Simsonnal az alagútban

Ezzel a vitorlással orosz kadétok érkeztek

Aki motorral, repülővel vagy hajóval eljut Hamburgba, az biztosan nem hagyja ki St. Pauli negyedében a kocsmázást. Ódon vigalmi negyed az: a kikötő miatt nagy hagyománya van a bároknak, mulatóknak és a ledér macáknak is. 

Bejárat St. Pauli felől. Ez a díszesebb

A sok látnivaló mellett egyet szeretnék az utazók figyelmébe ajánlani: az 1911-ben megnyílt Régi Elba-alagutat. A Norderelbe folyóág alatt St. Paulit köti össze a túloldali Steinwerder kikötővel. Annak ellenére, hogy idén 99 éves és műemlék, mégis használatban van.

Lifttel viszik le az autókat. Az egyik ép mozgásban van

Építését a múlt század megnövekedett kikötői forgalma indokolta. A vízen forgalmi dugók alakultak ki a keresztben haladó személyszállító kishajók és a hosszában csurgó óriási óceánjárók miatt.  Korabeli beszámolók szerint fagyban még kritikusabb volt a helyzet, hisz a zajló jég lehetetlenné tette, hogy a kikötői munkások időben eljussanak a túlpartra: a 12 kilométer kerülő akkor még sokkal több időt vett igénybe, mint a mai időkben.

Véletlenül én is belelógtam a képbe. Így néz ki lentről a liftszerkezet

Stockhausen mérnök irányításával 1906-ban megkezdődött az építkezés. Nagynyomású levegőt vettek igénybe, hogy az alagútelemek közötti vízbetörést megakadályozzák. Sajnálatos módon a túlnyomás miatt fellépő keszonbetegségben három munkás életét vesztette.

Fa és réz: 2003 óta műemlék a régi Elba-alagút

A két parton alakították ki a függőleges aknákat. Közöttük a földfelszín alatt 24, a folyómeder alatt 3 méterrel két, egymással párhuzamos alagutat fúrtak. 4400-an dolgoztak a létrehozásán – az építés költsége 10,7 millió birodalmi aranymárka volt.

A gyalogosok a két szélén közlekedhetnek

A személyautókat, motorokat és kisteherautókat négyszekrényes liftrendszer szállítja a végaknák mélyére. Gyalogosként is érdemes leliftezni, de aki a működésre kíváncsi, lefele válassza a lépcsőket. Én lábaimat használva keltem át, nem volt gond, a táv mindössze 448 méter. Nehezen visszaadható hangélményt adott, amikor egy negyvenéves Guzzi elcsattogott mellettem – ezt még én is szeretném motorral kipróbálni. Sietni persze nem lehet, és a helyiek nem is teszik: lassan, nyugodtan, a turistákra mosolyogva gurulnak el a gyalogosok között.

Aki fotózni akar, gyalog menjen le, úgy látványosabb

A V7-es Moto Guzzit sajnos nem sikerült megörökítenem, de egy zöld Simson Schwalbét igen. A képek filmre készültek, nagylátószögű objektívvel. Tudom, nem alagútba való a régi analóg technika, de akkor éppen ez volt nálam – az egész napos digitális képgyártós munka után jó volt filmessel kóricálni.

Meglepően sok Schwalbét láttam Hamburgban

Nézzék meg, ha arra járnak.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr312262064

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2010.09.01. 10:07:25

Hajrá filmes technika,én is most fűztem filmet az Altixomba,meglátjuk mi lesz belőle...

A hely és képek pedig nagyon jó,köszönjük!

feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2010.09.01. 10:17:36

A világításon kívül mennyi elektronika van beépítve a rendszerbe, ami 100 éve működik...?

mükkemakk 2010.09.01. 10:18:02

Ezek a fecskék még 2050 ben is futnak majd..érdekes cikk, jó a téma.

Egy Zenit gépre én is vágynék.

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2010.09.01. 10:44:14

a képeket nézegetve rákívántam az öreg Praktica-ra, azt hiszem ma lesz a napja, hogy újra előveszem...

szekőcei 2010.09.01. 11:15:55

csak nem egy Lomo Fisheye/2? :)))

Lutsi 2010.09.01. 11:19:34

@kutya_zzr: akkor legalább te vegyél egy rendes vakut, vagy tegyél rá kisebb objektívet, hogy ne hiányozzon a kép aljából a negyede :D lásd, utolsó kép

baowah · http://baowah.blog.hu 2010.09.01. 12:25:22

@Lutsi: van rendes vakum, de egy harminc centis tombot nem szivesen cipelek magammal a setara. Egy kepnel kellett csak vakuznom, ott kibirtam rendszervakuval. Elnezest, ha neked faj .)

@szekőcei: ez egy nikon f65 es egy digigepre valo sigma 10-20 - ezert vignettal ekkorat.

gatsy 2010.09.01. 13:14:09

@mükkemakk: nekem van egy Zenitem, bár a film érzékenységbeállítója kicsit megadta magát. Megkéne csináltatnom, csak se pénz se posztó

Virago_1000 2010.09.01. 13:36:38

Koszi Baowah, ez egy elmeny lehetett. Meg nem voltam ott, de egyszer biztos meglatogatom, amugyis, Hamburg egy fantasztikus varos nekem, ahova mindig erdemes visszaterni.

bigwhite 2010.09.01. 14:46:15

@mükkemakk:
Nekem van egy hibatlan Zenitem, olcson elado.
Irj, ha kell: bigwhite kukac index.hu

Taxxi 2010.09.01. 17:25:28

És akkor most mondja valaki hogy a motor 600 ccm-től kezdődik! :)

...szerintem nem.

Oktato 2010.09.03. 11:13:47

Kommentelni akartam, de inkább nem teszem..

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása