Vérszívás Erdélyben, motorral

Épp most tavasszal panaszkodtam valakinek, milyen nehéz összehozni egy rendes, többnapos túrát. A szűk keresztmetszet a megfelelő társaság. Van, akit gyalog nagyon bírok, de nem vagyok hajlandó vele motorozni, mert túrán képtelen tartani a formációt, ugyanakkor olyanokat csinál, hogy ha például egy néni nem szedi elég fürgén a lábait a zebrán, ráfüstöli a gumit. Kell ez nekem? Nem.


Ennyi emberrel még lehet konvojban motorozni

Van aztán, akivel megint jó lenne motorozni, csak neki annyi a túra, hogy autópályán ledöngetünk a horvát tengerpartra, három napon át meresztjük a seggünket a parton, majd autópályán vissza. Vannak, akikkel minden stimmelne, de nem érnek rá, megbetegszenek, elromlik a motorjuk, nem beszélve arról, hogy nem árt nagyjából hasonló karakterű motorokkal túrázni, hogy mindenkinek jó legyen. Nekem legalábbis már tavaly sem jött össze.

Aztán kaptam egy meghívót Debrecenből, BMW-s Pista azt írja, menjek velük Erdélybe öt napos túrára, csak válasszam ki a turnust. Szerda-csütörtök-péntek-szombat-vasárnap, négy éjszaka, öt nap, reggeli-vacsora, 48 ezer forint, a túravezető motorozik elöl, a másik túravezető zár, őrzött parkoló. Túl szép volt, hogy igaz legyen, stoppoltam az első időpontot. Még a telefonban óvatosan érdeklődtem Istvánnál, normális-e a társaság, de elég gyorsan megnyugtatott, hogy motorozni járnak Erdélybe, nem visszafoglalni.


Kicsit sok itt a túraenduro - nem véletlenül

Ha valaki nem debreceni, egy nagy baj van Erdéllyel: rámegy egy nap, mire olyan helyre érünk, ahol jó motorozni. Már a Budapest-Debrecen három óra is kemény, mert bár a 4-es úton lehet haladni, de szörnyen unalmas. Aztán egyet aludtam egy debreceni panzióban, hiszen különben reggel 6-kor kellett volna Pestről elrugaszkodnom, hogy elérjem a túrakezdést reggel 9-kor egy debreceni MOL kútnál.

Istennek hála egy nagyobb kontingens az utolsó pillanatban visszamondta a részvételt, így a két túravezetővel együtt nyolcan vagyunk, ami nekem a csapatos motorozásra kicsit már önmagában is sok. Szerintem az ideális túralétszám a 3-4 motor, mert már jól látszunk, de nem nyúlunk el túl hosszan – mi is tudunk előzni, meg minket is tudnak mások. Az emot.hu viszont gyakran dolgozik 15-20-as létszámokkal, ami szerintük nem gáz. Biztos úgy van, én azért örültem a nyolcnak. (Gumis Rudi a Transalppal Apeh-ellenőrzés miatt a második nap csatlakozott.) 


Pihenő a Békás-szorosban

Tetszett, hogy a program nincs kőbe vésve, tehát a vacsoránál vagy a reggelinél meg lehet beszélni, ki mit akar látni, belefér-e pár kilométernyi borzalmas útminőség, illetve kihagyjuk-e a Békás-szorost, mert az már mindenkinek a könyökén jön ki. Erzsike például, a hajdúhadházi bababoltos egyik este be is jelentette, hogy neki másnap passzív pihenésre van szüksége, úgyhogy délelőtt heverészett a pasijával és csak délután gurultak el a Gyilkos-tóhoz, önállóan.

Nem reprezentatív a minta, és csak nyolcan voltunk, de én szeretek abban hinni, hogy lassan kihal az a generáció, amelyikben ha random eresztenek össze nyolc embert egy erdélyi fogadóban, garantáltan összevesznek a politikán. Istennek hála nem nagyon került szóba politika, és ha igen, nagyjából csak annyira, hogy tele vele a tökünk, és ez így is van rendjén: motoros túrán a motorokkal kapcsolatban kell egymás vérét szívni. Valahogy mindenkinek - nekem legalábbis - a BMW-seknek való beszólogatás jön be a legjobban. 


A Békás-tó gátja

Alap a szar Yamaha, az igénytelen V-Strom, a béna Varadero, a szódával elmegy-TransAlp, meg a többiek. A lényeg, hogy a reggeli startnál mindig őszinte csodálkozással nézzünk a másik motorjára, hogy nahát, mégis beindult?

Nem érdektelen jelenség, hogy a debreceni és környékbeli túrázók már szinte kizárólag túraendurókkal jönnek, mert nekik Erdély van közel, de az utak más motornak még mindig elég rosszak. Csikós Jani például cruiserezett, aztán feladta, és inkább egy kis gépészkedéssel egy meglepően cruiseres élményt adó ültetett Varaderót állított elő. Gumis Rudi pedig, aki májusban bezárja a gumisműhelyt, és egész nyáron motorozik, a Yamaha FJR 1300 mellé vett egy Honda TransAlpot, kifejezetten az erdélyi motorozáshoz, mert próbálkozott itt a Yamahával, de azt civilizált utakra találták ki, itt meg néha kegyelemért zokog a futómű. 


A Gyilkos-tó híres fatönkjei

Az én XJR-em magyar út-viszonylatban kifejezetten kényelmes, inkább már a plötty kategóriába tartozó futóművön gurul, de a magyar utak még mindig sokkal jobbak, mint az erdélyiek egy része. És ez már csak olyan dolog, hogy hiába az 1300 kilométer sima aszfalt, ha kérdik, milyen volt az út, csak az az átkozott 30 kilométernyi halálmenet jut eszembe. Na jó, meg persze a sok órányi tökéletes szerpentin.

A honlapon az alábbi fakultatív programokat ajánlják: 

- disznóvágás

- birkavágás

- gyalogtúra

- lovaglás

- túralovaglás

- quadozás

- szekértúra

- esztena látogatás -kóstolóval

- csónakázás

- stb. 


Mustáros miccs - bárhol, bármikor!

A gyakorlatban, mármint a helyszínen nem tapasztaltam, hogy bárkinek is birkavágást ajánlgattak volna, mint fakultatív program. Voltak viszont olyan lehetőségek, hogy még durvább utak, esetleg erdei ösvények, de ezt az én, meg a Bababoltos Erzsike (Fazer 1000) kedvéért elvetették.

A kelet kipipálva, most már csak a maradék három égtájhoz kéne egy-egy hasonló szervezőcsapat: észak, mint Szlovákia-Lengyelország, nyugat, mint Ausztria-Svájc-Németország, és dél; Horvátország, Szlovénia és Olaszország irányában. Tud valaki ilyet?

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr351146295

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2009.05.28. 01:00:32

A 8 (+-) nekem is szubjektív felső határ. Már ebben az esetben is oda kell figyelni, és idegesítő tud lenni a másik, ha túl gyors, túl lassú, túl sokat akar menni egyszerre, mindenhol meg akar állni, túl ilyen, túl olyan. Ebből a szempontból milyen volt?

Honer (törölt) 2009.05.28. 01:55:16

Aha, akkor gixxerrel nem fizetek be egy ilyenre! :)

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2009.05.28. 05:06:03

Szlovákia-Lengyelország vonalon tudok segíteni : minden évben szervezünk oda 1-2 nagyobb csapatos gurulást, már 2oo3 óta ( legutóbb éppen ezt : www.motorinfo.hu/utazas/2008/09/29/kis_koltsegek_nagy_elvezet/ ).

Kérdezz bátran, vagy akár csatlakozz hozzánk legközelebb - engem most műtöttek, még 45 nap (és a motor kényszerű átfaragása, a műtét utáni "testhelyzethez" ) - szóval augusztus elejére/közepére lehet pozicionálni egy Szlovák (vagyis Goral, mielőtt megsértődnek :) Tátra - Krakkó - Wieliczka - Birkenau kanyart.
5 nap, az összes (!) kajával, szállással, belépővel, útdíjjal stb. 40-50 EFt/fő. Ajándék...

toncsi64 2009.05.28. 06:20:00

Nyugati irányba is van egy csapat (www.alpinebiketours.eu/hu), bár személyes tapasztalatom (sajnos) nincs.

Salvia Divinorum (törölt) 2009.05.28. 06:38:54

Apám a fospumpa Hondájával 30.000 km-t tett meg hiba nélkül.
Majd egy erdélyi túra után cserélhette ki a fél motort (beledurrantott valami fél méteres kátyúba) :D
De azt mondta még így is megérte, mert ilyen szép helyeken még sosem volt

Ubul1 2009.05.28. 07:21:54

Ez a miccs tul képpen micsoda? Valami kolbász szerűség csak töltetlenül? Standard darálthúsnak tűnik elsőre ami sütve van. Mint egy szétszakadt lacikonyhás sütőkolbász.
Ez a gépmúzeum ez pontosan hol is volt? A Hoffer traktor valami fenomenális, röviden kb ennyi mai is a dízelek erénye pár szóban mint a képen. Amit pedig nem ismertél fel az kombinátor.(ha jól látom) Talajlazítónak használják őket vetés előtt. Aztán utána a sodrók.

Az a halászlé a végén durva.

morcosboci 2009.05.28. 07:40:36

a miccs az 3 féle darálthús megfelelően fűszerezve, sajna a titkot nem árulják el, de az erdélyi Metrókban is lehet kapni, illetve úgy hallottam, hogy valahol a körúton van egy erdélyi hentes akinél szintén van. Nagyon hasonló a horvátok csevabcsicsájához (nem tudom, hogy kell írni). Aki erdélyben motorozik és kihagyja a Transfogarast az mehet vissza...

tailorka 2009.05.28. 07:45:57

A faosztalek azt jelenti,hogy kinek mennyi erdoje van,az szerint kap bizonyos mennyisegu fat amit vagy maga termel ki,vagy kitermelteti valakivel!

Hexer 2009.05.28. 08:06:31

Kar hogy nem a rendes motoros helyekre mentetek...

Traansfogaras:
farm2.static.flickr.com/1160/691516225_88517bbe91.jpg?v=0

szabi1983 2009.05.28. 08:17:42

Transzfogarasra motorral ilyenkor(marmint a túra időpontjában)? Esetleg motoros szánnal. Kicsit nézetek már utánna miket irkáltok

szabi1983 2009.05.28. 08:19:18

Az a Peugeot teherautó tulajdonképpen egy Bucegi román teherautó.

Szsrobert 2009.05.28. 08:27:33

Mentetek volna MZ-vel, Jawa-val. :-)

NevemSenki 2009.05.28. 08:57:23

Sziasztok. ... én már kétszer motoroztam az EMOT-os srácokkal Erdélyben. Tavaly a Fogarasi havasok - Torockó - Tordai hasadék -stb. (van itt néhány kép, ha érdekel valakit indafoto.hu/nese1/fogarasi_havasok_motoros_tura ) Idén meg Winkler kolléga utáni csapattal. Röhögtünk is eleget a dízel kortyolgatáson.
Minden szó igaz… csapat általában 10-en egynéhány motorból áll, mi most voltunk 13-an, mindig normális motorozni akaró népek jönnek össze, megy a „duma” rendesen, hogy én mit kapok az 535-ös virágó miatt… szóval csak ajánlani tudom.
Üdv

kzolee 2009.05.28. 09:24:29

Szerintem ezt kipróbálhatod, télen überkirály Spanyolban csapatni:
http://honda-motor.hu/tura/tura.htm
Szoktak nordkapp-ra is, finnországba, mindenhova menni.
Nem csak hondások járnak, a webcim ellenére :-)

Lxa 2009.05.28. 09:54:23

Én holnap indulok Ulm-ba, mert ott van dolgom (viszem az asszonyt is). Aztán délnek (délkeletnek) Gerlospass, Grossglockner, Nockalm, Soca völgy, Adria, 'oszt irány haza. (8-10 nap) Lehet jönni, mindenki meg van hívva. :) Bár nem voltam még szervezett túrán, szerintem az igazi szabadságot az adja meg, ha én döntöm el, hogy mikor, merre és meddig. Persze szívesen motoroznék én is többedmagammal, de többek között a Winkler által leírt okok miatt ezt elég nehéz összehozni.
Erdélyben is vannak rokonok, oda is készülünk egyszer, de jó volna egy olyan tematikus site, mint pl ez (ha tud valaki ilyet, ne fogja vissza magát):
http://www.alpineroads.com
Mindenkinek ajánlom; aki az Alpokba készül motorral, annak kötelező.

Rapier 2009.05.28. 10:31:31

Egy élmény volt nézni a képeket...jó olyan helyeket látni, amikre az ember szívesen gondol vissza, pláne így munkaidőben...:) Ahol jártatok mind nagyon szép hely, és tényleg kihagyhatatlanok. Egyszer látni kell, ha megteheti az ember, bár úgy hiszem ez nem luxus...
Amúgy szabi1983-nak igaza van, a Transzfogaras tavasszal járhatatlan és behajtani tilos(kivévve zergék...). Amennyire én tudom, csak június-szeptember közt lehet elmenni rajta,de egy biztos most áprilisban voltunk fent a Hexer által linkelt képen is felfedezhető:) libegővel, és akkor még (szinte) egybefüggő hó fedte...
Aki vizuális élményekre is vevő, annak képek a hágóról hóval itt: www.sipadru.gportal.hu (az egyik barátom szerkesztgeti eme kis oldalt közös túráinkról, így remélem nem haragszik majd érte...:). És, bár igaz mi gyalogtúrázni szoktunk főképp, illetve autoval mozgunk, de azt hiszem kedvcsinálónak azért jó lesz...

horn& 2009.05.28. 11:07:29

Nem kell túlszervezni ezeket a dolgokat. Szombat reggel 7-kor felülsz a motorra, autópályán elmész Semmeringig, aztán be a hegyek közzé. Végig jársz néhány síparadicsomot (Marizell, Tauern, Turach, Murau, Bad Kleinkirchen, Nassfeld) és folyóvölgyet (Salza, Ybss, Gail). Megalszol Hermagor környékén, másnap végigmész az olasz, szlovén határ mentén koppanásig, a magyar határig. Ez 1500 km, 22000 HUF benzin + szállás, mert uzsit viszel magaddal. Igaz, a sok kanyar és szerpentin miatt, hétfőn reggel is úgy érzed magad, mintha most szálltál volna le a körhintáról.

2108face 2009.05.28. 11:21:05

Winkli egyre extrémebb a fejed :D Következő mi lesz? rózsaszín haj? :D

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2009.05.28. 11:37:18

háát, Csikós kollega milyen kifejezően, és érdekfeszítően képes oldalakat írni egy éjszaka szopásáról... :) kicsit jobb élménybeszámolóra számítottam 5 napból, de végülis mit lehet írni... csak motorozás volt. mondjuk én így ismeretlenekkel nem mennék.

kewcheg 2009.05.28. 11:41:22

"Normális a csapat , mert nem visszafoglalni megy" azért ez így egy kicsit csücskös.
Motorozáson túl, de még visszafoglaláson innen bőven széles spektruma van a normálisságnak. Vagy avagy ne szóljunk semmit, ne emlékezzünk, mert akkor nem verik be a fejünket?Persze kulturáltan, felesleges hőzöngések nélkül. Amúgy béke :)

Pistabá 2009.05.28. 11:54:08

Ez a beszólogatás meg egymás izélgetése motor tipusok alapján mennyire komoly?

Jozsi48 2009.05.28. 12:01:01

Erdely deli resze is szep. legkozelebb probaljatok a Transfagarasant. A Deli Karpatokon atvezeto hajmereszto szerpentines, 2000m-ig emelkedo ut. Csak Junistol szeptember-oktoberig jarhato.
Aztan ott van Targoviste a regi regati fovaros, es vissza lehet jonni vagy az Olt volgyen - egy hosszab bekasi szoros -vagy Braso fele, es meg lehet latogatni a Bran kastelyt. (Itt nem szabad bedolni a Drakula sztorinak, hiaba minden masodik turista jappan vagy nemet es kameraznak kegyetlenul)
Aki meg az osvenyeket szereti az iratkozzon fel a redbullromaniacs versenyre. Elozoleg azert tajekozodjon mert azt mondjak a vilag legkemenyebb enduro versenye. (Az is, nekem elhihetitek)

muz 2009.05.28. 14:43:10

Mióta rátaláltam a Bihar-hegységre,szeretek debreceni lenni:-)
De oda tényleg csak endúró,max v-strom ,bár én már nem vinném oda.

monstertruck 2009.05.28. 15:21:21

A post még csak csak elmegy, de a Winkler Robi miért néz ki úgy mint egy texasi redneckbe oltott transzvesztita?

ivady 2009.05.28. 17:46:38

Szerezz egy túraendurót és 5 nap alatt Pesti indulással körbeviszlek téged Erdélyen. Az 5 napba belefér egy Padisi motorozás, szállás Torockón, Szebeni-havasok, szállás a Transzfogaras mellett, Fogarasi-havasok, Brasso (Gelence-egy kis gyöngyszem), szállás Tusnádfürdőn, Csíki-havasok, Gyimes völgye, Békás szoros, Hargita, szállás Torockón, ötödik nap haza ismét az Aranyos patak völgyén keresztül. Az út kb. 20%-a lightos murva vagy földút gyönyörű helyeken, a főutak rendszerint elkerülve, és mindezért egy fillért sem kérek, úgy 50 ezerből kijön a benzined a szállásod, a biztosításod és a kajád. Az út nem tartalmaz nagyobb pihenőket, több órás kajás dumálásokat, látványosságokra jutó idő csak percekben mérhető. A csapat max 3 emberből áll.
(Ez itt nem hirdetés, csak a WR-nek egy ajánlat, mert biztos jó arc, ha a plastik Józsi haverja) :)

ui. a Transzfogarasnak csak a híre nagy, aki isteníti az még valószínűleg nem járt az Alpokban, ami szebb, nagyobb, változatosabb...

ivady 2009.05.28. 17:57:35

Elnézést, az út nem 5, hanem 6 napos. A negyedik éjszaka a Gyimesben lenne.

Petyulino01 2009.05.28. 19:03:48

Bocs Robi,de lassan úgy nézel ki ezzel a fizimiskával mint egy Viking magyarországi paródiája.

yeti 2009.05.28. 19:21:55

Engem is érdekelne,hogy a képeken látható gépmúzeum helyileg hol található.Ha valakinek van ötlete kérem válaszoljon.

v_holiday 2009.05.28. 19:28:08

Látod, kedves cikkíró, ha lenne egy oly' sokat ócsárolt boxered, nem lennél beparázva 600 km. motorozástól. Nem kellene 300 után aludnod egyet... Nekem pl. Bp-Gyergyószentmiklós 10 óra. Egy -szerinted-"zsákutca" boxerrel...kényelmesen, nézelódve. Hát hogy van ez?
:-)

szabi1983 2009.05.28. 20:38:36

@yeti: Ez a gépmúzeum Csernátonban talalható a Kézdivásárhelyet Brassóval összekötő út mentén.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.05.28. 21:07:51

3 óra után pihenni kell?
nem értem.

yeti 2009.05.28. 22:02:21

@szabi1983: Kösz szépen az infót.

Pistabá 2009.05.29. 07:57:55

@v_holiday: Keverni teccik szezont a fazonnal, a túraképesség és a henger elrendezés két különböző dolog. A gs vitán felül a hosszútáv bajnoka de azt nem az anakronisztikus boxer blokknak köszönheti.

v_holiday 2009.05.29. 09:42:42

Pistabá!
Ne mondd már, hogy egy a szerző által annyiszor értelmetlennek, kényelmetlennek, lomhának, fejlesztési zsákutcának stb. nevezett blokk és a hosszútáv, egymással összeegyeztethető fogalmak. Vagy úgy gondolod, hogy elég egy jó ülés? Nekem az RT túraképességével sincs semmi gondom. Abban mi váltja ki az anakronisztikus, zsákutca blokkot? A ködlámpa? Esetleg a villanyplexi?

v_holiday 2009.05.29. 09:48:13

@Pistabá: A dolgok csak akkor stimmelnek, ha nincs bennük valami, ami kilógna a sorból. A túraképességnek éppen úgy része a blokk, mint egyéb más. Akár tetszik, akár nem. Ha az általad kiemelt GS-ben zsákutca, lomha és egyéb (WR által annyiszor nyilvánosan leírt) lenne a blokk, nem lehetne az egyik legelismertebb túramotor. Egyszerűen azért nem, mert nem lehetne vele stresszmentesen túrázni, hiszen idegesítő lenne. Úgy tűnik nem az...
:-)

totalcarman 2009.05.29. 09:51:32

Hat igen!az egyutt motorozas nehez ugy.
Pl.:ha az asszonnyal megyek azon aggodom vegig nehogy baj legyen.
Ha haverokkal akkor meg veseny lessz a vege es atmegy az egesz egy kamikaze erezdelahajamba.
Ha turaenduros chopperes csapathoz csapodik az ember akkor meg keves a sebesseg..
Szoval en altalaban megyek egyedul aztan nyugi van:)

Pistabá 2009.05.29. 13:46:29

@v_holiday: Ez a bmw mérnökeinek kiváló munkáját dícséri, hogy rossz alapból is kihoznak jó eredményt.

csepeszil 2009.05.29. 13:53:16

...motorozni járnak Erdélybe, nem visszafoglalni.... miért tud csak az indexen, meg a totalcaron ennyire szarul esni egy erdélyinek egy ilyen kijelentés??? szerintem akinek nem fordul meg az ilyesmi a fejében az jobb ha nem is jön ide....

Maura 2009.05.29. 14:37:16

@Pistabá: Nem-eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee?????????????

Akkormeg minek?
Nem a boxer jellegebol adodo es a boxerhoz kotodo kardanhajtas?
Nem a boxer igenytelensegehez kotodo vegtelen megbizhatosag?
Igen, valoban a futomu is odabaszos, nade... A GS az azert GS, mert boxer.
Nekem kisGSem van, egyhengeres, de valjuk be oszinten, nyomaba sem er a nagytestvernek.

csaba01 2009.05.29. 14:54:40

Csak ugy mondom transfogarasba az ut le van zárva lavina miatt. Kb csak juliusba lessz járható most kéthete még havazott.

Glover 2009.05.30. 08:09:26

Szia!

Én egy Horvát-Szlovén-Ausztria túrát alkotok. Többet itt tudsz róla:
http://www.vaslovasok.hu/motoros-turak/57/hr+slo+a+kanyargos+jolerzemmagam+tura.html
Keress meg telefonon, ha érdekel.

Szeki

Jozsi48 2009.06.01. 14:37:49

@ivady: Igen de ott nem hianyzik a korlat a szakadek szelerol es nem kell folyton lesni mikor omlik a fejedre a szikla...

swarowsky 2009.06.01. 19:44:18

Uraim jelentem most hétvégén is havazott Erdélyben. A Hargitán láttam havat, a Fogarasi havasokban hóvihar volt... Erdély.Mi téged szeretünk!

Oktato 2009.06.03. 15:50:20

Amiket nem ismertél fel: a hengerek túloldalán 2 álló valami - lóvontatású kaszagép, a baloldalon a füvön - lóvontatású burgonyakiszántók, a rendsodrók sem mind rendsodró.

Bige 2009.06.07. 15:56:52

@Salvia Divinorum:
Erdélyben minden szép helyre általában rossz út vezet.Ahova erősen jó úton lehet elérni az pontosan ettől nem igazán szép.
Erdélyi vagyok csak tudom.

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása