Nem a munkád vagy, nem a pénztárcád és nem is a bankszámlád. Kivéve, ha Ruby sisakot készülsz vásárolni, mert ebben az esetben utóbbi kettőre igen nagy szükséged lesz. A termék szinte fogalommá nőtte ki magát a motorosok és a divatbuzik között egyaránt. Persze akadnak jó néhányan, akik még nem hallottak róla, illetve lesznek olyanok, akikben soha nem fog megmozgatni semmit, sőt, egyesek majd ócsárolnak, de akkor is vannak, akik hajlandóak fizetni legkevesebb 520 Eurót egy nyitott bukóért. Én megértem.
Ember nem ment el úgy mellettem, hogy meg ne tapogatta volna. Nézték, simizték. A fotós ötperces gyönyörködését megszakítva, feltette a mennyibe kerül kérdést. Mondom az árat, mire ő: de hát csak jet sisak, ez aránytalanul drága.
Persze, mint minden híres termék esetében, létezik egy legenda, amely a hivatalos weblapon elolvasható. „Jerome Coste, a vagabund francia formatervező hat koponyasérülést követően úgy döntött, hogy megmenti a motorosok életét, és bukósisakot készít.” A megvilágosodás 2001-ben köszöntött rá, amikor egy japán motoros magazint lapozgatva teljesen beleszeretett a tokiói underground motoros arcokba és retro öltözékükbe. Ezt megelőzte néhány év tapasztalat, amelyet a JT Racingnél (motokrossz ruházat gyártó cég) szerzett Kaliforniában, még a kilencvenes évek elején. 2004-ben Jerome levédette a Ruby nevet, majd elkezdett dolgozni a Pavillon fantázianevű bukón. 2006 októberében találkozott Jean-Etienne Prach-al, aki azóta a menedzsment viszi.
Időközben megérkezett még Steve McQueen szelleme és Jerome vintage motorok iránti mérhetetlen rajongása, amely csak tovább növelte a márka imázsát. 2008-ban Coste teljesen a divat felé fordult, miután Eley Kishimoto, a kortárs képzőművész saját motívumaival látta el, mind a Pavillon, mind az időközben piacra dobott a rostéllyal ellátott Belvedere típuscsaládot.
Ezt 2009-ben megfejelte az örök fiatal Chanel vezér, Karl Lagerfeld, aki Tweed sisakot készített a Ruby számára, iPod zsebbel megfércelve. Alapára 1200, a plafon valahol 5000 euró környékén van.
Vajon szüksége van erre az utca motorosának, amennyiben nem a GQ címlapjára vágyik? Pont ezt szerettem volna megtudni, amikor megkerestem Dánielt, az importőrt, akinek üzlete Pest bohém negyedével szemben, a Hercegprímás utca elején található. Pár pillanattal később már ott loholtam az Andrássy úton, kezemben a fekete Pavillon St. Germain-t vörös dobozával.
Az általam viselt M-es méret aránylag könnyű a maga 950 grammjával; mindez a szénszálas héjnak köszönhető. Így a kérdésre, hogy mennyire biztonságos a Ruby, azt a választ adhatjuk, hogy high-tech a köbön, csak ne essünk arcra. A héj kialakítása és a középen elhelyezkedő enyhe taréj exkluzivitást sugall. A körbeívelő króm szegély, a finoman kidolgozott báránybőr belső a keresztirányú varrásokkal, a francia divatbuzéria csúcsát mutatják. A bordó bőr, a rubin alakú embléma, valamint a jobb-bal oldalon található két aprócska rubinvörös gomb akár totális erekciót is okozhat.
De milyen benne motorozni? Bátran kijelenthetem, hogy jó, sőt remek. Kényelmesnek botrányosan kényelmes, a dupla D-gyűrűs zár a legbiztonságosabb megoldások egyike. A bőr bélés fejrészen átvedlik alcantarává, ott a légáteresztő képessége lényegesen jobb, mint a bőrnek.
30 fokban felvettem, talpig bőrben bohóckodtam vagy másfél órát, fotóztunk, forgattuk a motort jobbra és balra. A végén a pólómból kicsavartam a vizet, a sisak bélése pedig alig volt nedves. A hajam egy kicsit jobban, de az ilyenkor megszokottól elmaradt.
Tulajdonképpen a baj az, hogy nem tudok negatívumot felhozni a Ruby ellen, pozitívumot meg felesleges, mert így is attól tartok, hogy elfolyik a poszt végén a pont. Pedig azt még nem is mondtam, mennyire cuki a két pici mikrofonnak tűnő levegőztető és a felette látható retro patent a tarkónk felett, amely apró kártyát is rejt: erre nevet és vércsoportot lehet írni. A sisak belsejében, egy szárnnyal és fáklyával ábrázolt cickós csaj látható, aki szerencsés utat kíván nekünk.
Drága, de ez van. Ennyiért nagyon komoly full-face sisakot lehet vásárolni, de mint mondtam, a Ruby más szegmenst céloz meg. Van akinek a stílus fontosabb a sebességénél, az egyediség meg a gazdaságosságnál – felesleges tárgy, de birtokolni csodálatos. Ünnep a fejnek, komolyan.