A luxustól könnyű megcsömörleni. Amikor napok óta olyan autók veszik körbe, amelyekből otthon egy is megállítaná az életet, eltelik az ember. Tudják, jó dolog a rántott csirkemell, de ha napokig csak azt eszik, valahogy már nem is olyan finom. Hogy egy kicsit csökkentsem a túltengést, benéztem egy boltba, amely előtt napok óta elmegyek a hazaúton.
Puritán termet kell elképzelni, egy cruiseresebb, és egy kisebb városi motor áll bent, mögöttük az íróasztalnál egy arab úr görnyed a Macbookja fölé. Eleinte kicsit nehézkesen válaszolt, bár mint kiderült, nem rosszindulatból. A Shami General Trading hal-exporttól kezdve az építkezéseken használt nehézgépeken át, a motor kereskedelemig mindennel foglalkozik, a motor nem Salman asztala.
Ő és testvére jemeni származásúak, de az élet itt jött be. A motorok a bátyja kedvencei, egy kínai gyártó, a SANYA gépeit árulják. Jellemzően a bevándorlók viszik, és a belépőszintet célozzák meg. Ezt itt úgy kell értelmezni, hogy a legolcsóbb motor egy kicsivel 600 dollár felett indul, vagyis 160 ezer forintból lehet egy 100 köbcentis, léghűtéses, váltós gépünk. Az üzletben álló két példány 150 és 175 köbcentis, ezekért már 850 dollár körüli árat kérnek. A hegesztések minősége sok helyen egy tescós bringáéra emlékeztet, és a kormányszár is bőszen rozsdásodik, de a szállodám előtt letámasztott - keleti piacos - Honda sem feltétlen szebb. Na meg, itt biztos nem fog tovább rohadni.
Amikor Salman látta, hogy én bizony komoly érdeklődő vagyok, bemutatott a testvérének, Ahmednek. Ő nagyjából úgy nézett ki, ahogy egy arab férfit elképzelünk: a hónál is fehérebb burnusz, és tekintélyt parancsoló méretű Tag Heuer. Ahmed büszkén mesélte, hogy motorjaira egy év, vagy 12 ezer kilométer teljes körű garanciát vállal. A fő piacuk Jemen, de Afrika délebbi országaiba is szállítanak. Odahaza állítólag 70% feletti a SANYA piaci részesedése, de ennek sajnos nehéz lenne utána járni, ahogy a vásárlókat sem tudtam megkérdezni az elégedettségről.
Itt ekkora lökettérfogatra külön jogosítvány kell, és egy kint élő magyartól tudom, hogy a forgalmi engedélyt is szigorúan veszik. Csak olyan járműveket lehet eladni vagy megvenni, amelyeknek érvényesek a papírjai. Ahmed arról is mesélt, hogy a gépeket kedvünkre extrázgathatjuk, USB-csatlakozó, bluetooth, vagy amire vágyunk. Kiderült, hogy egy másik testvérének magyar a felesége – a Ramadán után ide is utazik -, de Európába nem tervezik megvetni a lábukat. Horribilis összegeket emlegetnek az engedélyeztetés miatt, ami errefelé csak a töredéke.
Akárhogy is, ez egy rugalmas vállalkozás. Nem számít, hogy hal, ipari szivattyú, vagy motor kell a népnek, az igények ki vannak szolgálva. Van bennem egy általános rossz érzés a kínai termékekkel szemben, de ha otthon kapnék egyet ennyiért, és valóban jó lenne, akkor elgondolkodnék rajta. Önök mit gondolnak?