Kipróbáltam Erdős Csaba motorját


Hátul kitámasztó, elöl hatalmas féktárcsák.


Ha már Erdős Csabánál, a magyar motorosélet egyik legismertebb figurájánál jártam egyéb munkaügyben, kipróbáltam a híres X1-es Buellt. Igaz, csak egy nagyon rövid körre, el is mondom majd, miért. (Mentem egyet a quadjával is, mert soha nem mentem még olyannal. szerinte a motorosok gyűlölik. Jelentem, hivatalosan is motoros vagyok.)


A váltó kemény kezet lábat kíván.

Csaba polihisztor. Enduro bajnokként kezdte, majd motoros kaszkadőr és dragversenyző lett. Maga építi gépeit, sőt filmekben kaszkadőrködik motorral és anélkül - ráadásul aktívan sportol is. 

A V2-es Buell X1 1203 köbcentis blokkal, Martin kipufogóval, nyitott légszűrőházzal és megfelelő programozással 116 lóerős – ettől a legtöbben tuti nem esnek hanyatt a 200 lóerős motorok korszakában. (De a hozzáértők tudják: a lóerő nem minden.) A fékek gyanúsak voltak, a peremtárcsák nagyobbnak tűnnek a gyárinál és többen is vannak: az X1 elvileg egy tárcsás. Ez pedig dupla, a gyárinál jóval nagyobb, 420 mm-es átmérővel, négydugattyús fékkel. Csaba mindenhol szinter fékbetétet használ, mert a hátsó féket gyakran használja a mutatványokhoz. Még gyakorlás közben is gyengére melegszik a hátsó fékbetét, sőt felizzik a tárcsa, felforr az olaj, pedig speckó. Bemutatókon vízzel kell visszahűteni a fékmunkahengert, locsolgatós módszerrel.


Már gyárilag is igazi streetfighter sziluett


Nem csak a fék kap nagy igénybevételt a bemutatókon, hanem Csaba is. Mellékes okosság: amellett, hogy súlyzós edzéssel készíti magát az igénybevételre, szigorúan ügyel a táplálkozásra, hogy a maximálisat tudja nyújtani. Ráadásul ő maga is látványelem, nem nagyon szeretne formán kívül fellépni. Egy hétvégi bemutatón akár két kilót is lead, de egy ideje szénhidrát-visszatöltéssel oldja meg a kérdést, így sem erejéből és állóképességéből, sem tömegéből nem veszít. Ehhez egy nagyon komplex tömegnövelőt használ: megfelelő olaj a motorba, megfelelő kaja a testbe alapon.


Winkler Róbertnek, az Archer feltétlen rajongójának küldjük.

Kell is a kondíció a Buellhez, mert bár nem kezelhetetlenségéről híres, azért nem gyerekjáték, én konkrétan megfordulni alig bírtam vele. Rettenetesen nyomatékos. Ahogy elindultam, jött a kényszerképzet: szinte éreztem, ahogy a lefelé mozduló dugattyú már tolja a kereket.

A vibrációk persze jópofák, de nem mertem nagy gázt húzni, nehogy keresztbe álljon az első métereken. Nem szerettem volna egykerekező mutatvánnyal elkápráztatni a közönséget akaratom és az ő akaratuk ellenére. Hiába 116 lóerő – így, tuninggal, gyárilag csak 106 – az X1 már alapjáraton rettenetesen erősnek érződik. Megesküdtem volna, hogy le van áttételezve, de nincs: széria szíjhajtás.


Ez egy szar video
 

Az első fékek brutálisak. Szólt is Csaba, hogy óvatosan, mert nagyon harap. Nem harapott olyan nagyon, de csak azért, mert gyök kettővel tudtam végigmenni a gyakorlópálya egyenesén párszor, így nem volt sebesség, amiről nagyot fékezhettem volna. De hiszek neki: pár stoppie-t lenyomott már ezekkel a fékekkel.

Kétségbeejtő volt, alig bírtam vele fordulni. Emlékszem, 10 éve - amikor még új volt a Buell - Csaba lelkendezve mesélte: annyira könnyed, hogy körbemotorozik bárkit a szerpentinen, annyira jó a futómű és olyan könnyen kezelhető. Én meg csak szenvedtem vele, de aztán végül felvilágosított: jelenleg a keskeny, kockára kopott hátsó gumi miatt valóban kezelhetetlen, különösen hogy kevés levegő van a gumikban. Ezt a megoldást azért alkalmazza, mert a mutatványokhoz kemény, csúszós gumira van szükség, viszont a legtöbb helyen nagyon rossz aszfalton kell fellépni. A puha nem pattog el a rossz felületen, a reakciói kevésbé direktek, mintha gyári, 180-as méretű lenne és előírt értékre lenne fújva: jobban érezni, ha gond van és több idő van korrigálni.


Erdős Csaba

Hogy a Buellel való haverkodást hamar feladjam, abban legjobban az segített, hogy Csaba motorján nincs kuplung: legalábbis úgy van beállítva, hogy ne emeljen ki rendesen. Ez a mutatványokhoz előnyös, de motorozni vele nem-erdőscsabáknak nettó kínzás, miközben még arra is ügyelni kell, nehogy lukat rakj. Nem árt a rutin, mert a Buell váltója jóval keményebb, több határozottságot igényel, mint a japánoké. Lukat rakva pedig így esetleg széthullik. Csaba pedig a hétvégén bemutatózik, nekem meg nincs kedvem kölcsönadni a robogómat, haha.


Félpihenő állás.

A gyors tanulság: utcai motorozásra jelen állapotában nem való, ahogy hétköznapi motoros kezébe sem. Azt gondolnánk, hogy a mutatványokhoz átalakítva könnyebb dolga van, mint egy széria motorral, bizonyos szempontból ez éppen fordítva van. Ehhez már olyan dolgokat kell tudni, amiben közönséges halandónak nincs rutinja.

Ezért szálltam le gyorsan – de legalább pár méterre kipróbáltam Erdős Csaba motorját.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr52991482

Friss topikok

Hirdetés