Benzinnel doppingoló biciklisek

Hogy elkerüljem a Szentendrei út nyüzsgését, néha a Filatorigát felől rövidítek. Szeretek arra járni, szívesen bogarászom a folyamatosan frissülő graffitiket – pompás szabadtéri tárlata ez az utcai művészeknek.

Hogy kerül a Sebesség oltárára a graffiti? Véletlenül, hisz egy friss munka nélkül sosem keveredett volna a két szubkultúra. Az egyik falra óriási kanyarodó motorost festettek – szerintem zseniális, kéne egy ilyen az irodába is.

Fotózás közben felmerült bennem, miért hívják ezt Filatorigátnak? Amíg agyaltam, halk purrogást hallottam, nézem, egy közeledő bicajból jön. Hoppá, egy Dongó, gondoltam, de ahogy befordult, elálmélkodtam. A kerékpárt csuklósan rögzített farmotor tolta, pont úgy, mint a tolócsuklós Ikarus buszokon. Ilyet még nem láttam, sőt, az internetet gyorsan elolvasva sem láttam nyomát – lehet, hogy házi gyártmány? 

Elektromosból mintha hasonló lenne Dőry Zsófia e-Scartja, de az sokkal zöldebb valami. Benzinesből még nem láttam ilyet – ha valaki tudja, mi ez, ne legyen rest kommentelni(Közben kiderült, ez egy bike pusher, feltehetőleg nem bolti vétel, hanem ügyes háztáji termék. A kérdés, hogy milyen szabályok vonatkoznak rá - legális ez egyáltalán?)

Ha már a guglin nyomoztam, megwikiztem a Filatorigátat is. Kiderült, korábban Filatoridűlő néven ismerték. II. József uralkodása alatt, 1780-ban az olasz Zanesi Bertalan selyemcérnázó üzemet (olaszul Filatori) hozott itt létre. Kilenc év után tönkrement, de ez nem gátolta meg a helyieket, hogy a környéket később németül Filatori Felden néven emlegessék.  

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr312899537

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szaguldo buherator 2011.05.13. 07:35:27

Kivételesen nem "mi" találtuk ki ezt a hülyeséget, "bike pusher"-re kell keresni.
www.youtube.com/watch?v=w5Q0fQWvDIs&feature=fvwrel
A dolog lényege a tisztázatlan jogi helyzete, az smkp/motornak kategorizálás elkerülése.

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.05.13. 07:58:41

@szaguldo buherator: ezek szerint aki rajta ul, az a pusherman?

koszi szepen, ma is tanultam ujat!

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2011.05.13. 08:04:43

Na, ilyet se láttam még. Biztos jó, de inkább tolnám a bringát emelkedőnek, de ilyet nem tennék fel. Százszor inkább PB gázpalackot, vagy nyúltápot a vázra, ahogy vidéken divat:)

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.05.13. 08:06:31

@scheerti: pb gazzal hajtani? nem is rossz :)

nagyonnagyon 2011.05.13. 08:23:06

hát még nyúltáppal, mókuskerék - nyúlkerék több nyúl nagyobb nyomaték.. váltó.. tuning, dopping .. állatvédők, határ a csillagos ég ;)

Mostly Harmless 2011.05.13. 08:25:17

@scheerti: vidéken? múlt hétvégén a XVI. kerületben jött szembe velem egy bringás vázon keresztbe tett gázpalackkal. egy pillanatra azt se tudtam, hol vagyok. =}

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2011.05.13. 08:29:03

el kéne rejteni egy motorkuliban, és egy blokk/tank nélküli szoci vasat "tolni" vele... lenne meglepetés a lámpánál :))

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.05.13. 08:30:46

Nagyon kemény az a tolómotor :D Egyébként soha nem értettem, hogy hogy nem borítja fel az embert egy ilyen.

A graffiti rohadt jól néz ki. Ha a graffitisek ilyen színvonalon fújkálnának (nem csak taggelnének állandóan), és csak az ilyen szakadt környezetben (nem a szép belvárosi házakra) akkor nem utálná őket mindenki.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.05.13. 08:31:57

Bocs, meghajolok előtted, dicső Butapest :D

robian 2011.05.13. 08:38:08

a lusta bácsinak egy motor segíti a kerékpárját, ezért is hívják a közlekedési eszközök ezen kategóriáját segédmotoros kerékpárnak

"Olyan két-, három- vagy négykerekű jármű, amelyet 50 cm3-t meg nem haladó lökettérfogatú belső égésű motor vagy legfeljebb 4 kW teljesítményű egyéb motor hajt, tervezési végsebessége a 45 km/óránál nem nagyobb és saját tömege legfeljebb 350 kg."

robian 2011.05.13. 08:43:27

dongó detto. 98óta bukó kell(ene) rá

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2011.05.13. 08:46:47

ha 300 w alatti a motor teljesítménye és emberi erővel IS hajtható, akkor bringa.

nikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk 2011.05.13. 08:58:07

4 LE ? (videón) Nem szuicid ez picit egy egyébként nem ilyesforma hajtásra kitalált brinyón ? :D

Bazsi(HUN) 2011.05.13. 09:17:03

A "rendes" graffitisek (akik tudnak művészkedni!:)) nem tag-lenek... azt csak a büdös parasztok csinálják. Nagy különbség.:D

c-rex 2011.05.13. 09:19:20

Sziasztok!
Az enyém a járgány. De mindenek előtt
szeretném megköszönni a jó fotót!
Olvastam a hozzászólásokat, én mindenkinek azt szoktam mondani ez egy jó móka, élveztem a munkát vele és a sikerélményt.
Szerintem jobb mint nyúltápot vinni bringával:)

teabore 2011.05.13. 09:23:56

PB gázpalack keresztben a vázon????
Csomagtartóra van házilag gyártott PB gázpalack tartó (legalább 2!), amivel tökéletesen lehet gázpalackot szállítani a kerékpár tolása nélkül.
Azért is jó, ha egyszerre 2 van cserélve, mert akkor egy kicsit stabilabb :D

Viszont a tápot ténlyeg csak a vázon lehet vinni - hacsak nincs megerősített csomagtartója. Első esetben 2 zsákkal (100 kg) lehet tolni a biciklit, 2.-ban egyet lehet felülve szállítani.

mükkemakk 2011.05.13. 09:26:19

A graffiti rohadt jól néz ki. Ha a graffitisek ilyen színvonalon fújkálnának (nem csak taggelnének állandóan), és csak az ilyen szakadt környezetben (nem a szép belvárosi házakra) akkor nem utálná őket mindenki. Ott a pont.

A tolómotor agyrém :-), feltalálták a spanyolviaszt, ilyen bicaj hátsó csomagtartó helyére szerelhető kismotort gyártott a DKW a 20 években.

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.05.13. 09:30:14

@c-rex: hello, tudnal adni valami leirast rola? akar egyszer szivesen ki is probalnam, nekunk itt az irodank a Filatori mellett!

c-rex 2011.05.13. 09:34:19

Ja és még valami a szabályokról.
Őszintén nem szeretnék a jog mezejére térni, egy biztos az jó érzés mikor a rend őreinek mosoly varázsolódik az arcára és két perc jó kedélyű beszélgetés után mindenki megy a dolgára......

Droidvezérlö · http://autonepper.blog.hu 2011.05.13. 09:35:42

Ha jól látom,van rajta pótülés is a csemetének. :)

Xebulon 2011.05.13. 09:37:41

Fogsz egy robogót, levágod az elejét, ledobod a burkolatot, az előremenő csövet meghosszabbítod és hozzákötöd a cangához.
Már csak a gázbowdent kell meghosszabbítani - vérmérséklettől függően a féket is, vagy ráhagyod magad a bringa fékekre.

c-rex 2011.05.13. 09:39:50

@baowah: Hali nincs leírás. csak kútfőből készült. A lényeg az volt hogy csak kidobott hulladékokból készüljön.
Nemzetközi darab: NDK porlasztó, Kínai keverő tál, Francia kerékpár kormány, Magyar tortasütőforma, USA motor, Cseh szlovák talicska kerék...stb.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2011.05.13. 09:40:12

@mindenki: a nyúltáp és a gázpalack nyilván vicc volt, de itt nálunk nem ritka. Mondjuk nálunk az sem ritka, hogy a kocsma előtti árokban kerékpárral "takaróznak" a megfáradt népek.

BaT2 2011.05.13. 11:13:59

@robian: Nekem is ez a szabályozás rémlik smkp kategóriában. Akkor el tudná mondani valaki, hogy mégis milyen ok folytán járhatnak a mopedautók? Mert tutira nem 50 cm3 alatt vannak, és ha az alatt is vannak, tuti nem 4 kW a teljesítményük.
Az, hogy nem tudnak 45-nél többel menni, csak egy ÉS feltétel, csak azt teljesítve még nem számítható valami smkp-nak, nem?
Ne haljak már meg hülyén, segítsetek ki!
Köszi :)

degeco 2011.05.13. 11:16:07

alekox engedelyezte ezt a graffitit ?

Rák Attantam 2011.05.13. 11:19:41

Vajon erre is csak mosolyogna a magyar rendőr? :)
www.youtube.com/watch?v=bDSkjz8tOcY
Gondolom, a bogarak ilyen sebességnél nem igazán esnek már jól egyszál ingben/gatyában.

namostatutti 2011.05.13. 11:22:49

A szabályozáson filózni teljesen értelmetlen, amíg az emberek nagy része illegálisan közlekedik >50ccm motorokkal rendszám, jogsi, miegymás nélkül. Ha azt eltűrik, akkor ezt miért ne tűrnék.

lally 2011.05.13. 11:27:53

@c-rex: Biztosan az a titka, hogy kerékpárúton nem mész ötvennel, és kerülöd az M0-ást, mint az manapság divatos.:)
A szerv meg, ha akar, bármibe bele tud kötni. Pl. tipusbizonyítvány.

bürokraták rémálma 2011.05.13. 11:52:06

@Mostly Harmless:
Ebből is látszik, hogy Bp egy nagy falu!

hofi601 2011.05.13. 12:05:14

És ez? www.goped.hu/roller_esr750ex.htm Nem tudja valaki, hogy ez minek minősül hivatalosan? Se lámpa, se prizma, se hátsó fék. :) Mondjuk ez is inkább mosolyt csal az arcokra, és a rendőrök sem szoktak belekötni, de nem tudom, hogy ez hivatalosan mi lenne. Lehetne-e vele egyáltalán hivatalosan közlekedni...

hofi601 2011.05.13. 12:06:14

Ja, és 700 vagy 750W.

ZYLO 2011.05.13. 12:09:47

@BaT2:

De, a "normál", L6e kategóriába sorolt mopedautók max. teljesítménye 4 kW. Ezen kívül a segédmotoros kerékpár besorolás feltétele a max. 350 kg-os súly, és a 45 km/h-s tervezési végsebesség. Az 50 Cm3-es határ csak szikragyújtású motorokra vonatkozik, a mopedautók pedig dízelek.

BaT2 2011.05.13. 12:44:09

@ZYLO: "50 cm3-t meg nem haladó lökettérfogatú belső égésű motor" Ha ez a KRESZ-ben is ezekkel a szavakkal van leírva, akkor bizony nem csak a szikragyújtású motorokra vonatkozik, hanem minden belsőégésűre, ergo a dízelre is.

magyar bucó 2011.05.13. 13:06:05

Ügyes szerkezet. Mindent elvesz, ami miatt kerékpározni érdemes.

ZYLO 2011.05.13. 13:12:23

@BaT2:

Akkor nem lehetnének segédmotoros kerékpárok, pedig azok. Azt hiszem, nem a KRESZ, hanem a 5- és 6/1990.(IV.12.)KöHÉM rendelet alapján, ami -úgy emlékszem- külön veszi a szikragyújtású és egyéb belsőégésű motorokat, de most lusta vagyok utánakeresni.

magyar bucó 2011.05.13. 13:30:35

@ZYLO:
"B. Függelék a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez
...
1.3. "Segédmotors kerékpár": olyan két- vagy háromkerekû jármû, amelynél a hajtómotor
hengerûrtartalma az 50 cm3-t és tervezési sebessége a 45 km/órát nem haladja meg. Segédmotoros
kerékpár továbbá az olyan négykerekû könnyû jármû, amelynek az üres tömege - elektromos hajtású
jármûvek esetében akkumulátorok nélkül számítva - legfeljebb 350 kg, tervezési sebessége legfeljebb 45
km/óra, külsõ gyújtású motor esetében a hajtómotor hengerûrtartalma legfeljebb 50 cm3, illetve más
motortípus esetében a hajtómotor legnagyobb névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW"

Azaz minden olyan motorra, amelynél értelmezhető a hengerűrtartalom, érvényes a max. 50 cm3.
Ahol nem (villanymotor), ott max. 4 kW.

Nap 2011.05.13. 13:30:44

Régen szinte naponta jártam arra. Hihetetlen, hogy egyik napról a másik szinte teljesen kicserélődött a festés.

Suttora 2011.05.13. 13:41:08

@magyar bucó:

"Azaz minden olyan motorra, amelynél értelmezhető a hengerűrtartalom, érvényes a max. 50 cm3."

Szerintem nem, ugyanis:

"...KÜLSŐ GYÚJTÁSÚ motor esetében a hajtómotor hengerûrtartalma legfeljebb 50 cm3, illetve MÁS MOTORTÍPUS esetében a hajtómotor legnagyobb névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW"

A dízelmotor nem külső gyújtású

toncsi64 2011.05.13. 13:44:16

@magyar bucó:

"Azaz minden olyan motorra, amelynél értelmezhető a hengerűrtartalom, érvényes a max. 50 cm3."

Ezt félreértelmezted :)

"KÜLSŐ gyújtású motor esetében a hajtómotor hengerûrtartalma legfeljebb 50 cm3"

A dízel nem "külső gyújtású", ezért ott a "max 4 Kw az irányadó.
Szerintem.
Engem ettől sokkal jobban "frusztrál" az utas szállításának lehetősége, ill. hogy kétkerekün akkor miért nem lehet ?!

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.05.13. 13:59:09

Nekem egész addig csal csak mosolyt az arcomra, amíg az első ilyen kresz alól kibújni vágyó nyomoronc az összetákolt, fék nélküli vackával félrészegen ki nem esik a kocsim elé, és még engem fognak lecsukni. Akkor azért nem lesz őszinte a mosolyom.

jujdejo 2011.05.13. 14:02:27

de nem örülnék ha elterjedne, meg ha a kerékpárúton jönnének...elég a gyalogosokat kerülgetni, nem hiányzik hogy ilyenek miatt még jobban megutálják a bicikliseket.

magyar bucó 2011.05.13. 14:11:56

@Suttora: Szerintem sem, elhamarkodottan vontam le a következtetést, utána meg nem voltam gépnél.

ex-dr. vuk 2011.05.13. 14:14:38

300 watt alatt kerekparnak szamit, akarmilyen motor hajtja.

JmOS 2011.05.13. 14:30:58

Szerintem zseniális!
Ilyen kell nekem is!
Gratuálok!

Eddig mindig azon törtem a fejem, miért nincs olyan kerékpár, amely helyettesíti, hanem kipótolja az emberi erőt!
Minek az elektromos bicikli ha 25-el megy??? 25-nél én is jobban tekerem!!!
Annak úgy van értelme, hogy én tekerek bele X lóerőt, a motor hozzátesz Y-t, így együtt tudunk menni tartós 50-60-at. Emelkedőn is.
EZ Tökéletes! Ráadásul bármelyik otthoni gépre rá lehet akasztani, a kérdés csak a vezérlése... Én mondjuk elektromosra csinálnám - és persze féket/generátort is integrálnék bele.

ex-dr. vuk 2011.05.13. 14:35:15

@JmOS: jaja kene egy elektromos szervo a pedalra :) es akkor jatszva kitekersz 40-et. siman alternativa fillerekbol.

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.05.13. 14:36:47

@JmOS: van ilyen, pl a Peugeotnak. csak akkor segit, ha tekersz. ha lustulsz, nem segit.

Pityuuu 2011.05.13. 14:58:38

Ilyen elektromos pedál szervo féleséget már kitaláltak egy ideje. Bringa versenyeken mechanikus doppingként használták:

sportgeza.hu/sport/bringa/2010/06/22/a_touron_a_bringakat_is_atvilagitjak/?cp=1

JmOS 2011.05.13. 15:13:02

@vuk_:
@baowah:
@Pityuuu:

Igen. Erre gondoltam, de hol lehet ilyet kapni???
:)

Sebastiane 2011.05.13. 15:25:22

Szó szerint kimeríti a segéd-motor fogalmát. Milyen lehet driftelni egy combosabb példánnyal?

'saztán? 2011.05.13. 15:33:14

@baowah: apriliának is volt pár éve (city és mtb kivitelben):
www.gizmag.com/go/1285/

mentem vele, érdekes volt.
és marha drága.

a márk 2011.05.13. 16:12:15

ismerem a festőt, bomlott egy elme...

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.05.13. 18:40:36

@Suttora: a benzin motor külső gyújtású??
a gyertya belül van nem??
Külső gyújtású a gőzgép.
A dízel is és a benzines is belső gyújtású(belső égésű)
Mindkettőnél az égéstérben indul el a égés.

GERI87 2011.05.13. 18:55:44

@BaT2:

Ha belsőégésű akkor max 50ccm ÉS 4Kw, ha "egyéb" motor (pl elektromos) hajtja akkor max 4KW.

Szóval nálunk a 5-700ccm-es dízel moped autók nem segédmotorok, mégha a súly és teljesítmény terén meg is felelnek a feltételeknek.

@ZYLO:

A dízel is belsőégésű...arra is vonatkozik az 50ccm akárhogy is csűrjük csavarjuk.

BaT2 2011.05.13. 19:01:37

@GERI87: Szerintem is, de itt az idézett rendeletben nem "égésű" volt, hanem "gyújtású". Így benzinmotorra vonatkozik csak, dízelre nem, mert az öngyulladású.
Mellesleg megeszem a kalapom, ha egy 600-800 cm3-es dízelmotor 4kW-os (azt hiszem a smartnak van ekkora dízelmotora, és nem 4kW a teljesítménye...). Bár gyenge motort lehet csinálni nagy térfogatból is.
Lényeg az, hogy nem kedvelem a mopedautókat, szerintem nincs joguk közlekedni (tényleg, mi is van az smkp-val nem lehet utast szállítani dologgal?)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.05.13. 19:57:44

@BaT2: és nem ott ég ahol gyullad??
A dízel is csak a befecskendezett üzemanyag hatására gyullad meg .
Szerintem teljesen mindegy hogy mitől gyullad be az üzemanyag,ez belül történik.
Van hogy egy benzines is öngyullad,de attól még nem vonatkozik rá más szabály arra az egy-két másodpercre.

BaT2 2011.05.13. 20:02:27

@Gyurma73: Én is ezzel értek egyet, de szerintem ezt a félreírt szót használják ki, amikor azzal érvelnek a mopedautósok, hogy az márpedig smkp. Szerencsére egyre kevesebbet látok belőlük az utakon (de lehet hogy csak felém jár kevesebb..)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.05.13. 20:06:21

www.felhout.hu/ppgismerteto1
kérdés ha ezt egy kerékpárra ülve használod minek számít??

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.05.13. 20:08:57

Amúgy meg lehet oldani hogy egy 500 köbcentis dízelmotor csak 5 lóerős legyen.
De attól még a nyomatéka lehet nagy.

Schütii 2011.05.13. 20:22:13

@BaT2: A mopedautókra van már egy új kategória a KRESZ-ben, de csak rendszámmal legális.

Schütii 2011.05.13. 20:25:36

300W teljesítményig bicikli. Na most kérdés hogy ki méri ezt le?
A rendőr persze úgy is meg fog ***ni, mert a bicikliről kell papír hogy a tiéd. (kinek van olyan? jó, és ki hordja magánál? naugye.)

Schütii 2011.05.13. 20:30:00

@BaT2: Nézd át a KRESZ meghatározásokat, mert már rég nem tetted.

Schütii 2011.05.13. 20:39:21

@toncsi64: tán azért, mert a 2 kerekűnek nincs zárt felépítménye (kasztnija)

végsőkig hiszterizált agyalágyult ámokfutó troll · http://engesztelhetetlen.blog.hu/ 2011.05.13. 22:41:37

Rohadt biciglies elmebeteg megint!!! Ezek azt hiszik mindent szabad!!! Sehol nincs határa a biciglis pofátlanságnak!!! Hogy száradt volna le a keze amikor rá csavarozta azt az izét!!! Játszik mások életével a sajátjával a mi pénzünkön mert persze TB-ét mi fizetjük meg minden az utak kereszteződéssek sorolhatnám!!! Az ilyent kéne el kapni a rendőrnek nem a becüsletes atósokat!!!

Suttora 2011.05.14. 00:24:38

@Gyurma73: Hivatalosan a benzinmotor, pontosabban az Otto-motor külső gyújtású. A dízelmotor definíció szerint kompressziógyújtású.

hogen75 2011.05.14. 05:29:44

Bikepusher hátul, akkor pushedbike elöl? :P

Schütii 2011.05.14. 08:26:36

@Suttora: Tök mindegy, mindegyik motor belefér az "egyéb" kategóriába.

kokoro 2011.05.14. 13:13:25

ez jobb mint a biciklire szerelhető motor (dongó+ és kínai társai) mert bármikor mondhatod a rendőrnek: motort szállítok :-)

CBHonda · http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CB_series 2011.05.16. 15:25:09

Nagyon jóóó! :D
Poénnak zseniális!

Ennek ellnére én inkább saját magam hajtom azt a biciklit :P Azért pihen most a nagymotor is, hogy ne a gazdi segge nőjjön :)) Sajnos a motorozás és az aktív kerékpáros élet már nem fér bele egyszerre(napi 8órás meló mellett)

vtx18 2011.05.18. 21:21:13

Ahaa! Tudtam,hogy csehszlovak a talicskakerek!! :)

Pedro73 2011.05.24. 09:40:12

@CBHonda: Jól látom, az avatarodban egy Sevenfifty van? Ha igen, akkor egy tipust hajtunk :)

CBHonda · http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CB_series 2011.05.24. 11:02:24

@Pedro73: Óóó ő csak az Ávátárom sajnos :D Az én mocim is CB, csak kisebb verzió, feleannyi hengerrel.

Az ős CB750-től azért bármikor beremegek :)
www.youtube.com/watch?v=4-FstCKzbzQ

Pedro73 2011.05.24. 15:18:25

@CBHonda: Valóban szép :) A 4 a 4-be rendszer nekem is nagyon tetszik. A CB jó kicsibe és is nagyba is. De lehetőleg minnél nagyobb legyen :D

Tomchy 2011.05.26. 22:19:47

@JmOS: Erre a német e-Rocket a legérdekesebb - szerintem.
www.youtube.com/watch?v=gutoUXcQ7WQ&feature=related

80-at megy, A-s jogsi kell rá. Igaz, 7 misibe fáj. De instant get!

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása