Emlékek, olajszag, szerelem

Hatéves lehettem, vagy csak öt talán? Ültem a sámlin, ami már akkor is majd’ hetvenéves volt: bognár dédapám faragta az akkor hároméves nagyanyámnak. A generációkon át öröklődő sámó – ahogy mama mondta – szélei már lekerekedtek a gyerekseggektől, lapjába tucatnyi apró szeget vertek komisz kölyökkezek.

Ültem a ház előtt, jobbra tőlem a málnabokrok, balra a Káptalan utca aszfaltja. Nagyapámat vártam, hogy hazajöjjön a Jawával; motorhangja már akkor beégett membrana basilarisomba. Az ismerős pöfögés helyett egy magasabb, hangosabban purrogó sivítást hallottam: ismeretlen gép jött felém.

Maszatos szájjal ugrottam föl, látni akartam az újdonságot. A színes ruhába öltözött férfi furcsa volt szememben: nagyapám barna kabátban motorozott, ezen meg kék-sárga valami volt. Integettem, hisz az kötelező, ő visszaintett, mert úgy illik.

Annyira más volt a motor is: rossz helyre szerelték a sárhányót, a kipufogó sem ott, ahol megszoktam az 58-as Jawán. A tank nem kerek volt, hanem szembetűnően szögletes. Széles kormányt markolt a férfi, nem láttam lámpát, helyette rajtszám volt a gép orrán. A sárga ellipszisre születésnapom dátumát írták: a 23-as számpárt már akkor is ismertem.

A kékes füst is más szagú volt, mint nagyapám gépének zsírszaga – bűvös élményként éltem meg. Rohantam volna be, hogy elmeséljem, ekkor láttam meg, hogy apám is ott áll. „Ez egy terepmotor volt fiam, egy Csezet.” Az élmény hatására örökre megjegyeztem a nevet.

Amikor papa hazaért, neki is meséltem, mit láttam. Levette a piros bukót, majd kopasz fejére húzta foltos kék micisapkáját. Hagyta, hogy csapongva végigmondjam, majd megszólalt: „Láttam és is. A parton jött ki a sziklásnál.” Évekig húzott a vágy az izsai vízhez, hogy egyszer talán újra látom a terepest – sosem jött el többé.

Mikor kilenc- vagy tízéves korom környékén elkezdtem könyörögni a motoros újságokért, mindig arra vágytam, hogy legyen benne egy krossz Csezet. Még a nevet sem láttam soha. Évek teltek el, mire rájöttem, hogy nem is így írják. A név: ČZ, vagyis Česká Zbrojovka – Cseh Fegyvergyár.

Innentől már könnyű volt: mindent felkutattam a 380-as modellről: a szögletes tartály miatt gondolom, hogy azt láthattam a dunamenti faluban. Nem tagadom, imádom a cseh motorokat. Országúton ugyan a Jawa a szerelem, de a rücskös gumi nekem egyet jelent a ČZ-tel.

Nagyon megörültem, amikor múlt héten véletlen guglizással rábukkantam a cseh Šechtl & Voseček fényképészstúdió oldalára. Ők ott voltak, ahol én nem lehettem: a hatvanas években végigfotózták a ČZ strakonicei gyárát és a közeli krosszpályán a terepmotort is. Izgalmas akcióképeken örökítették meg a versenyeket – digitalizált archívumuk páratlan.

Akit egy cseppet is érdekel az 1919-ben alapított, 1997-ben a Cagiva kezei között felszámolt motorgyár története, kattintson: galériánkban minden ott van. Furcsa frizurájú titkárnők, pipázó öntödei munkások, gondosan tervező mérnökök ugyanúgy megmaradtak a középformátumú negatívumokon, mint versenyzők, hozzám hasonlóan bámuló gyerekek vagy az utcán korzózó cseh szépasszonyok.

Emlékek, olajszag, szerelem.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr851493477

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kirov 2009.11.02. 17:58:00

Jópofa motor lehet:) Elég bitang a hátsó lánckerék:)

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.11.02. 18:03:09

@Kirov: A krosszon, Az egy 360-as CZ, ha jól saccolom, ha tévedek, majd valami öreg krosszos úgyis felismweri - ilyenek voltak Magyarországon is.

Sajnos a galériában nincs 380-as. :(

Csizirájder 2009.11.02. 18:04:41

Kincseket találtál, köszi hogy megosztottad velünk! Jó nézegetni ilyen képeket a múltból. :)

Kirov 2009.11.02. 18:10:23

@baowah: Komolyan mondom, jólnéznek ki, nem vagyunk egy generáció, épp ezért mondom hogy aki ilyen időtállóan szép motort tud alkotni, az tud valamit.. szerintem! :)

MikeT 2009.11.02. 18:38:22

talán érdekel valakit, hogy vagy fél évig kinnt állt a budaörsi úton a herley telepén az udvaron egy ilyen gép:
media.photobucket.com/image/harley%20davidson%20sxt/my383rdrnr/harley.jpg
harley davidson sxt

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.11.02. 18:43:32

@MikeT: Ott van az még most is szerintem.

ZON 2009.11.02. 19:03:15

Mekkora döbbenet lehetett a nehéz, négyütemű terepmotorok (BSA,AJS,Hedlund stb) lovasainak, mikor egy ilyen büdös, recsegő szöcske körbemotorozta őket...

Vidra #23 2009.11.02. 19:16:44

@MikeT: Ez a soft-enduro is annyira HD, hogy az van a tankra írva. Soha nem látta Amerikát. :) Aermacchi-Harley-Davidson, csak az van amelyik példányon az Aermacchi-t nem verték nagydobra... :)

yeti 2009.11.02. 19:23:45

Nem mindennapi galéria,jó volt végignézni.Még sok ilyet!

MikeT 2009.11.02. 19:37:10

@Vidra #23:
Cagiva blokk volt benne.

laverdasfc 2009.11.02. 20:13:02

Érdekes párhuzamot lehetne vonni a Jawa-CZ és a Pannónia-Danuvia páros között. A mellékesen motorgyártással is foglalkozó fegyvergyárak elég intenzíven támaszkodtak a nagyobb testvérekre, de a CZ azért elég színvonalas gépeket tudott gyártani. Bár 30 éves utcai CZ-m elektronikája sajna nem ezt tükrözi :)

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.11.02. 20:15:20

@laverdasfc: hja, az utcai CZ az plebejum orome volt, a versenygepeik meg a vilag legjobb versenyzoie. Egeszen a hetvenes evek kozepeig tartott a regnalas.

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.11.02. 20:15:21

A számítóközpont nagyon kemény. Lyukszalag lyukasztó gépek, sorban álló mágnesszalagos háttértárak, leporelló nyomtató és a központi konzol...
89-ben még volt szerencsém hasonlót látni élőben.

szálka 2009.11.02. 20:15:31

ejj pedig az elején azt hittem megen' vmi jó kis 8 éves vagyok motoros írás lesz, nagyon úgy kezdődött. de ez se volt rossz. csak nézem a képeket és kész vagyok. köszi

Krisi 2009.11.02. 20:45:40

na az ilyen írások miatt olvasok totálbálykot :)
Egy magára valamit adó motorosnak biztos, hogy vannak ugyanilyen emlékei gyerekkorából, persze mindenkinek más géppel. Nekem Nagyapám Simsonja volt a meghatározó e téren, azóta is megvan, jöhet-mehet bármilyen gép, a Sámson örökké marad!

Még az jutott eszembe kiskoromból, hogy a Jászainál mindig állt egy szpídgép - fingom nincs milyen márkájú - aminek az "utolsó száma" 300 volt, hát attól lehidaltam, hogy hű, milyen gyors! :)

Őexc.Vitéz Bivalybasznádhy. Dr. Őfőméltóságu Úr 2009.11.02. 21:08:18

Ha már CZ. Én még a népligetben láttam egy versenyen Bohumil Stasa-t.
Egy prototipuson, amit az akkori MV Agusta vetélytársának építettek. Élményre volt olyan erre esküszöm. Mikor eltépett előttünk, a pályától 10 méterre lévő "adminisztrátori" asztalkáról a cúgja mindent lesöpört :-) Hangra is szép volt, de nem űberelte az MV-t.
Csak eszembe jutott, hogy a méltán híres motorgyár ilyesmivel is próbálkozott.
Aztán persze nem lett belőle semmi. Az a kis plusz nekünk nem akart összejönni soha, hogy a vetélytársakat megelőzzük. Partiban voltunk mindenhol, de csak hátulról nézve.

Gomulka Béla 2009.11.02. 21:11:13

Strakonice. Micsoda hely!

Devil2 2009.11.02. 21:27:24

Egyébkét tudja valaki hogy a CZ névből, hogyan lett itthon Cetka? Én még láttam CZ250 es krosszgépet élőben akcióban a 80-as évek végén, akkor már vén csatalónak számított de még mindig a fülemben van a blokk mechanikus zaja(volt neki jócskán), meg a dadogós gázvétel.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.11.02. 21:29:33

Milyen takaros üzem. Attól tartok, a hetvenes évek végére, nyolcvanasok közepére már csak koszos, beszürkült hely volt, ahol szörnyen elavult dolgokat gyártottak. Nem ünneprontani akarok, csak óhatatlanul is eszébe jut az embernek az "Így múlik el a világ dicsősége..." duma.
Mindenesetre vagy a fotósok voltak nagyon ügyesek, vagy tényleg kellemes hely volt akkoriban ez a gyár, ahol kisimult arcú emberek jó minőségű termékeket állítottak elő, mindenki nagy megelégedésére. Mert nekem ez a hangulat jön le a képekről.

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.11.02. 21:30:11

@Megszívtuk-waze: azert volt olyan csehszlovak gep, ami tempoban lelepte az MV-t. A Jawa V4 350 673 - ilyenen versenyzett Bill Ivy, de hozza kell tenni, hogy ezen is halt meg. A konstrukvio zsenialis volt, az anyagminoseg kevesbe, szetszalt versenyen a blokk.

A CZ-nek is volt V4, de az negyutemu volt.
www.motopaedia.com/Bikes/cz_350_v4_1969.htm
felelmetesen szep volt, igaz tenyleg gyengebb az Agustanal. NIncsenek veletlenul fotoid nepligeti versenyrol?

nikó 78 2009.11.02. 21:45:09

@baowah: Jó az írás, szépek a képek!Jó volt olvasni a Jawa-s írást is.Szép dolog emlékezni és megtartani egy darabot a múltból ami ráadásul egy gép amit nagyon lehet élvezni.A cipő nálam is hasonló,csak az imádat tárgya egy a nagyapámtól örökölt trabi, ami egész gyermekkoromat végig kísérte.Most építem neki a végleges,fedett helyét.De visszatérve a képekre.Nemrég lettem 559-es tulajdonos,és nem nagyon látok a CZ,és a Jawa között különbséget,nem ismerem az erre vonatkozó történetet jó lenne egy ilyen írás is.A kérdésem az lenne,hogy beváltak-e a Jawan az utángyártott küllők

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.11.02. 21:57:13

@nikó 78: fuck elszallt a valaszom.
na szoval en a motoren.sk-rol rendeltem cuccokat, de nem volt tul jo a minoseg.

ha van lehetoseged, lehet, hogy idehaza szebbet lehet gyartatni.

A masik kerdesedre valaszul: a haboru elott onallo modellpalettaval rendelkezett a CZ, majd a par evig a haboru utan is. a hatvanas evekben voltak egyforma modellek, majd a hetvenesekre ismet elkulonult. Pl a CZ-nek volt kivalo sorkettes 250-ese, ami tenyleg porgos, soros gep volt.

off: nekem meg egy ilyen kene a cseszkoktol: www.jmtalliance.com/soubory//Image/velky/1970_2.jpg a 350-es Bizon.

nikó 78 2009.11.02. 22:12:31

@streetsta: Elnézve a képeket,nagyon tetszett az összeszerelő szalag, és a megoldásai abban a korban biztos korszerűnek számított,még akár nyugati szemmel is.A Cseh gépipar világszínvonalú volt.Pl: jópár 70-es,80-as években gyártott TOS esztergagépet alakítottunk át frekvenciaváltós hajtásúra,a tulajok nagyon szerették,kimagasló volt a minősége, akár melyik szocialista típussal szemben.A CZ által gyártott fegyverek szintén.

nikó 78 2009.11.02. 22:25:32

@baowah: Hú most elszomorítottál.A múltkori Jawa-s megemlékezés alkalmával, a kommentek között, azt hiszem pont te ajánlottad a motroren.sk-t én párszor végigfutottam az oldalon és nagyon megörültem,hogy tulajdonképpen minden van az 559-hez de úgy látszik ócska utángyártás.

nikó 78 2009.11.02. 22:27:00

@baowah: A gumialkatrészek is ócskák?

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.11.02. 22:36:37

@nikó 78: hat persze ogy utangyartas, gyari mar nincs. annyira nem ocska, de a minoseg relativ. mondjuk ugy, hogy van jobb is valamihez, jawahoz nincs.

gumialkatreszt nem rendeltem naluk.
azt a cseheknel vettem www.mual.cz/

nikó 78 2009.11.02. 22:54:21

@baowah: Szóval Csehország!Az a baj hogy nekem ez a nyelv kínai.A motoren-el kapcsolatban még volt némi reményem,ha a közvetlen címre írok egy magyar nyelvű levelet csak van valaki Kassán aki értelmezni is tudja mailt,100% biztonsággal,de a cseheknél erre fikarsznyi esély sincs.Nem baj előbb a trabinak ki kell kerülni a műhelyből aztán jöhet a Jawa.A problemám az hogy én sem akarok 1001-edik restaurált motort, inkább egyedit.Csak az enyémben 51000 kilométer van, biztos hogy hozzá kell nyúlni a blokkhoz,az első diagnosztika alapján, a váltóműolaj erősen benzin szagú,szimering csere biztosan szükséges.Én nem merek hozzányúlni, kivűlről is látszik rajta hogy nem egy simson technika.

nikó 78 2009.11.02. 23:09:19

@baowah: Komoly munka,csak az a baj hogy az alumíniumot nehéz konzerválni.Jó sokat küzdhetett vele a srác.Én anno a régi kawámat:www.bikepics.com/pictures/926674/
polírozgattam 3M-el, de az alu oxidálódik nincs mit tenni.Én speciel a blokkot és a fékdobokat eloxáltatni szeretném.

diktatorikus kleptokrácia 2009.11.03. 00:16:20

bazz, ezt majdnem megkönnyeztem

Oktato 2009.11.03. 12:29:42

Nem kell messzire menni. Hétvégeken én egy CZ 125 516-os krosszCetkát használok a relaxációs gyakorlatokhoz. 86-os évjárat, eredeti beállításokkal 10 500 ford/perc-nél 20 kW és 18,5 Nm. Jó, nem?
A CeTka talán onnan alakult ki, hogy az eredeti név - fonetikusan Csezet - Čezet, innen már csak egy lépés Karinthy eszperete megfogalmazása. Pontosabb leírás itt : nepitelet.hu/motorok/cz/idegbeteg_rinnntinnnntinnnn/

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.11.03. 12:31:07

@Oktato: fuuu, gratulalok, kene nekem is .)

Oktato 2009.11.03. 12:51:49

@baowah: Szlovákiában vehetsz fillérekért - elnézést, centekért szinte bár hol. Pl: cz-125.autobazar.eu/516-id985429.html :-)))

Oktato 2009.11.03. 12:58:38

@baowah: Nekem meg a Te Jawadra fáj a fogam. Az asszony minden fölös kiadást betiltott, még a Tatran is ott áll félig szétszedve, felújításra várva - a szimeringek a papírcsomagolásban fognak megrepedezni :-(

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.11.03. 18:57:31

@Oktato: hja, csinos lenne festekmaras utan. de az a BMX kormany sziven utott benne.

Oktato 2009.11.03. 19:51:58

@baowah: Pedig hidd el, az gyári cucc! Jó párszor segített a kormánymerevítő a dagonyából való kiemeléskor, mellesleg a fiam szokta dobogó szívvel szorítani, mikor kiviszem Őt néhány körre a környékbeli dombokra! Az enyém is hasonló zöld-sárga színű, nehogy a vadászok kilőjenek :-)

petersen 2009.11.05. 22:11:26

Ha nézitek ezeket a fantasztikus képeket, és kicsit koncentráltok, akkor halljátok a szerelőszalag zaját, érzitek az olajos levegő illatát, és életre kelnek a képek. Ezeket volna jó átélni a valóságban! Megyek összerakom a fluxuskondenzátort.

glíder 2010.03.01. 00:24:46

@Oktato: Szia!
Nekem is egy CZ516 "szolgáltatta a relaxációt"! :) Igaz, csak a blokkja, az is váltó nélkül! Brutális tolóerőt produkált! Lehet még alkatrészt szerezni hozzá?
Üdv.Miki

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása