Csak durrogott, aztán leállt

img 8979

 

Nem volt senki, aki vállalta volna, hogy élesben kipróbálja.” - nevetgélt János a budaörsi Yamaha garázsban, és hogy nekem esetleg lenne-e kedvem. Persze-persze, mondtam, végül is régen elég sokat mentem keresztbe ilyen motorokkal, most sem kéne mást csinálni. Egy 180 lóerős, közel ötmillió forintba kerülő sportmotort erőből megcsúsztatni, ahogy döngetek kifelé a kanyarból? Gyerekjáték az egy Enderbabának.
 
Tehát egy utólagos, kiegészítőként kapható kipörgésgátlóról lesz itt szó. Az utólagost azért hangsúlyozom, mert egy gyári TC-t (traction control) kipróbálni úri, selyemfiús feladat. Tudja az ember, hogy mérnökök szerelték össze, tudja, hogy mindent százszor leellenőriztek, ráadásul maga a termék is egy végletekig letesztelt, sok ezer pályakilométeren keresztül nyüstölt cucc. Legalábbis ilyennek illene lennie.
 
Ehhez képest egy aftermarket elektronikában rengeteg a rizikó. Hány piros kábelt cseréltünk fel vajon kékkel? Jó helyen vannak a szenzorok? Jó helyen vannak a csatlakozók? Jó adatokat adtunk meg a rendszernek? Meg úgy egyáltalán: látta már valaki valaha, működés közben ezt a kütyüt? Egy utólagos kipörgésgátló tesztelésében legalább annyi félelem és kockázat van, mint amikor reménytelenül régi használt autót vásárol az ember.
img 8978
Aztán elgondolkodtam. Elég sokat mentem keresztbe ilyen motorral, de az évekkel ezelőtt volt már. Akkor tíz kilóval könnyebb voltam, és havonta minimum kétszer a Hungaroringen edzettem. És az ilyen motor sem ilyen volt, hanem teljesen másmilyen. Az én pályagépeim átlagban pár százezer forintos, többször összetört, karcos, romos, szakopecs járművek voltak, de semmi esetre sem egy olyan Yamaha, aminek a vételárából évekig boldogan megélek.
 

Lassan kezdtem kételkedni benne, hogy ez akár jól is elsülhet. Rég volt már, hogy én tempóból mentem. Elszoktam a sebességtől. Megkoptak a reflexeim. Amit akkor tudtam, annak már a tizede sem megy. Ha elkezdek vadulni, tuti eldobom. Megcsúszik, megtapad, átdob, ember és gép porrá törik, mint a ropi. Megcsúszik, nem tapad meg, nem dob át, csak unelegánsan belecsúszunk a falba, ember és gép laminált matrica lesz egy szalmabála oldalán.

 
Ha nem csúszik meg? Akkor meg fölöslegesen jöttünk ki, több embert megloptam szabadidővel, pénzzel, erőforrással. Meg ciki is. Eddig senki nem vállalta, hogy kipróbálja, mi? - mondogattam magamban, és röhögtem. Nem véletlen. Szarnak, kárnak nincs gazdája, és senki nem akarta hazavinni ezt a cirkuszt. Csak én, hát persze. De akkor már eldőlt, hogy csináljuk.
img 8976
Sajnos, eredményekből eddig nem sokat szállítottunk. A nagy nap már eleve rosszul indult: áramszünet volt a Yamahánál. Ilyenkor nem működnek az elektromos kapuk, ami nem lenne baj, ha kézi erővel ki lehetne őket nyitni. Ezeket nem lehetett. Jánossal megfogtunk három szerelőt, a hátukra málháztuk az R1-et, körbevitettük velük az egész garázskomplexumban, mint Jézussal a keresztet, míg labirintusok és lépcsőfordulók garmadája után kijutottunk a szabadba.
 
A szűken vett tesztelés annyi volt, hogy bekapcsoltam a kipörgésgátlót, beindítottam a motort, ami kiírt egy hibaüzenetet, és leállt. A hiba okát még ott, a helyszínen kiderítettük, azóta korrigálták a kis malőrt. Lesz folytatása a dolognak. Persze, ha már ott voltunk, akkor örömmotoroztam egyet, amiből nem egész egy kört feltöltöttünk. A kamera mikrofonja sajnos ennyit tud.

 

Magát az elektronikát nem akarom most részletezni, mert arra lesz majd egy külön poszt. Alapvetően kétféle kipörgésgátlót fejlesztenek motorokhoz, és ez a jobbik fajta, ami a kerekek forgáskülönbségét monitorozza. Nézzék a képeket, ott vannak a kis szenzorok: az első féktárcsa, és a lánckerék csavarjaira néznek, figyelik, milyen frekvenciával haladnak el előttük, abból számolnak szögsebességet. És itt volt a kutya elásva...

brlogo.png

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr782253725

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lorincz84 2010.08.28. 12:00:55

Nem értek annyira a nagymotorokhoz,de ha jól megfigyeltem fölváltásoknál nem kuplungoltál,csak visszaváltáskor.Tehát ez azt jelenti,hogy fölváltáskor nem is kell?Elég csak egy pillanatnyi gázelvétel kuplung nélkül,vagy hogyan működik ez?Nem káros ez a váltónak?

Kókler Róbert 2010.08.28. 12:19:34

@lorincz84: nem kell kuplungolni csak elvenni a gázt egy pillanatra miközben finoman húzod a kart felfele( foditott váltónál lefele). Abban apillanatban amikor visszaveszed a gázt már be is kattan a fokozat, ha gyorsváltód van az érzékeli a nyomást a váltórúdban és elveszi a gyújtást egy pár miliszekundum erejéig és a gázt sem kell visszaengedned csak váltani. Nem tudtam megnézni a videót mert külföldön nem megy ez a szar indavideó...

equium 12345 2010.08.28. 12:32:42

jo kis video, csak kar a hangert

Feszke 2010.08.28. 12:41:09

Valaki linkelje be nekem azt a cikket,ami swalbe-s öregúrról szól,aki 2200 km ment.
Sehol nem találom!Köszi!

lorincz84 2010.08.28. 12:52:46

@Kókler Róbert: Kössz a választ!
Közben utánajártam a fordított váltó lényegének/értelmének,mert ezt sem értettem soha,hogy az miért jó,de most már megvan. :)

DP@i 2010.08.28. 13:07:42

Na ez profi volt: elérted Ender, hogy tapadjunk a sebesség oltárára, pedig sokunknak lövése sincs a pályamotorozáshoz. Grat

Honda RC 51 2010.08.28. 17:10:26

Nekem innen az usabol megy a vidi csak lassu a betoltes.

J mint Geri 2010.08.28. 19:12:06

közepesen gyors kör... hát a nénikéd :)

Ender Gábor 2010.08.28. 21:21:27

@J mint Geri: Kinek mi a gyors. Idén még szeretnék egy teljes napot menni ezzel a motorral, és beférni 1:59 alá. Ez nagyjából egy 2:05-ös idő lehet, bár nem mértük.

Az 1:59, meg az 1:58, az szemre is sokkal gyorsabb, mint a 2:05. És az 1:58 az ezres kategóriában nem egy nagy idő, még amatőr szinten sem.

Az utóbbi két évben hihetetlen nagyot gyorsultak az emberek, és sokkal inkább az új, jobb teljesítményű gumik, mintsem az idei meg tavalyi modellévjáratú motorok miatt.

Devil2 2010.08.29. 08:36:20

@lorincz84: Még betegebb dolog az mikor húzatod az adott fokozatot, miközben a váltókart feszítve tartod a következő fokozat felé, majd a fordulatszám elérkezik a tiltáshoz, akkor ugye gyújtás megszakad és a váltó ugrik is a következő gangba. Gyorsulási versenyeken bevett dolog. Egyébként a kérdésedre hogy káros e, persze hogy nem kíméli a váltót az ilyesmi, de hát úgyse feltétlenül kell 100.000+ kilométert kibírnia.

lor 2010.08.29. 11:49:25

en nem a csavarokat figyeltetnem a szenzorral.
felraknek egy reces tarcsat amin sokkal tobb ful van igy sokkal pontosabb lenne a mintavetelezes.
elso ranezesre 6 csavar fogja az 60 fok. azaz 60 fok elfordulasig semmi info nincs arrol mit is csinal az egyik kerek a masikhoz kepest.

valto tema: autoknal is van olyan valto ahol nem kell kuplungolni /dogbox/.
vagy csak olyan ugyes a sofor, hogy siman be tudja rakni a fokozatba.
de ne feledjuk a dupla kuplung modszeret es a regi nem szinkronizalt valtokat.
pl csepel

KIZS 2010.08.30. 11:09:17

És az NKH mit szólna az utólagos ABS-hez? Szerintem helyben lelőnének...

zöldi 2010.08.30. 12:26:20

@Ender Gábor: Az az r1, amit kikerültél, az túrázni ment oda? :D

J mint Geri 2010.08.31. 02:48:32

@Ender Gábor: szögezzük le, hogy nem pályamotorozok:) van egy 250-es nagyrobogóm:D és a minap vezettem egy cbr600rr-t próbaszinten... szóval én az első pár képkockába beleszédültem, pedig nem vagyok ijedős. nyilván évek és rutin kérdése. csak megjegyeztem hogy elég szigorú a tempó.
jöhet még ilyen cikk!

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása