Magyar motort a nemzeti ünnephez!

Mitől jó egy épített motor? A drága alkatrészektől? Nem. A sok-sok köbcentitől? Nem. A számtalan munkaórától? Majdnem, de láttunk már kevés melóból csodás vasat és rengeteg időráfordítással készült gusztustalanságot is.

Tatár Sándor gépe az ötlettől és a stílustól üt ekkorát. Az 1949-s Csepel váz egy kupac részeként, cserealkatrészként került hozzá egy Škoda karosszéria elpasszolása után. Motorokkal eddig kevés tapasztalata volt, de korábban dolgozott versenyautókon – szeretett volna most ebbe is belekóstolni.

Kis gondolkodás után reggel elkezdte, délben már majdnem kész volt a váz. Több, jelentős alakítást is végrehajtott, hiszen a P20-as Pannonia kéthengeres miatt jelentősen szélesíteni kellett. A másik trükk a központi rugózás: a szemek előtt rejtve történik a csillapítás. A vázat elvágták, a blokk mögött közvetlenül található a cantilever jellegű villa forgáspontja. A bontóból származó központi rugóstag a tank alá került – ennek érdekében benzintartály mindössze egy helyen van felfogatva, hogy ne gyűrődjön berugózáskor.

A képeket csak ízelítőben kaptam, de azonnal ráindultam annak ellenére, hogy a motor még nincs kész. A matt festés marad, de nem lesz króm: mindent rezelve várja, hogy a nagyközönség is megnézhesse a hónap végén rendezendő EMAT custom kiállításon és versenyen. A munka jelenleg is folyik, de Sándor biztos benne, hogy elkészül – ígérete szerint a rendezvény után mi is kipróbálhatjuk és lefotózhatjuk gépét.

A P20-as blokk sem széria: Prox hajtókar, Wiseco dugattyú, hatlamellás Honda kuplung, Dellorto karburátor került bele. A gyújtás Yamaha és Honda technikára épül, egyedi összeillesztéssel. A kipufogóban Csabai furulya van – a végére szerelt halfarkas dísz csak a régies hangulat miatt kell, ugyanúgy, mint a gumik fölé leengedett sárhányó. A stabilabb futás érdekében átalakították az eredeti villát: az alsó része P10 szárban végződik.

Remek példa ez arra, hogy lehet ötletesen, akár a garázsban megtalálható alkatrészekből vagány motort építeni. Kíváncsian várjuk, milyen lesz, ha a rezelés is elkészül, bár elnézve a mostani részeredményt, vagány kiállásra számítunk. Magyar motor ez a nemzeti ünnepre – az építőnek pedig már most, az EMAT előtt gratulálunk, hisz ma van a születésnapja is. Isten éltessen Sándor!

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr444318631

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Quattroman 2012.03.15. 17:16:28

remélhetőleg a kiállításra kerül hozzá egy jobb oldali henger is aminek nem csorba a hűtőbordája...

Papp Sanyi 2012.03.15. 17:33:09

A kipufogóvéget leszámítva teljesen rendben van

pannonkondor 2012.03.15. 17:52:26

Le a kalappal,szép munka.

ubbalana 2012.03.15. 18:29:56

Rendszám nélkül sajnos sok haszna nincs.. És ugyebár itthon lepapírozni egy épített járgányt nem kis pénz és idő..

ubbalana 2012.03.15. 18:30:24

De persze nekem is tetszik, gratulálok!

apamacko 2012.03.15. 18:47:36

@ubbalana: P-rendszám oszt joccakát :-)

gratula, a központi rugózáson elámultam!

stofilol 2012.03.15. 19:22:05

amióta láttam kispolszki hengerfejjel 4üteművé alakított p5öst, mercedes 123 kuplung kinyomóval hidraulikussá alakított dobfékekkel, azóta nemsok pancsi építés éri el az ingerküszöbömet....

nemis értem mért cseréltétek ki a p20 blokk minden gyönge pontját... :D (azt nem taglalom, hogy mennyire magyar, mint a suzuki swift körülbelül )

én a rugót alulra tettem volna, valami huzó-vonó mechanizmussal, hamár nem jó semmire, legalább látszódjon

/egy kipuffba vezetném, és az egyik oldaldobozból dobot csinálnék (mint egy ks750es zündappon), valamint tennék rá valami ősi réz különúszóházas karbit szólóban, tűtével oldalra

Guzzista 2012.03.15. 19:38:58

Szerintem ennek a stílusnak jobban állna egy egyhengeres Pannónia blokk. Ezzel együtt tetszik.

Lallyy 2012.03.15. 20:02:12

Jó munka.
Kissé nagy lesz a sofőrrel a rugózatlan tömeg.

old-rider 2012.03.15. 20:02:36

Szépen alakul. Picit talán nyújtottam volna még a tengelytávon- és famarkolatot rá!!! :)

abc 2012.03.15. 20:29:09

A kályhacső kivételével szép.
Menni is fog?

incommoder 2012.03.15. 20:36:31

tetszik..famarkolat tényleg jó lenne rá.

bekman · http://bekman.blog.hu/ 2012.03.15. 20:43:28

@stofilol:

"én a rugót alulra tettem volna, valami huzó-vonó mechanizmussal, hamár nem jó semmire, legalább látszódjon"

Miért ne lenne jó semmire?

Amúgy nagyon f*sza a gép, várjuk a tesztet! :)

bervas · http://mt10.blog.hu 2012.03.15. 21:50:54

Minden tiszteletem Sanyié a beletett munkáért, de szerintem ez elcseszett konstrukció.

Ekkora teljesítményhez vicc az első villa és az elvágott váz. Majd a próbaúton kiderül.

Tuningolt gyári blokkal mentek ezek a gépek 100 km/h körül.
Ezzel a blokkal 140-150 km/h is lehetséges elvileg, de hamarabb el fog tűnni az úttartás, a fékek meg szétcsavarják a befogásokat.

Quattroman 2012.03.15. 21:56:43

@stofilol:

milyen az a P5?
Pannónia T5 és P10 volt...
a P sorozatot a 10el kezdték

mtk001 2012.03.15. 23:49:14

Nagyon ötletes és igényes munka !

nem kéne... 2012.03.16. 01:02:31

@Quattroman:
milyenmilyen.
a derék bélának is olyanja van odaát a másik topikban.
na.
olyan.
:)))

The Pannonian 2012.03.16. 01:10:03

A P5 az 1 fantom típus. A T5 vázába P10 blokkot rakott a "pistabá". Mivel nem volt neki más csere blokk és innen ered a P5.+ 1 kis érdekesség viszont létezett P2 igaz prototípus volt.

nofatchx 2012.03.16. 07:08:11

csak néhány kérdés a rugózással kapcsolatban, mert én nagyon nem értek hozzá:
- kicsinek találom az erőkert, az a rugó fog dolgozni himbarendszer nélkül, nem lesz az ebben a formában túl kemény?
- nem baj, hogy változó a vázgeometria és a hasmagasság, amennyiben az előző kérdésre igen a válasz?
- a lánc nem fog egyszer lógni, másszor meg feszülni, vagy lesz valamilyen feszítője?

amúgy pofás, tényleg blitzes.

rockseiaXLL · http://nemfasza.blog.hu/ 2012.03.16. 08:00:00

Tehát akkor végülis a lengővillán ül a rájder? Így tényleg nem sok értelme van a rugónak.

Littlerock 2012.03.16. 08:23:43

@stofilol: Hát senki nem tart vissza...

Fikázol, és az "én mit tennék" dumával jössz.
Ja, hogy te már álltál olyan ember mellett a buszon, aki ezt jobban tudja...

Leborulok nagyságod előtt vazzz....

Littlerock 2012.03.16. 08:33:37

@nofatchx: Én azt nem értem hogy mit is akarsz kérdezni tulajdonképpen. Bármilyen kialakítású egy hátsó felfüggesztés, a lánc feszessége ki-be rugózáskor mindig változik. Ha jól olvastam a blokk mögött van a a forgáspont, a kerék meg ugye ahhoz számítva egy fix sugarú köríven mozdul el. Ha a kis lánckerék a forgáspontban lenne (kissé nehéz megoldani, de nem lehetetlen) akkor lehetne állandó feszességről beszélni.

Lallyy 2012.03.16. 08:34:59

@bervas: Ez nem csak egy sóbájk lesz? Mert akkor nem áll fenn sajátkormányzási veszély.

papa33 2012.03.16. 09:05:45

Jó lenne folytatni ha teljesen kész...
Első villa létezett hasonló, de az elvágott váz miatt műszaki nemigen megoldható.
De jól néz ki, nekem tetszik.

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2012.03.16. 09:11:24

@bervas: vazze, te aztán nem semmi vagy, egy leírásból meg képekből megsaccolod a végsebességet :D
amúgy nájsz a gép, biztos nem hülyegyerek csinálta.
aki itt fikázza, az emelje fel a hájas seggét a gép elől, menjen ki, és csináljon jobbat!

Schütii 2012.03.16. 10:35:20

Minden tiszteletem az alkotószellem előtt, de sajnos alapvetően elhibázott a konstrukció. A motor jellegéhez egy "lusta" 4T blokk illene, a P20 meg pont az ellentéte, pörgős 2T. Az a központi rugóstag meg egy rossz vicc, nyeklik-csuklik az egész motor.

Virago_1000 2012.03.16. 10:36:26

@Jean-Baptiste Emanuel Zorg: Bervas ur egyetemi tanar, vereben a magyar motorokkal, ha nem tudnad.

Ez a motor pedig ugysem fog utat latni, szoval tok mindegy, hogy mukodik-e a rufozas, megfeszul-e a lanc es a tobbiek.

ratsche (törölt) 2012.03.16. 12:34:23

Képen szuper, de a gyakorlatban szerintem nem túl jó ötlet menetstabilitás szempontjából hogy a hátsó kerék rugózásával az egész vázgeometria (üléspozícióval együtt) folyamatosan változik. Igazából azt sem értem, mi értelme a hátsó rugózásnak, mikor ugyanazon a (segéd-) vázon ül az ember, mint a rugózott kerék. De vitrinbe jó lesz.

vesztergom 2012.03.16. 13:44:55

Véleményem szerint a tank alatti rugóstag igencsak félő, hogy nem váltja be a hozzá fűzött reményeket. És ahogy végigolvastam a hozzászólásokat nem vagyok egyedül a véleményemmel. Úgy tűnik, ha magad előtt van a hátsó rugózásért felelős tag, akkor az erőegyensúlyi ábra azt mutatja, hogy inkább az eleje fog méginkább berugózni mint a hátulja. A váz ilyesformán elveszti stabilitását, és a (sofőröstől) túl nagy lengő tömeg használhatatlanná teszi a motorozási élményt. De ne legyen igazunk!

nofatchx 2012.03.16. 21:09:06

@Littlerock: mit tudom én mit akarok kérdezni, nem értek hozzá. de közben még az is eszembe jutott, hogy úgy tudom, minél kisebb a rugózatlan tömeg, annál jobb. na, itt a harmad motor + a rider is "rugózatlan tömeg". vagy rosszul látom?

Quattroman 2012.03.16. 22:43:27

az lehet hogy a váz gyenge ettől a megoldástól, de ez egy nem mindennapi használatra készülő holmi.
a nagy rugó eszmefuttatásban nem tűnt fel egyikőtöknek sem hogy az ülés a hagyományos lengőnyerges rugózással együtt lett átmentve?
az eredeti konstrukcióhoz képest csak javult a komfortja, bár a váz csavarodási szilárdsága nagyot csökkent szerintem is.
volt egy régi 125ös DT Yamahám ött ugyanígy volt megoldva a rugóelhelyezés csak ott a váz zárt bölcső volt, és a Cantilever hátsóvillát rugóztatta...

joejoe1974 2012.03.17. 14:28:27

Osztom Bervas véleményét,ebbe vázba erős a P20 blokk.Másrészt meg kár is beletenni.

Lallyy 2012.03.17. 18:36:46

@Quattroman: És az ülésed meg a hátsótengely között volt a rugóstag , nemde?Nem úgy mint itt

@Zorg, hagyd már el a dedós szinvonalat.

ZON 2012.03.17. 19:02:08

Gyári sportlégszűrővel szebb, szellősebb lenne. Megerősített váznyakkal, akár típusidegen teleszkópvillával egy igazi Pannon Eliminátor állna előttünk.

Kalmani 2012.03.17. 19:17:11

Ez a tárgy csak egy "művész" megnyilvánulása, ezért nem kell várni, hogy közlekedési eszközként funkcionáljon .
Amúgy a P20 blokk tényleg rossz választás .

Ronin_ 2012.03.17. 19:24:24

Naggyon jó!
Remélem beváltja a hozzá fűzött reményeket!

bervas · http://mt10.blog.hu 2012.03.17. 19:49:55

@Quattroman:

Ott tűnik bukfencezni a logika, hogy ha ez szimpla látványmotor, akkor minek bele a méregdrága feljavított P20 blokk. Azt luxus nem kihasználni. A kihasználáshoz viszont szerintem kevés a váz, futómű és a fékek.

Aki nem ismeri: ilyen blokkal egy kb. 140 kg-os P20 + a sofőr tartós 110-120 km/h-t utazik a pályán.
Ez a motor kb. 85 kg, így feljavítva.

Jawarider 2012.03.17. 22:36:51

Bocs, hogy megkérdem ( nem értek hozzá ) de a tank alatt van a rugós tag. Ha ott rugózik a motor, hol van csukló ahol elfordul a váz a rugózás miatt ?

baowah · http://baowah.blog.hu 2012.03.18. 08:17:28

@Jawarider: olvass.

"A másik trükk a központi rugózás: a szemek előtt rejtve történik a csillapítás. A vázat elvágták, a blokk mögött közvetlenül található a cantilever jellegű villa forgáspontja. "

Virago_1000 2012.03.18. 11:03:25

@ZON: GYari sportlegszurovel szebb? En raknek ra nem csak azt, de yoshimura dobokat is.

Quattroman 2012.03.19. 23:06:42

@Lallyy:

viszont azon nem is volt lengőnyereg.

Bervás,

szégyen lett volna ha csak 110-120at utazunk vele. igaz figyelni kellett rá nehogy besüljön....

Quattroman 2012.03.19. 23:10:26

@bervas:

a fékekkel no problem,. elég oda..
bár csak ilyen lett volna a P20 féke, nem a kisfékdobok.
mindig visszasírtam a T1-em fékjeit

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása