Öt motor – egy hülye

Nem, nem szeretnélek életbölcsességekkel traktálni benneteket, A sebesség oltára maradjon csak a köbcentik és Newtonméterek territóriuma. De azért mégiscsak furcsa ez a hullámzás. Egyszer fent, egyszer lent, néha jön a dagály, néha visszahúzódik, a fene se érti.

Halló, ne menjetek el, mindjárt elmagyarázom. Itt van például a Csikós. Ő gyerekkorától kezdve ugyanazokba a járművekbe van belegabalyodva, konstans egyenletességgel. Ki tudja hányadik állólámpás Mercijét nyeszteti, mindig szerette a mindenféle különös, és vég nélküli szenvedést ígérő olasz vackokat, és ugyanolyan lángoló vehemenciával veteránozik, amióta csak ismerem.

Eltökélten tartja az irányt, nem könnyen elcsábulós fajta. Én viszont az vagyok. Mert hol a motorok érdekelnek jobban, hol az autók. Néha az amerikaiakért vagyok oda, máskor a japánokért. Régen kívülről fújtam a Forma 1 pontállását, most meg azt sem tudom, hogy miféle ifjú ördögök versenyeznek ott. A legnagyobb motoros zsivány voltam, majd egyszer csak elég lett, és évekig rá sem ültem kétkerekűre. Aztán persze megint motorozni kezdtem, de másfajta motorokkal, máshogy.

Ma pedig pont erről akarok mesélni, erről a legújabb motoros hullámomról, annak is a legújabb fodráról. Szóval, az utóbbi tíz évben – ez az én második motoros revivalem időszaka - az olyanfajta motorozás vonzott, ahol pillanatok alatt hónaljig szutykos lehetek, leverhetem a térdem, és néha kormányt is kell cserélni, mert elhajlik a gigantikus taknyolásoktól. Ezért volt jó darabig KTM LC4-es enduróm, melyet egy civilizáltabb KTM 990 Adventure váltott le egy éve.

Aztán egyszer csak belecsöppent az életembe egy Verhovina – az apósom fészeréből került elő – és egy mind gyorsabban csuszamló, egyre több mindent magába szippantó lavinát indított el. Nevezzük csak az egyszerűség kedvéért harmadik hullámnak.

Az ukrán trutymó után viharos hirtelenséggel két KTM Hobby mofát vetetett velem az egyre erősödő belső késztetés, és mások helyett gyorsan felteszem én az adekvát kérdést: mi a bánatos dióhéjért kell egy 110 kilós majomnak olyan ötveneseket vásárolnia, amivel Budakalász felé kell kerülni hazamenet, mert a nyomorult szerkezet nem bírja felvinni a rajta trónoló homo sapienst a csillaghegyi strandtól az ürömi emelkedőn?

Ennél már sokkal érthetőbb döntésnek tűnik a Pannónia T1-es megvásárlása, bár az is egy furcsa impulzus következménye volt. Két éve karácsonyra kaptam egy ’Régi, szép Pannóniák’ című könyvet a szerzőtől, rá két hónapra már az én garázsomban is ott állt egy régi, szép T1-es, aminek az üzemeltetésével azóta is csak vergődök, mint hal a szatyorban.

Szóval, KTM Adventure, Verhovina, KTM Hobby (ebből az egyiket már eladtam), és a fekete Pancsi: ez eddig négy. Egynél még meg lehet állni, ezt minden botcsinálta addiktológus tudja, de négy után már nincs megállás, jönnie kell a következőnek, ja Wolfgang, schneller-schneller.

Ne kérdezzétek, honnan jött az ötlet, de egyik reggel arra ébredtem, hogy nekem kell egy 175-ös sport Czetka, az Oilmasteres. Vártam, hogy elmúljon a bennem forgolódó akarás, de persze egyre jobban begerjedtem. Így hát a betegség lefolyása szokványos és heveny volt. Tébolyult keresgélés a világ hálóján, majd néhány hét múlva ott álltam egy takaros soproni ház garázsfeljárója előtt a sötétben, és a pinceajtó kivilágított négyszöge felé botorkáltam.

Bent állt a Czetka, az Oilmasteres. Mellette állt a tulajdonos, az is mester volt, autószerelő. Azt mondta Ausztriából cserélte, két másik akármivel együtt, de ez nem kell neki, mert szocikat nem gyűjt. Tényleg ott éktelenkedett a motor első villáján és a lámpafején az osztrák pickerl, az ülése nem volt repedezett, és ami különösen tetszett, a patinás, eredeti fényezés.

Indítani nem lehetett, a krómozott sárvédői nem voltak eredetiek, de arra gondoltam, maximum harmincnyolc rugót bukhatok rajta, ugyanis pont ennyit kért a kék overállos ember érte.

Miután kezébe számoltam a pénzt, még egy ingyen bölcsességet is kaptam tőle, miszerint a nyugaton vásárolt nem működő járműveknek mindig csak egy baja van, ellenben a hazaiakkal, amiken általában azért következik be a végső leállás, mert már minden szar rajtuk. Ennek később még jelentősége lesz, de ne szaladjunk előre.

Szépen kivettük a motor első kerekét, bepréseltük az Avensis Verso hátuljába; persze bent voltak a hátsó ülések, azokat betettem előre, az anyósülésre; pillanatok alatt olyan tetőig pakolt kupi volt a kocsiban, mint a nyolcvanas években, a török vendégmunkás családokat szállító, rozsdalyuggatott Ford Transitokban.

Otthon beleraktam a kerekét és levittem a pincébe, a gyerekek játékai mellé. Hetente többször lejártam megnézni, és igen büszke voltam rá, hogy van nekem most már sport Czetkám, Oilmasteres.

Valószínűleg ezek voltak a legboldogabb pillanataim a ritka sötétmályva színre (exportmodell?) fényezett masinával. Ahogy a kertben a tulipánfa kivirágzott, úgy erősödött bennem is a vágy, hogy felébresszem a cseh Csipkerózsikát. Feltettem az utánfutóra, és elvittem Mátéhoz, aki a Pannóniám egészségéről is gondoskodik.

Pár napig nem történt semmi, aztán csörgött a telefon:
– Gyere ide, szétszedtem a Czetka blokkját.
– Miért, valami nagy baj van?
– Ööö… gyere, nézd meg.

Ugye egy ilyen párbeszédet szoktak Agatha Christie krimikben baljós előjelként definiálni a szövegelemzők? Nos, odamentem, a munkapadon már ott feküdtek a blokk részei, szétszedve, szépen megpucolva.

A látvány önmagáért beszélt. A főtengely alsó fele olyan rozsdás volt, mintha sós tengervizet tároltak volna a motorban. A lánckerék felőli motorházfél belsejéből ki volt törve egy hatalmas darab, valaki talán feszítővassal próbálta széterőltetni valamikor. A váltó fogaskerekei is foghíjasra voltak törve. Minden elgyötört, agyonhasznált, fáradt és reménytelen volt a blokk belsejében.

Álltam, savanyú képpel, mint aki Kalmopirinre harapott, és a rövid csendet kihasználva Máté bevitte a mélyütést:
– figyeld csak, magyar csapágyak vannak benne. Ráadásul a blokkot valaki már szétszedhette, mert a csavarok csak egészen lazán voltak beletekerve.

A diagnózis világos volt: egy látszatra szép, de használhatatlanra kókányolt motorú Czetkát vettem. Ugye emlékszünk: a nyugaton vásárolt, nem működő járműveknek mindig csak egy baja van, ellenben a hazaiakkal, amiken általában azért következik be a végső leállás, mert már minden szar rajtuk.

Igen, az én ízlésemhez képest túl sok minden nem volt rendben a motoron:
– törött blokkot nem vagyok hajlandó hegesztgetni
– blokkfelet nem lehet cserélni, mert párba vannak válogatva
– más számú blokkot nem veszek bele, mert az nekem nem eredeti már
– jó állapotú, eredeti festésű sárvédőt nagyon nehéz szerezni, tényleg, tudja valaki, hogy ehhez a színkombinációhoz milyen sárvédőszín való? (én kalapács ezüstre tippelek)
– ráadásul papírjai sincsenek, így a forgalomba helyezés is kétséges

Egy hónapig gondolkoztam, hogy mit lehetne csinálni. Ezzel keltem, ezzel feküdtem.
Aztán rájöttem a lehető legjobb megoldásra: veszek egy másik Czetkát. Már ki is szemeltem egyet, persze tőlünk 300 kilométerre. Majd jelentkezem, ha meglesz. Vagy ha veszek közben még egy motort.
Addig naponta locsoljátok a virágokat, ürítsétek a postaládát, és cipőben ne menjetek a hálószobába.
Ja, és meg ne próbáljatok lebeszélni.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr351263021

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.07.24. 03:26:46

szerintem menj vissza oda ahol vetted es miutan pepesre verted az elado mindket terdet kerdezz ra ugyan hogyan eshetett ez a csufsag ezzel a sport cetkaval?

ha a valasz beismero es toredelmes, akkor vissza adja a 38rugot+a 2 ut ara te meg lelapatolod neki a motort.

ha a valasz tagado, akkor elso esetbeli teendok + megatkozod + rontast teszel ra + nevet cimed nyilvanos helyen kozlod + verdijjat tuzol ki ra + bucsuzoul meg egyszer jol osszevered.

masbol nem ertenek a kokler hamis eladok.

ja, vigyel par tulsulyos cimbit meg vegyel egy ukran rendszamtablat a vateran/ebay en a hatasos belepo miatt :DDDD

u.i.: teged atb@sztak!

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2009.07.24. 04:23:25

Irigyellek, több metódusban is.

- van hol
- van mivel
- van mit

És egy ekkora orbitális (mármint lelkileg) szopóka után is töretlen maradt a lendület. Jólvanezígy.

( tippelek: ha nem veszik el a hév, 5 éven belül egy 60/70 -es évek beli superbike fog az Avensis mögött gubbasztani a tréleren ? :)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.07.24. 07:12:04

Szerintem az eredeti sárvédő ezen krómozott volt, de nem tuti. Arra emlékszem, hogy a legszebb, narancssárga 175-ösön sárga volt elöl és hátul is. Lebeszélni nem akarlak, de a forgalomba helyezés nem lesz egyszerű futam. Azért sok sikert.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.07.24. 07:16:15

Vedd meg a másikat is, kettőből mindig könnyebb és olcsóbb összelegózni egy nagyjából patent gépet, mint alkatrészek után rohangászva. Mennyivel egyszerűbb csak odafordulni a donorhoz, lecsavarozni a szükséges alkatrészt, vagy lelesni róla, hogy is kellene annak a csavarnak, bárminek állnia.
Egyébiránt egész csinos kis motorka!

trakee 2009.07.24. 07:37:06

Kedves Viktor!

Szerezz hozzá egy magyar papíros motort, és a kettőből lehet egy. Akkor a forgalomba helyezés se horror, és az itteni problémák is megoldva.
Egyébként nagyon szép a motor, bár én csak képekről emlékszem erre, ileltve van eredeti használati utasításom hozzá magyarul, mert apának anno volt 2. Egyiket vette, a másikat kapta alkatrésznek. A használt fel lett újítva, de elmondása szerint sose lett jó, pedig Cseszlovákiából hoztak hozzá új főtengelyt, hengert, dugattyút.
A másik kerekek nélkül került hozzá, szétszedték, a vázán sokáig hangyatelep volt, gondolom elvitték a vasasok. A motorját valaki elkunyerálta a nagypapámtól, hogy csettegőt épít belőle. Tank, sárvédők, lámpa, porlasztóház, kipufogó, telszkópokmég mindíg megvannak. Egyes alkatzrtészek meglepően jó állapotban. Még szürke sárvédő is van, bár kétlem, hogy ne lenne átfestve, mivel a tank, és a piros részek átvannak.
HJa, a használós motort apa 2000 Ft-ért adta el, 1000-et megkapott mikor odaadta a motort, 1000-el azóta is tartoznak neki.

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.07.24. 07:54:27

a telefonban a 250-es jawa gyari allapotu volt, elautoztunk mezogyanra ( bekes megye ) es amit lattam..... krosszgumi hatul, egy rozsdaboglya az egesz, a muszaki lejart nemregen _ 22eve , fele lemez nincs meg, szoval nagy meccs volt de nem vartuk meg mire kijonnek a rendorok , amugy ciganyok voltak. ( es 1995ben volt )

ha megszopat egy hulye az elrontja az egesz heted.

nekem volt 175-os cetkam ( "californiai")de a bordo teljesen burkolt, sokkal oregebb mint ez. ( felautomata valto .... haj, de kar nincs mar meg...., )

Balázs__Viktor 2009.07.24. 08:10:28

@visszakettopadlogaz
a pofozkodásnak semmiképpen nem vagyok híve, és szeretném azt hinni, hogy az eladót is átverték, és így kapta.

@kutyazzr
hááát, a banán Kawasaki GPZ-ket is imádom, egy Honda CB 1000-es Bol d' Or is tetszene, meg a kockalámpás Suzuki GSX, az E sorozatú. Kb. tíz ére előre megvan, hogy mi jöhetne. Csak kéne egy teremgarázs és egy pénzt termő bokor a kertbe:)

@scheerti
nem, krómozott biztos nem volt.

@trakee
igen, ezért írtam, hogy legjobb megoldásként arra jutottam, hogy veszek egy másikat, az meg papíros lesz.

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.07.24. 08:15:10

Ahogy előttem is írták, vegyél hozzá egy magyar papíros átírhatót. Cseréld ki a vázat, blokkot, ennek a cuccaival építsd össze. Jó dolog a szép gyári fényezés, megspóroltad a fényezés árát. 38e nem is sok érte. Nekem 70 felett fújtak.

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.07.24. 08:18:08

A rövidre zárt olajszivattyú, meg a szívócsonkra direktbe kötött olajtartály kemény dolgok :-)
A szivattyút alaposan nézd át és állítsd be. Jó dolog az egy kétüteműnél.

nitrobi 2009.07.24. 08:24:27

350 -es Czetkám volt, krómozott volt a sárvédője gyárilag úgy nézett ki mint ezen.

Lowtyo 2009.07.24. 08:44:27

bármit is csinálsz, csikóst ne engedd a verhovina közelébe!!!
amúgy meg tetszik ez a mindig másért rajongok mentalitás...

Balázs__Viktor 2009.07.24. 08:59:16

@Lowtyo: nem véletlenül az a nicked ami:)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.07.24. 09:04:38

Amúgy az nem tudom miért van, hogy a normális ember néha megkattan, aztán összevásárol minden kacatot. Nagyon hülyének tudják nézni ilyenkor, de senki más nem tudja, hogy egy 50 köbcentis 1 lóerős motoron mennyire széles lehet a vigyor a sisak alatt.

Nekem van egy kis 50-es mopedem, soha senki még csak nem is hallott róla(Hercules Prima 5 S- az S a sportot jelöli, mert ez 1,5 lóerős, nem 1, mint a többi:)), nem mentem vele két éve, de az ilyen írások után mindig megnézem, hogy megvan-e még a por alatt:)

harpi2 2009.07.24. 09:08:44

Üdv!
Nekem van egy 175-ös verdám eladó!
Egyben van,nem rozsdabogja.A vázszám motorszám gyári,festés gyári!Amennyiben érdekel teló:pannon/harmincötharminchatkilencnyolcvannyolc!:)

Tommi 2009.07.24. 09:33:41

Nekem is KTM Hobby-m van :)

tommi.blog.hu/media/image/kepek/KTMHobbyIII.jpg

Bocsánat, a kép telefonnal készült.

Bq 2009.07.24. 09:34:59

Teljesen érthetőek ezek a megkattanások:) Nagyapámnak van otthon (többek között) egy Simson Schwalbe-ja, teljesen eredeti, még a turbóhűtéses blokk, gyári fényezés... én meg kitaláltam valamikor tavaly, hogy milyen jól nézne ki mellette egy MZ Trophy felújítva... Ebből következőleg egy 125-ös már ott figyel a garázsban, felújításra várva, egy 150-es meg polcra rendezve alkatrészbázisnak:)

loláb 2009.07.24. 12:45:11

Ha vesze egy olyat, minek a motorja patent, de a többi fos, akkor 38 ezret simán otthagysz az apróságokra, úgyhogy annyira ne bánd.
Örülj, hogy nem tudtad még átiratni, azt tényleg buknád.

zöldi 2009.07.24. 14:27:21

Én kaptam egy TS125-öt, még a legrégebbi 1976-os fajta, persze rommá szétszedve, ha majd a kölkök megnőnek, azt összerakom. Szükség igazából nincs rá, de jó lesz, ha Papánál is lesz egy motor :D Ha valaki ilyen alkatrészeket dobna ki, gondoljon rám

chopper 2009.07.24. 15:02:35

Volt egy rövid "oilmaster" időszakom anno mikor a haver vett kettőt hogy krosszozzon vele...gyorsan rákerestem, találtam egy már enyhén endurósított példányt szétrohadva, egy tyúkól alól(!) húzta ki a srác, de 3000-ért az enyém lett...full szétkaptam, generál, klasszik enduro look, pár alkalom használat, majd meghirdetés. Aztán mikor jött a vevőjelölt, még csapattam vele egy utolsót, amíg szét nem vágott egy fogaskereket a váltóban. Akkor a haver donor blokkjából kiszedtem a szükséges alkatrészt és már generáloztam is! Még kint volt a főtengely mikor hívott a jelölt hogy 10 perc és itt van! :) Mókás volt,de sikerült összehozni, mondtam a srácnak hogy csak óvatosan próbálja ki, holnap már kenheti neki, nehogy csöpögjön valahonnan az olaj. Betartotta, utána bírta nála a vas sokáig. Van pár alkatrészem szanaszét, ha kell valami, szólj!!

aiolosz 2009.07.24. 16:27:02

Nos, 1970-ben, nekem egy ilyen, külön olajzású Sport Czetka volt a birtokomban.
Úgy emléxem 12 eFt körül volt az ára. Nagyon klassz kis motor volt és akkor még az üzemanyag árak is barátságosak voltak.
95-ös szupert evett, ami akkor 4 Ft volt és Shell X-100 olaj kellett még a "kicsibe" aminek az árára már nem emlexem :(
Veszettül lehetett menni vele, de a 175 köbcenti a tartós emelkedőknél azért kevés volt.
1971 augusztus 9.-én kora délután a Budafoki úton egy kamionnal ütköztem, aki nem adta meg nekem az elsőbbséget :-)
és akkor a motor egy kicsit megsérült :-( de sajnos én is, mert koponyalapi töréssel kerültem kórházba...
snitt
A motor nem lett javítva, ezért alkatrészenként tizennégy ezer forintért eladtam :D
Ja, persze előbb az kellett, hogy én is felépüljek, ami fél év után sikerült...

Pajkos kisdömper 2009.07.24. 18:27:37

Birom azokat akiknek igy csuszik a kuplungjuk:))))hajrá!!én autokkal vagyok igy,már tele a kert,és a haver garázsa is:)))

Svéd. 2009.07.24. 18:42:40

Jó lesz az, én raktam utcára egyet csak az olaj adagolóját nem tudtam vissza állítani optimálisra (jó magyar szokás szerint át volt álligatva ) maradt a normális keverék.De meglepően szaladt.

Sebesseg 2009.07.24. 19:57:58

Hello!

Nekem áll fent a padláson egy Czetka.
Ugyan kissé hiányos állapotban, de valami van.
Ha érdekel írj egy e-mailt.
sebesseg@totalcar.hu

Üdv!
Seby

Kopasz Szuzukis 2009.07.24. 22:56:12

Csak 5 moci? 10-nél kezddj el gondolkodni, hogy minden oké-e.
Minap jártam az egyik debreceni fazonnál. 8db. működőképes Dax, Gorilla, Monkey. Azonkívül kb. 10 Pannónia, és kb. 50db. más moci, darabokban.

Kóbor Lovag 2009.07.26. 03:37:40

hehe, te hülye vagy :)

ja jól van, ez volt a cím, most nézem

nekem is van egy hasonló betegségem, csak annak négy kereke van

Robetta 2009.07.26. 14:33:04

Fantasztikusan jó írás, tárt karokkal várom a folytatást.

robogós 2009.07.26. 16:33:06

Valaki ismeri-e a csehek által gyártott
Manet v. Manett (98 kbcm) tipusú robogót?
A 60-as években Erdélyben nagyon elegáns és egyedüli öninditós tipusként tartották számon, gyerekként én is csak álmodoztam róla.
Nagyon örülnék egy fotónak, ha még valahol létezik egy példány.

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.07.27. 00:47:11

@Balázs__Viktor: a pofozkodas sokszor a legcelravezetobb es leghatakonyabb modszer, es kovetkezmenye hogy az esetek tobbsegeben kiderul az igazsag

hive en sem vagyok de nincs hatekonyabb modszer

yeti 2009.07.27. 09:54:19

@robogós: Igen ismerem.Azt hiszem amikor már 125 köbcentis volt a blokkja már Tatran-nak hívták,egy ilyet egyszer vezettem,jó kis gép.Néha kerülnek elő ilyenek a fészerekből felénk.

http://www.flickr.com/photos/22689450@N07/2815533321/

robogós 2009.07.27. 14:05:09

@yeti:
Köszönöm az információt!

robogós 2009.07.27. 14:05:15

@yeti:
Köszönöm az információt!

airoh 2009.07.27. 17:12:40

Hello!

Ezen az oldalon van egy pár gyári Czetka fénykép, lehet segít valamit, vagy az oldalt üzemeltető ember is biztos tud segíteni egy-két dologban:

www.czetka.eoldal.hu/

B68 (törölt) 2009.07.30. 09:47:08

Hasonló pálya :o)
Tavaly kezdtem újra két Verhovinával, a télen felújítottam egy Czetka 485 Sport gépet, mi lesz még...? A 175 Cz-t én is nézegettem, ha érdekel tudok pár linket, gyári hirdetéseket stb. küldeni. Először én is ilyet akartam, gyűjtöttem sok minden anyagot róla (szerelés, hirdetések, gyári fotók stb). Végül helyette lett egy 250-es egyhengeres papíros, az ára miatt nem lehetett kihagyni :)

TyerCorp01 2011.02.26. 20:05:16

@Balázs__Viktor: Üdv! Nem tudom, hogy haladtál-e valamit a ČZ-vel, de ősszel a zuglói börzén láttam egy vadiúj, blokkszám mentes blokköntvényt 10 000-ért, szerintem meg lesz az még a legközelebbi börzén (Hungexpo, március 12-13) Ha érdekel, valahogy megszerzem az illető elérhetőségét.

TyerCorp01 2011.02.26. 23:50:31

@baowah: Ááháá értem. Egyik nagy vágyam (a Perak után) egy ilyen ČZ a többi Jawa mellé. :)

scirokkko (törölt) 2011.10.01. 19:40:25

@robogós: Nekem 12 evig volt manett-om nagyon jo kis robogo volt mindenhova elvitt ha bovebbet akarsz tudni rolla irj ledsrl@index.hu emailcimre

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása