Temető az autópálya szélén

Egy kereszt többet ér tíz plakátnál. Hiába látunk akár tíz kilométerenként óriási felületre nyomtatott baleset-megelőző hirdetéseket, bokánk nem válik könnyebbé, tenyerünk nem csavar kisebbet a gázon. Ha a szerpentinen meglátjuk a veszélyjelző táblát, még vissza is gangolunk: élvezetes szakasz jön.

A közutak melletti keresztek egy-egy halálos baleset mementói – kihelyezésük elvileg tilos, mégsem bántja senki a művirággal, mécsessel díszített emlékhelyet. Nincs ennél jobb elriasztó marketing, mondják a közutasok, a halál kézzel fogható nyoma majd’ mindenkit gondolkodásra és óvatosságra int.

Németországból hazafelé a cseh autópályát választottuk; aki járt már rajta, tudja, hogy a betonlapokból álló D1 mennyire zajos és rázós út. Hamarabb zsibbad az ember, hamarabb csordul túl a húgyhólyag – aki csak teheti, megpróbál túlesni azokon a kilométereken. A sietségnek ára van: kiugróan sok baleset történik arrafelé.

Nyújtózni álltunk meg mi is, valahol, csak úgy találomra. Óvatosan lépdeltünk, lábunk elé néztünk – a puruttya utazók előszeretettel ürítenek a fűbe. Nem akartunk úgy járni, mint Dr. Orosz két éve; őt Ommm még a Youtube-ra is feltolta.

Gyanúsan tiszta volt minden, nem is értettem addig, míg meg nem láttam a fűben rendbe állított kereszteket. Talán katonasírok? Vagy buszbaleset? Kíváncsian mentem közelebb – a fűben a D1-es autópálya szimbolikus temetője volt. Minden évnek egy kereszt, minden kereszten egy szám, hogy abban az évben hányan hunytak el az autópályán. Sokan, minden évben sokan. Csendben indultunk tovább, és lassabban is, hisz ki akar egy szám lenni ezeken a kereszteken?

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr341445283

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Evil1979 2009.10.12. 17:46:42

A baj az, hogy gyorsan, nagyon gyorsan elfelejti az ember az ilyen mementókat, és fél óra múlva már megint csutkán húzzuk a gázt, vagy nyomjuk a pedált.

valami külföldi 2009.10.12. 17:52:33

én eddig egyszer nyomtam többet mint kellett volna... semmi baj nem lett belőle a rémületen túl... mégsem felejtem...

Szsrobert 2009.10.12. 19:31:59

Az út- és látási viszonyokhoz alkalmazkodva kell vezetni.

wasch 2009.10.12. 21:49:10

@Szsrobert:
csak ezt szeretik fordítva értelmezni: ha süt a nap és jó az út, akkor jobban mennek, mint kellene. (Persze a legjobb vezetők, 100%-osan érzik a gépet, így érthető is)
Ez egy korlátozó kitétel.

Simply a slave 2009.10.12. 23:49:33

Ezek lúzerek akik nem tudtak vezetni. Letekertem már több mint 300e Km-t, nem kis tempóban áéltalában. Sose volt baj és nem is lesz.

pog ma thon 2009.10.13. 02:10:54

N@Simply a slave: Nincs még bokasülyedésed az arcod miat ?

Johnny Bravo 2009.10.13. 04:24:57

@Simply a slave: szerencsére sosem volt baj, és nem is lesz. hiszen hogyan is merne esetleg egy teherautó kimenni eléd, amikor nem kis tempóban mész a belső sávban. hogy is merne eléd kifordulni egy traktor, vagy átmenni előtted két búzatábla között, vagy egy lovasszekér befordulni balra, amikor épp elférnél, esetleg egy szarvas átszaladni előtted, vagy békák átugrálni, ne adj isten, a sárgán még épp árférni próbálni egy 40 tonnás félpótot húzó nyerges, vagy egy kukásautó. Viszont remélem egy labda kigurul eléd az útra, és a gyereket az anyja kapja el, a kormányt meg te, és 100m plafonon csúszás után, mikor kiszállsz, azt mondod: "mák, hogy senkinek semmi baja"

Szsrobert 2009.10.13. 06:43:06

A balesethen nem kell neked hibáznod.
Elég, ha más hibázik.

nitrobi 2009.10.13. 08:32:23

Simply a slave -
Akár egy olajfolt, vagy felhordott kő is csúnya munkát tudvégezni.
Fontos tényző, hogy az ember tud vezetni és jók a reflexei de van sajnos rajtunk kívül álló tényező is mint ahogy előttem is írták.

Részvétem az elhunytaknak!

Széles utat mindenkinek!

mercurius 2009.10.13. 08:46:28

Lebontatnám az útszéli mementókat. Már ott tartunk, hogy gránit emlékhelyet alakítanak ki az út mentén.
1. Ocsmány
2. semmi közöm hozzá, miért terhelnek vele
3. a kórházi kórtermekbe sem állíthat senki mementót, pedig ott is szenderülnek jobb létre emberek.
4. balesetveszélyes.
Erre mifelénk (Somogy, 66-os út) szinte minden kanyarban van egy ilyen. Jó részük friss, emlkeim is van róluk. Amikor a mocis srác a két faluval lejjebbről 170-el csavarodott útszéli fára. Ott most komplett emlékmű van. Fantasztikus. Emléket kell állítani az idiótáknak...
Ezen már többször kiakadtam.

Sokan sok kilométert autózunk/motorozunk az utat kellene figyelnünk, meg egymás járművét, nem az ilyen tüntetéseket.

A részvét megvan, ám sztem dicsekedni nem kéne

The Green Manalishi (törölt) 2009.10.13. 09:25:06

mercuriussal értek egyet.
Ezek a mementók tolakodóak, alig hinném, hogy a veszélyesen vezetők (pl.: Simply a slave) ettől magukba szállnak - talán a gyászolóknak segítenek valamit.
A Bécsi úton, az iskola mellett lassan a halikarnasszoszi mauzóleum kisebbített mását építi fel valaki - nem hiszem, hogy a gyász ilyen módon a közösségre tartozik.
A mások iránt érzett felelősséget máshol/máshogyan kellene elsajátítani.

Shuto 2009.10.13. 10:57:54

Szerintem sem az út szélére tartozik a gyász, de figyelmeztető jelnek jók. Attól még, hogy nem szeretünk szembenézni a halállal, még létezik. Engem nem terhel, hanem figyelmeztet, hogy annak ideje előtt ne akarjak jobb létre szenderülni. A mauzóleumot én sem tartom jónak, akkor sem, ha értem, hogy nem a balesetnek, hanem a szeretett embernek állítanak emléket.

torma99 2009.10.13. 11:46:31

Az útszéli emlékekkel az a baj, hogy nagyon sokszor az idióta hozzátartozók, legtöbbször halottak napján meglátogatják ezeket. Eddig még nem is lenne probléma, de legtöbbször csak megállnak (leginkább az útról félig lehúzódva!) abban a veszélyes kanyarban, beláthatatlan útszakaszon, ahol az eset történt és ezzel súlyosan veszélyeztetik a közlekedőket. A 7328-as, 74-es, 75-ös egyes szakaszairól beszélek.

khaleeji 2009.10.13. 11:51:09

Senki nem beszél róla,de lassúhajtás legalább tízszer annyi balesetet okoz, mint a gyorshajtás, főleg a forgalmas főutakon.
A 70-80 km-el döcögő járművek mögött óriási konvojok alakulnak ki, mindenki elkezdi előzgetni,egymásra ráelőznek, közben hatalmas a szembeforgalom is. Ez a balesetek egyik legfőbb oka.
A másik legjelentősebb baleseti ok a figyelmetlenség, ennek azonban a gyorshajtáshoz semmi köze, sőt ,mikor az ember rendesen nyomja a gátz, sokkal kevésbé lankad el a figyelme, mint ha csak 90-el andalog.

torma99 2009.10.13. 11:58:33

@binrashid: 90-el andalog az ember?Ha rendesen nyomod, jobban figyelsz? Erre ajánlok egy fékút számolót, írd be a google-be, hogy milyen óriási a különbség lehet. A megengedett sebességet érdemes betartani, nekem meg sem fordul a fejemben ,hogy átlépjem.
A túlzottan lassan közlekedők viszont szerintem is veszélyt jelentenek, mert azok akik szerint a 90 csak andalgás kezdik őket előzni ott is, ahol nem lenne tanácsos. Ez nem is közvetlen, hanem közvetett veszély, mert ha nyugodtak lennének az emberek és felismernék, hogy a kockázatos előzést bevállalva kb 2-3 percet nyernek , ehelyett várnák a megfelelő alkalmat és ott előznének.

diktatorikus kleptokrácia 2009.10.13. 12:07:07

indulj el időben, s akkor nem kell gyorshajtanod. ezt kellene megértetni a sok baromarcúval, s tudomásukra hozni, hogy az eddigi tapasztalat low-fast sem ér, ha az ő hülyeségük mellé váratlan tényezők párosulnak. gyorshajtó baromsága miatt lett már ismerősöm statisztikai adat

The Green Manalishi (törölt) 2009.10.13. 14:49:07

@binrashid: "mindenki elkezdi előzgetni,egymásra ráelőznek, közben hatalmas a szembeforgalom is."

Értem.

Szóval nem az ész nélkül előzgetni kezdők, hatalmas szembeforgalom esetében egymásra ráelőzők, hanem az ún. lassan hajtók okozzák a balesetet.
Ugyanúgy, ahogyan a hátulról belémrohanó szerint is én vagyok a hibás, mert hirtelen fékeztem, hiszen ha lassítás nélkül belerohanok egy elém kanyarodóba, esetleg nem jött volna belém.
A kanyarból kiszálló sem tehet a bajról, az a kurva eső az oka, mert ha nem esik és vizezi össze az utat, akkor simán bevette volna azt a kanyart, máskor mindig sikerül.
Ha zebrán gázolnak egy gyereket, arról a hülye tehet, aki "csalogatta" a gyalogost és nem az, aki elkaszálta.
Egyébként meg nyilván érdemes a (technikailag) lehető legnagyobb sebességgel közlekedni, hiszen akkor fokozottabban figyelünk.
Legalábbis nekem hasonlók jutnak eszembe, gondolatmenetedet követve.

Oktato 2009.10.13. 21:17:50

Érdekes dolgokat olvasok néhányatoknál -andalgás versus száguldás, időben indulok vs. mennyit nyerek vele stb.- kb. 1,3 millió km-t vezettem vegyesen /autó/motor/tgk/lassú/gyors/ egy darab balesetem volt /részben az én hibámból kb a 200e.-ik km-nél.csak anyagi kár Lada vs. FIAT125p/ mégis az az igazság, hogy előre láthatsz, de aki hibát akar elkövetni az el is követi. Aludtam már be 40-es tempónál is/szerprentin és a szalagkorlát nagyon közel volt/ meg 160-as autópályán is/ a "hangos" záróvonal mentett meg, a poén az, hogy a BAL oldali/. Én nem akarok több hibát elkövetni, így állok a vezetéshez és a többieket figyelem ugyan úgy ahogy ők engem. Aki hanyagul vezet az azt feltételezi rólam, hogy én is hanyag vagyok.

Oktato 2009.10.13. 21:20:36

Mellesleg a motoros bukásaim csak a saját ostobaságomnak köszönhetem, csakis magamat veszélyeztettem és csak anyagi károm lett/ebcsont beforr:-)/.

M_R 2009.10.14. 09:35:02

@Simply a slave: Gratulálok.
Nekem ez kb. 3 év alatt jön össze. 20 éve vezetek. "Letekertem" kb. 1.5 millió km-t, de nem vagyok ennyire magabiztos. Jött már ki elém traktor, kerékpáros, esett ki az előttem haladó által vontatott utánfutó kereke... soroljam?

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása