...és sirjátok neki: Nagyon fáj.

„Irány India!” – kurjantotta jawás barátom a telefonba. Azt hittem, Colombus-trippen van, esetleg extrém túrát tervez. Össze-vissza makogott, komolyan úgy hallatszott, hogy csatlakozzak hozzá és motorozzunk oda, bodros kék füstöt hagyva magunk után.

Nagy nehezen összerakta magát verbálisan, és én is megnyugodtam; nem kell elhagynom Európát az ötvenkét éves motorral. Azonnal számítógéphez akart küldeni, hogy bediktáljon valami webcímet – komolyan, percekig tartott meggyőzni, hogy inkább küldje át mailben.

Sejtettem, hogy valami jawás ügy lehet lelkesedése mögött. Gyanítottam, hogy az ázsiai mutációhoz, a Yezdihez lehet köze. A linkre kattintva a várt mosoly helyett megdöbbentem.

Az Ideal Jawa India Ltd. 1960-ban alakult. Szlogenjük az Örök motor, örök érték volt: ennek szellemében kezdték el összerakni az időtlen kétütemű gépeket. Egy évvel később már működtek is a gyártósorok: 1985-ig dinamikusan, növekvő példányszámban készültek a 350-esek.

A legenda szerint a Yezdi név úgy született, hogy kiküldött týneci mérnökök az első kint elkészült gépet közösen indították be, majd a purrogó kéthengeresen lelkendezve azt kiabálták csehül, hogy „Jezdí”, vagyis mozog, utazik. Ez volt a becenév, majd ’68 után márkanévvé változott. Az indiaiak nagyon megszerették az egyszerű, könnyen karbantartható gépet – a mai napig rengeteggel találkozni kint.

A linkre kattintva a pusztulás képeit találtam. Nem voltak újak, a leírás szerint 2002-ben készültek, amikor a haldokló gyár gazdát cserélt. Elszomorító látvány: nem csupán a raklap egyszerűségű 350-esek fetrengtek szétdobálva, hanem olyan kincsek is, mint a CZ Walter négyütemű versenymotorja. Hogy a pokolba került az oda, és miért volt ott? Hol van most? Mit csinálnak vele?

Ugyanezek a kérdéseim a Libeňák féle „Kombájn” terepmotorral kapcsolatban, a Bizon prototípussal, az 559-es katonaival, de aggódva fedezek föl a koszban egy nyolcvanas évek eleji 250-es krosszot is. Hegyekben állnak az alkatrészek, kormányok, keréktárcsák, mind új. A beépítendő blokkok a földön sorakoznak, a krómozásra váró kipufogók kupacban állnak az udvaron.

Nem úgy néz ki a gyár, mint amit tíz perce hagytak ott – motorszerető emberként, Jawa tulajdonosként legörbül a szám, hogy nem lehettem ott, nem szanálhattam, nem menthettem meg azt a néhány, a sok átlagos Yezdi közé kevert eredeti csehszlovák sportritkaságot. Nagyon fáj.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr741656382

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zvili 2010.01.08. 11:41:17

jaj...a szivem szakad meg...

Bencesz 2010.01.08. 12:09:44

Mindjárt szerzek egy teherautót, és már indulok is, ezt nem hagyhatom.

Csizirájder 2010.01.08. 12:19:11

Beszarás! :o :o :o Így múlik el a világ dicsősége. :(

energe (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=Ckpr994iQ2s 2010.01.08. 12:39:41

sőt! Egy munkást is otthagytak, a 12-es kép szerint! Szerintem már éhes lehet egy kicsit és k.fáradt!

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2010.01.08. 13:13:29

ugyanmár, minek mennétek ti ki indiába ezekért? ott sokkal nagyobb szükség van rá, ha nagy számban futnak ilyenek. ők széthordják majd, nyugodjatok meg.

nitrobi 2010.01.08. 13:19:36

nem lenne hűlyeség hazahozni őket.

ghostdog75 2010.01.08. 13:24:42

Árpád!
olyat lehetne kérni,hogy az egyes képeket kommentálni,mi is van konkrétan rajta?mégha csak nyomokban,darabokban is?pl. xy korsszmotor,mellette xy oldalkocsi 19xxbol...tudom macerás,de mint nemszagértőnek nagy segítség lenne a látottakban való elmélyülésben,utánakeresésben...
hm?
dankebitte.:-)

mudszeparator 2010.01.08. 13:40:06

Nem vagyok egy Jawa-fan, de ez nekem is fáj.
Kiváncsi lennék mi történt ott, elvitte az embereket a ludvérc, vagy fájrontkor szóltak nekik, hogy holnap már nem kell visszajönni? Vagy majd szólnak, és azóta is a visszahívásra várnak?

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.01.08. 15:03:08

Nem lenne hülyeség néhányan összeállni és 10 gurigát befektetve megvásárolni MINDENT:)

biker_kolee 2010.01.08. 15:56:16

Ez tényleg szomorú. :(

apamacko 2010.01.08. 16:32:34

@scheerti: 10 gurigám akad!
Jawa-sként elszomorító látni mennyi kincs van szétszórva :-(

petersen 2010.01.08. 16:54:13

szervezzünk egy csoportos túrát, és aki kapja marja alapon takarítsuk ki a gyárat!

Tekila (törölt) 2010.01.08. 17:10:28

Épp most vagyok benne könyékig egy 559-es csepptankosban. Tövig járom a lábam egyik börzéről a másikra, és még így is örülhetek, ha összeáll a paripa a szezonra!
Mennék egy karikát a gyárban én is nem mondom!
Egyébként szerintem sok szoci szerelősor így végezte. Engem ez szomorít el a legjobban...

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2010.01.08. 19:31:10

Gyerekek!

Mi ez a rinyálás? Mi?

Ez egy motorkerékpár. Egy kereskedelmi termék, semmi több.
Miután a cseheknél végleg elavult lett a konstrukció, Indiában még nyomták egy darabig, mert ott még elment. Már ott sem. Gondolom, hogy már ott sem kell a kutyának sem, azért járt így ez a gyár is.
Senki ne sajnáljon semmit!!!

energe (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=Ckpr994iQ2s 2010.01.08. 22:16:21

Csumpi! Itt csak ilyen kommenteket illik írni, mert ha nem, akkor neked esnek! Valszeg ezzel a kommentemmel most levettem ezt a terhet a válladról!
És nem tudtok valamit az étá RÁKÉTÁ porszívó gyárról?

szatyi 2010.01.08. 22:17:39

@Csumpi Hálidéj (Mk412): Mondod te, aki egy tüzéptelepről kiásott őrbódét szeretne közlekedésre használni :)

pog ma thon 2010.01.09. 00:19:04

Csumpi Szabadság: Nosztalgia vaze ! Tudod az egy emberi érzés amit a mult megszépit.

pet77 2010.01.09. 08:13:14

Szerintem ez nem indiában van...
...ahhoz még igy romosan is túl pedáns!
Inkább valami tréfáskedvű gyűjtő műhejye lehet szlovákiában.sztem.
..mit keresne ott az a CZ versenygép eredeti állapotban?Egy ilyenért európában ölnek...tudta ezt a fotós is!
Indiában egy ilyen telepet 3 óra alatt kirámolnának...
...Nem, ez nem lehet india!

energe (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=Ckpr994iQ2s 2010.01.09. 09:07:06

India ez! Azért vannak kevesen a gyárban, mert ebédszünetre mentek, ott így néz ki egy működő gyár!

Psziho 2010.01.09. 09:41:39

annyival már fejletebb india hogy nem lopták szét bezárás után a gyárat

nálunk?

Psziho 2010.01.09. 10:05:34

nálunk szétlopták volna!

a honi indiaiak:)

energe (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=Ckpr994iQ2s 2010.01.09. 10:55:02

azoknak már csak lerágott csont marad, az értéket a 'mieink' viszik el!

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2010.01.09. 11:18:06

Nincs ott semmi érték. A vasnak sem sokat adnak most kilójáért.

energe (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=Ckpr994iQ2s 2010.01.09. 12:28:06

én sem értelek Csumpi! Lada webáruházat hoz be a linked, de ezeket meg fikázod. Az szememben ugyanaz!

JawasZoli 2010.01.09. 15:13:35

Szevasztok, szerintem is lesujto latvany.a www.jawaczownersclub.co.uk oldalon mar lattam link formajaban a yezdi gyarrol ilyen kepeket.
amugy itt van egy erdekes oldal www.jawagallery.net
amugy aki a jawat szeretei az rossz ember nem lehet.

JawasZoli 2010.01.09. 15:20:29

www.jawaczownersclub.co.uk www.jawaczownersclub.co.uk/links.htm/
www.jawamotorcycles.co.uk/
nehany erdekes link. amugy szivesen vennek vagy vennenk hasonlo rovatot a totalbike keretein belul ami tematikusan feldolgozza a szoci-motorokat, vagy valamifele totalbike/veteranbike szekciot. vagy egy gyarlatogatast a Jawanal, az ujra eledezo Mz nel, hogy is vannak manapsag, mert ha a Catherem-i gyarba beengedtek a totalcar stabjat, akkor szerintem a Jawa gyar szivesen venne erdeklodoket. www.jawa.eu a gyar web oldala, Ivana Veverkova az exportos/makketinges csaj.
udv, sok sikert, Zoli

Kopasz Szuzukis 2010.01.09. 19:09:52

Az én agyamat ennél jobban felbassza az a tény, hogy az inglisek a 250-es 4ütemű dzsawwát 1 milka alatt megvehetik. Miközben Abszurdisztánban nemigen lehet milla alatt normális kulimotort venni. A 125köbcenti épp kevés. A 600-650 meg már sok(k).

peterrock 2010.01.09. 21:32:21

Szevasztok! Nagyon elszomorító ilyet látni :( Akinek meg ellenkező a véleménye, annak nincs szíve. Nekem "csak" egy 125-ös ETZ-m van, ami az első motorom, de akkor is nagyon bántana, ha hasonló állapotban látnám...Főleg, hogyha beírjátok a google-be hogy yezdi.com, akkor az a szöveg fogad, hogy Yezdi=The Forever Bike,Forever Value...Hát majdnem
Na széles utat mindenkinek!

donphobos 2010.01.10. 16:40:48

Valaki megjegyezte a dátumot is esetleg? 2002-ben készült képeken megy a sírás-rívás, időgépet is vigyetek ha onnan haza akartok hozni valamit :-)

Egyébként van még ott sok kuriózum ma is, érdemes különféle "egzotikus" motoros túrákra rákeresni, amik vagy oda mentek vagy érintették Indiát.

Üdv!

JawasZoli 2010.01.14. 07:28:53

@Kopasz szuzukis:
ha a 250-es Jawa-ra faj a fogad, akkor nezz korul a csehorszagi kereskedesben, lehet hogy onet be tudod szerezni. vedd fel a kapcsolatot a gyarral, tuti hogy meg tudtok egyezni, mert toluk vettem egy celszerszamot a 350-hez, egyenesen a gyartol, mint maganszemely, mindenfele afa szam nelkul. szoval hajra!!

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása