Egy felnőtt ámokfutása

21

A feleségem környezettudatos életet él, szelektíven gyűjti a hulladékot, rendesen elzárja a csapot és nem égeti feleslegesen a villanyt. Gyermekeinket is ennek szellemében neveli. Én vásároltam egy kettőötvenes, kétütemű, olajat s benzint vedelő, majd kiokádó sportmotort.

Gyásznapként jegyeztem naptáramba azt a májusi délelőttöt 2005-ben, amikor imádott Aprilia RS 250-es motorkerékpáromat betolta a nyurga hódmezővásárhelyi fiatalember a fehér Ford Transitba. Kiszakítottak belőlem egy darabot, gyermekkorom bálványozott motorkerékpárját, elvitték szerelmemet. A furgon tán még a vasútállomáson sem járt, már visszacsináltam volna az egészet, de nem tettem. Hiszen az ember gyarló, az eladást én sürgettem, feljebb akartam lépni, ezres sportmotorra vágyott párnázott valagam. Nem sokkal később összejöttem a pusztítóval, egy zöld ZX9-es Kawasaki formájában.

14

Jó volt, döngettünk nagyokat, de már az első mecseki bejáratás után rájöttem, ez nem az igazi, hiányzik a szerelem, szükségem van érzelmekre a katarzishoz. Kapcsolatunk még tartott egy darabig, jártunk-keltünk, kerülgettük egymást, kapott tőlem sok szép ajándékot, végül félénken, de meghoztam a döntést. Vissza akartam kapni a filigrán feketét. Egy évvel később fájó szívvel, de meghirdettem Kawát. Ugyanakkor árulónak éreztem magam, hogy a hűséges társat szabad prédává teszem, amikor semmi rosszat nem követett el. A nők tudják, a férfiak csapodár szamarak, ha feláll a farok, mindennek vége.

Kapcsolatunk hajnalán megígértem feleségemnek: ismét vásárolni fogok egy kettőötvenest. (Ugyan melyik baromnak jutna eszébe motorokról regélni és meggyőzni szerelmét egy leendő motorvásárlásról, amikor őt teljes mértékben hidegen hagyja a téma?)

3

Tavaly előhozakodtam a rózsaszín ködben tett ígéretemmel. Elérkezettnek láttam az időt, hogy felkutassam a kis feketét. Pillanatok alatt regisztráltam magam négy-öt fórumra, próbáltam megtalálni, kideríteni, vajon mi lehet vele. Mint szerelmes férj, ki ex-neje után koslat, feltöri email fiókját és távcsővel figyeli, kivel hál. Néha eltűnt, de szerencsésebb pillanatokban megleltem. Hódmezővásárhelyről aránylag hamar Egerbe költözött, ahol javarészt helyi sihederek egykerekeztek vele.

Hosszabb időre ismét szem elől tévesztettem, de visszavásárlási szándékom végső meghozatala előtt újra térképre került, ezúttal már Kecskeméten, eladásra kínálva. Hónapokig nézegettem, vissza-visszatértem, felkészültem a találkozóra. Zsebre vágtam a pénzt, és tavalyi év februárjában kora reggel Kecskemétre indultam apámmal. Egy fűtött szuterénban állt, jó helye volt, szépen tartották – a lábam földbe gyökerezett, mikor hét év után újra megpillantottam. Legszívesebben csókolgattam volna napestig.

7

De honnan a szerelem? Mesélek: négyévesen vásároltuk Németországban tizenegyezer kilométerrel egy ismerős Aprilia-kereskedőtől, Jakobtól. A szalon már akkor is hobbiként üzemelt, a pénzt igazából faipari vállalkozásából szerezte. A műhelyben asztalos inasként tevékenykedő Daniel használta az RS-t fojtott, 34 lóerős változatban. Mikor elment nagymotor vizsgára, hazatérés előtt, a falu egyetlen útján, amely igazából mezőgazdasági útként funkcionált, kikanyarodott elé egy régi Steyr. Hogy elkerülje az ütközést, Daniel elfektette az Apriliát, és becsúsztatta a temetőkerítés elé.

Ez pont elég volt ahhoz, hogy a dobozolt alumínium váz behorpadjon. Az esztétikai hibát leszámítva a motor tökéletes állapotban volt, hiszen a bukás idomok nélkül történt. A karistolás nyomait nem is akartam és nem is lehetett eltüntetni. Bizonylatként Jakob mellékelte a TÜV papírjait, mely szerint a motor egyenesfutása az esztétikai hiba ellenére tökéletes – bemérték egy lézerpadon.

11

A fojtást mi szedtük ki a motorból Magyarországra érkezését követően. Aki ismeri a típust, pontosan tudja, hogy érzékeny, szervizigényes motorról van szó. Mellette nélkülözhetetlen a precíz, pontos és kíméletlenül racionális szerelő. Szerencsére apám pont ilyen, élete nagyobb hányadát kétüteműeknek szentelte, bármely furcsa hang hallatára úgy kiszedte a kulcsot motoromból, hogy észre sem vettem. Az RS drága, fullszintetikus kétütemű motorolaj habzsolásával tengette napjait.

Ehhez képest ott állt a kecskeméti szuterénban egykori szerelmem, akit arcáról ugyan megismertem, de eredeti kipufogóit már lecserélték valami förmedvényre, első villái könnyeztek és még plusz húszban sem volt hajlandó elindulni, így tolás lett a vége. Színtiszta érzelmekről beszélünk: képzeljék csak el, hogy szakítanak a nővel, idővel rájönnek, butaságot csináltak, kitartó várakozás után eljön a várva várt nap, jöhet a hódítás. Időközben viszont kiderül, hogy szívünk szerelme bánatában beszállt a pornóiparba, felpróbálta a fél szakma, teste-jelleme leharcolódott és levezetésképp bukkake-filmeket vállalt.

17

Na, ilyenkor is előjön a gáláns férfi? Összecsomagoljuk és hazavisszük, vagy összeszorított fogakkal beülünk a kocsiba és többé vissza sem nézünk? Komoly lelki traumán estem át a Kunságban eltöltött fél órában, végül úgy döntöttem, újrakezdjük és megpróbáljuk helyrehozni a történteket. Igen ám, de az eladó a kínált összegért nem adta. Másodjára is győzött az emberi gyarlóság, motor nélkül tértünk haza a vasárnapi ebédre.

A kezdeti sokkhatás után lassan magamhoz tértem, körbenéztem a magyar piacon, majd úgy döntöttem, ismét külföldön vásárolok motort. Az akkor kínált hazai példányok blokkjában egytől egyig turkáltak, és előéletük sem volt biztató. Letettem az épp olvasott, aktuális regényt, és nyakamba vettem az ebay-t.

12

Néhány napos keresgélés után találtam egy nekem tetsző RS-t, az osztrák-német határ túloldalán. Hetekig figyeltem, az ár elfogadhatónak tűnt, egy évvel volt idősebb, mint a kis feketém, de mindene gyári. Fényezés, kipufogók, blokkja bontatlan, egészséges olajfoltokkal és karcolásokkal, napsárgította plexivel és tizenhatezer kilométerrel.

Felhívtam a tulajt, aki elmondta, hogy a power szelep bizony rakoncátlankodik, tisztításra, rosszabb esetben cserére szorul, a blokkját még nem piszkálták, mióta megvette, így használta. Elsősorban dolgozni járt vele a húsz kilométerre fekvő salzburgi kórházba, és nem volt rest bevallani, hogy öt-hat alkalommal megfordult a Salzburgringen is, így, indexekkel, rendszámmal, egyéb biszbasszal felvértezve. Apám kicsit idegenkedett, legfőbb baja talán inkább a motorvásárlás ténye, mintsem a kiválasztott motor volt.

9

Végül sikerült megegyeznem apámmal is: megveszem, ő pedig átnézni és felkészíti. Két nap múlva úton volt, újabb egy nap múlva otthon, motorral a fedélzeten. Mikor kiemeltük, lábaim erőtlenné váltak, szemeimbe könny szökött, álltam mellette és simogattam. Néhány percig nem hittem, hogy ismét egy Aprilia RS 250 tulaja vagyok.

A rövid, ügyetlen közeledés után berúgtam és teljesítettem kötelességem. Gyermekeim csak lebegő kapucnimat látták. Sajnos szemtanúi voltak egy felnőtt ámokfutásának. Megálltam a ház előtt, tankjára borultam és orrommal hevesen szimatoltam a felhevült kétütemű illatát. Apám, mint mindig, ismét racionális volt, mire észhez tértem a motor az udvar sarkában állt, én meg két gyerekkel a kezemben az utcán. Bátran állítom, a hírhedten rettegett, legendásan mindenkit rendre intő Rossano Brazzin is túltesz néha – nincs mese, a kétütemű motor nem játék: „akkor menetkész, ha én szólok."

20

A tüzetes átvizsgálás után persze kiderült még néhány apróság. A csavarokat tigrisfogú elefánt módjára lazította ez előző tulaj, a futóművet persze állítgatta, és a rossz vízhőfok-mérőről is elfelejtett szólni, de különösebben nem izgat. Már az enyém, és most jó. A múlt év viszontagságai után a 55 lóerős RS nemrégiben felkerült a szerelőállványra, így megkezdődik a munka, az alkatrészek rendelése, illetve az esztétikai beavatkozás. A bontás jelenleg is tart, a látvány azonban elragadó, hisz szemet gyönyörködtető a világ egyik legjobb utcára készült váza és futóműve.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr245097419

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

joejoe1974 2013.02.22. 11:01:39

Én is Hódmezővásárhelyi vagyok,de ezzel a géppel nem találkoztam.Azt hogy ki imádja az ilyen gépeket azt nem kell és lehet magyarázni.Sok embernek csak az egy liter fölötti lökettérfogat és a kétszáz lóerő számít.De aki értékeli ezeket a gépeket az csak nevet a megalomániásokon,mivel tudja hogy nem a köbcenti meg a lovak száma határozza meg a motorozás élvezetét!

joejoe1974 2013.02.22. 11:03:54

Teljesen át tudom élni az író érzéseit,én is könnyeztem volna ha visszatér hozzám egy ilyen csodás gép.Remélem pár képet láthatok majd a felújításról is.

xs650spec 2013.02.22. 11:18:33

Szép sztori! Vigyázz rá!

bh pearl 2013.02.22. 12:03:08

Jó hogy van saját szerelőd;-)

Guld Péter 2013.02.22. 12:04:58

@joejoe1974: Szia, az előző amelyik odakerült fekete volt, sárga sárvédővel

@bh pearl: közel esélytelen vállalkozás lenne nélküle :)

F1DO 2013.02.22. 12:11:14

Ez most akkor önindítós vagy berugós?
Vagy mindkettő??

Guld Péter 2013.02.22. 12:18:53

@F1DO: igen mindegyik berugós.

Béza Dániel 2013.02.22. 12:26:58

@F1DO: csak berugós. ez egy suzuki rgv blokk. csodálatos gép, évek óta nem tudom eldönteni, hogy az aprilia vagy a 94-es rgv tetszik jobban.

Arisztogatya 2013.02.22. 12:35:30

Mennyit fogyaszt egy ilyen motorka?

Guld Péter 2013.02.22. 12:39:57

@Arisztogatya: a régi fokozott igénybevételnél úgy 10 litert evett 100 kilométeren. Normális tempónál beérte 7-8 literrel.

Italian beauty 2013.02.22. 12:50:53

Jó cikk, igazi szerelem lehet. Sok szerencsét hozzá. Sose mentem, még hasonlóval sem, sajnos.

Taurista robogós 2013.02.22. 13:11:55

Nekem is volt rgv 250 egy zxr750-t adtam érte. Mind ketten hülyének néztük a másikat.

Nekem az igazi motor a 125-500ccm közti 2t.

joejoe1974 2013.02.22. 13:24:14

@Béza Dániel: Nem is tudom.Mindkét tipus fantasztikus,de ha dönteni kellene a kettö között akkor az RGV.

Castigliano (törölt) 2013.02.22. 13:49:07

Élőben még sosem találkoztam ilyen motorral. Egy 190cm magas ember elfér rajta kényelmesen?

Giryu 2013.02.22. 13:49:44

Gyönyörű, így kell ezt. :)

okta 2013.02.22. 15:19:16

Hehe, nekem is volt RGV250, SP kivitel (szárazkuplung - csörgött, mint egy Ducati), banánlengőkaros.
Hát nemtom, az fínoman kezelve ette a 9-10-et, Hringen 12 lityi simán becsúszott...no meg a nem olcsó Motul olaj mellé...de imádtam én is!
(A lovakat etetni kell!)
A következő motorom egy (régi) ZX10-es Kawa lett: az első kanyart majdnem kiegyenesítettem, mert nem akart ÚGY befordulni, ahogy azt a Suzi csinálta.
Nem egy racionális választás az biztos, de gratula hozzá, szerezzen sok örömöt!

Guld Péter 2013.02.22. 15:32:22

@Castigliano: én is pont annyi vagyok, nem mondom, hogy kényelmes, de megoldom :)

@okta: viszont ha a tiéd sp volt, akkor a gyári belpiacos igen ritka fojtatlan 70 lóerősről beszélünk. :) bár most, hogy mondod a mecsekbe mindig vittem magammal plusz motorolajat is. haha

gumitamin 2013.02.22. 15:40:04

Biztos jó, meg minden, de nem sokan engedhetik ezt meg maguknak.
Pályára való az ilyen, nem közútra.

tommodore · http://tommodore.blog.hu 2013.02.22. 15:56:40

Jó volt ezt olvasni. Ez az 55 lovacska minden bizonnyal több adrenalint tol, mint sokszor 100 ló más körítésben. Szerethető motornak tűnik.

H_M_CS 2013.02.22. 16:07:35

Kell! Akarom! Éljen a 2t!

lorincz84 2013.02.22. 16:24:28

Imádom a 2T motorokat,és irigyellek apukád miatt! :)

szpotter 2013.02.22. 16:43:13

Vigyázz rá és sok élményt vele :)

Schütii 2013.02.22. 17:28:14

Maximális riszpekt a szerzőnek és kedves "fanatikus" édesapjának. :)
Nagyon kíváncsi lennék, milyen megülni egy ilyen "lovacskát", 55 lóerő önmagában nem mond el róla semmit, azt hiszem.

Béza Dániel 2013.02.22. 19:43:05

@joejoe1974: én is az rgv felé húzok, az volt kamaszkorom álommotorja, mindennél jobban tetszett. Viszont az apriliában van valami elegáns könnyedség... M egosztott első hely:)

docgoyo 2013.02.22. 19:48:23

@lorincz84: Dettó!

Én, a méreteim miatt, egy Bimota V-Due-t szeretnék! De, végülis mindegy, a 2T mindent visz!

FZ6R 2013.02.22. 20:49:24

Én is sokáig szemeztem az RS250-el de nem mertem bevállalni pont ezért - mert az én apukám nem szerelő és én se értek a műszaki részéhez, csak a motorozás élvezetéhez.
Sok sikert a régi-új motorodhoz és remélem gyermekeidet is megfertőzitek motorszerelemmel :)

Guld Péter 2013.02.22. 21:14:54

@FZ6R: Köszi. Két lányom van. A nagyobbik (6) utálja a motorokat, sokkal jobban érdekli a tánc és a rajz, a kicsivel (3) épp délután néztük a salakmotor vb döntőjét.

GS650E (törölt) 2013.02.22. 22:09:52

Én 17 éve vettem egy sornégyest, a szerelem a mai napig tart. Időközben megházasodtam és a második gyerekünknél felvetődött, hogy talán el kellene adni...
Egy szót sem szóltam de a feleségem azóta sem tesz fel buta kérdéseket:)

Taurista robogós 2013.02.22. 22:24:53

Szerintem a 2t motorokhoz kell a legkevesebb szerelési tudás. Egyszerűen,gyorsan,és olcsóbban javítható mint a 4t. Kevesebb a meghibásodási esély is.

1127ccm 2013.02.22. 22:35:29

Huu. Ramtortek az emlekek. Az elso igazan komoly motorom egy rgv 250 volt. Akkoriban maskent neztem a motorokat es egy ido utan mar nem volt megnyero a csirke hangja, na meg a berugo kar. Bezzeg ma. Mit nem adnek erte... A legkedvesebb emlekem az iszonyatos fekhatas amit tudott produkalni (ugye ha kis tomeget kell fekezni... )
Jut is eszembe: lehet hogy megvalok a motoromtol, ha valakit erdekel...

Molnár András 2013.02.22. 22:40:07

Nálunk nagyobb Apriliás nem létezik!
www.rsvforum.com
Pont ilyen lelkes embereket szeretnénk magunk közt tudni.
Aki képes érzelem,és érzelem ķözött dönteni.

bervas · http://mt10.blog.hu 2013.02.22. 22:42:47

Egyszer mentem egy utcahosszat egy RG 250-nel. Félelmetes volt még negyedgázon is. A tulaj 140-es utazósebességről és 6-8 literes fogyasztásról regélt.
Ez a fogyasztás nem is volt sok, az 550-es GT-m már 110-nél benyelte a 7,7 litert.

peti251 2013.02.23. 08:26:21

Hát ez jó cikk volt! nekem egy nagyon kicsi RGV 250 kötődésem volt,egy osztálytársamnak volt. sose mentem vele, még a simsonját se adta oda senkinek... Amit viszont vezettem az a kawa kr1 volt! Aki anno 9x-től 2003-4-ig egerben vizsgázott A -ból az mind vezette. Laci bácsinál! ugye állandó város, dőlt az olaj a kipufogóból. mikor megbuktam egy kint felejtett index miatt, eljárt a kezem vissza a tanpálya felé. talán 120-130 lehetett, de olyan iszonyú füst volt mögöttem, hogy az oktató sutukija szélvédője hótt olaj lett!

Szerelem? én a 251-esemet adtam el hogy legyen péz az autót átíratni. azóta is bánom. UAK-145 volt tud róla valaki? A másik szerelmem a fehér ascona a. még megvan, de semmi esélyem rá hogy nálam elkészüljön, így majdnem roncs állapotban várja a pestre költözést. Idén nősülök, szóba került hogy ilyen Ascona legyen az esküvői autó. ha az enyém lenne már megcsinálva, szerintem a szívem kiszakadna. komolyan. Bocs a sok dumáért de ki akart jönni...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.02.24. 03:23:00

Kéne nekem is egy ilyen fater... Meg egy rendes A-jogsi, hogy mehessek már motort venni... :-)

joejoe1974 2013.02.25. 12:29:18

@peti251: Jók azok a KR1-esek is,csak ritkábbak.Volt itt Vásárhelyen is egy.

xbr 2013.02.25. 21:26:34

Ismerős a történet, szinte szórol szóra ugyanezt éltem át az XBR-rel...
(A dugohuzo blogon meg lehet tekinteni.)

We make the world a better place 2013.02.25. 22:05:05

@bervas:
"Ez a fogyasztás nem is volt sok, az 550-es GT-m már 110-nél benyelte a 7,7 litert."

Az még egy személyautónak is sok.

bervas · http://mt10.blog.hu 2013.02.26. 10:37:55

@We make the world a better place:
Így van. Többek között ezért haltak ki a nagyköbcentis kétütemű motorok.

joejoe1974 2013.02.26. 18:26:11

Mondjuk hülyeség egy kocsit hasonlitani egy motorhoz.Az élvezet nem forintban kifejezhetö dolog.

We make the world a better place 2013.02.27. 13:49:26

@bervas: Igaz, ezért haltak ki a nagy köbös 2T-k. Bár 3-4000/min-re optimalizálva egy 500-as 2T sem biztosan kérne többet(45g/kWh alatt), mint egy 5000/min felett optimális 250 2T 3-4000/min fordulaton. Közvetlen befecskendezéssel még kevesebb.

A GT550 az 4hengeres soros 4T. Fura a tiéd iszákossága.

We make the world a better place 2013.02.27. 13:52:33

@joejoe1974: Sajnos elmúltak azok az idők, mikor még volt forintom az élvezetre.

nikó 78 2013.02.27. 23:18:15

Szép motor, az ember el is felejti, hogy ilyenek is léteztek, pedig én is motormániás vagyok 20 éve. Az biztos, ha utánnaszámolunk rettentő gazdaságtalan nagyköbcentis kétüteművel járni.Ellenben, olyan karakterrel rendelkezik, amiből nem lehet kiszeretni.Az illatokról, már ne is beszéljünk.

Brezo 2015.07.12. 02:47:57

@Guld Péter: Kedves Péter!

Amennyiben van rá módod és lehetőséged légyszives irj már egy mailt a brezofighter@freemail.hu email cimre.
A fekete Rs-röl tudnèk neked mesèlni pàr mondatot. (Eger)

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása