Dübörgő hang, normális testhelyzet, bütykös gumi és laza, de klasszikus forma? Persze, hogy a trackerekről beszélünk, a motorépítés egyik legszórakoztatóbb és legolcsóbb csemegéiről. Amellett, hogy a végeredmény jól néz ki, még használható is marad – nem csoda, hogy az utóbbi időben egyre több ilyen gép születik.
2009 a bobberek éve volt, 2010-ben a café racerek erősödtek meg, idén pedig a trackerek divatja tombol – a csúcspontot még nem érte el, de biztos, hogy hamarosan még több embert fertőz meg a reális custom műfaja.
Olcsó a kezdőcsomag: a régi egyhengeres endurók szinte fillérekért kaphatók – a magyar családi költségvetésben nagyon nem mindegy, hogy kétmilliót vagy 400 ezret dobunk ki egy átvágandó alanyra.
Maga a műfaj az amerikai dirt track pályaversenyzésből ered, de a stílus mostanra magába szívta az angol terepesek, vagyis a vintage scramblerek stílusjegyeit, így kialakult egy kicsit nyers, kicsit bütykös, de nagyon szórakoztató, zömmel japán egyhengeresekre alapuló építési irány.
Úgy tűnik, a megbízható és olcsón fenntartható Honda XL és NX vonal a nyerő – folyamatosan bukkannak fel az ízléses és minimalista motorok, amelyek akár első, akár második gépnek is tökéletesek, hisz a gyári geometria, így a vezethetőség nem változik. A műanyagok viszont menthetetlenül leugranak: arra, hogy a kilencvenes évek formanyelve menő legyen, még várni kell tíz évet – addigra viszont talán a benzin lesz megfizethetetlen luxus.
Legújabb kedvencünk a barcelonai Kiddo Motors egykori Dominatora. A formájában visszafogott, de festésével kényeztető gép gyönyörűen sikerült – aki kíváncsi, videón is megnézheti a Honda újjászületését.
A bőrülés és a többi részlet is hibátlan – egy ilyen modellel még a gyár sem hibázna nagyot. A Hondától nem is áll távol a retró modell gyártása; idézzük csak fel a GB500-at, a CB400 Four-t vagy a mostani CB1100-at, mind gyönyörű, bár szinte mind elérhetetlen.
Galériánkba nem csak a Kiddo NX-ről tettünk képeket. Akit érdekel a műfaj, okvetlen lapozza végig, hisz van benne csemege és elcsenhető ötlet bőven. A Triumphokon edzett Mr. Martini Size XM-je, Thierry Roc XL600-a, Andrew hibátlan NX Elsinore-ja mind ott van – kíváncsi vagyok, ki lesz az első, aki Magyarországon ebbe az irányba indul el.