Milliós kincs a víz alatt

Kutatni jó, felfedezni még jobb. Soha nem feledem, amikor nagyapámék poros, tolnai padlásán retkes zsákokat bontogattam, húsz-harmincéves Autó-Motorok után kutatva. Van, aki hozzám hasonlóan csak gyermekként régészkedett, de akad, aki felnőttként is átélheti a csodás pillanatokat.

A hadihajók annak ellenére sem érdekeltek, hogy dédapám a Sankt Georg páncélos cirkálón szolgált írnokként. Ennek ellenére barátom, Kondigépgyártó Dénes története hamar magáévá tett. Dénes alkalmanként kiszabadítja magából a gyermeket, felölti búvárgúnyáját és elsüllyedt hajókat tekint meg. Történetei rendszerint izgalmasak, de a Thistlegorm legenda túlszárnyalt minden eddigit.


A Thistlegorm kereskedelmi hajóként kezdte pályafutását. A gyártó Thompson & Sons 1940 áprilisában tette vízre, de a brit kormány csakhamar megjelent, mint fő megbízó. Hamarosan felfegyverzett „kereskedelmi” hajóvá alakult. Negyedik úti célként az egyiptomi Alexandriát jelölték ki a hajó és legénysége számára, ám ide már nem érkezett meg. 1941 júniusában elhagyta Glasgow-t és megkerülve Afrikát igyekezett a kikötővárosba. A szuezi csatornánál várakozniuk kellett, nem sokkal később felfedezte őket két Heinkel HE-111-es bombázó. Egy, vagy két bombatalálat érte a hajót. Elsüllyedt.

 

Ez akkoriban gyakran megesett, így Dénes történetét csendben nyugtáztam. Majd rátért a szállítmányra: mappát nyitott, én pedig a szék mellé ültem. A Thistlegorm feladata lett volna, hogy gőzmozdonyt, teherautót, tankot, fegyvert, lőport és motorkerékpárt szállítson az újonnan megalakult 8. brit haderő számára. BSA M20-ak, Matchless G3L-ek és Norton 16H-k csinos csoportja volt a raktérben, amelyek most harminc méteres mélységben tértek nyugovóra, korall köntösben várják látogatóikat – inkább hasonlítanak kétkerekű La Sagrada Famíliára, mintsem motorkerékpárra.

A hajót még ’56-ban fedezte fel Cousteau kapitány, majd titkolták a pontos helyét, de ’91-ben német búvárok ismét megtalálták. Azóta zarándokhellyé vált a búvárok körében, annyira, hogy az egyiptomi kormány többször fontolóra vette a terület lezárását.

A történet külön pikantériája, hogy Dénes beszámolója előtt néhány héttel, olvastam kedvenc angol magazinomban, bizonyos II. világháborús „salakversenyekről”. A krónikások szerint az angol hadsereg szünnapokon motorversenyeket rendezett. Gépekben nem volt hiány, az előbb említett három típusból mindig érkezett utánpótlás a támaszpontokra. Legyen szó Európáról vagy Afrikáról, a versengés nélkülözhetetlenné vált.

Szakmai felkészültségben nem volt hiány, hiszen a brit légierő szerelőiről már akkor is ódákat zengtek. A feleslegesnek ítélt motorokat lecsupaszították és alapjaiban átfűrészelték. Volt azokon parányi üzemanyagtank, levert dobfék, ülés helyett rongy vagy falatnyi szivacs. Persze a blokkokat is alaposan megbuherálták, nemegyszer előfordult, hogy repülőgép alkatrészekkel morcosították a bajtársak gépét. Külön fejezet lehetne a Wermacht által használt BMW-k alkatrészeinek megkaparintása és újrahasznosítása az angol kétkerekűekben.

A háború így talán elviselhetőbbé vált, az otthontól több ezer kilométerre. Huszonéves fiatalok versenyeztek egymás ellen esténként, ha túléltek egy napot. Ugyan a közvagyon elherdálása megállapítást nyer, mégiscsak romantikus srácok lehettek az akkori bakák. Titokban, talán még a Sivatagi Rókát is kihívták egy menetre, a vörösen izzó afrikai naplementében, egy rögtönzött oválpályán.  

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr484071648

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Psziho 2012.02.06. 13:48:54

repülőgép alkatrészekkel -na!

Psziho 2012.02.06. 13:51:22

egyet azért felhozhatnának próbaképpen,hátha maradt belőle valami

a tenger fenekén hagyni mi értelme,ezt sosem értettem

Moto-Cat · http://srx.ini.hu 2012.02.06. 13:51:25

Jujj. Ezekkel a víz alatti motorokkal már találkoztam korábban is. Van pár kép a merevlemezemen róluk. Nagyon szuper. És irigylem a barátodat, aki ezt a saját szemével láthatta!

Guld Péter 2012.02.06. 13:59:05

@Psziho: Régi mondákra tudtam hagyatkozni, amelyben szintén nem voltak konkrétumok

@Moto-Cat: most már én is irigylem

szmoker (Homo Trollicus) 2012.02.06. 14:00:20

@Psziho: "egyet azért felhozhatnának próbaképpen,hátha maradt belőle valami"

Rozsda, rozsda, rohadás, rozsda.
Tán' fém már nincs is, csak a korall ami ránőtt.

SelmeciMarcell · http://www.jawamoped.hu 2012.02.06. 14:05:06

@Psziho: Nincs értelme felhozni, a cím ne tévesszen meg. Egyrészt drága lenne, másrészt van a szárazföldön is elég rozsdakupac. Valószínűleg a felhozatalt sem bírná ki egyik példány sem. A tengerfenéken viszont tényleg látványos.

Don Marcus Hibiscus 2012.02.06. 14:08:12

kicsit kackiás,de elmegy(vagyis elment)
Állítólag ezekbe a régi vasakba még 426-os hemi blokk volt.

Frw 2012.02.06. 14:24:42

Nekem van 5432 számú közérti blokkom, de mi az a 426-os?

Gomulka Béla 2012.02.06. 14:51:33

Épp ma reggel hallottam, ismerosom apja tisztként szolgált a világháborúban, az afrikai hadszíntéren. A nyavalyások (a hadsereg ellátó kozpontja), így az oreg, dehidratált élelmet kuldtek nekunk a sivatagba!

nemértekhozzá 2012.02.06. 14:56:11

@Don Marcus Hibiscus:
"még 426-os hemi blokk volt"
:D:D
Mi ez a hemi-mánia mostanában?:D

fogash 2012.02.06. 14:57:07

@Psziho: semmit nem tudnál felhozni belőle.

Ami nekem nem áll össze (földrajz):
Glasgowból Alexandriába miért is kellett megkerülni Afrikát? Zárva volt Gibraltár?

1kutya 2012.02.06. 14:58:58

@Psziho: esetleg így, ahogy látod, konzerválva lehetne belőle szobor. működő gép már nem hiszem...

1kutya 2012.02.06. 15:02:20

@fogash: zárva éppen nem (a víznek folyni kellett ugye valahol:), de járőrözött ott akkortájt jópár bájos német Ubót és ugye...

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2012.02.06. 15:02:35

Szepek a kepek.

Azon csodalkozom, hogy meg lopkodtak szet a roncsot.

Guld Péter 2012.02.06. 15:05:23

@fogash: Kutyánál a pont. Nem lett volna biztonságos átrobogni egyenesen, ezért kellett megkerülnie Afrikát. Így sem járt sokkal jobban.

... ... 2012.02.06. 15:08:31

cááginy motrok hamarabb kelett volna megtalálni őket :( ennyit még a hemi blokk sem él túl XD am(aki nem tudná) ez csak a hibiscus trollkodása minden cikkhez

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2012.02.06. 15:08:55

@fogash: gondolom a földközi-tengert uralták a németek

NimrodTheHun 2012.02.06. 15:11:15

@Frw: kb 7000 ccm csak köbcolban kifejezve :D troll a lelkem nem fontos ráfigyelni :D

RÁJA 2012.02.06. 15:16:06

Ezek csak addig látványosak amíg ott vannak. Nekem volt hozzájuk szerencsém testközelből. Ha megpróbálod bontani, szétmorzsolódik a kezed alatt. (oroszok rongálják is rendesen) Annyi ott a búvár mint nyáron turista a Hősök terén. A bevitt (kilégzett) levegőtől annyira rozsdásodik a hajó szerkezete hogy egy-két éven belül össze fog omlani.

СubE 2012.02.06. 15:23:05

Ha ezek BMW-k lettek volna, akkor egy sima gőzborotvás mosás után be lehetne röffenteni őket. A BMW-ket már akkor is anyagból építették.

Arpad67 2012.02.06. 15:23:23

én meglátogattam, búvárkodásom eddigi legnagyobb élménye, Rája megjegyzése teljesen helytálló, túl sok a búvár és nem mindenki tartja be az alapvető búvarszabályt - mindent a szemnek, semmit a kéznek. Egyébkén az a monda járja, hogy az igazi rablást a felfedezők tették.
Mi szafari keretén voltunk ott, már hajnalban merültünk akkor mi voltunk egyedül. Nagyon tetszett a mozdony is.

Cselokapitany 2012.02.06. 15:40:05

@Arpad67: Akkor légyszives tegyél fel nekünk képeket róla, mert itt elég kevés van, és mindenkit nagyon érdekelne. Köszönjük!

Arpad67 2012.02.06. 16:00:02

@Cselokapitany: este utánanézek, hogy milyen képeim vannak a merülésről. Hogyan lehet ide képet feltölteni?

skyrangr 2012.02.06. 16:11:58

@baowah: nem, szerintem ez maga CubE, álnéven :)

kisdiszno 2012.02.06. 16:18:17

nos azért nem hozzák fel a cuccost, mert annak egyszeri értéke lenne!
így viszont egy dupla merűlésért 100 jurót szakítanak . napi cirka 150 búvárral évi 100 nappal számolva nem kis bevétel.
nekem volt szerencsém 4 éve látni , nos ez az amit át kell élni a képek nem adják vissza.

Mostly Harmless 2012.02.06. 16:21:33

@nemértekhozzá: szegénykém azt hiszi, valami már attól is mém lesz, ha egyvalaki egyedül kitartóan ismételgeti... szánalmas igazából.

Abfangjaeger 2012.02.06. 16:22:34

Az ilyen elsüllyedt roncsokat általában "kegyhellyé" nyilvánítják, mivel a süllyedő hajó a legénység egy részét is magával vitte. És ezért nem lehet ezeket bolygatni.

2012.02.06. 16:33:41

a restauralas nem lenne lehetetlen: Saint Exupery repülöjet is felhoztak es a motorjat fantasztikus allapotura restauraltak !!

szemettanarba 2012.02.06. 16:41:53

@Mostly Harmless: Ugyanmá! Szegény CubE csak a napi betevő falatját akarja zsákmányul ejteni. Azonban mivel stílusa egyre ismertebb, hiába jelenik meg változatos neveken, ennek az esélye exponenciálisan csökken.

Nekem a gőzborotva különben is tetszett. Élénken magam elé képzelem CubE-t, amint nekiáll gőzborotválni a pengeéles, kőkemény korallréteget...

nofatchx 2012.02.06. 16:55:15

élőlények lakhelyéül szolgálnak ezek a roncsok, nem szabad őket bántani.

Don Marcus Hibiscus 2012.02.06. 16:56:46

má meginn kjúb...nem vagyok az és kész!kikérem magamnak! :)

Verhás Péter · http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu 2012.02.06. 17:08:52

Itt van egy 20 perces film, 2 részletben.
A második rész 6:44 percétől van egy rész az említett hajóról. 2009-ben készítettem a filmet. Jópárszor merültem az említett hajón.

www.youtube.com/watch?v=Jlflnm9Dwuo

www.youtube.com/watch?v=bnyvP8XIV0c

fogyasszátok egészséggel.

Egyébként 36 méteren van a roncs alja, ami azért már nem kezdő mélység búvárnak. Persze sok hülyeséget lehet csinálni, de hivatalosan tilos bármit is felhozni, és ha elkapnak... nem hiszem, hogy olyan jó lenne egy egyiptomi börtönben. Szerintem meg jó helyen vannak ott azok a roncsok.

Az a repülő, amelyik lebombázta a hajót a visszaúton még egy kórház hajót is megtalált, és azt is elsüllyesztette. Az is merülhető, de nem olyan látványos, és mégmélyebben van.

AnyátoknakPalánot 2012.02.06. 17:17:27

nem nagyon maradna ezekből semmi, ha felhoznák.
így legalább odalent megy tönkre, a sok műgyűjtő barbár matatásától :)

repeti 2012.02.06. 17:23:17

@NimrodTheHun: Az is valami? A második világháború idején (is) előszeretettel jelölték a (repülőgép)motorok típusában a köbhüvelykes lökettérfogatot. Hogy az R-4360 mit jelent köbcentiméterben, rátok bízom...
(További izgalmas dolog a négysoros, soronként 7 hengeres, két gyújtáskörrel rendelkező csillagmotoron a gyertyacsere. Főleg négymotoros gépen)

mallac 2012.02.06. 17:24:42

Nyilvánvaló hogy mint turista(búvár)csalogató látványosság sokkal többet hoz a konyhára mintha kiemelnék.Egyébként rengeteg érdekes dolog heverhet az óceánok, tengerek fenekén,de relatíve kevés az ilyen sekély és meleg vizekben feltalálható cucc.Mennyi mindent nyelhetett el az Atlanti óceán, komplett konvojokat süllyesztettek el a németek arrafelé.

nofatchx 2012.02.06. 17:43:05

@Verhás Péter: köszi a filmet! nekem is mondták egyiptomban, hogy semmit nem szabad kihozni a vízből. volt pár letört korall meg sand dollar, de nem hoztam fel őket, pedig nagyon tetszettek. amúgy nem merültem, csak fürdőztem (hurghada).

skyrangr 2012.02.06. 17:50:33

@szemettanarba: arról ugye nem is beszélve hogy legfeljebb nagynyomású mosó, és nem gőzborotva ;)

junkie 2012.02.06. 18:08:18

Hagyjátok szegény D M H-t, a jobb keze mellett ez az egyetlen öröme az életben. Nehéz lehet szellemi fogyatékkal élni, én megértem.

Don Marcus Hibiscus 2012.02.06. 18:28:01

@junkie: Hogyne értenéd,hiszen egy cipőben járunk..:)

KAMA3 2012.02.06. 19:12:29

@repeti: A repülőgép motorok nagy többsége kétkörös gyújtással rendelkezik. Én mondjuk az indítás előtti átforgatást is megnézném, az sem lehet gyerekjáték.

akos696 · www.focusauto.hu 2012.02.06. 19:31:57

@repeti: Ritkán értek meg azok a motorok annyi üzemórát, hogy gyertyát kelljen cserélni..

Breacher 2012.02.06. 20:33:07

@СubE: Ez mind így igaz. Csak azon gondolkozom hogyha a németeknél volt a BMW, akkor hogy veszítették el a háborút?

janoszeged 2012.02.06. 20:51:46

Azon gondolkodok, mi a fenét szedtek ki a BMW-ből, és rakták bele az angol motorokba?

Reisezugwagen 2012.02.06. 21:08:14

@Arpad67: a mozdony tényleg a kerekein áll, mert képet még nem nagyon láttam róla....

Droidfigyelő (törölt) 2012.02.06. 21:41:30

@fogash:
A Földközi-tenger elég szar hely volt a szövetségeseknek 41-ben. Olasz, német tengeralattjárók mindenhol, felszíni hajók, repülőgépek stb. Így se jártak jobban, de próba, szerencse.

Z o z ó 2012.02.06. 22:12:21

@baowah: CubEnak van humora,meg vicces amit ír. Ez a srác meg csak zavaró...

Sunsertes 2012.02.06. 22:20:37

Az már volt, hogy városi szaladgálós? :)

SoAk 2012.02.07. 00:22:18

Ozone networkon pont most megy rola egy film

Jawarider 2012.02.07. 09:20:16

Élőszövet a fémvázon.

c 2012.02.07. 10:52:01

Színtiszta vasoxid mindegyik.

Arpad67 2012.02.07. 10:52:35

@Reisezugwagen: köszönöm, kiváló képeket találtál

szmoker (Homo Trollicus) 2012.02.07. 12:33:46

@nemértekhozzá: a propelleres Kockát kitiltották oszt elkezdett Hemizni. Azt hiszi nem tudjuk :)

pog ma thon 2012.02.08. 17:51:53

Don Sáncsó pánzó : Hami Hami Nem vagy éhes ? Hamiz egy kis kolbit.

pog ma thon 2012.02.08. 17:54:15

BMW mi az ? Simson na az az igazi német cucc.

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása