finomítani. Következett a két benzincsap. Az egyiken megvan a szűrő, a másikon nincs, azt inkább zárva kéne majd tartanom, vagy beiktatni egy cserélhető szűrőt abba a körbe, mert nem tudom, honnan szerezzek rávaló betétet. Igen ám, de szűrő ide, szűrő oda, azért majd valamikor néha használni kéne, viszont tartalékállásban nem engedi át a levegőt, tehát majd a benzint sem. Eltömte a rozsda, hiszen ezen nem volt szűrő. Tudtam, hogy ha fenn lesz az idom, benn a benzin, én már a következő nagyjavításig szét nem szedem. Most kellett megcsinálnom.

Kábé egy órát matattam a csapban mindenféle drótokkal, WD-40-nel, féktisztítóval, benzinnek, mire kitakarítottam. Voltak pontok, amikor majdnem feladtam. De most jó mindkettő, addigra a tank is megszáradt, becsavartam őket.

A motorra megvágtam a két benzincsövet (stílusosan Pirelli, hah), mind a négy kapott végre parányi csőbilincset tettem (három közülük korhű, csavaros-anyás, egy modernebb, AWAB-rendszerű), felszereltem a tankot, bekötöttem mindent. Aztán ismét leütöttem a lendkereket (tudom, egy állat vagyok), megszorítottam az alaplap csavarjait, és ha már ott voltam, megkentem a láncot. Most úgy forog üresben a kerék, mint valami lemezjátszótányér, subidubi.

Az olajcsere kicsit trükkös volt, mert az ellenőrzőpálca fogantyújával kombinált beöntőnyílás-fedelet nem lehet kitekerni a karburátortól, elakad az úszóház peremében. Valószínűleg az én motoromon az utóbbi nem gyári. Tehát karbi le, pálca ki. Majd alátettem a desztvizes kannából vágott leeresztőteknőmet (érdemes ilyet készíteni, nagyon praktikus), és nekiálltam a leeresztőcsavar kitekerésének. Volna.

Mert hogy imbuszos a drága. És nekem ekkora bazi imbuszkulcsom nincs. Azaz csak még ennél is bazibb van, meg kicsit kevésbé bazi. Lámpa gyúl fejben, csavaros doboz elő, találtam isteni hosszú zárt anyát, pont beleillett, innentől már a 15-ös csillaggal prímán kitekerhető volt.

Ami kijött a blokkból, az lényegében olajszínű víz volt. Tudom, 25 évre egyetlen tribológus sem tervez, még házasságot sem, nemhogy olajat. Ilyet még nem is láttam, teljesen szétesett a szerkezete, a teknő alján maradt valami sűrűbb izé, a többit öt másodperc alatt áttöltöttem a veszélyes hulladékba vivős üvegeim egyikébe. Még jó, hogy csak kicsit járattuk vele a motort. Mondjuk a hetvenes évek elején még az autószerelők is azt csinálták olajcserénél (én az öreg Mladótól, aki Puch-szerelő volt a Tusnádi utcában, így tanultam), hogy leeresztették a régi olajat, betöltöttek viszonylag híg orsóolajat (ha jól emlékszem), azzal járatták a motort bemelegedésig (hogy kihozza a szmötyiket), majd azt követően tették csak be a friss motorolajat. Hát én most az eddigieket egy röpke orsóolajas járatásnak fogtam föl.

De mekkora bélrendszert húztam én ki a blokkból a leeresztőcsavarral együtt! Látják? Bizony, ez az olajszűrő. Leszedhetetlen a csavarról, forrasztva van, hogyan takarítsam ki? Aha, van rajta egy ablak, az nyilván záródik, amikor betekerem, azon át lehet mosni.

Száz szónak is vége van egyszer, az Agusta megkapta a friss olajat, méretre vágtam a blokkból kijövő elektromos vezetékeket, megsaruztam, rögzítettem őket, feltettem az idomot, lepucoltam az egészet, a maga rühes módján máris jobban nézett ki. Közben sajnos ledőlt a sztenderről (d-nélkül, bár sokan úgy mondják, holott ez nem egy szabvány, hanem azt jelenti: állvány), emiatt a már eleve gyenge egyik lábtartó is letört. Hátsó izzóm meg még nem lett, ezért a világítást sem mertem kipróbálni, mert ezek a lendkerék-mágneses rendszerek érzékenyek arra, hogy minden fogyasztó bent legyen, különben hamar pukkannak az izzók.

De nem bírtam tovább. Feltöltöttem benzinnel. Berúgtam (hatodik nekiindulásra ment is), kicsit melegítettem, aztán úgy, ahogy voltam, szerelőoverállban kihajtottam vele az utcára. Igen, lámpa és lábtartó nélkül, bukót azért vettem, lehet szörnyülködni, feljelenteni, remélem ön is így tesz, aki városban nem köti az övet, na én például azt mindig. A szomszéd néni, meg a lánya elég megrökönyödve nézett, mert azt már megemésztették három év alatt, hogy a fura szomszéd igen szokatlan és rettenetes kinézetű járműveket berhel néhanapján, de hogy éjnek évadján, lámpa nélkül nekiinduljon a sötét, kihalt Zuglónak – hát ezen megütköztek. Csak az unoka, Miki élvezte, ő nagyon szereti a motorjaimat. Pusztán ötéves, de már igazi férfi.

Agustázni jó. Lehet. Például nem két fokban, egy szál pulcsiban és szerelőoverállban, meg mondjuk nappal, vagy ha mégis este, akkor lámpával. És sokat segít, ha az ember leteheti a lábát valahová. A váltó ezen a motoron amúgy is a jobb oldalon van, mint a régi olasz és angol gépeken, az egyes ráadásul felfelé kattan, a többi lefelé, tehát teljesen kiszámított körülmények között is fellépne némi zavar az első használat során. Így nehezítve pedig végképp nem éreztem a rendszert, Yehudi Menuhin érezte volna magát így, ha rapbandákat kellett volna dirigálnia a Times Square-en. Felkapcsoltam gyorsan harmadikig, kicsit csavartam a gázon, nyugtáztam, hogy az első fék gyenge, a hátsó elég jó, aztán megfordultam az utca végén, és olaszmoraj-felhőben visszagurultam a garázsba.

Megvolt az első út, most egyelőre elég is, én már a mennyekben vagyok.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr911496546

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GERI87 2009.11.05. 12:57:10

jó tanács!:

vegyél kompresszort! és a rugdosás helyett
furógéppel hajtsd meg a főtengelyt.
az ugye kevésbé megeröltető és nem kell félni a filingből nem vesz el semmit:)

Gremlin (törölt) 2009.11.05. 12:59:25

Szép motor.
Ezzel megéri foglalkozni,kapsz egy darabot a legendábólm

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2009.11.05. 13:21:04

Jól mondta a Winkler tavaly,csak nem neked mondta,hanem Angélának,de neked is mondhatta volna hogy a MEGSZAKÍTOTT VERBÁLIS KÖZÖSÜLÉS NAGYMESTERE VAGY! :o)

Hol a vége?
Mi a folytatás?

FOLYTATÁST AKAROK!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.11.05. 13:30:19

@baowah: És az vajon fényes is? Mert a szórásképe tuti, mintha csak fejet is lehetne kapni külön...

PdS 2009.11.05. 13:37:46

A berohadt tankot pontosan hogyan lehet kitisztitani? Mennyi kavics kell egyszerre a tankba? Harmadáig? Valami folyadék? köszi pds

Edd China 2009.11.05. 13:46:09

Hát ennek ténlyeg gyönyörű hangja van!!!!
Kap majd "rendes" festést is? Olyan lesz a színe, mint most?

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.11.05. 13:51:07

@PdS:

Légpuskatöltény is jó, 1-1,5 doboznyival már ki lehet pucolni, de jó az anyacsavar is, ami épp kéznél van. Mondjuk azt hozzá kell tenni, hogy ez mindenképp csak ideiglenes megoldás, nézz utána a neten, hogy milyen cuccok kellenek és vedd meg festékboltban őket, úgy jóval olcsóbb, mintha készletben vennéd.

atabi 2009.11.05. 13:51:36

hangja tényleg jó.felállt a hátamon a szőr tőle

becsületesnepper · www.becsuletesnepper.hu 2009.11.05. 14:01:53

Még, még, még, még, még, ennyi nem elég!!!
Lenyűgöző az a lelkesedés (és szórakoztató), ahogy ezeket az öreg vasakat kendácsolod. ERA-n nem kell semmit csinálni mostanában? Minden hétre kellene ilyen cikk!

Peace Dog 2009.11.05. 14:02:28

Asszem most el kezdelek utálni Csikós maitre! :) Ilyen csecse machinát!

Csikós Zsolt 2009.11.05. 14:10:39

@scheerti:

A töltény a legjobb, így igaz, tankot szivacsba tekerni, betonkeverőbe, oszt hadd szóljon órákig.

Ez a tankfelújítós cucc jó ám, amit a Veteránban hirdetnek, csak egy baj van vele, egy külön burkot képez a tankban. És a klubban van ismerős, akinek a tank és a belső burok közé bement a nedvesség, és kirohadt a tank. Tuti megoldás nincs. Mindenesetre az ólmozatlan benzint csak az új tankok bírják, és magam inkább száraz, meleg garázst, leeresztett tankot javaslok tárolásra.

@Asszeretnémondani:

Era működik, teszi a dolgát. Most kicsit kevésbé dobál a kuplung, és megtáltosodott, mert használatban felengedett végre a városban folyamatosan enyhén (enyhén, azaz alig érezhetően) szoruló fék. Most 9,1 a fogyasztásom, és szuper az MTC hangszóró, amit vettem bele. Csak a hangszórórács nem megy rá így, mert túl vastag a hanszóró.

Atla 2009.11.05. 14:34:38

Gratulálok a géphez, és a kitartáshoz. Több ilyen olasz sárkányt az utakra!
Ja és Csikós for prezident.

gnme 2009.11.05. 14:36:03

.... rosszab vagy mint az apósom.

:)

teccett a kép a kis dukatiról?

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.11.05. 14:47:04

@Csikós Zsolt:

>És a klubban van ismerős, akinek a tank és a belső burok közé bement a nedvesség, és kirohadt a tank.

Az elég szép lehet. Vajon ilyenkor segít az, ha belülről valaki kifesti a tankot, és úgy újítja fel a cuccal? Mármint akkor max a festés és a cucc közé tud víz bekerülni, ami szintén nem fasza, de legalább nem rohad ki tőle a tank. Másfelől meg azért van igazad, mert nem nagyon ismerek olyan oldószert, ami ezt a tankfelújítót úgy le tudja kapni a tartály faláról, hogy ott a fém ne sérüljön. Szóval vagy jól megcsinálod, vagy baszhatod.

Kopasz Szuzukis 2009.11.05. 14:47:25

Ráadásul ezzel akár indulhatsz is a magyar veteránderbiken. Mondjuk a Kunmadarasi 24óráson.

Csikós Zsolt 2009.11.05. 15:20:06

@Kopasz szuzukis:

Igen, gondoltunk rá, de ha ebben elszáll a megszakító, az nekünk nagyobb baj (pár hónapig tartó probléma), mint ha a pannóniás csapatnak szétrepül az egész blokk ÉS elgörbül a váz.

Csabby 2009.11.05. 15:22:07

Imádom a posztjaidat...ennyi!!!!

Csikós Zsolt 2009.11.05. 15:24:39

@gnme:

Hol kis dukát? Mélben nincs, itt nincs.

"G"-pont 2009.11.05. 15:48:18

Tényleg nagy barom vagy,hogy ütöd a lendkereket,meg a főtengelyt.Így lehet elkúrni a veterán és az új gépet is.Remélem azóta csináltattál egyet.A gyújtás 95%-ig piaggio ape tm p50-nel egyezik meg.Jó szórakozást az MV-vel.Ja...és vaskalapácsot jóérzésű szerelő nem vesz a kezébe.
Az öreg motor javító

Peter Kropotkin 2009.11.05. 16:03:17

Üdv ember!

A Zen és s motorkerékpár ápolás művészete megvolt Pirsigtől? Ha nem, olvassad elfele. Szerintem a te könyved az nagyon...

gnme 2009.11.05. 16:07:19

@Csikós Zsolt: a 125-ös kis piros

.. tod a "dzseg"-ek voltak még rajt meg a bmw boxer motorok ..

habár mostanában többet iszom, lehet csak át akartam küldeni?? vagy álmodtam.. (?)..

este átdobom még 1x

Csikós Zsolt 2009.11.05. 16:08:27

@"G"-pont:

Látod, tudtam, hogy megjelensz :-)

Még mielőtt nekiálltam volna, akkor is.

@Peter Kropotkin:

Hát, Robert M. Pirsig skizofrén volt, majd ha jól tudom, öngyilkos is lett, s ezt írja le a könyvében elég nagy részletességgel. Elolvastam a könyvet, de bár ne tettem volna, amikor nem a motorokról van benne szó (és az a nagy része), tiszta elmebaj. A skizó az egyik legsúlyosabb elmebaj szerintem. Amikor mindig előjön az a görög filozófus nevű alteregója a sztoriban, és marcangolja magamagát, az borzalmas. És nem kevés része ilyen.

Fene tuggya...

Attys 2009.11.05. 16:20:07

minden tiszteletem Csikós úr!
amióta létezik a blog, illetve tudok róla nem akarom eladni az tanuló motornak vett MZ-m.
folyamatosan azon agyalok hogyan lehetne felújítani/átépíteni.
Ha elkészül és róla a irományom is, beküldhetem?
vagy a "mözö" lenézett izé? :oD

Peter Kropotkin 2009.11.05. 16:49:57

@Csikós Zsolt:
Szerintem próbáld újra. Leginkább a Minőségről és a Jóról szól, a motoros utazás "csak" élvezetes illusztráció ehhez. Soxor nem könnyű az igaz, akkor én is lapoztam.:)
Egyébként még él. Asszem a fia halt meg talán...

W_Pooh 2009.11.05. 17:23:24

Amúgy lehúzót VatERA is árul - a merci mellett -, ha jól emléxem van vagy 1200 jó magyar froncsi.

UltimateUbul_ 2009.11.05. 17:25:45

@PdS:
olvass utána a simson.hu-n, ott a baromi közönséges kb fél kiló aprószemű kavics, pl bányató partjáról szedve, belevágod és rázod mint a csörgőt a hátulgombolós. Utána ott a gondosabbak egy nagyon jó minőségű benzinálló festékből egy 3-5 dl-t beleöntenek, ez függ hogy mekkora a tank, átforgatod hogy mindenhova jusson, majd a benzincsap nyílásán kiengeded a felesleget, száradás közben forgatni kell, hogy egyenletes legyen a máz belül.
De ven felújító szett 16 kilóért.

@Csikós Zsolt:
Te, ennek a gépnek valami operába illő szépségű hangja van, (bocsi a gatyámba élveztem tőle) olyan amit csak egy ilyen egyhengeres pörgős kisblokkból lehet kihozni de azt is csak az olaszok, Pavarotti nem nyomott le ilyen áriát.
De egy ilyen korú meg technológiájú gépnél egy komplett karbi, gyújtás felújítás az első, utáne meg be is kéne mindkettőt hangolni a gyári értékekre. Megszakító és gyertyahézag tudod, hogy mekkora ehhez? Előgyújtás értékét is?
Max legrosszabb esetben a komplett gyújtást kicseréled egy közdarabbal WAPE megszakító nélkülisre. Aztán pöcc-röff. És szerintem is tolni kellett volna, kíméletesebb a gépnek meg neked is. Meg látom akad még rengeteg dolog ezen a gépen. Benyaszűrőbe betétet tényleg érdemes a mezőgazdászoknál lesni, vagy láncfűrész boltban. Legroszabb esetben belsőből vágsz egyet, kissé sziszifuszi meló.

nem zörög a haraszt 2009.11.05. 17:31:30

Angolszótár (GIB) szerint a standard is jelent állványt, de inkább a stand az igazi.
A magyar sztender szó valószínűleg a német ständer (ejtsd: stender) szó magyarosított (vagy angolosított vagy mittudoménmilyen)változata.

Seca81 2009.11.05. 18:08:42

Király cikk ismét!

@UltimateUbul_: Én 10-ért vettem nemrég a Yamahához, usából hozták: galeria.totalbike.hu/archivum/2008/11/15/rozsdamentes_a_cel/?currpic=979197# -ilyen volt asszem...
Én láncot használtam kavicsok helyett és bevált.

Pajkos kisdömper 2009.11.05. 18:36:42

1 hete szóltak hogy lenne egy eladó oilmasteres sport cz.hmm.....meg kéne vennem?kb 10 éve áll.....csikós zs.:sokkot kaptam a hangjától:))gratula a motorhoz és az iráshoz is!

yeti 2009.11.05. 18:43:33

A poszt jó.A motor mindent visz.Lényegében már minden elhangzott amit megkérdeztem volna egy kivételével:

"kimérte a lendkerék-mágnest,"

Erről ha valaki felvilágosítana hogy egy ilyen művelet hogyan és milyen eszközökkel zajlik azt nagyon megköszönném.

tézé 2 2009.11.05. 18:58:48

ez a beszámoló egy újabb élmény volt!

R100 2009.11.05. 19:06:44

Szivesen kisegítlek 6 V-s izzóval, van mindenféle. kell az öreg BMW-kbe. Nem lakom messze, XVI.ker.
Üdv: Péter (tudod, Honda Dax-od új tulaja)

lazzlooo 2009.11.05. 19:12:22

Gratula. Nincs is annál nagyobb öröm mikor az ember kezealatt életre kel egy ilyen gépezet. Csak így tovább!

Vidra #23 2009.11.05. 19:18:16

Cikk jó, motor jó, Csikós írásai mindig szórakoztatók, de lécciiii ne írjuk már le a "szükségszerű" barbárkodást. (lendkerék feszegetés) Szerintem mindenki (író, olvasó) jobban jár. Olvasó nem szörnyülködik, írót nem szidják. :)

Gomulka Béla 2009.11.05. 20:04:35

Olajcsere? Ez négyu"temu"? (Vagy nem figyeltem, és a váltó?)

Csikós Zsolt 2009.11.05. 20:32:22

@Attys:

Ha van benne szívás, gondolat, érdekesség, akkor hajrá! Csak kép is legyen.

Csikós Zsolt 2009.11.05. 20:32:54

@Gomulka Béla:

Persze, nem hallod a hangján? Így sose szól egy cvájtakt :-)

Csikós Zsolt 2009.11.05. 20:33:49

@Vidra #23:

Leírjuk. Őszinték vagyunk. A Parnasszust meghagyjuk a többi magazin újságíróinak, mink itt túrunk lent a földben.

Csikós Zsolt 2009.11.05. 20:34:34

yeti:

Én se tudom, kismillió műszere van.

Csikós Zsolt 2009.11.05. 20:36:02

@UltimateUbul_:

Minden felújítva, beállítva, ne aggódj. Írtam is :-)

Csikós Zsolt 2009.11.05. 20:38:35

@W_Pooh:

Nem mindegy, milyen. Nekem van 3 féle, egyik se jó ebbe. És hogy gyártassak, meg kéne mérni a menetet, de nincs olyan menetfésűm, ami belefér, nem is láttam még olyan. Tehát egy megoldás lenne: elviszem az esztergályoshoz a motort (szerezhetek furgont, rohangászhatok munkaidőben, de az nekem tökéletesen kizárt), ki kéne vennem a blokkot (amit nem akartam) és azt cipelhetném (munkaidőben, ami abszolút kizárt, épp elég, amikor a járművizsgáztatások miatt lógok, van elég piszka amiatt is). Tehát egyszerűen nem tudom megoldani, este tudok szerelni, ennyi.

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2009.11.05. 20:44:30

hát nemtudom, de én sehol, de sehol nem találom, h ez hány köbcentis.

"G"-pont 2009.11.05. 20:49:26

@Csikós Zsolt:
Nem akarlak piszkálni,DE amikor a "szentélyembe"bekerül egy durván barkácsolt gép,akkor a szomszéd utcában is hallják az igen cifra szentségelésemet.Gondolom, tudod kinek a kezét emlegetem.Na de azért van a májsztró,hogy a mesterséges hibákat is szakszerűen orvosolja. :-)
Figyelemmel kísérlek,remélem fejlődő képes vagy.
Az öreg motor szerelő

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.11.05. 21:02:03

@streetsta: hat vannak matt, felmatt, selyem es fenyes festekek is kozottuk. Szorofejbol olyat kell kerni, ami szinfelviveshez valo.
es van 600 ml-s kanna is.

karlmann 2009.11.05. 21:16:30

@Jean-Baptiste Emanuel Zorg:
Én még a gépet se találtam meg. De akinek megvan linkelje be légyszi. Nagyon érdekelne.

Merida001 2009.11.05. 21:52:27

A motor hangja valóban félelmetesen szép! A burkolatról a Mad Max 1. ugrott be.
www.youtube.com/watch?v=hbd9RYZUCPI
2perc 20mp-nél láthatóak a mocik.
Ott voltak hasonló elejű motorok csak japánok és nagyobb blokkal.

Az első videóknál a kisgyermek nagyon aranyosan belelógott a kameralátószögébe. Látszott az őszinte érdeklődése!:)
Összességében nagyon jó a cikk. Szívesen megnéznék majd egy elindulós és menet közbeni videót is a mociról!!!:)

petersen 2009.11.05. 21:56:30

Zsolti! Írtad korábban: "Állólámpásban, messze menni, zenével - áááááhhhh... Spricc, spricc... " Képzelem ezek alapján most mit éltél át! Nagyon penge kis gép, és veszett a hangja, csak gratulálni tudok!
A tanktisztítós ötleteket rögzítem, majd alkalmazom én is, lassan ideje, mielőtt festetni viszem a tankomat.
Alig várom, hogy lássam, ahogy felújítod a kis vasat! Van egyáltalán még hely a garázsban? Mi lesz következő áldozatod?

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.11.05. 22:40:35

a hangja - igy a videon - inkabb verhovinas de eloben biztos tuti!

erdekes, de ahogy megy az ido nekem egyre fiatalabb csajok es egyre oregebb motorok jonnek be :D

JawasZoli 2009.11.05. 23:15:27

jo kis cikk, gratulalok a gephez, de a lendkereket meg a fotengelyt igy csak elbaszod. inkabb varjal masnapig, es huzasd le rendesen.
udv

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2009.11.05. 23:25:48

@karlmann: szrintem titkolják, még a típusát se írta le sehova, mindig csak azt, h ez egy MV Aguszta.
Zsolt, elárulhatod, nem sok olyan muksó van, mint te, aki spricc spricc... de a beindítás utáni ráközelítésnél az a vigyor meg a szemöldök mozgatás... az mindent visz :D

yeti 2009.11.05. 23:30:53

@Csikós Zsolt: Nagy kár:(
Ha már Kunmadaras szóba került.Ha nem is Agustával remélem lenézel.

Csikós Zsolt 2009.11.06. 00:29:32

@JawasZoli:

Hát, nem sikerült elbasznom. Sejtettem is előre, hogy majd nem...

Csikós Zsolt 2009.11.06. 00:31:03

@visszakettopadlogaz:

Hű, jól hallasz, barátom? :-)

Egy igen pocsék, kisfordulatú, nehezen felpörgő kétütemű, és egy iszonyú harapós, majdnem 10000-re felugró, hamisítatlan négyütemű hang neked hasonlít? Hajaj, ha így van, hát legyen...

toroksultan 2009.11.06. 01:52:54

Csabi mi a peket csinasz Te ott az elso kepen? :- )

zöldi 2009.11.06. 07:45:45

@Csikós Zsolt: A cikk rendkívül élvezetes volt, nekem csak 1 bajom van: Lesz ez a gép valaha legálisan forgalomban?(van rá egy söröm, h nem) Nejed járhatna vele dolgozni :)

UltimateUbul_ 2009.11.06. 08:20:50

@Csikós Zsolt:

botfülű a lölköm, vagy ennyire szar a speaker-rendszere.
Végül sikerült úgy belőni, hogy végig stabil alapjárata legyen belenyúlás nélkül?
Meg ha kerültél vele egyet elárulhatnád hogy a váltója milyen? Mert utoljára ilyen inverz borzalmat Jawa Mustangon vezettem, szokatlan volt az NDK-s motorok után, ráadásul annak a váltója közel nem kapcsolt olyan simán mint a németeké. Ennek milyen?

Gomulka Béla 2009.11.06. 08:25:22

Csikós úr, nem hallottam, ez a fajta videó-dolog, nem tudom hogy mi a neve, de valamiben más mint a youtube, nagyon lassan ébred fel nálam. Már ha felébred egyáltalán. Szívesen meghallgatnám az Augustát, csak nem lehet.
Meg hát az egész szelepes-tengelyes hóbelevancot is szépen elrejtették egy non-descript bordás fej alatt. (Mondjuk a magassága gyanús volt, ekkora lo"ket biztosan nincs.)

morcosboci 2009.11.06. 08:27:21

Tényleg jó olvasni a cikket, de végig ott motoszkált a fejemben, hogy ilyen lelkesedéssel valami rendes motort kellene frigcsálnod, hisz ezen a motoron az embléma ami ér valamit azt meg nem tudod jobbá tenni. Mondjuk egy BSA-t vagy egy Triumph-ot.

atesz 2009.11.06. 09:25:09

Az jutott eszembe Zsolt, hogy vajon célszerű egy sok-sok évet álomban töltött motort először inkább elemeire szedni? Amúgy gyönyörű, megéri a fáradozás + igen jó szórakozás.

zöldi 2009.11.06. 10:22:35

Még eszembe jutott valami. Jó ez a hang, jó ez, de Feleségem 1977-es CB125 s(j)- je pont így szólt a gyári dobbal. Király volt vele 60-nal elöblögetni.

Lacc78 2009.11.06. 10:25:50

Tényleg, a BSA-val mi van? Megvan még?

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.11.06. 10:36:48

@morcosboci: ez a motor technikailag fenyevekkel felette all a kulonvaltos angol gepeknek. nem veletlenul alltak be a foldbe a hetvenes evekre a britek. A varazsukat nem vitatom, nehoyg felreertse valaki, nagyon kene egy twinchop :)

Psziho 2009.11.06. 10:59:00

@atesz:

elemeire szedni?

minek?

azt kell megcsinálni ami rossz,úgy marad leginkább eredeti és az az elsődleges szempont

Psziho 2009.11.06. 11:03:17

@baowah:

ha már a műszaki fejlettségnél tartunk az én 1965-ös honda ss50-esem ugyanígy 5-ös váltó de az már felülvezérelt úgyhogy az ennél modernebb

a külön váltó csak nagyobb gépeken volt szokás

Csikós Zsolt 2009.11.06. 11:26:07

@UltimateUbul_:

Ennek tűrhető a váltója, pontos, de hosszan jár. Viszont a JOBB oldalon van, nemcsak fordítva. Kicsit idegesítő.

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.11.06. 11:28:06

@Psziho: oke, de most nem a japan motorokrol beszelgettunk :)

Csikós Zsolt 2009.11.06. 11:29:36

@atesz:

Az ilyen projektjeim szoktak utána 10 évig a fiókban pihenni. Senki nem akarta megvenni Imolában, én adtam érte egydül pénzt, ha tönkreteszem, hát tönkreteszem, volt ott kb. 100000 ember, aki megmenthette volna. De full restaurálásra sem pénzem, sem időm, egyáltalán. Egyébként meg ennek azért vannak dimenziói, nem ma kezdtem az öreg járművek élesztgetését. És igen, nem a precíz stílusban csinálom, ahogy a munkanélküli, otthon bütykölő időmilliomosok. Nekem heti 2-3 órám van ilyenre, néha annyi sem, és napi 12 órát melózok, hétvégén is még vagy 3-4-et naponta. Ez fér bele. És az enyém.

Csikós Zsolt 2009.11.06. 11:31:55

@Psziho:

Van Honda SS50-esem is :-)

Nem a nagyobb gépeken volt szokás, hanem egy bizonyos kor előtt. A unit construction, azaz az egybeblokkos építés az ötvenes évek elején kezdett rendesen elterjedni Angliában, a hatvanas évek végére nagyjából egyeduralkodó lett. Kivételek bőven vannak mindkét irányban, de ez a jellemző.

HattoriHanzo 2009.11.06. 11:51:34

Szeretnék gratulálni annak, aki kitalálta ezt a fekete háttér alapon fehér betűket. Két mondat után jojózik az ember szeme, és szédülés. Olvashatatlan és élvezehetetlen lesz tőle a szöveg.

HattoriHanzo 2009.11.06. 11:52:47

Jobban éget, mint egy VW kékpiros-műszeregység vaksötétben.

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.11.06. 11:58:08

@HattoriHanzo: Készül az a változat, hogy egy gombnyomásra inverz lesz. Kis türelmet kérünk még.

HattoriHanzo 2009.11.06. 13:11:06

@baowah: :) király, kösz az infót

UltimateUbul_ 2009.11.06. 13:36:37

@Psziho:
A japánokat nehogy már egy lapon említsük bárki mással ha motorkerékpár gyártásról van szó!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.11.06. 14:40:08

@HattoriHanzo: Jesszusisten, te ilyet le mersz írni, mikor Heckantrieb/Edelweiss/Hrzrasn/Il mio nome e Nessuno bármikor idetévedhet?
Egyébként érdekes, engem a kék műszerfal világítás zavar, de a fekete alapon fehér betűk nem...

HattoriHanzo 2009.11.06. 14:59:18

@streetsta: :DDD

Basszus, annyira kíváncsi lennék arra a srácra, de tényleg.

"Egyébként érdekes, engem a kék műszerfal világítás zavar, de a fekete alapon fehér betűk nem..."

Engem mindkettő zavar, nem kicsit. Amúgy ez a fekete alapon fehér mindenki szemét fárasztja. De a marketinges szava manapság az úr. :)

Hatto 2009.11.06. 15:04:21

@Csikós Zsolt: ˙Volna egy tippem a lendkerék menetének " megfésülésére" : én ilyen esetekben azt szoktam csinálni, hogy keverek egy kevés autójavító kittet és egy kis részen belekenem a menetbe. Persze fújok alá szilikon, vagy bármilyen más vékony olajat, hogy ne ragadjon bele megkötés után. Aztán, miután megkötött a kitt, kiveszed, kapsz egy szép lenyomatot a menetről, azon már könnyedén meg lehet mérni az emelkedést. Innentől egy jó esztergályos a menet belső átmérője alapján el tudja készíteni a lehúzót.

Psziho 2009.11.06. 15:07:04

@Hatto:

menetfésű filléres cucc,egyébként ötletes

Csikós Zsolt 2009.11.06. 15:10:58

@Psziho:

Kicsit feljebb írom, hogy az nem fér be, szűk a hely, próbáltam.

Hatto 2009.11.06. 15:19:36

@Psziho: pont az olyan esetekre írtam, ahol nem fér be a menetfésű, de így a lenyomaton viszont már használható

Psziho 2009.11.06. 15:38:17

@Csikós Zsolt:

hogy-hogy nem fér be?

köszörű neki aztán befér:)

Kopasz Szuzukis 2009.11.06. 17:35:01

Na, kartácskák, akkor egy szakmabelitől kaptok most egy autentikus tank-belső felújítási kisKT-t. (7 évig fémtömegcikkek felületkezelésével foglalkoztam, nagyiparszerűen).

Belső tisztításra leginkább a kemény, érdes felületű csiszolóanyag való. Például a bazaltzuzalék (sötétszürke) vagy a gránitzuzalék (világosszürke, fehéres pettyezésű). Ugyanis a belső felületre feltapadt, bekrátereződött rozssa keménysége vetekszik az üvegével. Az ólomsörét csak "rákenődik". Puha, mint a vaj. Több kárt okoz, mint hasznot. A csiszolóanyag szemcsenagysága a tank belső alakosságától függ. Akkorák legyenek a szemcsék, hogy mindenhova beférjenek, megszorulás nélkül. Minnél nagyobb a szemcse, annál hatékonyabb. Addig kell "rázkitálni, míg a teljes felület fémtiszta nem lesz. Következő művelet a foszfátozás. Erre a célra a boltokban kapható "rozsdaoldó-átalakító" szerek tökéletesen megfelelnek. Némi felületaktív és filmképző anyag mellett polifoszforsavat is tartalmaznak. A sav egyrészt a kráterekben maradt vékony rozsdát feloldja, másrészt az egész vasfelületet kristályos és porózus érdes vasfoszfát réteggel vonja be. Beleöntjük a lötyit úgy 35-40 fokosan, és addif lötyböljük a tankot forgatva, míg a belső felület szép matt középszürke nem lesz. És innentől kell 1 kicsit tempósabban dolgozni. A lötty kiöntése után a tankot 2x fel kell tölteni forró (legalább 90 fokos) vízzel, majd kiereszteni. Harmadjára csak 1/3-ig, és alaposan megrázogatni. A forró víz kioldja a felületaktív anyagot, a filmképzőt, és a maradék savat. A vízoldhatatlan vasfoszfát viszont hibátlanul ott marad. Az utolsó öblítővíz kiöntése után a még meleg tank belsejét igen gyorsan célszerű kiszárítani. Erre legalkalmasabb a hosszú toldócsövű hőlégfúvó, vagy csóróbbaknak a porszívó, amelyiknek csövét a fúvó oldalra lehet kötni. csövet bedugni a tank közepéig, és fúvatni. Ha teljesen kiszáradt, lehet belsőfesteni.
A legtöbb kétkomponensű festék egyben benzinálló is. Egyes festékkereskedésekben lehet kapni nagy kopásállóságú, úgynevezett kamionfestéket is. Kimérősen. Na, az a legjobb. Az első loccsantást célszerű egy kicsit erősebben hígított festékkel végezni, hogy alaposabban beszívódjon a vasfoszfát rétegbe. Szárításra a jó öreg porszívó. Az 1 réteg teljes kikeményedését nem kell megvárni, 1-2 óra után mehet a 2. réteg.
Ez mennyire bevált? 200ezer db, a svéd hadsereg számára készült üzemanyagkanna készült így. Egyetlen egy reklamáció nem érkezett. A festékük a svéd Intergard terméke, a SCANIA kamionok alvázfestéke volt.
Belső festéknek célszerű világos színt választani.

Csikós Zsolt 2009.11.06. 19:03:43

@Kopasz szuzukis:

Ez zseniális öregem. A lábaid előtt heverünk, ha méltók vagyunk rá egyáltalán.

El is küldtem gyorsan egy-két veterános havernak, kösz. Egyszer valahogy közzéteszem máskor, hogy sokan lássák, mert itt már alig valaki.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.11.06. 19:21:46

@Csikós Zsolt:

Óóó, én még láttam. Baszki, ez nagyszerű. Egyszerű és simán kivitelezhető megoldásnak tűnik.

karlmann 2009.11.06. 19:54:23

@Kopasz szuzukis:

Ez briliáns! Addig nekem is megvolt, hogy rozsdaoldóval kezeljük, de a lemosás-szárítás részre akkor se gondoltam volna ha agyonütnek. Gratulálok!

Kopasz Szuzukis 2009.11.06. 20:32:38

Semmi brillancia, meg zsenializmus. Egyszerű, ipari technológia. Amit, "óccsósítás" címén le szoktak egyszerűsíteni.

Psziho 2009.11.06. 21:02:55

én a tankbelsőbe epoxigyantát öntök szerintem jobb mint a festék

egy medencés boltban veszem asszem 2 kilós kiszerelésben pár ezerért

több tankra is elég és ha nincsen bekeverve bármeddig eláll

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.11.06. 21:13:35

Bár a motor álmában nem kopott, így újszerű, a berúgószerkezet viszont már tutira az élettartama vége felé jár.

Kopasz Szuzukis 2009.11.06. 22:57:31

@Psziho : a kétkomponensű festékek 90%-a epoxigyanta alapú.

atesz 2009.11.07. 06:14:42

@Psziho: persze, értem én, csak arra gondolok, hogy nem túl nagy a kockázat?

atesz 2009.11.07. 06:25:07

@Csikós Zsolt:
oké. Arról jutott eszembe, hogy egyszer megjártam egy kis Puch-val. Olyan szép lett, meg tiszta, meg pöpec, aztán kiderült, hogy jobban szét kellett volna kapnom. És persze nem volt olyan vészes, lomisoknál akkoriban mozdulni sem lehetett a maxiktól, csak az érzés maga. Na, a lényeg, hogy az MV-nek gyönyörű hangja van, és csodálatos motor lesz belőle. Hajrá!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.11.07. 07:53:00

@Kopasz szuzukis: Én is láttam, elolvastam, használni fogom. Köszönet érte!

Psziho 2009.11.07. 10:33:52

@Kopasz szuzukis:

csak az epoxigyanta 10-szer olyan vastag bevonatot képez

Psziho 2009.11.07. 10:40:33

@atesz:

egy csomó kopást nem lehet szemmel észrevenni

ha rendellenesen működik a váltó-kuplung v. valami zörög csak akkor érdemes szerintem megbontani a blokkot

sőt van sok olyan hiba belül is szorulás felületi rozsda ami kis használat után rendeződik

olajcsere nem árt 2-szer sem ilyenkor kis használat után

több csattogós,sokat állt vespám pár száz kilóméter után teljesen elhalgatott

zotyesz66 2009.11.07. 17:36:24

Szép motort lehet ebből csinálni, mi több, csodaszépet. Találtam képeket erről a tipusról, úgy tűnik nekem, hogy az idom ami rajta van az bizony lehet eredeti. Viszont a tankja nem az és a karburátor és a kipuff sem, azok valami későbbi típusról lehetnek, a tank meg lehet nem is MV Agusta, hanem talán Morini vagy Benelli.

Kopasz Szuzukis 2009.11.07. 17:38:26

@Psziho: a bazinagy rétegvastagság nem feltétlen előnyös. Godolj bele, hogy egy feketére festett tank kívülről a nyári naptól kegyetlenül felmelegszik. Főleg, ha kevés a benya benne. A vasnak sokkal nagyobb a hőtágulási együtthatója, mint a műgyantáknak. Ha vékony a réteg, és erős a fémhez vaéó tapadás, a műgyantaréteg a vassal együtt tágul. Vastag gyantaréteg esetén a fém-gyanta kapcsolat fog engedni. Élő példa erre a kőműveskanállal gittelt verdák. Amelyiken 1-2 év alatt megreped, vagy felpúposodik a gittelés.

Psziho 2009.11.07. 17:54:39

@Kopasz szuzukis:

látom nem próbáltad de kifogásod mindjárt van

hidd el tökéletesen működik mivel felveszi a tank alakját teljesen érdektelen hogy elválik-e /egyébként nem hiszem/

én homokfúvóval takarítom ki a tankot levegővel kifujatom utána és utána azonnal mehet bele a cucc egy fázisban és kész a tank

a homokfúvó ha átjukasztja az se gond mert elviszi a vastag epoxi

párat megcsináltam már

aztán hogy te mennyit bíbelődsz vele az a te dolgod!

trakee 2009.11.09. 11:47:58

Ejj Zsolt remek kismotor.

Egyébként tankfestéshez. Én a simson.hu-s leírást kipróbáltam a Miranol nevű festékkel. Van egy öreg '76-os S50-es, és egy T5-is azóta már ilyen kezeléssel fut. Egyenlőre pozitív a tapasztalat. A Pancsiba 1 éve van, 3-4 e km-t, ha futott, a simsonba már van 4-5 éve is, de az szinte nem ment. És asszem 1200 Ft volt a 0,25l-es miranol. Ha gáz van, azt tuti ki lehet szedni.
Egyébként itt fúj a sok okos a lehúzás miatt, ebből látszik, hogy ők nem tudnák megoldani az alkatrészek tönkretétele nélkül! Igaz, nem midnenen lehet, de pl egy Fanticon én is rákényszerültem. Persze ha megmarad, és akarom még piszkálni, akkor a már levett lendkereket elvittem volna esztergályoshoz. Esetleg kivéve ha mérhető...

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása