Fényképen már láthattunk korábban is, de élőben most, a Budapest Motor Fesztiválon volt hozzá szerencsénk először. Az eredeti, gyári Harley-Davidson Street 750 és az átépített motor egymástól kartávolságnyira volt a térben, de a látvány olyan messze volt a két gép esetében, hogy aki nem volt tisztában a rokonsággal, talán sosem jött volna rá.
A Harley marketingesei az új belépőmodell bevezetését támogatták meg egy házi versennyel, amiben a márka dílerei vehettek részt, és a feladat a Street átépítése volt. Hogy a Battle of the Kings verseny résztvevői nagyjából egyenlő feltételek közt mérhessék össze a motorjaikat, 4000 eurós költséglimitet emeltek a szervezők. Ez az alap motor nagyjából 2,8 milliós árához képest nem kis összeg, a civil vásárlók közül kevesen fognak durván 1,2 millió forintot átépítésre költeni, de a profi motorépítők világában ez csak egy szerényebb faragásra elég.
A fenti megállapítás persze csak akkor igaz, ha valaki nem elég kreatív, és méregdrága alkatrészekből, neves beszállítók katalógusából válogatva építkezik. A kelet-európai elődöntő résztvevőit elnézve nagyjából ezt is látjuk: sok nevező motorja ránézésre csak a fényezésben és egy-két apróságban tér el a széria modelltől, nem is esünk hasra az átalakulástól. De a budapesti Street átépítésének tervezésekor biztosra mentek, nem katalógusból rendelt alkatrészekből csavarozták össze a motort.
Természetesen vannak elemek, amiket neves beszállítóktól szereztek be, de az összképet a kreatívan összeválogatott használt, esetenként más modellekről származó alkatrészek határozzák meg. Nem csak a kinézetnek tesz jót, hogy korábbi Sportster üzemanyagtankját, használt Buell-fejidomot, egy levetett farokidomot, rugóstagokat és lábtartókat használtak. Így az alkatrészek költségeit is kordában lehet tartani, több tér marad a munkaigényes átalakításokra, az alkatrészek igényes beépítésére.
Egyetlen kevésbé harmonikus része van a motornak, a hátsó kerék. Amikor ezt felemlegettük, Sapka - projekt egyik tagja - fájdalmas arcot vágott. Szerinte is túlságosan keskeny a motor arányaihoz képest, és különösen a bődületesen széles hátsó lengőkar méretei mellett tűnik bicikli keréknek a 110/80 19-es gumi, de sajnos csak ilyen felni-gumi kombót találtak az adott rövid időn belül. Hátulról nézve jól látszik, a gyáriak eleve úgy tervezték a lengőkart, hogy akár 210-es gumi is beleférjen, ha valaki ebbe az irányba módosítaná a motorját, nem csoda, hogy egy 110-es abroncs elvész benne.
Hogy mitől ennyire összeszedett és jó arányú a motor, és tűnik úgy, hogy akár a H-D aktuális kínálatából is származhatna? Nem egyszerű erre a válasz, de tökéletes példa a Kőbájker által feltett kérdésre kapott, több percen keresztül fejtegetett válasz. Pedig csak annyit kérdezett: hogy a francba jut eszetekbe, hogy pont ezeket a színeket és pont ezt a dekort használjátok?
Mindennek az oka az ülés. Mert ahhoz, hogy kényelmes legyen, jó húsos tömés kell bele, de akkor meg ormótlan. Ezért a kárpit oldalrészébe mindenképpen bele kellett tenni valamilyen mintát, ami megtéveszti az ember szemét, és sokkal kisebbnek láttatja az alkatrészt. Így került az ülésre a két csík. Amikből kiindulva aztán az összes fényezett elemen végigfutó dekoráció lett. A kárpit anyagához keverték a festékeket, ettől van az az érzése az embernek, mint ha csak egy versenymotorosan vékony üléspárnát látna, pedig ez egy hétköznapi használatra, akár kisebb túrákra is alkalmas nyereg.
Az ilyen trükkök azok, amik miatt teljes nyugalommal szólítunk fel mindenkit, szavazzon a H-D Budapest és Sapka közös átépítésére, hogy a regionális elődöntőt megnyerhessék. A konkurenciát elnézve teljesen jogosan lenne övék a dicsőség, de ha valaki a szavazata leadása előtt maga szeretne erről meggyőződni, nézze meg a felhozatalt, biztos vagyok benne, utána még határozottabban fog erre a motorra voksolni. Minél tovább nézegetem a motort, annál erősebben érzem, kéne egy levelet írni Milwaukeeba: tessenek ezt így, ahogy van elkezdeni gyártani, helye van a palettán. Csak egy kicsivel szélesebb hátsó kereket passzítsanak be hátra, ha szabad kérni.
Szavazni, facebook segítségével itt lehet. Ha te is úgy viszolyogsz a FB-használatától, mint Kőbájker, kérjed meg valamelyik kevésbé fóbiás ismerősödet, hogy szavazzon helyetted.
Ha valaki megkívánna egy Harley-Davidson Street 750-et, jó ha tudja: idén az alsóörsi Open Road Festen kisorsolnak egyet a résztvevők között.