Beindult a Jawa

Sok helyen leütődött a festék, lassan megérdemelne egy új, matt fényezést

A Jawám biztos pont az életben: mindig is megvolt, mindig is meglesz, mindig működik. A kérdés idén is csak az volt, mikor jutok el szüleim garázsába, hogy kitoljam és beindítsam.

Keresztapám éppen a család régi, 1948-as Perákját rakta össze a napokban, úgyhogy optimistán kölcsönkérte az én akkumulátoromat az első indításához. Nem tudta, hogy legalább tíz éve halott. Mióta a drága arany testvérem, Töce beszerelte a Vape gyújtáselektronikát, nem volt szükségem arra, hogy feltöltsem, hisz így is rögtön indul – a cseh cucc akkora szikrát ad, hogy villámcsapásnak is megfelel.

Keresztapám azonban nem az a fajta mester, akit elriaszt egy lepunnyadt akksi: felsavazta, feltöltötte, életet lehelt bele, mielőtt visszaadta. Éppen ezért optimistán vártam az első tavaszi indulást. Már tavaly is nagyon elégedett voltam, hisz harmadik rúgásra magához tért a Jawa 250/353 – bíztam benne, hogy most, a plusz feszültség segítségével akár két rúgás is elég lehet.

Kitoltam a garázsból, leporolgattam, ellenőriztem a benzinszintet. Letettem a fényképezőt, megszívattam a karbit. Azon, hogy az első rúgásra beindult, magam is meglepődtem – jó kis gép ez, hiszek benne, hogy a bontatlan 1958-as blokk túléli az összes többi motoromat.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr42779344

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tsyga 2011.03.28. 18:00:48

Nem nagyon vagyok otthon JAWA típusszámokban, ezért a kérdésem az lenne, hogy miben különbözi az 353 az 559-től?

Bazsi(HUN) 2011.03.28. 18:05:57

Erről ennyit... azokban még volt anyag!:D

TyerCorp01 2011.03.28. 18:36:55

Az 559 az a 353 folytatása, 559-ben alacsonyabb a kormány, más a lámpa felső burkolata (béka), más óra, 353-ason még hegedűtok-nyereg van, a korai példányokon halfarkas kémények, hosszabb csövekkel, Perák blokk, nagyjából ennyi ami látványosabb.

Az 559-esen lett a tank krómozott deknis, és nem sima krómozott, illetve az első sárvédő is cingárabb lett. (ezek nagyjából '70-71 körül, ez volt a facelift :))

TyerCorp01 2011.03.28. 18:43:20

Majd' elfelejtettem, az 559-esen már műanyag hátsólámpa, és kisebb fékdobok vannak.

Überspannung 2011.03.28. 18:45:56

csalás! meg van vágva!

joejoe1974 2011.03.28. 18:47:54

A régi masina már csak ilyen.Na majd a mostaniak tuti nem indulnak be pár év állás után.

toto92 2011.03.28. 18:55:16

Vérfagyasztó Tádé rulez :)

mükkemakk 2011.03.28. 19:11:33

Az én 634-esem sose' volt pöcc-röff. Az Mz-m az könnyen indult, a jaffa nehezebben.

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.03.28. 19:13:43

@Tsyga: @TyerCorp01: es gyengebb ket loval, es mint hallod, alacsonyabb az alapjarata is. az anyagminoseg nagyon sokkal jobb, mint az 559-e - a 353 a maga idejeben az egyik legjobb konstrukcionak szamitott vilagszinten is, vittek is, mint a cukrot, a szoci tesoknak alig jutott belole..

restauralasi alapnak lenyegesen kellemesebb mint az 559.

TyerCorp01 2011.03.28. 19:41:31

@baowah: Nekem 360 van, minőségileg nem volt kifogásolható részemről, ha annak az elődje, a 354 még ennél is jobb, akkor el sem merem képzelni mi lehet abban! :) Tervezek egy hasonló "Jawa-ČZ"-t beszerezni, de az 150-es. (356, 1956) Sajnos háromkerekűvé alakították, de a főváz nem sérült, úgyhogy menthető! :) Csak valahogy rá kell beszélni az öreget, hogy eladja...
Gyönyörű a hangja a Tiednek! :)

skyrangr 2011.03.28. 19:44:55

összefutott a nyál a számban...
ide egy ilyennel! :)
már érzem is az orromban az égett ásványi olaj illatát :)

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2011.03.28. 19:51:57

kicsit mintha ki lenne ülve az a szivacs :))

Tsyga 2011.03.28. 20:09:27

Köszönöm Urak!

16 éves koromban együtt vizsgáztam egy másik sráccal, akinek egy gyönyörű 250-es JAWA-ja volt. Azóta nálam etalonnak számít. Nekem már rég a VZ-m volt, amikor a 2009-es Kenesei motorostalálkozóról együtt jöttünk haza ugyanazzal a sráccal, ugyanazzal a motorral. Akkor hazaérve kölcsönkértem tőle, hogy végre mehessek egy ilyennel. Élveztem na, önmegvalósítás vagy mi a szösz. (az ETZ-m is valahogy hasonló okok miatt vettem meg, amikor épp párhuzamosan állt a garázsban még a VZ, meg egy SV is)

Eddig azt hittem, hogy az 559-es, de ezek alapján az is 353-as.

pescador 2011.03.28. 20:10:29

Persze, minden tisztelet a régi technikáké, de azért ne essünk már hasra!
Hiszen a valósághoz az is hozzá tartozik, hogy hallatlanul egyszerű műszaki megoldásokról van szó, ami nincs is használva! Tehát nem arról van szó, hogy van-e "anyag" benne, vagy sem. Sokkal inkább egyszerűség, egyszerűség, egyszerűség!
Szóval így kerek a történet, ha ezt is hozzá tesszük!

HoDa 2011.03.28. 20:55:22

Remek kis írások ezek.
Most, hogy nyugdíjas lettem, többek közt ennek az írásnak az okán újra elővettem az ikerhengeres Jawa-t, elkezdtem életet lehelni bele. Öt éve várja ezt a pillanatot, de ezen a nyáron -mi ketten öregek - újra útra kelünk. Hát csak vigyázzatok!
A gépen minden eredeti, csak a gumikat kell cserélnem. Ha másként nem megy, hát szlovák gumi lesz rajta.
Van Jawa klub itthon? Tud róla valaki valamit?

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.03.28. 20:58:28

@HoDa: a jo kis Mitas gumi kaphato ra a tapadas.hu-nal.

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.03.28. 20:59:49

@Tsyga: konnyu felismerni a tankban levo kulcsszekrenyrol, a szebb muszerrol meg arrol, hogy mas legszuro - ezen nem megy a tank ala, le van kanyaritva a karbi takarokupakja.

Krisi 2011.03.28. 21:41:40

ó igen, elért minket a tavasz! MZ szokás szerint 3 szivatás után gyújtásra rögtön bedörrent, de én ezen egyáltalán nem lepődtem meg, hiszen.
a Nagymamánál tárolt Sámsont is előtoltam pár hete a kamrából, az már kicsit nehezebben adta magát, de hát szerencsétlen ott pihen már vagy nem tudom mióta. de pár rugás után ő is szépen elkezdett pöfékelni.

érdekes, hogy mindkét motorban ugyanolyan benzin van, ugyanaz a motorolaj, és még a konstrukció sem különbözik sokban, mégis teljesen más esszenciája van a kipufogógáznak. ki érti ezt.

lally 2011.03.28. 22:11:50

Nekem bevált a VeeRubber. Fagyott aszfalton sem csúszott, olcsó.

muz 2011.03.28. 22:39:07

Nincs ezen mit csodálkozni!Benzint kap,szikra van(jókor)!?Miért ne indulna?

Merida001 2011.03.28. 23:25:24

Ez a klasszikus video (a JAWA-ról jelen esetben), amikor a régi vas megviccelve bennünket beindul pöcc-röff...és nagyon elismerjük a minőségét.

Erről jutott eszembe egy video (más azért de..):

www.youtube.com/watch?v=_QvF5F5hTDk

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.03.28. 23:32:27

@Merida001: azert ez indul maskor is, hala a jo Istennek.

Virago_1000 2011.03.29. 00:28:06

@baowah: Elozo blogbejegyzesedet errol a Jawarol orom volt olvasni, a Totalcar tortenelmenek 2. legjobb irasa.
Ilyen szinben es osszeallitasban tetszik a Jawad, annak ellenere, hogy en MZ rajongo vagyok.

Tsyga 2011.03.29. 07:42:12

@baowah: közben keresgéltem és láttam, hogy ez is egy szembetűnő különbség. És még egyszer köszi a felhomályosítást!

Merida001 2011.03.29. 09:03:47

@baowah:

Persze! Látszik, hogy jó karban van a márka. Optikája is nagyon szép ezzel a piros-fehér kompozícióval. Több fotót is elbírt volna róla a cikk igazán!:)

Merida001 2011.03.29. 09:05:19

Bocsánat!!! Most látom, hogy a képre kattintva van ott még sok kép...:)))))

kerokaa 2011.03.29. 10:21:19

@HoDa: Jawa klubról kifejezetten nem tudok. Én itt vagyok klubtag: www.fmbk.hu Viszont van Jawa 350 fórum: forum.index.hu/Article/showArticle?t=9015341

Perkele 2011.03.29. 12:47:17

valószínű, hogy az a blokk téged is túl fog élni. én egy danuviával harcolok, talán idén beröffen

Korcs · http://mztrophy.blog.hu 2011.03.29. 13:30:40

Remélem a trophy is így fog indulni! Hétvégén meg is próbálom "felébreszteni":-D

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.03.29. 14:22:00

Mi ebben a nagy szám? Egy rendes Pannónia is így indul fél év állás után :-)

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.03.29. 14:34:15

@bervas: na ja, de azzal munka is van. ez meg mar gyarilag jo :D

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.03.29. 14:48:55

Jut eszembe, ez még pozitív testelésű? Hever küzdött egy régebbi nagykerekű változat vezetékelésével. Ugyanilyen, tankba rejtett gyújtáskapcsolója volt, meg ékes cseh nyelvű kapcsolási sémája.

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.03.29. 16:54:52

@bervas: őőőőőőőőő na hallod. szerintem a negativ a test. legalabbis en onnan kotottem akkisra.

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása