Budapesten lopott BMW a múzeumban

„Ruby Dániel" megajándékozott egy képeslappal, melyet a BMW múzeumban vásárolt tavaly ősszel. A fotón Kozma Endre látható, a legendás saxtorpi futam startvonalánál 1939-ben. Ugye tudják, ki ő? Ha nem, akkor elmesélném, higgyék el, izgalmas.

Kozma hazánk legsikeresebb motorversenyzője volt a II. világháború előtt. Ő szerezte a magyar motorkerékpársport első EB pontjait, az legandás Svéd Grand Prix-n ötödik lett. A háború miatt két futammal megkurtított '39-es bajnokságon hetedikként végzett az ötszázasok mezőnyében. Mivel világbajnokságot akkoriban még nem rendeztek, a kategória mai megfelelője a MotoGP lehetne.

A képeslapon látható BMW mesés utat járt be. A gyáriaknak roppant mód szúrta a szemét, hogy a privát versenyzők kivétel nélkül Nortonokkal harcoltak a német bajnokságban, ezért az 1939-es szezonra megépítettek tizenhét darab R 51 RS-t. Úgy gondolták, méltó ellenfele lehet a legendás angol gépeknek.

A motort elsősorban privát versenyzőknek szánták, olyan tehetségeknek, akikre akár később, a gyári csapatban is számíthattak. Megjelenésekor kilencszáz megrendelés érkezett, így a bajorok 1939 márciusában válogatást rendeztek Hockenheimben, melyre 400 versenyzőt hívtak meg, köztük Kozmát is.

A magyar szenzációsan motorozott, ezért néhány társával a legendás Kompressort is kipróbálhatta. Ő volt az egyetlen, aki három perc alatt körbemotorozta a Hockenheimringet, és mindössze másfél másodperccel maradt el az akkori BMW szupersztár Karl Gall pályarekordjától. Négy másodpercet vert az utána következő német, Ernst Hildebrandra. A gyár döntött, megkapta az 1-es alvázszámú R51 RS-t. Karl Gall meghalt a '39-es Isle of Man TT-n, így minden esély megvolt, hogy 1940-ben Kozma a BMW gyári versenyzőjeként álljon rajthoz.

A háború sajnos közbeszólt, Kozma professzionális karrierje itt gyakorlatilag véget ért, és 1942. április 26-án tragikus körülmények között meghalt. Motorkerékpárjával egy elé szaladó kutyát próbált kikerülni. Bukott és beverte a fejét a járdaszegélybe. Motorkerékpárját azonban soha nem sikerült leradírozni a térképről. Mivel a vázat Kozmára szabták, így az egyetlen centiméterrel rövidebb a többi tizenhatnál.

A német hadsereg, 1944-ben az összes versenymotort begyűjtötte hadipari anyagként Budapesten, de a motort valaki még aznap éjjel lelopta a vagonról és nyoma veszett. A háború után felbukkant, majd megvásárolta egy Szűcs László nevű úri szabó, akinek a Váci utcában volt üzlete.

A krónikák alapján Szűcs igen jó eredményeket ért el motorral. 1946-ban megnyerte a Magyar Nagydíjat a Népligetben, második lett a Magyar TT-n, harmadik a bécsi Prateren, és megnyerte a szezonzáró versenyt Tihanyban. 1947-ben ismét második lett a Magyar TT-n, a berni Európa Nagydíjon a nyolcadik helyen motorozott, amikor elesett és eltörte az állkapcsát. A kommunisták 1949-es hatalomátvétele után Argentínába emigrált és vitte magával a BMW-t is.

A történet meglepő módon megerősítést nyert egy tavalyi interjúban is, amelyben a Los Angelesben élő festő, grafikus Daday Ferenc említi a gépet – a városi legenda, amely szerint budapesti pincékben rejtegették évtizedekig a felelősségtől megtört veteránosok az R51-et, majd adták el egy vagyonért a gyárnak, nem igaz.

BB: megvolt a terved? Amikor kimentél Stockholmba, a kiállításra, akkor már úgy mentél, hogy tudtad, nem fogsz visszamenni? És azt is tudtad már, hogy mi lesz a következő lépés?

DF: Igen, a terv már kész volt. Volt kapcsolatom is hozzá. Szűcs Pali barátommal korábban együtt volt a műtermünk Pesten. Az öccse a Váci utcában volt úri szabó. Nagyon komoly kuncsaftjai voltak. Ő megkapta a kivándorlási engedélyt Buenos Airesbe. Ki tudta menekíteni a teljes szabó üzletét is! Az összes szövetet, de még a motorbiciklijét is!

BB: Buenos Airesbe érve már voltak ismerőseid, akikre támaszkodhattál.

DF: Igen, Szűcs Pali testvére várt már, foglalt nekem szállodát. Az argentin kaland hét évig tartott az életemben. Juan Domingo Peron elnök bukásáig, 1955-ig maradtam ott. Nekem eredetileg az volt az elképzelésem, hogy végig Argentínában maradok. Dél-Amerika jobban tetszett nekem, mint Észak. Volt Buenos Airesben egy magyar muzsikusnak, Kardos Imrének egy vendéglője. Az új emigránsok közül sok színész fordult ott meg. A Páger, meg a Komár Juliska, Eszenyi Olga, Vaszary Piri, Szilasi László és még sokan mások. Kardos ingyen adott nekik ebédet. Én is odajártam az elején.

A motor az ezt követő ötven évben eltűnt, csak 1998-ban került fel ismét a nemzetközi radarra: egy Indianekra vadászó német kereskedő talált rá Argentínában. Azt hitte, a legendás kompresszoros versenymotorok egyikére bukkant, ezért 50 ezer márkáért meghirdette az Oldtimer Marktban. Sebastian Gutsch, a BMW Múzeum jogásza kiszúrta a furcsa hirdetést, megnézte, majd az alváz és motorszámból kiderítette, hogy nem egy Kompressorról, hanem Kozma eltűnt motorjáról van szó.

Gutsch javasolta a megvásárlását és vállalta a restaurálást. Körülbelül két évig dolgoztak rajta. Érdekesség, munka közben felbukkant néhány legendás magyar sufnituning megoldás is. A motor jelenleg is megtekinthető a BMW múzeumában, és csavarra pontosan olyan, mint ahogy 1939-ben Kozma átvette. A motor történetét részben Paulovits Imre kutatta fel, a sokszoros magyar bajnok Szabó Andor segítségével.

Kozma halála után hatvan évvel, Paulovits Imre a világon egyedüli újságíróként kipróbálhatta a BMW-t a Hungaroringen. Külön megköszönnénk a tőle kapott a fotókat és szöveges információkat.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr74630805

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PathosVerdesIII · http://www.rongo.hu 2012.07.05. 14:52:12

Gyönyörű gép, izgalmas történet, köszönöm.

toncsi64 2012.07.05. 14:59:50

Imádom amikor egy előkerült öreg járműnek története is van, főleg ha az ilyen kalandos :) Köszi

Szobadísz 2012.07.05. 16:14:02

Szép történet!
Jó érzés tudni, ha egy-egy régi tárgy évtizednyi kaland és kallódás után a megfelelő kezekbe jutva megújul és végül a méltó helyre ér, ahol bárki megcsodálhatja.
Így van ez jól!
Ezt nem érti meg az, aki pl. a veteránozásnak csak pusztán az anyagi oldalát nézi.
A régi dolgoknak lelkük van. Mesélnek általam át nem élhetett korokról, viszonyítási pontot, állandóságot hoznak az életembe, soha vissza nem térő technikai, mérnöki megoldásokkal kápráztatnak el.

Mindig csodálattal nézem pl.egy tip-top rendbehozott Fiat 500 gazdájának a büszkeségét, amikor egy-egy veterántalálkozón a nyitott motorház előtt állóknak meséli a felújítás körülményeit, vagy amikor látom a Bokori Traktormajálison a 60 éves Hofferral pöfögő pirospozsgás arcú szántóvető arcán a boldog büszkeséget, amit csak az érezhet aki képes szeretni és tisztelni a régi tárgyakat.

pizsama 2012.07.05. 16:16:17

Szép motor, szép történet, jó ilyeneket olvasni.

tujapecér 2012.07.05. 16:48:42

Bravó!!!
Így kell ezt csinálni!

Katana750 2012.07.05. 17:07:11

Rohadt háború. Akkor is volt csodás kvalitású versenyzőnk a későbbieket a pártállam kényszerítette a bbk-ra a gp-k világa helyett. Ma meg a Talma. Nehéz ügy a tehetség. Bocs,hogy nem a BMW remekművét ajnározom. Ismét egy jó írás GP-től. Kicsit elgondolkodtam.

HOLIDAY 2012.07.05. 17:44:38

Leülnék elé és csak nézegetném. Remek paripa és benne van szinte az egész nyomorult XX. század!

szpotter 2012.07.05. 18:21:22

A sztori jó, a gép gyönyörű, a képeken a felirat POCSÉK. Ennél lejjebb már nincsen...

Csizirájder 2012.07.05. 19:25:44

Nagy köszönet Paulovits Imrének, de azért jobb lett volna ha a nem a kép közepére teszi a feliratot... :( Amúgy remek a történet, és csodálatos a motor!

Tomchy 2012.07.05. 20:46:04

Remek cikk, a sztori nekem szomorú, sok benne a tragédia.

A fellelt állapotról nincs megtekinthető fotó? Kiváncsi lennék, honnan indult a gyár, illetve hogy mik lehettek a "legendás magyar sufnituning megoldás"-ok.

kzolee 2012.07.05. 21:39:15

Nagyon jó cikk, szép képek!

Dru0791 2012.07.05. 21:41:21

Paulovits mesternek külön köszönet, hogy engedte a neve mögött megjelenni a motor néhány részletét.

voroseltolodas 2012.07.05. 22:43:56

Semmi értelme középre tenni a nevet védelem céljából. Ha valaki fel szeretné használni,közepes felkészültséggel 15 perces Photoshop-ozással eltünteti.

GeRGelu: 2012.07.06. 06:26:33

Jó cikk.
Szuper Motor.
Elismerésem Kozmának és Paulovitsnak.
Fenébe a háborúkkal.

Boxair Rulez!

eko 2012.07.06. 08:28:06

Paulovics monnyon le!
Értelmetlen és zavaró a nevét nézegetni.

JmOS 2012.07.06. 08:54:08

Meglepő történet, gyönyörű a motor!

Annak pedig külön örülök, hogy ilyen forrásból származik a cikk. Összefogás - ez kell ennek a kis országnak... :)

Chingachgook 2012.07.06. 10:43:13

Koszegen, az Irottko hotel aulajaban is van egy hasonlo koru bmw R valahany kiallitva, nemtom kie lehet. De olyan klassz, hogy me'g a muszakilag erzeketlen felesegem is leesett allal bamulta percekig :)

[mike] 2012.07.06. 11:02:53

Arról nem szól a fáma, hogy Szűcs László csak megvásárolta valakitől a BMW-t, vagy konkrétan Kozma gépével versenyzett sokáig. Mi az igazság?

[mike] 2012.07.06. 11:04:45

Ja és még valami: ez a motor a müncheni BMW múzeumban van?

Guld Péter 2012.07.06. 11:11:07

@[mike]: A háború után felbukkant, majd megvásárolta egy Szűcs László nevű úri szabó, akinek a Váci utcában volt üzlete.

A krónikák alapján Szűcs igen jó eredményeket ért el motorral. 1946-ban megnyerte a Magyar Nagydíjat a Népligetben, második lett a Magyar TT-n, harmadik a bécsi Prateren, és megnyerte a szezonzáró versenyt Tihanyban. 1947-ben ismét második lett a Magyar TT-n, a berni Európa Nagydíjon a nyolcadik helyen motorozott, amikor elesett és eltörte az állkapcsát.

és igen, ha jól tudom a müncheni múzeumban van kiállítva

TixTide 2012.07.07. 19:59:57

@eko: Gondolom ha a képek tényleges árát kifizették volna a cikkhez, akkor a felirat sem lenne rajtuk. De ha csak demóra tellik akkor ez van.

pudliho 2012.07.20. 10:35:48

"Paulovits mesternek külön köszönet, hogy engedte a neve mögött megjelenni a motor néhány részletét."

köszönjük meg a májsztrónak, hogy csak ekkora betűméretet használt és lehetett volna fekete is a háttér :-D

Kekszemu 2013.01.10. 20:03:50

Érdekes és hány ilyen történet lehet még...

Kekszemu 2013.01.10. 20:10:09

Nicolas Sárközy apja Pál az ötvenes évek elején emigrált huszon évesen. Az anyjának akkor nem sikerül kijutnia az országból, pedig egy párizsi szállodában találkoztak volna. Ezért a mama egy úri szabó ismerőssel tovább tervezte a menekülést. Aztán egy nap a férfi nyomtalanul eltűnt. Nem találom a könyvet, de szerintem ez a szűcs volt az az úri szabó...

Friss topikok

Hirdetés