Jawa: az ukránok még értékelik

A Jockey Journal fórumfelhőjében találtam ezt a kellemes építést. Tudom, hogy olvasóink nagy része semmibe veszi az egykori szocialista tábor gépeit, feleslegesnek tartja azok átfaragását. A látogatóink másik fele használhatatlannak, túrázásra alkalmatlannak és kényelmetlennek találja a minimalista customokat.

Ez a bejegyzés nem az ő kegyeiket keresi, ez a pár kép azoknak szól, akik a stílus és köbcenti, a hangulat és a modern technológia kifejezések közé nem tesznek egyenlőségjelet. Az ukrán motoros egy Jawa 250/559-et vágott szét – azt, amit a csehek Panelákként, a magyar csepptankosként ismernek.

A váz hátsó része új, rugózása nincs. Az első kerék csillapításáért egy, az Indianra emlékeztető, de házi készítésű laprugós villa felel. A kormány a board track stílus jegyében lefele görbül. Az építőnek feltehetőleg nem célja a hosszú túrák megtétele – a kis bicajos bőrnyergen ülve ez nehéz is lenne.

Elmebeteg vagy nagyon vagány? Szerintem az utóbbi – példa arra, hogy nem csak milliós értékű négyüteműből lehet bobbert építeni; erre is jó a nagyjából nulla veteránértéket képviselő öregecske cseh tucatmotor. 

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr332759009

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

LAPoska 2011.03.21. 15:41:22

jaj az en szep jo draga pionyirom, kar is, hogy bedobta a torulkozot, meg eladtuk, jo volt rajta felnoni, ki is jon a konnyu a szemembol, ha latom ezt a szep gepet... ezek a motorok elne, van erzesuk, volt amikor akart menni, es volt, amikor csak en toltam(na ez volt tobbszor) de akkor is szerettem... :-)

'saztán? 2011.03.21. 15:49:28

a benzinszintjelzőt szabadalmaztatni kéne.

Kiskaresz 2011.03.21. 16:05:46

@'saztán?: azám, az egy nagyon eltalált részlet. szép a motor is és a környezet is üt :P

csokiájsz 2011.03.21. 16:18:46

az ukrán, városi utakon eléggé büntető lehet egy ilyennel motorozni, mondjuk amikor belehajt egy jó kis kátyúba, a biciklinyereg felüt, nyelv elharap, szemgolyó belerezdül :-D

a benzin szintmérő valóban ötletes.

Ls_650 2011.03.21. 16:26:01

Egész ízlésesen lett átépítve... grat neki hozzá... a benzin szint jelző meg... áááááá hatalmas ötlet :)

uzsonna 2011.03.21. 16:34:54

azert szolok hogy ez a benzinszint mutato nem az o otlete, egy csoman alkalmazzak, lattam sokkal igenyesebb kivitelezesben szinten epitett motoron.

'saztán? 2011.03.21. 17:11:12

valóban nem az ő ötlete, hanem valami pascal nevű manusé...

és még szériamotorokon is előfordul, csak ott a hűtőfolyadék szintjét lehet vele ellenőrizni.

a merev vázzal pedig nem kell foglalkozni, mert a vak is látja, hogy ezzel a motorral nem mennek sehova. és most nem a rendszám hiányára gondolok.

yeti 2011.03.21. 17:46:22

Elég kellemetlen lehet amikor egy bukkanón hátracsusszan az ember a nyeregből,és a hátsó kerék először begyűri a nyereg alá, majd leszakítja a herezacskóját.
A formát minden esetre nagyon eltalálta.

Edd China 2011.03.21. 18:18:53

Ez naaaagyooonnnn durván jól néz ki! Senki nem gondolná, hogy egy Jawa volt! Szuper!

'saztán? 2011.03.21. 18:24:15

most látom csak, hogy egy ehhez nagyon hasonló lámpám van valahol (bosch). kéne hozzá egy motor... :)

Solymász 2011.03.21. 18:25:26

Szép, és kár, hogy használhatatlan.
De akkor mi értelme?

lally 2011.03.21. 19:23:17

Na, hál'Istennek, ezért lesznek egyre drágábbak a szétgányolatlan Jawák.

Az ötlet jó, de amíg nincs rajta rendszám, addig csak dísz.

salis 2011.03.21. 19:25:28

Dísztárgy. De gyönyörű. És van feelingje, de nagyon.

Tsyga 2011.03.21. 19:36:58

Frankón néz ki ez a Jawa. Az a holland építésű beach tracker jawa is ilyen benyaszintjelzővel volt megáldva, ha jól emlékszem. Sőt, egy gányabb építésű Jawan is láttam ilyet... úgy látszik ez együtt jár a Jawasággal... :D

Én meg akkor mutatok egy ilyet:

thekneeslider.com/archives/2008/01/23/1964-mz-2-stroke-custom-tracker/

Hogy az MZ-sek is verhessék rá.

Bazsi(HUN) 2011.03.21. 20:11:31

Nagyon tetszik! Nekem is volt szoci vasam, de inkább lecseréltem mert túl szép/öreg volt és sajnáltam volna hajtani!:D

A benzin szintjelző meg nagyon ötletes!:)

Merida001 2011.03.21. 20:25:05

Mindenki elégedett és mindenkinek nagyon tetszik ez a kis fent bemutatott tünemény...

De ha azt kijelentjük miután szívünkre tettük a kezünket, hogy honnan is ez a nagy keratív ötlet akkor egy ős HD sziluettje ugrik be amiről ez is lett ötletként lelopva....

Itt csak az a lényege csupán a gondolatomnak, hogy sokan szidják a HD-t mert régi ős konstrukció, meg folyik belőle az olaj stb. de ezt a feelinget és életérzést optikailag (és persze hangilag) egyik vas sem sugározza magából mint a HD. Ezért is van ez az irányzat így erőltetve, hogy már egy nyugdíjas korú JAWA (muhaha) is ezen az optikai átalakításon megy keresztül...nyilván ez nem baj, de a HD az igazi, ha a műfajt nézzük!:)

De kérek mindenkit, hogy most ne szó(írás)háborúba vesse át magát ez az egész...csupán egy racionális meglátást közöltem felétek!:)

Ez a motor egyébként maximálisan szép lett, de ugye nem az aminek látszik...

Jamesblond 2011.03.21. 20:54:17

@Merida001: Van igazság abban amit mondasz, nem is kukacoskodni akarok, de 5 milláért adják a HD-t és az még olcsó is a drágábbakhoz képest. Viszont ekkora összegért nem kellene folynia az olajnak, nem kellene elrepednie a váznak a blokk vibrációitól, meg sorolhatnám a dolgokat egészen a légárnyékban lévő léghűtéses 2. hengertől a millió bosszantó kis hülyeségig. Tudom mert vannak HD-sok (is) a környékünkön. Jó a HD egy darab történelem és mindenki ismeri, de ma már van mellette rengeteg bizonyított márka. A HD a chopper. De a képen pedig inkább egy bobber van szerintem ami azért más "tészta". De még egyszer hangsúlyozom, nem akarok beleokoskodni abba amit írtál, csak én pl másként látom.

tams9 2011.03.21. 21:07:58

Nem tudom valaki írta-e már, de az a megjegyzésem lenne, hogy egy rúgót elviekben nem nagyon lehet csillapíásnak nevezni. Egy viszkózus elem (vagy egy Coulomb féle száraz csillapító elem) kellene ahhoz, hogy valóban csillapítson is.

Cooper911 2011.03.21. 21:08:07

Én nem vagyok motor rajongó. De hát ez ááááá! Ide vele most rögtön! Melóba járni pont frankó lenne.

A benzinszint mérő a régebbi kisrepcsiken is ilyesmi volt. (Pl piper cub) Szóval onnan is jöhetett az ötlet.

Baromi jók a végleges fotók hátterei is.
Csodás!

TyerCorp01 2011.03.21. 21:12:23

Óbazzeg, az ukránok nem lenyúlták az ötletemet? :( Nemrossz! :) Egy kis kukacoskodás azért lenne, az a háló a légszűrőnél elég igénytelen, a többi adja! :) A Panelka mondjuk eleve szép motor.

Attis10 · http://auto-matchbox.blog.hu/ 2011.03.21. 21:22:36

Na én nekem a Pannónia bobberem fog így kinézni, de fullra.

Virago_1000 2011.03.21. 21:53:20

Tetszik a motor, a stilusa, de csak helyi jaratkent uzemelhetne max, helykozikent nem...

@Jamesblond: "Viszont ekkora összegért nem kellene folynia az olajnak, nem kellene elrepednie a váznak a blokk vibrációitól, meg sorolhatnám a dolgokat egészen a légárnyékban lévő léghűtéses 2. hengertől a millió bosszantó kis hülyeségig. "

- a baromsagaidat jobb lenne, ha megtartanad magadnak.

Jamesblond 2011.03.21. 22:43:27

@Virago_1000: Úgy látom nagy HD fan vagy. Én pedig nem írtam baromságokat. És nem is minősítettem senkit, a motorról írtam amit, ami igaz is, 5 milla induló, kifogásolható minőség még ha USA embléma van is rajta. Bár amióta Denso a gyújtás sokat javult.

Merida001 2011.03.21. 23:45:11

@Jamesblond:

A HD az HD!:) Viszont még is erre akar sok ilyen jellegű minimál építmény jó értelemben hasonlítani optikailag. Mert ugye az életérzést a más gyártók motorjai mégsem tudják úgy visszaadni. Túl azon, hogy egy Honda vagy Yamaha is megcsinálja a maga tökéletes "Chopper termékét" , de mégsem ad bele annyi életérzést...
Nyilván ez nem rajtam és nem is rajtad múlik. Mi már így nőttünk fel, így szocializálódtunk ezen a tényen (több évtizedes múlttal kijelenthető, ami nem a saját véleményem): HD a motorok királya. Itt a nem a megbízhatóságról, hanem az adott eredeti életérzésről van szó...

c 2011.03.22. 07:26:01

Ezzel a motorral menni is akarnak, vagy csak nézegetni fogják?
Hogy akarnak vele megállni? Vagy dobnak előre egy patkóféket? :D

zöldi 2011.03.22. 07:26:43

Ez gyönyörű lett. Nyilvánvalóan használhatatlan még rövid távon is, de nem is az volt a cél, ahogy nézem. Hibátlan.

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.03.22. 08:26:48

@tams9:
A rúgó sokat rugdos, míg el nem viszik a fehér, vagy a kék ruhás emberek.

A laprugónak jellemzően van jelentős belső súrlódása, azért alkalmazták régebben lengéscsillapító nélkül is. Bezony, az a Coulomb-féle van benne.

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.03.22. 08:30:00

A szerkezet gyönyörű és használhatatlan.
Bosch füles üveges biciklilámpa, biciklinyereg...

A dobok nélküli kipufogó hangos, zabálja miatta a motor a benzint, és nincs ereje.
Ha fenn lenne két dob, meg lehetne próbálni közlekedni vele.

sezlony 2011.03.22. 08:45:25

@ Merida001:
Szerintem nem közvetlenül a HD-re akarnak hasonlítani ezek az átépítések, hanem egy olyan kor motorjaira, amire ma már jellemzően (de nem kizárólag) csak a HD emlékeztet.
(A bobbereket a hazatért amcsi veteránok kezték el építgetni anno, éppen az Európában látott könnyű és szellős motorok mintájára. Az alap persze kézenfekvően a HD volt a számukra.)

Virago_1000 2011.03.22. 12:12:23

@Jamesblond:Egyaltalan nem vagyok HD fan.
Megis nem nehez belatni, hogy bizony, nem kis hulyesegeket irsz, mert egy-ket egyedi eset, pletyka (olyanoktol, akik kepen lattak Harleyt) alapjan vonsz le altalanos kovetkezteteseket.
Hogy mast ne emlitsunk: "5 milla induló". Legalabb menj fel a HD honlapra, nezz korul tok egyszeru, es nem fogod magadat egetni.

Minosegi problemak minden gyartonal akad(hat)nak, de nem akkorak, mint amekkoranak probalod itt beallitani. Ha akkora lenne, a HD-nak mar regen le kellett volna huzni a rolot, nem gondolod? Plane Amerikaban, ahol az ilyen dolgokra sokkal kenyesebbek a vevok, ahol a gyartoknak jobban meg kell harcolni es keresni a vevok kegyeit mint itt az oreg kontinensen.

Csak mellekesen emlitem, hogy a HD-vel azonos kategoriaju japanok kidolgozasi minosege alulmarad a HD-val szemben, ez az, ami reflektalodik az olcsobb vetelarban.
Ha kozelrol lattal mar japan "choppert" ill. HD-t akkor ezt magad is tanusithatod.

Nem utalom a markat, de nala sokkal jobban szeretem az olasz, nemet motorokat.

wpa 2011.03.22. 13:59:49

@Virago_1000: azért szeretem az ilyen vitákat, mert itt látni igazán, hogy azokban a ködbe vesző időkben csak egy legény volt talpon a vidéken, a HD az atyaúristen, és most egy percre szóba se hoztam a minőségi kifogásokat, amik persze nincsenek, én legalábbis soha nem használtam HD-t, de azt legalább tisztán látom, hogy Ádám és Éva a Paradicsomból is a v-twinnel dübörgött ki. mit nekik triumph vagy bsa vagy azok a vörös bőrű indiánok. bakfitty.
azért legyünk már olyan jók, és írjuk be a keresőnkbe, hogy: "bobber"
sokat segít majd. persze ha valaki arról akar vitatkozni, hogy a HD a csopper vagy nemcsopper, mindenki meg utánozza, annak javaslom elolvasásra a Kandírozott mandarinzselészínű áramvonal című Tom Wolfe könyvet, amiben elhangzanak ugyan márkanevek, de mindenki tudja, hogy ez csak azért kell, hogy legyen neve a gyereknek, de csak a "fíling" a lényeg.
mellesleg, ha már ezen a vonalon indultam: ugyan ki ne öntsük már a gyereket a fürdővízzel...

uni1002 2011.03.22. 14:33:21

Inkább ne vágta volna szét a jó öreg Janácsek-Wanderer 250-est. Az úgy volt szép, ahogy eredetileg kitalálták, a szoknyás első sárvédővel.
Az enyém már egy későbbi kiadás, az anyagtakarékosabb verzió volt.
Csak a sok hibát tudnám feledni. Már 2 hetes korában elszakadt a kupplungbowden.
Aztán a balhék hosszú sora 15 éven keresztül. Minden bedöglött rajta, a blokktól a karosszériáig. A vasárnapok legtöbbször szereléssel teltek el.
De azért szép volt vele hasítani a levegőt.
Ma már csak egy unalmas, kényelmes autó jut, még a levegőt is villanymotor, nem a menetszél fújja...

muz 2011.03.22. 18:53:04

@Merida001:

Köszönöm szépen!
Nagyon jól szórakoztam:-)

'saztán? 2011.03.22. 21:49:15

@bervas: ilyen, mikor valaki lát is, nem csak néz.

Virago_1000 2011.03.22. 22:14:09

@wpa: nem istenitem en a harlit, hiszen csak egy motor a sok kozul. De azt nem szeretem, ha alaptalanul fikaznak valamit, olyanok, akik max kepen lattak.
En sem vagyok harleyos, de meg lehetek, nem tudom. Csak annyit, hogy mentem mar Sporival, big twinnel egyarant, es el kell mondjam, hogy kenyelmesebb volt mint a japan kategoriabeliek, jobb volt rajta az ulespozicio, nyomatekosabb volt (erzetre), es jobb volt a feke is. Hangsulyozom, kategoriabeli japanokkal osszevetve. A kidolgozasi minoseg pedig szemmel lathato, tapinthato, ha kozel hajolsz a motorhoz. Tehat akkor a magasabb ar nemikepp ertheto, nem?

Gzula[HUN] 2011.03.22. 23:54:36

"Csak mellekesen emlitem, hogy a HD-vel azonos kategoriaju japanok kidolgozasi minosege alulmarad a HD-val szemben, ez az, ami reflektalodik az olcsobb vetelarban."

:)

Rigghead 2011.03.23. 21:39:25

ez a custom ez olyan mint a virtual tuning, az is elkezdődhetne már igaziban, jóféle házi prototípus építgetés

Varoz 2011.03.23. 23:32:19

Nem lett rossz a masina. Szép munka. :)

"Az ukrán motoros egy Jawa 250/559-et vágott szét – azt, amit a csehek Panelákként, a magyar csepptankosként ismernek"

Ha már linkeljük is a típust, akkor lehetne a nevét helyesen leírni?
Nem Panelák, hanem Panelka. Ami burkolatot jelent(nem tudom, hogy szó szerint-e vagy valami hasonló), abból adódig, hogy teljesen be volt burkolva még a kormánya is. Pont, mint nálunk a TLB aminek a B-je a burkolt.
Elődje a 250/353 a Kyvacka. Ami a lengőkarból adódik. Lásd Pannónia TL L-Lengőkar

Varoz 2011.03.23. 23:37:08

Amúgy esküszöm ez a motor tiszta Perak (ami rúgót jelent, a rugózott első villából adódik), magyarul nagy kerekű. :D
Lehet az jobb alap lett volna. De ez is nagyon jó. :)

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.03.24. 08:09:41

@Varoz: ne haragudj, de tévedsz.

Javasolom, hogy guglizd meg a jawa panelák és a panelka kifejezéseket is. Mindkettő zsargon, mindkettő helyes, mindkettőt használják. Higgy nekem, én még a legendás Csehszlovákiában születtem.

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.03.24. 08:17:38

@Varoz: Ja, és ha váletlenül a Kyvackara azt hallod, hogy Kejva, akkor se teremtsd le az illettőt, mert az is csehes, az is helyes.

Varoz 2011.03.25. 21:36:46

@baowah: Meggugliztam és sokkal több találatot adott a panelkára. A panelákot még ki is javította.

Értem. Elhiszem. Csak engem hirteleen zavart, mert sehol se láttam így. Felvidéki barátaim is panelkának írják. (Azért oda lehetett volna írni a Panelka-t.:) )

Varoz 2011.03.25. 21:41:51

@baowah: Mondjuk azért gondolhattam volna, hogy többféle lehet. Ugye a nyelvjárások is lehetnek mások.
Apámék még tótul is beszéltek és itt is volt olyan amit a Szarvasi tótok egész másképp mondtak, mint a Békéscsabaiak. :)

Nem akartam szemre hányni, még ha úgy is tűnt. Azt hittem csak elírás. :)

Friss topikok

Hirdetés