Vén, idős, középkorú, öregkamasz – zokogjatok mind


Még egy bő hete van mindenkinek elzarándokolni a Közlekedési Múzeumba, ami mellesleg január 1-e óta már Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum néven fut, mert igazgatásilag összevonták a Lágymányosi-híd tövében levő Műszaki Múzeummal, így a városligeti belépő a XI. kerületi, eddig elég nehezen látogatható tárlatra is érvényes.

Vissza a lizsébe, ahol lenni mindig jó, mert van vattacukor, állatkert és persze a mi kis Közlekedésink. Most, egészen június 22-ig például tömve kismotorokkal az egyik szinten. Nem túlzok, tényleg sok van, nem ötperces a látnivaló. Azért hidegélelem nem kell, de fél-háromnegyed órát mindenképpen megér a látnivalók elfogyasztása.

Merthogy a kismotor a férfiember belépője volt a benzinszagú berregés világába. Mindenkinek volt osztálytársa, akinek a születi Simsont vettek, aki megkapta a nagypapa Komarját, aki a fejébe vette, hogy a padláson talált Dongó motort ráépíti a saját Velence kerékpárjára, vagy olyan hülye is, mint én, aki a szülei tiltása ellenére, titokban összepakolt a haverjánál két romos Verhovinát eggyé. Aztán fogott is az orosz átok…

És azok a motorok, legalábbis, amik eljutottak bármeddig önerőből, mindig kicsit kölcsönadódtak az iskola előtt, meg a határban, meg a telepen, és olyankor még a mutáló hangú, pelyhedző bajszú, a lányokkal még csak otthon, éjjel az átizzadt lepedők között, képzeletben barátkozó, motortalan férfigyermek is marlonbrandó lehetett egy győzedelmes percig. 

 

Aztán a kismotor ugyanarra a sorsra jutott legtöbbünk életében, mint a tamagocsi, az Abba, meg a medzsógyűjtemény – a kis hülye suttyókor tagadott, vérciki emlékfoszlánya lett. És amikor az ember elmegy egy ilyen kiállításra a Közlekedésibe, mint aminek „Robogók és motortörpék” a címe, ráébred, hogy de jó is volt kis suttyónak lenni, csajkérdés ide vagy oda.

Ugyanolyan ez, mint a könyv és a belőle készült film. Amíg csak olvassuk a sztorit papíron, a képzeletünk kiszínezi, nekünk tetsző részletekkel látja el a betűkkel el nem mondott hátteret. De amikor filmre viszik, és nézzük, ha tetszik, ha nem, az lesz a vásznon, amit Coppola odaképzelt – és az nem mindig olyan szép, mint, ahogy mi gondoltuk. Kamaszkorban az ember még csak elképzeli, hogy de jó lesz saját Ferrarit vezetni, milyen dögös lesz lefeküdni Ursula Andress-szel, és hogy fog ízleni a „whisky on the rocks”, amit majd munka után, természetesen minden délután lehörpint.

Aztán az élet megrendezi azt, amit olyan szépen elképzeltünk, középkorúsodva (vagy már idősödve, esetleg vén fejjel) számot vetünk. Ferrari nem lett, még kölcsönbe’ sem, de ott áll lent a parkolóban az olasz piros kétajtós, nevünkkel a forgalmiban, igaz, Lancia Y-nak hívják, százharmincat megy hátszélben, és csak innen a kilencedikről nem látni, hogy erősen rohad. Persze ha lenne új szemüveg, a magasság sem segítene. Ursula Andress helyett Urszula nővér hasonmása vár otthon, mind a kilencven kilójával és száztíz decibelével – hiába, amikor feleségül vettük, még majdnem Andress volt, csak a harmadik gyerek után kezdett a rajzfilmbelire hasonlítani. Whisky sincs jéggel, megbékéltünk már a Sopronival, bár savanyú tőle a szánk, de a negyedik után már ugyanaz a bódulat, mint a Chivastól lenne. Legalább a Chivast kipróbáltuk már, ez is valami.

Ilyenkor azért jó visszatérni a gyökerekhez, amikor még színes tusrajznak tűnt az élet. Hiszen ott, a Pista kölcsönszinyójának a nyergében, üvegen húzatva a hatvanötöt, motalkófüstben fuldokolva, muslicaétrend-kiegészítővel a szánkban úgy láttuk, hogy csak végig kell majd tépni ezen a piros szőnyegen, és a Keleti Károly utca végén már Brigitte vár bennünket egy szem, foszladozó pántú bikinitopban.

De ma, utcán, Simsont bámulni ciki, majdnem olyan rossz, mint ősz fejjel Boney M-et ordíttatni a lerohadt Lanciából. A Csepel 125-kukkolás felér egy Németh Lehellel, Komarra ráfordulni pedig olyan, mint Erdős Péter nyomdokaiba lépve harminc év távlatából megcsinálni a Csepregit egy peep-showban. Na látják, ezért jó a múzeum, meg hogy van benne ez a tárlat, mert szemérmetlenül lehet bámulni a fél lóerős, harmincat tudó, a szomszéd faluig talán még gyertyacsere nélkül is elevickélő drótszamár+-okat.

Van itt az összes Csepelből, akad Berva, Panni, kis Jawa, nagyobb Jawa, Simson SR2 (amit a gyártás helyéről árulkodó Suhl felirata miatt előszeretettel neveznek Suhinak itthon), egész Riga- és Verhovina-gyűjtemény, a főhelyen pedig egyike a nagyon kevés, megmentett magyar prototípus-robogóknak.

És a magyar körképpel párhuzamosan kirajzolódik, hogy a szintén Ursula Andressre meredező, mutáló hangú osztrák, olasz, japán és német kamaszt milyen gép repítette ugyanazokban az években az árok felé – Victoria, Honda, Puch, Bianchi, Wanderer, Miele kismotorok, meg még olyan különlegességek, mint a magyar BMW (hah, naná, hogy BMG), vagy a kempingbiciklire gyárilag rátákolt Bianchi-blokk. De persze van szuperelegáns Bianchi kismotor is - hát ilyen is lehetett volna a Dongó, aminek az olasz eredetijét, a Mosquitót szintén kiállították.

Külön tárlatot érdemelnének, de az előttük álló motorokkal talán még jobban néznek ki a hatalmas poszterek, amelyeket Marótiék kizárólag a kismotor-kiállításra készítettek el – a hangulatuk valami egészen varázsos. És meg nem mondja senki, melyik készült régen, melyik ma. Oké, biztosan látják majd páran, de hogy erősen nézni kell, az biztos, én, a vak, például nem vettem észre.

Csak egyet kérek, siessenek, máskülönben soha nem láthatják már a robbantott Berva-blokkot, karos behúzós Panni-motor metszetet. Egy hetük van, lehet loholni a Ligetbe.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr271181265

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.06.13. 14:00:13

Szeretem ezeket az öreg motorokat. Én bizony megnézem, ha látok egyet valahol. Aki ezen akar röhögni, az tegye.

Tomchy 2009.06.13. 14:42:23

Csiki, gratula. Le style, c'est l'homme mindhalálig.

1000MB 2009.06.13. 15:16:37

de rohadt jó szöveg volt..szívembõl szólt..

dr.oid 2009.06.13. 17:00:38

Good old days.Babetta,Verhovina,Riga,Romet,Simson, MZ and the other eastblock magicbikes...the king of the category the Vespa which I slightly miss..the legendary vehicles of my teenage years..good old days,gone forever:(:)

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.06.13. 17:07:26

Hej, amikor még Bervával túráztam...

2red 2009.06.13. 18:44:30

...és az ember egy életre szerelmes lesz a kétütemű füst illatába.

eko 2009.06.13. 19:47:10

Nekem Ursula Andress sose tetszett, de most jó volt viszontlátni a motorokat azokból az időkből...

Ja és tényleg nagyon fasza írás volt!!
Szavazzuk meg a fizetésemelést Csikós úrnak!!

eko 2009.06.13. 19:55:15

Jaaaaahaaajj!
Rózsaszín porcelános KLG gyújtógyertya.
A motor motorja!
:-)
3000Km. alatt elfogyott a testelektróda..

Tomchy 2009.06.13. 20:35:24

Az orosz sor szélén jól látom, hogy egy 210-es Jawa Babetta áll? No, én olyanon debütáltam, csak az enyémen egy hosszabb banánülés volt. Szuper volt, 40 ekm-ig, ott elkezdte a hajtómű engedni az olajat a röpsúlyos kuplungra, és onnan csak egyes sebesség volt, nem tudott felváltani. Hosszas kisérletezés után gyógyításképpen le lett hegesztve fixen másodikba, jó is lett, csak megölte a gyorsulást. És ez megölte a motor lelkét, el is adtam hamarosan. Érdekesség, hogy 4 év alatt az értékét több, mint a másfélszeresére emelte ('92: 25eFt -> '96:40eFt). Szerettem.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.06.13. 20:47:08

"Ursula Andress helyett Urszula nővér hasonmása vár otthon"
szegény Kati:-))

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.06.13. 20:51:21

Ursula Andress helyett Urszula nővér hasonmása vár otthon
szegény Kati:-))

primatus 2009.06.13. 21:06:00

Kedves Zsolt!
Megnéztem a másik (verhós) postot, ami már nem most jött létre "http://belsoseg.blog.hu/2008/04/17/csak_egy_papir_maradt_es_a_gyulolet" és inkább oda írtam.
Mi, akik átéltük ezeket a szerkezeteket másképp tekintünk rájuk. A mai kölkök fényévekkel jobb cuccokkal rohangálnak és Én most is, ha jó az idő, egy Simson S51 Enduro-val járok dolgozni naponta a XI.kerületbe. Naponta 2*25km.... úgy is mondhatnám, hogy a történet folytatódik.... :-)))

(egyébként az XJ-d nagyon tetszik:-)
Üdv,
Primatus

Wesszájd Gábor 2009.06.13. 21:09:26

Uhh, ez egy szuper kiállítás! El is fogok menni. Annyit kukacoskodnék, hogy a képek alapján az egy SR2E, E=export. Főbb különbség a mezei SR2-höz képest a masszívabb első, hátsó futómű, hosszabb rugóutakkal, és kemény 0,3 lovacskával nagyobb ménes.

apamacko 2009.06.13. 21:35:07

Reggel belesek a takaró alá a garázsban, és megsímogatom nagyapámtól örökölt Bervát !

Bervas a tiéd megvan még ?

GERI87 2009.06.13. 22:26:58

"A mai kölkök fényévekkel jobb cuccokkal rohangálnak"
hol???????:D
nálunk még mindig ienekkel rohangálnak!
na ja ez nem BP!

menjetek falura!
(motorikusan)megált az idő!

GERI87 2009.06.13. 22:28:32

"a mai kölkök fényévekkel jobb cuccokkal rohangálnak"
hol?????:D
nálunk még mindig ienekkel rohangálnak!

na ja ez nem BP!
mennyetek falura!
megállt az idő!

Ubul1 2009.06.14. 00:16:52

Ezeknek a java részét itthon nem is lehetett látni. A külföldit érthető okból, a KGST-t meg a használhatatlansági faktorból adódóan. Azért az az SR2-es már komoly érték, vazz! Mellékletként arraa Verhós sztoridra már alig emlékeztem, de komolyan jó volt megint végig röhögni. Ma épp passzol a téma, szinyóval épp ma este végeztem a újjáélesztett főtengő meg csapágyak cseréjével. Kicsit még élces tőle a hangja, de komolyan már várom a következő alakítását h okot adjon a szívásra. Pl utángyári lánckerék annyira üt h a boltos míg kihozza ugrál a kezében, németektől meg nem volt időm intézni újat. Meg 5 mátyásért szép is lenne...
Szóval kösz a beszámolót, ebből a tárlatból asszem nekem csak ennyi jut. Hejj de szeretnék én is hivatásból ilyenekről írkálni. meg a nagymagyar nyomorról.

PepeXVI 2009.06.14. 01:47:15

Zsolt!

Jó lett a cikk, kedvet kaptam elmenni megnézni a tárlatot.

Főleg, hogy egy 1960-as (de még csepeli gyártású), piros-vaj Panni boldog tulajdonosa vagyok, amit személyesen Te segítettél nekem felkutatni, és végül Tiszajenőn a sokak által ismert B. Zoltánnál meg is találtam.

Most pedig megyek, hogy ezen felbuzdulva összekenjem a kezem egy kis Panni-olajjal, hogy egész éjjel 2T álmaim legyenek... :D

diablos 2009.06.14. 04:40:11

Csikós!Honnan tudod, hogy nagyapám KOMAR-ját kaptam meg??Honnan tudod, hogy osztálytársam Szimót kapott szülinapjára??Honnan tudod, hogy megvolt a Csepi??..izé...khhmmm...:)
Csak nem ismersz v.honnan?Jaa, egy "barakkban" nevelkedtünk mindnyájan...

diablos 2009.06.14. 04:48:28

Csikós!Honnan tudod, hogy nagyapám Komar-ját kaptam meg??Honnan tudod, hogy osztálytársam Szimót kapott szülinapjára??Honnan tudod, hogy megvolt a Csepi??...izé..khhmmm..:)
Csak nem ismersz v.honnan??
Jaa, hogy egy "barakkban" nevelkedtünk?! :))

diablos 2009.06.14. 04:52:11

Csikós!Honnan tudod, hogy nagyapám Komar-ját kaptam meg??Honnan tudod, hogy osztálytársam Szimót kapott szülinapjára??Honnan tudod, hogy megvolt a Csepi??...izé..khhmmm..:)
Csak nem ismersz v.honnan??
Jaa, hogy egy "barakkban" nevelkedtünk?! :))

diablos 2009.06.14. 05:23:23

Csikós!Honnan tudod, hogy nagyapám Komar-ját kaptam meg??Honnan tudod, hogy osztálytársam Szimót kapott szülinapjára??Honnan tudod, hogy megvolt a Csepi??...izé..khhmmm..:)
Csak nem ismersz v.honnan??
Jaa, hogy egy "barakkban" nevelkedtünk?! :))

diablos 2009.06.14. 05:24:03

Csikós!Honnan tudod, hogy nagyapám Komar-ját kaptam meg??Honnan tudod, hogy osztálytársam Szimót kapott szülinapjára??Honnan tudod, hogy megvolt a Csepi??...izé..khhmmm..:)
Csak nem ismersz v.honnan??
Jaa, hogy egy "barakkban" nevelkedtünk?! :))

300SD 2009.06.14. 07:57:44

TE Csík!
Véletlenül,te nem vagy onnan a múzeonból kitiltva?:-)
Meg ha már ott voltál,miért nem kérdezted meg,hogy Csókolom,a Steyr-Puch hol a viharban van?
Csíkós el Presidente,porfavor!!!!!!!!!!

Salvia Divinorum (törölt) 2009.06.14. 09:50:24

Jajj neeeeee! Az ukrán átok! Rémálmaimban még ma is előjön, erre most ébren is láthatom. Neeeeee

takitabe 2009.06.14. 09:56:10

lehet, hogy néhányan robogókkal járnak és egyéb kisköbcentis méregzsákokkal (mint én), de visszavágyoka Simsonra is, nyáron meg is csinálom:)

redrf74 2009.06.14. 13:07:33

Jó kis poszt, mint mindig. Szerintem én is megyek és elrángatom Apámat is.
Mindössze egyetlen dolog miatt voltam kissé csalódott. Olvasás közben türelmetlenül vártam, hogy mikor következik az első "pöcsköszörű", de csak nem jött. Majd legközelebb.

SirJohn 2009.06.14. 13:11:19

Ezek gépek az igazi klasszikusok. No meg ezek lesznek..

www.youtube.com/watch?v=86LAyAmOMxQ

Lord heckman 2009.06.14. 15:18:59

Hát elsírtam magam :)

ommm 2009.06.14. 18:54:32

Szép lett Zsolt!

Bencesz 2009.06.14. 20:00:57

De jók is ezek a gépek, én is egy öreg simoval járkálok, meg most tervezünk felújítani egy pedálos sr2-es simsont:D

diablos 2009.06.14. 20:40:04

Ooops!
Ááártatlan vagyok!!!

grafit-eutektikum 2009.06.14. 21:27:43

je én még ebben a korban járok, éljenek a régi gépek:D bár nekem majd 20 év múlva fog a szívem fájni ha akkor olvasok róluk. amúgy vidéken még a fiatalok töbsége ilyen gépeken tanul motorozni, de sajna egyre többen térnek át a "korszerűbb" járgányokra:(, pl ahol lakok (3000fő) már csak 4 5 simsonos van abból egyedül én vagyok fiatal

feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2009.06.15. 06:12:31

Ezt a szöveget!!
:-)
Jót szórakoztam, már reggel hatkor, ezért megérte felkelni.

Ubul1 2009.06.15. 08:39:41

Csikinél megint eltelt 1 hétvége h nem kellett egyik vashoz se hozzányúlni. Ezt fel kell írni valahova :D
Na majd a burgmannos litániát azt majd megírhatja akár egészestés többfelvonásos darabban is! az lesz ám a show. Óránként jelennének meg a folytatások.

Csikós Zsolt 2009.06.15. 09:01:19

@eko:
A rózsaszín porcelános a Bakony, népies nevén Takony-gyertya volt. :-) A KLG rövídítésének kibontását el se merem mondani...

Csikós Zsolt 2009.06.15. 09:02:22

@Gyurma73:
Ez ilyen, khm, írás... A Kati nem száztíz kiló, meg három gyerek sincs. Sőt, Lancia Y se volt soha még. Majd ha kicsit feljebb kapaszkodunk :-)

kerokaa 2009.06.15. 09:56:07

"Kisromett" megvan? (Romet Pony) A tankról nem ért le a lábam, amikor tanultam motorozni :) Mindenképpen kilátogatok a kiállításra. A szöveghez, meg ismét csak gratulálni tudok Csikós Úr!. (Most is Jawa 350 634-et nyúzok.)

ajtóésgépszerelő 2009.06.15. 23:33:49

Ej Zsdolti, milyen jó olvasni az írásaidat, alig várom, hogy bekeverjem a 2T-t és beindíthassam holnap hajnalban a motoros fűkaszát. Börrögés közben végig a 350-es kétüléses JAWA-m ra fogok gondolni. 10 Ft ért majdnem teletöltötték benzinnel a demijonomat az ÁFOR-nál.

Manfred 2009.06.16. 00:01:30

na ezt meg kell nézni.

Csikós Úr!

Olvasgatom a cikkeidet egy ideje, de egy fél nap kellett, hogy rájöjjek veled találkoztam a múlt héten.

A monkey-s...

Csikós Zsolt 2009.06.16. 00:13:03

@Manfred:
Közös ismerősök is akadnak. Jók. Ilyen apró biszbaszokkal foglalkoznak, amik nagyon unalmasak, mert nem lehet beléjük (se rájuk) ülni :-)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.06.16. 20:46:46

@Manfred: @Csikós Zsolt: Az hagyján, de mindent látnak!! :)) Csiki, nézd csak meg Manfred avatarját jobban! Abba is csak komoly erőfeszítésekkel préseled bele magadat...
Csikós, én meg nem dicsérlek szembe, talán elég annyi, hogy nagyapám Komárján szereztem az első kipufogó általi égési sérüléseimet, berúgós Rigán tanultam meg cifrán káromkodni (igaz szerencsére csak a nagyapám tanyája körüli földutakon kellett tologatnom a motrot, ilyen esetben az alföld geológiai adottságai igazán kedvezőnek mondhatók), majd használt Simson Enduróval váltam tizenhét évesen önállóan motorizálttá. Asszem azóta nem békávézom -kiszámoltam, egy békávéjegy áráért mennyit lehet tankolni, abból meddig jutok, és szégyen, gyalázat, de a suhli nyert.

2009.07.24. 12:01:07

A kiállított Dongóval volt szerencsém pár kört megtenni. Engem meglepett, milyen "jól" megy! Egészen használható konstrukció.
Tegyük hozzá, én láttam amikor készült, és tudom, hogy mibe fájt, annyiból mások komoly nagy motorokat vásárolnak... A kis prototípus készülését is végigkísérhettem, fantasztikus munkát végzett vele.

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása