Mitől jó egy épített motor? A drága alkatrészektől? Nem. A sok-sok köbcentitől? Nem. A számtalan munkaórától? Majdnem, de láttunk már kevés melóból csodás vasat és rengeteg időráfordítással készült gusztustalanságot is.
Tatár Sándor gépe az ötlettől és a stílustól üt ekkorát. Az 1949-s Csepel váz egy kupac részeként, cserealkatrészként került hozzá egy Škoda karosszéria elpasszolása után. Motorokkal eddig kevés tapasztalata volt, de korábban dolgozott versenyautókon – szeretett volna most ebbe is belekóstolni.
Kis gondolkodás után reggel elkezdte, délben már majdnem kész volt a váz. Több, jelentős alakítást is végrehajtott, hiszen a P20-as Pannonia kéthengeres miatt jelentősen szélesíteni kellett. A másik trükk a központi rugózás: a szemek előtt rejtve történik a csillapítás. A vázat elvágták, a blokk mögött közvetlenül található a cantilever jellegű villa forgáspontja. A bontóból származó központi rugóstag a tank alá került – ennek érdekében benzintartály mindössze egy helyen van felfogatva, hogy ne gyűrődjön berugózáskor.
A képeket csak ízelítőben kaptam, de azonnal ráindultam annak ellenére, hogy a motor még nincs kész. A matt festés marad, de nem lesz króm: mindent rezelve várja, hogy a nagyközönség is megnézhesse a hónap végén rendezendő EMAT custom kiállításon és versenyen. A munka jelenleg is folyik, de Sándor biztos benne, hogy elkészül – ígérete szerint a rendezvény után mi is kipróbálhatjuk és lefotózhatjuk gépét.
A P20-as blokk sem széria: Prox hajtókar, Wiseco dugattyú, hatlamellás Honda kuplung, Dellorto karburátor került bele. A gyújtás Yamaha és Honda technikára épül, egyedi összeillesztéssel. A kipufogóban Csabai furulya van – a végére szerelt halfarkas dísz csak a régies hangulat miatt kell, ugyanúgy, mint a gumik fölé leengedett sárhányó. A stabilabb futás érdekében átalakították az eredeti villát: az alsó része P10 szárban végződik.
Remek példa ez arra, hogy lehet ötletesen, akár a garázsban megtalálható alkatrészekből vagány motort építeni. Kíváncsian várjuk, milyen lesz, ha a rezelés is elkészül, bár elnézve a mostani részeredményt, vagány kiállásra számítunk. Magyar motor ez a nemzeti ünnepre – az építőnek pedig már most, az EMAT előtt gratulálunk, hisz ma van a születésnapja is. Isten éltessen Sándor!