Vakmerő motoros tolvajok

Magyarországon a birka kevéssé becsült eledel. A közhiedelem szerint büdös, de aki ezt mondja, az éljen csak rántott húson évekig. Sajnos a boltokban sem nagyon kapni, de erről mi tehetünk – a disznó-csirke-pulyka álszentháromság a mi visszafogott igényeink miatt dominál a hentespultokban.

A gyér kereslet miatt élő juhot is alig látni, efféle nyitott, bégető rakománnyal megrakott teherautókat meg soha. Az oldalkocsis motor is egyre kevesebb, éppen ezért bízok benne, hogy az alábbi videót egyik reflextroll sem tekinti majd bűnelkövetésre való buzdításnak.

Bevallom, én nagyon szeretem a birka zamatos húsát; erről ausztriai éveim tehetnek: szabadidőmben sokat ültem török kollégámnál, és figyeltem a konyhában tipródó nagyapját – Gökhan állítása szerint az öreg a Türkiye Büyük Millet Meclisi, vagyis a Nemzetgyűlés egyik hivatalos szakácsa volt, mielőtt a hetvenes években valami katonai puccsot követően kivándorolt volna. Tőle tanultam ezt a receptet:

Birkacomb, ahogy Gökhan nagyapja készítette

Kell egy szép húsú, fiatal állatból való comb. Mormogni kell fölötte törökül, ez elengedhetetlen a későbbi ízletes végeredményhez. A hosszú pengéjű kést könnyű kézzel meghúzzuk az élezővason, majd a húst ujjnyi szeletekre vágjuk és a széleit irdaljuk.

A fűszerezésnél ne essünk pánikba, és a mormogást se hagyjuk abba. Bőven kell rá frissen tört bors, rengeteg rozmaring, kömény, koriander, ízlés szerint kurkuma és persze só. Mintha mellet gyömöszölnénk, olyan érzékiséggel masszírozzuk bele a húsba a fűszereket, és ha lehet, mormogjunk kéjesebben, mint eddig.

Néhány órára tegyük hűs helyre vagy hűtőbe a birkahúst. Sütés előtt kenjük meg olajjal, majd a kertben vagy a helyzethez alkalmazkodva a balkonon grillezzük meg parázson. Érdemes mellé zöldséget sütni, Gökhan barátom nagyapja a padlizsánt részesítette előnyben amit csíkokra vágott yufkába tekert.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr122483458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nancsi 2010.11.30. 14:19:21

0:23-nál van 1 ugrás a videoban, úgyhogy esélyes hogy fake.

cskaresz 2010.11.30. 14:26:07

Nem szeretem a birkahúst.
Nekem nem jött be.

Bazsi(HUN) 2010.11.30. 14:26:09

Ez a receptleírás...:D Nagyon tetszett!:)

Hurri Kán 2010.11.30. 14:26:31

Hejj mennyi pörkölt kijönne ezekből....

Rocso Cafe 2010.11.30. 14:31:56

Nem rossz a birka hús, de a juhtúró sem.
Viszont ilyen lopást csak birkával lehetne megcsinálni. Próbálná disznóvall na az nem ácsorogna ilyen békésen az oldalkocsiban. Egyszer voltam birkavágáson. Ott megállapítottam, hogy a birka megérdemli a halált. Küzdelem nélkül ott feküdt a földön és várta a kést. Talán ezért mondják: birka türelme van.:)

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2010.11.30. 14:33:49

ON: de miért csak egyet loptak el? :)

OFF: a sült zöldségnek a gondolatától is kiráz a hideg.

2010.11.30. 14:34:43

pont a lenyegnel van egy ugrintas, tutter valami fake. mennyivel megy a teherauto 20-al? plusz mellette a kameras kocsi. hiheto...

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.11.30. 14:39:35

@Nancsi: Persze, hogy az. De ettől még szórakoztató.

szalai 2010.11.30. 14:49:07

@Nancsi: Az még hagyján, hogy ugrás van a videoban. Na de, hogy kiszáll az oldalkocsiból és fut mellette és a teherautó mögött .

gromek7 2010.11.30. 15:06:10

Baowah kicsit megleptél. Elkényelmesedett pesti puhány lettél? (én tôsgyökeresen az vagyok). Az egész ország tele van nyájakkal, csak nem a körúton vagy a sztrádán kell keresni ôket:-DDDD

--NRG---> 2010.11.30. 15:19:48

gyerekkoromban volt egy ismerős családnak birkafarmja, olaszba vitték ki kamionszámra és valutában kapta akkor az árát(80-as évek!). Mondanom se kell, ők álltak a legjobban anyagilag a környezetemben. Kaptunk is egyszer egy fiatal fél birkát, de undorral ettük, hiába volt jó íze, mert a főzéstől a házban bűz terjengett.

baowah · http://baowah.blog.hu 2010.11.30. 15:28:57

@gromek7: nem, en videki vagyok, de felenk nincs, es ott sem, ahonnan szarmazom.

--NRG---> 2010.11.30. 15:38:22

és arra panaszkodott, hogy a magyaroknak nem kell a bárány hús, de szerintem kárpótolta az olasz üzlet a lelki traumáért! :)

--NRG---> 2010.11.30. 15:40:08

nem hiszem, hogy lábra állna egy ilyen esés után a motoron szerencsétlen állat!
Inkább poén a vidi, mint dokumentumfilm!

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2010.11.30. 15:42:38

birkapöri, ahogy csak az Alföldön tudják: erősen, "szagosan". Király.

Hurri Kán 2010.11.30. 15:57:30

Márpedig a jó birkapörkölt nem büdös!

Bazsi(HUN) 2010.11.30. 16:18:11

A birkapörkölttel nincs gáz. A kecskével van ha jól tudom... Múltkor azt hiszem hoztak nekünk, hát a végén a kutya ette meg!:D

Hurri Kán 2010.11.30. 16:19:18

@Bazsi(HUN):
Ha jól csinálod egyikkel sincs gáz.

Bazsi(HUN) 2010.11.30. 16:20:37

Ezmiez? Kaptam egy e-mailt, hogy válasz érkezett a kommentemre!:D hehe...:D

Hát ez a pörkölt elég sz@rra sikerült!:)

easti 2010.11.30. 17:37:30

birka, kecske, ezek itt az Alföldön mennek inkább. Vidéki paraszt családban nőttem fel, és itt jóféle dolgokat csinálnak birkából is pl: rozmaringos báránysült.

baowah - jó ötlet volt így megírni a cikket, lehet nemsokára kipróbálom a recepted :)

atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2010.11.30. 17:48:05

Hogy fut a tehetrautó mögött! Csak néztem.

dorkoka 2010.11.30. 17:51:15

Csak a birkahús(+kecske) az igazi hús, a magyarok moslék evők lettek. Disznó, csirkemell!!!(egyízű celeb moslék), pulyka=kutyaeledel. Röhögnek is rajtunk a külföldiek, hogy rágjuk az ipari sertést, amely húst még brutálisan túl is paprikázunk(nem érezni a hús ízét). Ha a birka bűzét megérzem beindul a Pavlovi reflexem. Lakodalom nálunk békésben csak birka pörkölttel képzelhető el(mellé bármi). Szabolcsba menve is szóltunk nászéknak 30an, hogy bármi is lesz ott a kaja, birkának lennie kell különben megsért minket. Ha rosszul csinálnák vagy szilánkos ua. Volt is jó, így elmaradt a balhé. Egyébként nem büdös, ha jól csinálják bár nász a nyúzáskor erősen öklendezett, (na olyankor van, de minek nincs) 1-2 év alatt megbarátkozott vele. Viszont a bárányra(ajándék), rákapott erősen, hát igen, a tescoban 6500 kg-ja, a borda meg 8000!!! Tőlünk az alföldről olaszba a piszkos zsidó meg a 30 kg-os bárányért 7000ret akar adni. Az olasz meg szintúgy 5000ért eszi. Igaz karácsonykor, húsvétkor és a nemzeti ünnepükön bedobnak 20milliót alkalmanként. Hát igen ők még keresztények nem úgy mint ti.

De ők nem moslékot esznek mint mi(mármint ti, mert én nem, tanyasi vagyok). És dicsekszik vele nekünk magyaroknak hogy ő nem moslékevő mint az angolok meg a magyarok, nem rágja a száraz disznót-öszvért, szamarat, lovat, kecskét, bivalyt, énekes madarat eszik. Tegyétek meg egyszer lementek pl. jászságba nyúzattok a juhásszal. Mindketten jól jártok. Bárányt sütni de nem ropogósra fritőzben-feketére fűszerezni majorannával és párolni. A birkát pörinek bográcsban, faggyút a végén(kocsikenőcs) lekanalazni. Bárányért 30 kg-os max 12-őt, birkáért 70-75 kg-os max 20-at adjatok, kosért 30-at.

Bárányborda forevőr.

muz 2010.11.30. 19:40:22

Apósom falujában(szabolcs)kaptunk a helyi birkás embertől húst.Rittyentettem belőle egy pörköltet és a pásztor őszintén megdicsérte.Akkor rohadt büszke voltam magamra.
Árpi tudsz még autentikus recepteket,érdekelne?Szeretek főzni.

waffen55 2010.11.30. 19:43:05

@baowah: Kedves Barátom! Jász-Nagykun-Szolnok megye a birkapörkölt európai hazája! Tősgyökeres jász vagyok magam is 40 birkával és bármikor szívesen látlak egy jóféle birkapörköltre ha meg nem sértelek! :) A faggyúról - csak óvatosan de kell, hogy legyen benne! A pörköltről - az a jó amikor a birgének (mi így nevezzük a juhot népiesen) "csak 1 foga van", tehát minél idősebb annál jobb; sokáig fő, de a végeredmény kárpótol minden fáradságért! A kecskéről - annyiban különbözik a birkától, hogy édesebb a húsa, tehát több sót igényel, viszont az íze mennyei szintén. A sültekről bárány/gida tehát fiatal állat való annak!
Ha annyi millióm volna amennyi birkapörköltet főztem - enyém lenne a Totalcar/bike! :DD

A meghívás komoly.

--NRG---> 2010.11.30. 20:03:31

viktor522! 2 dolog miatt ajánlom figyelmedbe a cikket és a kommenteket.
1. szakmádba vág, itt lehetsz igazán okos! A birkánál :) !
2. waffen55 meghívására hívnám fel a figyelmed!!! Nincs megadva pontos cím és GPS koordináta, mégis baowah, ha él vele (tehát valóban el akar oda menni!), akkor egyeztetnek időpontot és helyszínt! Remélem érted mire célzok, had ne kelljen bemásolnom amit írtál hasonló esetben!

Oktato 2010.11.30. 20:15:36

Basszus....most vacsiztam tele magam, majd jóhiszeműen klikkelek a TC-re, nézem birka, mondom megint állatság lesz...
Olvasok ezerrel és mivel ízletes birkát 5-6 éve nem ettem, kecskét pedig niggeréknél angolhonban 4 éve....basszus, olvasom a recepteket és újra éhes vagyok...

Hát köszönöm szépen....majd iszok ásványvizet rá, hogy böfögjön :)))

Mellesleg a videó szórakoztató és van benne minden jó...

Deviáns 2010.11.30. 20:33:35

A disznóevést szidóknak: van ebben logika. A török időkben a törökök disznót nem rekviráltak, tiltotta a vallásuk a disznóhús fogyasztást, így a magyar parasztok disznót tartottak.

waffen55 2010.11.30. 20:40:01

@Deviáns: Én nem szidom egyik állatot sem! Keresztény ember vagyok és Isten azért teremtette az állatokat, hogy én jól lakjam velük - ki is próbálok mindenféle ínyencséget is! Lehet köveket dobni, de ahányféle ételed annyiféle gasztroélvezeted - én pedig hedonista vagyok! :)

Kifordított kacagány 2010.11.30. 20:41:05

ja, akartam mondani, hogy tele van vele a hűtő. az egyik nagybátyám meg ebből él, van neki 1-2e birkája általában és az olaszok vásárolják, mert a magyarnak nem kell. mondjuk én nem tőle szoktam hozni, messze lakik, van itt egy srác, neki szokott lenni 20-30 mindig, mikor van fiatal báránya, akkor szoktam tőle venni. elég olcsón adja, 1200-1500/kg között szoktam neki fizetni érte. kecskét is tőle szoktam venni.
én nem szeretem a birka faggyús ízét, ezért jó fűszeres alaplével szoktam forrázni, hagyom kihűlni és utána mehet pörköltnek, vagy sütni. a fiatal kecskegida viszont egyáltalán nem faggyús, aki meg szeretne barátkozni ezekkel az ízekkel, annak azt javaslom ezzel kezdje.

Kifordított kacagány 2010.11.30. 20:46:09

@waffen55: kutyát, macskát kóstoltad már?;) kíváncsi lennék milyen:)

Kifordított kacagány 2010.11.30. 20:52:43

a disznó szidásának is van azért alapja. manapság ipari méretekben gyártják őket, megetetnek velük mindenféle gusztustalanságot és utána ennek az eredményét tesszük az asztalra. mindeközben a kecske és a birka kimegy a mezőre legelni, teleeszi magát gyógyfüvekkel, télen meg szénát kap, csupa jó dolgot és úgy kerül az asztalra.

waffen55 2010.11.30. 20:52:46

@Kifordított kacagány: Azokhoz TUDTOMMAL még nem volt szerencsém, de polipot, békát, vagy királysiklót ettem már.

Oktato 2010.11.30. 21:06:48

Nutriát--kolbászként, lovat szalámiban, nyers, sózott lazacot....Lehet gusztustalan, de nekem ízlett.

Kifordított kacagány 2010.11.30. 21:07:29

@waffen55: békát már én is. a másik kettőt még nem. a béka viszont nem volt nagy durranás. az íze nem sokban tér el a csirkétől, csak a hús kevesebb rajta. olyan, mint a csirke bordáit leszopogatni.
valakitől olyant hallottam, hogy engedélyezni akarják az étkezési célra tenyésztett kutyák tartását. gondolom a sok kínai bevándorló és étterem miatt. ha így lesz, elmegyek és kipróbálom.

Kifordított kacagány 2010.11.30. 21:08:44

@Oktato: a sózott szárított hal nem rossz, a ló nekem túl édeskés, nutriát meg még nem ettem:)

Oktato 2010.11.30. 21:21:49

A nutriakolbász kicsit szárazabb volt mint a tanyasi disznókolbász, ízben szinte ugyanaz.

waffen55 2010.11.30. 21:21:59

@Oktato: Ez a nutria dolog engem is érdekel - hogy jutottál hozzá?

Hurri Kán 2010.11.30. 21:23:36

@Oktato: nutriakolbász???

Egy jó birkapörkölt az bármikor, de nutria :) ??

Kifordított kacagány 2010.11.30. 21:30:35

@Oktato: a disznóhúshoz is szoktunk zsírszalonnát adni, hogy zsírosabb legyen, ez a nutriával is megoldható:) de engem is érdekel, hogy hol lehet hozzájutni ilyenhez. csak a kóstolás kedvéért.

waffen55 2010.11.30. 21:36:10

Srácok! A legízletesebb kaják legtöbbször a legundorítóbbak! Gondoljátok csak el milyen ember az aki az állat gyomrát eszi meg ami teli van nem épp finom dolgokkal? ( aztán mond az asztalon gőzölgő zúza vagy , hogy stilszerű legyek pacal pörköltre, hogy nem finom)Meg visszatölteni valamit a saját belébe? Pfúj ;-)

Oktato 2010.11.30. 21:36:39

Még középiskolás koromban az osztálytársam szülei tenyésztették a prémért, a húst nem vették át tőlük sosem, ezért variáltak vele...De azóta sem találkoztunk, elfújta a szél :((

Kifordított kacagány 2010.11.30. 21:50:24

@waffen55: a pacallal nem győztél meg, azt nem szeretem:) istenem, mindenfélét megkóstolok, de korántsem jön be minden.
egyébként se lehet már lassan megfizetni. valamikor olcsó proli kaja volt abból az időből, mikor nem volt más, a cocializmus akkori szemete, de mégis hús volt. ma meg nosztalgiakörítést kapott, kialakult a rajongótábora és annyiba kerül, mint a színhús. vess meg érte, köpj le, de én inkább a színhúst választom.

waffen55 2010.11.30. 22:02:46

@Kifordított kacagány: Hááát kell hozzá elvakultság az biztos! Mivel akkor jársz a legbiztosabbul ha magadnak tisztítod - az pedig rettenetes macera. A hússal sokkal könnyebb elbánni és jó is. Megértelek, de vigyázz ha esetleg nem te magad szoktad csinálni az elejétől a végéig akkor meggyanúsítanálak azzal, h nem ettél még igazán jót! :) Élvezeti értékét pontosan ez adja, h még tűzelzárás után is el lehet bäszni! Ja és ha már pacal akkor vegyítsük némi disznókörömmel úgy az igazi, természetesen bográcsban!

muz 2010.11.30. 22:04:15

Gyakorlatilag mindent ettem már amit felsoroltatok és ha jól volt elkészítve ízlett is.Horvátországban magam szedtem a fésűkagylót,amit később a többieknek fehérboros,tejszínes mártásban készítettem el.tiszacsegén és székelyudvarhelyen (a petőfiben)jól csinálják a békát.Katalóniában mindenféle herkentyűt,itthon nutriát,pacalt,lovat,kínai,vietnámi kaját meg amit akartok.Mindennek adok egy esélyt,mit lehet tudni:-))
Legyetek nyitottak a 3 éves kislányommal pár hete ettünk csegén békát.Ízlett neki,aztán megette az anyja süllőjének a szemét.Mondván,"szeretem anya"! Neki még nincsenek előítéletei.

DrSzoke 2010.12.01. 01:23:55

Csirkehivoknek javaslom: teszkos csirkecombot kirantva torjetek el az also-felso comb talalkozasanal es szagoljatok meg a porcnal.Eredeti csirkeszarszag,made by csirkegyar.

baowah · http://baowah.blog.hu 2010.12.01. 08:43:00

@waffen55: ooo a kecsket de jo, hogy emlitetted, azt en hogy szeretem. egyben sutve, mint a szilveszteri bőrös malacot, de lestyannal, tartkonnyal meg olnyi fokhagymaval...

a birkaporkoltes meghivast koszonom, lelkesitoen hangzik, de tavasznal hamarabb biztosan nem motorozom arra...

akos696 · www.focusauto.hu 2010.12.01. 09:40:08

@Kifordított kacagány: Én inkább az emberhúst kóstolnám meg, főleg azét, aki kitalálta, hogy együnk kutyát! De most komolyan. Kínai étterembe pl kínai emberhúst! Én mennék és AZT megkóstolnám. A kutyát nem.

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2010.12.02. 17:09:44

Birkahússal semmi gond, minden évben párszor van pörkölthöz szerencsém, igaz nem a jászoknál, hanem a kunoknál.

"Mintha mellett gyömöszölnénk". Na ebbe az irányba még nem láttam elírva, ez PREMIER. A két t helyetti egy t, az általános elbutulás egyre gyakoribb jele manapság (mellet, kellet és társai), na de fordítva...

Írtál volna inkább csöcsött, dudátt, cickótt. :-)

Oktato 2010.12.03. 09:42:34

@bonifac: Te jó ég!
Nem is vettem észre az elírást...Talán mindenki a páros "szervre" asszociál és "vakul".

A gyömöszölés se nagyon elterjedt kifejezés, vagy csak már kihalófélben van.

mpali35 2010.12.04. 09:12:07

Ti eszetek hust? Hát az állatok emberi jogai :-)
Hallottam egyszer egy legénybucsurol, ahol kiruno birkagulyás készult, s a sok szakérto nagy szakács lakkozta, meg értette, meg hmmm. Majd a volegény reggel megmutatta nekik a kutyabort, amiben a birka volt lako eredetileg. Nem hittek neki, míg a szomszéd nem jott átt, hogy látta e valaki az ugatos kutyáját, mert tegnap dél ota valahogy hiányzik. A szakértok, hmm, egy ideig nem beszédre használták a szájnyilásukat. A tobbiek meg azt mondták, hogy az a kutya birkagulyásnak egészan finom volt. Hiteles torténet, Baowah alátámaszthatja. Igaz , nem vett részt benne, én is csak kis véletlen miatt maradtam le róla.Most irjam a végére, hogy sajnos!?!?

Oktato 2010.12.07. 19:42:59

Van egy szakács ismerősöm, aki szerint csak disznóhúst és csirkemellet szabad rendelni vendéglőben, mert a többivel átb@sznak...

Spiritmonger 2010.12.28. 02:52:53

@dorkoka: isten vagy, köszi a tanácsokat

Spiritmonger 2010.12.28. 02:56:05

@Oktato: ne bassz, tényleg létezik nutriakolbász, vagy csak az ismerősök szivatnak vele?

az ÁNTSZ mit szól hozzá?

Spiritmonger 2010.12.28. 02:58:38

@Kifordított kacagány: 30 évig nem tudtam megenni a pacalt, de akkor egy frankó vak kóstolásos velőspacal után már kifejezetten szeretem
van olyan jó, mint bármely pörkölt

Spiritmonger 2010.12.28. 03:01:15

@mpali35: hasonló a sztori az Egészséges fejbőr Ír birkagulyás című számával...

Oktato 2011.01.01. 14:57:43

@Spiritmonger: BÚÉK!

Tényleg létezik!

Az ÁNTSZ-nek mi köze hozzá. hogy otthon mit zabálok?

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása