Éljen a magyar-szovjet barátság!
Sötétedés után értem Kerepesre, és ahogy bebotorkáltam a műhelybe, egyből nagyon kellemes kép fogadott: az a sziluett, amit alapban elképzeltem. Elöl egy Honda CBR 600 F 16 collos kereke, valamikor a 90-es évek második feléből. Rajta egy Harley-Davidsonokra gyártott Dunlop gumi. Ragaszkodtam a jó fékekhez, ezen pedig 310-es tárcsa van, és rá lehet rakni egy hatdugattyús nyerget, mondja Pistike.
Nagyszerű, nagyszerű: jó ez az első kerék, akárhonnan is nézem. De Pistike alapos, elhozta Zoli vecsési bontójából a Virago eredeti első kerekét is, meg persze a villát. Plusz még egy Kawasaki ZXR 250 villáját is, ami elég jó, mert állítható a csillapítás, fordított teló, miegymás, de az rövid volt. Ez kívánja a nyolcvanvalahány centis villát.
Nagyjából érzem az üléspozíciót
-Anatómiailag most elég jól néz ki. Kérdés, hogy mennyire rontja el a látványt a permetező.
–Az? Szuperjól szétjavítja!
-Az a bödön lesz rajta?
Nem, az egy másik: négy permetezőjelölt van, ezeket Pistike a Vateráról már megvásárolta, az összérték harmincezer forint körül jár. Rusztikus bödönök, valószínűleg az lesz a nyertes, amelyiken domborított szőlőlevelek és VINUM felirat is van. Akkor még azt is megfontolhatjuk, hogy ha már úgyis van egy Yamaha Vino robogóm, legyen mellé egy Vinum cruiserem.
Szilvássy István borosgazda permetezni indul
–Na de mi lesz azzal a három permetezővel, amit nem használsz fel? - kérdem a művészt. Pistike szinte nem is érti, olyan természetesen vágja rá, hogy jó lesz az még valamire.
A tank nem egy az egyben lesz a parmetezőtartály, mert egyfelől már a derekába kerül egy hosszabbítás, másrészt Pistike nem adta fel a MZ Trophy-s fejidomot: valahogy előrejön, a kormány elé, abban lesz a dupla lámpa. Dupla?! Nem arról volt szó, hogy csakis aszimmetrikus lehet? Dehogynem, az is lesz: az egyik lámpa olyasféle burkolatot kap, mint a Nissan 280 ZX-é. A másik pedig szintén burkolt lesz, de nem plexivel, hanem réz ráccsal. Hogy Pistike honnan szerez ugyanolyan réz rácsot, mint az a lámpa, ami még sehol nincs, az ő titka, illetve nem titka – azt mondja, legfeljebb kifaragja szappanból és leönteti, vagy összerakja rézdarabokból. Az idom tetejére pedig egy réz szélvédőkezdeményt szán, szegecselve. Nem vagyok nagy szélvédőpárti, de ezt megnézném.
A domborművek a motorra is rákerülnek
És akkor rátérük a légszűrőre. Természetesen fel se merült bennem, hogy Szilvássy művész úr valamilyen katalógus-giccs chopper légszűrővel szúrná ki a szemem, egyébként azokat a jellegzetes házformákat mintha kifejezetten szemkiszúrásra is tervezték volna. Pistike azt mondja, valamilyen munkagép légszűrőháza lesz, egy jó kis olajtükrös. Juhé, mondom, Pobeda!
Nem, nem, mosolyog elnézően Pistike, az túl nagy hombár volna ide, ő egy Bobcatére gondol, ami úgy néz ki, mint egy régi teherautóé, csak kicsi. Ráadásul nem egy légszűrő lesz, hanem kettő – az alkotó már látja is lelki szemeivel, hogy ki lesz vágva a tankból a helyük. A Virago eredetileg a vázon át, egy oldalról szív, van szívászaj-csökkentés is, de ennek egyszer s mindenkorra vége, hiszen a szívás zaja jó zaj.
Yamaha Vinum
Ez nem az Orange County Choppers, barátaim: az egyik permetező kicsit szét volt rohadva, de egy része menthető, ami csodák csodája, pont ráoperálható a tankul szolgáló permetező tetejére. Arra jön egy üszkös borzalom, amiről nem tudom mi, de jól néz ki, és Pistike azt mondja, lesz rá három réz pillangóanya. Az egész furcsaság közepében lesz a tanksapka, ami természetesen egyszerűen nyitható majd, de úgy néz ki, mintha rezeket kéne tekergetnem. Time Machine-hangulat köszön vissza!
Ez valahogy a tank tetején lesz
És a segge? Ó, a hátuljához már itt van két VW Bogár-sárvédő. A kettőből lesz egy, végre Pistike egy kis ifjabb Paul Teutul-os szemfényvesztéssel vastag filccel be is rajzolja, hogyan vágja meg, aztán az egyiket oda is próbálja, hogy lássam. Nekem kicsit túlságosan Indian, ugyanakkor “bazmeg, te beteg állat!” kiáltás szakad ki belőlem a legnagyobb elismerés hangján. A színét természetesen homokszórt fehérben kell elképzelni. A vázat hátul egy kicsit át kell alakítani és a kátsó kerékben tapasztalható kotyogás ügyében KawaSzatival konzultálni.
Ifjabb Paul filccel jelöl
Na jó, és mi lesz a terményzsákkal? Fontos tervezési szempont volt, hogy a motor jól vezethető és használható legyen, tehát tudjak hová pakolni. Pistike egyszer viccből mondta is, hogy egy terményzsákra gondolt, mint rakodóhely, de ezt természetesen nem mondta komolyan. Jelen állás szerint a csomagtartó egy csehszlovák katonai éjjellátó berendezés alumínium doboza lesz. Itt most nincs olyan a műhelyben, de Pistike szerint megtekinthetem az Első Magyar Hadi Veterán Egyesület honlapján (már nincs ott a Börze menüpontban). De egy könnyen felpattintható rendszer lesz majd, mint a régi MZ-ken a helytelenül Klauzernek hívott megoldás, amit a Kesjárék hamisítottak, de a Krauzert senki sem tudta kimondani.
Végezetül szenteltünk egy közös, ötperces meditációt az 1000-es Virago blokkjának, hogy mennyire szép motor is ez. Majd megkértem Pistikét, mondjon néhány szót a rá váró buktatókról.
Egy gyors próba szemből
-Buktatók nincsenek, kidolgozásra váró részletek vannak.
Istenem, lesz egy eredeti Szilvássym! Kezdem igazi műgyűjtőnek érezni magam.
Előzmény: