Alsógatyában a versenypályán

BMW a JAWA ellen: elkezdődött az áramvonalas gépek korszaka

Csehország az ipari fejlődés egyik bölcsője. A termelés már a tizenkilencedik században megkövetelte a gépek fejlesztését, a mezőgazdaság és gyárak után a közlekedés is hamar részesült a tudásból. Már 1897-ben belső égésű motorral hajtott kocsit készített Ignác Sustala, ez lett a későbbi Tatra modellek elődje. Megszületett a Slavia, a Praga, a Jawa és a Škoda – hamar beindultak a versenyek is.

Az első Grand Prix-t, vagyis a Cseh Nagydíjat a brünni (Brno) pályán rendezték. Akkor ez volt Európa leghosszabb versenyszakasza, egy kör 31 kilométer hosszú volt. A város külső területei mellett a gépek átszáguldottak Bosonohyn és Žebětínen is. Nagyon sokáig megmaradt a legendás hossz, csupán 1965-ben rövidítették le 13,94 km-re – a jelenlegi Automotodrom Brno csak 5403 méter hosszú.

A második világháború után a Csehszlovák Állami Televízió folyamatosan jelen volt a motorsport rendezvényeken – a csehek imádták a terep-, országúti és salakversenyeket. Az utóbbi években egyre több korabeli filmhíradót kerül fel az internetre. Jó lenne, ha a hazai futamok filmszalagjai sem raktárakban porosodnának; ki ne nézné szívesen a legendás svábhegyi vagy népligeti csatákat?

Az 1957-es futamot százezren nézték: sajnos nem született cseh siker. A nyolcadliteresek között Ernst Dagner volt a leggyorsabb – tudják, ő az, aki később a műhelytitkokkal együtt dobbant az NDK-ból, és meg sem áll a Suzuki fejlesztőműhelyéig. A 250-es és a 350-es kategória győztese az NSU-s német Helmut Hallmeier lett. Az ötszázas géposztályban az osztrák Gerold Klinger nyomott le mindenkit. Szép búcsú volt ez részéről, hiszen 1958-ban szögre akasztotta bőrruháját és átvette a családi malom vezetését.

A kor egyik legjobb versenymotorja volt az 500-as DOHC JAWA; végsebessége jóval 200 km/h felett

Az ötvenkilences futamot is megtaláltuk: borzongva néztük, ahogy fákkal és korlátokkal szegélyezett úton száguldanak a versenyzők. Biztonsági előírások? Ugyan már! A kanyarívet lezáró villanyoszlop vagy fecskében, félmeztelenül a pálya szélén ugráló csapattag – akkor az még teljesen normális volt.

Az MZ-s Ernst Degner akkor is nyert a 125-ösök között, de 250-ben és 350-ben František Srna és František Šťastný, a két hazai pilóta vitte el az aranyat. Sajnos a királykategóriában nem a gyönyörű 500-as DOHC Jawák győztek, hanem a legnevesebb ausztrál versenycsalád sarja, Eric Hinton a Nortonon.

Franta Šťastný és Steve Murray a koppenhágai reptéren

A cseh Šťastný a háború után kezdte és kis híján a nyugdíjkorhatárig motorozott: csak a hetvenes évek elején hagyta abba. Ugyan családneve magyarra fordítva szerencséset jelent, de ő nem volt teljesen az – igaz, minden balesetét túlélte.

Súlyosat bukott 1948-ban, 1950-ben, 1954-ben, 1957-ben, 1959-ben, 1962-ben, 1964-ben, 1966-ben, 1970-ben: életét többször csak a csoda mentette meg, na meg az orvosok. Amikor 230-cal kirepült a man-szigeti TT edzésekor, senki sem hitte, hogy rommá törve, három órás kóma után feláll. Franta, ahogy a csehek hívták, folytatta.

A filmhíradós anyagok között rábukkantunk egy jégmotorosra is: a latyakban szöges gumikkal harcol egymás ellen a prágai és a pardubicei csapat – a narrátor szerint jobban felkészített gépeik miatt az utóbbiak nyertek. Az, hogy ezek még angol JAP blokkos gépek vagy már a hazai ESO cég konstrukciói, nem tudtuk megállapítani. Akinek esetleg jeges-salakos dörrenése van, segítsen; örülni fogunk a helyes válasznak.

A riasztós Škoda Spartak agitálás csak bónusz: a lopás ellen őrült dudálással védett autót mégis ellopja egy bátor jampi: a fürge Jawa Perákon hamar utánaered a rendőr. A megállásról ugyan az agresszív malacka féle – én így szállok le bazmeg – vicc jut eszembe, de kétségkívül mókás perceket biztosít a kisfilm.

Kedves olvasóink, akinek a számítógépén vagy családi archívumában hasonló hazai vagy nemzetközi versenyek és motoros események videói vannak, kérem, totalbike címkével ellátva töltse föl az Indavideóra: legyen az élmény mindenkié.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr961461790

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZON 2009.10.20. 13:14:10

"én így szállok le, bazdmeg" - köszi, könnyezem !!! Azért az intézkedés bemutatása szép példája a cucilista humanizmusnak.Határozott mozdulattal visszataszítja a delikvenst a gépkocsiba.Nemám mint Amerikában, ahol csőre töltött fegyverrel, lopakodva sunnyogna a kocsihoz.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.10.20. 17:55:12

@ZON:

Mondjuk ott már akkor is éles flintával járt mindenki, a keleti blokkban meg magánembereknél nem sűrűn volt fegyver. Nem tudom ,hogy volt Csehszlovákiában, de biztos ott is elkenték a delikvens száját(ha máshol nem akkor később a kapitányságon), ha visszaütött, vagy akár visszaszólt a rendőrnek.

szálka 2009.10.20. 19:42:54

na igen én is szívesen néznék videokat ebből a korból de nekem sajna nincs. mennyivel jobbak voltak ezek a hosszú pályák. persze ma már ez elképzelhetetlen tudom de a versenyeknek jót tenne, meg ugye nekem is :D

és ha már video nincs is sok olvasni is jó lenne ezekről a dolgokról hogy is volt ez itt mi felénk khm ;Đ

yeti 2009.11.06. 22:25:32

Most tettek közzé pár régi filmhíradót a neten.Igaz leginkább autós felvételeket lehet köztük találni,nem is akár milyeneket,de vannak köztük igaz gyöngyszemek.

www.filmhiradok.nava.hu/

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása