25,6 millió forintos kétütemű

Igen, mégsem vagyok teljesen hülye, nem képzelgek letűnt korok gépeiről. Pár hónapja a sörözőben szóba kerültek a szörnyűséges kétütemű versenymotorok, akkor próbáltam elmagyarázni a srácoknak, hogy olvastam valami régi angol dögről, amit a világverő német versenymotorok ellen készítettek. Próbáltak meggyőzni, hogy csak a Scott lehetett az, de tudtam, hogy nem, az más tészta.

Tegnap véletlenül rábukkantam: a kőkemény kétütemű, négyhengeres bokszer 1942 és 45 között versenyzett. A Jones nem ettől volt igazán durva: hogy legyen elég kraft, kompresszorral bolondították meg. A tervező Dennis Jones magáról nevezte el, de Bill Lomas hajtotta – a későbbi világbajnok igazán szerette a szörnyeket, hisz pár év múlva a Moto Guzzi V8-asra is ő ült fel.

Az 53x56 furat-löket arányú 496 köbcentis gép kerekét kardántengely hajtotta. A csodálatos motor most eladó: január elsején felkerült a Vintage Bike listájára. Az ár 70 ezer font, vagyis 25,6 millió forint – ez ugyan rengeteg, de az egy példányban létező versenymotorért a gyűjtők simán megadnak ennyit.

Hallgassák meg, hogy szól, borzongjanak, álmodozzanak – ez a világ már örökre véget ért, a magányos zsenik ideje lejárt. A Jones is 71 éves motor lett, elképzelhetetlenül öreg és felfoghatatlanul csodálatos tárgy.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr585006437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2013.01.08. 16:56:14

Hangja mint egy kompresszoros Barkasé

Tomchy 2013.01.08. 17:05:53

Inkább, mint 2 Trabanté... :O)

1kutya 2013.01.08. 17:38:23

milyen keverékkel ment ez a füstgép?

Schütii 2013.01.08. 17:45:39

A hangja kicsit herélt Trabantéra hasonlít, csak a gázelvételkori "plöm-plöm-plöm" hiányzik. Szóval ez egy szar, na.

EL-GO Tornado 426 Hemi Quattro 2013.01.08. 17:46:44

Pár adat a gépről (71 éves motorról beszélünk!!)

0-100 4mp
0-200 9mp
végsebesség: 210 km/h
5 sebességes váltó
1942 és 1945 között minden versenyt megnyert a legendás "zsokéjával"

Schütii 2013.01.08. 17:47:08

@BeeTm: Barkasé nem lehet mert a 4 nem a 3 egész számú többszöröse, hanem a 2-é, az meg ugye a Trabi.

Schütii 2013.01.08. 17:50:20

"szóba kerültek a szörnyűséges kétütemű versenymotorok"
Na, na.. Neked is van 2T Jawád (bár nem versenymotor), nem? Több tisztelet a kis csühögőknek, please.

Pepejoe 2013.01.08. 17:52:59

Melléállnék az RR-el, kíváncsi lennék a 200-ig 9mp-re.

Schütii 2013.01.08. 17:54:08

@EL-GO Tornado 426 Hemi Quattro: Lehet tudni valamit a maximális fordulatszámról, esetleg a nyomatéki karakterisztikáról? (lusta vagyok guglizni)

nandras01 2013.01.08. 18:03:00

szerintem egy wartburggal ötvözött stihl fűrészé

protézisesh 2013.01.08. 18:23:33

@Tomchy: Nekem is az ugrott be: baszki 2 trabant leszart kipufogóval!

Amugy egy borzalom, hiaba gyorsult, mint a marha...

nikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk 2013.01.08. 18:30:08

Jah a max fordulat nem hangzik soknak, ettől függetlenül érdekelne hogy viselkedik, hogy gyorsul, nyomaték hogy alakul... Gondolom lehet benne nyomaték csúful, mert olyan nagyon nem érződik pörgősnek.

Sayniqua (törölt) 2013.01.08. 19:02:20

@nandras01:

LooooooooooooooL :)

"kompresszoros stihl fűrész" B*szki... :)

egyébként szerintem is Trabantos a hangja

fliege24 2013.01.08. 19:07:25

a füst alapján legalább 1:10 essel megy :)

Schütii 2013.01.08. 19:26:34

@nikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk: Nem lehet azért annyira "túlfújni" mert mégiscsak egy léghűtéses kétüteműről van szó, és mint ilyen, annak Achilles-sarka a meleg(edés).

baowah · http://baowah.blog.hu 2013.01.08. 19:33:45

@Schütii: imadom a ketutemueket, ne paranoiazz

muz 2013.01.08. 19:35:25

Beszarok,hogy mindent képesek vagytok köpködni.
Gondolom Michelangelo Dávid-szobra is egy szar és bármelyiktek százszor szebbet farag szappanból?!

Amúgy ilyenkor szoktam mondani,hogy nem igazán látom a fejlődést.
Ez egy 71 éves vas és elég sok kommentelő motorját agyonverné.
Pedig se chip,se injektor,ABS,titán,kevlár meg a f@sz tudja milyen kütyük amiktől egy csomó embernek feláll.

EL-GO Tornado 426 Hemi Quattro 2013.01.08. 19:37:42

Pontos nyomatékgörbéről nem tudok,de állítólag minden tartományban megérzed ha megtekered a szarvát. :) 5500rpm/min körül van a maximum fordulatszáma.

Schütii 2013.01.08. 19:39:18

@baowah: pláne. nem értem a szörnyű szót ebben a kontextusban.

kaponyanyi 2013.01.08. 19:43:41

Hahó, nem működik a galéria!

Pierr Kardán 2013.01.08. 19:48:57

Világ leghosszabb motorbiciklije!

Füsttel együtt 9 méter hosszú :-)))

Andrew460T 2013.01.08. 20:00:00

Brutális!

4 henger, boxer elrendezés, 2 ütem, kompresszor... Ezt összehozni nem kis mérnöki kihívás lehetett akkoriban!

es125 2013.01.08. 20:00:01

@Schütii: érdekes megemlíteni ugyanakkor, hogy a TATRA teherautók elég jó eredményeket érnek el a Dakaron léghűtéses létük ellenére :)

FrundsbergW201 2013.01.08. 20:02:15

Látszik hogy a két balos henger nem megy normálisan (vagy egyáltalán) azért van ilyen nyomorult hangja.

Quattroman 2013.01.08. 20:02:17

valahogy nem sikerült ez az átalakítás az indexen:(((
mondhatnám szar....

m.o.p. 2013.01.08. 20:21:57

Klassz motor, a hangja nem tetszik, de Ali sem volt operaénekes. Ami zavar, az a 60 éves "lovas" aki sztenderen túráztatja, ahelyett, hogy a pályán hajtaná, ahova való.

baowah · http://baowah.blog.hu 2013.01.08. 20:29:36

@Schütii: a szörnyűségest itt a retteneteshez rokon értelemben használtam.

Quattroman 2013.01.08. 20:48:52

@venszivar:
már a múltkorában felmerült bennem, most rákérdezek, a Vénszivar Motorosokhoz van valami kötődésed?

Breacher 2013.01.08. 20:57:42

@baowah: Oszt milyen kocsmába jársz te ahol nem a foci meg a zorbán a téma? Amúgy bármi ilyet simán kipróbálnék ha a seggem alá raknák. Már elég régóta bárki fél karját odaadnám egy ns 500.as próbakörért.

u4hgn 2013.01.08. 21:22:05

Ha lenne egy 70 éves, 25 milliót érő motorod amihez nem létezik pótalkatrész, valószínűleg te sem szívesen mennél 1:15-ös keverék alá.

baowah · http://baowah.blog.hu 2013.01.08. 21:28:47

@Breacher: a politizalasnak fegyver nelkul nincs ertelme, a foci meg nem erdekel.

Breacher 2013.01.08. 21:29:27

@Quattroman: ott nem nagyon liberálaktivistáskodnak meg "vesszenadiktatúra"?

Breacher 2013.01.08. 21:30:43

@baowah: Nem ez volt a kérdés. Nekem az a tapasztalat hogy ez a két témát nem lehet kikerülni kocsmázásnál. Pedig a foci engem se érdekel.

baowah · http://baowah.blog.hu 2013.01.08. 21:37:40

@Breacher: videki vagyok, es a teraszon iszom a sort, a teve meg benn van. meg eszre sem veszem.

Breacher 2013.01.08. 22:16:35

@baowah: Azt írtad a sörözőben került szóba. De mindegy, ne fussuk a fölösleges köröket, annyira nem fontos.

R100 2013.01.08. 22:20:30

@EL-GO Tornado 426 Hemi Quattro:
Az, hogy '42 és '45 között "minden versenyt megnyert" nem sokat mond, egy apró világégés miatt nem voltak versenyek...Fő riválisa a kétütemű "éneklő fűrész", a DKW lett volna, de ők érthető okokból a fenti időszakban nem indultak angliai (sem más) versenyeken.

baowah · http://baowah.blog.hu 2013.01.08. 22:33:10

@Breacher: igen, a teraszon beszeltunk rola azok, akiket nem erdekel a foci, es nem politizalnak fegyver nelkul :D

Quattroman 2013.01.08. 23:07:11

@Breacher:

nem láttál még olyan sörözőt aminek van terasza?
:DD

polczyarc 2013.01.08. 23:57:35

Inkább amit a videó végén hallani. Na annak jó hangja van.

Grg76 2013.01.09. 07:09:52

@es125: régebben igy is volt, de a mostani Dakaron Loprais Tatraja bizony egy _vízhűtéses_ Deutz V8-assal megy

Grg76 2013.01.09. 07:18:30

A cikkhez pedig: különlegesnek különleges, de volt más kompresszoros is, igaz nem kétütemű boxer:

www.youtube.com/watch?v=yRE3-j8B8I4

m.o.p. 2013.01.09. 08:15:50

@baowah: majd leállítja? Aztán nevetve leveszi a sztenderről, áttolja a pályára és vadul nekiindul :)

Solct 2013.01.09. 08:42:21

@Pepejoe: Azért gyorsul kvázi jobban 100 felett, mert ott már kevésbé akar felágaskodni és jobban lehet húzni neki és leforgatni.

Solct 2013.01.09. 08:49:06

@u4hgn: Azt nem tudtad, hogy a keverék kenőképessége csak 10%-ban függ a keverési aránytól?

Ha szar az olaj, besül a blokk 1:50, 1:30, sőt 1:10-ben is. Mert az olaj teljesítményszintje kicsi, letolja magáról fémig a gyűrű, dugattyú.

Ellenben, egy nagy teljesítményű, minőségi szintetikus olajat, ha a gyártó 1:80-ba ajánl, hiába kevered a jobb kenés érdekében 1:20-ba, nem fog jobban kenni.
Max jobban füstölni és pénzt ablakon kidobni.

Üdv, egy 2T-vel ~500e km-t utazott postoló.

baowah · http://baowah.blog.hu 2013.01.09. 11:23:52

@Grg76: a kiserokamionjuk, aki szinten versenyben van, viszont levegos.

Pepejoe 2013.01.09. 17:18:48

@Solct:
Természetesen elhiszem az adatokat, de kíváncsi lennék erre a menetre egy (ahogy írják) 5500 max. fordulatú 2T-vel 200-ig 9 mp...és 210-es végével.
Azért tetszik a sárkány, csak valahogy mégis szkeptikusnak érzem magam, főleg az a 9-es szám érdekelne.

Breacher 2013.01.09. 19:20:37

@Quattroman: Á, az étterem. Én csak füstös pincehelységekbe járok:)

GERI87 2013.01.10. 11:13:33

Átlagosan szar kétütemű hangja van, azon belül meg Trabant.
De legalább kinéz valahogy és érdekes technika...bár ha már kompresszoros akkor a keverékkenést elfelejthették volna mert füstöl mint a barom.

GERI87 2013.01.10. 14:13:53

@muz:

A technikai fejlődés abban áll hogy ami régen versenytechnika volt és/vagy drága, megbízhatatlan, rövid élettartamú...az most alkalmas arra hogy utcára bárki megvegye és tízen-huszonezrenként szervizelje.
Ne kelljen hozzá versenyszerelő, szervízkocsi, ládányi cserecucc és üzemórás szervizelés....
Amúgy meg kompresszorral nem csoda ha jól megy, bár telj. adatok nincsenek, az a dobfék, váz, futómű gyanítom könnyen lepipálható manapság...

DATSUN 2013.01.10. 15:41:25

@Schütii: Ritka az a Barkas,ahol ment 3 henger! Lehet Barkasos...

GERI87 2013.01.10. 16:32:16

hoppá, jobban nézve mintha tényleg közvetlenül a felömlőbe nyílna(?).

KAWAszaki 2013.01.13. 10:26:08

Az elején tuti nem megy a bal oldali hengersor. Se füst, se melegedés (ahogy az öreg is megállapítja).

Katana750 2013.01.13. 17:24:12

Aki a traguárhoz, barkácshoz hasonlítja elgondolkodhatna a gyártási éven. Nem inkább az NDK kétüteműek hangja hasonló ehhez? Egyébként nem. Legfeljebb a széttuningolt rallye Trabi hangja emlékeztet erre a csodálatos muzsikára. De még az se. Vagy valaki hallja a hűtő ventillátor vonyítását?

H_M_CS 2013.01.15. 14:58:36

A bal oldali hengerek tényleg nem mennek rendesen, alig füstölnek a másik oldalhoz képest. Vagy a jobb oldaliak kapnak sok anyagot és a bal oldal a jó? Mindegy, nem is kéne...

Friss topikok

Hirdetés