25,6 millió forintos kétütemű

Igen, mégsem vagyok teljesen hülye, nem képzelgek letűnt korok gépeiről. Pár hónapja a sörözőben szóba kerültek a szörnyűséges kétütemű versenymotorok, akkor próbáltam elmagyarázni a srácoknak, hogy olvastam valami régi angol dögről, amit a világverő német versenymotorok ellen készítettek. Próbáltak meggyőzni, hogy csak a Scott lehetett az, de tudtam, hogy nem, az más tészta.

Tegnap véletlenül rábukkantam: a kőkemény kétütemű, négyhengeres bokszer 1942 és 45 között versenyzett. A Jones nem ettől volt igazán durva: hogy legyen elég kraft, kompresszorral bolondították meg. A tervező Dennis Jones magáról nevezte el, de Bill Lomas hajtotta – a későbbi világbajnok igazán szerette a szörnyeket, hisz pár év múlva a Moto Guzzi V8-asra is ő ült fel.

Az 53x56 furat-löket arányú 496 köbcentis gép kerekét kardántengely hajtotta. A csodálatos motor most eladó: január elsején felkerült a Vintage Bike listájára. Az ár 70 ezer font, vagyis 25,6 millió forint – ez ugyan rengeteg, de az egy példányban létező versenymotorért a gyűjtők simán megadnak ennyit.

Hallgassák meg, hogy szól, borzongjanak, álmodozzanak – ez a világ már örökre véget ért, a magányos zsenik ideje lejárt. A Jones is 71 éves motor lett, elképzelhetetlenül öreg és felfoghatatlanul csodálatos tárgy.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr175006437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2013.01.08. 16:56:14

Hangja mint egy kompresszoros Barkasé

Tomchy 2013.01.08. 17:05:53

Inkább, mint 2 Trabanté... :O)

1kutya 2013.01.08. 17:38:23

milyen keverékkel ment ez a füstgép?

Schütii 2013.01.08. 17:45:39

A hangja kicsit herélt Trabantéra hasonlít, csak a gázelvételkori "plöm-plöm-plöm" hiányzik. Szóval ez egy szar, na.

EL-GO Tornado 426 Hemi Quattro 2013.01.08. 17:46:44

Pár adat a gépről (71 éves motorról beszélünk!!)

0-100 4mp
0-200 9mp
végsebesség: 210 km/h
5 sebességes váltó
1942 és 1945 között minden versenyt megnyert a legendás "zsokéjával"

Schütii 2013.01.08. 17:47:08

@BeeTm: Barkasé nem lehet mert a 4 nem a 3 egész számú többszöröse, hanem a 2-é, az meg ugye a Trabi.

Schütii 2013.01.08. 17:50:20

"szóba kerültek a szörnyűséges kétütemű versenymotorok"
Na, na.. Neked is van 2T Jawád (bár nem versenymotor), nem? Több tisztelet a kis csühögőknek, please.

Pepejoe 2013.01.08. 17:52:59

Melléállnék az RR-el, kíváncsi lennék a 200-ig 9mp-re.

Schütii 2013.01.08. 17:54:08

@EL-GO Tornado 426 Hemi Quattro: Lehet tudni valamit a maximális fordulatszámról, esetleg a nyomatéki karakterisztikáról? (lusta vagyok guglizni)

nandras01 2013.01.08. 18:03:00

szerintem egy wartburggal ötvözött stihl fűrészé

protézisesh 2013.01.08. 18:23:33

@Tomchy: Nekem is az ugrott be: baszki 2 trabant leszart kipufogóval!

Amugy egy borzalom, hiaba gyorsult, mint a marha...

nikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk 2013.01.08. 18:30:08

Jah a max fordulat nem hangzik soknak, ettől függetlenül érdekelne hogy viselkedik, hogy gyorsul, nyomaték hogy alakul... Gondolom lehet benne nyomaték csúful, mert olyan nagyon nem érződik pörgősnek.

Sayniqua (törölt) 2013.01.08. 19:02:20

@nandras01:

LooooooooooooooL :)

"kompresszoros stihl fűrész" B*szki... :)

egyébként szerintem is Trabantos a hangja

fliege24 2013.01.08. 19:07:25

a füst alapján legalább 1:10 essel megy :)

Schütii 2013.01.08. 19:26:34

@nikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk: Nem lehet azért annyira "túlfújni" mert mégiscsak egy léghűtéses kétüteműről van szó, és mint ilyen, annak Achilles-sarka a meleg(edés).

baowah · http://baowah.blog.hu 2013.01.08. 19:33:45

@Schütii: imadom a ketutemueket, ne paranoiazz

muz 2013.01.08. 19:35:25

Beszarok,hogy mindent képesek vagytok köpködni.
Gondolom Michelangelo Dávid-szobra is egy szar és bármelyiktek százszor szebbet farag szappanból?!

Amúgy ilyenkor szoktam mondani,hogy nem igazán látom a fejlődést.
Ez egy 71 éves vas és elég sok kommentelő motorját agyonverné.
Pedig se chip,se injektor,ABS,titán,kevlár meg a f@sz tudja milyen kütyük amiktől egy csomó embernek feláll.

EL-GO Tornado 426 Hemi Quattro 2013.01.08. 19:37:42

Pontos nyomatékgörbéről nem tudok,de állítólag minden tartományban megérzed ha megtekered a szarvát. :) 5500rpm/min körül van a maximum fordulatszáma.

Schütii 2013.01.08. 19:39:18

@baowah: pláne. nem értem a szörnyű szót ebben a kontextusban.

kaponyanyi 2013.01.08. 19:43:41

Hahó, nem működik a galéria!

Pierr Kardán 2013.01.08. 19:48:57

Világ leghosszabb motorbiciklije!

Füsttel együtt 9 méter hosszú :-)))

Andrew460T 2013.01.08. 20:00:00

Brutális!

4 henger, boxer elrendezés, 2 ütem, kompresszor... Ezt összehozni nem kis mérnöki kihívás lehetett akkoriban!

es125 2013.01.08. 20:00:01

@Schütii: érdekes megemlíteni ugyanakkor, hogy a TATRA teherautók elég jó eredményeket érnek el a Dakaron léghűtéses létük ellenére :)

FrundsbergW201 2013.01.08. 20:02:15

Látszik hogy a két balos henger nem megy normálisan (vagy egyáltalán) azért van ilyen nyomorult hangja.

Quattroman 2013.01.08. 20:02:17

valahogy nem sikerült ez az átalakítás az indexen:(((
mondhatnám szar....

m.o.p. 2013.01.08. 20:21:57

Klassz motor, a hangja nem tetszik, de Ali sem volt operaénekes. Ami zavar, az a 60 éves "lovas" aki sztenderen túráztatja, ahelyett, hogy a pályán hajtaná, ahova való.

baowah · http://baowah.blog.hu 2013.01.08. 20:29:36

@Schütii: a szörnyűségest itt a retteneteshez rokon értelemben használtam.

Quattroman 2013.01.08. 20:48:52

@venszivar:
már a múltkorában felmerült bennem, most rákérdezek, a Vénszivar Motorosokhoz van valami kötődésed?

Breacher 2013.01.08. 20:57:42

@baowah: Oszt milyen kocsmába jársz te ahol nem a foci meg a zorbán a téma? Amúgy bármi ilyet simán kipróbálnék ha a seggem alá raknák. Már elég régóta bárki fél karját odaadnám egy ns 500.as próbakörért.

u4hgn 2013.01.08. 21:22:05

Ha lenne egy 70 éves, 25 milliót érő motorod amihez nem létezik pótalkatrész, valószínűleg te sem szívesen mennél 1:15-ös keverék alá.

baowah · http://baowah.blog.hu 2013.01.08. 21:28:47

@Breacher: a politizalasnak fegyver nelkul nincs ertelme, a foci meg nem erdekel.

Breacher 2013.01.08. 21:29:27

@Quattroman: ott nem nagyon liberálaktivistáskodnak meg "vesszenadiktatúra"?

Breacher 2013.01.08. 21:30:43

@baowah: Nem ez volt a kérdés. Nekem az a tapasztalat hogy ez a két témát nem lehet kikerülni kocsmázásnál. Pedig a foci engem se érdekel.

baowah · http://baowah.blog.hu 2013.01.08. 21:37:40

@Breacher: videki vagyok, es a teraszon iszom a sort, a teve meg benn van. meg eszre sem veszem.

Breacher 2013.01.08. 22:16:35

@baowah: Azt írtad a sörözőben került szóba. De mindegy, ne fussuk a fölösleges köröket, annyira nem fontos.

R100 2013.01.08. 22:20:30

@EL-GO Tornado 426 Hemi Quattro:
Az, hogy '42 és '45 között "minden versenyt megnyert" nem sokat mond, egy apró világégés miatt nem voltak versenyek...Fő riválisa a kétütemű "éneklő fűrész", a DKW lett volna, de ők érthető okokból a fenti időszakban nem indultak angliai (sem más) versenyeken.

baowah · http://baowah.blog.hu 2013.01.08. 22:33:10

@Breacher: igen, a teraszon beszeltunk rola azok, akiket nem erdekel a foci, es nem politizalnak fegyver nelkul :D

Quattroman 2013.01.08. 23:07:11

@Breacher:

nem láttál még olyan sörözőt aminek van terasza?
:DD

polczyarc 2013.01.08. 23:57:35

Inkább amit a videó végén hallani. Na annak jó hangja van.

Grg76 2013.01.09. 07:09:52

@es125: régebben igy is volt, de a mostani Dakaron Loprais Tatraja bizony egy _vízhűtéses_ Deutz V8-assal megy

Grg76 2013.01.09. 07:18:30

A cikkhez pedig: különlegesnek különleges, de volt más kompresszoros is, igaz nem kétütemű boxer:

www.youtube.com/watch?v=yRE3-j8B8I4

m.o.p. 2013.01.09. 08:15:50

@baowah: majd leállítja? Aztán nevetve leveszi a sztenderről, áttolja a pályára és vadul nekiindul :)

Solct 2013.01.09. 08:42:21

@Pepejoe: Azért gyorsul kvázi jobban 100 felett, mert ott már kevésbé akar felágaskodni és jobban lehet húzni neki és leforgatni.

Solct 2013.01.09. 08:49:06

@u4hgn: Azt nem tudtad, hogy a keverék kenőképessége csak 10%-ban függ a keverési aránytól?

Ha szar az olaj, besül a blokk 1:50, 1:30, sőt 1:10-ben is. Mert az olaj teljesítményszintje kicsi, letolja magáról fémig a gyűrű, dugattyú.

Ellenben, egy nagy teljesítményű, minőségi szintetikus olajat, ha a gyártó 1:80-ba ajánl, hiába kevered a jobb kenés érdekében 1:20-ba, nem fog jobban kenni.
Max jobban füstölni és pénzt ablakon kidobni.

Üdv, egy 2T-vel ~500e km-t utazott postoló.

baowah · http://baowah.blog.hu 2013.01.09. 11:23:52

@Grg76: a kiserokamionjuk, aki szinten versenyben van, viszont levegos.

Pepejoe 2013.01.09. 17:18:48

@Solct:
Természetesen elhiszem az adatokat, de kíváncsi lennék erre a menetre egy (ahogy írják) 5500 max. fordulatú 2T-vel 200-ig 9 mp...és 210-es végével.
Azért tetszik a sárkány, csak valahogy mégis szkeptikusnak érzem magam, főleg az a 9-es szám érdekelne.

Breacher 2013.01.09. 19:20:37

@Quattroman: Á, az étterem. Én csak füstös pincehelységekbe járok:)

GERI87 2013.01.10. 11:13:33

Átlagosan szar kétütemű hangja van, azon belül meg Trabant.
De legalább kinéz valahogy és érdekes technika...bár ha már kompresszoros akkor a keverékkenést elfelejthették volna mert füstöl mint a barom.

GERI87 2013.01.10. 14:13:53

@muz:

A technikai fejlődés abban áll hogy ami régen versenytechnika volt és/vagy drága, megbízhatatlan, rövid élettartamú...az most alkalmas arra hogy utcára bárki megvegye és tízen-huszonezrenként szervizelje.
Ne kelljen hozzá versenyszerelő, szervízkocsi, ládányi cserecucc és üzemórás szervizelés....
Amúgy meg kompresszorral nem csoda ha jól megy, bár telj. adatok nincsenek, az a dobfék, váz, futómű gyanítom könnyen lepipálható manapság...

DATSUN 2013.01.10. 15:41:25

@Schütii: Ritka az a Barkas,ahol ment 3 henger! Lehet Barkasos...

GERI87 2013.01.10. 16:32:16

hoppá, jobban nézve mintha tényleg közvetlenül a felömlőbe nyílna(?).

KAWAszaki 2013.01.13. 10:26:08

Az elején tuti nem megy a bal oldali hengersor. Se füst, se melegedés (ahogy az öreg is megállapítja).

Katana750 2013.01.13. 17:24:12

Aki a traguárhoz, barkácshoz hasonlítja elgondolkodhatna a gyártási éven. Nem inkább az NDK kétüteműek hangja hasonló ehhez? Egyébként nem. Legfeljebb a széttuningolt rallye Trabi hangja emlékeztet erre a csodálatos muzsikára. De még az se. Vagy valaki hallja a hűtő ventillátor vonyítását?

H_M_CS 2013.01.15. 14:58:36

A bal oldali hengerek tényleg nem mennek rendesen, alig füstölnek a másik oldalhoz képest. Vagy a jobb oldaliak kapnak sok anyagot és a bal oldal a jó? Mindegy, nem is kéne...

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása