Ezt szereltem egész télen

Pontonban turkálni? Piha. Steyr-Puch-alkatrészeket homokfúvatni, alapozni, festegetni? Mit képzelsz... Szent Szobrot polírozni végtelen türelemmel? Dehogyis, ugyan már. Mert még a legnyitottabb házasságokban is eljön a pillanat, amikor a faszi egy kicsit nem az újabb numerákkal és a szeretők szinkronizálásával tölti az idejét, hanem szusszan egyet, hazamegy, visz egy csokor virágot a feleségének és megsimogatja hivatalos gyermekeinek feje búbját. Néha törődni kell a hátországgal is.

Nem vagyok csapodár típus, szeretőm nincs, 21 éve ugyanazzal a csajjal vagyok, aki egy ideje mintha már a gyerekeim anyja is lenne. Szerető helyett autókat és motorokat váltok, próbálok ki, hágok meg és küzdök velük idegkimerülésig, a mi nyitott házasságunk Katival úgy néz ki, hogy amíg a vasak lecsapolják az energiáimat, egészen biztosan hűséges leszek.

DSC00460
2013 tavasza - itt már elkezdtem gondolkozni rajta, hogy Spacyt hamarosan szét kell szednem. A hamarosanból később lett

Azonban gépjármű-hárememben is van kettő, akik nem a promiszkuitást, hanem a stabilitást jelentik. Egyik az utcán álló, napi nyúzást elszenvedő, gyerekeket minden reggel az iskolába, alkatrészeket ide-oda, családot vidékre hurcoló igásló, a Foltos, azaz az 1973-as állólámpás Merci. Ő autónak van, Suzuki Swift helyett. A másik a Honda Spacym, aki az igazi, cselédsorban tartott rabszolganőm, ő főzi az ebédet, cseréli az ágyneműt, takarítja a vécét.

Bizony, a Spacy az a jármű, amelyet úgy vettem 2011 őszén, hogy ennyi pénzért talán majd két hónapig kihúzza, aztán meglátom, mi lesz vele. Aztán - bár a teljes hajtásblokkja már a megvásárlás pillanatában is lötyögött, az eleje sem volt túl masszív, az első fékje mindig is ropogott és alig fogott, az akkuja öreg volt, kicsit nehezen indult hidegen, dobált a kuplungja és már akkor majdnem 60 ezer kilométer volt benne - kicsit tovább húzta, mint a legmerészebb gondolataimban húznia kellett volna.

DSC00474
Tavalyelőtt ősszel, Tatára menet már nagyon zavart, mennyire bizonytalan

Még amikor most ősszel szétszedtem, sem volt más baja, mint azok, amikkel megvettem, igaz, azok közül néhány erőteljesebbé, sőt, egyenesen riasztóvá vált. Közben belement bő 11 ezer kilométer; igazából a Spacy kapatott rá masszívan a robogózásra, annyira, hogy ma már komoly elhatározásomba kerül, hogy motorra üljek, stílusosan, mint rendes emberhez illik. Mert egy 250-es robogó igazából szinte mindenre alkalmas, amire meg nem, arra már úgyis inkább autó kell. Városba, vidékre, belátható mennyiségű cuccot elhurcolni, kollégát eldobni haza, leugrani Balatonra este és vissza éjjel, megnézni a nyaraló gyerekeket - erre mindre jó a 250-es. Komplett Ponton hátsó hidat, Ikea-bútort pedig úgyse ezzel viszel, miként a Zsiguli-Fiat 124 összehasonlítót lefotózni is jobb, ha az állólámpás Merciddel mész Pécsre, mert hazafelé, hullafáradtan, a hűvös estében már jól fog esni a nagy fotel, a szélmentesség, a fűtés.

De A Spacy-felújítást nem odázhattam tovább, pedig utálok motort szerelni, az mindig komplikált. Passzentos a hely, csak egyféleképpen fűzheted a dolgokat, mert máshogyan nem működik majd, mindenhez görnyedni kell (nincs motorszerelő állványom, még satupadom se), a fék nem akar lelégtelenedni, a karbi leszereléséhez háromcsuklós ujjak kellenek, a beütött csapágyak az istennek se jönnek ki - tényleg, nem is tudom, hogy autón kellett-e már alkatrészt Dremellel levágnom, motoron viszont számtalanszor.

DSC00652
Elég ronda egy ilyen, ha leveszik a héját

2014 őszén tehát nyeltem egyet, vettem egy Suzuki kisrobogót, hogy legyen mivel kihúznom a telet. Alig másfél hónapot használtam, közben vettem bele másik benzincsapot, akkut, miegymást, de most egyébként árulom is, mert télire inkább átültem a feleségem Aprilia Sportcityjére, ugyanis az befűt a Tucano Urbano alatt, s hosszú időre leállítottam a Spacyt.

Vagy másfél éve készülök lélekben erre az aktusra, de amikor utoljára kivettem a motorból az akksit, összeszorult a szívem. A Spacy az a járművem ugyanis, amely 150 kilométerenként kért egy tank benzint, 1500 kilométerenként igényelt egy liter olajat (az egész olajcsere elvégezhető bő öt perc alatt), különben semmi. Hajtószíjat és egy-két apróságot is csak azért cseréltem benne vagy másfél éve, mert úgy éreztem - illik.

Másfél éve figyelem az amerikai oldalakat az ebay-en (Európában sokkal kevesebb Spacy-t forgalmaztak, alkatrésze akad itt is, csak nincs választék), a Ponton- és Puch-alkatrészek mellett teszegetem be a figyelőbe a hátsó rugóstagokat, elektromos elosztókat, hátsó felfüggesztés-csuklókat, első munkahengereket s hasonlókat. De a legjobb az lett volna, ha találok egy jó donort, aminek nem kotyog a futóműve, amiben van egy jó kuplung, egy jó szívatópatron, legalább egy jó gumi, néhány egyéb csetresz.

DSC00654
Ez csak egy része a burkolatoknak, a java a bungiban van

Megnéztem egy rakás 250-es Spacyt a jelölt idő alatt, mind, de mind lógott hátul, úgy, hogy a tulajok gyakran nem is tudtak a hibáról. A klasszikus "mit vársz tőle, hiszen öreg" problémakör, amikor hibafelmérés és karbantartás helyett az anyagilag és fáradságilag kétségtelenül célravezetőbb struccpolitikát folytatjuk. Én viszont gyűlölöm a szarul működő műszaki tárgyakat, nekem az roncs, még ha tud is menni, van is rajta vizsga. Ha már felgyűröm az ingujjamat, én egy jó Spacyt akartam. És csakis Spacyt, mert jó vezetni, mert jól ülök rajta, mert kellemes a hangja, mert szeretem a rugózását, az önműködően kikapcsoló indexét, a pici méretét, a hűségességét, a kreténségét - hogy nem jön velem szembe másik.

Végül, amikor már a Suzuki Gemmával jártam vagy egy hónapja, és már készültem Amerikából megrendelni az alkatrészeket, felbukkant egy rendszámos, vizsgás, ütött-kopott Spacy a hasznaltautón, olcsón. Aznap este ott voltam, ismertem a tulajt, egy börzén én adtam el neki a CB125-ös, kéthengeres Hondámat vagy tizenöt évvel ezelőtt, emlékeztünk egymásra. Csoda történt. Bár a motor szörnyen nézett ki, ragasztott idomokkal, háztartási gumilapból vágott lábdeszka-gumikkal, teljes légszűrőház-hiánnyal, bizarr módon minden jónak tűnt rajta, ami az enyémen rossz volt. Nem lógott sem az eleje, sem a hátulja, finoman húzott álló helyzetből, rángatás nélkül, pöccre indult - a mindenit. Elvittem, alku nélkül, azzal a tervvel, hogy csinálok egy jó és egy rossz Spacyt, utóbbit nyomott áron áruba bocsátom, a különbözet pedig az enyémnek a rendbe tételi díja, ami még mindig sokkal kevesebb, mintha Amerikából szerzem be a cuccokat. Ha pedig elakadok az egyikkel, mindig tudok puskázni a másikról.

Így legyen ötösöm a lottón.

DSC09816
A szegény donor

Pillanatok alatt ledobáltam a ruháját, szerencsére ezek a régi Hondák jól szerelhetők, mindennek masszív, behegesztett anyája van, itt nem divat az önmetsző csavaros technika. Ha már, akkor a másik Spacyt - nevezzük innentől donornak - szintén lehéjaztam. Két csinos kupac gyűlt össze alaktalan és koszos műanyagdarabokból, illetve kaptam két ágas-bogas csontvázat. Hű, nem szép látvány egyik se, másik se.

Tudtam én előre, hogy egy viszonylag zúzós munkahely és két gyerek között, pláne karácsony táján nem a Spacy-szerelés lesz az, amivel fekszem-kelek, ezért csak januárban jutottam el oda, hogy a saját Spacymet némi Brigéciol és erős slagozás segítségével szerelhetővé takarítsam. Látják, így már mindjárt jobb, csodás rat-robogó alap született.

DSC00670
Lemosva. Ugye, milyen guszta?

Addigra felmértem a hátsó rugóstagok állapotát (kuka), lecsavartam a kipufogót (szerencsére jól tartja magát, pedig ez az, ami állítólag minden Spacyn elrohad), úgy már hozzáfértem a jobb oldali, kiegészítő hátsó lengőkarhoz (ennek a csapágyából tényleg kihullottak a golyók, nahát).

Jöhetett az, amitől féltem. Ki kellett vennem a teljes hajtástömböt, hogy hozzáférjek azokhoz a szemét perselyekhez. Csak tájékoztatásul megjegyzem: ekkortájt már közel két centit mozgott ide-oda a kerék a hátsó szélénél, az első csak fél centit, de együtt, pláne a hatástalan hátsó lengéscsillapítókkal, pláne a Róbert Károly körút hosszanti bordáin, olykor átlóban sávot váltva borzasztó érdekes rodeót adott ki a nyeregben. Az autósok csak néztek!

DSC00773
Csőkígyó-rendszer

Víz leereszt, ezer vezeték, cső (itt van kartergáz-lecsapató rendszer, vizes karburátorfűtés is, komplikáltabb ez a motor, mint az autóim), bovden leműtése után kihúztam a tengelyt, és a földön volt a hajtás. Ilyen kis nő hogy tud ekkora babát szülni - jutott eszembe a hasonlat a blokk láttán. Valahogy képtelen voltam elképzelni, hogy ez az idomtalan vasdarab mind ott szokott lenni a fenekem alatt, amikor motorozok. Ja persze, a tank meg papírvékonyságú, azért fér el.

DSC00775
Kint a hajtás

A donorból már ki se fűztem, csak a legszükségesebb drótokat, épp csak annyira húztam el a tömböt, hogy ki tudjam venni a hátsó csuklót - még mondja valaki, hogy nem gyakorlat teszi a mestert. Nézem a csuklóban a hosszú csavarokat, ezek nem mozognak. Vizsgálom a csapokat az egyikből, nézem a másikét - hát ezek nem túl kopottak. Ellenben a perselyek az enyém blokkjában - aha, ott a kulcsa a lötyögésnek.

DSC01342
Állítható dörzsárral adjusztáltam tökéletesre

Egy pontosan illeszkedő dugófejjel kipüföltem ezeket a blokkokból, összecseréltem őket. Persze a püföléstől zömült a széleken az anyag, tudom, az ilyet ki szokás hajtani, nem ütni, de vehettem volna hosszú csavarszárat, pontosan illeszkedő alátéteket, aztán a végén úgyis megpüföltem volna. Egyszerűbb volt így, nem restaurálni akarom a motort. A széleken beszűkült perselyeken azonban nem tudtam áttolni a csapokat. Sebaj, Simon Lacitól kaptam a klubon csodás, állítható dörzsárat, s több menetben, lassan, óvatosan tágítva az átmérőt, hozzápasszintottam az alkatrészeket egymáshoz, csodás lett, becuppant mind a két oldalon, vastagon bezsíroztam mindent (a csapokon van zsírvályú is, hogy legyen évekre elég anyag), összeraktam a csuklót. A legnagyobb hiba kipipálva, bár pillanatra elgondolkoztam azon, hogy beletegyek egy-egy zsírzógombot az öntvénybe. Igazából - lustaságból hanyagoltam.

DSC01348
Alaposan megtömtem zsírral

A másik Spacy csapjai bezzeg dörzsárazás nélkül összementek, lötyögnek most vígan. Bálint fiamat segítségül hívva betettem a blokkot először a donorba - hogy ne feszüljenek tovább a kábelei, mellesleg gyakoroljak is egy jót. A másiknál már olajozottan - sőt, szinte zsírozottan - csusszant be a hideg vas, öt perc alatt már bent is fickándozott a helyén. Szigorúan egyetlen dimenzió mentén a korábbi kettő és fél helyett, csak jegyzem meg halkan.

DSC01329
Bálint segített helyben tartani a dolgokat, amíg minden klappolt

Jöttek a kerekek. Volt összesen két, szinte tökéletes külső és két, a levegő benntartására viszonylagos hatékonysággal képes belső gumim. Sajnos ezeket a tulajdonságokat a Jóisten a lehető legnagyobb entrópia elvét követve osztotta szét a négy felni, négy belső, négy külső viszonylatában, ezért mehettem gumishoz. 10-es kereket a közelben csak a Szentmihályi úti gumisnál cserélnek, viszont legalább nem drágán és nem lassan, egy óra múlva már kezemben volt a fasza kombináció - két, minden tekintetben használhatatlan kerék és két, minden tekintetben kiváló. Már csak a féktárcsát kellett áttennem a donor robogó, most már pocsék kerekéről a sajátomért, mert míg az én régimben mély volt a vályú, a vett Spacyn viszont kvázi vadonatúj volt a tárcsa.

DSC01361
Erről a kerékről kellett a féktárcsa

Néhány napos pihenő következett, családi élet, munka, miegymás, ismerik, majd újabb szusszanás és a tavalyról maradt szabadságom egy részének beáldozásával újabb csodás, magányos csütörtöki óráknak néztem elé a garázsban. Pár óra alatt kibányásztam minden használhatót a donor Spacy első futóművéből, s a helyére beműtöttem a sajátom romjait - még mindig nem győztem csodálkozni, hogy a sors mennyi használható alkatrészt vetett elém egyetlen dirib-darabra törött gúnyájú, öreg, olcsó robogó formájában.

Az első féknél csak tovább ámultam. Legutóbb a saját Spacymen azért nem cseréltem betéteket, mert képtelen voltam kitekerni a berohadt tüskéket, amik azokat bent tartják. Ennél a donornál jöttem rá, hol volt a bibi: gyárilag az imbuszos végeken van még egy-egy, szintén imbuszkulccsal rögzített dugó, ami nem engedte bejutni a párát, a sót. Hát az enyémbe belement. Így a kopott fékbetétes szettet megkapta a másik Spacy, az enyémre felugrott a szuperül szerelhető másik.

DSC01363
Első futómű perselyei átrakva

Ebben mellesleg volt már egy fél új garnitúra fékbetét, a másik fele azért nem, mert túl vastag volt a betét, s egyszerűen nem fért el, de azt a pofát is megkaptam. Sebaj, befogtam satuba, lehúztam belőle pár millimétert, szépen összecsusszant az egész, estére már volt hátsó futóművem, első futóművem, beállított első és hátsó fékem. Újabb pár hét melóval, pár nap a hétvégén a csecsszopókkal, melynek érdemi része nálunk mostanában abban merül ki, hogy két órát könyörgünk, hogy kapcsolják már ki a tabletet/telefont/wiit/számítógépet/mesét, és társasozzunk egyet, mire egyáltalán felemelik a fejüket. Két óra könyörgés, két óra társasozás, végül is, nem rossz arány egy tíz- és egy tizenkét éves fiúgyermekkel - csoda, hogy a sűrű programjukban ennyi időt is szánnak ránk akár.

DSC01390
Új görgők is voltak a donorban, hopp, beugrottak hozzám

Szóval hetekkel később megint nekiültem, ezúttal a hajtásnak. Az én Spacymben már kockásodtak a (gyári, eredeti) görgők, a donorban vadiúj, feketék voltak bent, a szíjtárcsa is simább volt, nem csoda, hogy szebben működött benne a hajtás. Minden repült át az enyémbe, jöhetett a kuplung is. Ha akadt mélypontja a Spacy-projektnek, hát ez volt az.

DSC01389
Összeválogattam a legsimább szíjtárcsa-szettet, hogy finom legyen az áttét-átmenet

Egy teljes délutánom és estém ráment arra, hogy leműtsem a kuplungfedelet az enyémről. A donort már szerelték, más anya is volt rajta, arra némi morfondírozás után rátettem a légkulcsot, és hatodik kattogtatásra le is jött. Viszont az én régim... Itt ugye, az a probléma, hogy nincs mivel megfogni a külső dobot az elfordulás ellen, egyszerűen nem tudsz erőt kifejteni. Persze, ha átdugsz egy rudat a hátsó kerék küllői között, az megfogja, de van közben egy fogaskerék-áttétel, ami sokat enged. Márpedig minél rugalmasabban fogsz le valamit, ami erővel meg van húzva, annál kisebb az esélyed, hogy meg is mozdul. És a küllőakasztós módszernél nem tudok hirtelen jobbat.

DSC01378
A tartalék Spacyről simán lejött a kuplungrögzítő anya

Addig küzdöttem vele, mígnem teljesen elnyaltam az anyát, pedig baromi sokat melegítettem pörzsölővel, ütöttem is vésővel, mert a hirtelen erőhatás+hőközlés csodákra képes ilyen helyzetekben. Semmi. Végül elővettem a corás (ó, drága Cora, amikor még voltál, és a helyedbe lépő Auchanhoz még nem autópályadíjért kellett kijárnunk Fótra...) Dremel-utánzatomat, nekiestem. Elbíbelődtem vagy másfél órát, de a Honda-anya nem engedett.

DSC01383
Bezzeg az én régi Spacymen még senki nem bontotta meg a kuplungot, állt az anya, mint a cövek

Ilyenkor folyamodok Karesz-módszerhez, az mindig beválik. Ordítok, a magyar szitokszótár aljáról előkaparom a legzaftosabb, odakozmált szóvirágokat, durva eszközt veszek elő véreres szemmel, sziklaszilárd kézzel lesújtok. Nem menekülsz te gané - hm, ez már elég kareszosan hangzott. A durva eszköz jelen esetben a sikító, népies nevén flex volt, amit Grétsy László kizárólag sarokcsiszolóként hajlandó a kezébe venni egy-egy rozsdaporos estén. Szemüveget toltam, felzúgott a tizenegynéhányezres rpm, mélyedtem bele. Három perc alatt miszlikre szabdaltam az anyát, mint Dobó István seregei a törököt Egernél, megmentettem a várost. Vésőt köszörültem, kalapács ficcent, hüvelykujj kékült, fájdalmas ordításom diadalüvöltésbe torzult, amikor megmoccant az anya alig felismerhető maradéka. Lejött, kezemben volt a kuplung, lüktető hüvelykem hátán megmenekült a haza.

DSC01386
Végül hosszas dremelezés és flexelés után, darabokban szedtem le - vésővel

Innen már gyerekjáték volt összerakni a hajtást. Szomorúan konstatáltam, hogy a tavalyelőtt vett, bő másfél évet futott Athana hajtószíj fogai között megjelentek a repedések. Így került át a szinte vadonatúj, gyönyörű Dayco szíj, remélem, ez kicsit többet bír majd.

DSC01391
Összerakva a mindenjóbenne-hajtás

Ha már, akkor a karburátornak is nekiestem. Mindenképpen szükség volt erre, mert meg akartam vizsgálni közelről a villannyal fűtött szívatópatront, ami általában elég gyenge pontja a karbis japán robogóknak, a Spacynek pedig a fórumozók szerint különösen az. Van rá egy módszer, hogy megmérd - amikor csináltam, tudtam az adatokat is, most nem akarom előtúrni, mélyen voltak benne az internet nevű dobozban: megméred a szívatópatron teljes hosszát, ráakasztasz 12 voltot a kapcsokra, vársz öt percet, újra méred a hosszt, majd kivonod a kettőt egymásból. Ha ez nemtomhány milliméter, akkor jó. Ki is jött a mindig is meglevő indítási problémám: a saját motorom szívatópatronjából alaphelyzetben is nagyon kilógott a fütyi, tehát egyszerűen nem működhetett a szívatójárat.

DSC01406
Nem volt nagyon koszos, de most tényleg tiszta

Kiszedtem az összes fúvókát, letekertem pár szálat egy rézvezetékből, áttakarítottam vele minden lyukat, különös tekintettel a keverőcső furataira, ellenőriztem a tűszelepet, amit elzár az úszó (mivel korszerűen gumivégű, ezért nyilván tökéletesen zárt is), megnéztem a súber gumimembránját, nem szakadt, repedt-e, mert ha igen, fejre áll a karburátor működése.

DSC01409
Megmértem a szívatópatronokat is, a másik Spacyről jött a jó

Összeraktam egy szuper és egy másik, majdnem szuper karbit, felszereltem, egyre inkább motorrá vált a két Spacy. Egy rossz és egy jó motorrá, de igazából még a rossz is egészen menthető, komplett cuccá kezdett összeállni - persze kell neki majd valami elszánt csillagszemű, aki végignyálazza, mint én most az enyémet, de a motorral, az alapvető dolgokkal abban sincs baj, simán lehet belőle jó robogó még.

DSC01405
A lelke a szép járásnak, hogy a keverőcső finom furatai lerakódásmentesek legyenek. Acél eszközzel ne piszkáljuk, mert kitágulnak a furatok, ha szétfejtünk egy kis sodrott rézvezetéket, az pont megfelel

Egy újabb neuralgikus pont kiáltott megoldás után: a légszűrőháztól a karburátor torkáig vezető szívócső mindig leesett, ezáltal a motor a kinti, szűretlen levegőt szívta be. Ez hallatszott a hangján, ilyenkor mindig jött a be nem tevezett turkálásos kínlódás este a garázsban, hogy valahogy visszategyem, mert a budapesti levegő poros, nem tesz jót a toroknak, még ha az a motoré is.

DSC09854
Ez a légszűrőhöz vezető kürtő, ami mindig leesett. Egy kicsivel több zsír most csodákat tett összerakásnál

A kürtőt azért nehéz visszatenni, mert nem fér be mellé az ujjad, csak kintről tudod nyomni a tetejét, majd ha a helyén van, akkor oldalról, egy lukon benyújtva a csavarhúzót (és ha előzetesen pont jó szögbe állítottad a bilincset) meg tudod szorítani. A kürtő passzentosan akar rámenni a karbitorokra, a műanyag gyomor viszont puha, horpad, sose csusszan fel rendesen. Azt a peremet, ami felcsúszik, eddig is megkentem, de most a szokásosnál több zsírt tettem rá körben, végül, is, ha beszívja a motor, majd csak elégeti. És cupp, most olyan mélyre sikerült benyomnom, mint eddig még soha, kéjes sóhaj hagyta el a számat, mint bárkinek hagyná egy ilyen aktus után, gyorsan megszorítottam, most úgy áll, mint a cövek, el lehet vele vontatni az egész robeszt.

DSC01395
Fent a légszűrőház is

Újabb két hét, genfi szalon, Év Autója-nyüzsgés, a gyerekekkel rákaptunk a Hét csoda után a Puerto Ricóra, majd az Isztambulra is, anyámnak is segíteni kellett, rá se néztem hát a motorokra. De múlt hétvégén megint lett egy kis időm. Gyorsan tettem folyadékot az első fékbe, jó sokat pumpáltam, majd bevetettem a Motordoki-módszert: megnyitottam a tartályt, s alulról, a nyereg felől felfelé haladva, hőlégfúvóval melegítettem a rendszert, miközben húzogattam a fékkart. Akkor hát, ez is kész lett.

DSC09857
Hőlégfúvóval bugyogtattam vissza a levegőt a fékben

Kicseréltem végre a szétolvadt sorcsatlakozó mátrixot, amit már egy éve megvettem Amerikából, megszüntettem a patkolást, amit korábban rábuheráltam, megint kapcsolhatóvá vált a lámpám, nem ég folyamatosan. Sajnos a gombot képtelen vagyok leműteni a donor Spacyről - egy elnyalt, iszonyú pici csavar van benne alulról, sehogy nem akar megmoccanni. Ezt lehet, hogy elbuktam, marad a csonk, kapcsolgatni.

DSC09858
Kvázi készen, már csak lengéscsillapítóra és burkolatra vár

Most kedden pedig egy rettentő fontos fázishoz ért a Spacy-tortúra. Vettem egy új akkut (a végtelen sok éves, régi riasztóakku megdöglött), hazamentem munkából, rátoltam a sarukat, elővettem a rég látott slusszkulcsot, fékre léptem, indítógombot nyomtam, és...

Tekert hármat, és pöccröff. Látják, ilyen egy jó Honda, kibelezed, széthajigálod, összedobálod és megy. Imádom.

Még a héten megjönnek az új teleszkópok - valami kínai ötvenes robogóé pont jó bele hosszra, rögzítésre is, csak itt kettő támaszt belőle, nem egy. Elviszem műanyagoshoz a fejidomot is, ha azt visszakapom lefényezve, csak rá kell csavaroznom. Olajcsere, vízfeltöltés, burkolatok vissza - jöhet egy újabb sok-sok éves használat. Kati is visszakaphatja tavaszra a Sportcityt (ahogy eredetileg is terveztem), boldogság, öröm, Spacyke.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr677259741

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pannonkondor 2015.03.15. 09:42:19

Így kell ezt csinálni ! Olvasás közben teljesen beleéltem magam . Tegnap én is szétkaptam az RT-t ,és megint kiderült hogy az olaszoknál nagyobb taknyolók nincsenek Európában . A műanyag javítási technikájuk,megérne egy misét. Volt ott irat szorító kapocs (nem tudom a hivatalos nevét ), teljesen más műanyagból toldat, egy kis lemezdarab meghajlítva fülnek,és mindez nyakon öntve egy adag műgyanta alapú ragasztóval.

alvázvédelem 2015.03.15. 09:52:18

nem tudom , nekem nem tetszik annyira a spacy hogy ennyit szarozzak vele.Ennyiért van jó Foresight aminek van csomagtartója is és mindenben sokkal jobb.
ugyanez a blokk van a Hexagonban is szerintem ,a 250 es ben.
Az is megbízható volt.
Az a baj hogy a 10 es kerék budapesten túl kicsi,mindig szét fog hullani minden.
12 a minimum ami még jó.

Sebees 2015.03.15. 10:13:42

Nagy élvezettel olvastam! Végleg megerősített abban az elhatározásomban hogy minden racionális érvet elvetve nagy robogó helyett mégis csak egy choppert vegyek munkába járni a mostani kis chopperem helyett! :-)

Csikós Zsolt 2015.03.15. 10:21:41

@alvázvédelem:
Azért legalább 50 ezer kilométert kibírt az eddigi 70-ből jól... Nekem annyi elég is lesz, tessék csomagolni a többivel :-)

Egyébként a Spacy annyival, de annyival kényelmesebb és jobban rugózó robogó a 10-es kerekeivel (viszont nagyon magas gumijaival) a Kati 15-ös kerekekkel szerelt Aprilia Sportcity-jénél, mint egy piros pöttyös labda a bowling golyó ellenében.

Csikós Zsolt 2015.03.15. 10:23:10

@Sebees:
Naja, szerelni utálatos az ilyet, a motor sokkal barátságosabb. De ha egyszer megcsinálod, utána jobb használni városban (eső- és szélvédelem, feltehető Tucano, váltótlanság). De azért nyáron biztos megint járok melóba pár hetet a Kawasakival, szóval értem, miről beszélsz. De 12 hónapon át inkább ez.

Csapee 2015.03.15. 11:09:06

Laposvas jó hosszú (benne két csavar), bedug a kuplung furataiba, laposvasra lép és tekerhető az anya.

alvázvédelem 2015.03.15. 11:10:17

@Csikós Zsolt: értem.
Semmi kopás nem volt a hengeren?
Nekem csak Beluga volt nagyon régen,az is bírta.
Mondjuk ott a dobfék néha kevés volt.
Futárkodtam Hexagonnal is 2 évet,2 évesen vettem 6ezer km el,4 évesen adtam el kb 60 ezerrel,azért kb mert volt idő amikor nem ment a km óra.
kb 30 ezernél cseréltem szíjat,mert már kevesebbet ment végre annyit kopott.
Akkor még drága volt, de érdekes hogy a Hondánál ugyan az a szíj ,kétszer annyiba került.
2002 ben csak a pirelli gyártott 11 colos gumit az elég drága volt akkoriban,és 15 ezret ment el futárhasználattal

Csikós Zsolt 2015.03.15. 11:26:07

@alvázvédelem:
Nem is kicsi a Beluga-rajongótábor, nem tudom, hogy nézed-e, eléggé sztárolják ma is.

alvázvédelem 2015.03.15. 11:51:26

@Csikós Zsolt: én már nem követem a Beluga dolgait

559 2015.03.15. 12:38:48

Az a lengőkar csapágy azért eléggé veszélyes volt. Kész csoda hogy a Róbert krt. kereszt gyűrődéseiben nem esett ki a maradék csapágygolyó is.

Csaba Bagoly 2015.03.15. 12:58:38

Srácok, ez az igazi ünnapnap.

Reggelohez egy Stump Bandi Galant poszt, ebéd után egy virtigli Csikós Spacy sztori...

Sose legyen rosszabb vasárnapunk! :)

dreamhotep 2015.03.15. 13:25:12

jó kis vasárnapi csikósposzt
köszi

Sebees 2015.03.15. 13:57:28

@Csikós Zsolt: 3 hónapig túrtam a netet milyen robogó felelne meg nekem, aztán az első idei motorozás után elvetettem, kitöröltem minden keresést most már csak a Honda Shadow 750 maradt, mert az út 2/3 főútvonal. A kis Superlight ami most van ezért kevés mert a fehér furgon úgy gondolja hogy a kanyarban is lehet előzni. Többet néztem tavaly a visszapillantót mint az utat. Ha hideg van meg eső akkor meg marad az autó!

románc cuvée 2015.03.15. 14:29:25

Kár Zsolti,h kihagytad a zsírzógombokat, pedig nagy jóság! A kis Habanámban a sztender lötyögő tengelyét egy M12-es csavarral (csak a végén menetes) helyettesítettem, a végén zsírzóval. Amikor érzed,h hogy "fékezi" a tengelyt a zsír...uhhh :)

bervas · http://mt10.blog.hu 2015.03.15. 14:30:44

Piszok mázli, hogy találtál donort, és abban épp az a jó, ami neked kell.

Ahogy Dezső nyitott orrát elnézem, az is még szerelődik?

bervas · http://mt10.blog.hu 2015.03.15. 14:32:25

@pannonkondor:

Azért ne becsüljük le a magyar háztáji tákolókat sem... M8 csavar a sűrűmenetbe, barna tömpaszta vagy vízszerelő gumiám... juj.

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2015.03.15. 15:24:21

ahh, igen, szép kis akció megint! :)
Egy kérdés: a karbitisztításra meg fúvókákra alkalmas berendezés lehet-e a lidlis ultrahangos tisztító? nemrég vettem egyet, és karbitisztítónak gondoltam fasza lesz, jól gondolom?

pannonkondor 2015.03.15. 15:51:47

@bervas:
Igazad van,itt is vannak gányolók,de itt vannak hozzáértők is,kint meg nem igazán fordulnak elő. Nálunk a sufnituning mesterek csinálnak olyat,mint nyugaton a "szakik" .

ZON 2015.03.15. 18:14:35

Én egy lecserélt vezérműszíjat vezettem körbe a kuplungon, és ahol a két ága összetalálkozott, ott egy vízpumpafogóval összefogtam őket. Megindult az anya, mondjuk mi ketten voltunk a feladatra.

bonfred 2015.03.15. 18:43:33

Helyes, megvan a betevő vasárnapi Csikós-cikk. Bevallom őszintén, eddigi cikkeid ismerve végig valami orbitális szívásra, rejtett hibára, a selejt bosszújára vártam. De nem, most minden simán ment, van ilyen is. Remélem a Pontonnal is jól mennek a dolgok.

Csikós Zsolt 2015.03.15. 19:20:04

@bervas:
Most szedtük ki belőle a motort Sipivel. Ne kérdezd...

Az egész Mercedes-univerzumban úgy tudják, hogy nem lehet felfelé kivenni. Mi kivettük. És nem vertük le a festéket se.

Én egyébként most a svéd tákolómestereket dicsérem. Legalább olyan ügyesek, mint a magyar. Az ember mindenütt ember.

@bonfred:
Aha. Persze... Lásd a válaszom Bervás úrnak :-)

Pepejoe 2015.03.15. 19:47:18

@Csikós Zsolt:
Mindezt mikor olvashatjuk regényesítve...?

bervas · http://mt10.blog.hu 2015.03.15. 20:43:54

@Pepejoe:

Csatlakozom, várom a híreket :-)

Fogadjunk, valami egészen piszlicsáré dolog az, pl. nem évjárathelyes a cucc, vagy nem jó a szeleptányér élszöge, vagy más apróság, ami miatt miszlikbe kell szedni a motort...

Csikós Zsolt 2015.03.15. 21:13:09

@Pepejoe:
Nem tudom. 1-2 hónap. Most egyelőre vakarom a fejem, honnan teremtsem elő a pénzt, legalább kölcsönbe.

@bervas:
Generál.

Tomchy 2015.03.15. 21:51:06

@Csikós Zsolt: Az egy jó zenekar volt, de miért vettétek ki a motort? :)

Pepejoe 2015.03.15. 22:22:50

@Csikós Zsolt:

Ójaj. Valahogy éreztem, hogy nem csak egy lógó szelep de nem akartam vészmadárkodni a cartársnak.
Pingponglabda-méretű gyomorral várjuk a fejleményeket.

megszaLott · http://img23.imageshack.us/img23/6862/25ih.jpg 2015.03.16. 00:25:28

Nagyon jó cikk volt. Kedvet kaptam a két éve garázsban porosodó Gilera DNA 180-am összerakására. Mióta megvan a nagy ZZR, azóta darabokban fekszik. Pedig minden nyáron elő akarom venni, mert városban komoly létjogosultsága van a CVT-nek, és annak, hogy nem perzseli a lábszáradat amikor bekapcsol a hűtőventillátor a piros lámpánál.
Gányolásról pedig szerintem én többet tudnék mesélni, ha valaki látott már románok által karbantartott járművet, az tudja miről beszélek. Eddig minden megtartandó járművemet Bukarestből vettem, mert ott voltak a ritka, kiskaszniban "nagyomotoros" gépek mint a 325i, DNA 180. Miután beszoptam a BMW-vel és a Gilerával, megvettem onnan a ZZR-t is, amibe egy év szopás után beszereztem egy komplett másik motort, mert valaki úgy gyűrűzte meg, hogy ki lehetett dobni. Sokat elmond a román járműkultúráról az is, hogy hamarabb szerelnek xenont és otthon forrasztott ledes hátsólámpát egy DNA-ba, minthogy kicseréljenek egy ilyen hátsó futóműcumót ami neked is lógott. Bár a xenon tényleg jól világít robogóhoz képest. A másik érdekesség a DNA-n egy Aprilia RS 125-höz való Malossi sportlégszűrő volt, ami gondolom túl sok levegőt engedett be, ezért a "tuner" begyömöszölt egy olajos rongyot a szívócsőbe, ami pont eléggé korlátozta a légáramlást, és kb. úgy ment a motor, mint az általam visszatett gyári légszűrőházzal.
Különben mindenkinek ajánlom a 180-as DNA-t, akinek városban kényelmetlen a nagymotor, de nem akar kakiló pózban közlekedni. A legjobb összvér egy motor és robogó közt. Hosszúban 200-250 km után már elzsibbad az ember keze a rezgéstől, ami átjön a kormányon. Viszont fénykorában két személlyel is viszi a 120-at, bár lehet azzal nyírtam ki, hogy állandóan 120-al mentem vele, amikor pont nem gombászni vittem az apámat oda, ahol az autó már nem ment el :)
Milyen jó is volna egy krosszmotor gombászni, egy robogó városba, egy szélvédős chopper túrázni, és egy ZZR mert csak.

zöldi 2015.03.16. 08:05:23

@Csikós Zsolt: "Egyébként a Spacy annyival, de annyival kényelmesebb és jobban rugózó robogó a 10-es kerekeivel (viszont nagyon magas gumijaival) a Kati 15-ös kerekekkel szerelt Aprilia Sportcity-jénél, mint egy piros pöttyös labda a bowling golyó ellenében."

Ez igaz biza. Volt egy szezont Piaggio Quartzom, soha olyan kellemes rugózású robogóm nem volt még. Pedig az is csak 10-es.

zöldi 2015.03.16. 08:06:25

@megszaLott: "krosszmotor gombászni"

Oda nézz egy öreg triálmotort, nem bánod meg. Olyan helyre mehetsz vele, ahova gyalog se mennél :)

karlmann 2015.03.16. 08:35:22

@bervas:

Vagy nem bele való a vezérműtengely, vagy hasonló. Az a gond azzal a járgánnyal, hogy szegény Csikós végül pont úgy járt, mint amit a legjobban el akart kerülni. A projekt kezdetén írta, hogy azért nem vett itthonról ilyen autót, mert azok túlnyomó többsége szét van gányolva, ami egyébként igaz is. De végül, akaratán és tudtán kívül épp egy olyan "megkímélt" svéd autót vett, ami sok tekintetben pont olyan, mint a hazaiak. Tartok tőle, hogy ha a végén csinál egy összevetést lehet, hogy a olcsóbb lett volna egy szétgányolt hazai...

Csikós Zsolt 2015.03.16. 10:32:58

@karlmann:
Elkezdtem összerakni, miért nem szedtem szét a motort korábban, aztán előtúrtam a hirdetést: Sune azt írta benne, felújított fékek, felújított motor, rozsda nincs, új a tetőkárpit, friss a vizsga, a festék rossz. Nos, nem hittem volna, hogy a felújított motor kimerül némi svéd-specifikációs Finis és egy új hengerfejtömítés betevésével. Álmomban nem gondoltam volna :-)

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2015.03.16. 11:30:13

Igazi marokkói vagy dél-indiai történet, a bontóba való roncs* újbóli összeszerelésével, egy másik, még nagyobb elszántsággal rendelkezőre való (majdani) rásózásával.

*Boldogabb országban mindkettőnek ott lett volna a helye, nem is most, hanem amikor Csikós megvette, és élete kockáztatásával használta.

karlmann 2015.03.16. 11:31:56

@Csikós Zsolt:

Igen emlékszem, mert én is megnéztem az első írást ebben a témában. Meg persze azt se felejtsük el, hogy kipróbáltad, Karesz is látta és a vezérműlánc problémáig mentetek vele több száz kilométert hiba nélkül, rendes tempóban. Közben nem okádta a füstöt, nem zabálta se az olajat, se a benzint, vagy a hűtőfolyadékot. Az a gond, hogy a benzinmotorok többsége még félig halott állapotban is egészen használható tud lenni és nagyon-nagyon nehéz rájönni, hogy nem csak egy apró probléma van vele, hanem, valami súlyos meghibásodás. Szerintem ezt nem lehetett elkerülni, persze ettől még ugyanúgy gáz, csak az vigasztalhat, hogy a végén lesz egy tényleg hibátlan autód!

kenguru99 2015.03.16. 11:37:10

@zöldi:
Ezen már régóta gondolkodom, de mi az öreg triálmotor ami megvehető, elérhető?

Csikós Zsolt 2015.03.16. 15:36:33

@Jermann Kálmán:
Szia Jack, rég hallottam felőled! Megint itt az AAA köztünk, emlékszel, milyen jó kis cikket nyomtál belőle?

@karlmann:
A negyedik olajcsere után most is tele van az olajteknő alja valami sűrű trutyival. Pedig ez egy fémtisztán feltett olajteknő volt, az olaj maga nem látott többet 800 km használatnál... Szerinted volt benne valami svéd kompresszió-viszkozitásjavító mutymuruty, vagy sem? :-)

megszaLott · http://img23.imageshack.us/img23/6862/25ih.jpg 2015.03.16. 16:09:53

@zöldi:
Ez tényleg jó ötlet, de Romániában nincs eladó használt triálmotor. Gondolom Magyarországon sem hányódnak, és az nem mind versenytechnika? Lehet, hogy nem merném szétszedni, pedig a ZZR-en cseréltem hengerfejet egyedül.

megszaLott · http://img23.imageshack.us/img23/6862/25ih.jpg 2015.03.16. 16:12:06

Most nézem a linket, azért Magyarországon akad eladó. Már csak gyűjteni kell rá.

karlmann 2015.03.16. 17:03:43

@Csikós Zsolt:

Jaj, ez fájt nagyon fájt... Szóval jöhet a nagygenerál, ez durva. Gondolom alkatrész vagy nincs, vagy csak aranyáron. Szívből kívánok hozzá akkora szerencsét, mint a donor Spacy esetében!

Bal3 · http://szamitogeporvos.wordpress.com/ 2015.03.16. 18:49:12

@Csikós Zsolt: Áve!
Tribológus főiskolai tanárom írt egy "esszét" arról, mi történik ha félszintetikus olajról fullszintetikusra váltunk. Röviden, a régi lerakódásokat mind feloldja, elszállítja a szűrőig (amit eltömíthet akár 500 km alatt! labormérések) vagy a karter alján "lerakja". Esetleg az egyik ok lehet ez nálad, nem ismerem a részleteket.

Amúgy a nejem kezd téged "nem szeretni" :-) Írtál egy jó cikket a Honda CBF 250-ről, vettem egyet, most nézegetem a Spacyket :-)

Imádom a patinás, még örök életnek gyártott dolgokat én is! (egy Cub 50 is lőtávolban van)

Üdv Bal3

bervas · http://mt10.blog.hu 2015.03.16. 20:16:21

@Csikós Zsolt:

Csak messziről gondolkodva: milyen színű az izé? Víz nem lehet benne? Vagy fehéres habos valami?

Amúgy ha a hengerek nem túl kopottak, sima szétszedés-tisztítás-tömítéscsere-összerakás is megoldás lehet...

dhrbikes 2015.03.17. 23:31:51

Egy kisebb összeggel hozzájárultam a Mercihez a Gemmáért cserébe. Köszi a motorkát, nagyon vicces! :) Mentem is ma kb 15 km-t vele. Majd az alapjáratot kicsit fentebb kell venni, mert néha leáll, de először megjáratom kicsit, meglátjuk.

Cymantrene 2015.03.19. 19:57:35

@dhrbikes: Engem érdekelne, mi lett a Gemmával, megoldódott-e a magas fogyasztás stb. Kösz!

dhrbikes 2015.03.20. 08:21:13

@Cymantrene: egyelőre töltöttem bele Repsol szintetikus olajat, meg 100-as benzint és mentem kb 70 km-t, ezalatt kb 2l fogyott, de még nem tankoltam rá. Mondjuk az sokat segít, hogy 45-55 között megyek, nem nyelezem mint Zsolt ;)

Cymantrene 2015.03.20. 17:08:05

@dhrbikes: nem történt vele egyéb szerelés? a bemutató cikk action közben maradt félbe.
Szerintem ez már nem olyan rossz fogyasztás, nekem a 4 ütemű 50 cm^3 Vino 2,5 L körül eszik.

dhrbikes 2015.03.20. 17:13:10

@Cymantrene: Én nem csináltam vele semmit, Zsolt meg alig használta végül. De mit kellett volna szerelni rajta? Működik :)

Csikós Zsolt 2015.03.20. 20:38:24

@dhrbikes:
Az a Spacy-be megy :-) A Ponton most újabb kölcsönök után kiált családi körben... Az alapjárattal várj, amíg kicsit ment a moci, mert állás után idő kell neki, mire beáll jól. De vigyázz, a fogyasztásmérő nem lineáris.

@Cymantrene:
Azt végül nem írtam meg, hogy beletettem egy függesztett (asszem Majesty) benzincsapot, rejtve, és megkerültem a kínai utángyártottat? Mindegy, szóval ez történt. A kínai csap ugyanis nem bírja az etanolos benzint és vagy ereszteni kezd, vagy épp ellenkezőleg, nem ereszt. Persze ettől meg lehet, hogy török.

dhrbikes 2015.03.21. 09:06:59

@Csikós Zsolt: Valóban a benzincsap! Úgy tűnik üzembiztos :)

dhrbikes 2015.03.22. 20:34:47

@Csikós Zsolt: 2,5 a fogyasztása, ha nyugiban jár vele az ember, kimentem anyámhoz Gödre ilyen kis utakon, 50-60 között, és ennyit mértem, amikor ma teletankoltam ismét. Szóval a beavatkozások jól sikerültek szerintem, kivéve egyet, az alapjárat még mindig szar :)

Csikós Zsolt 2015.03.22. 21:56:54

@dhrbikes:
Akkor csak halkan merem mondani: eltaláltam a szívató beállítását - annak ugyanis van valami tudományos módszere, de én úgy csináltam, hogy a zsírpatron ferde éke épp elérje az elzárórudat hidegen, gondoltam, melegen akkor pont becsukja.

Viszont ha így van, akkor kb. 1 hét használat után állítsatok alapjáratot, ezen a képen:
galeria.totalbike.hu/blogok/2014/10/09/suzuki_gemma_questo_fogyasztascsokkenes/28

Látod a réz csavart a súber tövénél az öntvényben? Azt kell tekerni, felhúzod a gázt, negyedet tekersz, visszaengeded, de csak, ha teljesen bemelegedett a motor! Ugyan kereszthornyosnak néz ki, de valójában ha jól emlékszem, két lapos horony van benne, tehát lapos és baromi hosszú csavarhúzóval kintről is tudjátok tekerni, van egy pici luk erre a burkolaton :-)

Vizibolha 2015.03.23. 07:59:14

Hehe, pont ez a perselyes/o gyurus resz log nekem is Helixen, a multhet kozepen vettem eszre. Eloszor azt hittem, hogy nincs meghuzva, de lattam, hogy onzaro es eselytelen ez, utana kivettem es akkor lattam, hogy egyik O gyuru szetment.
Athena szij nekem ~11k km utan nezett ki kicsit repedtnek, es erezhetoen megnyult (lassu sebessegnel olyan rondan fogott ossze a hajtas, mint pl. a burgman szokott alapban). Azota dayco van, ebben mar 20k felett van, es meg nem erzek problemat.

dhrbikes 2015.03.23. 14:01:53

@Csikós Zsolt: :) Ha nem találtad volna el, akkor elvittem volna szervizbe. Most elvagyok így, majd ha kicsit még jobb idő lesz, akkor ránézek, hogy mit lehet rajta állítani.
Igazából nekem két trebantom volt csak, amik karbisak voltak, egyiket sem tudtam beállítani soha normálisan, (Mondjuk tizenévesen nem is olvastam utána sokat :)) aztán az első fizetéseim egyikéből vettem egy négyüteműt, meg egy hengerenként befecskendezős Golf 1,3 motort és beletettem, hogy többet karbi közelébe ne kelljen kerülnöm, erre 15 év után ismét karbit állítok :)

dhrbikes 2015.03.23. 14:02:26

Trabant természetesen... (trébant)

Cymantrene 2015.03.23. 19:46:22

@Csikós Zsolt: Hopp, ez nekem kimaradt, de sose késő.
Ha ki akarod akasztani az O-ring kereskedőt, kérsz tőle Kalrez O-ringet :-) Az atomtámadást is túlél, bár az is igaz, hogy amikor 10 éve konkrét árajánlatot kértem rá, akkor a Vitonénak százszorosa volt... Azóta megjelentek helyettesítők (Simriz, Chemraz), talán kicsit lement az ára.

Friss topikok

Hirdetés

robogo feed

  • Hibás feed URL.