Megöltem a Vespát

 

Még holtában is aranyos. Mi lesz, ha feltámad?

Rájöttem, hiába fogadok meg bármit a Vespámmal kapcsolatban, csak magamat teszem nevetségessé. Két hónapja egy métert sem mentem a tavaly ősszel, hirtelen felindulásból vásárolt PK50-nel, a kollégáim röhögnek és mindenhol alkatrészek hevernek az irodában.

Lehangoló így látni
Nem vigyáztam eléggé. Csak hajtottam a kisöreget, gondoltam, mindegy neki, hiszen már a vásárláskor látszott, hogy hamarosan gondoskodásra lesz szüksége. A robogó nélkül eltelt időben beleragadtam az autóba, rengeteg pénzt költöttem benzinre, és rettentően unatkoztam. Tél volt, a tömegközlekedéstől viszolygok, a biciklizés pedig szintén nem tűnt logikusnak.
 
Csak néhány önfeledt vespás hét jutott tehát azután, hogy Motordokinál felszereltük a kéz alatt vásárolt Polini banánkipufogót, fúvókáztunk egy kicsit, illetve gondosan összeraktuk a szívórendszert a komolytalan légszűrőháztól a motorblokkig. Ezután feladtam az első elvemet, és elkezdtem havas esőben is használni a Vespát.  
 
Nem törődtem a rohadási együtthatóval. Végül a váz tényleg csak ott kezdett el rozsdásodni, ahol amúgy is karcos volt. A bájos, gyárilag narancsos fényezés most is tartja magát, és tartani is fogja, hiszen nem tervezek teljes felújítást. Akkor biztosan ellopnák. Legalábbis én ellopnám.
Nagyon sokat vártunk tőle
 
Bőven elég lesz mindazt rendbe hozni, ami a napi használathoz szükséges. A gyújtással is kezdeni kell valamit, mert az egyik vezetékről lemállott a szigetelés és kevés esőtől is leáll a motor. Igen, én voltam a Móricz Zsigmond körtér járdáin rollerező barom, valamikor decemberben.
 
Aztán jött a trauma. Egy januári délutánon leballagtam a szerkesztőségi parkolóházba, hogy kicseréljem az előző nap kiégett fényszóróizzót. A kilencvenes évek elején gyártott PK50 HP talán egyetlen eleme, amely várakozáson felül működött korábban, éppen az első fényszóró volt. A fejidom szétbontása után azonnal kiderült, miért.
 
Még a vásárlás hevében, véletlenül egy ősrégi, hatvoltos, bontott izzót szereltünk be az armatúrába, mielőtt elindultunk a ceglédi udvarról Budapestre. Amikor szembesültem a ténnyel, hogy a megfelelő, 12 V/30 W teljesítményű izzó fényereje milyen nevetségesen kicsi, majdnem beszereztem egy újabb hatvoltos darabot. Végül letettem erről, viszont okoztam két újabb hibát, hogy ez az érdekes párbeszéd köztem és a PK közt ne szakadjon meg éppen a csúcsponton.
 
Innen akadt le a gázbovden. Azt hittem megháborodom
A fejidom összeszerelése közben feltűnt, hogy laza a gázbovden. Az ülést felnyitva felfedeztem, hogy a karburátor szabadon mozog a szívócsonkon, mert nem fogja a bilincs. Ahogy a környékén vizsgálódtam, balfék módon sikerült kiakasztani a gázbovdent fent, a markolatnál. Ekkor este 10 óra volt és körülbelül nulla fok.
 
Nem csapkodtam a térdem a nevetéstől. Néhány perccel később, a kesztyűtartó reteszének eltörésével koronáztam meg a napot, amikor megpróbáltam kiszabadítani az oda három hónappal korábban bebörtönzött motorolajas flakont. Így történt, hogy működő lámpával, de teljesen mozgásképtelenül hagytam magára a Vespát.
 
A por még a Vespát is megöli
Mielőtt megérkeznek a sporttársak és azonnali eladást javasolnak a robogó érdekében, elmesélem, hogyan kezdtem kijönni a gödörből.
 
Néhány hétre még a Youtube Vespa-videóiról is leszoktam az eset után. Haragom az egekig ért, csalódott voltam, és bánatomban majdnem vettem egy teljes Malossi tuninggal ellátott, 65 köbcentis Piaggio Ciao mopedet. Mivel a Vespa-betegséget hordozó Csikóssal időközben padtársak lettünk a szerkesztőségben, láthatta, hogy ismét belém kell táplálnia a folytatáshoz szükséges demagógiát. Nem engedte, hogy az eredetileg értékelhető futómű és fékek nélkül gyártott Ciaóba öljem azt a pénzt, amit nyugodtan költhetnék a PK-ra is.  
 
Hogy teljes legyen a kép, befűzöm ide, hogy időközben, akaratán kívül Csikós (nem pont ő, de mindjárt kifejtem) is Vespa-tulajdonossá vált még decemberben. Vásárolt egy nyolc éve veszteglő PK50XL-t, Katinak. Így lettem váratlanul a büszke roncsautósok szellemi vezetőjének márkatársa.
 
Mivel az a projekt sem fejlődött túl gyorsan, konkrétan két hónap alatt egy utcahosszt sikerült megtenni a remek XL-lel, Csikósban is feltört a tettvágy, hogy  Katit márciusra egy működő PK várja. Neki könnyű, hiszen a telet széles mosollyal szelte át hűséges Lego-robogója, a Spacy nyergében.
Hurrá, még egy Vespa, ez még befér a hálószobába...
Az első, nulla fok fölötti héten aztán annyira felszívtuk magunkat, hogy elhatároztuk,
elmegyünk Gianni szentélyébe. Közös barátunk korábban tett egy felelőtlen kijelentést, és felajánlotta, hogy ha elviszem hozzá a PK-t, szívesen megcsinálja nekem. Nála ez már nem betegség, hanem vallás, nem hagyhatja veszni a karámba betévedt lelkeket.
 
A Flórián térről indulva, körülbelül tíz perc az út az üzletig, ahol polcon van minden, ami vagy hiányzik a gépemből, vagy törött, esetleg rozsdás, kopott. Nem nagy táv azok számára, akik két robogó esetén automatikusan két gázbovdennel számolhatnak. Nekünk ennek fele volt - bovdenből A megoldást esetünkben a TC-TB falka egyetlen női tagja, az ejtőernyős Angéla nyújtotta. Az ő mentőernyőjének elhasznált zsinórjait sodortuk össze, vezettük be a Vespa ülése alá, hogy miközben én Csikós összkomfortos Hondájával biztosítom a fedezéket a forgalomban, Zsolt a lába mellett húzza a gázt jobb kézzel, miközben a ballal kormányoz, kuplungol és vált. Ha eddig nem hittek benne, most boruljanak térdre, ez az ember tényleg egy szent őrült.
Olasz földbirtokos vagyok.
Két hét is eltelt tán, amikor a kalandot követően először keresett Gianni. Amikor a nevét láttam a telefon kijelzőjén, összeszorult a torkom. Azt mondta, jó lenne, ha valamikor meglátogatnám, mert a bőrruhák tövében már ott hever a Vespám a raktárban, kiterítve. Vittem fényképezőgépet is, ezért mindig emlékezni fogok, honnan indult a vespás életem második korszaka.
 
A váz tényleg jó, és a blokk aljával sincs baj – kezdett bele. Gondolta, valami biztatóval nyit, mielőtt rátér a bajok felsorolására. Hogy a hangulatot fokozza, közölte, most már én is olasz földbirtokos vagyok, majd átnyújtott egy kis nejlonzacskót, amelybe összegyűjtötte a kaszniból kinyert sártörmeléket.
 
A Vespa nagyon rosszul tűri a karbantartatlanságot. Mivel a légszűrő az ülés alatti vödrön belül, a karosszéria mélyén található, a tervezők valószínűleg nem számoltak azzal, hogy egy idő után azt a tájékot is ellepi a kosz, így szinte akadálytalanul juthatnak a motorba a gyilkos szemcsék. Most sem értem, miért nincs legalább egy nyomorult papírbetétes szűrő a Vespában, mint mondjuk egy Simsonban. Miközben én ősszel megtettem az első hanyag ezer kilométert, felszereltük a Polini rezonátort, és vártuk a csodát, a kismotor hengerében szörnyű dolgok zajlottak.
Széthullott a szívótraktus, ezért szívott falsot
Mire Gianni szétszedte a blokkot, már késő volt. A dugattyú szoknyáján húzásnyomok, a henger falán szintén, a gyűrűhézag óriási, mellette a lefújás biztos jelei láthatók. Óriási volt a dugattyúgyűrűk hézaga, így nem csoda, hogy a motor kompressziója ennyire lecsökkent.
 
Furcsa, hogy miközben a Vespából fogyott az erő, a hangja nem vált csörgőssé, az ugyanolyan egészséges maradt, mint amikor megvettem. Nem, nem szeretnék mentegetőzni. Ennél jobban kellett volna szeretni a gépet. Így utólag azt gondolom, már akkor megpecsételődött a szép kis ócskaság sorsa, amikor az olasz tulajdonosnál volt. Talán ő is hitt a régi Vespák elpusztíthatatlanságban, ezért el is pusztította.
Még két gyűrűvel is simán beesett a hengerbe. Képzelhetik...
Ez egy húszéves Vespánál már kibogozhatatlan. Aki manapság ilyen robogót vesz, pláne ilyen olcsón, eleve számít a motorfelújításra. Most már én is számolok vele. Nekiláttunk hát a megfelelő forgatókönyv kidolgozásának. Közben megkaptam a megfelelő inspirációt. Kiderült, Csikós feleségének PK-jához csak egy új, tökéletesen záró szívatóbetét kellett. Amikor azt kicserélte, lett alapjárat, nem fulladozott többé a nyolc évig garázsban érlelt, harminc éves gép. Amit az első próbakörön tapasztaltam, végképp meggyőzött arról, hogy az enyémmel kezdeni kell valamit.
 
Egy egészséges Vespa PK olyan élvezetes, hogy az ember egyből kirándulni indulna vele. Ezzel szemben az enyémmel kapcsolatban csak a vakszerelem miatt éreztem, hogy megfelelően megy. Valójában gyenge, ügyetlen és fülétől a farkáig elhasznált volt. De, nincs rajta halálos horpadás.
 
Ahogy ott nézegettük a hasán fekvő, kibelezett torzót a lámpa alatt, az jutott eszembe, hogy Istenem, végre nekem is van egy dédelgetett roncsom, ami mégiscsak több, mint egy használható robogó. Azt nem lehet becézgetni, nem igényli az ilyesmit.
Kormánycsapágy kigolyózva
A motor most az új alkatrészek beépítésére vár. A kormánycsapágyból szétgurultak a golyók, amikor Gianni leszereltre az első futóművet. Ekkor kiderült, hogy az első fék bovdene szinte teljesen berohadt, hogy a kuplungé sincs jobb állapotban, továbbá, hogy aki a kormányzárat kifúrta a helyéről, alaposan szétroncsolta azt a műanyag közdarabot, amelyet még az olasz Vespa-buzik föld alatti mozgalmában is szent ereklyeként kezelnek. Gianni köreiben az utóbbi tíz évben nem sokan láttak ép eladó darabot.
 
Jó hír is van. A blokk forgattyús része és a váltó nagyon szép állapotban van. Az egyik főtengelycsapágyat ugyan ki kelett cserélni, de csak azért, mert kevés volt a váltóban az olaj és nem kapott megfelelő kenést. A gyárilag gyenge kuplungnak is mennie kellett. Helyére egy erősebb, hat rugós Malossi került. Nem merek belegondolni, mekkora erőre méretezték az eredetit, ha a kiszenvedett blokk ellenére simán megcsúszott induláskor.
 
Az erősített kuplungon kívül egy hosszított Pinasco végáttételi fogaskerékre is szükség volt, mert ha elég erős lesz a blokk, feleslegesen pörög magas fordulaton, a harmadik fokozat végén. A karburátor egyelőre marad a régi, Dell'orto SHB 16-12 N típus. A szerkezetnek semmi baja, csak a kis beépített szűrőt kellett pótolni, de az szerencsére kéznél volt.
Egy modellrepülőre talán nagy lenne, de nekem kicsi a 16-12-es gyári karburátor. Van, aki felfúrja a torkot, én inkább bízom a szerencsében
Legnagyobb sajnálatomra a frissen beszerzett kipufogónak máris mennie kell. Vele együtt nem lehet felszerelni az akkutartót, vagyis csak tolással lehet beindítani a Vespát, hiszen ezen nincs berúgókar. Nem hiszem, hogy Zsófi erre vágyik, amikor mondjuk, egy fárasztó munkanap után elindulna hazafelé a belvárosból. Ráadásul bárhogy alakítgattuk az összehúzó rugóját, még így is beleért a hátsó kerékbe, és lekoptatta az oldalát. Gianni már kérdőre vonta a Polinit. Most várjuk a választ a gyárból. A leszerelt rezonátor helyére egy olyan Gianelli kipufogó kerül, ami a hátsó kerék előtt kanyarodik egyet, majd a blokk alatt kandikál ki. Így nem zavar semmit.  
 
De mit kezdjünk a kopott hengerrel? Ahogy látom, a nemzetközi vespás közvélemény ebben a kérdésben meglehetősen megosztott. Egyesek szerint a gyári ötvenessel legjobb esetben is csak úgy megy a PK, ahogy az a mai forgalom ritmusához nem méltó. Ezt mondta korábban Hőbert Gábor Vespa-guru is és sajnos a Vespa klub fórumán is ilyesmit olvastam. Mégis akadnak, akik az eredetiben hisznek. De akkor mi a megoldás?
Menniük kell
Egy nagyobb hengerrel lépjek be én is az illegális tartományba, hogy cserébe ne üssenek el az autók? Nem könnyű kérdés. Kész morális válság. Mindenesetre Gianni éppen ma küldött egy videót. A blokk összeállt, és gombnyomásra indul. Viccesen peng a kibelezett torzóban, nem? 
 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr624342066

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Törökátok 2012.03.30. 15:40:54

ti tényleg szent őrültek vagytok :) riszpekt.

robian 2012.03.30. 16:06:58

Csatlakozom az előttem szólóhoz, szent őrültek vagytok. Dani, még mindig nem tudsz haragudni a Vespára?

Stormbird 2012.03.30. 16:07:15

Jó kis story, én hasonlókat szívtam egy ZiP 50esel végül egy Liberty mellett tettem le a voksot, mivel a kaszni hasonló a vespaéhoz de a kerék méretei nagyobbak használhatóbb a városban szerintem.

ZáchDani 2012.03.30. 16:32:50

@robian: Á, egyre jobban szeretem. Képzelheted mi lesz, ha majd használni is tudom.

Csak a yamaha 2012.03.30. 16:35:42

Tényleg őrült....és még nagyobb(pancser) motoros lehetsz....?? !!

PepeXVI 2012.03.30. 16:50:36

Sok sikert a szerzőnek! Az olasz jármű bajos, de élvezetes... :D

(Most újítottam fel egy 84-es UNO-t, nagy feeling de állandó elfoglaltság, -olasz- Még mondjuk a szintén 80-as évek Yamaha Mint-je még sosem hagyott cserben -japó-. Csakazanyolcaskerék!!!)

Tőti 2012.03.30. 17:08:19

Vígasztaljon az a tudat, hogy nem a gyári hengert "koptattad el", mert ez már nem az volt. A gyári levegőszűrővel nincsen semmi baj, csak aki utoljára összerakta a motort, az elfelejtette a szívócsőre rátenni a gumi porvédőt, ami megakadályozza, hogy a kerék teleszórja sárral meg porral a karburátort a lyukon keresztül.
Ezektől az univerzális Polini kipufogóktól én sem vagyok elájúlva. Van amit eleve fel sem lehet szerelni kisseb átalakítás nélkül, ha fent van akkor sem lehet csodát várni tőle, ráadásul serbli anyagból van, és gyakran szétreped az illesztéseknél, még mielőtt az első esőtől szét nem rohadna.

lally 2012.03.30. 17:13:00

A lemezkaszni és a forma mellett még milyen műszaki tartalom miatt árdemes Vespát venni?

_wood_ 2012.03.30. 17:22:47

szagos videókat a jutúbra!

Tőti 2012.03.30. 17:50:12

Most nézem a képeket, hogy ott van az a gumi. Akkor pedig nem szokott oda bemenni a sár.

marek89 2012.03.30. 17:51:25

@ZáchDani: ez a példány külön olajzású? vagy keverék? mert mintha úgy rémlene a 90es évek környékén kapott ilyen fejlesztést, bár nem vagyok benne biztos. Én gyáva vagyok, csak újabbjaim voltak, 2darab ET2 összesen 40ezret mentem velük, csak a telók készültek ki a fincsi útjainkon, más hiba nem nagyon volt. a múlt héten nagyobbra váltottam ET4-150 (rendszámmal:))). Természetesen mindegyik használt, olasz importálás :D

mt-03 2012.03.30. 18:07:15

@PepeXVI: milyen unod van? Kepeid vannak? En nagyon szerettem az enyim egy nemetbol hozott 70sx-et de vegul a puprohadas az alvazszamot kinyirta es akkor jott be az eredetvizsga igy eladtuk. De azota is nagy kedvenc az egyedi kapcsoloival meg minden egyebb egyszerusegevel egyutt :)

kkn 2012.03.30. 18:14:01

Az utolsó bekezdésben feltett kérdés miért jelen idejű, ha ezek szerint már össze van rakva, jár a blokk, és így akkor már el is dőlt?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.03.30. 19:10:11

"ő is hitt a régi Vespák elpusztíthatatlanságban, ezért el is pusztította."

Igen, ez a strapabíró dolgokkal így szokott lenni.
Addig nyúzzák, amíg kiszenved, akkor meg már annyi.

huong 2012.03.30. 19:26:07

Ilyen egy szart, már bocsánat. Dehát fölösleges mások hülyeségén bosszankodni, amikor igazából csak maguknak ártanak vagy használnak vele. Mi meg, fikázók, meg veszünk robogózásra alkalmasabb vasat.

gyuri70 2012.03.30. 20:37:49

Gratulálok Huong, bizonyára egy nagyon szép és jó robogód van. Csendesen irigykedni szabad?

Virago_1000 2012.03.30. 20:43:28

@ZáchDani: ha hasznalni is tudod, el fogod adni. Teszteltel motorokat sokat, hogy szerethettel bele ebbe a nyugbe?
Nem hiszem el, hogy nem talaltal volna egy kituno allapotut, hiszen annyit gyartottak belole, mint egen a csillag.

Nem ismerem a Vespakat, mindig aranyos gepeknek tuntek, szent orult tulajaikkal, azt hittem aranylag kiforrott technika, de amint a mellekelt abra mutatja, nem erte el a szoci kozepes szinvonalu minoseget sem.

Virago_1000 2012.03.30. 20:57:57

@gyuri70: Siroki motoros talalkozon a haver kawasakijan elszakadt a kuplungbowden, es nem volt nalunk szerszam, csak 300 km elottunk. legkevesebb 100 embert kerdeztem meg, hogy tudna-e szerszamot adni, es nem egy ember azt valaszolta hogy mi motorozunk, nem szerelunk. Szerintem annak ellenere volt igazuk hogy ilyen barmikor megeshet.

bervas · http://mt10.blog.hu 2012.03.30. 21:04:58

Ezt a dugattyús dolgot a fészerből előhúzott, többé-kevésbé leporolt Bervával játszottam el. 35-ös utazót tudott. Jártam vele pár hónapot, aztán beállt a főtengely egy kutas olajmentes keveréktől.
A dugattyú kopottnak találtatott, kapott másikat a fúrt hengerbe.

Összeraktam, és nem ismertem rá. Ment a 45-ös utazó :-)

etete28 2012.03.30. 21:29:50

Jónapot kívánok.
Azthiszem hasonló cipőben járunk a szerzővel mert én most szinte ugyanezt játszom el egy tl3t-s apeval amivel hasonló élményeim voltak
de motorfelújítás kész fényezés most készül úgyhogy májusra remélem működni is fog
további szép estét

mtk001 2012.03.30. 21:35:48

Hajrá Dani ! Vespa forever and ever!!!!

Az enyémet leporolom tavasszal és megy rendesen. Ez a levegőből bekapott homoktól való szétkopás, nekem kicsit sántít. Inkább a kevéske légszűrőt megkerülve jutott be sok dzsuva a hengerbe.
Hőbert egy nagy király Vespában ! Ez én 150 -esemet is ő javította. Bár az enyém 84-es, de megy mint a golyó !

Pityubácsi 2012.03.30. 21:37:32

"Az egyik főtengelycsapágyat ugyan ki kelett cserélni, de csak azért, mert kevés volt a váltóban az olaj és nem kapott megfelelő kenést"
izé... a képek alapján ez egy kétütemű cucc.
ebben az esetben mi köze az alul lötyögő olajnak a főtengelycsapágyhoz?
egyébként először megeszed a szarosszendvicset (by csikós), aztán amikor összeáll a vas, már élvezni is fogod :)

akos696 · www.focusauto.hu 2012.03.30. 22:05:23

@Virago_1000: Miből vontad le azt a nagyszerű megállapítást, hogy egy Vespa rosszabb, mint a szoci motorok? Abból, hogy egy port szívott motor szétkopott? Illetve mellé még öreg is?

Nekem nem volt, de kötve hiszem, hogy szar lenne. Kétüteműben királyok voltak az olaszok, mindig is.

ZáchDani 2012.03.30. 22:15:56

@Pityubácsi: Az egyik csapágyat nem a benzinben, hanem a váltóban lévő olaj keni. Amúgy oda motorolaj való. Fura, de ez ilyen.
A többieknek pedig annyit, hogy magam sem tudom miért, de ez a kis robogó nagyon sok jó pillanatot adott már nekem. Erre vágytam, pedig tudom milyen pl. egy Jog, hiszen van egy Aprióm is. De érzem, hogy ha elkészül, nagyon jó lesz a PK.
Majd a bejáratásról is írok.

1kutya 2012.03.30. 22:22:21

huh! végigolvasni is fájt. de kezd összeállni és ez öröm é' bódottá:)

lodola 2012.03.30. 23:57:40

a karbót nyugodtan fúrd fel 16-osra,jobb lesz a gép

sajnos a pinasco-val csak egy fogat nyertél és az nagyon kicsi különbség,de a 12-es helyett a 16-os torok ad még egy kis plussz végfordulatot

de a lényeg:

a jó pk -a pks szép krómtaposókkal 102-es hengerrel 22 fogas primer-el és 19-es dellortóval!!!

ez csak bohóckodás

Pityubácsi 2012.03.31. 07:43:36

@ZáchDani: hümmm... ezt nem tudtam, hogy ilyen a kenése. köszi az infót.

Pepejoe 2012.03.31. 10:01:52

Nagyon tetszenek a Vespák, nagyon kéne egy, csak nem lenne időm vele foglalkozni...:(
Az mindenesetre lejön itt is, hogy ez a cucc bizony-bizony olasz. :/

Tsyga 2012.03.31. 10:15:28

Hát... a Vespa trükkök kitanulása után, már csak értelmesen fogalmazni kell megtanulni.

Jetstream 2012.03.31. 10:58:19

Jó hobbinak tűnik ez a garázsban Vespázás, de asszonynak én inkább valami ilyet ajánlanék:
www.webrobogo.net/webshop/Piaggio/Piaggio-Zip-50-2T

320.000 újonnan, fojtás ki, átgörgőzés hogy ne pörögjön százezerrel és mehet.

Ne az olasz cuccoktól féljetek, hanem a szartól. 2 olasz motorom is van a japó mellett, de megfelelően karbantartva nincs velük gond.

Ha meg már véres a torka, akkor el kell adni és venni egy vadiújat - mindig akad olyan hülye aki megvesz egy roncsot.

Jetstream 2012.03.31. 11:01:10

Egyébként pár napja találkoztam Budapesten azzal az arccal aki körbevespázta a Földet:
www.vespa360.com/

Most viszi Olaszba múzeumi tárgynak.

dextercapo 2012.03.31. 12:41:05

respect . ezt a fajta hozzaallast nagyon sokan nem ertik . mindegy - konzumidiotanak is lenni kell valakinek , kulonben kifogynank a hasznalt olcso gepekbol .
nehez megfogalmazni hogy az olaszok miert jok , de tomoren : szamomra lelkuk van . erzem rajta hogy aki csinalta , az nem egy hideg latyakos esten anyazva es depressziosan , legnyelorszag lerohanasa elott ganyolta ossze , nem is egy melyen meghajolni jol tudo bizottsag csiszolta betonszurkere - hanem valaki szenvedelyes volt , aki lanyokat almodott a robi nyergebe , napsutest es kirandulast , mozzarellat , friss paradicsomot es pikniket latott a jovoben :)

tailor13 2012.03.31. 17:25:58

Az egy dolog, hogy a Simsonban sosem volt papírbetétes légszűrő, az meg a másik, hogy ha a Vespában gyárilag nem volt semmilyen szűrő, csak egy doboz neki, akkor a továbbiakban letagadom, hogy valaha is láttam ilyet közelről.

Végső esetben 4 réteg nejlonharisnya, vagy vékony légszűrőszivacs tökéletes, pl mofakerben lehet kapni, nem is drága. Célszerű valami takonnyal leönteni, hogy a port megfogja.

A videó jó, de egy karburálás ráfér :)

Az meg más kérdés, hogy én főtengelycsapágyat csak párban cserélnék...

Széles utat, hátszelet! :)

gyuri70 2012.03.31. 21:03:45

Lehet, hogy csak én nem értem ezt az "egyik fotengelycsapágyat a váltóolaj keni" dolgot
scooterhelp.com/manuals/V5A1T.V5B1T.manual/17.jpg

Tőti 2012.03.31. 21:20:41

A kuplung ugye olajban fut. Na onnan kap kenést a baloldali főtengely csapágy, mert ott a szimering belül van a forgattyúsházfelől.
Ez azért jó, mert ha van benne olaj, akkor kap kenést rendesen, viszont ha a szimeringet cserélnim kell, akkor szét kell borítani az egész blokkot! ):

Tőti 2012.03.31. 21:26:10

Természetesen gyárilag van abban szűrő, ugyan olyan mint a Simsonban.

gyuri70 2012.03.31. 21:32:08

Oké, nekem VNB-m van. Ott mindkét csapágyat a keverékuzemanyag keni a forgattyúsházban. De hiszek neked :).

lodola 2012.04.01. 00:08:48

ha jól emlékszem a turbóhűtéses simsonon is az egyiket a váltóolaj keni,sőt a gasgas triálmotorokon minkét csapágyhoz olajfurat vezet a váltóból
természetesen kivül-belül szimmeringezve van

túl tökéletes megoldás a kenésre és több szimmeringet is kell belerakni logikus hogy nem használják már

vegyél egyedi csapágyat 5-szörös áron, szedd ripityára 5 évente,de inkább vegyél új motort

Begami 2012.04.01. 07:59:00

A Trophy MZ főtengelyét is a váltóolaj keni.Elvileg ha mindig van benn normális olaj többet bír mint a későbbiek.Sajnos a váltóolaj szint ellenőrzés a kétütemű tulajok karbantartási listjánák végén kullog.A Simsonba fémbetétes szűrő van .

Minimálisan Szükséges Változtatás 2012.04.02. 16:36:09

Klassz kis mentési leírás!
Nem belekötési célzattal, de nem merült fel egy eredeti, gyári kipufogódob felszerelése a masinára? A filmben hallott repedtfazék (illetve, csak szinte) hang véleményem szerint nagyon nem szép, a gyárinak biztosan nem ilyen nagy zaja van. S nem is nagyon illik egy ilyen klasszikus masinához, még ha itt nem is az eredeti állapot fenntartása a cél.

Ami a nagyobb űrtartalmú henger illeti: rá beszélni nem akarom a tulajdonost, de bizony a használhatóság, a "motorozhatóság", adott esetben az 50-eshez képest akár még kedvezőbb(!) fogyasztás bizony amellett szólna. Nyilvánvaló illegalitása ellenére az az ország jogalkotásának sara, hogy egy huszoniksz éves járművet még az egyébként irreális költségek kiizzadása mellett sem lehetséges A kategóriás járművé átminősíttetni.
Állítólag 75köbcenti alatt nem is vizsgáztatnak, bár szinte mindenki csak pletykákból, hallomásokból szerzi az ismereteit.

PepeXVI 2012.04.02. 17:49:44

@mt-03: 1.3D :)

Kezdetben azt gondoltam ez a lehető legszarabb, de ma már imádom. Tényleg nagyon egyszerű, vannak benne kedves/egyedi megoldások, és mivel az egészet felújítottuk, most szinte új. Amúgy 84-es, tehát első generációs, 5 ajtós. Nem vágtam volna bele, ha nincs meg az a 80%-os eredetiség, amibe már azóta beleszerettem.

Amúgy nyáron némi küszöb lakatolás bejátszik :P

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása