Mérsékelt izgalommal – hiszen nagyjából tudja, mire számíthat – mégis kíváncsian nyit be a motoros a BNV A pavilonjába. Hiszen március elején Motorfesztivál van, és az időzítés tökéletes: kellemesen melegíti a tavaszi napsütés a tarkót, a hőmérő is szépen kúszik fölfelé; itt vannak az első napok, amikor érdemes kitolni a vasat a garázsból.
De hol a kiállítás? Itt áll egy pick-up az üres tánctér túloldalán, néhány stand B oldalát látni, meg néhány lézengő embert. Kár, hogy ez fogadja a látogatót, ha az 1. kapu felől közelít, mert ha túltette magát a furcsa nyitóképen és átvág a placcon, talál azért látnivalót bőven. Bár lehet, hogy jobb is így, legalább szembesül a válság sújtotta motorpiac helyzetével: töredékére zsugorodtak az eladások az elmúlt két évben. Ehhez képest majdnem sikerült megtölteni kiállítókkal a Hungexpo legnagyobb pavilonját.
A nagyok persze mind itt vannak: Harley, Honda, Kawasaki, KTM, Suzuki, Yamaha mind összedobott egy standot, de kicsit érezni a hideg verejték szagát. Van azért egy-egy újdonság, de inkább csak az évek óta ismert választékkal találkozunk, oldalsztenderre letámasztva, hogy legalább egy próbaülés erejéig, hunyorítva álmodozhasson a közönség. Nem nagyon pörög a biznyák, mondják a kiállítók – az érdeklődés érezhető, csak a pénz hiányzik. Az önrész nélküli ingyenhitel nagy vákuumot hagyott maga mögött.
De ne keseregjünk, legalább a vágy még megvan: nem kevesen voltak kint már péntek délelőtt sem, amikor az újságírón kívül mindenkinek a munkában lenne a helye. Szombat-vasárnap nyilván jóval nagyobb lesz az érdeklődés.
A legnagyobb standja a Hondának van, ők még versenymotorokat is hoztak. Mellettük lakik a Mille Motor, amely túlnyomórészt robogókkal rakta tele a szőnyeget. Kreatív ötlettel próbálják népszerűsíteni az ötvenes gépeket: ötvenezer forintért számítanak be kerékpárt, ami persze csak reklámfogás – így adnak kedvezményt az akciós robogókra. A KTM-nél az új 125-ös Duke-ot nézegetik a legtöbben, a Kawánál a sok rikító zöld között a W800-as tűnik fel, de az az igazán meglepő, hogy a Yamahánál ültek csak csajok a motorokon. Lehet, hogy a két hétvégi napra szerződtettek csak hoszteszeket a többiek, de sokat elmond a büdzséről, hogy már a csajokra sem jutott pénz.
Talán éppen ezért jutott ekkora terület a veteránosoknak, ők viszont érezhető lelkesedéssel csaptak le a lehetőségre. Fészert rittyentettek az öreg Riga köré, gyári állapotra restaurált Csepelek és Pannóniák tucatjait hozták ki, Jawa restaurálást mímelnek rozsdás, vasszagú szerszámokkal, és ez még csak a szoci blokk. Rosszullétig lehet habzsolni az öreg BSA-ket, Triumph-okat, restaurált vagy fellelési állapotban, kinek mi tetszik.
Külön custom sarkot kapott Szakál, és rendesen be is lakta. Négy és fél saját építésű motort hozott magával, meg egy nehezen kategorizálható rollert. Jellemző a mesterre, hogy még a forgatóállványt is maga rakta össze, vastelepről összeszedett holmikból, de aki megnézi a különböző készültségi állapotban kiállított gépeket, úgyis látja, nem webshopból összevásárolt holmikból épültek. Árpád matt szürke XS-e is már majdnem kész.
Valószínűleg idén is a tartozékárusok fogják csinálni a legnagyobb üzletet a lángossütőn kívül, hiszen kesztyűre, sisakra annak is szüksége lehet, aki idén éppen nem vesz új motort. Náluk lehet talán alkudozni is, bár úgy tűnt, amúgy is nyomott áron próbálnak kuncsaftot fogni.
A pavilonok mellett két vezetéstechnikai tréningeket kínáló társaság, a Safety Hungary és a Motoros Akadémia próbál minél nagyobb feltűnést kelteni, közéjük ékelődött be a Vectrix, akiknél elektromos motorokat lehet kipróbálni.
Alternatív programokban amúgy nincs hiány, a D csarnokban folyamatosan megy a triál bemutató, raklapokból rögtönzött pályán, mellettük gyerekek motorozhatnak a Talmácsi Motorsport Iskola miniatűr gépein, a maradék helyen pedig gokartozni lehet. A fesztivállal párhuzamosan, szintén az A pavilonban kapott helyet a Tattoo Expo, ahol a legjobb nevű stand díját nálam a Troll Tattoo kapná, szemben, a D csarnokban pedig az Autó+Motor+Sport kiállításra lehet benézni, ahol pont akkora a kavalkád, ahogy a név sejteti. Sportrepülőgéptől Ördögh Mixi régi Escortján át RC-driftig mindent összeeresztettek itt egy légtérben, de még így is hatalmas üres területek maradtak.
Szezonkezdésnek, veteránokat nézni, vagy egyszerűen a motor-popó seggszépségverseny kedvéért érdemes kinézni a hétvégén – aki előre megfontolt szándékkal megy, négyszáz forintot megspórolhat a 2500-as belépőjegyből, ha online veszi meg.