Dobozban rohadó csoda

A BMW R7 annak ellenére, hogy a valaha gyártott egyik legszebb motor, nem kerülhetett sorozatgyártásba, örök prototípus maradt. Zárt lemezváza, préselt acél hídjai, valamint a motorgyártásban először alkalmazott teleszkópos villája rendkívül innovatívnak számított. 1934-ben építették meg Alfred Böning tervei alapján, hogy a BMW technikai fölényét demonstrálják vele.

A harmincas évek art deco stílusirányzata az R7-re is rányomta bélyegét. Öncélú ívek, váltakozó króm- és matt acél felületek, letisztult vonalak teszik meglepő jelenséggé; Böning végleg szakítani akart az elavultnak tartott designnal, ezért a tankot a karosszériába, az olajnyomásmérőt és a kézi sebességváltót pedig egy króm takarólemez alá rejtette. Ilyen elegánsan, az autókéhoz hasonló műszerrel ezelőtt egy gyártó sem próbálkozott.

A rugós ülést felhajtva lehet hozzáférni a kevéske elektronikához. A blokk, a takarólemezek és a kipufogó lendületét a hátsó tengely zárta. Ez az alkatrész tökéletes harmóniában van a sárvédővel és a kipufogóvéggel, jó példájaként az együttműküdő funkcionalitásnak és formának. Még a hátsó lámpák is szoborszerűek, Stop feliratú gravírozás található rajtuk. A kipufogórendszert forradalmi módon az alváz aljára szerelték, ez a megoldást számos mai modellnél visszaköszön.

A Leonhard Ischinger által alkotott 800 cm3–es M205/1 jelzésű blokk újdonságaival tért el a megszokott BMW megoldásoktól. Az R7-ben jelent meg az egy darabból gyártott forgattyústengely. A henger és a hengerfej között szükségtelen a hengerfejtömítés, ami ebben az időben a motorok gyenge pontja volt. A vezérműtengely a forgattyúház alatt található, ami a szelepek jobb elhelyezését engedi meg.

Ezek az újítások a félgömb alakú gyújtókamrával együtt jelentős teljesítménybeli előnyt jelentettek volna a kor többi motorjával szemben. A technikai csemegék közül néhány csak a hatvanasas évek végén került be a szériamodellekbe a BMW /5–ös sorozat révén. Az R7 remek motor volt, előállítása azonban nehéz és költséges, gazdasági okok miatt nem kerülhetett gyártásba. Csupán a gép design-elemei éltek tovább az R17 és R5 típusokon.

A prototípus nem csak egy szoborszerű tanulmány volt, az közúton is tesztelték. A háború közeledtével a BMW fejlesztési iránya megváltozott, és a motort – miután néhány újítását felhasználták – évtizedekre dobozba zárták. A méltatlanul elfeledett gép egészen 2005. júniusáig pihent egy raktárban, ekkor találták meg a nagyon rossz állapotban lévő R7-et. Sok alkatrész megrongálódott vagy elrozsdásodott, ám az egykori BMW Mobile Tradition és mai utódja, a BMW Classic csapata elvégezte az art deco csoda teljes felújítását.

A restaurálásban számos specialista és BMW műhely vett részt. Hans Keckeisen a vázon és a fémelemeken dolgozott, a boxer-specialista Armin Frey a felbecsülhetetlen értékű blokk helyreállítását végezte. Feladatukat megkönnyítette, hogy az archívumban megtalálták a motor eredeti tervrajzait. A blokk elrozsdásodott, számos szükséges alkatrészt későbbi modellekből szereltek át, az egyedi darabokat pedig Frey műhelyében állították elő. A négyfokozatú váltót és az elektromos rendszert muszáj volt újraépíteni. A vasmunka nehézségekbe ütközött, az egyedi sárvédők nagyon rossz állapotban voltak és a helyreállításuk sok időt vett igénybe, de Hans Keckeisen és csapata szenvedélyesen dolgozott az angolhengeren, hogy az R7-et olyan állapotba hozzák, ahogy Alfred Böning a harmincas évek közepén kitolta a müncheni gyárból.

A megtalált és újraépített alkatrészekkel felújított, újrafényezett R7 végre ismét régi fényében ragyog. A prototípus nem csupán egy kiállítási tárgy lesz a BMW Múzeumban, hanem számos motoros eseményen felvonul majd világszerte, például a BMW Motorrad Days-en Garmisch-Partenkirchenben, idén júliusban.

A kölni motorkiállításon személyesen is meggyőződhettünk az art deco motor kivételes arányairól, és arról, hogy milyen jó munkát végeztek a felújítók: hála nekik nem veszett el ez a ritka kincs.

Kedves motorgyártók, önöknél is vannak nagy ládák? Kérem nyissák ki mindet!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr47935596

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.02.10. 23:53:48

Kekec on
A "gyújtókamra" magyarul "égéstér".

Az "angol henger" nem valamiféle marógép akar lenni?
Kekec off

Szép ez a motor. A váz megoldása a késői Opelekre (Mars MA 20?) emlékeztet. Ott volt egyetlen zárt szekrényes tartó a kormánynyaktól a hátsó tengelyig.

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.02.11. 00:00:09

Ez a stílus visszaköszön az Ariel Leader vázán is. Picit a Rumi váza is ilyesmi.

mmjr73 2009.02.11. 07:15:25

Az angol hengert lemez hajlításra használják. Két göggő között tologatják a lemezt.

gatsy 2009.02.11. 09:38:49

OMFG! Gyönyörű gép! Nagyon szép áldozat az oltáron!

zöldi 2009.02.11. 09:54:27

Azt az angol hengert én angol keréknek ismerem. Legalábbis a Discoveryn úgy fordítják. en.wikipedia.org/wiki/English_Wheel

zöldi 2009.02.11. 09:55:08

De persze nem szakfordítani járunk ide, hanem motorbuziskodni, így remélem, a jövőben sok láda nyílik meg.

korlat 2009.02.11. 10:03:42

nahát, az a hátsó sárvédő oldalról... meseszép. kell.

tattoo1 2009.02.11. 10:48:24

BatMan forever:):)Olyan mint egy batmotor:)gyonyoru!

jomsisi 2009.02.11. 10:55:05

Kár, hogy nem én találtam meg azt a ládát.

Szerk!
Tudom hogy jobban megy a motorhoz, de olvasni nagyon kényelmetlen, a fekete alapon virító fehér betűket!

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.02.11. 10:59:06

@jomsisi: Igen a túlélénkre állított monitorokon zavaró lehet, az emberi szem nem egyforma. Van aki a fehér alapon fekete zavar, engem is.

Ez tényleg a motorokhoz lesz kialakítva, remélem ez azért nem veszi el a kedvedet az olvasásától.

yeti 2009.02.11. 11:20:21

A huszadik század legszebb sárvédőivel,technikai újdonságaival ez a motor minden egyes porcikájában "ÜT".

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.02.11. 11:36:01

Gondolkodom, miért nem került gyártásba ez a vas.
Például azért sem, mert ez a blokk teherhordó elem, mint a modern gépeken. Biztosítja a váz merevségét, és részben viseli a pilóta tömegét.
Új blokkház és sebességváltóház öntvény kellett volna, ami drága.

Ráadásul hátrafele kellett berúgni, mint a Zündappokat. Hová lett volna a corporate identity? Fúj :-)

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.02.11. 11:36:58

Vájtszeműeknek ajánlom a gázbowden útját a karbu tetejéhez :-)

odb 2009.02.11. 12:19:56

A háború alatt a formatervezőket Olaszországba küldték erősítésnek gondolom, azok meg ott is maradtak.

Egyébként az már érdekel egy ideje, hogy a hemiszférikus égésterű hengereket manapság miért nem teszik szériamotorokba? Mik a hátrányai?

Suppiluliumas 2009.02.11. 13:00:15

Ez valami eszméletlenül szép. Szerencse, hogy megmaradt, és restaurálták.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2009.02.11. 13:16:48

Hát erre csak azt tudom mondani hogy HÚBAZMEG

A Sötét Lovagban mé' nem így néz ki a Bötmön motorja ? 8)

yeti 2009.02.11. 13:17:30

@bervas: Ahogy elnézem a sárvédők mélyhúzószerszámának elkészítése sem lett volna gyerekjáték.Vajon a sárvédő tartópálcái egy lemezből vannak a sárvédővel,vagy valami "eltüntetett" hegesztéssel készültek?

ZsoltK 2009.02.11. 14:19:53

@odb: talán azért mert találtak jobb megoldást? :) De szerintem (bár 90-es évek utáni hengerfejet nem szedtem le még) minden mai motor alapvetően "hemi". Maga a "hemi" ugyanis csak annyit mond, hogy egy félgömb az égéstér alakja a hengerfejben és semmit mást. Ahogy nézegetem a mai blokkokat, szinte mindegyik ugyanebben az elrendezésben (fél, 3-ad, 4-ed gömb égéstér) kell készüljön. De ha hülyeséget mondok, majd jól megcáfolnak.

Ubul1 2009.02.11. 15:00:14

Ez német járgányhoz képest marha elvont. Egy kinetikus szobor. Egy nappaliban kandallótűz mellett mutatna a legjobban vitrin alatt! Nem semmi meló lehetett helyrehozni...

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.02.11. 16:18:53

@Ubul1: vesszek meg, ha szobor, ha nem, kiprobalnam :)

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.02.11. 20:37:25

@ZsoltK:

A "hemi" a hemiszférikus=félgömb rövid angol neve. Ez a fajta égéstér az 50-es, 60-as években volt divatban. Norton Manx talán, Fiat 1500 biztosan, meg a Peugeot akkori benzinmotorjai is. Jó nagy szívó és kipufogó szelepek fértek el a gömbpaláston. Azonban a gömbszelet alak miatt kicsi volt a sűrítési viszony, és alig örvénylett a benzin-levegő keverék. Az ék (pl: Fiat, Lada) vagy fürdőkád (késői VW boxer, korai soros VW) alakkal kétszelepes motoroknál nagyobb sűrítési viszony és nagyobb örvénylés érhető el. A mai négyszelepesek szinte kivétel nélkül háztető alakú égésteret használnak. Nevezni meg nevezik, ahogy akarják.

booo 2009.02.11. 22:12:38

ríííl bjúúúti :D

dextercapo 2009.02.11. 23:53:22

alomszep .
nagyon sajnalom hogy az art deco nem elt tovabb . az a haboru nem kellett volna . hany hasonlo csodat teremthettek volna meg a gyartok . ez a gep a jelenlegi cuccok kozul a moto 6.5-re emlekeztet . nagyon eltalaltak .
ha egy arnyalatnyit jobban kidolgozzak az oldalso takarolemezeket , akkor egy mai csucscustom gepnek is siman elmenne .

zöldi 2009.02.12. 09:14:24

Ami még szembeötlő, hogy azt a drabális, ocsmány blokkot olyan hihetelen eleganciával integrálták a vázba, hogy szinte észre sem venni.

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.02.12. 11:26:46

@dextercapo: ne is emlegesd, nagyon hianyzik az apriliam motóm.

dextercapo 2009.02.12. 13:08:43

mi tortent vele ? szervizben van ?
remelem nem adtal el egy ilyen mualkotast ...
az egy instant-get , igazi , fajtiszta mualkotas - mar most klasszikus es gyujtoi darab .
ha talalnek egyet nem tul rossz aron , akkor restauralnam csak azert hogy a szobamban legyen az egyik falon es evente csak parszor hasznalnam .

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.02.12. 22:45:33

az egy nagyon jó motor használni is,én több ezer km-s túran is voltam vele.

baowah.blog.hu/media/image/litvania/budapestaaa2.jpg

baowah.blog.hu/media/image/szarva_1.jpg

Eladtam, igaz elővárlási joggal egy barátomnak, mert így jött ki, a három motor sok volt hirtelen.

De egyszer még úgyis visszajön, tudom. Amúgy Németbőllehet behozni, ott azért akad a 4200 összpéldányból egypár.

Darti · http://www.darti.hu 2009.02.28. 14:36:47

Nem tudom ki hogy van vele, de szerintem álomszép...

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása