Kipróbáltam Erdős Csaba motorját


Hátul kitámasztó, elöl hatalmas féktárcsák.


Ha már Erdős Csabánál, a magyar motorosélet egyik legismertebb figurájánál jártam egyéb munkaügyben, kipróbáltam a híres X1-es Buellt. Igaz, csak egy nagyon rövid körre, el is mondom majd, miért. (Mentem egyet a quadjával is, mert soha nem mentem még olyannal. szerinte a motorosok gyűlölik. Jelentem, hivatalosan is motoros vagyok.)


A váltó kemény kezet lábat kíván.

Csaba polihisztor. Enduro bajnokként kezdte, majd motoros kaszkadőr és dragversenyző lett. Maga építi gépeit, sőt filmekben kaszkadőrködik motorral és anélkül - ráadásul aktívan sportol is. 

A V2-es Buell X1 1203 köbcentis blokkal, Martin kipufogóval, nyitott légszűrőházzal és megfelelő programozással 116 lóerős – ettől a legtöbben tuti nem esnek hanyatt a 200 lóerős motorok korszakában. (De a hozzáértők tudják: a lóerő nem minden.) A fékek gyanúsak voltak, a peremtárcsák nagyobbnak tűnnek a gyárinál és többen is vannak: az X1 elvileg egy tárcsás. Ez pedig dupla, a gyárinál jóval nagyobb, 420 mm-es átmérővel, négydugattyús fékkel. Csaba mindenhol szinter fékbetétet használ, mert a hátsó féket gyakran használja a mutatványokhoz. Még gyakorlás közben is gyengére melegszik a hátsó fékbetét, sőt felizzik a tárcsa, felforr az olaj, pedig speckó. Bemutatókon vízzel kell visszahűteni a fékmunkahengert, locsolgatós módszerrel.


Már gyárilag is igazi streetfighter sziluett


Nem csak a fék kap nagy igénybevételt a bemutatókon, hanem Csaba is. Mellékes okosság: amellett, hogy súlyzós edzéssel készíti magát az igénybevételre, szigorúan ügyel a táplálkozásra, hogy a maximálisat tudja nyújtani. Ráadásul ő maga is látványelem, nem nagyon szeretne formán kívül fellépni. Egy hétvégi bemutatón akár két kilót is lead, de egy ideje szénhidrát-visszatöltéssel oldja meg a kérdést, így sem erejéből és állóképességéből, sem tömegéből nem veszít. Ehhez egy nagyon komplex tömegnövelőt használ: megfelelő olaj a motorba, megfelelő kaja a testbe alapon.


Winkler Róbertnek, az Archer feltétlen rajongójának küldjük.

Kell is a kondíció a Buellhez, mert bár nem kezelhetetlenségéről híres, azért nem gyerekjáték, én konkrétan megfordulni alig bírtam vele. Rettenetesen nyomatékos. Ahogy elindultam, jött a kényszerképzet: szinte éreztem, ahogy a lefelé mozduló dugattyú már tolja a kereket.

A vibrációk persze jópofák, de nem mertem nagy gázt húzni, nehogy keresztbe álljon az első métereken. Nem szerettem volna egykerekező mutatvánnyal elkápráztatni a közönséget akaratom és az ő akaratuk ellenére. Hiába 116 lóerő – így, tuninggal, gyárilag csak 106 – az X1 már alapjáraton rettenetesen erősnek érződik. Megesküdtem volna, hogy le van áttételezve, de nincs: széria szíjhajtás.


Ez egy szar video
 

Az első fékek brutálisak. Szólt is Csaba, hogy óvatosan, mert nagyon harap. Nem harapott olyan nagyon, de csak azért, mert gyök kettővel tudtam végigmenni a gyakorlópálya egyenesén párszor, így nem volt sebesség, amiről nagyot fékezhettem volna. De hiszek neki: pár stoppie-t lenyomott már ezekkel a fékekkel.

Kétségbeejtő volt, alig bírtam vele fordulni. Emlékszem, 10 éve - amikor még új volt a Buell - Csaba lelkendezve mesélte: annyira könnyed, hogy körbemotorozik bárkit a szerpentinen, annyira jó a futómű és olyan könnyen kezelhető. Én meg csak szenvedtem vele, de aztán végül felvilágosított: jelenleg a keskeny, kockára kopott hátsó gumi miatt valóban kezelhetetlen, különösen hogy kevés levegő van a gumikban. Ezt a megoldást azért alkalmazza, mert a mutatványokhoz kemény, csúszós gumira van szükség, viszont a legtöbb helyen nagyon rossz aszfalton kell fellépni. A puha nem pattog el a rossz felületen, a reakciói kevésbé direktek, mintha gyári, 180-as méretű lenne és előírt értékre lenne fújva: jobban érezni, ha gond van és több idő van korrigálni.


Erdős Csaba

Hogy a Buellel való haverkodást hamar feladjam, abban legjobban az segített, hogy Csaba motorján nincs kuplung: legalábbis úgy van beállítva, hogy ne emeljen ki rendesen. Ez a mutatványokhoz előnyös, de motorozni vele nem-erdőscsabáknak nettó kínzás, miközben még arra is ügyelni kell, nehogy lukat rakj. Nem árt a rutin, mert a Buell váltója jóval keményebb, több határozottságot igényel, mint a japánoké. Lukat rakva pedig így esetleg széthullik. Csaba pedig a hétvégén bemutatózik, nekem meg nincs kedvem kölcsönadni a robogómat, haha.


Félpihenő állás.

A gyors tanulság: utcai motorozásra jelen állapotában nem való, ahogy hétköznapi motoros kezébe sem. Azt gondolnánk, hogy a mutatványokhoz átalakítva könnyebb dolga van, mint egy széria motorral, bizonyos szempontból ez éppen fordítva van. Ehhez már olyan dolgokat kell tudni, amiben közönséges halandónak nincs rutinja.

Ezért szálltam le gyorsan – de legalább pár méterre kipróbáltam Erdős Csaba motorját.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr362991482

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása