Ha venni kell, akkor venni kell

 

Szerencsétlen jellemhiba fejlődött ki bennem motorozásom kezdetétől fogva: nem bírom elviselni, ha nincs motorom. Furcsa dolog ez, mert van, hogy a szezonban hetekig nem motorozok, télen pedig mindig hónapokra leteszem a gépet. Ilyenkor kicsit hiányzik a tank a lábam közül, néha sóvárogva nézek a gázmarkolatra, de kibírom, amíg újra eljön a jó idő, amíg van megint egy szabad délutánom, egy nap, amikor nem kell semmit sem szállítanom, és akár csak munkába elmehetek vele.

Hogy lehettem ekkora barom 

Más dimenziójú viszketés, amikor nincs a birtokomban motorkerékpár. Komoly betegség ez, az inszomnia a legkellemesebb tünete. Mindenki ismeri az érzést, amikor azt hiszi, otthon felejtett valamit, tapogatja a zsebeit, megvan-e a kulcs, a telefon, a pénztárca. Ilyen ez is, csak ezres intenzitási szorzóval, és permanens jelleggel. Van benne egy csipet hajléktalanság-érzés, férfiasság-elvesztési félelem, és óriási tulajdonszerzési késztetéssel jár.

Ezért általában, miután eladom a valamiért megunt motoromat, nem telik el egy hét sem, és már meg is van a következő foskupac. Míg normál férfiként általánosságban napi-heti rendszerességgel nézem a használtautós-motoros oldalakat, az adásvételi aláírása pillanatától fénysebességre kapcsol a keresési tevékenységem, és általában megveszem az első szembejövő, két kerékkel és négy hengerrel rendelkező tárgyat, amit ki tudok fizetni. Persze kölcsönökből.

Nem értem, miért van ez így, mert autóvásárlásnál például végtelenül higgadtan, megfontoltan cselekszem. Még egy edzőcipőt is képes vagyok hetekig keresgélni, próbálgatom, mérlegelek, megér-e annyit, és megfelelő tájékozottság és szellemi tisztaság birtokában döntök. De ha motorról van szó, minden másképp történik.

Azért kellett ez a hosszú felvezetés, mert máskülönben nem tudnám megmagyarázni, miért csaptam a sötét tekintetű, szemembe nem néző buherátor kezébe egy félhomályos fészerben, ahol történetesen jelen volt egy üzemképtelen, szemmel láthatóan több haláltusát átélt, főfoglalkozásban gumifüstölésre használt, bevallottan hajtókaros, bevont papíros, félig szétszedett Kawasaki GPZ.

Ilyen állapotú motort ne vegyenek 

Igazából meg tudom indokolni észérvekkel is, de a hülyeség akkor is az marad. Miután eladtam a gyengének érzett, kinőtt CB 350 Fourt, komoly, nagy motort akartam. Tekintélyt parancsoló gépet, amivel autópályán is lehet virítani, amibe kapaszkodni kell százhúsz fölött is, ha odahúzom neki, és nem azért, mert majd' levisz róla a szél. Nem csajozós gépnek akartam, hiszen a legtöbb csajnak a motor az motor. Magamnak, nagyokat motorozni, országúton betyárkodni, nagyra nyitott fojtószeleppel, sok lóerővel.

Akkor még forrt bennem a BMW-s fanatizmus, életem első motorozásának élménye az R65-össel, de annyi pénzt, amennyibe egy olyan került, még kölcsönkérni sem mertem volna. Igazából annyim se volt, amennyiért egy rendes 750-est lehetett volna kapni, azért lett belőle ez a rémséges GPZ 750 UT.

Nagyjából összeállt, de szép nem lett 

Nem is tudom, talán százhúszért vettem, 2003-ban. Az előbb említett vonzó jellemzőkön túl az összes festett alkatrészét is fényezni kellett, hogy teljes legyen a kép. De elszánt voltam, nagyon bejött a GPZ kockalámpás, nyers brutalitása, és a 87 lóerő már úgy hangzott, mint amiért érdemes dolgozni. Bécsben szereztem olcsón főtengelyt, Németországból rendeltem csapágyakat, Kakasdról gyújtást: hamar összeállt a blokk. Kimostam a fényezőpisztolyt, és a kompresszor által szépen felvert porban fulladozva elkészítettem életem legrondább fekete fényezését: máris gyönyörködhettem a remekműben.

Nemcsak oltári ronda lett, motorozni is borzalmas volt vele. A két legfontosabb paraméter, az erő és a zorall ábrázat stimmelt, de alig emlékszem egy-egy pillanatra, amikor nem birkóztam vele valamelyik kanyarban vagy nem amiatt rettegtem, hogy mikor csattan el megint a motor. Akármilyen lelkiismeretesen raktam össze a blokkot, számtalan gányolt cucc volt rajta már amikor megvettem: az olajteknőtől a szelepfedélig mindenen látszott, hogy már vagy hatszor széthúzták. Csörgőkígyó volt a javából.

kawa0012

Városban, a lassú tempónál bizonytalan és egyben tohonya GPZ-n folyamatosan fostam, hogy mikor szalad ki alólam, annyira vadul reagált a gázra. Egyszer csajommal a hátam mögött sikerült szándék nélkül keresztbe tenni az Árpád híd feljáróján: nem örültem neki. Autópályán meg belengett, bármit bűvészkedtem a futóműbeállítással, bárhogy hasaltam, húztam, toltam a kormányt. Száznegyven fölött jött a risza, és nem segített semmi, csak a fékezés. Jó kis motor, nem?

Egy teljes szezont végigküzdöttem vele. Minden egyes kanyarhoz teljes testi erőmet fel kellett használnom, csimpaszkodtam a kormányba, combizomból tapostam a lábtartót, de a motor így is inkább arra ment, amerre neki volt kedve. Lehet, hogy csak le kellett volna cserélni a középen laposra kopott hátsó gumit, az segített volna, de én elkönyveltem, hogy ez egy reménytelen masztodon, túl nehéz nekem, félek rajta.
Még egy nagyobb túrára szerettem volna elmenni vele a következő évben, Horvátországba a haverokkal. Elhatároztam, utána eladom.

Talán két hét volt hátra az indulásig, amikor éppen felkészíteni vittem ki a garázsba. Állok az utolsó piros lámpánál, beteszem egyesbe – shredd, csatt, megáll. Nyomom az indítógombot: víjj. Azonnal tudtam, hogy vége. Azért még eltoltam a garázsig, mielőtt felgyújtottam volna, de ott perceken belül kiderült: elszakadt a vezérműlánc.

Lehet, hogy az alágyújtás lett volna az okosabb megoldás, de nekifeszültem újra, két hét alatt másodszor is meggeneráloztam a blokkot, hogy aztán az összeszerelés utolsó mozzanatánál megint elpattanjon a gyújtásalaplap. Másnap indultunk volna, elbukott a projekt. Kevés gépet gyűlöltem ennyire a szívem mélyéről, de a Kawa rászolgált. Más kérdés, hogy a haverom motorját aznap éjjel lopták el a teremgarázsból, így mérsékelten feldobott hangulatban, autóval mentünk le a tengerhez.

A digitális kijelző a tankon azért nagyot üt 

Kihasználtam a ritka pillanatot, amikor üzemképes volt a Kawa, elsóztam aprópénzért. Azóta tudom, hogy bármilyen romot gyorsan el lehet adni, ha alulárazzuk. Nem titkoltam semmit, egyszerűen meghirdettem a legolcsóbb GPZ 750-es alatt húszezerrel, már jöttek is érte: szerelővel átvizsgálták, kipróbálták, remélem, legalább pár hétig használták, mielőtt megkotlott. Remélem, de igazából nem hiszem.

A megkönnyebbülés körülbelül addig tartott, amíg befordultak az utánfutóra kötött Kawával a sarkon. Mire beértem a számítógéphez, fejben már fel is paramétereztem a keresőt. Ötszáz köbcenti környékét céloztam meg, mivel a 750-est túl nehéznek ítéltem, és rászántam volna már akár három-négyszázezret is: kezdtem rájönni, hogy minden, ami ennél olcsóbb, reménytelen roncs.

Eddig legkörültekintőbb motorvásárlásom lett a vége - vagy három napig keresgéltem, mielőtt megvettem volna a kiszemelt áldozatot. Egy pillanatnyi megingás következtében kipróbáltam ugyan egy Yamaha SRX 600-ast, de fél perc alatt megerősödött a hitem, hogy kell a négy henger ahhoz, hogy igazán tessen egy motor.

Kiábrándulva a Kawasakiból, egy csalódást okozó Yamaha után bölcs dolognak tűnt visszatérni ahhoz, ami már egyszer bejött. Hondát kerestem. Így leszűkült a kör, egyetlen típus maradt: a CBX 550-es. Kettőt is kínáltak éppen egész jó állapotban – egy rövid Budapest-Debrecen-Gyula túra nem tarthatott vissza attól, hogy megtekintsem a teljes CBX-választékot. A debrecenit vettem meg, azon még a fura FII-es idom is rajta volt, amiről a mai napig nem tudom eldönteni, hogy tetszik-e, viszont kicsattanóan jó állapotban volt.

Sikerült kifogni egy közel gyári állapotú CBX-et 

Biciklinek tűnt az ormótlan Kawa után, és ennek rettentően örültem. Végre egy könnyed gép, alacsonynak tűnő súlyponttal, játékos futóművel. Hondás precízsége utolérhetetlen, még a hatvanvalahányezer kilométerrel is, amit az órája mutatott. Azóta is bátran merem ajánlani bárkinek, aki könnyen kezelhető motort keres. Miután megszereztem rá a gyári kipufogórendszert, a hangja is kitisztult, kicsit morgósan surrogva forgott vidáman tízezerig, és nem kellett nagyon félve csavargatni a bajszát - a hatvan lóereje nem tépte fel az aszfaltot.

Váratlanul hosszú ideig, egy teljes szezonon át szent meggyőződésem volt, hogy megtaláltam magamnak az ideális motort. Az én szememnek gyönyörű, városban nem túl nehézkes, de túrázni is elég gyors, és hát Honda, vagyis finom szerkezet, élvezet minden váltókattintás. Megszereztem hozzá minden átalakításhoz szükséges alkatrészt, ledobtam róla az idomot, ami tempónál kellemetlen, fejrángatós örvényeket keltett – csupaszon még jobban tetszett.

Érdekesen fonták be a kipufogót, hogy összejöjjön a két szélső henger 

A CBX betegsége, a csörgős láncfeszítő nem zavart különösebben: hadd csörögjön négyezernél, legfeljebb később váltok fel. Imádtam a trükkös kipufogóját, ami igazából egy sima négy a kettőbe rendszer, csak a megfelelő hengereket hozták össze egy csőbe. Rajongtam a burkolt tárcsafékeiért, amik úgy néztek ki, mint a régi versenydobfékek, főleg a gyönyörű szegecselt alufelnik közepén. A gyári Honda-színek pedig talán a legszebbek, amik valaha motorra kerültek.

Azt hiszem, hibátlanul összeállt a gép arra a pillanatra, amikor elfüstölt a motor. Nyolc éves motoros tapasztalattal már egyre többet közlekedtem nyélgázon a kis 550-essel, ezt vehette zokon. Egy sietős, autópályás balatoni kirándulás után megolvadt az egyik hajtókarcsapágy, ami csúnya véget vetett addigi boldog együttélésünknek. Nem szép dolog ezt a szezon közepén előadni. A kawasakis szopóroller emléke ugrott be azonnal. Ha nekiálltam volna augusztusban széthúzni a blokkot, pont az ősz végére készültem volna el, ahogy nálam menni szoktak a dolgok. Nem volt tehát más választás, kellett egy másik motor.

P1050146

Mivel a széthajtott Hondáért nem kaptam sok pénzt, megint elkezdtem nézni a hulladék kategóriát. Veszek százötvenért valami berregőt, amivel elmotorozok a szezon végéig - gondoltam. Találtam egy Honda NSR 125-öst, elég patkányul is nézett ki, de nagyon csörgött a blokkja. Kipróbáltam egy Yamaha RD 350-est: rettenetes egy tákolmány volt. Megint rá kellett jönnöm, hogy háromszáz alatt nincs használható gép, teljesen mindegy, hány köbcentist keresünk.

Lássuk, mit dob ki a kereső ennyiért. Gondoltam egy nagyot, és csak az összeget adtam meg. Lefingott Katanák, belpiacos Banditok, Kawa GPZ-k - köszönöm, nem. Már vagy öt napja tartott a szenvedés, kezdett fogyni a türelmem. Közel voltam a pánikhoz, amikor egyik napról a másikra felbukkant egy hóvirág a trágyadombon. Yamaha FZR 1000. Ennyiért? Pénzzel a zsebemben mentem megvenni – nyilván nem hagytam ott. Hülyeség volt? Naná.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr772962203

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mt-03 2011.06.07. 08:48:50

hat nekem az jott le hogy neked nem valo motor, mert vagy szetganyolod vagy tonkreteszed...

joejoe1974 2011.06.07. 08:53:09

A GPZ elég vad kinézetű volt,a CBX pedig egyszerűen szép.

'saztán? 2011.06.07. 08:54:21

mennyit buktál a kawán és a cbx-en összesen (felújítás plusz a vétel és eladás közötti különbözet)? és hány kilométert motoroztál ebből a pénzből?

Oktato 2011.06.07. 09:25:05

:) Ugye ezek csak kitalációk-esetleg a valóságalapot felcicázva? Csak azért megszínezve, mert kell valami a blogba? Én is szoktam szopni a motorokkal, de nem pénzt bukni...gyakran. :)

intruderjani 2011.06.07. 09:25:08

@mt-03: Nekem is ez jött le: ha valami még működne is neki, gyorsan "kinyelezni" maga alól...

Szóval kedves posztoló, kár neked bármit is venni, úgyis tönkreteszed.

Viszont legalább őszinte vagy, ritka és becsülnivaló erény ez manapság. Isten tartson meg ilyennek.

Béc 2011.06.07. 09:48:15

Mintha csak a saját kálváriám olvastam volna, azzal a különbséggel, hogy az én motorjaim már a vásárlás pillanatában hulladékok voltak és nem én tettem őket tönkre. Apropó, van egy szép állapotú de sajnos motorhibás Kawasaki GPZ 1000 RX-em olcsón eladó, ha valakit érdekelne. :D

deak.atti 2011.06.07. 10:05:13

Üdv!

Én ebből a szempontból szerencsésnek momdhatom magam: mindkét eddigi motorom szemre borzalmas volt, selejtből találomra kiemelt ex-postás motorok, de a japán minőség megmutatkozott mindkettőnél. Olaj-, szűrők-, és gyertyacsere után teljesen megbízhatóan, munkába járós üzemmódban működtek. Persze fényezés, üléshúzatás, lerohadt sárvédők cseréje kellett, hogy ki is nézzenek valahogyan, de a mechanikai rész abszolút gondmentes volt. Az első Suzukit kellett szelepszárszimmeringezni az első téli szezonban, mert szemlétől-szemléig leette az olajat minimum alá, a másodiknak viszont meg se bontottuk a blokkját, 76 ezer km-nél is hibátlan volt. Persze ne hasonlítsuk össze egy 20-szor bonyolultabb sor4-es géppel, csak ahhoz fűzöm hozzá, hogy a sz@rból néha lehet várat is építeni. Csak nem ez a jellemző ... :o)

DA

titkosgyilkos 2011.06.07. 10:07:21

Én úgy lennék vele, hogy jobb egy megbízhatóan működő ibrahim, mint egy nem működő akármicsoda, de ettől függetlenül értem a poszt problematikáját. Az ember ilyenkor valójában egy ábrándért fizet, nem a motorért. Ami nem baj, amíg nem megy más, fontosabb dolgok rovására, és az ember tisztában van vele, hogy irracionálisan viselkedik.

Stump András 2011.06.07. 10:12:31

@mt-03: Minden motoromat jobb állapotban adtam el, mint ahogy vettem, kivéve ezt a hajtókaros Hondát. Megcsináltam volna ezt is, csak nem akartam kihagyni a fél szezont.

Stump András 2011.06.07. 10:13:38

@'saztán?: Fogalmam sincs. A motorozás viszi a pénzt, nem hozza. Annyit költök rá, amennyi még nem fáj nagyon.

svájci néger 2011.06.07. 10:18:09

tetszik. Motort venni érzelmi kérdés. A hülyék döntenek racionális elvek alapján. Minél többet buksz, annál inkább megérte. Elöre!

loláb 2011.06.07. 10:20:29

Én első (komoly, nem mz, riga kategóriás) motornak az akkor megvehető legolcsóbb 400-as banditot vettem meg...

Még egyszer nem követtem el ezt a hibát. 2 év után elváltak útjaink. Illetve ez nem teljesen igaz, eladni nem sikerült annak az összegnek a feléért sem, amit ráköltöttem, így inkább szétbontottam, és kiárultam darabokban, így legalább nagyjából visszajött az a pénz, amit ráköltöttem, (és még mindig vannak alkatrészek otthon).

A következő, (és mindeddig utolsó motorom) egy vadonat új, 650-es bandit volt. Csodálatos érzés a maximális megbízhatóság, egyszerűen megfizethetetlen, hogy bármikor, bárhova el lehet vele indulni, és semmiféle átnézést, felkészítést nem igényel azon kívül, amit a szakszervíz megad neki hatezrenként.

geekthink 2011.06.07. 10:38:39

"vadász te szopni jársz ide…"

Hát, ezt én is csináltam egy darabig. Anno pár mz-vel kezdtem, aztán végül egy idomait vesztett japán belpiacos VFR400 után lett elegem.
Egy évig spóroltam, kölcsönkértem, éhenhaltam, de vettem végül, egy jó állapotú CBR600F2-est.
Az első motor, amivel nyugodtan mertem elindulni szerszámkészlet nélkül....
Ma is megvan, még egyszer sem hagyott ott sehol.
Valahogy nem hiányoznak a régi szép idők, amikor egy horvát kempingben cseréltem hajtókarcsapágyat, elfojtott mosolyok között...

_wood_ 2011.06.07. 10:40:47

engem minden tavasszal megszáll valami démon, ami egy enfieldet akar velem vetetni. nem tudom, meddig tudom kordában tartani.

nagy szopás lesz az is, biztos vagyok benne...

muz 2011.06.07. 10:49:47

Volt egy csomó régi bringám(most is 93-as az XR)köztük egy ilyen GPZ 750, de én szerettem, mert jó volt és toltam a (német:-)) pályán 200 kiló fölött gond nélkül.Egyedül a mátrában jött elő a futómű hiányossága,simán kanyarkodni,túrázni nagyon jó s kényelmes volt.

1kutya 2011.06.07. 11:12:28

@Stump András: "...és miután a fenti motorok pénzügyi részleteit összeadtam/kivontam, kiderült, hogy ami pénzt ezekbe a vackokba beleöntöttem, abból simán megvalósítható lett volna a BMW projekt!"

Fogadjunk... :-DDD

Suraki 2011.06.07. 11:26:27

Persze van aki megfontoltan vesz motort, de az nem szerelem csak pótcselekvés. Meg van akinek a szülők finanszírozzák az életét, de az meg nem kihívás.
Így kell ezt csinálni...vagy elhívni néhány barátot, akik nem kezdenek zihálni az izgalomtól amikor meglátnak egy motort. :-D
Azért az FZR1000-es után egy vadiúj motornak illene jönnie, jó nagy hitellel, így kerekedik a történet. :-D

Suraki 2011.06.07. 11:32:17

@_wood_: én már túl vagyok rajta.
Az lesz. :-D
De egy próbát megér...hátha. ;-)

Phrascarica 2011.06.07. 11:33:25

..hát B+ nem értem még a végére, de ez jobb mint a csikós írásai, a térdemet csapkodom :DDD

rolleros 2011.06.07. 11:43:35

Első nagyobb gépem nekem is pont ilyen gpz750 volt 270ért vettem 2002 körül,egy szezont használtam,pár ezer km csak, ezen éltem át a teljesítménymámort az Mz-k után, az enyém megbízható volt,csak télen nem akart indulni az istennek se. a futóműve kanyarban tényleg fos,de azért ennyire talán nem mint a posztiróé.
50 bukóval tavasszal vitték mint a cukrot...

zöldi 2011.06.07. 12:01:31

Hehe, mintha magamat olvasnám. 2 hulladék és egy majdnem hulladék megvásárlása és kb 700 ezer forint blokkalkatrészre költése után vettem egy új motort. És ezzel boldog vagyok, mert nem lep meg. Kapja a TMK-t rendesen, szolgál még egy huszast, aztán K1600 GT :D

Phrascarica 2011.06.07. 12:48:15

"Miért kell direkt szart venni sokadik alkalommal is?"
A TC-nél ez hagyomány, autó, motor csakis szar lehet, de ezért szeretem ezeket az írásokat :)

nabazzmeg 2011.06.07. 12:56:03

hát, ezzel a 91 előtti fzr-el is fogsz szopni rendesen, horror áron van hozzá minden, itthon bontóban nem sok minden kapható ezekhez. Nekem legutóbb hűtő kellette bele, mert a kedves előző gazdája olyan trutymót használt benne, ami még a csonkokat is megette, nemhogy kilyukadt a hűtő. Itthon nem volt hozzá hűtő, e-bayen lőttem egyet 70 €-ért + 12 postaköltség.
Fékbetétek előre: 13000 HUF a két garnitúra
Fékbetét hátra: 4500
légszűrő (ha még benne van egyáltalán a box, és nem direktes: 4000 HUF
Telószimmeringek: ez 43 mm-es lesz, így 4500 HUF, a későbbiek 93-ig 41 mm-esek, azokba csak 2500..traktoros és hidraulika boltokat felejtesd el, egyiknek sincs ez a méret, pedig én az MTZ-től a CAT-ig mindent megpróbáltam. Eleve mivel nem európai méretű (sok benn a 0,5-re végződő méret) csak a bolti cucc marad.
Ha az exup halott, csak magas fordulaton fog megjönni az ereje, érdemes csekkolni levett tanknál, hogy gyújtásra mozgatja-e a bowdeneket, és érdemes ezeket szilikonzsír spray-el rendesen kezelgetni.
Én igazándiból azt nem szeretem benne, hogy bármit akarsz szerelni, egy csomó idő elmegy a burkolatok leszerelésével, így már fel sem rakom őket.
Az enyémben volt egy két megégett kábelcsati is, látszott, még sosem szedték szét őket, ennek ellenére működött minden, de azért ezeket is meggyógyítottam.
Szerelni nem egyszerű, nincs középtámasz, így alap egy 5-6000 ft-os csörlő beszerzése.
Hirtelen ennyi jutott esezmbe, na meg az, hogy ez ugye 144 ló gyárilag, erősen dönteni kell tempós kanyarban, különben nem fogsz elfordulni vele.
Ha a gpz 80 akár pacija sok volt, akkor eleinte vigyázz vele, 6-7000 körül kapaszkodni kell rendesen, ahogy írtad is.
Sokan írták máshol, de az enyém nem eszi az olajat és a kettest sem dobálja (komplett kuplung egyébként a kétféle tárcsaszettel, rugókkal közel 200 € a louisban) de ha fent fog, ne ijedj meg, attól még jó, csak ne csússzon.
Amúgy nagyon strapabíró cucc, menetteljesítményei még ma is bőven megállják a helyüket, ja és ne keményítsd a futóművet, ezekre az utakra elöl bőven jó a 6-7 es fokozat, hátul is bőven elég középre állítani.
Ha valami még érdekel, dobj mailt, de én is szívesen venném a jövőben, ha megosztanád a keletkező tapasztalatokat.
Sok sikert a mocihoz!

nabazzmeg 2011.06.07. 12:58:15

olajat elfelejtettem: most 15W50 van benne, gyárilag a 20W40-et írja nyárra, azt még nem próbáltam, mert a következő olaj 20W50 lesz. Gyertya sem vészesen drága, 1000/db. Villaszárakba legutóbb 2,5 dl-t raktam - annyi is jött le belőlük - erre vonatkozó adatot amúgy nem találtam, bár lehet, én voltam béna.

'saztán? 2011.06.07. 13:01:54

@Stump András: a motorozás valóban viszi a pénzt, de nekem az jött le, hogy te nem motorozol, hanem csak szeretnél. miért jó direkt szívatni magadat ezekkel a roncsokkal? tudod, a kisgyerek is addig basztatja a sparheltet mig meg nem égeti magát, utána nem nyúl hozzá többet.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2011.06.07. 13:24:20

Lehet venni szép, olcsó és megbízható motort.

Háromszázezerért ezek közül a tulajdonságok közül egyet választhatsz:)
Én autónál is megtanultam, hogy általában ami olcsó, az nem azért olcsó, hogy TE, a vevő megcsinálhasd az évszázad üzletét, hanem azért, mert valószínűleg egy kalap szar.

Megint itt a német példa, 1500 euróért, ami épp 400 000 forint(most) olyan motort kapsz, ami megszólal. Mondjuk Yamha XJ 600-at. Forgalomba helyezni egy ilyet 100 körül van ha magad intézed, a hazahozatal is megáll egy ötvenesben, ha azt is magad intézed, 550-ből meg van egy jó motorod VALÓS 40-50 000 kilométerrel, feltehetően jobb állapotban, mint az itthoni eladó gépek többsége.

Suttora 2011.06.07. 13:26:43

@nabazzmeg: Szerintem már rég eladta azt is :-)

_wood_ 2011.06.07. 13:30:27

@Suraki: mire készüljek? találtál jó szakit?

zöldi 2011.06.07. 13:44:31

@nabazzmeg: "Fékbetétek előre: 13000 HUF a két garnitúra
Fékbetét hátra: 4500
légszűrő (ha még benne van egyáltalán a box, és nem direktes: 4000 HUF
Telószimmeringek: ez 43 mm-es lesz, így 4500 HUF, a későbbiek 93-ig 41 mm-esek, azokba csak 2500.."

Most nem értem, ez a horror ár? Alkatrészezek egy ideje, nagyságrendileg ilyen összeg minden 600+ motorba...

Suraki 2011.06.07. 13:51:03

@_wood_:
OFF
Enfieldnél a jó szakinak neked magadnak kell lenni, mint ahogy veterános körökben is illik. Csak ilyen embereknél marad meg huzamosabb ideig egy Enfield.
És itt teljesen mindegy, hogy 1957-es vagy 2007-es motorról van szó.:-)
Vagy nem mész vele és akkor nem kell szerelni, vagy mész és akkor minden hétvégén igazíthatsz valami "apróságot".
Ha ezt el tudod fogadni és van műhelyed, szerszámod és időd rá, akkor varázslatos lesz vele motorozni! Nekem sajnos mindhárom hiányzott. :-)
Én amondó vagyok, ha már szopóroller, akkor legyen autentikus: igazi veteránt kell venni.
ON

szakmernok 2011.06.07. 13:55:05

@intruderjani: Lehet, hogy nem igazán kellene ilyen történeteket posztolni, mert még valaki esetleg hülyének nézi.

Fillérekért motort venni és várni a csodát. 120ezer majd 300-400 ezer ft? Enyiért tényleg csak szopá a motorozás.

Tomchy 2011.06.07. 13:55:21

Azé' figyeled Bandi, hányan állítják itt nagyfokú magabiztossággal, hogy nem is értesz hozzá, meg nem is tudsz motorozni? Sőt, motor sem való neked?!? :O)

Read-only, csináld ahogy neked jólesik. Én is egy '83-as vassal teszem ezt... Nem bántam meg (még). Fejleményekről tudósíts!

Virago_1000 2011.06.07. 13:56:10

@Stump András: "Szerencsétlen jellemhiba fejlődött ki bennem motorozásom kezdetétől fogva: nem bírom elviselni, ha nincs motorom"

-ez a jellemhiba nalam is kifejlodott, remelem gyogyithato :)) Majd felkeresem a Csernus doktort :)))

" Míg normál férfiként általánosságban napi-heti rendszerességgel nézem a használtautós-motoros oldalakat"

- ??? En szerintem sokan ilyenek vagyunk, de valoban ez a normalis??

"Persze kölcsönökből."
- van motorod, autod, alberletet megosztasz diakokkal :) ismeros a tema.

"Még egy edzőcipőt is képes vagyok hetekig keresgélni, próbálgatom, mérlegelek, megér-e annyit, és megfelelő tájékozottság és szellemi tisztaság birtokában döntök. De ha motorról van szó, minden másképp történik."

- nalam autonal is igy van.

@geekthink: "Valahogy nem hiányoznak a régi szép idők, amikor egy horvát kempingben cseréltem hajtókarcsapágyat, elfojtott mosolyok között... "

- nem voltak azok a mosolyok oszintek...

decens 2011.06.07. 13:57:05

Tizenvalahány szoci motor után '90-ben vettem meg életem első "nyugati" vagyis keleti motorját, egy végtelenül lepusztult Yamaha XS400-ast. Felújítás után jöttem rá, hogy nekem ez "bakkecske", ezért pár hónap után eladtam a már szép Yamit.
Ezután következett a motornélküli effektus, és sürgősen motort kerestem. Az elvi álláspontomat, miszerint a következő motorom legyen legalább 500-as, kéthengeres, vízhűtéses, kardános túramotor, a barátom komoly tanácsa teljesen keresztül húzta.
Rábeszélt, és azóta sem bántam meg, hogy megvettem a japán belpiacos, akkor 8000-et futott (de tényleg!) akkor 8 éves CB750FA-t.
Én vagyok az első magyarországi tulajdonosa és a 19 év alatt összesen beletettem 19 ezer kilométert még. (Van több más motorom is.) Ezalatt csak gumit, akkut, olajat és szűrőt cseréltem rajta, megjártam vele Olaszországot és Svájcot külön, külön minden pisszenés nélkül. Sajnos mára nehéz lett már nekem a 260 kilója, ezért inkább a kisebb motorokat hajtom. Nézegetni viszont gyönyörű! :-))

mükkemakk 2011.06.07. 14:08:09

Uraim, nagy vonalakban: öreg motorból csak léghűtésest vagy lég- olajost, Gsx-R 1100, FJ 1100-1200, 1200 Bandit ajánlok megvenni, ezekkel nincs olyan sok baj, esetleg CBR 900RR.

Ezek személyes tapasztalatok, egyikkel se volt nagy baj a szűkebb baráti kör reprezentatív statisztikájában, a többivel igen.

GERI87 2011.06.07. 14:27:01

Baromság amit csinálsz.
Nekem is az jött le hogy hagyd ezt, nem neked való:)
A lomokkal amit összekukázol még kinyírod magad vagy mást..

Össze kell gyűjteni megfelelő mennyiségű pénzt és venni egy normális motort.
Még ha ennek az is az ára hogy egy-két szezon kimarad.
Mert pénz azért van, csak nem halmozod fel.
Ha ezekből az összegekből mindig ez lett a vége a dolognak akkor meg kéne célozni az ennél is magasabb árkategóriát.

Mert így a végtelenségig írogathatod az ilyen cikkeket.

effendi79 2011.06.07. 14:38:26

Én a friss ropogós "A" korl. megszerzése után követtem el eddigi életem legnagyobb hibáját. A hogyan NE vegyünk motort kézikönyv összes tünetét produkáltam. :-)
Volt 200e pénzem, ebből akartam négyütemű, 250-500 közötti, rendszámos endurót. Egy találatot dobott ki a gép, így elmentem és megvettem egy futárcégnél egy lejárt műszakis, nehezen induló, de normálisan kinéző, és gyönyörű hangú '87-es Tuareg Wind 350-et.
Asszem le se írom, mi volt ezután, mindenki gondoljon valami ultra nagy szopásra, és szorozza meg kettővel.
De amikor ment, akkor imádtam. :-)

c 2011.06.07. 15:00:52

Én meg sok évig vártam, gyűjtöttem, végül vettem egy patent 4,5 éves 1000-es vasat. :)
Hosszútávon ez a legjobb döntés.

calibra91 2011.06.07. 15:05:59

Igaz, hogy már eljárt felettük az idő, de ha vkinek csak 100-150 e ft.-je van motorra, akkor miért nem vesz egy patika állapotú ETZ-t?
Azzal lényegesen kevesebb a nyűg, mint egy ezer éves belpiacos akármilyennel!

A kollégám most adta el 130 ezerért a 89-es 250 ETZ-t. Többször láttam, és egyszer mentem is vele. HIBÁTLAN volt. 12 ezer km volt újkora óta a futásteljesítménye!
130 ezerért!!!!!!!!!!
A MO-FA-KER ben pedig szinte ingyen adnak hozzá mindent!!!!!!!! (www.mofaker.hu)

Anno én is ott vettem mindent az én MZ-hez!

biker_kolee 2011.06.07. 15:09:25

Az utolsó két mondat zseniális. :)))))

Várom a folytatást. :))))

nabazzmeg 2011.06.07. 15:12:40

@zöldi: igen cimbora, egy 20+ éves fostalicskába, mert valljuk be, ezek a gépek már nem a trendi kategória, igenis horror ár pl. egy fékbetétgarnitúráért a 6500 pénz. Egy ekkora szimmeringet 500 ft-ért megveszek egy munkagépbe, nem 2500-ért. Szóval szerintem igenis horror.
Ja, és ezek már rég nem japán alkatrészek, hanem az olasz utángyártói ipar "remekei"

Pajkos kisdömper 2011.06.07. 15:49:55

@scheerti: Jó példa:)1,5 hónapja vettem 900-as xj-t,47e km-rel.92 óta leállitva.A tank hibás,az ostoba leengedte a benyát,rozsdás lett.Most tankot vadászok elérhető áron.Amugy 400euro volt.Ja,a motor zörgés-csörgés mentesen jár.

lally 2011.06.07. 15:53:39

@calibra91: Ott lehet kapni önszopató tajvani megszakítót is?
Sajna tudom, hogy milyen nehéz pl. német vagy cseh hajtókarokat venni...

shamir 2011.06.07. 16:07:18

Én minap láttam a '91-es 400-as VFR-emet amit 2006-ban adtam el 52000 km-el. Megnéztem, most van benne 53000. Így megy ez. Nagyon jó kis gép, meg is simogattam a régi szép emlékekre gonolva.

csiky944 2011.06.07. 17:43:46

@scheerti: 330-ért vettem gs500-ast,eddig annyi a baja,hogy a vezérműláncon hallatszik,hogy cserés lesz,de az meg kopó cucc(futott km alapján is),tényleg csak szopni lehet velük...

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2011.06.07. 18:09:13

@csiky944: Gratulálok. Négyhengeressel is be mered vállalni? Arról nem mesélsz, hogy a GSXF 750-esed hányszor húztad szét?

csiky944 2011.06.07. 18:14:47

@scheerti: Egyszer sem :) Telószimerng-kuplungbowden-fesszabályzó ennyi meghibásodása volt,ja meg csipegette az olajat(legnagyobb hibája ez volt).Ezen kívül a többi szerelés csak a kopó cuccok illetve gumizás miatt volt. Négyhengeressel is bevállalnám,2hónapja tudtam volna egy patent gsxf750-et 350körül.

shiNIN 2011.06.07. 19:20:13

Én nem vagyok vakmerő, szerelni se tudok, pénzem is van valamicske mindig, úgyhogy én 750-ért vettem egy alig futott szuper állapotú Hyosung GV250-est, másfél évvel a jogsim előtt :D Sosem adom el.
Ezeket a motorcseréket nem nekem találták ki, de szórakoztató olvasni a bénázásokról :)

SomeSeed 2011.06.07. 21:30:28

@Stump András: András, ne foglalkozz a fika okostojásokkal. Az önkritika előre visz, ha az ember tud saját magán is röhögni, az is jó, s ha még másokat is mulattat, az a legjobb. Szeretem a pozőrködéstől mentes őszinte embereket, akár jól csinálnak valamit, akár balf@szkodnak. Jó írás, így tovább. Ha ez vigasztal: minden egyes újabb szopás egy rommal önigazolást ad neked, és nem mellesleg tanulsz is. Sokat. :))) Köszi a cikket.

okta 2011.06.07. 21:50:34

Költözködés/hozzáépítés idején el kellett adni a motoromat a pénz miatt. Egy hónapig bírtam motor nélkül, akkor vettem egy TSúzlit, mert kellett egy motor. :-) Aki nem képes elfogadni, hogy ilyen fokú fertőzöttség mellett az ember nem mindig hoz racionális döntéséket, annak nem érdemes magyarázni, úgysem érti meg
(Hogy pl. miért vesz valaki utcára egy RGV250SP-t, vagy vonatozik el az ország másik végébe, hogy a külföldön megkeresett zöldhasúakért vegyen egy ismeretlen állapotú ZX10-est, vagy tolja be a kereskedésbe a felettébb jó állapotú motorját és fizet még rá, hogy egy számára kedves típus birtokosa legyen, még ha az rosszabb állapotban is van, stb.)
Persze nem örül az ember, ha "belenyúl", de tudjuk, hogy a szerelem vak. ;-)

Pepejoe 2011.06.08. 04:07:21

@nabazzmeg: Egyetértek zöldivel...
Ez nem a befosás kategória. Nekem 900RR van és a Nissin szett előre pont ez a 12-13 rongy környéke. (A Ferrodo is annyi, de az egy kalap szar.) Kb. ennyi bele a 4 gyertya is, 16-os, rövid menet, stb. Hátsó betétet sose vettem bele a 7 év alatt, az passz. A légyszűrő is kb. 4000...Nem mellesleg ütöm-vágom egyfolytában, minden nap melóba a városon át, plusz hétvége, szóval 20000 km. minimum egy évben. Ehhez a távhoz nem sajnálom a szerinted húzós árakat, mert megérdemli, és nem fogok zsidózni a Lada meg egyéb fesszabályzót és MZ fékbetétet méretre reszelő dolgokkal.
Aki sajnálja a motorjára a normális dolgokat és az érthető kiadásokat, ne motorozzon és kész.
Ja, a 7 év alatt egyszer, a vétel után 2 hónappal cseréltem telószimmeringet, ha jól emlékszem Athena márkájút szereztem 3-4 rongy körüli áron és azóta is jól érzi magát, ennyi időre viszonyítva akár 10000 Ft is lehetett volna. :D
Amúgy meg akár trendi, akár nem az öreg sport vagy bármilyen moci, a citromgárga kétkörlámpás RR-t azóta is megnézik alattam a lámpánál és mindenhol, a pár éves R1 meg ott volt a mellettem lévő sávban, kissé elhanyagolva a tekintetektől. Motorosrendőrös igazoltatás apropójától kezdve a mocitalálkozós alkalmakon át több ajánlatot is kaptam, hogy szabaduljak meg tőle.
Hát ez van.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.06.08. 05:31:49

Valahogy sosem értettem ezt, hogy egyeseknek honnan van pénze, hogy ilyen 150-300 ropikkal dobálózzanak... Meg néha vegyenek egy motort ennyiért... Majd' egy évig spórolok, hogy ennyi tartalékom legyen :S

Amúgy nem rosszindulatból írtam, csak csodálkozásból, trollok kíméljenek.

nabazzmeg 2011.06.08. 07:24:42

@Pepejoe: úgy látszik, baj van a szövegértéseddel, testvér. Nem azt írtam, hogy sajnálom rá, meg hogy nem veszem meg hozzá, hanem azt, hogy lehetne olcsóbb is.
Ebben a szezonban kb. 80 ropit vágtam a gépre, igaz ebből 1 első gumi 23 és egy hűtő 24 rongy volt, mint húzósabb tételek. Ilyen olaj, meg szűrők, meg stb már nem is érdekelnek. A dologban közrejátszik, hogy elég trehány előző gazdája volt, aki nem igazán foglalkozott vele.
Tegnap éppen a szelepfedéltömítés jobboldali első gumidugóját lőtte ki, mivel nincs rajta burkolat a folyamatos rendbetétel miatt, több deci olaj landolt a nadrágomon meg a csizmán. Még szerencse, hogy nem voltam távol otthonról. Nem kis meló volt ledzsuvázni magamat is meg a mocit is. Otthon megnéztem, látszik, hogy még az életben nem volt cserélve a cucc, elöregedett és nem bírta a dugó az olajnyomást. Ez megint lesz vagy 7-8 rugó, pedig csak egy szar gumidarab...
Nem vagyok szarrágó, de még 2 autó és 1 moci karbantartása mellett azért meg kell nézni, mi mibe kerül és a motorosokról bizony húzzák a bőrt rendesen.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.06.08. 07:32:59

"Azóta tudom, hogy bármilyen romot gyorsan el lehet adni, ha alulárazzuk."
Ja igen, ez meg egy örök igazság. Én 0Ft-ért (vagy közelében)beszerzett hibás elektromos cuucokat javítok, meg adok el alkatrésznek.

SomeSeed 2011.06.08. 09:04:18

@nabazzmeg: Az utolsó mondatoddal messzemenőkig egyet tudok érteni. Példát is mondok: Tönkrement az üléstartó teleszkópom (egyszerű gázrugó). Csak gyáriban van, 26 000 (huszonhatezer). Egy összecsukva kb. 10-15 centis kis sz@r. Találtam egy egri céget, akik minta (amit én küldtem nekik) alapján EGYEDILEG legyártották és utánvéttel postázták nekem. Az egész mutatvány tokkal-vonóval-postaköltséggel megállt 5500 (ötezer-ötszáz) forintban. Számlát is kaptam, mielőtt megkérdi bárki is. :))))

nabazzmeg 2011.06.08. 09:58:54

@SomeSeed: jól tetted, hogy nem hagytad magad és más lehetőség után néztél, itt most bebizonyosodott, hogy megéri az utánjárás, mert a bolti ár ötödéért tudtál alkatrészt nemhogy venni, gyártatni.
Az autóalkatrészek sem olcsók, de a motoros cuccok full lehúzás :-((
A gond az, hogy egy típusból épült a teljes modellciklus alatt mittudomén, 30.000 egység, és akkor már egy sikeres modellről beszélünk. Na erre nem igazán tud ráépülni egy olcsó utángyártóipar, na meg a motort valahogy luxuscikknek tekintik, így rendesen megkérik az árát mindennek.

csuvel 2011.06.08. 11:52:32

Valahogy nekem nem fér össze, hogy egy autós-motoros újságíró ennyire balfasz legyen. Szerintem csak vetítesz :)

JoeBarTeam 2011.06.08. 20:23:10

Egyetértek a "zöldi"vel teljes mértékben.Ha van egy jó motorom(japán)én nagyon szeretek vele motorozni,legszívesebben éjjel-nappal mennék vele(évi 13000Km),akkor az a minimum hogy minőségi alkatrészt teszek bele.

nabazzmeg 2011.06.07. 15:12:40
@zöldi: igen cimbora, egy 20+ éves fostalicskába, mert valljuk be, ezek a gépek már nem a trendi kategória, igenis horror ár pl. egy fékbetétgarnitúráért a 6500 pénz. Egy ekkora szimmeringet 500 ft-ért megveszek egy munkagépbe, nem 2500-ért. Szóval szerintem igenis horror.
Ja, és ezek már rég nem japán alkatrészek, hanem az olasz utángyártói ipar "remekei"

Nem tudom te hogy vagy ezzel tisztelt "nabazzmeg"úr,de én úgy vagyok ezzel a fillérbaszásos dologgal hogy:Értem én hogy a traktorboltba olcsó a szimmering,meg a motorolaj,meg a lánc,meg a stb...,de én inkább kiadok pld. egy láncért 40000Ft-ot,és az lánc lesz(RK,D.I.D)És az nem fog elszakadni mondjuk 240 Km/h-nél!Mert az rosszul esne!:)De ha mondjuk leesik róla egy 6-os csavar akkor nem fogok japánból rendelni hozzá,ez egyértelmű!

"shiNIN"-nek meg csak annyi a válaszom,hogy majd nézze meg azt "fasza,jó"Hyosung-ját majd egy 25 év múlva.Mert hogy azzal nem fogsz elmenni
300 000Km-t (mint egy pár vfr,gsxr1100,fj,Z...stb már megfutotta)az 100%!!!

nabazzmeg 2011.06.09. 07:25:24

JoeBarTeam: úgy látszik, ez a szövegértési fogyaték gyakori, nem baj, menjél 240-el sokat, aztán majd csak elmúlik ez a hiányosság is!

loláb 2011.06.09. 15:31:21

@JoeBarTeam:

""shiNIN"-nek meg csak annyi a válaszom,hogy majd nézze meg azt "fasza,jó"Hyosung-ját majd egy 25 év múlva.Mert hogy azzal nem fogsz elmenni
300 000Km-t (mint egy pár vfr,gsxr1100,fj,Z...stb már megfutotta)az 100%!!! "

Igen ám, koma, de az azért nem mindegy, hogy a husángba te rakod bele azt a 300 ezer kilométert, az ugyanannyiba kerülő hondába pedig már előtted belerakta más.

Nyilván túlzok, de egy 1-2 éves Hyosung árából még egy 10 éves hondát, suzukit is nehezen veszel, és hát, lehet hogy a husáng nem fut el 20 évig, de nem is 10 évesen kezded el használni, hogy ez szempont legyen...

decens 2011.06.09. 17:47:36

@loláb:
No de mivan, ha a Husáng nem tecccccík mert dorong?

Uff 2011.06.11. 08:59:58

Ugy tunik ennyi kidobalt penzbol mar vehettel volna egy normalis motort. De mindenki maskepp csinalja :)

fzr1000 2011.11.16. 11:35:14

@nabazzmeg:
Regelsz az FZ/FZR fórum a sportmotoron és lesz olcsó(bb) alkatrész,tengernyi javítási info,valamint akad néhány olyan is aki csukott szemmel szétszedi/összerakja az FZR blokkot. (főleg az ezrest)

atabi 2011.11.18. 11:00:11

a motorokkal úgy van az ember mint a nőkkel.mind1iket megakarja dugni.mikor ráun keres egy másikat...

Tomchy 2013.02.28. 12:56:43

@Stump András: Helló! Mikor írod meg a Yamahát? Mai napig nem olvastunk róla egy sort sem. Vagy már nincs is meg?

Stump András 2013.03.19. 12:12:35

@Tomchy: Jogos, időszerű lenne. Megvan még, csak tavaly lényegében nem jutottam hozzá, hogy motorozzak. De majd idén.

Dokki 2013.04.07. 22:36:16

Nem értek egyet azokkal akik azt mondják, hogy egy öreg gép nem lehet jó, és a lehetőségekhez képest költségmentes.
Én már nagyon sok öreg motoron túl vagyok, amiket saját magam hoztam rendbe. Bármelyiket eladtam, mind nagyon jó és megbízható állapotban voltak és ha odafigyeltek rájuk, akkor még nagyon sok örömet szereznek majd a többi motoros társamnak is.

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása