Annak idején, amikor az egész motorozás témát kezdtem, mentoraim alaposan felkészítettek rá, hogy itt azért az alkatrészek nem olcsók. Persze más tudni, és más szembesülni vele.
Aztán meglett a Xelvis, és Attila, a szerelő mondta is, hogy a hátsó féktárcsa hamarosan megérik a cserére. A fékbetét már elég kopott, a tárcsa meg tele van barázdákkal. Ráadásul vékony is. Na, akkor mi is legyen?
Gyorsan kutatni kezdtem. A szerencse az, hogy Angliában nem csak a jobbkormányos japán autók szürkeimportja virágzik, hanem a motoroké is. Következésképpen valamiféle alkatrészellátó biznisz is működik Japánból az angolszász világ irányába. Így bukkantam a webike nevű oldalra, ahol
a: létező típusként jegyzik a Xelvist
b: kopó alkatrészeket árulnak hozzá. Például láncot, lánckereket, fékcsövet. És féktácsát, meg fékbetétet.
Az első szalmaszálba már bele is kapaszkodhattam. A féktárcsa ugyanis Sunstar márkájú volt. Aztán még kapirgáltam valami új-zélandi vagy ausztrál oldalon, és hamar kiderült, hogy a Sunstar és a Braking márka rokon. Sőt, ugyanaz. Kezdetnek elég volt ennyi.
A Sunstar-Braking fékcuccokat még itthon is árulják. Nincs más dolga az embernek, csak megnézi a Braking on-line katalógusát. Ez azért különösen hasznos, mert megvannak a tárcsa pontos méretei, másrészt, az is ott van, hogy mely modellekhez felel meg ugyanaz a termék. Van itt robogótól kezdve a nagy sportmotorokig minden, és nemcsak Honda, még Triumph is. Szóval, féktárcsa gyakorlatilag letudva.
Ha netán Lucas/TRW, Lockheed (AP Racing), EBC, Ferrodo vagy más utángyártott cucc kéne, valamelyik európai típus alapján könnyen meghatározható a cikkszáma japán belpiacos motorokhoz is. A linkeket azért raktam be, mert ezeken az oldalakon on-line, vagy letölthető PDF-katalógus van, ajánlom mindenki figyelmébe. Továbbá ezek a márkák mind megvehetők itthon, a pontos helyeket mindenki guglizza ki magának. A Braking-katalógus hivatkozásaival bámulatosan megkönnyítik a fenti katalógusok a keresgélést akármilyen elmeháborodott belpiacos japán géphez is – csendben teszem hozzá, hogy a Sunstar-Braking maga is japán, tehát ez nem véletlen.
A Ferrodo katalógusa tudja a konkurens cikkszámokat, sőt, még az eredeti Hondát is. Mondjuk az én Xelvisemnél eleve téved a Braking féktárcsánál, és rossz típus szerepel a hátsó fékbetétnél. Érdemes hát több ponton ellenőrizni. Egyébként, a sok ellenőrzés után az alapigazság: a Xelvisbe ugyanaz a féktárcsa és fékbetét jó hátra, mint a VTR 250-esbe (ezt 1998-tól gyártották).
Már csak egy bizonytalansági tényező maradt. Megmértük a féktárcsámat, és négy milliméter vastag volt, holott az összes katalógus szerint ötnek kellett volna lennie. És nem csak ott volt négy, ahol a betéttel érintkezett, hanem mindenhol. Mindegy, a féknyeregben van vagy 32 milliméternyi hely, a fékbetétek 9-10 mm vastagok, tehát elvileg a plusz egy milliméter nem jelenthet gondot.
A bibi csak az, hogy vegyem bárhonnan, úgy 22-26 ezer forint a tárcsa és 6-7 ezer a betét. Gondoltam, csinálok egy utolsó próbát, és rákerestem – ha jól emlékszem – a Hahu motoralkatrészes szekciójában a Honda+féktárcsa szavakra. Találtam is egy hirdetés, CBR 600 RR első féktárcsák, meg a hátsó, egy hűtő és még pár apróság volt. Felhívtam. Mondja az ember, hogy igazából egyben szeretné eladni az alkatrészeket. Kár, mert alig voltak használtak, már amennyiben az M3 kivezetőjén lévő márkakereskedés és Aszód közötti út egyszeri megtétele egyáltalán használatnak számít.
Aztán egy óra múlva visszahívott, hogy mégis eladja külön a hátsó tárcsát, tizenkettőért.
Kinyomtattam az adatlapot, vittem egy sublert, leméricskéltem és megvettem. Az ember nem tűnt túl vidámnak, nem is mertem kérdezni semmit, mi történt a motorral. Asszem, ilyenkor jobb ez így.
Végül Attila, a szerelő vállalta a fékbetét beszerzését. Kérdeztem, milyen gyártmányt vesz. Mondta, hogy Ferrodót tud, lediktáltam neki a jó cikkszámot. Végül EBC lett belőle valamiért – szegények, a boltban vért izzadtak, míg kikeresték, pedig azt is csípőből nyomtam volna. Ha felhív. Mindegy, meglett, és jó lett.
Aztán, amikor a féktárcsa lekerült, kiderült, hogy ez is öt mm vastag volt új korában, csak valószínűleg felszabályozták. Gondolom, a megmunkálás vagy a hőkezelés olyan, hogy a felület lemunkálása után már messze nem lesz annyira homogén a felület keménysége. Ettől volt ennyire barázdás az enyém is, és ezért nem nagyon divat a relatíve vékony motor féktárcsák felszabályozása. A dzsuva alatt persze végül meg is találtuk a gyárilag beütött minimális vastagság 4 mm feliratot is.
A CBR 600RR tárcsa tehát tökéletesen passzolt, az EBC fékbetét is. Kellett hozzá egy kis mák, de gyakorlatilag egy utángyártott tárcsa árából úsztam meg gyári tárcsával, fékbetéttel, munkadíjjal az egészet. Az a legkevesebb, hogy ennyit segítsek a fék után kajtatóknak, használjátok egészséggel a linkeket!