Apokalipszis az olajfinomítóban

Zorkij 4C, az orosz Leica-licenc a notesz fölött

Miután apai nagyszüleim meghaltak, a ház évekig üresen állt. A hűs konyhában leültünk néha apámmal, a szomszédban volt a barackosunk, jó volt a nyári hőség elől bemenekülni néha, enni valamit, kortyolni a kútból húzott vízből. Néztük a korhadó fűzfáit táncoltató beketfai faluvéget, én nyeltem az ételt, apám mesélt, milyen volt régen, a háború alatt és után.

A vastag falak mögött mindig jó volt a levegő, a szekrények, a padlás és a pajta izgalmas kincseket rejtegetett. Motoralkatrészek, könyvek, limlomok – így került kezembe ez a notesz. Igazából két fémlemez meg egy rugó: a gerincet kicsit megnyitva füzetkét lehet befogni, majd ha megtelt, cserélni.

Nagyon tetszett. Tudják, van az a tipikus rezes szag, ennek is, imádom. Valami ötvözet, jól bírta az évtizedeket. Belelapozva keresztapám kedvenc nótáit találtam, meg egy-két kilométeres bejegyzést, amely a Jawa Pérák 250-re vonatkozott. A gép előbb Zoli bácsi volt, aztán apámé, aztán visszakerült Zoli bácsihoz. Keresztapám, a nyugdíjas autószerelő és legendás bütykölő éppen tavaly támasztotta fel a több mint hatvanéves motort.

Apollo benzin, a pozsonyi finomító reklámtárgya

A notesz már szintén hosszú ideje fetrenghetett, így a megmentés mellett döntöttem. Sokáig ez volt a címes füzetkém – talán még önök is emlékeznek az időszakra, amikor nem az emberek emailjét, hanem az utcanevet és az irányítószámot jegyeztük föl.

A fedlap felirata Apollo Benzin; apám még emlékezett, ez volt a monarchia egyik legmodernebb, pozsonyi olajfinomítója. Hosszú évekig hordtam magammal a relikviát, de eszembe sem jutott utána olvasni a cégtörténetének.

Gyomrában címek, régi szerelmek

Mostanában nem levelezek. Igaz, hiányzik az édes várakozás, amit a boríték feltépése okozott, a lányok kézzel írt gyöngy betűi, az izgalom, a kamaszkori szerelmek. Ezekhez képest az elektronikus posta személytelen, steril, elvesztette minden ünnepélyességét – lassan már kézzel is elfelejtünk írni.

Pár éve már a fiókban lapult a notesz, odahaza, anyáméknál, a régi szobám íróasztalában. Valamit turkáltam, boldogan vettem kezembe, lapozgattam, próbáltam felidézni a benne talált nevekhez tartozó emberek arcát. Néhány régi cimborám eltűnt, van, akiről fogalmam sincs, hogy kicsoda, van, aki híres és ünnepelt lett – jó volt emlékezni a bandázásokra, lányokra, a fiatalos csókok utáni címcserékre.

Most viszont nem lustálkodtam el, megnéztem, mi is volt az Apollo Benzin – érdekes történet, kár, hogy tipikusan kelet-európai. Mivel Pozsony ideális helyen, Budapest és Bécs között fekszik, ideális volt egy finomító felépítéséhez. Vasúton, országúton és a Dunán is jól megközelíthető, nem véletlen hogy 1895. április 9-én a Budapesti Hazai Bank közgyűlésen megalapították az APOLLO ásványolaj finomítót működtető részvénytársaságot. Az alaptőke 1 millió forint, vagyis 2 millió korona volt: 10 ezer részvényt bocsátottak ki, darabját 200 korona értékben.

A finomítót az akkori Malomligeti út (a mai Mlynské Nivy) végére tervezték, az üzembe helyezés 1896. április elején megtörtént. Az első baleset nyolc napon belül héten bekövetkezett: április 8-án tűz ütött ki, a kár 30000 korona volt.

Az első év (1896/97) eredményei a következőképpen alakultak:

Feldogozott kőolaj: 23 560 tonna (kaukázusi a halicsi)

Termékek

Vegyipari benzin: 543 tonna
Motorbenzin: 2 559 tonna
Petróleum világításra: 11 697 tonna
Csapágyolaj: 7 260 tonna
Kenőolaj, egyéb olajok: 1 032 tonna
Aszfalt: 4 191 tonna

A második világháború előtt és alatt nőtt az igény a kőolajszármazékokra: 1943-ra elérték a 160 500 tonnás feldolgozási mennyiséget. A nyersanyag Romániából, Ausztriából, Magyarországról és Szlovákiából származott.

Az Apollo a német hadsereg számára is jelentős mennyiséget szállított, így, mint stratégiailag fontos célpontnak, várható volt a megtámadása. Az öregek által csak pozsonyi apokalipszisnek hívott esemény 1944. június 16-án történt: a finomítót az USA 15. légihadosztálya két hullámban lebombázta.

Összesen 280 tonnát dobtak le: a 158 bombázót 33 vadászgép kísérte. 133 ember vesztette életét, ebből 78-an a finomító alkalmazottai voltak. Rekordidő alatt, két hónap munkával sikerült úgy-ahogy rendbe hozniuk, szeptemberben már termeltek, egészen októberig, amikor az egyesült hatalmak, majd 1945-ben a szovjetek újra lebombázták.

A háború után a szovjet hadsereg fennhatósága alá került az Apollo, megindult a helyreállítás: 1946 novemberére már több üzemrész működőképessé vált. Az államosítás után a céget átnevezték, Szlovák Ásványolaj Finomító Állami Vállalat lett a neve. Ennek jogutódja, a Slovnaft ma a MOL csoport tulajdona. Ilyen noteszem nincs, úgyhogy ez egy másik történet.

Az adatok forrása: olajmuzeum.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr764963659

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

laverdasfc 2012.12.13. 17:54:01

Nem autós témájú, de ha már családi emlékek a témában:
1944.06.02 -én a 15. légihadsereg hasonló mennyiségű géppel támadta Debrecent. Érdemes emésztgetni az egyik szemtanú visszaemlékezéseit:
"Az egyre erősödő morajlás hallatán befejeztük munkánkat és hazaindultunk, mert úgy gondoltuk Debrecen felől hatalmas vihar közeledik, és nem akartunk bőrig ázni. Már a falu (Baktalórántháza) határában jártunk, amikor déli irányból feltűntek a zárt rajokban közeledő gépek. A hangzavar óriási volt." A régió teljes területén hallható volt a közel 600.000 (!) lóerő fülrepesztő morajlása.
Sokan ekkor döbbentek rá a háború elvesztésére. (Jánkfalvy - Gépmadarak a szabolcsi égen)
Pár nappal később a nyíregyházi vasútállomást, illetve a nyírbogdányi kőolajfinomítót is lebombázták.
Az egyik egykori debreceni túlélő mesélte nekem, hogy volt aki tényleg megőszült a félelemtől a pincében.

Breacher 2012.12.13. 18:28:32

"A második világháború előtt és alatt nőtt az igény a kőolajszármazékokra: 1943-ra elérték a 160 500 tonnás feldolgozási mennyiséget. A nyersanyag Romániából, Ausztriából, Magyarországról és Szlovákiából származott."

1943-ban Szlovákiából? Azt hogy?

Breacher 2012.12.13. 19:23:27

@GERI87: Jolvan. Azt hittem akkor még/már Csehszlovákiának hívták.

muz 2012.12.13. 19:57:27

Azért az félelmetes,hogy az ember minden tehetségét arra használja ,hogy a másik embert minél hatékonyabban tudja pusztítani!

GERI87 2012.12.13. 20:09:21

@Breacher:

Ejnye, a múltkor "Ajka" most meg ez!
Beszerezhetnél egy töri térképet is tényleg:) Tudod:
"Ismerd jól a barátaidat, de az ellenségeidet még jobban";)

Az a pár sms-nyi anyag se megy?

master sergeant 2012.12.13. 21:04:58

Breacher!

"1943-ban Szlovákiából? Azt hogy?" Úgy, hogy Hitlerék csináltak egy Tót bábállamot! További infókat a gugliból kibogarászhatod! :-)

muz 2012.12.13. 21:24:19

@GERI87:

Akkor biztosan tudod,hogy kik írják a történelmet?!
A győztesek:-(

Breacher 2012.12.13. 21:35:02

@GERI87: Látom az az egy betű elütés nagyon megragadt.

Tudod még élénken él bennem negyedikes történelemtanárom ki a "két világháború közti Izraelről" beszélt. Előtte se nagyon figyeltem az óráira, de ezek után...

GERI87 2012.12.13. 21:50:41

@muz:

Ez már csak ilyen, egyetemes történelem szemlélet nem létezik.

@Breacher:

És elhatároztad hogy onnantól kezdve bármit mond hülyeség, ami le van írva hülyeség, az egész történelemoktatás magyarellens judeolibsi Habsburg kreálmány...

Breacher 2012.12.13. 21:59:58

@GERI87: Merész ezt így kijelenteni. Bár az tény hogy elég sok hülyeséget mondott, ami nem felelt meg annak ami le van írva.

vladek 2012.12.13. 22:31:40

Köszönöm, jó volt, érdekes volt!

vancello · http://vancello.hu 2012.12.13. 23:34:15

A képek félelmetesek. A történet nagyon érdekes. Mennyi minden rejlik egy apró tárgy mögött is. Köszi!

Mercel 2012.12.14. 00:19:37

@GERI87:

Hehe.
Nagyjából és röviden összefoglaltad a lényeget.

A judeolibsi az még számomra is új:D

"Frigyes"

Gomulka Béla 2012.12.14. 08:12:16

@Breacher: No látod, akkor se kellett volna figyelned. Most mennyivel egyszerubb lenne az élet!

gpack 2012.12.14. 08:24:02

hogy a rákba lehet hogy mindig akad legalább egy olyan troll, hanem kettő aki bármikor bármilyen témáról zsidózásra vált. Nemértembazmeg.

V8, turbó, karbi, benzin.... na ezek aztán az igazán kurucihlető szavak

joejoe1974 2012.12.14. 10:39:10

@muz: Sajnos rengeteg energia elmegy erre a dologra.Amennnyi benzit elpazaroltak egy csata során,azzal sokáig lehetne pl életet menteni mostanában.

GERI87 2012.12.14. 15:27:51

Irónia basszátok meg, irónia!

Katana750 2012.12.15. 11:32:43

A Tisó féle szlovákia elismertsége elég korlátozott volt. 8as kép.

Fanyuvo 2012.12.17. 12:01:24

Nekem erről a folyamatos lebombázásról a Gyalog Galopp jut eszembe:
" Én mégis felépítettem, hogy megmutassam nekik. De elnyelte a mocsár. Tehát építettem újat. Az is elsüllyedt. Építettem egy harmadikat, az leégett, összedőlt, aztán süllyedt el. De a negyedik, az megmaradt."

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása