Magyar motort a nemzeti ünnephez!

Mitől jó egy épített motor? A drága alkatrészektől? Nem. A sok-sok köbcentitől? Nem. A számtalan munkaórától? Majdnem, de láttunk már kevés melóból csodás vasat és rengeteg időráfordítással készült gusztustalanságot is.

Tatár Sándor gépe az ötlettől és a stílustól üt ekkorát. Az 1949-s Csepel váz egy kupac részeként, cserealkatrészként került hozzá egy Škoda karosszéria elpasszolása után. Motorokkal eddig kevés tapasztalata volt, de korábban dolgozott versenyautókon – szeretett volna most ebbe is belekóstolni.

Kis gondolkodás után reggel elkezdte, délben már majdnem kész volt a váz. Több, jelentős alakítást is végrehajtott, hiszen a P20-as Pannonia kéthengeres miatt jelentősen szélesíteni kellett. A másik trükk a központi rugózás: a szemek előtt rejtve történik a csillapítás. A vázat elvágták, a blokk mögött közvetlenül található a cantilever jellegű villa forgáspontja. A bontóból származó központi rugóstag a tank alá került – ennek érdekében benzintartály mindössze egy helyen van felfogatva, hogy ne gyűrődjön berugózáskor.

A képeket csak ízelítőben kaptam, de azonnal ráindultam annak ellenére, hogy a motor még nincs kész. A matt festés marad, de nem lesz króm: mindent rezelve várja, hogy a nagyközönség is megnézhesse a hónap végén rendezendő EMAT custom kiállításon és versenyen. A munka jelenleg is folyik, de Sándor biztos benne, hogy elkészül – ígérete szerint a rendezvény után mi is kipróbálhatjuk és lefotózhatjuk gépét.

A P20-as blokk sem széria: Prox hajtókar, Wiseco dugattyú, hatlamellás Honda kuplung, Dellorto karburátor került bele. A gyújtás Yamaha és Honda technikára épül, egyedi összeillesztéssel. A kipufogóban Csabai furulya van – a végére szerelt halfarkas dísz csak a régies hangulat miatt kell, ugyanúgy, mint a gumik fölé leengedett sárhányó. A stabilabb futás érdekében átalakították az eredeti villát: az alsó része P10 szárban végződik.

Remek példa ez arra, hogy lehet ötletesen, akár a garázsban megtalálható alkatrészekből vagány motort építeni. Kíváncsian várjuk, milyen lesz, ha a rezelés is elkészül, bár elnézve a mostani részeredményt, vagány kiállásra számítunk. Magyar motor ez a nemzeti ünnepre – az építőnek pedig már most, az EMAT előtt gratulálunk, hisz ma van a születésnapja is. Isten éltessen Sándor!

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr754318631

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Quattroman 2012.03.15. 17:16:28

remélhetőleg a kiállításra kerül hozzá egy jobb oldali henger is aminek nem csorba a hűtőbordája...

Papp Sanyi 2012.03.15. 17:33:09

A kipufogóvéget leszámítva teljesen rendben van

pannonkondor 2012.03.15. 17:52:26

Le a kalappal,szép munka.

ubbalana 2012.03.15. 18:29:56

Rendszám nélkül sajnos sok haszna nincs.. És ugyebár itthon lepapírozni egy épített járgányt nem kis pénz és idő..

ubbalana 2012.03.15. 18:30:24

De persze nekem is tetszik, gratulálok!

apamacko 2012.03.15. 18:47:36

@ubbalana: P-rendszám oszt joccakát :-)

gratula, a központi rugózáson elámultam!

stofilol 2012.03.15. 19:22:05

amióta láttam kispolszki hengerfejjel 4üteművé alakított p5öst, mercedes 123 kuplung kinyomóval hidraulikussá alakított dobfékekkel, azóta nemsok pancsi építés éri el az ingerküszöbömet....

nemis értem mért cseréltétek ki a p20 blokk minden gyönge pontját... :D (azt nem taglalom, hogy mennyire magyar, mint a suzuki swift körülbelül )

én a rugót alulra tettem volna, valami huzó-vonó mechanizmussal, hamár nem jó semmire, legalább látszódjon

/egy kipuffba vezetném, és az egyik oldaldobozból dobot csinálnék (mint egy ks750es zündappon), valamint tennék rá valami ősi réz különúszóházas karbit szólóban, tűtével oldalra

Guzzista 2012.03.15. 19:38:58

Szerintem ennek a stílusnak jobban állna egy egyhengeres Pannónia blokk. Ezzel együtt tetszik.

Lallyy 2012.03.15. 20:02:12

Jó munka.
Kissé nagy lesz a sofőrrel a rugózatlan tömeg.

old-rider 2012.03.15. 20:02:36

Szépen alakul. Picit talán nyújtottam volna még a tengelytávon- és famarkolatot rá!!! :)

abc 2012.03.15. 20:29:09

A kályhacső kivételével szép.
Menni is fog?

incommoder 2012.03.15. 20:36:31

tetszik..famarkolat tényleg jó lenne rá.

bekman · http://bekman.blog.hu/ 2012.03.15. 20:43:28

@stofilol:

"én a rugót alulra tettem volna, valami huzó-vonó mechanizmussal, hamár nem jó semmire, legalább látszódjon"

Miért ne lenne jó semmire?

Amúgy nagyon f*sza a gép, várjuk a tesztet! :)

bervas · http://mt10.blog.hu 2012.03.15. 21:50:54

Minden tiszteletem Sanyié a beletett munkáért, de szerintem ez elcseszett konstrukció.

Ekkora teljesítményhez vicc az első villa és az elvágott váz. Majd a próbaúton kiderül.

Tuningolt gyári blokkal mentek ezek a gépek 100 km/h körül.
Ezzel a blokkal 140-150 km/h is lehetséges elvileg, de hamarabb el fog tűnni az úttartás, a fékek meg szétcsavarják a befogásokat.

Quattroman 2012.03.15. 21:56:43

@stofilol:

milyen az a P5?
Pannónia T5 és P10 volt...
a P sorozatot a 10el kezdték

mtk001 2012.03.15. 23:49:14

Nagyon ötletes és igényes munka !

nem kéne... 2012.03.16. 01:02:31

@Quattroman:
milyenmilyen.
a derék bélának is olyanja van odaát a másik topikban.
na.
olyan.
:)))

The Pannonian 2012.03.16. 01:10:03

A P5 az 1 fantom típus. A T5 vázába P10 blokkot rakott a "pistabá". Mivel nem volt neki más csere blokk és innen ered a P5.+ 1 kis érdekesség viszont létezett P2 igaz prototípus volt.

nofatchx 2012.03.16. 07:08:11

csak néhány kérdés a rugózással kapcsolatban, mert én nagyon nem értek hozzá:
- kicsinek találom az erőkert, az a rugó fog dolgozni himbarendszer nélkül, nem lesz az ebben a formában túl kemény?
- nem baj, hogy változó a vázgeometria és a hasmagasság, amennyiben az előző kérdésre igen a válasz?
- a lánc nem fog egyszer lógni, másszor meg feszülni, vagy lesz valamilyen feszítője?

amúgy pofás, tényleg blitzes.

rockseiaXLL · http://nemfasza.blog.hu/ 2012.03.16. 08:00:00

Tehát akkor végülis a lengővillán ül a rájder? Így tényleg nem sok értelme van a rugónak.

Littlerock 2012.03.16. 08:23:43

@stofilol: Hát senki nem tart vissza...

Fikázol, és az "én mit tennék" dumával jössz.
Ja, hogy te már álltál olyan ember mellett a buszon, aki ezt jobban tudja...

Leborulok nagyságod előtt vazzz....

Littlerock 2012.03.16. 08:33:37

@nofatchx: Én azt nem értem hogy mit is akarsz kérdezni tulajdonképpen. Bármilyen kialakítású egy hátsó felfüggesztés, a lánc feszessége ki-be rugózáskor mindig változik. Ha jól olvastam a blokk mögött van a a forgáspont, a kerék meg ugye ahhoz számítva egy fix sugarú köríven mozdul el. Ha a kis lánckerék a forgáspontban lenne (kissé nehéz megoldani, de nem lehetetlen) akkor lehetne állandó feszességről beszélni.

Lallyy 2012.03.16. 08:34:59

@bervas: Ez nem csak egy sóbájk lesz? Mert akkor nem áll fenn sajátkormányzási veszély.

papa33 2012.03.16. 09:05:45

Jó lenne folytatni ha teljesen kész...
Első villa létezett hasonló, de az elvágott váz miatt műszaki nemigen megoldható.
De jól néz ki, nekem tetszik.

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2012.03.16. 09:11:24

@bervas: vazze, te aztán nem semmi vagy, egy leírásból meg képekből megsaccolod a végsebességet :D
amúgy nájsz a gép, biztos nem hülyegyerek csinálta.
aki itt fikázza, az emelje fel a hájas seggét a gép elől, menjen ki, és csináljon jobbat!

Schütii 2012.03.16. 10:35:20

Minden tiszteletem az alkotószellem előtt, de sajnos alapvetően elhibázott a konstrukció. A motor jellegéhez egy "lusta" 4T blokk illene, a P20 meg pont az ellentéte, pörgős 2T. Az a központi rugóstag meg egy rossz vicc, nyeklik-csuklik az egész motor.

Virago_1000 2012.03.16. 10:36:26

@Jean-Baptiste Emanuel Zorg: Bervas ur egyetemi tanar, vereben a magyar motorokkal, ha nem tudnad.

Ez a motor pedig ugysem fog utat latni, szoval tok mindegy, hogy mukodik-e a rufozas, megfeszul-e a lanc es a tobbiek.

ratsche (törölt) 2012.03.16. 12:34:23

Képen szuper, de a gyakorlatban szerintem nem túl jó ötlet menetstabilitás szempontjából hogy a hátsó kerék rugózásával az egész vázgeometria (üléspozícióval együtt) folyamatosan változik. Igazából azt sem értem, mi értelme a hátsó rugózásnak, mikor ugyanazon a (segéd-) vázon ül az ember, mint a rugózott kerék. De vitrinbe jó lesz.

vesztergom 2012.03.16. 13:44:55

Véleményem szerint a tank alatti rugóstag igencsak félő, hogy nem váltja be a hozzá fűzött reményeket. És ahogy végigolvastam a hozzászólásokat nem vagyok egyedül a véleményemmel. Úgy tűnik, ha magad előtt van a hátsó rugózásért felelős tag, akkor az erőegyensúlyi ábra azt mutatja, hogy inkább az eleje fog méginkább berugózni mint a hátulja. A váz ilyesformán elveszti stabilitását, és a (sofőröstől) túl nagy lengő tömeg használhatatlanná teszi a motorozási élményt. De ne legyen igazunk!

nofatchx 2012.03.16. 21:09:06

@Littlerock: mit tudom én mit akarok kérdezni, nem értek hozzá. de közben még az is eszembe jutott, hogy úgy tudom, minél kisebb a rugózatlan tömeg, annál jobb. na, itt a harmad motor + a rider is "rugózatlan tömeg". vagy rosszul látom?

Quattroman 2012.03.16. 22:43:27

az lehet hogy a váz gyenge ettől a megoldástól, de ez egy nem mindennapi használatra készülő holmi.
a nagy rugó eszmefuttatásban nem tűnt fel egyikőtöknek sem hogy az ülés a hagyományos lengőnyerges rugózással együtt lett átmentve?
az eredeti konstrukcióhoz képest csak javult a komfortja, bár a váz csavarodási szilárdsága nagyot csökkent szerintem is.
volt egy régi 125ös DT Yamahám ött ugyanígy volt megoldva a rugóelhelyezés csak ott a váz zárt bölcső volt, és a Cantilever hátsóvillát rugóztatta...

joejoe1974 2012.03.17. 14:28:27

Osztom Bervas véleményét,ebbe vázba erős a P20 blokk.Másrészt meg kár is beletenni.

Lallyy 2012.03.17. 18:36:46

@Quattroman: És az ülésed meg a hátsótengely között volt a rugóstag , nemde?Nem úgy mint itt

@Zorg, hagyd már el a dedós szinvonalat.

ZON 2012.03.17. 19:02:08

Gyári sportlégszűrővel szebb, szellősebb lenne. Megerősített váznyakkal, akár típusidegen teleszkópvillával egy igazi Pannon Eliminátor állna előttünk.

Kalmani 2012.03.17. 19:17:11

Ez a tárgy csak egy "művész" megnyilvánulása, ezért nem kell várni, hogy közlekedési eszközként funkcionáljon .
Amúgy a P20 blokk tényleg rossz választás .

Ronin_ 2012.03.17. 19:24:24

Naggyon jó!
Remélem beváltja a hozzá fűzött reményeket!

bervas · http://mt10.blog.hu 2012.03.17. 19:49:55

@Quattroman:

Ott tűnik bukfencezni a logika, hogy ha ez szimpla látványmotor, akkor minek bele a méregdrága feljavított P20 blokk. Azt luxus nem kihasználni. A kihasználáshoz viszont szerintem kevés a váz, futómű és a fékek.

Aki nem ismeri: ilyen blokkal egy kb. 140 kg-os P20 + a sofőr tartós 110-120 km/h-t utazik a pályán.
Ez a motor kb. 85 kg, így feljavítva.

Jawarider 2012.03.17. 22:36:51

Bocs, hogy megkérdem ( nem értek hozzá ) de a tank alatt van a rugós tag. Ha ott rugózik a motor, hol van csukló ahol elfordul a váz a rugózás miatt ?

baowah · http://baowah.blog.hu 2012.03.18. 08:17:28

@Jawarider: olvass.

"A másik trükk a központi rugózás: a szemek előtt rejtve történik a csillapítás. A vázat elvágták, a blokk mögött közvetlenül található a cantilever jellegű villa forgáspontja. "

Virago_1000 2012.03.18. 11:03:25

@ZON: GYari sportlegszurovel szebb? En raknek ra nem csak azt, de yoshimura dobokat is.

Quattroman 2012.03.19. 23:06:42

@Lallyy:

viszont azon nem is volt lengőnyereg.

Bervás,

szégyen lett volna ha csak 110-120at utazunk vele. igaz figyelni kellett rá nehogy besüljön....

Quattroman 2012.03.19. 23:10:26

@bervas:

a fékekkel no problem,. elég oda..
bár csak ilyen lett volna a P20 féke, nem a kisfékdobok.
mindig visszasírtam a T1-em fékjeit

Friss topikok

Hirdetés