A kilencvenes évek elején a Yamahának nem volt utcai, ütőképes 750-ese. Csak az őskövület FZ750-et erőltették túra-sport motornak, de sportmotorban csak a méregdrága FZR750R-t kínálták, ami az OW-01 versenygép utcai változata volt. Kb. dupla annyiért, mint a Honda CBR900, amely időközben felrobbantotta a piacot. A CBR900 ugyanis az akkori dögnehéz ezresek teljesítményét hozta a 600-asok kezelhetőségével (és méreteivel), ami betett az akkori csúcskategóriának.
A Yamaha válasza erre egy teljesen új, ütőképes 750-es lett, amely ugyan meg sem közelítette a CBR900 népszerűségét, de meglehetősen jól sikerült: nyomatékos blokk, kompakt Deltabox váz, jó kezelhetőség és mindezek mellé nem lett kényelmetlen: utcai motorozásra is teljesen jó. Egyetlen hátránya a rettenetes színekben pompázó gyári fényezés: én is majdnem vettem egy lila-szürkét.
Ma ez a motor – a cicaszemű YZF750 – nem túl menő. Mint ahogy az öreg sportmotoroknál általában, alacsonyan van az ára, de nem feltétlenül azért, mert véres a torka. Ebből még ki lehet fogni szép és jó darabokat, de egyszerűen nem nagyon kell senkinek. És ez azért érdekes, mert alternatíva a Deltabox vázát felhasználva kifejlesztett ezres Thunderace-szel szemben is, mert még fele annyiért is ki lehet fogni.
Értelemszerűen számomra izgalmas motor ez, így amikor megláttam a Yamaha Harmatinál, hátul a szervizben, kiszedett blokkal, miközben a sarokban egy YZF1000 blokk várakozott, rögtön kíváncsi lettem, mi folyik itt. Főleg, hogy a szalonban meg kint állt Árpád OW 01-es versenymotorja.
Mármint majdnem. A kísérteties hasonlóság nem azt jelenti, hogy makett vagy hologram, hanem egy replika. Történ ugyanis, hogy Árpád elindult volna a Pro Superbike versenyen. Csakhogy az OW 01-nek nem volt jó a blokkja. Kerítettek egy ezres Thunderace blokkot – azt láttam a műhelyben – de az sem működött. Nem maradt más, minthogy gyorsan vásároljanak egy jó állapotú gyári YZF750-et (99%, hogy külföldről), kivegyék a blokkját és belerakják az OW 01-be a futam erejéig. Utána az YZF blokk hibátlanul visszakerült az YZF-be, és a motor ma ott áll a szalonban – talán eladó is, ezt nem tudom. Az OW 01 pedig visszakerült a speyer-i Technika Múzeum versenymotor-gyűjtményébe.